Barth leerde weer preken ons Bevrijdende invloed onder de jongeren Rots in branding modernisme van GEESTELIJK LEVEN PROF. DR. VAN NIFTRIK: DRS. REILING: PROF. DR. RIDDERBOS: zzm&vsrs# SjIHKSSS da'hii-,en °p?1 ch,e z&jgEsm&szmsm ZATERDAG 7 MEI 196« OP 10 MEI wordt Karl Barth tachtig jaar. Als ooit in de laatste eeuwen één theo loog in grote geestelijke zelfstandig heid zijn weg is gegaan, dan is hij het wel. We mogen wel zeggen, dat hij de theolo gie van de twintigste eeuw een ongekende dynamiek heeft gegeven. Vorig jaar gaven wij op deze pagina een gesprek weer van drs. G. Puchinger met Barth zelf, waarin hij zijn visie gaf op Rome, Luther en Calvijn. Thans laten wij het accent vallen op de invloed die Barth heeft uitgeoefend op kerkelijk en theolo gisch Nederland. Prof. dr. G. C. van Niftrik, zelf een Barth- kenner bij uitnemendheid, gaf ons zijn visie in het bijzonder op de sporen, die Barth in de Nederlandse Hervormde Kerk De theologie van Karl Barth wordt gekenmerkt door een gro te mate van objectiviteit. Heeft dat ook een stempel gedrukt op het theologische denken in de Hervormde Kerk? Ik geloof dat ik u moet corri geren. Dat is typisch vanuit de huidige situatie gezegd. Volgens mij legt Barth stellig de nadruk op het objectieve in de boodschap, maar dat sluit het subjectieve in. Zo wordt duide lijk wat Barth betekend heeft voor de verschillende' richtingen in de Hervormde Kerk. In de confessionele predi king is de midden- p^ zang vervallen. Dat is een formele bijzon derheid, die op een theologische bijzon derheid wijst. Het lukte niet meer eerst een objectieve uit eenzetting van de tekst te geven en daarna een toepas sing. Wel hebben mensen gezegd dat by Barth de toepas sing of bevinding al te veel ontbreekt, maar dat is een mis verstand. De vrij zinnige prediking was al bezig te ver anderen toen Barth kwam, vooral door het verzet van Roes- singh en Heering tegen het humanis me in deze prediking. Daar sloot het optre den van Barth bij aan. De ethische theologie liep op haar laatste dat het avondmaalsbrood het Li- benen. De echte ethischen zeiden chaam van Christus is. Maar on- van Barth: Dat hebben wij altijd dertussen is het gewoon brood, al gezegd. In zekere zin hadden door een bakker gebakken. Zo zij gelijk, maar deze richting was moeten we Barth verstaan. Hij hoe langer hoe meer verpsycho- geeft volledige ruimte aan de logiseerd en verhumaniseerd. De historische en literaire kritiek, Römerbrief kwam als een echt maar zegt dan dat het in de bij- protest en betekende practisch bel gaat om de historische feiten het einde van de ethische theo- Phis de apostolaire en profe- logie. tische interpretatie. Barth kan zeggen: „Jawohl, die Schlange In de Gereformeerde Bondbat gesprochen", maar bedoelt Ik geloof dat de veranderin- dan, dat het naakte historische gen bij de Gereformeerde Bond feit voor ons niet bereikbaar is t,ek °P Barth. Dat is merkwaar- zich aan de periferie afspelen, en we alleen maar de interpreta- dig, omdat hij net als zij heel dat de bunker van het centrum tie kennen. Daarom zegt hij: We sterk de nadruk legde op het voor en na niets anders laat gel- hebben te doen met wat er staat, den dan de oude schrijvers. Nu met het kerugma, de boodschap, op het ogenblik het neomoder- Daar ligt een historische bijzon- PROF. DR. G. C. VAN NIFTRIK christen is dan om te zorgen dat weer gezien hebben dat alle er in deze wereld een weerspiege- openbaring op Christus is gecon- ling wordt gevonden van dat centreerd. Dan, dat hij het wat in de kerk absoluut gezag leerstuk van de verzoening uitge- heeft, bijvoorbeeld de vrede die werkt heeft als rechtvaardiging, alle verstand