CKei£nf' Structuur van sociale
verzekeringen anders
Is er nog verschil tussen
confessionelen en bonders?
Em woord voor vandaag
Studenten
niet meer
in uniform?
Nieuw blad in Chr. werkgevers bepleiten:
Protestantse en roomse
werkgeversorganisaties
gaan samenwerken
Tentoonstelling over
Joodse huwelijk
Opiniedienst in plaats
van kerkdienst
Puzzelhoe
VRIJDAG 22 APRIL
,Als God voor ons is, wie zal tegen ons zijn(Romeinen 8 31
Paulus roept dit ten slotte uit als hij de Romeinen heeft ver-
teld van de hoop, die er voor Gods kinderen is. Het is een
climax in zijn betoog. En zijn woord klinkt door tot op de dag
van vandaag. Gij mensen van deze twintigste eeuw, na alles
wat ik u heb verteld, begrijpt dan toch: Niemand kan tegen
ons zijn als God voor ons is!
Nu moeten ze voor één ding oppassen de Paulinische uit
spraak mag ons niet in slaap sussen, niet in een gezapige rust
brengen. Paulus is niet de man van rust, hij is de man van
actiede strijder. Als hij aan het eind van zijn leven terug
blikt, zegt hij: Ik heb de goede strijd gestreden
Waar het in zijn woord om gaat, wat hij bedoelt te zeggen is:
In de strijd, die de mens op vele fronten heeft te vechten,
wordt hij overwinnaar in God, want God behoedt de Zijnen.
Maar de strijd blijft. De afloop is echter veilig gesteld. In die
zekerheid kunnen wij alle vijanden aan, door God is de uit
eindelijke victorie voor ons weggelegd, hoe de schijn ook
kan zijn.
Overwinnaar door God, Die zelfs Zijn Zoon niet heeft ge
spaard om de mens te redden. Zijn machtige arm heeft Hij
beschermend om ons heen gelegd.
Wij lezen vanavond: Numeri 14 vers 26 tot 45.
Ds. Groenewoud wil appèl van synode
spaar pleïlerifirniot
DUET
\YLOi\Sl
4" met gratis
waardezegels
van 15 en 25 ct.
(Van onze kerkredactie)
AMERSFOORT ,.Wat is precies het verschil tussen confes-
DEN HAAG De studentenvakbe
weging vindt, dat in een moderne de
mocratie het leger slechts getolereerd
kan worden als een noodzakelijk
kwaad. Elk militair en soldatesk op
treden moet zoveel mogelijk worden 7,
beperkt. In een motie, die in de ver-, sioneel en gereformeerde bond; zit dat alleen in de gezangen? Deze
gadering van de Nederlandse studen- vraag, die onlangs werd gesteld aan ds. H. G. Groenewoud, was voor
tenraad zaterdag wordt behandeld, be- em aanleiding, om de verhouding van deze twee „richtingen" in de
reeus?urnntenatdiete"n"nhf Nederlandse Hervormde Kerk aan de orde te stellen in een tweetal
Men doet daarom een beroep op de artikelen in het orgaan van de confessionele vereniging, net fier-
Nederlandse burgers en de autoritei- vormd Weekblad De Gereformeerde Kerk.
ten deze studenten niet langer in hun
archaïstische uitingen te steunen. w u-u „:«(r
In gesprekken met verschillende col-,bewuste richtingsverschillen niets Pikaar
Deze motie heeft nog al wat ver- jega's. die tot de gereformeerde bond meer te maken heeft, rrtaar eenvoudig kerkekiik eeziën niet goed
warring gesticht. Volgens het stu- behoren, is ds. Groenewoud vaak tot wordt ingegeven door de ondoordachte g. s.
dentenblad ..De Student" zou in deze de conclusie gekomen, dat er toch I neiging, om het bestaande te conserve-
motie de wens worden uitgesproken, geen enkel werkelijk theologisch ren. Van een werkelijk kennen, niet
dat prins Bernhard niet meer in het verschil is. Natuurlijk zijn er wel ac- J alleen van de andere, maar ook van
openbaar in uniform zou verschij- centsverschillen, maar die zijn er ook
zou zij een overwegende invloed uitoe
fenen. Er zou dan ook nauwelijks van
een echte openhartige en zakelijke sa-
menspreking gesproken kunnen wor
den".
