„LATEN ZE ONS MAAR WAKKER SCHUDDEN" RECHT VAN LANG HAAR RUIMTE Pas benoemde secretaris Ned. Jeugd Gemeenschap over lastige jeugd: Vrouwelijk protest ZATERDAG 9 APRIL 1966 lllllllllilllllllllllllllliillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllMIIIIIIIIIIIIIIIII lllllllllllllilllllllllllllllilllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllülinilllllllllllllllllllllllllllllllllllllpllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllltllllfll Pieter Jan Dekkers „IK ken geen provo's", zegt de heer A. Baggelaar. „Tenminste, niet in die zin, zoals ze ons de laatste tijd door de dag- en weekbladen worden voorgeschoteld. Wat zijn provo's eigenlijk? Jongelui met lange haren en op zichtige kleding die dc Amsterdamse politie een beetje willen pesten? Kom nou. Weet u wat provo's zijn? Jonge mensen die willen leven. Leven zoals zij zelf willenzonder daarbij te worden gehinderd door onze gematerialiseerde en verstarde maatschappij. Want wat is leven? Waarom gebeurt alleszoals het gebeurt? Waarom zijn we zo gemakzuchtig en laten we alles zoals het is? Omdat verandering inspanning kost. Want leven is veranderen, bewegen. Daarom is het goed dat deze jongelui eens hard tegen de dingen aanschoppen. Misschien worden we dan wel wakker." Dit geluid komt niet uit de mond van een dr. Jef Last (kandidaat op de provolijst) of andere „linkse" figuren in Nederland. Het is afkomstig van de per 1 juli benoemde algemeen se cretaris van de Nederlandse Jeugd Gemeenschap, de heer A. Baggelaar. Hij is jarenlang jeugdwerkleider ge weest van de Hervormde Gemeente van Bergen op Zoom. In die funktie heeft hij te maken gehad met alle soorten jeugd- en jongerenwerk; hij kwam daardoor ook in aanraking met wat hij noemt „de ongrijpbare asfalt- Maatl geven. Maar dat willen de mensen niet. Ze zitten maar te hakken op de manier waarop ze in de publiciteit proberen te komen. Hoewel, we moeten erkennen dat ze beslist durf hebben." ..Het witte fietsenplan? Dat vind ik een origineel idee! Het aiaat in. Het spreekt mij aan. want het was in de begintijd van het jeugdwerk ook xo. Je moest een muur van vooroordeel door breken. Nee, ik til er niet zo zwaar aan. Maar, als het bij provo's te doen is om een rel terwllle van de rel, dan zeg ik NEE! Ala het gaat om ons wakker te schoppen: JA!" Conformisme „Alles wat ik gezegd heb, houdt niet in dat ik ze zo waardeer. Het aantal lieden, dat zich op een onopvallende Het was onze bedoeling meer te we ten te komen over het werk en de doelstellingen van de NJG, een organisa tie waarbinnen ongeveer zestig jeugdor ganisaties samenwerken. Veel wijzer werden we niet, „want", zo zei de heer Baggerman, „het is voor iemand die er nog nooit bij is geweest, een ontoegan kelijk oerwoud". Bijna onwillekeurig komt het gesprek op provo's en andere jongeren, „die hardnekkig proberen de boel eens lekker wakker te schudden". „We zien de laatste tijd bij een groot deel van de Nederlandse jeugd de neiging om lang haar te gaan dragen. Wat zeggen nu de mensen, die zich net en fatsoenlijk noe men? Daar gaat er weer een. Bah, wat vies. d'r zal wel een steekje aan los zijn." „Weet u, ik vind het afschuwelijk als ik lees dat er weer een jongen is ontsla gen, omdat hij lang haar draagt. Dat is je reinste discriminatie! We leven blijk baar in een ontzettend conformistische wereld. Het is gewoonweg een golf van onverdraagzaamheid. De mensen dulden niet dat er anderen zijn die nu eens anders willen leven." lief. Weet u. vroeger was het woord Watergeus een scheldnaam. Na Den Briel is het een erenaam geworden. Ik Foto Ger Dijkstra voor alle groepen van de bevolking scheppen. Maar ja, dat kost geld. en dat hebben we er blijkbaar niet voor Leefklimaat slecht Die mensen, die nu wakker zijn geschud, staan voor de moeilijke taak „er iets aan te gaan doen", zoals dat tegenwoordig heet. Een moeilijke taak. want wij hebben een wereld gemaakt waar de jeugd niet meer in kan leven. Het leefklimaat en de mogelijkheden om positief bezig te kunnen zijn. zijn zonder meer slecht. Mag ik een voor beeld noemen? Drenthe heeft net zoveel inwoners als Amsterdam. In Drenthe zijn na de oorlog zo'n dertig zwemba den gebouwd. In Amsterdam, één. Wie het