te boven gaat en als heiliging en ten slotte als vol- in de wereld een beetje vrede, einding, als eschatologische toe- Op die analogie-gedachte heeft komst. Dat behoort tot het hij een hele staatstheologie opge- meest stichtelijke van zijn theo- bouwd. Die heeft ruggegraat ge- logie. En dan is voor mij de leer geven aan het verzet tegen het van de eigenschappen Gods een nationaal-socialisme en later ge- van de rijkste stukken die Barth leid tot de doorbraak-gedachte. ons heeft gegeven Op dat punt denkt u anders? Beleven we in Nederland al Ja. er zijn dingen waarin je "id? Di" Barth niet kunt volgen. Ik volg wordt »«egd. op het. P"n' Yan..de Ik geloof dat het goed is te kinderdoop en de laatste tijd constateren dat de theologie veel minder in zijn volstrekte door gaat. Daar behoef je je niet Ï^Lpmg va,n de. .r"LJtuurlljke over op te winden. Dat „post" is theologie en ook niet in de conse- trouwens heel betrekkelijk in de Start» „i. "SUlSSffE?1the°I°gie. We beleven een tijd men. ac o c nc «w ""to" van reactie, die geen recht doet Op welke punten spreekt Zijn belangrijke bijdrage zit in wat je zou kunnen noemen armoede zijn terecht gekomen, het christocentrisme, dat we Daar ben ik vast van overtuigd. heeft getrokken. Bij de gereformeerden zien we aanvankelijke afwijzing geleide lijk groeien tot meer waardering. Over de achtergronden hiervan vertelde ons prof. dr. Herman Ridderbos. Tenslotte hadden wij met drs. J. Reiling een gesprek over de houding van enkele kleinere kerken, zoals de baptisten en de vrij-evangeli- schen tegenover Barth. KARL BARTH Gereformeerde Kerken dan kadd«> voor de oorlog veel kri- objectieve in het evangelie. Wat was dan de oorzaak van dat ver- nisme om" zich heen grijpt is er derheid" achter, maar die gaat zet? natuurlijk in de Gereformeerde ons als zodanig niet aan. Zo is Kerken en misschien ook wel in voor Barth de bijbel Gods Dat lag hem niet aan de objec- de Gereformeerde Bond de nei- Woord en weet je van te voren tiviteit. De gereformeerden heb- ging om Barth als een soort fun- nooit welk gedeelte op een gege- oben toen ook wel begrepen, dat damentalist te hulp te roepen, ven ogenblik opeens weer op nieuwe theologie opkwam, wej eens voorop, zodat gezegd van de gereformeerden af. maar dat is een misverstand. kan lichten. Op deze wijze heeft die anders was dan de ethische. werd: je moet eerst geloven, dat dat men hem verdenkt va Schriftbeschouwing MaarTn Kt Tert^rtond mep Vt"aW>n. rwpe nMi'vcI ccrHic i° ij n tiek- want ,k mag mezelf daar- to* kritisch. Er in de literaire en historische kri- Maar in het eerst stond men pas kun je kljken, wat dat eigen- t;*ir „ro„* iv toch uitsluitend kritisch. Er lijk inhoudt. Op dat punt is er zijn!'Daar weet ik niet al te veel wel eens gehoord, dat hij op dat Ja, nu moet ik m- krachtig voorop stelt. Het is ook al- vreselijk moeilijk, dat allemaal dogmatisch in formules onder te -oorzichtig brengen. Van Berkhouwer heb ik te preken. De Schrift werd gereformeerde theologie. Hal ill accrue m uc mcuiugic V verder doorgedacht. Ik dacht dat een. eenheid van feit plus inter- het onjuist was te stellen (wat pretatie. vaak gedaan is) dat Barth zou leren dat Gods Woord in de bij- vormde Kerk? bel, maar de bijbel niet Gods T, - WnnrH 1c Ik «acht dU-u, - richting was die niet alles wat van de Schriftbeschouwing. wordt meer op de inhoudelijke Barth zegt: „De hele wereld is genover Barth gestaan heeft, autoriteit ingegaan en niet op door Christus' verzoend, maar ze maar dat hij in gesprekken met niet." hem gemerkt heeft, dat hij die Leeft Barth onder de predikan ten van de kleinere kerken, zo als de Unie van Baptistenge meenten en