Feest van eigenaardit ebruiken Op-artbijnaop Behang als kachel LAK IN MODE Uw oordeel over de mode dialoog dialoog dialo Vrouw en politiek Houten, met de hand gesneden vormen voor een boterlammetje. (foto: Openlucht Museum, Arnhem) PASEN, het feest van de Opstanding, van de overwinning van het Leven op de dood, is vanouds een feest van verlossing, vreugde en vrede geweest, begeleid door ge bruiken. Veel van die oude gebruiken hebben een taai leven, zelfs tot in het atoomtijdperk. Eet u een extra eitje met de paasdagen? Eierfeesten zijn het bezit van de gehele mens heid, de Joden en Germanen kennen het. Maakt u de boter extra feestelijk op met Pasen? Onze grootmoeders maakten of kre gen een boterschaapje. Wie wel eens in Denekamp of Ootmarsum is geweest en de paasviering daar bijwoonde, weet van een paasvuur, waaraan Judas te pas komt, en het „vlöggelen", een paasprocessie waar iedereen aan meedoet, als vanouds een rondgang om zegen voor mens, stal en land. De folkloristi sche paasgebruiken in Overijssel zijn nog springlevend. De logiesaccommodatie in De nekamp is voor Pasen 1966 honderd procent bezet, Ootmarsum was voor drie kwart bezet en de plaatselijke kruidenier van Diepenheim heeft voor eigen rekening een 5 ha groot kampeerterrein laten aanleggen, omdat de toeristen geen plaats meer konden vinden marsum intussen wordt ook een eigenaardige paasviering voorbe reid. namelijk het „vlöggelen" waarin men verwantschap ziet met de flagellanten, de geselpro cessies uit de Middeleeuwen, of de lente-reidans. Zes „paos- kearls" hebben de leiding en zorgen op stille zaterdag voor wagens met bout voor het offi ciële paasvuur. Op paaszondag komen mannen en jongens in alle vroegte op het marktplein van Ootmarsum bijeen en hef fen er het aloude paaslied „Christus is opgestanden" aan. De wijs is anders dan die van Denekamp. Ze trekken zingend de straten door en gaan daarna naar de kerk. Ook hier wordt „Christus is opgestanden" ge zongen, na de dienst, waar alle aanwezigen zich achter in de e Het paaslammetje kreeg een rood lintje om de hals en een palm- hblaadje in de nek en pronkte dan op de paasdis soms op een tilveren blaadje. (foto: Openlucht Museum, Arnhem) hl*********************** jrJ Een bewijs dat in Paasstaak wordt een teerton be- onze moderne tijd de vestigd, de staak wordt met lad- hang -ruiar romantiek ders overeind gezet. Dan klimt kerk verzamelen. Na de mid- groot is, en oude ge- Judas met een ladder in de dagkerkdienst vangt de paas- bruiken graag wor- boom. Hij gaat de Paasstaak bij processie aan. den meebeleefd. opbod verkopen: „n poasstaken. Op paaszaterdag zal verkoft wodden. Wèe büd de Ootmarsummers en toeristen haalde moeder de wat veur?" Judas wordt ge- trekken naar de Paasweide en houten vormen te- plaagd en gehoond, en volgens lopen daar door elkaar. Dan lo- voorschijn, meestal traditie gaat Krioter met de ver- pen de „Paoskearlsdriemaal van een schaap of koop verder, die ook grappen te om de brandstapel. Er is geen lammetje, maar ook eend- horen krijgt. Judas eindigt de organisatie voor nodig, alles jes kwamen voor. Van de eerste verkoping met de uitnodiging: gaat „vanzelf'. De voorste der goudgele boter-kluit werd een ..ie wodt van aovend um acht paoskearls zet een strofe in: Hal- leluja, de blijde toon/ wordt laars. Iedereen doet er aan mee: oud en jong, inwoner en gast, katholiek en protestant, boer en burger. Zij allen zingen statig stappend en zingend de twintig strofen van het paaslied: „Halle luja de blijde toon", en tien cou pletten van „Christus is op gestanden". Zij zingen tot Oot marsum ervan dreunt en overal waar de stoet langs trekt komen er vlöggelaars bij. Op de rech terschouder spelden ze de tekst van de liederen zodat ieder mee kan zingen. In de oude huizen met een paal, de stiepel, trekt men om de stiepel heen met pasen staan de mendeuren open om de mensenslinger door te la ten trekken. De markt is eind doel van de stoet, die zich in een spiraal opwindt tot allen op de markt zijn. Dan laat men elkan der los en zingt beide liederen nog éénmaal. Op het overvolle marktplein klinkt de hemelzang: halleluja. Men zwaait met hoofddeksels, de kleine kinderen worden drie maal in de hoogte getild, en daarmee is het „vlöggelen" afge lopen. 's Avonds wordt nog het grote paasvuur ontstoken op de paasweide, weer onder de gedra gen zang van paasliederen. „Het is (nog) vrij van ontaardingen en show" aldus S. J. van de Mo len in zijn boek „Levend Volksleven". Op Tweede Paasdag is het programma eender, alleen wat minder gedragen, de verzen in marstempo gezon gen en het paasvuur ont breekt dan. Overigens wor den in heel Sail and en Twen te paasvuren ontstoken. Dit jaar is er zelfs een VW-wed strijd uitgeschreven: ,,wie heeft het grootste paasvuur?" Laten we hopen dat de paas viering geen georganiseerde wedstrijd wordt, en de tradi tie op sobere stijlvolle wijze in ere blijft. warmtestralend behangetje te nemen. Argumenten: geen klont tussen de twee geopende uur allmaol verzocht op 't paos- brandstof. geen kachelsgeen helften gest0pt, die eerst in pe- vuur". radiatoren, niets van dit alles. Vplumter marpn apdnnvt Don Keiwater waren geaoopt. uan Iedereen gaat naar huis om ei- Het warmtestralend behang werden de vormen op elkaar ge- eren te eten, maar 's avonds zijn bestaat uit een netwerk van drukt, de beide helften weer duizenden present bij het aanste- elektrische draadjes, gevat tus- opengeklapt en een paaslamme- ken yan de teerton j)an vlamt -- - rial sen twee lagen synthetisch ma- tje was geboren. Soms werd. dat het paasvuur op onder het ge- van de paaswei naar de andere eK Het kan altijd toch nog an- teriaai plafonds en muren wor- schaap op een zilveren schaaltje z V{m oude paasliederen zo- «roeit de groep, die zich in de frs. Nu centrale verwarming den met het materiaal bekleed Qezet, het beestje kreeg een rood als*Heden is de grote dag dat richting van het stadje begeeft. njwel algemeen ts geworden, en de „warmtestralen" verwar- lintje om de hals en een palm- cjmstus opstond uit het graf" Plotseling legt de voorzanger men het hele vertrek. blaadje m de bek Een krent en Daar nu het feest van Pasen plechtig zijn linkerhand op de vi werd froP gedrukt als oogje, j Halleluja" Mevrouw dr Ca- ru«. d'e gegrepen wordt door de- We kunnen de zaak, nu lang- Soms kwam er ter weerszijden j. rlln i A eene die achter hem loont Ook zamerhand wel gaan voorberei- van de oren ook een palmblaad- deze steekt ziin linkerhand naar den. Eén ding zullen we echter je. Dat paaslam prijkte op de moeten vèrzwijgen, en dat is dat paasdis, en bij voorkeur werd er dë elek&icitëltSrfdëèhVng' hem het krentenbrood mee