J. VAN OS leider zonder partij bouwde zich een monument Jaap Zijlstra, boekhouder- dichter, dadelijk dominee POOLSE IMMIGRANT KWAM NAAR AMSTERDAM Krasnapolsky Eerste kennismaking met Opera-Studio Droge cijfers en levende woorden Eerste bundel al spoedig herdrukt NIEUWE LEIDSE COURANT S WOENSDAG 4 MEI 1966 (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Al* Adolph Wilhelm Krasnapolsky in 1912 dan 77 jaar oud, voor goed de ogen fluit, ie zijn schepping al lang op weg in de wereld een naam te worden. Twintig jaar ongeveer heeft hij nodig gehad om haar nationale bekendheid te geven, daarna komt de grote vlucht tot ver over onze grenzen, een vlucht, die zich nog altijd voortzet. De heer G. E. van Goor, een van de directeuren: „In 1965 lbgeerden in ons hotel rond tachtig nationaliteiten". De zg. bruidskamer naam, dat bij hem nagenoeg alles mo- gelijk is. Mogelijk? In de laatste jaren voor de oorlog dient zich een gezel schap aan, 1700 man 6terk. Of het de warme maaltijd kan gebruiken. Het De figuur van Adolph Wilhelm treedt opnieuw naar voren nu Grand Hotel Krasnapolsky in mei zijn hon derdjarig bestaan gaat vieren. Hij is op vele terreinen een groot man ge weest, aan wie het Amsterdam uit de tweede 'helft van de negentiende eeuw belangrijke impulsen heeft te danken. De geschiedschrijver sohetst hem niet alleen als een man met visie, maar ook als een man met durf en doorzet tingsvermogen. En zegt van hem dal hij in de jaren, die hij im de hoofdstad doorbracht, het machtige epos van een emigrant heeft geschreven. Adolph Wilhelm stamt uit een Pools geslacht, afkomstig uit Kiev, dat eens Pools was. Zelf wordt hij geboren in Peine bij Hannover. Later als hij tot welstand is gekomen, schenkt hy het stadje een park, dat zijn naam krijgt. Wellicht zou deze schenking in Neder land onbekend zijn gebleven als niet een Amerikaanse officier, die na de tweede wereldoorlog in Krasnapolsky logeert, de naam van het hotel in ver band brengt met de naam van het park, dat hij kent uit de tijd, dat hij in Hannover was gelegerd. Een onder zoek brengit aan het licht, dat het ver moeden van de Amerikaan juist is. COUPEUR Zo om en nabij twintig jaar oud, besluit Adolph Wilhelm het voorbeeld van vele van' zijn landgenoten te vol gen en de wijde wereld in te trekken. Hij heeft dan al te Dresden zyn diplo ma coupeur behaald en meent, dat Mij overal een boterham kan verdienen. Omstreeks 1860 ziet Amsterdam hem binnen zijn poorten. Hij vindt werk in de winkel van Sinkel op de Nieti- wendijk, waar hy het tot chef-coupeur brengt. In Amsterdam ontmoet hy ook Johanna Volmer met wie hij in het huwelijk treedt. De Poolse immigrant Krasnapolsky kan de toekomst onbezorgd tegemoet zien. Er is werk genoeg en hij 6taat goed aangeschreven. Naar de mens ge sproken zal hij een rustig leven kunnen leiden Maar Adolph Wilhelm heeft voor ziohzelf al uitgemaakt, dat hij niet tot het einde van zijn dagen coupeur zal blijven. Hij is een tikkeltje eerzuchtig. Allerlei plannen spelen hem door hel hoofd en hij is er de man niet naar het bij plaimen alleen te laten. VOORZICHTIG In de Warmoesstraat wordt het Nieu we Poolsche Koffijhuis te koop aange boden. De zaak doet het niet zo erg best meer. De eigenaar heeft vermoede lijk niet de juiste toon weten te treffen om zijn klanten te binden. Er zijn niet veel gegadigden. Zelfs al ligt het nabij de Dam, in het hartje van de stad. het lokaal heeft rr.eer onaantrekkelijkheden dan aantrekkelijkheden Merkwaardig, Krasnapolsky ziet er toch wel wat in. Vijf jaar is hij nu in Amsterdam en hij heeft in die japen aardig wat spaarcentjes bijeen