Daarom ziet ds. Groenewoud hier in
de eerste plaats een taak voor de gene
rale synode. „Waarom gaat er van de
leiding der kerk nu niet eens een zeer
dringend appèl en een krachtige actie
uit tot werkelijke ontmoeting van de
verschillende
binnen beide groepen.
Het landelijk bestuur van de stu- Heel wat gereformeerde-bondspre-
dentenvakbeweging heeft zich ech- dikanten zouden, als ze in een con-
ter gehaast te verklaren, dat dit be- fessionele gemeente zouden pre-
richt was publiceerd als gevolg van ken en een of meer gezangen lieten
zingen, als gewone confessionele pre
dikanten aanvaard worden en omge
keerd. verscheidene confessionele pre
dikanten zouden, als ze geen gezangen
lieten zingen, in gereformeerde-bonds-
~ie gerefoi
worden
het eigene is in dergelijke gevallen
geen sprake; van een echte ontmoe
ting dan ook volstrekt niet. Men wil
de andere niet ontmoeten, wil niet
met hem spreken".
Hoofdbesturen
Een briefschrijver doet de suggestie
van een samenspreking tussen de
hoofdbesturen van beide verenigingen.
„Op zichzelf is dit een goede gedachte
er dan ook volgaarne toe
„Als de tegenwoordige Geref. mannenbonq
I, li„ he, AMERSFOORT - De Bond van
IS, ligt het dan niet op de weg lan hetformeerde mannenverenigingen za]
lichaam, dat de hoogste en zwaarste 1 mei in de aula van het corderiusly<
verantwoording draagt voor het gehe-1 in Amersfoort zijn huishoudelijke a
le kerkelijke leven, te trachten de weg j dering houden. Deze begint
te banen tot betere verhoudingen?"
(Van onze correspondent)
ALPHEN AAN DE RIJN Verle
den week is het eerste nummer
verschenen van het nieuwe christe
lijke gereformeerde orgaan „Bewaar
het pand", dat eenmaal in de veertien
dagen zal verschijnen. Het blad draagt
als ondertitel „uitgave ter bevordering
I v-aard Fr 3in nredikanten en ee- doen- als er niet te V.0ren enige gr°nd
meenten, waarop de oude verschillen j "i
hebben in de praktijk van de verhou
dingen in het kerkelijk leven", aldus
ds. Groenewoud, die vervolgt: „Ik ben
„Het komt er nu op aan", zo schrijft j er bii voorbeeld zeker van, dat tal van
Groenewoud, „dit in het kerkelijk"""
i nog geheel van toepassing zijn. Er zijn
andere, waar dit beslist niet meer het j
I geval is, aldus ds. Groenewoud.
verkeer ook volledig tot zijn recht te
laten komen. Men zal dus over en
weer, zonder er op te letten of een
predikant van de ene of de andere
groep is, moeten vragen, of hij het
bijbelse evangelie verkondigt. Men zal
dus niet mogen zeggen: de predikant
is van de gereformeerde bond en daar
om is hij voor mij confessioneel, on
aanvaardbaar, of omgekeerd".
De Amersfoorter pastor constateert,
dat in de verhouding tussen confes
sionelen en gereformeerde bonders
(net als in die tussen andere groepen)
bijzaken nog al eens overschat wor
den, met als gevolg vertroebeling van
ra'l'e"synode der JïhristeiijFcë'ljeiefor: Verbind van ProtesUnts-Christelijkr ^«iding van de «.dale verzekering. ^!CUg|e Sn^lto
meerde Kerken hebben gehad, „mdat Werkgevers in z.jn gisteravond ver- ook^d. 1naname n h p°Sen.