hardst schreeuwt „van de jeugd is zo slecht", beseft niet dat hij daaraan zelf de meeste schuld heeft." „We moeten meer vrijetijdsbesteding „Het is in de eerste plaats de taak van de Ned. Jeugd Gemeenschap dit te sti muleren. Maar ook op de schouders van de overheid rust een zware verantwoor den clubhulzen en noem maar op. „Tot slot zou ik nog dit willen zeggen. Er zijn mensen die denken dat de pro vo's geen idealen hebben, tenminste nisaties, waarbij geen goede. Ik heb het idee dat dat niet waar is. Ik geloof namelijk dat deze mensen bijzonder romantisch zijn." Contacten leggen We keren weer terug naar het doel van ons gesprek: de Nederlandse Jeugd Gemeenschap en de benoeming van de heer Baggelaar tot algemeen secretaris. gen zijn aangesloten. Zo vindt men er behalve chr. jeugdorganisaties, de pad vinderij, de plattelandsjongeren en het Jeugd Rode Kruis. De belangstelling van de NJS strekt zich echter veel verder uit dan de aan gesloten organisaties; men is geïnteres seerd in alle bestaande soorten jeugd werk. „Ik had tot voor kort praktisch geen enkel contact met de NJG. en dat Is dan ook de reden dat ik er zo bitter weinig over kan zeggen. Wat precies mijn taak zal zijn? Ik vind het zelf een beetje duister. Er lopen namelijk bin nen de NJG duizend en één zaken. Ik zal veel contacten moeten leggen bin nen de NJG om er achter te komen wat er precies gebeurt." „Na de oorlog, ik woonde toen nog in Bergen op Zoom, ben ik met het jeugd werk begonnen; binnen het raam van de Hervormde Gemeente. Het was in die tijd bijzonder moeilijk om tegen vooroordelen op té boksen. Ons streven was al het jeugdwerk te bundelen om zo een beter resultaat te krijgen. Door het vele persoonlijk contact was ik over al nauw bij betrokken. Het club- huiswerk bracht mij ook dichter bij de asfaltjeugd." „Toen ik begon was het eigenlijk een sprong in het duister. Bovendien was het echt geen vetpot. Daarom was ik in 1954 genoodzaakt een baan met meer perspectieven te zoeken. Die heb ik dan gevonden bij de Maatschappij tot Nut van 't Algmeen. hier in Amsterdam. Ik weet het. het had praktisch niets te maken met het jeugdwerk, maar het sloot wel aan bij de ervaringen die ik in Bergen op Zoom had opgedaan: het persoonlijk contact met mensen. Het is ook mijn taak bij het Nut contacten te leggen met de plaatselijke besturen. Leven is bewegen „Ik heb in de loop van de jaren ont dekt dat heel veel mensen dikwijls met de zelfde problemen zitten. En dan is samenwerking geboden. Dat zie je mo menteel in het hele land, en op alle gebied." „Het is eigenlijk gek met zulke functies gestéld. Je levert namelijk (di rect) geen concreet werk af en toch hangt alles van je af." „Hoe het bij de NJG zal gaan weet ik eigenlijk niet. Ik heb praktische ervaring op het gebied van Ihet jeugdwerk, al realiseer ik me goed dat ik in m'n nieuwe functie niet meer kan terugvallen op de-praktijk: Er is in de loop van die jareri zo verschrik- ikelijk veel veranderd. Ik; Zal' weer hele maal van voren af aan moeten begin nen. Aan de andere kant heb ik natuur lijk veel ervaringen met het contact op landelijk niveau. Want wat er thans gebeurt werkt activerend. En dat moet positief wor den weergegeven. We zullen hard moeten strijden tegen de gevestigde meningen en organisaties, vooral op plaatselijk gebied. Hoe dikwijls hoor je niet van „grut, al die clubs lopen zo achter?" De realiteit is anders. De jeugd van vandaag wil leven nu en leven is bewegen." gezond ontwikkeld vrouw-besef; roepen wij deze woorden toe, bidden wij, smeken wij, vragen wij beleefd doch zeer. zeer drin: gend: Vrouwen, waar blijven wij? Wij worden gelijkzelvig aan de man, zo luidt het trieste doch reële wat wij u, met van walging misvormde mond, kunnen toefluis teren, als antwoord oj) onze reto rische vraag; wij worden als de man! Doch neen, beter gezegd: de man wordt aan ons gelijk. En hoe, hoe zouden wij kunnen gedogen dat dit schepsel, in opzet niet kwaad bedoeld, aan óns, vrouwen eender wordt? pIJ vraagt bewijzen, zich aan- gesproken voelende vrouwen en meisjes van Nederland? Wij zeggen het u: de man wordt als de vrouw. Kleding, gedrag, spraak. Maar vooral: de haren!Zij zijn een afspiegeling, een mislukte af