gekre gen. In weerwil van de sombere voor spellingen van zijn vrienden besluit hy het Nieuwe Poolsche Koffijhuis te ko pen. Maar hij is een voorzichtig man. Hij laat zich niet verleiden zijn betrek king in de winkel van Sinkel op te ge ven. Liever kijkt hij de kat wat uit de boom. Hij zal echter iemand moeten vinden, die voor hem het koffiehuis wil drijven. Hij vindt hem in zijn zwa ger August Volmer, die later gTOte be kendheid zal krijgen als directeur van America in. VERSTREKKEND Op hel ogenblik waarop Adolph Wil helm de koopakte tekent, kan hij niet voorzien welke vérstrekkende gevolgen de koop voor hem en Amsterdam heeft. Hij zal nauwlettend de gang van zaken in het koffiehuis hebben gevolgd en vooral de financiële resultaten nieuws gierig hebben bekeken. August Volmer moet er slag van hebben gehad met de bezoekers om te gaan. Het Nieuwe Poolsche Koffijhuis krijgt onder zijn leiding een vaste klantenkring. Eerst handelaren en zeelieden, later ook kooplieden en de middenstanders. Het duurt niet lang of de zaak kan zichzelf bedruipen. Dan besluit Krasnapolsky zich uit het kleermakersvak terug te trekken en zich geheel aan zijn koffiehuis te wijden. Hij gaat dit doen met zijn zwa ger Volmer, zijn vrouw en zijn beide schoonzusters. Van één ding is hij wel overtuigd: er zit uitbreiding in de zaak, en er zijn werkkrachten voldoende om die uitbreiding op te vangen. DROOM zaken bespreken. Zo groeit ook het hotel een klant, die op een keer wat te lang blijft toeven, vraagt onderdak voor de nacht. MATHILDE Het eethuis brengt schoonzuster Mathilde voor het voetlicht. Zij blijkt een bijzonder recept te bezitten voor het bakken van pannekoeken. Die pan nekoeken gaan tot de aantrekkelijkhe den van het Nieuwe Poolsche Koffij huis behoren. Zij krijgen grote bekend heid, niet alleen in Amsterdam maar ook daarbuiten. De Amsterdammers gaan bij Adolph Wilhelm pannekoeken eten. Er zijn dagen, dat Mathilde er een paar honderd heeft te bakken. Dit aantal neemt met het jaar toe. Mathil- de's opvolger, aan wie zij het geheim GEHEIM Het grote geheim van Adolph Wil- helms succes is, dat hij aa" de wen sen van zijn gasten tegemoet komt. voordat zc hem die kenbaar hebben gemaakt. Zijn hotel wordt het eerste, waarvan de kamers zijn voorzien van elektrisch licht en stromend warm koud water. Hij begrijpt de waarde van „service", voordat, bij wijze van spre ken, het woord is uitgevonden. De gast gaat bij hem voor alles. En iedereen moet bij hein gast kunnen zijn. Niet alleen de grote zeeman, de captain of industry, de dokter en de notaris, die in zyn restaurant exquis dineren cf regelmatig zijn „huis" frequenteren voor het spelen van een potje domino of biljart, ook de „gewone man" moet zich op zijn gemak voelen van de restaurants daar. Daarbij komt, dat het levenspatroon een verandering heeft ondergaan. Desondanks Kras telt zijn vaste klanten nog bij tientallen: leden van clubs, die op vaste tijden komen lun chen. beursbezoekers, die een trans actie moeten afsluiten, directeuren van bedrijven, die met hun relaties in de Victoriaanse „Witte Zaal" al dinereude zaken doen. HECHT Het gebouw, dat* de Poolse immigrant Adolph Wilhelm Krasnapolsky optrok, is hecht en sterk. De heer Van Goor: .Mede danlk zij de aktiviteiten van on ze oudste directeur de heer Staal. Zijn naam hoort bij die van Krasnapolsky". Het grote complex beschikt op het ogenblik over 425 bedden, daarnaast o.m. over 25 vergaderzalen, over een fraaie Wintertuin en een stijlvolle eet zaal. Het aantal overnachtingen ligt ver boven de 100.000 per jaar. Van Goor „Wie eenmaal onze drempel heeft over