i..i schenen ïaarverslar over 1965. U5'en meeorengi. «hij ae toenemende
sociale verzekeringen dit jaar reeds 31.75
procent van het premieplichtig loon
moet worden opgebracht, hetgeen neer-
DEN HAAG De jaarlijkse con- 1 komt °P 8.683 miljard gulden. Daarbij
en handhaving der oude gereformeer- fpnnlat:_ t nremie<ai»rinren rinrt komt no8 eens 491 miljoen aan over-
de beginselen". heidsbijdragen, zodat ca. 13.5 procent van
langzamerhand de behoefte gevoelen het „elionAe inkomen aan de finande-
„Bewaar het pand" is geboren uit aan een heronentatie op de structuur L-ing van de sociale verzekeringswetten
het overleg, dat een aantal predikan-1 van de financiering der sociale verse- wordt besteed. Voorts wijst het werkge-
ten en ouderlingen na de laats'e pene- keringen. Tot deze conclusie komt het versverbond er op dat niet alleen de
- - - i ir—u—j - a/dii nitwiHinn van de sociale verzekering.
zij zich over een aantal synodebeslui
ten ernstig bezwaard gevoelen.
In een woord ter inleiding schrijft
ds. G. Blom te Meerkerk, die als eind
redacteur optreedt, onder andere
„dat het kerkelijke leven zich in een
geheel andere richting gaat bewegen
en hoe langer hoe meer het oude
voetspoor gaat verlaten."
Het wordt hoog tijd, dat meer en
meer hetzelfde geluid van vroeger
wordt gehoord, toen veel meer naar
voren kwam, wat nodig is gekend te
worden tot zaligheid en toen de een-
voudigen voedsel voor hun ziel ontvin
gen en afgemaand werden van de pa
den der zonde en des doods. Het is
niet onze bedoeling te gaan strijden
tegen personen, maar wel om het op
te nemen voor de waarheid, die onze
vaderen hebben voorgestaan en die
Gods kinderen lief geworden is."
Het nieuwe blad opent met een me
ditatie van ds. C. Smits te Sliedrecht.
Ds. R. Kok te Ameide «rhr'jft over Het wergeversverbond kan zich niet
Bunyans Christenreis. Ds. D. Slag-j '"druk onttrekken, dat het plan
schenen jaarverslag over 1965. m
B" S"vS?whet0riïttie tan a.™1' h« atijgeSde SSSririfo w?£d55r
gens het V PCW niet buiten beschou- het premiepercentage voor de ziektewet
wing worden gelaten dat via de socia- telkenjare moet worden verhoogd,
le verzekeringen een deel van de her-
verdeling van het inkomen wordt be-| EcOllOltlic
denkt weieens. dat sommigen zo han
delen, om toch maar vooral niet tot
elkaar te komen. Ik vrees, dat dit met
werkstelligd. De vraag is of de sociale
verzekering als een medium voor inko- Het jaarverslag constateert dat 1965 in
mensherverdeling moet worden gehan- economisch opzicht een betrekkelijk
teerd of dat andere daarvoor meer aan-1 goed jaar is geweest en dat de uit
gewezen instrumenten gebruikt moe- komsten de verwachtingen na de loonex-
ten worden, zoals de belasting. Ook olos.e hebben overtroffen Een sJhadï";
punt is volgens het VPCW dat sedert
f™"* oml" °fen 1963 de particuliere investeringen als per
zien of niet meer ruimte moet worden ;.centage van het nati0nale inkdmen teliig-
gecreeerd voor eigen verantwoordelijk- ioop,, De verwachtingen voor de naaste
beid en of alle kostenstijgingen zonder toekomst worden beheerst door twee vra-
meer ten laste van het bedrijfsleven i gen: a. zullen de overheidsbestedingen
moeten worden gebracht dan wel of en de lonen binnen de door de regering
ook dr overheid een deel van de aangegeven grenzen blijven en b. zal de
koktt^iKvtiifrinik voor hiar rekrninr concurrentiepositie nog steeds een ont-
kMtenstljging voor baar rekening wikkeltak va„ de uitvoer mogelijk ma-
dient te nemen. ken als in het verleden het geval was.