gesmeerd, waarschijnlijk het zweet van Dat paaslam herinnert aan een alle kanten zal doen uitbreken! vroeger dierenoffer. Tot voor kort hadden sommige winkels in Soest nog zo'n boterlammetje geëtaleerd voor de verkoop ook deden boterboeren het hun goede klanten wel cadeau met ijwel algemeen is geworden, ok voor de minder goed ge- bytueerden, heeft men in Ame- Jka weer iets heel nieuws be- acht: warmtestralend behang! Met zal wel een lief centje kos- ïajpi, maar dan kunnen we'weer e&ar iets uitkijken, en jnet de Jhoonmaak anno 1980 manlief lewerken om óók zo'n jrraktisch beier klinkende melodie". In het Twentse stadje Oot- gezongen zoet en schoon/ Halle luja!/Halleluja Halleluja Halle luja. Wandelend van de ene kant achteren. De ongeordende troep lost zich in één keer-op. in eep langé mensenketting van vlogge- TEN NEDERLANDS reclame- deskundige meent dat de op-art mode binnen drie maan den verleden tyd zal zijn. Er is gewoon teveel van: de mode branche wordt er door over spoeld en dan is de aardigheid er gauw af. Wilt u niet met de massa meelopen, stem uw gar derobe dan niet al te zeer op „op-art" af. Doet echter wel graag mee, dan.hel&en yve nog een nieuw- tjé voor u: op-art effect'éh m de schoenen. Wy zagen een gro te donkere cirkel in het voor blad van een lichte schoen met ronde neus. Ook waren er cir kelvormige rozetten gemaakt uit smalle baantjes leer in felle kleuren, bovenop donkere schoenen met vierkante neuzen. Allerlei zwarte biezen en nop pen op witte schoenen, op-art effecten door middel van wit- zw.arte vierkantjes waarmee blokhakken worden bekleed en neuzen van .yniHe schopnen wor den gegarneerd. In de paasvakantie poppenkleren naaien DOTTY A bovendeel voorpand 1 x knippen dubbele stof B voorpand 1 x knippen aan de stofvouw C kraag 1 x knippen aan de stofvouw en 1 x knippen schuin dubbele stof 4- naad M.A. D rug 1 x knippen aan de stofvouw MIES A voorpand 1 x knippen dubbele stof B rug 1 x knippen aan de stofvouw C mouw 1 x knippen dubbele stof D zakken 1 x knippen dubbele stof E zakklep 2 x knippen dubbele stof F kraag 1 x knippen dubbele stof naad M A G slipceintuur 1 x knippen aan de stofvouw (dubbel vouwen) Ons tiener poppenknippatroon. bestaat uit 16 pagina's, waarop veertig modellen zijn opgenomen: is geschikt voor aankleedpopjes zoals oa. Barbie. Skipper, Scooter. Nancy en kost slechts 1.75. De heer Vervoorn in Bodegra ven is nog in het bezit van zo'n houten botervorm. Dominee en pastoor kregen meestal het eerste paas-lammetje. Van de boter naar de eieren is maar een stap. Voor Judas en Krioter vele stappen. Het zijn twee Denekampse knapen in overall, die op Palmzondag gaan „eier gaddern". Een stel jongens loper, door het dorp te bedelen. Hun aanvoerders zijn Judas, voor het geld, en Krioter (ver bastering van Iskariot?) voor de eieren. Ze roepen: „eier eier, geeld ok good". De buit is voor het paasvuur. Op Goede Vrijdag wordt het hout voor dit vuur gehaald, het wordt goed be waakt op de oude Paasbult. Naast de houtstapel graaft Judas met de jongens een diep gat: dat is voor de Paas-staak. Op eerste paasdag trekt een grote groep mannen en jongens, paasliede ren zingend, naar de oude have- zathe die verplicht is de Paassta- ken te leveren. De eigenaar ont vangt het verzoek en onder luid geroep van „Judas, Judas!" wijst de boswachter de boom