„Vuur" en „Lucasorde"
gaan samenwerken
Nieuwe uitgave van het
kerkelijk erf
Een noord voor vandaag
Bijwonen feest in strijd
met belijdenis-doen
In Uw trommelwasmachine
voortaan NIEUWE RADION
OOK IN VIERPOLDERS
STAAT EEN VAN DE
MEER DAN' lOOO
VESTIGINGEN VAN
DE RAIFFEISENBANK.
l£9yi£ltól£lKlll,l&l&KllSI
Staf prof. Hoijtink acht
beleid curatoren onjuist
Puzzelhoek
ft«£Ï
houdt
DONDERDAG 5 MEI 1966
Er zijn van d'e zinnen in de bijbel die steeds iveer lokken tot
mediteren. Al een paar dagen lang schreef ik over het toe
rusten van de heiligen tot dienstbetoon en de opbouw van het
Lichaam van Christus. Maar Paulus zegt in Efeze i nog veel
meer. Wat gebeurt er als de heiligen zo bekwaam worden ge
maakt en als ze gehoorzaam aan het werk gaan? Wat is het
doel van dat dienstbetoon en die opbouw? Hoe lang moeten de
heiligen zo bezig zijn? Paulus zegt: totdat wij allen de eenheid
des geloojs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt
hebben, de mannelijke rijpheidde maat van de ivasdom der
volheid, van Christus." Door zo als heiligen in de wereld aan
het werk te gaan, komen we dichter tot elkaar en dichter tot
Christus. De gemeente wordt meer volwassen en krijgt
tegelijkertijd meer van Christus. Zij wordt zelfstandiger en
toch ontvangt zij meer van haar Heer. En wat geldt voor de
gemeente als geheelgeldt voor iedere gelovige afzonderlijk.
Dan zijn wij, zegt Paulus. niet meer onmondigmaar groeien
we naar Hem toe. Dat is opmerkelijk. Soms denken we dat
christenen heel erg afhankelijk moeten zijn van hun Heer.
Maar hier staat juist dat ze geestelijk zelfstandig moeten
worden, pas dan groeien ze naar Christus toe. God wil geen
geestelijke marionetten. Zo heeft Hij de mens ook niet ge
schapen. Hij schiep een zelfstandige persoonlijkheid die echter
uit Hem en Zijn kracht en in gemeenschap met Hem leefde. En
zo wil Hij ons herscheppen. Zo groeien we geestelijk van
kinderen Gods op tot zonen Gods.
We lezen vandaag: Numeri 23 16-30.
Beide in een brugpositie
BLOEMENDAAL Twee in
terkerkelijke vernieuwingfcbewe-
gingen, „Vuur" en de Lucasorde
(OSL) hebben besloten tot nauwe
samenwerking. Een fusie zou or
ganisatorisch gezien moeilijk zijn.
omdat de Lucasorde een interna
tionale organisatie heeft. Maar wel
wil men blijvend samengaan.
Herstel van de
gemeenschap
wekt genezing
(Van onze kerkredactie)
lichaam en bloed des Heren in het
Heilig Avondmaal, velen zwak en
kelijk zijn en niet weinigen ontslapen
(1 Kor. 11 30).
Kerkeraad geref. gemeente:
'S-GRAVENZANDE Behalve
in Barneveld hebben zich de afge
lopen dagen ook in 's-Gravenzande
moeilijkheden voorgedaan met het
afleggen van belijdenis des geloofs
in de plaatselijke gereformeerde
gemeente. Was het in Barneveld
de televisie die een echtpaar be-
Ds. A. E. K. Pols
overleden
(Van c
onzer medewerkers)
AMSTERDAM In de ouderdom van
15 jaar Is overleden ds. A. E. K. Pols,
emeritus-predikant van de Nederlandse
Hervormde Kerk. Ds. Pols werd 16 juni
1880 te Wissekerke In Zeeland geboren
en studeerde aan de RU te Utrecht. In
1906 werd hij kandidaat In Utrecht en 26
april 1908 aanvaardde hij zijn ambt te
Serooskerke.