de Bond van Vrije Evangelische Gemeenten? Zij zijn van nature toch altijd sterk piëtistisch geweest? Veel minder direct, dan in de Hervormde Kerk, omdat de pre dikanten daar in de dogmatiek onderwezen zijn door mensen, die in meerdere of mindere ma te onder zijn invloed staan. Meestal moesten ze een deel van Barths dogmatiek doorworste len. In de opleidingsinstituten van de kleine kerken is de oriëntering heel anders. Daar was de afweer in de tweede helft van de jaren dertig bijzon der groot. Hij rekende immers grondig af met het subjecti visme, de ervaring. Hebben vele piëtistisch in gestelde predikanten toch niet bij Barth een waardevolle bij drage gevonden? Is het waar, dat vooral de jongeren steun bij hem vinden? Ja. Ik geloof, dat de mensen, die hem na de tweede wereldoor log leerden kennen, hem met an dere ogen lazen dan de ouderen. Mijn eigen ervaring was zo. Na de oorlog, begon ik wat van hem te lezen, al moet ik zeggen; dat de kleinere werken me vaak meer aanspraken, dan zijn grote dogmatiek De ouderen wezen hem af, omdat hij als een olifant heeft huisgehouden in de porse leinkast van de subjectieve theo logie van de wedergeboorte. Maar de mensen, die na de oor log theologie gingen studeren, deden dat op de puinhopen van hun subjectieve geloofservaring. Daardoor had hij onder de jonge ren een bevrijdende invloed, door zijn bijzonder grote nadruk op de genade. Wat heeft Barth bijvoorbeeld wakker geroepen bij de jonge ren op het punt van de Schrift beschouwing? Dat is moeilijk te zeggen. De theologie functioneert bij de bap tisten en vrij-evangelischen heel anders. Wij zijn eigenlijk a-theo logisch. Zijn radicaal afrekenen met het fundamentalisme was onze tweede steen des aanstoots. Toch sprak het ons over het alge meen wel aan, dat Barth de openbaring sterk als een gebeu ren ziet. Een van onze oude pre dikanten zei eens: „Ja, hij neemt je wel wat af, maar je hebt toch het gevoel, dat je er iets echt bijbels voor in de plaats krijgt. Dan mogen ze, wat mij betreft, die letterlijke onfeilbaarheid van alle teksten wel cadeau krijgen." Een heel typische reac tie. Was er dus op dit punt eerst sterk de afweer, langzamerhand, omdat Barth een bijzonder posi tief theoloog is, heeft hij toch een heleboel mensen onder ons weten te winnen. Hier is een man aan het woord, die oprecht en heel persoonlijk gelooft in de God' eii Vader''-van onze Here Jezus Christus. De kleinere kerken hebben al tijd veel aandacht geschonken daar zetten de gereformeerden die formele Ba'rthkwkm echte? 7e,en het noF aUemaaT Barths theolorip zonder meer^af in5',Cht, via de soeverein!- Maar ik dacht, dat je voorzichtig consequentie van de algemene n oartns tneoiogie zonder me.r at teitsleer. Wij kwamen er, omdat m0et zijn Hii legt ook weer <>ro- verzoening toch niet zo getrok d" V00r de H"- eaan vond' min" nTÏ' w» «.g», dut w..do.min of tenadruk op fe oorzakelijk- ken wil heiben. Dat is helemaal niet waar. kerkelijk gezegd wordt wil m°et n™1* vergeten, dat Barth de aard van het Schriftgezag n„ar hph ilr _nnit _ftVPP, _.prir Barth zegt dat de bijbel inder- oriënteren aan de Schrift, dat de ook n°8?