aan die als Paasstaak klienst zal doen. Meestal is het een den; Judas klimt erin en twee daar voor aangewezen mannen hak ken de boom om, waarvan de dikste zijtakken worden afgehou wen. Het boveneind behoudt de takken. Het is een vrolijk feest, de paasstaken wordt met „levende touwen", dat wil zeggen door jongens en mannen, naar de kerk in Denekamp gesleépt. Na de kerkdienst van drie uur slie ren ze de boom met de kop voor uit, naar de Paasbult. Aan de Het kunststoffenmateriaal vinyl, met het uiterlijk van lak, inspireert zonder ophouden de ontwerpers van regenkleding. Franse modehuizen brengen het nu in pasteltinten als bleekroze, soms gecombineerd met brede felgekleurde dwarsbanen. Er horen allerlei ruimtevaartach tige regenkappen en regenhel men van hetzelfde materiaal bij. Het glimt allemaal erg, maar voor wie dit een bezwaar vindt zijn er ook matte en enigszins geruwde vinyls. Ze worden on der meer verwerkt tot witte regenjassen, verlevendigd met felgekleurde lengtestrepen en halsboordje. Wij zagen in een warenhuis glimmende Zuidwesters in vele vrolijke kleuren. In ieder geval een gezellige variant op het foei-lelijke regenkapje! „Als er dames zijn die zwart-wit gaan dragen, willen ze dan in de kerk een voorwaarde vind ik, als je zo'n schaakbord of schuine droppengeval wilt aantrek ken" schrijft mevr. S. te L. op de achterste bank Zij voegt er nog aan toe dat gaan zitten, want het is de Nederlandse vrouw écht om tureluurs te worden ®«en knieën bezit om ermee te pronken, dus bedek ze he als je daar achter zit. ver maar!" schrijft ons een lezeres. Tja, het is ook een duize- lingenverwekkend kar- Onrust „Zou de mode ooit zoveel c weitje op-art jurkjes enz. rust in gezinnen hebben ge- te moeten strijken; daar hebben de modeontwer- pers vast niet aan ge dacht; daar zijn het man nen voor! ,,'t Leukste van de mode. vind ik op het ogenblik de schoenen" schrijft mevr. v. O. D H<5r"ik- P>atte 'aee bracht als juist i om zijn stijfheid niet te ver liezen niet te vaak gewas sen worden, met alle gevol gen van dien. En dan die rok- lengte van zo'n tien jaar ge leden! Wij zijn nu voordeli ger met onze stofjes uit. Al schrijvend heb ik mijn fo to-album voor de dag gehaald en kijk naar de foto's, gemaakt in de winter van 1956. Achttien jaar was ik toen, er zijn veel foto's van mijn ..kantoor-perio de". En wat zie ik? Alle dames een (lange) tweed rok, de een mag er een rode trui op dra gen, de ander een blauwe of zwarte, 't resultaat is hetzelfde. Van de zeven dames die hier op een trap dociel in de lens van de (amateur-)fotograaf sta ren, hebben er vier een zwart vest aan. Eén heeft er stoutmoe- schaam wat ik te zien krijg? Vindt u het nog vreemd als we horen van aanrandingen? Kinderen gezellig op schoot nemen kan niet eens meer. Maar je ziet niet anders, kijk de tv maar. Gelukkig zijn niet alle ouders zo, die daar hun kinderen aan geven." Enquete Mevr. K. J.