schreden. wordt vaste gast". Die gasten komen uit alle delen van de wereld. De laatste jaren zijn het veel Japanners, die bij Kras hun intrek nemen. Van Goor: „Daarom hebben we een Japan ner in onze dienst. Hij staat zijn land genoten terzijde". Honderd jaar geleden begon Adolph Wilhelm Krasnapolsky, een coupeur uit Peine, in Amsterdam een klein, on ooglijk café. Door zijn visie, zijn werk kracht en zijn durf, is zijn naam na een eeuw nog bekend. EINDHOVEN De Opera Studio, die door de Nederlandse Operastich ting is opgericht speciaal om jonge met zorg uitgekozen Nederlandse zangers voor het operatvak op te lei den, heeft zich maandagavond voor gesteld in de kleine Globezaal van de Stadsschouwburg met twee een- act ers van de Amerikaanse compo nist Gian-Carlo Menotti: „The Me dium" en „The Telephone". Natuurlijk is het nuttig en nodig om goede operakrachten te kweken wil men weer opnieuw een gezelschap van eigen bodem krijgen De directeur, de heer M. Huisman zelf ziet immers de huidig»- situatie. waaTin slechts „gast- produkties" worden gegeven, als een overgangsstadium. Gelijksoortige opera-studio's in andere landen, zoals vam de Nationale Opera van België en van de Staatsopera Bulgarije, die zich in de volgende ken zullen voorstellen hebben inderdaad bewezen een vruchtbare kweekbodem te Nu bestaan deze buitenlandse opera studio's al enkele jaren, terwijl de Ne derlandse pas begint Dit feit zal uiter aard ingecalculeerd dienen te worden bij de beoordeling van de twee Me not- ti-operaatjes. Want bij alle waardering voor die prestaties konden wij deze slechts zien als een „werkvoorstelling" waardoor men een idee kon krijgen van hoe het zou kunnen worden. Als er orkest had gezeten in plaats van twee. overigens voortreffelijke, pianisten (Jan van Spaendonck en Th om Bollen), die nu de orkestpartij speelden, terwijl di- van haar recept heeft verteld, noteert al dagen van meer dan vijfhonderd pannekoeken. En ook zijn opvolger krijgt het er druk mee. Er zijn gasten, vandaag de dag, die alleen bij Krasna polsky komen om zich te goed te doen aan de pannekoeken, die a la Mathilde worden bereid, Krasnapolsky is de tel kwijt geraakt, maar het aantal panne koeken, dat in het restaurant is geser veerd. zal de drie miljoen vrij dient benaderen. KRAS Het Nieuwe Poolsche Koffijhuis'is In tussen al lang van naam veranderd. Krasnapolsky laat zyn eigen naam aan de gevel bevestigen. En die naam slaat in, zij het ook, dat hij door het publiek wordt afgekort. Het wordt Kras, ge woon Kras. Men spreekt af bij Kras. men logeert bij Kras, men dineert by Kras. Adolph Wilhelm heeft de populariteit, die in de afkorting schuilt, weten te verdienen. Zij is hem niet maar aan gewaaid. Hij heeft zijn grote droom er tot werkelijkheid voor moeten maken. De zaken blijven goed gaan. En Adolph Wilhelm breidt steeds meer uit. Hij koopt belendende percelen en voegt ze aan de bestaande toe. Hij bouwt en verbouwt. Hij wordt bekend om zijn maaltijden, ook om zijn uitstekende wijnen, ook om zijn voortreffelijk voor ziene leestafel om zijn Zomer- en zijn Wintertuin. Krasnapolsky krijgt de Krasnapolsky mat (rechts) zijn echtgenote Johanna Volmer en (links) Mathilde Volmer, de befaamde pannekoekenbakster. Zijn zalen gaan de aandacht trek ken van verenigingen van allerlei aard Kras wordt meer en meer het middelpunt van het Amsterdamse leven in al zijn verscheidenheid. Co- lijn houdt er zijn grote .verkiezings rede, maar ook Sneevliet. Als od de dag van de jongste statenverkiezin gen de besturen van enkele partijen in Kras de uitslag van de stemming afwachten, vergadert* enkele zalen