Hij diende daarna de gemeenten van
Jukwerd en Noordwijk in Groningen en
tenslotte nog vijftien jaar die van Coe-
,vorden. In 1946 ging hij met emeritaat
om vervolgens tot 1954 nog werkzaam te
zijn als voorganger van de afdeling Hille-
van de Nederlandse Protestante
Ds. Pols die in Coevorden leraar
godsdienstonderwijs aan de Rijks
kweekschool is geweest, heeft een groot
aantal kerkelijke functies bekleed. Hij
heeft het provinciaal kerkbestuur van
Groningen gediend als vice-president en
was secretaris van dat van Drente.
Voorts heeft hij ook zitting gehad in de
algemene synode van de Nederlandse
Hervormde Kerk en vervulde hij
verschillende bestuursfuncties in de Vere
niging van Vrijzinnige Hervormden. Hij
maakte deel uit van het hoofdbestuur
van de voormalige Nederlandse Evange
lische Vereniging, en werkte ook mee
aan het Nederlands Evangelisch
Tijdschrift en het Evangelisch Zon
dagsblad. Zijn stoffelijk overschot werd
hedenmiddag op de begraafplaats Wester-
veld ter aarde besteld.
lette belijdenis te doen, volgens
de kerkeraad van de geref. ge
meente van 's-Gravenzande is het
bijwonen van een feestavond van
de protestants-christelijke korf
balvereniging ONDO niet verenig
baar met belijdenis-doen.
Vorige week donderdag vierde de
korfbalvereniging haar eerste lus
trum met een cabaretavond. Een van
de leden die kaarten voor deze bij
eenkomst verkocht, was de 21-jarige
Frans van der Kaay. Maar Frans zou
op de avond voorafgaande aan het
ONDO-festijn belijdenis afleggen. De
kerkeraad de gemeente heeft geen
eigen predikant is van oordeel dat
het niet past zo kort na het afleggen
van de geloofsbelijdenis een feest
avond bij te wonen en mede te
organiseren.
De jongen werd voor de keus gesteld:
of geen belijdenis doen of bedanken
voor ONDO. Na een gesprek van
enkele kerkeraadsleden met de jon
gen en zijn ouders besloot Frans
vrijwillig zijn vereniging vaarwel te
zeggen.
Frans stond bekend als een goed lid
van ONDO. Hij was reeds lange tijd
bij deze vereniging aangesloten. Hij
speelde op het ogenblik in het tweede
twaalftal.
Anderzijds overtuigt de bijbel er
ons ook van. dat herstel van de ge
meenschap genezing bewerkt. „Belijdt
elkander uw zonden en bidt voor el
kander. opdat gij genezing ontvangt'
(Jak. 5 16). Daarom is onze inter
kerkelijkheid geen vrijblijvende zaak.
In het maandblad „Vuur" geven ds. door tekenen van genezing. Wij gelo-maar dragen wij in onze taak ook de
P. C. van Leeuwen, secretaris van de ven. dat de dienst der genezing ook in nood der verdeeldheid en zoeken wij
hervormde raad voor kerk en zieken deze tijd tot de taak van Gods Kerk j de genezing van de gemeenschap, die
zorg en chaplain van OSL, en ds. W. behoort. wij onder elkaar al voorlopig en exem-