Jaarvergadering bond
herv.-geref. vrouwen
UTRECHT Donderdag 28 april
wordt in het gebouw van Christelijk soci
ale belangen in Utrecht de jaarvergade
ring gehouden v£m de Hervormd-gerefor-
meerde vrouwenbond. De vergadering be
gint om half elf.
De presidente. mevrouw Harke-
ma-Visch opent de vergadering, waarna
meVrouw Van der Linde-van der Brink
inleiding zal houden. Ds. B. Eysinga
Opportunistisch?
artikelen over Gezelle Meerburg en
ds. H. van Leeuwen te Rotterdam over
cathechisatie.
Merkwaardig is. dat precies dertig
jaar geleden, in 1936, een andere domi
nee uit Meerkerk verontrust over de
gang van zaken in zijn kerk met enke
le collega's overging tot de uitgaaf van
een ..bezwaardenblad". Het was des
tijds de gereformeerde ds. S. Kamper
en het blad heette ..Om Sions wil".
gekozen op grond van opportu
nistische overwegingen dan op structurele
gronden en dat het hier gaat om een
psychologische kwestie, nl. de zichtbare
premielast niet te verhogen
„Liever zouden wij een heroriëntering
op de financieringsstructuur van de socia
le verzekering hebben gezien dat het
incidenteel invoeren van financiering of
mede-financiering uit de algemene mid
delen.
Het VPCW wijst er op dat voor de
Op beide punten is
het verbond grote v
den.
n Groei en stabiliteit worden voor het
beleid op langere termijn doeleinden van
essentieel belang genoemd. In dit ver
band pleit het VPCW o.m. voor bestrij
ding van de inflatie door internationale
actie, bijv. in de EEG en de OECD,
handhaving van de omvang van het parti
culier investeringsprogramma, opvoering
van de besparingen (o.m. door vrijwilli
ge bezitsvorming) en een verschuiving
van de belastingdruk in die zin, dat de
belastingen op inkomen worden verlaagd
en die op consumptie worden verhoogd.
(Van onze soc.-econ. redactie) Dat zou te ver gaan- z° verklaard
Beroepingswerh
NED. HERV. KERK
Aangenomen naar Katwijk a. Zee
(toez.-vac. D. Bouman»:,W. Chr. Hovius
te Nieuw Lekkerland; het ber. t. bij
stand in h. pastoraat te Katwijk-Hoor-
nespolder: W. Kool. as. em. pred. te
Woerden.
Bedankt voor Scheveningen (vac. J. J.
Poldervaart): A. P. Nauta te Middelburg:
voor Nieuwveen: G. J. Voortman te Dus-
n GEREF. KERKEN
Dredikanten, die tot de gereformeerde
bond behoren, er niet alleen geen be
zwaar tegen hebben, een gezang te
laten zingen, maar het zelfs graag zou
den doen. Ze laten zich er echter van
weerhouden door de overweging, dat
ze anders het vertrouwen van hun
mensen zouden schokken, hen in ver
warring zouden brengen en zelfs moei
lijkheden in de gemeente zouden ver
oorzaken, doordat er een krachtige re
actie zou ontstaan. Deze mentaliteit
van het letten op anderen is in deze
kringen zo groot, dat het voor mij
geen twijfel lijdt, of ook bij een sa
menspreking van de hoofdbesturen
Telegram hervormde
predikanten aan
bisschop Bekkers
UTRECHT De hervormde predi
kanten. die alhier deze week hun jaar
lijkse predikanlenvergadering hielden,
hebben een telegram van medeleven
en voorbede gezonden aan bisschop
Bekkers. Het voorstel daartoe werd
gedaan door ds. J. L. van den Berg
uit Oirschot tijdens de discussie op
het betoog van dr. F. Thijssen.
De .gezondheidstoestand vaa. (ie bis
schop gaat langzaam verder achteruit.
In de uren, dat hij bij kennis is hij
krijgt veel pijnstillende middelen
wordt hij vaak op de hoogte gehouden
van de meest actuele zaken in zijn
bisdom. Het spreken valt de bisschop
echter bijzonder zwaar.