verder de Orde van de Verdraag zaamheid... GREPEN Het zijn zo maar wat grepen uit de geschiedenis van een hotel, waarvan de naam een begrip is geworden. Het heeft de tijden goed doorstaan, de verande ringen goed opgevangen. Want er is wel veel veranderd. De notaris die tot kort voor de jongste oorlog def tig in het zwart gekleed en getooid met hoge hoed. steevast dagelijks het res taurant betrad om te dineren, bediend door een „eigen" ober, is al lang over leden en heeft geen opvolger gekregen. De tijd, dat Amsterdamse families re gelmatig elke zaterdag bij Kras de maaltijd gebruikten is voorbij. Zij wo nen in het Gooi en zijn gasten geworden WASSENAAR Jaap Zijlstra, van wiens hand een dichtbundel is ver schenen, zit niet achter een schrijftafel bezaaid met literair werk, maar achter een stalen bureau, dat is overladen met tabellen en financiële over zichten. Hij is namelijk boekhouder van het Rijnlands Lyceum, waar hij aan het papier geen levende woorden, maar droge cijfers toevertrouwt. Over zijn dichterlijke aspiraties wil hij best praten. Hoe dat samen gaat: droge cijfers en levende woorden? Dat zal wel moeten, zegt Jaap Zijlstra nuchter. De eerste regels van het oude gedicht „Beatrijs" zijn nog altijd actueel: „Van dichten comt mi cleine bate. De lieden raden mi dat iet late". Een dichter kan nu eenmaal niet van zijn pen leven, een boekhouder weL Vandaar dit dubbelleven. hij zelf. Dit najaar hoopt hij predikant te worden „op artikel zes". Vroeger, in de oude kerkorde, was dat artikel acht. Daarin werd gesproken over toelating tot het predikambt op grond van „sin guliere gaven". Singuliere gaven heeft Jaap Zijlstra! De tijd vliegt om als hij spreekt over het jeugdwerk, over de litteratuur of de reis die hy naar de Bijbelse landen heeft gemaakl. Over deze reis heeft hij een dichtbundel geschreven die is ver schenen bij uitgeverij Callen'bach in Nij- kerk. „Voor die gelukkige vinder" is d< titoL Jaap Zijlstra is, naar hij zelf zegt, bezeten van het dichten- Hij kan het nöet laten. Op allerlei momenten, als hij helemaal niet aan dichten denkt, valt hem een regel in. Zo'n regel ver dwijnt even vlot als hij gekomen is, daarom moet hij snel worden „vast gelegd". Voor Jaap Zijlstra stukken verstuurt naar het ministerie of naar leraren van het lyceum, controleert hij niet alleen de voorzijde, maar kijkt hij ook nog even naar de achterkant of er niet een haastige dichtregel op geschreven staat Laatst, vertelt hij, stond ik onder de douche toen me een fijne regel inviel. Ik schreef hem op de beslagen ruit van de spiegel. Toen ik mij later deze in scriptie herinnerde, holde ik naar da badkamer, maar helaas, de woorden waren gevlogen. Een goede leer voor de volgende keer: ik schrijf nooit meer in spiegelschrift.' Jaap Zijlstra (32) is jeugdouderling en spreekt dikwijLs in jeugdsamenkomsten en cp evangelisatieavonden. Dit werk ligt hem zo goed, dat verschillende pre dikanten hem hebben aangeraden alsnog theologie te gaan studeren. Vandaar dat hij zich tot laat ia de avond over boeken buigt Met reaht een „late" roeping, zegt Duidelijke taal De moderne poëzie spreekt meestal trieste en duistere taal. Het opvallend® in het werk van Jaap Zijlstra is dat klare wijn geschonken wordt. Duidelijke taal en blijmoedige poëziel In oktober van het vorige jaar saheen zijn bundel in een grote oplage. Binnen enkele maanden was een tweede druk nodig. Vrij zeldzaam bij poëzie-debuut. Wat betekent de titel: Voor de gelukki ge vinder? Kijk, zegt Jaap Zijlstra, al die indruk wekkende dingen die ik op irjjn reizen heb gezien zijn voor wie er nog oog voor heeft, voor