W. Verhoef, hervormd predikant te plarisch mogen beleven.
Hoenderloo, die „Vuur" leidt, een ge- Beiden zien wij dit niet als een zaak wat „Vuur" betreft is het bo-
meenschappelijke verklaring over de tegenover de medische praktijk, maar venstaande een zaak die ons zeer ter
Erincipiële verwantschap tussen beide juist als naast, hand in hand met, het harte gaat. Vanuit de spits van de
ewegingen. medische werk. Op grond van de Heili- Pinksterboodschap hebben wij oog ge-
Hierin wordt onder meer gezegd, dat fe Schrift begeven wij ons tot een kregen voor de volheid van de Heilige
beiden interkerkelijk van karakter en j hoopvolle voorbede voor de zieken, tot Geest voor het geheel van Gods Kerk
samenstelling zijn en beiden in een J,et Sebed om genezing en tot het zoe-1 en zo is ons getuigenis de laatste jaren
brugpositie zitten tussen kerken en be- j5en naar ,"e openbaring van de gave, uitgegroeid tot een brede visie voor de
wegingen. Beiden zoeken zij naast hun der genezing- genezing van de Kerk."
relaties in de bewegingen en groepen Vijf praktische punten van samen-
ook een vernieuwing binnen de ker- V erdecldheid werking worden genoemd. In de
ken en een vernieuwing van de ker- Vuurstaf is een OSL-werkgroep opge-
ken van binnenuit. Wat OSL betreft gaan wij de godde- nomen. OSL krijgt gemiddeld één pagi-
„Voor ons beiden is het evangelie lijke genezing steeds duidelijker zien na per nummer in het maandblad
aangaande de goddelijke genezing een in het kader van de genezing van het ..Vuur". Men hoopt per jaar minstens
op het hart gelegde zaak. Wij geloven Lichaam van Christus, Gods Kerk. De twee gezamenlijke activiteiten te heb-
dat de Heer ook in onze tijd de ver- bijbel leert ons enerzijds, dat door dei ben. In de Vuurpijlserie en in de Von-
kondiging van het evangelie en het gebrokenheid van de gemeenschap en kenserie zullen ook OSL-uitgaven
leven uit Gods heil, wil bevestiger I door het niet onderscheiden van het verschijnen.
Tenslotte is ds. Verhoef naast ds.
Van Leeuwen chaplain van de Lucasor
de geworden.
In hetzelfde nummer van Vuur ver
telt ds. Van Leeuwen wat de Lucasor
de is en wil. Zij is kort na de oorlog
gesticht d'ior een Amerikaans episco
paals predikant als een oecumenische
gemeenschap van mensen, die geloven
dat de opdracht tot genezing ook
thans nog geldt voor de gemeente. The
international Order of St. Luke the
Physician (OSL, in het Nederlands
zonder meer „Lucasorde") heeft afde
lingen in alle werelddelen. De bewe
ging is tamelijk sterk kerkelijk inge
steld, maar er zijn ook enige Pinkster
broeders lid, bij voorbeeld Davis du
Plessis. Van de Nederlandse Lucasorde
zijn ook verschillende artsen lid.
De Lucasorde wil in de eerste plaats
een gemeenschap zijn van gebed en
voorbede en dan ook gespreksge-
meenschap. De leden willen ieder in
hun kerk en in hun eigen gemeente
trachten de dienst der genezing weer
de plaats te geven, die deze had in het
Nieuwe Testament en in de Oudste
Kerk en daartoe ook elkaar verster
ken in het geloof.
Dr. Rinkel kreeg
eredoctoraat
DEN HAAG Uit Amerika zijn op
Schiphol teruggekeerd de aartsbisschop
van Utrecht dr. Andreas Rinkel en de
bisschop van Deventer, P. J. Jans. Dr.
Rinkel nam op 2 mei te New York een
eredoctoraat in de theologie in ont-
vangst, hem verleend door het centrale
i theologische seminarium van de Episco-
I paalse Kerk.
i WAST ZICHTBAAR WITTEF.
Tegen heilige
De uit Robinsons trilogie, die begon
1S9* LYA kJlsULb till met het geruchtmakende „Eerlijk j
f„ J* voor God" is nu ook in het Neder- I1111
IndlCl UltQGlAJSZGIl lands compleet. Het tweede deel IILl-Löjtzo
„Verschuiving in de moraal?" is
NEW DELHI De Indiase regering
heeft ds. Michael Scott uitgewezen, een
Brits lid van de vredesmissie die ijvert
voor besprekingen tussen de regering in
New Delhi en de naar onafhankelijkheid
strevende Nagastam. Hij mag niet meer
naar Nagaland gaan.