ï ver|n£e.rd,1S' Toen .hlJ wel altijd goed begrepen heb- «ïmLÏt 2 daad Gods Woord is. maar dat tijd absoluut voorbij is dat er met zijn Schriftbeschouwing ben 6 6 van gemaakt. Ik heb altnd wel moet op sacramentele wijze preken worden gehouden over die sniHtlfaSc Barth heeft toch wel vele gere- verstaan worden, zoals je zegt een thema terwijl men zich om de indruk van SDirituaiisme. Karl Barth 40 jaar geleden Toen Karl Barlli veertig jaar werd (in 1926 dus) verscheen ia het Gereformeerd Kerkblad voor Drente en Overijssel het volgen de: Een lezer vraagt ons, wie toch Karl Bart eigenlijk is, en of het boekje van Prof. Haitjema over hem wel vertrouwd is. We moeten onzen belangstellen den lezer vertellen, dat we met Karl Barth niet op de hoogte zijn, en dat we ook het boekje van Prof. Haitjema over Barth niet gelezen hebben. Er zijn heel veel hoeken, die we niet gelezen hebben. Ook op theologisch gebied. We zouden van het Kerkblad wel vier zijden nodig hebben om al de theologische boeken op te noemen die we niet gelezen heb ben. En dan denk ik, dat we nog wel een vervolgnummer zouden nodig hebben. Het is met de theologische lite- uit moeten doen. Er zijn boeken, die een predikant moet lezen. F.n er zijn boeken, die hij goed duet te lezen wanneer het boeken zijn, niet uit eigen kring, maar die invloed zouden kunnen oe/enen Maar dat is met Barth niet Ik heb nog nooit een niet tlieo- loog ontmoet, die Barth gelezen heeft. Hindert ook heelemaal niet. Niet omdat Barth op zijn plaats geen goed kan doen: maar omdat Gereformeerde men.vhen zooveel goeds ontvangen uit hun eigen kring, dat Barth er niet veel meer bij kan doen. En dan vind ik het altijd zon de tijd en geld te besteden, voor wat men niet noodig heeft. Het inu eenmaal zoo: onze Gereformeerde literatuur is pri ma. Dat is geen onwelriekende roem. Maar het is eenvoudig de de Schrift niet bekommert. De Zijn leer «as, dat de bijbel niet - - U_a. aityd het Woord Gods i formeerden aan het denken gezet! meer mechanische inspiratieleer heid van het geloof Hoe hii dat Ik dacht dat er geen enkele niet konden handhaven. Het is met elkaar in overeenstemming Liggen op dit punt de accen- de v.r.aa,g' in 13,et, berieden brengt, kan ik u niet vertellen. JJn 'Oit zoveel werk van gemaakt. Ik heb altijd wel ^k weet het niet... Ik denk begrepen, dat hij de objectiviteit wel, dat we er meer moeite mee verzoening geweldig hebben, als het gaat om de for mulering van de algemene en particuliere verzoening. Vroeger werd dat tamelijk sterk gebon den aan een predestinatieleer, die eigenlijk van een zekere nu merus clausus uitging. Dan is die verzoeningsleer ook zeer geli miteerd. Ten aanzien van de pre destinatieleer hebben wij ook wel wat leergeld betaald. We spreken nu wel wat voorzichti ger over die numerus clausus van verkorenen en verworpe nen. Het christologisch aspect treedt sterker naar voren (de verkiezing heeft in Christus plaats gehad). Maar die verande ring is niet alleen onder invloed van Barth gekomen. Ik zou zeg gen, dat die gekomen is door meer exegese. Wij jongere theo logen hadden ook niet de behoef te alles, wat het voorgeslacht ge zegd heeft, precies zo weer te zeggen. Wij hebben altijd de vrijheid gevoeld, om het weer nieuw te doordenken. Als exe geet heb ik ook de vrijheid ge voeld. van de dogmatiek af te wijken. Dan kun je zeggen: „De dogmatiek moet maar weer zor gen. dat die het voor elkaar krijgt. Ik ben maar exegeet..." Barth heeft natuurlijk op die ontwikkeling wel invloed gehad. is ingeslagen is me alleen maar een raadsel. Dat vind ik onbil lijk tegenover wat in Nederland gepresteerd wordt op de kanseL Welke bijdrage leverde Barth voor het evangelisatiewerk van de Hervormde Kerk? Vaak is ge zegd dat zijn theologie juist een ook veranderd gevaar was. omdat hij zou leren dat je de mensen niet tot beke natuurlijk heilsfeiten en tegenover het op komend modernisme Bultmann een weer moet wórden. De bijbel is de gehoorzaal, maar het is niet zeker, dat God altijd spreekt. On- een groot verschil in ze theologen zeiden: „Dan kun waardering voor Laten we nu eens chauvi- j« d«'>"™p£ helogfnbSÏ'word? Ctrer^ffn^S ±4hSni^«"t' $LdhMTE r^'J„Ea7romndda?a,bóekTek "n J Aan de andere kant Robinson (Eerlijk voor God) ,moet °°k daar zo is ingeslagen. Maar dat jjj™. blaJnd®af^ gewonden dan ">ts in de branding dat boekje ook in Nederland zo °aetJar Als er één man mét het is- ons is 00k 1. t. .