de gelukkige vinder. Zo gaat het ook met het werk van een dichter. Hij legt zyn poëzie te vondeling op het papier. De een gaat eraan voorbij de ander staat erbij stil en neemt het mee. Voor hem is het geschreven, voor de gelukkige vinder. Hij heeft veel reacties van gelukkige vinders gekregen en dat kan niet anden dan stimulerend zijn. Jaap Zijlstra laat een map met een kleine honderd brie- Terwijl Volmer en Johanna Kras napolsky de klanten bedienen en zich erover verheugen, dat hun werk met succes wordt bekroond. droomt Adolph Wilhelm Krasnapolsky ztjn grote droom. Als hij de ogen sluit ziet hij niet meer de houten, mei zand bestrooide, vloer, niet de houten stoelen. Wat hij ziet zijn prachtig ingerichte zalen met veel bloemen en planten en veel mensen, die zich te goed doen aan zijn spijzen. Wamt zijn koffiehuis is al eethuis ge worden. Zo onbemerkt. Op een dag er een klant, die de vraag stelt of nij de maaltijd kan gebruiken En Adolph Wilhelm is zakenman genoeg om ogen blikkelijk ja te zeggen. Zo ontstaat ook. wat nu heet. de zalenexploitatie Er zyn wat stamgasten, die graag onder elkaar Voor Oranje, tegen liet socialisme (Van o onzer verslaggevers) DOORN Vraagt u aan de Uoornse garage houder J. van Os was zijn politieke ambities zijn, hij zal u het breed uiteenzetten. Vraagt u dan hoeveel leden zijn partij heeft, hij zal u geen ledenlijsten tonen. Hij heeft geen partijleden. Ilij wil ze naar hij zegt ook niet. Hij wil, dat de leden van de A.R., de C.H.U., de S.G.P. en het G.P.V. op zijn in Amsterdam en Doorn ingediende lijsten stemmen. ,.Ik ben niet tegen de protestants- christelijke partijen, maar tegen de politieke ver deeldheid van het protestantse volksdeel". Een kleine levendige figuur, deze partijleider zonder partij, die al meermalen in het nieuws is geweest. Want het is niet de eerste keer. dat de heer Van Os zich op het politieke toneel vertoont. Ilij is ..in kleine kring" al lang actief en heeft ook al eens meer aan de verkiezingen deelgenomen, zij het zonder enig resultaat. Ongetwijfeld heeft de heer Van Os al behoorlijk wat eeld aan zijn politieke ..carrière" verloren Ingewijden schatten het bedrag op enige tiendui zenden guldens. Maar hij versaagt niet. deze uit de A.R.P. afkomstiee man. wie eenmaal op de Deputaten-vergadering van de A.R.P. het woorc) werd ontnomen, omdat hij aan het debat deelnam zonder „deputaat" te zijn. In 1959 en ook in latere jaren was de heer Var Os een trouw bezoeker van de vergaderingen dei Tweede Kamer wanneer er belangrijke vraagstuk ken aan de orde waren, of wanneer tijdens een kabinetscrisis de sfeer op en rond het Binnenhof wat geheimzinniger was dan tijdens de openbare debatten. Hij wilde er bij zijn en hij kon uren op het Binnenhof „posten", op zoek naar één van de protestantse partijleiders, „die hij dan nog enige adviezen wilde geven". Zelden is de heer Van Os „uitgerukt" zonder zijn propaganda-materiaal. Hij deelt dat gul rond. Vaak gestencilde papiertjes, soms voorzien van tekeningen. En vurig Oranjeklant, een felle anti socialist. Onbegrepen gunstig verkiezingsresultaat inspant. Maar hij versaagt niet. Het succes van de Boerenpartij en haar leider de heer Koekoek heeft hem kennelijk weer ge ïnspireerd. Want bij de gemeenteraadsverkiezin gen in Amsterdam en Doom is de heer Van Os weer present. Doorn is zijn woonplaats en hij zal daar allicht wat stemmen van vrienden krijgen. Maar op Amsterdam is zijn hoop gevestigd, nu bij de Statenverkiezingen is gebleken, dat de Amster dammers wel wat voor „extreme" figuren voelen. Een onbegrepen man in de eigen familiekring en in de kring