De staatssecretaris van buitenlandse
zaken. Dinesj Singh, verklaarde in liet
hogerhuis dat ds. Scott zich schuldig
had gemaakt aan „activiteit die schadelijk
is voor het land" en dat hij niettegen
staande waarschuwingen een partijdig
standpunt was blijven innemen.
De 50-jarige predikant maakte sinds
1964 deel uit van een vredesmissie, waarin
ook de eerste-minister van Assam, Sja-
liha, en de socialist Narajan zitting heb
ben. Zij bewerkten in dat jaar een be
stand. dat een einde maakte aan tien jaar
strijd tussen het Indiase leger en de
Beroepi n gsiverk
NED. HERV. KERK
.Verschuiving
mi gevolgd door „De nieuwe re
formatie?" Robinson zegt het niet
positief. Hij zegt dat we misschien
voor een dergelijke doorbraak
staan.
In dit boek geeft deze anglicaanse bis
schop, die meer verguisd is dan hij ver
diende. en meer geprezen dan hem toe
komt. zijn visie op het kerkelijk leven
van onze dagen. Ook nu weer schopt hij
tegen het „heilig huisje" van het kerke
lijk instituut. Hij vindt dat de tijd voor
bij is om met Luther te vragen naar een
genadige God. Onze tijd vraagt naar een
genadige naaste en hij vervolgt: „Het
prediken van dat evangelie, twee meter
boven alle tegenspraak, in de terminolo
gie van de genadige God van de oude
Reformatie zal naar mijn vaste overtui-
1 ging die noodzaak 'tot de mensen komen
als ..goed nieuws") niet aankunnen. Ro
binson moet gelezen worden tegen zijn
I Engelse achtergrond van een geïnstitutio-
naliseerd triomfalisme.
Wie zijn uitspraken gaat lezen tegen
Riisv
de totaal andere achtergrond
Nederlands kerkelijk leven loopt het ge
vaar hem volkomen verkeerd te
verstaan. Hij is een soort kerkelijke „pro
vo" die weigert zich te conformeren aan
het gezapig, tevreden geloof van een vori
ge generatie, die niet besefte dat de we
reld aan de kerk voorbij leefde. Maar hij
bezit, en dat geldt ook voor zijn beide
andere boeken, ook de tekortkomingen
van een „provo". Hij is goed in het afbre
ken wat afgebroken moet worden, maar
hij wordt vaag als het gaat om het op
bouwen. Opnieuw moeten we schrijven
wat we in de recensie van zijn eerste
boek zeiden: Robinson met alle
bezwaren die wij tegen sommige theolo-
j gische uitspraken hebben randt niet de
Munnikezijl. kand. Tj-I .Heilige leer" aan. maar gooit ..heilige
huisjes" om. In zijn derde boek hadden
we echter iets meer willen horen van de
nieuwe weg.
De nieuwe reformatie, door bisschop
John A. T. Robinson. (Uitgave W. ten
Have, Amsterdam (160 blz. 1.95).
Beroepen te Wierden: A. v. Brummelen
te Giessendam-Nederhardinxveld. te
Steggerda (toez.): M. Ruster te Anjum;
te Haren (Gr.) (vac. F. Mooij - toez.):
W. I. Doude van Troostwijk te Doorwerth-
Heelsum.
Aangenomen de benoem, t. godsdienst-
Ier. a.h. chr. lyceum te Alphen a. d. Rijn:
C. Spoor te Nootdorp: het beroep v. d.
gen. synode als pred. voor buitengew.
werkzaamh. secr. v. d. vrijz. chr. jeugd-
eentrale): W. H. Stenfert-Kroese te
Almelo.