„een maar Ab «Mg weest en niet heeft zitten wach- kunt wel zeggen, dat ten, tot hij het nu eens hoorde, de absoluutheid, was dat Barth wel. waarmee bU ons over de gereformeer- Maar de gereformeerden zijn theologie gespro- in hun Schriftbeschouwing toch ken werd. verdwenen - -- is. Barth heeft er aan bijgedragen, dat Dat is ongetwijfeld zo. Wij de gereformeerden "re' «reVi rnlnfn"zijn ook opgeschoven. Ik kan in Nederland geleerd cJ istul reedsp ".ertöenj dadel,jk zeggen, dat «e in hebben, zichzelf niet in Christus reeds ^rzoend de richting van Barth zijn ge- al te absoluut te be gaan. Wel gaan we steeds meer schouwen, beschuldiging betreft begrijpen, dat het eigenlijke ge- m—I",. 6 - staat hij op het HHpunt van de verzoe- telt Ts. Die laatste ging vroeger ning niet het verst meer een groot aantal volgelin- za„ van de bijbel in zijn inhoud gen dan Barth zelf. Hij heeft ,igt en niet een f0rmele autori- wel eens tegen studenten ge- - zegd, dat ze zich thuis eens moesten afvragen of ze wel be keerd waren. Ondertussen is het waar dat het geloof bij Barth een laten gelden is van wat fei telijk al in orde is gekomen. Daardoor heeft het procesmati ge. het ontdekken dat. je het niet hebt, het langzamerhand vinden zoals de Gereformeerde Bond dat op de voorgrond stelt in deze theologie niet die ruimte gekregen, die het moest hebben. Dat vind ik jammer. Zonder een vleug piëtisme komen we in het DRS. J. REILING PROF. DR. H. N. RIDDERBOS Prof. dr. G. C. van Niftrik (1904) stu- doceert. Hij is onder meer eindredacteur van het Gerefor- deerde theologie in Utrecht (promotie meerd Weekblad (uitg. Kok), waarin hij wekelijks de ac- in 1940), was hervormd predikant van tuele gebeurtenissen op kerkelijk terrein op de voet volgt. 1932 tot 1946 en is sinds 1946 hoogleraar Prof. Ridderbos is voorts lid van het centraal comité van aan de universiteit van Amsterdam de ARP. voor dogmatiek, vaderlandse kerkge schiedenis en zendingswetenschap. Een Drs. J. Reiling (1923) is rector van an zijn eerste publikaties (in 1940) Nederlandse Baptisten Seminarie te handelde over „De boodschap van Kail en fjij studeerde oude talen We stappën over naar de poli tieke betekenis van Barth. Kun nen we zeggen dat hij de Her vormde Kerk geleerd heeft om met deze vragen bezig te zijn'" Barth". Prof. Van Niftrik is ook advi serend lid van het dagelijks bestuur van de CHU. Prof. dr. H. N. Ridderbos (1909) stu deerde theologie in Kampen en aan de Ja, de omstandigheden hebber Vrije Universiteit, waar hij in 1936 pro ons dat in de oorlog natuurlijk moveerde. Van 1934 tot 1942 was hij •formeerd predikant. Sinds 1943 is hij hoogleraar aan de Theologische Hogeschool der Gereformeerde Kerken Barth maakte duidelijk dat de Kampen, waar hij exegese N.T., ka- wereld een wijdere cirkel is rond- - >T m om de kerk, maar met hetzelf- noniek Jhistona sacra N.T.. hermeneu- de middelpunt. De taak van de tiek, N.T. Grieks en patnstisch Grieks in Groningen (doctoraal in 1953) en theologie in Groningen en Utrecht (doc toraal in 1965J en bereidt zich thans voor op zijn promotie. Hij diende van 1948 tot 1956 de baptistengemeente van Haulerwijk eerst als hulpprediker, latei- als predikant, was van 1956 tot 1960 leraar oude talen en is sinds 1960 wetenschappelijk mede werker van het Nederlands Bijbelgenootschap. In 1956 be sloten de Nederlandse baptisten een eigen seminarie te stichten en in 1957 werd drs. Reiling tot