Prachtige handschriften en sieraden
CHRIST. GEREF. KERKEN
ren van het Verbond van Prote- dering. eveneens in het Kurhaus. In deze
slants Christelijke Werkgevers en S&A&
het Nederlands Katholiek Werk- c J van Mastrigt. secretaris van het Chr
•■overs Verhond hebben besloten Nationaal Vakverbond, het v voe- Beroepen te Haarlem-noord <2e maal):
eroonu nioucu «r. Met beide organisaties voelen wij k. Boersma te Onstwedde. die dit be-
bewust naar verregaande vormen ons nauw verwant", aldus de heer Wem- roep ook
van samenwerking te streven. Dit mer».
heeft de voorzitter van het VPCW. r-v -■ *11 p.
Overheid heelt
GEREF. GEMEENTEN
veel over voor
liet onderwijs
heer H. H. Wemnwrs. gistermid
dag meegedeeld op een per-confe
rentie in het Kurhaus ter gelegen
heid van de verschijning van het
jaarverslag 19G5 van het verbond.
De heer Wemmers verklaarde, dat de.
^^^"".'S'ïi^taTjt mateifële DEN HAAG - De overheidsuit,»-
v ink ni-ar ook op het punt van de ven voor het onderwijs zijn de afgelo-
'iristHrk eefurdeerde b zinning cd. in pen vijf jaar, blijkens het CBS, toege-
het beleidsvlak Dan»- noemde de V30r- n0raen resp. 16. 14. 13, 19 en 16
utter het van betnna dat de beide wcrK- procent. Dit betekent globaal, dat de
geversyerborj n zoveel rno"e 'iK s t ujj-aVen voor 1965 ruim tweemaal zo
gaan doen Er is in die rlcntlnr al e n
verheu-ende ontwikkeline
aldus de heer W«
Hang de bloemetjes buiten
Dat balkonhek is maar kaal, zo zon
der kleurtje. Ooit aan een bloemen-
bak gedacht? Uw huis fleurt er hele
maal van op. Vraag eens advies aan
Zeg
het met
bloemen
(Van een onzer medewerkers)
AMSTERDAM Er behoeven
niet veel stukken geëxposeerd te
zijn om een tentoonstelling be
langwekkend te maken. Nog geen
honderd nummers telt de exposi
tie in het Joods Historisch Mu
seum in het Waaggebouw te Am
sterdam. Maar de tentoonstelling
Het Joodse Huwelijk is desniette
min belangwekkend. Vooral voor
degenen, die belangstellen in oude
handschriften, die verrukt raken
over gecalligrafeerde akten, die
bewondering hebben voor zilver
werk en getroffen worden door meer thuis. In feite is het joodse huwe
vrouwelijke sieraden. lijk een matriarchaat. Dat is ook te
constateren aan talloze bruidsgordels
Het is geen afgerond beeld van het die op de tentoonstelling te zien zijn.
Joodse huwelijk dat deze tentoonstel-Het zijn zilveren, zwaar met bloemmo-
!ing geeft. Hoe zou dat ook kunnen. tieven versierde gordels die voorheen
niet meer, dan gebruiksvoorwer- de joodse bruid kreeg van haar schoon-
lijksakten die in de achttiende eeuw
in Perzië zijn uitgereikt. Groot is het
verschil tussen die uit Hamadan en
die uit Meshed.
Merkwaardig is de huwelijksakte
uit 1929 uit Calcutta. De tekst is om
lijst met afbeeldingen van de leeuw
van Juda. met vogels waaronder ooie
vaars maar ook met twee vissen, van
ouds een christelijk symbool. Aandoen
lijk is de versiering op het huwe
lijkscontract uit Iran. Het is kennelijk
een kind geweest dat in 1929, dat voor
bruid en bruidegom toch zo waardevol
le papier heeft versierd.
Bruidsgordels
de ganc. hoog zijn als in 1960.
zei dat!