GEREF. KERKEN
Beroepen
Ausma te Maarn.
Aangenomen naar Mariënberg: kand.
C. v. Ginkel te Ede. die bedankte voor
's-Gravenmoer. Kornhorn. Kruiningen.
Onderdendam, Rotterdam-Heyplaat, Rot-
tevalle. Wommels. Daarle en Giesseh-
UNIE v. BAPT. GEM.
GEREF. GEMEENTEN
Zoals er gezegd is
Bijna is de serie „Zoals er gezegd
is over.compleet. Het laatste boek
van de vijfde (Job) en het eerste van
de laatste serie van drie (De Wijs
heid) zijn verschenen. Joodse, pro
testantse en rooms-katholieke au-
omdat wij persoonlijk het meeste ge
leerd hebben van rabijn dr. J. Soe-
tendorp.
Zijn vertaling gaf een nieuw inzicht in
de bijbeltekst, zijn inleidingen met cita
ten uit Joodse schrijvers hebben vaak
geholpen om de tekst beter te verstaan.
Het is misschien niet helemaal eerlijk
om de andere schrijvers als de Leidse
hoogleraar prof. dr. P. A. H. de Boer, de
roomskatholiek prof. dr. C. A. Rijk en de
remonstrant dr. J. van Goudoever of de
redactie-secretaris drs. H. van Praag nai:
welijks te memoreren, maar deze bijbel-
Rockets hebben toch een speciale plaat?
onze boekenkast gekregen om het
werk van rabbijn Soetendorp.
Daarom vroegen we ons ook af of he
niet beter was geweest bij de Oud-Testa-
mentische stof op te houden. Zou de
tweede reeks 'Aangekondigd zijn de de
len 19241 over het Nieuwe Testamen
niet een zekere teruggang zijn? De twee
deeltjes die wij ontvingen geven al he
begin van een antwoord: „De kring dei
leerlingen" en „Het komen van de Messi
as hebben hun eigen sfeer en waarde.
En ook in deze nieuw-testamentische
commentaren ontbreekt de Joodse mede
werking niet. De hoogleraar aan de He
breeuwse universiteit in Jeruzalem, prof.
dr. D. Plusser geeft in deze delen enkele
bijzonder actuele bijdragen over de Qum-
ran-rollen en -gemeenschap.
Het aantal medewerkers aan deze de
len is groter. Naast de medewerkers van
de eerste reeks zijn nu ook artikelen
opgenomen van prof. dr. H. Berkhof,
prof dr. L. J. van Holk en de rooms-ka-
tholiek prof. dr. J. C. Groot, zelfs van
Martin Luther King, de negerpredikant
en van Abbé Pierre. Al deze namen ma
ken wel duidelijk dat dit geen boeken
zijn waarin men alleen maar zijn eigen
fiedachten terugvindt. Maar wie kritisch
eest wordt aan het denken gezet en dat
is kennelijk de bedoeling van de uitge-
Zoals er gezegd is over Job (142 bh
3.95), de wijsheid (142 blz. 3.95), de
kring der leerlingen (138 blz. 4.95)
en het komen van de Messias (140 blz.
ƒ4.95). Uitgave W. de Haan. Hil
versum. Phoenix Bijbelpockets.
Bezwaren
G. Schipaan- tears hebben i
Een achttal rooms-katholieken, zes le
ken en een missieaartsbisschop hebben
hun bezwaren teren hei roomskatholi-
cisme op schrift gesteld. Zij vallen over
..een te materialistische theologie der eu
charistie" 'Magdalen Goffin. over ..de ds.
emeritus-aartsbisschop van Bombav Ro
berts. opnieuw over de kerkelijke
uitspraken over geboortebeperking, in
weerwil van het feit dat hij door het
Engelse episcopaat al eens op zijn vin
gers is getikt. Voor de protestant zijn dit
bekende geluiden. Het opmerkelijke is
dat zij nu komen uit „rooms-katholieke"
pennen.