spiegeling van wat eens de trots van de vrouwen was. Immers: wie verrukte niet bij het zien van een fraai gevlochten vrouwen-wrong? Wier hart sprong niet in blijde vreugde op bij het aanschouwen van een eerlijke vrouwen-knot? En: wie werd niet diep. diep ver heugd bij de blik op een pracht van lang, loshangend ElN dat maken de i afhandig, déze rijkdom, déze macht. Wat kunnen wij anders doen dan nu zelf onze haren kort knippen, om toch een tegenwicht te vormen? O. gij vrouwen van Nederland, dat is de verkeerde weg. Verenigt u. en laat ons op trekken. in gesloten gelederen, de linkerhand in de lucht gestrekt met een streng haar, zo fraai en schoon van kleur en vorm als slechts vrouwenhaar kan zijn, en met inde rechterhand, dreigend, de punten naar voren, de Schaar! T AAT óns optrekkèn. in kordon, *-/ 's nachts, en laat ons, als eens ons grote voorbeeld: Delilah, de vermeende macht en pracht van de mannen beroven, neen. rechtmatig ontdoen, door ze in hun slaap te ont-lokken, als eens Simson, wiens kracht toen ver dween. Opdat hun valse macht een einde neme. ónze heerlijkheid weer stijge, en wij weer, zoals be doeld, de vrouwen, de zo Waar achtig Wezenlijke en Vrouwelijke Vrouwen kunnen zijn! RINEKE ENZLIN Zoals gezeg is de NJG een overkoepe- vestigde jeugdor geestelijke strom Peter Muller („ik ben tegen Provo's") komt op voor Nadenken „Zo moet je ook de provo's bekijken. Ik til er echt niet zo zwaar aan. Vragen de mensen zich wel af wat ze nou pre cies willen? Nee, want dat willen ze niet. Hun vastgeroeste leven moest eens veranderen! Maar ze vergeten dat routi ne, want dat is ons leven toch, dodelijk Is. Als we de provo's nou eens van die kant benaderen, dan geloof ik dat het een hele boel stof tot nadenken zou „Gewoon modeverschijnsel" T~\E 19-jarige Amsterdammer Peter J. Muller maakt, ondanks zijn ruige haardos en zwarte kledij, een allesbehalve schrik aanjagende indruk. Hij lijkt wat verlegen te zijn. en is uitermate beleefd. Nuchter constateert hij: ,.Er zijn langharigen èn lang harren. Onze stichting richt zich ook tegen verwaarloosd en vies lang haar. Kijk eens. deze haardracht is gewoon een mode verschijnsel; !het heeft niets te maken met opstand, al zit er na tuurlijk wel een agressieve ondertoon in." KADER 2 x dat van jou een lichaam van bronsgroen dennelover een denneloverboom zonder vingers dat van jou een zee van aquarelleblauw jodiumzweem zonder kleuren een fictief stromen van van jou een zeelichaam zonder dagen A. SONNEVELD Hij vertelt ln januari de Stichting Pro Lang Haar te hebben opgericht omdat hem. als hoofdredacteur van het beat- biad „Hitweek", steeds meer klachten bereikten van jongelui die op grond van lang haar werden ontslagen. „Het begon eigenlijk met een artikel in Hit week van 1 januari 1966. met ais titel „Nu Is het genoeg." De oprichting is notarieel vastgelegd: we hebben 500 sympathisanten, onder wie opvoedkundigen, leraren en een rec tor. In het stichtingsbestuur zit ook een jurist. Juridisch hebben we het recht aan onze kant. Niemand kan worden „Lange, vleze haren", is een begrip geworden in Nederland. Tieners van mannelijk geslacht verontrusten met hun haardracht herinnerend aan portretten van onze zeventlende-eeuwse voor vaderen de wat oudere goe gemeente. Gezien de terreur die „vetkulven" in Rotterdam op straat hebben uitgeoefend, is deze verontrusting zeker begrijpelijk. Anderzijds zijn er tal van jongelui die niets te maken willen hebben met „vetkuiven" en „provo's", maar „gewoon" lang haar willen dragen. Nevenstaand interview met Peter Maller voorzitter van dc Stichting Pro Lang Haar wil een antwoord zijn op de vraag wat deze groep bezielt. ontslagen op grond van het feit dat zijn haar te lang is; wel kunnen er redenen tot ontslag zijn als het haar vies is." Romantiek terug ..Persoonlijk draag ik lang haar om te experimenteren. Er is discriminatie in Nederland. Dit wil ik aantonen. Net als naar onze eigen muziek te luisteren. Ik heb geen contacten met Provo's. Die vind ik erg negatief. Ik beschouw de groep Provo's als een ontspanningsvere niging om Indiaantje te spelen. Ik voel er niets voor met rookbommetjes te gooien, en illegale blaadjes uit te geven. En wat de „vetkulven" betreft: die moe ten worden opgestoten." Lang-haar-verdediger Peter Muller ge looft dat het „provo-probleem" kan wor den opgelost met het brengen van meer mogelijkheden tot ontspanning. De jeugd moet zich uit 'kunnen leven. Die jongetjes rondom de provo's zijn Huib Goudriaan Peter Muller heeft een verklaring voor het verschijnsel van het lange haar. „Vanaf 1957 met de opkomst van Elvis Presley is een nieuwe gene ratie ontstaan. Deze jeugd is zelfbewust, wil niet meer kijken naar wat de oude ren doen. en hoe de ouderen leven, maar heeft een eigen leefwijze. De oude ren hebben hun eigen wereld; ze be grijpen niet dat er naast die wereld een andere is gegroeid. De jeugd van nü leeft in een doodgeorganiseerde maatschappij. Een samenleving die een vlakke, grijze, eentonige indruk maakt. Daarbij komt de commerciële uitbui ting. waarop als protest de beatmuziek is gekomen. Je moet nu zelf iets doen om kleur in het leven te brengen. Van daar het lange haar. waarin ik dus een verlangen naar romantiek zie. Vanuit dat gezichtspunt is ook de opkomst van het tegenwoordige, romantisch ingerich te, jeugdcafé te verklaren." Ontspanning nodig „Met de maatschappij als zodanig heb ik vrede. We moeten alleen de vrijheid hebben ons haar te laten groeien, kle ren te dragen zoals we dat willen, en meestal op zoek naar relletjes. Ik heb voorgesteld het RAI-gebouw. dat in de weekends leeg staat, elk weekend ter beschikking te stellen voor muziek, zang en dans, kortom voor ontspanning. Daarvoor is in Amsterdam op het ogen blik praktisch geen gelegenheid. De overheid is gewoon te bang dat. als die gelegenheden er komen, weer rellen zul len ontstaan." Weer terugkomende op het onder werp „lang haar" benadrukt hij dat de ouderen een vals beeld hebben van de langharigen. „Men denkt dat een langha rige persé onmaatschappelijk is, een out cast is. Ook worden ze teveel verward met de Beatles. Op het ogenblik is lang haar gewoon mode: vooral op de middel bare scholen. Over enkele jaren is het waarschijnlijk weer verdwenen." Klachtenformulier „Onze stichting stelt zich niet ten doél het dragen van lang haar te be vorderen, maar alleen op te komen voor het recht van het dragen van lang haar. Het gaat erom de oudere generatie te laten zien, dat lang haar dragen niet vies behoeft te zijn, maar normaal kan zijn. Op het ogenblik wordt een langharige in de meeste restaurants niet eens bediend. Er zijn verscheidene gevallen bekend van jongens die vanwege lang haar wer den ontslagen. Zij kunnen van onze stichting een klachtenformulier krij gen. Na ontvangst kunnen wij ons beraden over het verlenen van juri dische bijstand." De Stichting Pro Lang Haar wordt ook gesteund door kapper H. Schroder in Amsterdam. Deze legt de nadruk op de speciale behandeling die lang haar nodig heeft, om verwaarlozing te voor- Peter Muller vertelt dat de meeste kappers niets voelen voor het knippen van langharigen. Daarom zullen binnen kort weer sitdown-bij eenkomsten wor den gehouden voor kapperszaken in Haarlem en Amsterdam. Lang-haar-plaatje Peter is ook oprichter en hoofdredac teur van het bloeiende tienerblad Hit week. Het verscheen in 1965, en heeft nu een oplage van 35000 exemplaren. Het blad voornamelijk gericht op beatfans maakt typografisch een uitstekende indruk. „We hebben vier redacteuren in dienst." Peter Muller heeft na het verlaten van de middelbare school een cursus reclametechniek gevolgd, en was twee jaar verslaggever bij het grote Amster damse advertentieblad Echo. Alles wijst erop dat deze vorming resultaat heeft gehad. Een van zijn recente successen is een grammofoonplaatje (compositie en tekst van Peter Muller) met als titel: „Beter langharig dan kortzichtig." „Het kapperskoor onder leiding van kapper Schroder komt ook in het plaat je voor; achtergrondgeluiden zijn van schaar en tondeuse." Boer Koekoek Stunt-in-petto van Peter Is een ver zoek aan boer Koekoek te mogen spre ken voor de televisie in de zendtijd van de Boerenpartij. „Ik heb geen enkele politieke belangstelling, maar ik wil pra ten over de vrijheid voor de jengd, en Koekoek is geloof Ik ook voor individue le vrijheid." Peter Muller: discriminatie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 18