van zijn geestverwanten. Naïef cn onbezorgd soms. Een eenzame, wiens doel het is ..eens" in de Tweede Kamer te komen, nog niet in de eerste plaats om er zijn politieke programma te 'uitvouwen zo hij dit al heeft, dan is het nog nimmer gepubliceerd maar omdat hij. naar hij een journalist onthulde, de vergoeding voor heit Kamerlidmaatschap best kon gebruiken om de on kosten van zijn politieke activiteiten te dekken. Er zijn vele anekdotes over hem in omloop, vooral op de gemeentesecretarieën, waar hij meestal op het laatste nippertje, zijn lijsten komt indienen. Er is altijd iets met die lijsten aan de hand. Er slaan zoals nu in Amsterdam kandidaten op. die geen kandidaat van de C.N.V.P. willen zijn. Er ontbreken handtekenin gen. of er komen mensen op voor. die ook op andere lijstien hun naam hebben gezet. Het heet. dat de heer Van Os. toen hij eens op een secre tarie kwam met een lijst en niet genoeg hand tekeningen had ter aanbeveling, de ambtenaren verzocht hem te helpen. Ze deden het en de heer Van Os kon „weer", het verkiezingspad op. Hij belegt geen grote vergaderingen en is ook prak tisch dc enige, die zich voor het behalen van een Padvinder Hij gaat bijna onopgemerkt door het leven, deze onopvallende „politicus", die zijn garagebedrijf weieens verwaarloost om zijn politieke ambities te kunnen uitleven. Hij zal zijn einddoel, de Tweede Kamer, wel nimmer bereiken. Maar hij blijft op gewekt „zijn" strijd voeren. Voor Oranje, tegen het socialisme. Een querulant, zo werd hij eens ge noemd, maar dat is hem onrecht doen. Hij is eerder een ongevaarlijke politieke padvinder, die zijn spaargeld gebruikt om zijn hobby te bedrij- Als op 1 juni a.s. tegen middernacht de gekozen kandidaten voor de verschillende gemeenteraden bekend worden, zal de naam van de heer Van Os er niet bij zijn. Het zal hem niet ontmoedigen. Bij een volgende gelegenheid zal hij weer aan de deuren der secretarieën kloppen om zijn lijsten in te dienen. Een vriendelijk mens, deze partijleider zonder partij, die uitgaat van het bekende woord: „Men reek'ne de uitkomst niet. maar telle het doel alleen", zo vaak door Kuvper en Schouten ge bruikt in de verkiezingsbijeenkomsten, die de heer Van Os als jongmaatje bijwoonde Hij komt uit het niet te voorschijn en verdwijnt straks ook weer. Met zijn „partij". ven zien. Brieven van een paar regels en brieven van zes kantjes! Er is Jan mail" van tieners bij en er zijn brieven met een hele rij vragen van jonge men sen, dae een scriptie over de bundel wil len schrijven. Ik was ondersteboven, zegt de dichter, van die rappe tweede druk en van al die reacties. Een zo goed ont haal, ook in de pers. had ik niet durven dromen. Pennevnichten Soms krijgt hij gedichten toegestuurd van jongelui. Zij vragen wat hy ervan vindt. Meestal zijn hun pennevruchten nog onrijp, zegt Jaap Zijlstra, en ik pro beer ze dat voorzichtig uit te leggen. Ik denk dan aan de tijd dat ik zelf pas vijf tien was en hele schriften tot en met het kaft volschreef. Na enige tijd zag ik wel in dat het napraterij en zwak gerijmel was, maar toch, je was er aan gehecht. Daarom, wanneer ik maar één goede regel vind bij zo'n jeugdige dichter, dan ivijs ik die regel aan en zeg: kijk. dit is het. Ga door! In zijn werk is een rake beeldspraak te vinden. In een paar regels roept hij een heel landschap op. Zijn gedichten zijn schilderijen, schreef een criticus. Schilderijen niet van verf maar van woorden. Een greep „tekenende" regels uit zijn bundel: „De appels laten hun stamverband los" „Bruggen nemen een aanloop en sprin gen over rivieren", „Venetië houdt het hoofd ternauwernood