Bezwaren tegen het rooms-katholi-
cisme, door acht vooraanstaande En
gelse rooms-katholicken, o.a. Michael
de La Bedoyere. Uitgave Bruna
Utrecht (192 blz. 3.50).
De belangrijkste werken in de heden
daagse literatuur houden zich intensief
bezig met allerlei vragen waarvoor
bij christenen aandacht mag worden
ondersteld. Moderne boeken kunnen dan
ook een confrontatie met het Evangelie
zijn. De bekende hoofdstedelijke predi
kant Visser heeft voor de Rotonde-reeks
een boekje geschreven, dat voor de lezer
van de moderne literatuur een bijbelse
confrontatie met deze confrontatie wil
zijn.
Hij ziet zijn opstellen zelf als een aar
zelende inleiding tot een veel dieper gra
zende dialoog met de mens van deze
tijd. Dit gesprek behoeft niet ontmoedi
gend te zijn. Ds. Visser laat ons zien
en dat is het bevrijdende element in
deze dialoog dat de gedachte dat het
met de Kerk toch allemaal maar niets
meer is moet worden afgewezen. Integen
deel, het Evangelie heeft ongehoorde
kansen, als we het zelf maar een kans
geven, desnoods met afspraak van traditi
onalistische vormen. Geen dode levens
stijl, die Campert de gelegaliseerde wan
hoop noemt, maar een leven dat ten
diepste een door Christus bevrijd leven
Tegenover het moderne fatalisme be
houdt de wezenlijke boodschap der Kerk
onverminderd haar kracht.
Confrontatie met een confrontatie,
door H. A.VIsser. Uitgave Callenbach,
Nijkerk. (114 blz.. 4.90).
Horizon-reeks
De Horizon-reeks is met een drietal
boekjes verrijkt. Hun pastorale inslag
hebben zij gemeen. De lezer die zich
voor deze boodschap openstelt, ervaart
een geestelijke begeleiding die licht
geeft in duisternis en bevrijding in een
zaamheid.
Ds. Toornvliet beschrijft gesprekken
en situaties die weliswaar geen reportage
zijn van ontmoetingen in zijn pastorale
praktijk maar toch zo levensecht zijn dat
de lezer zich onmiddellijk aangesproken
kan weten.
Ds. Visser gaat in op vragen die zich
in elk mensenleven kunnen voordoen.
Hij geeft geen goedkope oplossingen
maar tracht de mensen uit hun situatie
te leiden naar een punt waar het leven
licht brengt. Het gaat in laatste instantie
behalve om strijd ook om vertrouwen en
overgave.
Dit is uw leven, door ds. G Toorn
vliet (112 blz., 4,90); Gewoon christen
zijn, door ds. H. A. Visser (106 blz.,
4,90)Licht In het donker, door ds.
A. C. D. van den Bosch (60 blz.,
2,90). Uitgave Zomer en Keuning,
Wageningen.
Daags voor het huwelijk van prinses
Beatrix en prins Claus was het in vele
kerken biddag voor gewas en arbeid. Ds.
Van Leeuwen, christelijk-gereformeerd
predikant te Rotterdam, combineerde dit
's avonds in een bijzondere tijdpredika-
tie over 1 Samuël 12 23 - 25. Een
ernstig woord, waaruit bezorgdheid
spreekt over de huidige tijd.
Een goddelijke boodschap bij ee
ninklijk festijn, door ds. H. van Leeu
wen. Uitgave Pieters, Oostburg.
blz., 0,90).
Beter gezegd: juist in Vierpolders. Het is een kleine
gemeente op Voorne en Putten met slechts 1000 in
woners. Maar ook in deze kleine gemeente wordt
gespaard en worden andere bankzaken gedaan.