eerste rector be noemd. Zijn overgrootvader behoorde tot het eerste zevental Nederlandse baptisten, dat in 1845 gedoopt werd. Er is nu ook een veel grotere toenadering, Maar om op een an der onderwerp over te stappen, wat vele gereformeerden loch ook wel tegen Barth heeft inge nomen, is zijn afkeer van al die christelijke organisaties. Dan spreken we dus al over de politieke betekenis van Barth. Hebben de Gereformeer de Kerken na de oorlog niet meer oog gekregen voor hun kerkelijke verantwoordelijkheid in de politiek? Ik zou zeggen, dat Barth ons geleerd heeft het betrekkelijke van christelijke organisaties in te zien. Je kunt er geen godde lijke ordeningen van maken. Dat is ook wel nooit gebeurd. aa" de evangelisatie. Welke in- maar het leek er soms wel erg vloed heeft Barth op dat punt? op. Natuurlijk blijven wij aan ^ijn volgelingen zeiden vaak: Je die christelijke organisaties ge- hoeft niet te spreken over beke- hecht, maar het is een kwestie ring, want we zijn allemaal in van christelijk beleid. Je kunt Christus verzoend, niet zeggen, dat het moet Maar 0p djl punt sprak Barlh ons of de Gereformeerde Kerken veel minder aan 0f er een d00r. -ïïet "Iff1" f°, tle.k? «erking van die gedachte is, vragen willen inlaten, betwijfel weel ik niet Dat hangt 00k wel lk' samen met ons a-theologisch ka- Zo sterk wilde ik het ook uiet rakter. Er zijn predikanten on- zeggen. Maar de synode heeft der ons. die in hun prediking toch gesproken over verschil- zeer methodistisch en in hun ge lende actuele problemen. bed zeer calvinistisch zijn. In het evangelisatiewerk werken deze Dat is zo. Na de oorlog is de invloeden het minst door, zeer synode zich niet steeds al te zeker die gedachte van een alge- doordacht met allerlei dingen mene verzoening, dat allen in de gaan bezig houden. Ik herinner verzoening opgenomen zijn. me nog dat geweldige rapport Over het algemeen zeggen on?e over de vrijetijdsbesteding en mensen dan: Waar blijft de ernst dat over het atoomvraagsfuk. In van de bekering? het algemeen is er toch de nei ging, om aan de christelijke par- Barth wijst de kinderdoop af. tijen over te laten, wat we maar Heeft dit niet de belangstelling enigermate kunnen. Daar ben ik van veel baptisten gewekt? zestien en ik kan mij nog goed In hoeverre leeft Barth od het herinneren, hoe in het weekblad ogenblik onder de studenten? De Christen de juichtrompet r, werd gestoken. Voor het eerst is j-i i schrijft zulke geweldig men toen een klein beetje naar dikke boeken, die kunnen de stu- ons gaan luisteren Het boekie denten niet kopen; ze zullen ze van Barth over de' dpop is ook ook niet lezen, ze zijn te gewei- in het Engels vertaald door een dig. Die andere boekjes, zoals baptist' van Robinson, komen bij hon- derdduizenden op de markt en Heeft Barth op uw eigen den- worden vaak door studenten ge- ken een ste™P®l gedrukt? lezen Maar dat betekent nog ja. dat geloof ik wel. Toen we met, dat Barth zakelijk steeds na alle verschrikkelijke dingen meer het veld zou moeten rui- van de oorlog weer wat houvast men. Ik ben helemaal nie» pessi- zochten, heeft hij mij bijzonder mistisch. Ik acht Barth niet al- aangesproken. Hij leerde mij leen een groot theoloog in de dat we met ons activisme eigen- wetenschappelijke zin, maar ook lijk niet zoveel doen en ons er een man, die toch de eigenlijke ook niet zo druk over moeten boodschap van het evangelie met maken, maar moeten vertrou- een geweldige kracht in deze te- wen op de overwinnende kracht genwoordige tijd heeft gebracht, van de genade. D e gedachte Daar blijft nog wel wat van over. stuwt mij nog altijd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 16