R no, n',t I, VOO--»!'.," wat d.ar- Do uUSfven voor hel onderwijs rijn
d, ui'.in-Vhjlre idtHomsl ral zijn. belangrijk groter geweest dan de «ij-
fusie za? hij op dit moment echter ging van het nationale inkomen, zo is,
i het lager onderwijs
pen die bij een dergelijk huwelijk te
pas komen, wat schilderijen en gravu
res waar op staat weergegeven hoe in
vroeger tijden een dergelijk huwelijk
•werd gesloten. Want er is een tijd
geweest in Nederland, zoals dat thans
weer in Israël gebruikelijk is, dat deze
huwelijken in de openlucht werden in
gezegend. De gravures van Picart. en
Jan Luyken, het schilderij van Jozef
Israels getuigen daarvan.
Akten
Maar het meest bijzondere van de
tentoonstelling zijn wel de huwe
lijksakten. De tekst van deze akten is
bijna in alle landen gelijk, zij heeft
als kern de gelofte die de Joodse brui
degom aflegt tegenover zijn bruid in
«v j j het bijzijn van twee getuigen: „Wees
(Van een medewerker) De maandagavond, die daarop .volgt m-. t vrouw volgens de wet van
wordt gebruikt door degenen die dat,Mozes en ,srae, ,fc u dienen ereDi
ZEIST Bij wijze van expert- wensen om over het gesprokene in voeden en onderhonden gelijk joodse
ment komt de Lutherse Gemeente ^„2 "Jan m Ji-j-mannen hun vrouwen moeten dienen.
Vragen stellen staat zondag vrij
Een van de bruidsringen, die t
zien zijn op de tentoonstellin
over het Joodse huwelijk. DezI
ringen werden gebruikt op dt
huwelijksdag. De bruidegom stat
deze ring om de wijsvinger vat
zijn bruid en zij deed hem dal
weer aan haar ringvinger. Dezj
ring (goud met blauw dakje1
dateert uit circa 1700.
Onderwijsexpositie,
werd succes
(Van onze onderwijsredactie)
UTRECHT De nationale or
wijstentoonstelling, die van 14 to
met 20 april in Utrecht is gehot
is naar de mening van de exposa
een succes geworden. Het aantal
zoekers was opvallend hoog. 75 pro
van de deelnemers was tevreden
de resultaten, tien procent vond da
tentoonstelling met geheel aan
verwachtingen had voldaan. Er w
momenteel overleg gepleegd ovei
organisatie van de volgende expo
waarbij gedacht wordt aan ver
uitbreiding met name in de sect
v.h.m.o. en nijverheidsonderwijs.
inviil-nuzsel
..ucv.joi Men gaat van het standpunt uit.
VI - iio- in de totale overheidsuitgaven liep te- van Zeist zondag met bijeen voorj(jat kerk mede antwoord moet vin-
i\lgemene \eigdliei nip rug van 39 procent in 1956 tot 21 pro- haar gewone wekelijkse kerk-jden op de vragen, die de maatschap
eren. voeden en onderhouden."
commissies Vflll lielieer onderwijs liep het overheidsaandeel
op van 10 procent in 1956 tot 21 pro-
ZWOLLE De veertiende algemene cent in 1965. Het aandeel van de ande
vergadering van het Landelijk Verband re schoolsoorten is in genoemde perio-
van Commissies van Beheer der Gcrefor- d (1956-1965) praktisch onveranderd
meerde Kerken zal gehouden worden op uf F
9 mei te Zwolle in hotel Gijtenbeek. uie
De morgenvergadering draagt een
huishoudelijk karakter. In de middagbij- Op 7 en 8 mei organiseert de raad
eenkomst zal de heer B Roolvink. lid voor kerk en ziekenzorg van de Neder-
van de Tweede Kamer, een referaat hou- j landse Hervormde Kerk weer een art-
deD over het onderwerp Inflatie ensenconferentie. Sprekers zijn onder an-
kerkelijke financiën. I dere dr J. J. Buskes. drs. Sj. Hoeks
De middagvergadering, die ■-
langstcllende gemeenteleden.
1 en prof. dr. G. A. Lindeboom.
dienst, maar voor een zogenaam- pó stelt. Y?el m®nsen
- - beantwoording actief betrokken wor
den. Het gaat immers om het leven in
de maatschappij, waar ieder mens
zijn plaats heeft om te werken.