Daarom is er een Raiffeisenbank. Vierpolders heeft
grote plannen. Er komt een tuinbouwgebied, men
denkt aan een rekreatie-centrum aan de Brielse
Maas en het wordt een knooppunt van grote ver
keerswegen. Er zullen steeds meer mensen in
Vierpolders komen wonen. En reizigers of toeristen
zullen het bezoeken. Dan staat de Raiffeisenbank
klaar om in een prettige sfeer aan alle wensen op
bankgebied te voldoen. Zoals de Raiffeisenbank dat
overal elders doet.2.000.000 spaarders. 4,8 miljard
gulden spaargeld, meer dan 1000 vestigingen.
spaarbank en alle bankzaken
Raadsels rondom anonieme brief
(Van onze onderwgsredactie) verklaring zegt prof. Hoijting nu dat
Vernieuwing
Alles is in beweging, waar vinden we
nog houvast? klagen vele mensen, niet
alleen protestanten, ook rooms-katholie
ken: de nieuwe oriëntatie op de Bijbel,
de vragen van de oecumene, een nieuwe
houding ten aanzien van de „wereld".
Von Balthasar, een van de toonaangeven
de theologen in de rooms-katholieke we
reld. laat in een eenvoudig, rustig, hier
en daar mediterend betoog het waarde
volle van de vernieuwingspogingen zien,
maar toont ook zwakke plekken.
Wie is christen?, door Hans Urs von
Balthasar. Uitgave Paul Brand, Hil
versum. (125 blz., 7,90).
Voornaam uitgevoerd en typografisch
uitstekend verzorgd verscheen de vierde
(herziene) druk van Feenstra's verkla
ring van de geloofsbelijdenis. Ondanks
de herzieningen is het echter toch te
merken, dat het boek oorspronkelijk in
de dertiger jaren (met de polemiek rond
prof. Schilder) werd geschreven. Er zijn
sindsdien in de Gereformeerde Kerken
vragen opgekomen, waarop dit boek
geen antwoord geeft. Intussen kan men
er toch dankbaar voor zijn, dat dit werk
weer is versohenen. Beknopt en zakelijk
geeft de Scheveningse predikant een hel
der inzicht in de verschillende artikelen
van de Geoofsbelij-denis. Ideaal
„schetsenmateriaal" voor verenigingen,
die dit belijdenisgeschrift willen bestu-
Onze Geloofsbelijdenis, door ds. J. G.
Feenstra. Uitgave J. H. Kok, Kampen.
(Vierde herziene druk, 432 blz.,
22,50).
Informatie
I WÊÊ i uit
gezet wordt wat de Gereformeerde
Kerken in Nederland zijn en doen. Het
is de bedoeling dat dit boekje geschon
ken wordt aan leden die pas belijdenis
hebben gedaan om hen te informeren
over allerlei facetten van het gemeente
lijk leven. Het boekjë wijdt onder ande
re aandacht aan zending, evangelisatie,
jeugdwerk, diaconie en liturgie. Het is
opvallend up to date. Zo is bijvoorbeeld
in het laatste hoofdstuk over liturgie
reeds de zeer recent door de synode aan
vaarde liturgievernieuwing opgenomen.
Weet u waar de klepel hangt?, door
den Bosch ten slotte j ds. II. W'eggemans. Uitgave N.V. voor-
teurs nebben samen de onderwerpen paus als staatshoofd John M. ToddJ. tekent een aantal duisternistoestanden en i heen Van Keulen Periodieken, Den
ingeleid. We noemen de Joodse eerst, i „de kerkelijk# censuur" (Tinberg) enl laat dan zien hoe Christus ook daarin! Haag. (132 blz., 3,45).
AMSTERDAM 24 wetenschap
pelijke medewerkers van het La
boratorium voor fysische chemie
hebben in een brief aan curatoren
van de Amsterdamse universiteit
hun ongerustlheid uitgesproken
over de affaire-prof. Hoijtink.
In de brief staat dat de hoogleraar
zijn medewerkers reeds eind februari
op de hoogte heeft gesteld van zijn
aanstaand vertrek naar de universi
teit van Sheffield. Hij heeft hen toen
verzocht geen acties te ondernemen.