boven water", „Huizen met balkonnetjes op de arm en stoepjes aan de rokken", „In de schoot van de binnenplaatsjes tuimelen kinde ren over elkaar als dobbelstenen met glinsterende ogen", „Jericho, een eiland van groen in de dode zee var Jaap Zijlstra, de man, die dage lijks met cijfers xoerkt en met woorden speelt. Hij hoopt over enige tijd predikant te zijn. rigent Leo Driehuys zich tot aangeven beperkte. Bovendien zal dan ook betere kwali teit muziek gekozen dienen te worden plaats van het handig in elkaar gezette maakwerk van Menotti, die noch goede smaak noch goede stijl kenft „The Medium" is ronduit een mefodm. matische draak vam de ergste soort en „The Telephone" op zijn best een aen- dig niemendalletje. Daarom viel het ons nog mee, wat er nog van gemaakt werd. Emmy Greger kon de rol van de mediamiel madame Flora wel nog niet helemaal aan* maar omvangrijke stem en haar acteer talent houden goede beloften «x zoru men met en ige voorzichtigheid ook kunnen zeggen van Trees de Groot Mareo Bakker, maar zeker niel Maria Boender. Zij waren eigen lijk debutanten. De overigen stamden nog uit de cudle Nederlandse Opera, zoals Nelly Mupor- go, Jer.ny Veen inga en Henk Smit De ze beide laatster maakten van „The Telephone" iets heel grappigs, daarbij geholpen door de op-art-costuums en de cors van Herman van Elteren. Frane Boerlage tekende voor de regie. Dra. H. E. Kokee-van den Berge W ereldpremière Planetair ballet Holland Festival (Van onze kunstredactie) DEN HAAG De Amerikaanse dansgroep „Paul Taylor" zal im het Holland Festival twee verschillende pro gramma's in Nederland geven. Het eer ste programma dat o.a. in Den Haag wordt gegeven bevat „Junction^, „3 Epitaphs". „Duet" en ..Orbs.' De voor stelling van „Orbs' betekent een we reldpremière en is een uur durend bal let. In de planetaire ballet worden de banen van de planeten en manen in ons zonnestelsel, de seizoenen op aar de tot gevolg hebbend, vergeleken- meé de jaargetijden in het menselijk levetv Het tweede programma dat dcee dansgroep in het Holland Festival uit- oa. ook in Den Haag voorts in Amsterdam en Rotterdam bestaaft uit „Aureole". „From Sea to Shining Seaf* en „Sucudorama". Jef v. d. Heydens film Blauw licht: troebel DEN HAAG. In het Seinpost thea ter werd onder auspiciën van hot mi nisterie van C. R. en M. de film „Blauw licht" van Jef van der Hey- den gepresenteerd. Eenvoudig gezegd, handelt de fil i er het gevoelsleven van een pube* met een zeer eigen gedachtenlevem Het leven speelt in oorlogstijd; da vader en de broers van de jongen zijn ergens mee tegen de lamp gelopen en alleen zijn jongste zusje is irn het grota huis achtergebleven. De film duurt 38 minuten en dat is minstens 30 minuten te lang. Er zijn goede momenten, de sfeer in liet huis en de sfeer in de gevangenis is getroffen maar eindeloos uitge sponnen. De logische lijn is ver te zoe ken, veel flashbacks maken het verhaal ingewikkelder en soms niiet te volgen- Het camerawerk van Fred Tannines is hier en daar wat geforceerd eigentijds, Het geluid is van bijzondere kwaliteit? een compliment voor Wim Wolfs en Peter Vink. Een film die alleen maar beschouwd mag worden als een oefe ning van Jef van der Heydera. Een oefe ning in scenario-schrijven en regiserea woestijn", „De zon werd te water ge laten". „De geiten nemen de helling ia grazen". Nog ruim een half jaar en Jaap Zijlstra zegt de droge cijfers vaarwel om zich te wijden aan het levende Woord. Hij heeft twee roepingen: do minee zijn en dichter zijn. Dienaar van het Woord en dienaar van de woorden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 5