Men meent, dat de huidige vorm
de kerkdiensten aan deze behoefte
niet tegemoet komt. Dit is een van
de oorzaken, waarom veel mensen
>R zich niet meer weten aangesproken
de wereld. In de tien minuten or-j door de kerk. Er is op het ogenblik
gelspel. die daarop volgen, kan de ge-, een grote en niet te verwaarlozen kleuren,
meente zich bezinnen op het gespro- groep mensen, die er niet meer toe Want van een zeldzame schoonheid.
als van een Perzisch tapijt, zijn de
l kleuren en versieringen op de huwe-
de opiniedienst. Dat betekent, dat
de gemeente zelf nu eens de kans
krijgt aan het woord te komen.
De dienst begint gewoon om tien
uur. De heer P. Beekman, lid van
de Sjaloomgroep zal een korte inlei
ding houden over de taak van de kerk
Maar al is de kern van dit huwe
lijkscontract, dat bezegeld wordt door
een gift van 200 zoez, een bijbelse
munteenheid waarvan men de waarde
niet meer kent, de uitvoering van de
akten zelf zijn zeer verschillend. Niet
alleen door hun Hebreeuwse karakters
nauwkeurig geschreven in velerlei
handschriften zijn deze contracten in
teressant. zij zijn het ook wegens hun
illuminatie. Bij sommige herkent men
zelfs het land van herkomst, aan de
moeder, als bewijs van haar zelfstan
digheid, om haar huissleutels en haar
beurs aan te bevestigen.
Natuurlijk geven de geëxposeerde
stukken geen beeld van het joodse hu
welijk bij het proletariaat. Een uitbeel
ding wordt alleen gegeven van de hap
py few. zoals die in het Nederland
van de zeventiende en achttiende
eeuw bestond. Dat is ook te zien aan
de huwelijksringen. Zij zijn van goud
en zwaar versierd en soms belegd met
robijntjes. Er werden voor een huwe
lijk bij het proletariaat ook geen pen
ningen geslagen zoals zij in vele exem
plaren te zien zijn.
Maar gelijk is gebleven de choepa.
de huwelijksbaldakijn waaronder het
joodse huwelijk wordt voltrokken. De
ze huwelijksbaldakijn is oorspronke- j
lijk uit Duitsland uit 1733 afkomstig.
Zij is thans in Bené Barak in Israel en
speciaal naar de tentoonstelling over-|
gebracht. Uit Israel ook zijn de meeste! Horizontaal: 1. Vrouwenvertrek
huwelijksakten afkomstie. Zij zijn uit-1 IVliddelecuwen. 2. lieden van adel.
geleend door het Nieuw Israel u.'f q p de Pe,°P_01
Museum. De tentoonstelling blijft tot 1 dirk 7 SosnmA
!be'SSta'V°t"i5'^keHjk °V*r k««. Vervolgens is er dr gelegenheid komt de gewone kerkdiensten te be-
iom vragen tc stellen.zoexen.
iuni 1966.
KORTRIJK Ds. W. S. Hugo van
Dalen, die dezer dagen de Rooms-Ka-
tholieke Kerk, waartoe hij verleden
jaar was overgegaan, weer verlaten
heeft, heeft een benoeming aanvaard
tot godsdienstleraar aan het riiksathe-
neüm te Kortrijk. Daarnaast assis
teert hij ds. .J. de Vries, predikant
van de protestants-evangelische ge-
neente van Kortrijk-Roeselare. Ds. Van
Dalen heeft het poortgebouw van de
Vertikaal: 1. vrouwenvertrek
Middeleeuwen 2 lieden van adel
verfstof. 4. landschap in de Pelopoi
sus. 5. ontkenning. 6. meisjesnaam. 7
derk. voomaamw. 12. maanstand,
meisjesnaam. 10. stad in Zwitserlam
plaats in Gelderland. 8. rangtelwoord.
Oi)los«inö vnrigp n 117.71
werkman. 2. pastoor. 3. markanï
auuij vmi oim nuuu ie oiuggc, waai pjrner, 5. griffe"
hij met zijn gezin woondel verlaten. WARFFUM.