Nu acht men zich echter niet meer
aan deze toezegging gebonden, te
meer daar door het vertrek van prof.
Hoijting twintig promovendi ernstig
zijn benadeeld. De wetenschappelijke
medewerkers spreken er hun verba
zing over uit dat onder de ogen van
curatoren een geschil tussen twee
hoogleraren, prof. Hoijting en prof.
dr. J. Colpa, zo hoog kon oplopen.
Men heeft de indruk dat ten koste
van alles een schandaal vermeden
moest worden. Ook vragen de mede
werkers van het laboratorium of de
toegezegde commissie van onderzoek1
intussen is ingesteld en wanneer del
bevindingen van deze commissie pu-
bliek gemaakt zullen worden. I
Inmiddels heeft ook prof. Hoijting
zelf gereageerd op de moeilijkheden!
waarvan hij het slachtoffer is ge
worden. Hij had reeds in 1964 kennis,
genomen van een anonieme brief aanj
dr. J. van Dranen, een bekend chemi-1
cus in de hoofdstad, waarin werd ge
steld dat hij onjuiste relaties zou on
derhouden met de directie van het
Shell-laboratorium in de hoofdstad.
Voor zijn diensten aan de Shell zou hij
worden beloond met een belastingvrij
inkomen. Enige maanden later be-
schuldigdde prof. Colpa de hoogleraar
van ongeveer gelijke zaken. Sindsdien
vermoedt prof. Hoijting dat prof. Col
pa de auteur van de anonieme brief
is geweest. Op verzoek van prof.
Hoijting is toen een onderzoekcom
missie ingesteld. Een handschrift-
kundige wees als schrijver van de be
ruchte brief prof. Colpa aan, die op
zijn beurt beweerde dat dr. Van
Dranen de schrijver zou zijn. In zijn
hij de zaak bij de justitie heeft willen
aangeven, maar dat hem dit ernstig is
ontraden door de rector magnificus,
die hem toe zou hebben gevoegd dat
hij beter kon vertrekken.
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal: 1. plaats in Gelderland, 5.
onderricht, 7. tocht, uitstap, 8. wig, m.
meisjesnaam, 11. plomp, 12. familielid, 13.
welaan. 14. vaartuig, 15. zot, 16. verlegen.
17. ponjaard, 18. god der liefde, 20. vet
der melk, 21. kippenloop, 22. prei (zn).,
24. munt in Nederland (afk.). 25. vogel.
26. muzieknoot, i7. hap, 28. doortocht- I
geld 29 zwak. 30. boom.
metteloos zuiver
Vertikaal: 1. streng maar rechtvaardig
beoordelaar, 2. meisjesnaam, 3
meisjesnaam. 4. boom, 5. laag schoven op
de dorsvloer, 6. landbouwwerktuig, 8
mannelijk beroep, 9 openbare wandel
plaats, 11. stuk stof, 12. boom der tropen
14. sc.ujn of voorkomen, 15. Europeaan
16. gem. irf N. Brao., J7. kan men iets in
bewaren. 19. voorzetsel. 20. schoorsteen-
zwart, 22. vrucht, 23. vertaler, 25. bij-
woord 26. schraal. 27. scheik. element
(afk.), 28. voorzetsel.
Onlnceiifii voi'iffo finzzpl
Horizontaal: l. hemel - Bart, 2. Avon -
Ee - Leo. 3. rok - gordel. 4. Lee - eender.
5. Ierland la, 6. nep taal es, 7.
Groenlo - do 8. eden - toren. 9. nest. -
emel'
Veitikaal: 1. Harlingen, 2. evoë - Eer
de. 3 moker - poes, 4 engel - tent. 5. Leo
- ea - ante, 6. Bern na - lom. 7. al dd.
dl - ore, 8. reëel - edel, 9. tol ras