-de J. te S. heeft haar gezin geënqueteerd over mode. Cocky van 23 zegt: „Idi oot; ik ga mijn eigen mode wel ontwerpen. Waarom? Veel te kort en dan hier een gat en daar een gat!" Dochter Ada (21): „Soms is dat a-symme trische wel leuk, maar veel te 10 te hakken. Natuurlijk zijn schoe nen met naaldhakken flatteu zer. maar wie kan daar nu ei genlijk een wandeling op ma ken? Ook die valse krullen in het haar. wat nu zo'n rage is, vind ik enig. Niet om ze" lijks te doen. maar als ie eens uitgaat lijkt het me ideaal!" Mevr. Y. M. te D. schrijft: „Salomo zegt „Er is niets nieuws onder de zon" en waar wij in onze jeugd om lachten keert nu weer terug. Toch ge loof ik dat de tijd gekomen is. dat alle Christenvrouwen van Nederland eens neen zeggen te gen de mode van tegenwoordig. Laatst op een receptie probeer den de dames geregeld hun rok- hun knieën te trek- •erzucht „Je hebt als ouders het ge voel dat je voortdurend een ge vecht moet leveren, de jongelui i x willen de zotste dingen aan zelf"daee^ trekken. Maar je wilt hen toch ook nog gevoel voor smaak bij brengen? Ze mopperen dan: ik moet er toch zeker mee lopen? Ja. maar wij moeten er tegen aan kijken, zeg ik dan. Door de welvaart kunnen de meesten zich meer permiteren en daar maken de mode-ontwerpers graag gebruik van. Ik ben blii dat de kinderen leuk gekleed kunnen gaan en dat we hen iets nieuws kunnen geven. Dat betekent nog niet. dat ze maar met alles mogen lopen! Met kor- dig een rode trui op een geblok te rok. de andere twee dragen vage jurken. De schoenen zien er uit alsof we van plan zijn een karwei in de tuin op te gaan knappenToch gingen we heus met de mode mee, in die tijd! Nee, deze foto's heb ben mij er van overtuigd dat ik positief voor de mode anno 1966 ben: fleurig, zafcnig, ge durfd en fiBtesierjjk:: Een oud geert op onze oproep o... cc» mannen-oordeel. Hier is het: .Als wij op verjaardag of oisi- te zijn zie ik ze met korte rokken tegenover me zitten. Wil je wel geloven dat ik me haast niets aan." Zoonlief (17): „hardstikke mesjogge, sommige badpakken wel leuk. met luik jes enzo". Gerdientje van 15:. „Kijk, dat is nou op-art" (ze wees haar moeder een leuke zwart-wit rok) Ze vond hem mieters. Papa: „de lui die dat ontwerpen, maken de handela ren rijk. Dat korte is volgend jaar onbruikbaar. Zakelijk niet gek bekeken!" Het rustige oor deel van moederzelf: „die uit wassen laten waaien. Ik zag ook mooie dingen: jersey pak jes met kant. Maar korter kan voor ouderen echt niet. Ik weet nu al niet hoe ik netjes moet zitten op visite en waar ik soms mijn ogen moet laten. Voor de radio hoorde ik een modepraatje dat een heel dun ne maillot uitkomst kan bren gen. Maar laten we wijzer zijn en niet voor spot gaan lopen: we pikken er het leuke uit en het zotte lappen we aan onze zomerschoenen." Nog éénmaal gaat deze rubriek mee: mee wil Doet loog? soms mei noe ie mei goea i j ftóoen moet kijken... Evenzo te sjor- met onze jeugd, waar Niet geschikt „Bij het huwelijk van prinses Beatrix was ook als gast prin ses Paola van Luik. Zij droeg in het RAJ-gebouw een ge blokt pakje of jurk, zwart-wit, heel kort en een achtkantig ca de kleren die niet meer gestre ken hoeven te worden, van die stoffen mogen ze alles maken. Zeker ook voor heren, die stap pen altijd zo verfrommeld uit 'n auto. trein of vliegtuig!" ..Theemutsen" Er valt allicht wel iets ne- jatiefs van de m e zeggen" zegt z te W. Toch moet r ^jeiuieiu. z,n was er erg smal e er maar mee zeggen: met de «v *•«»*- ode meedoen, goed, maar kies ken- banen, strepen, m con- ir kleding naar eigen smaak trasterende kleuren: u vindt inzicht en laat u nooit door ze misschien niet mooi, maar vond U die petticoatrage van zo'n acht jaar geleden zo den derend? Door die wijde petti coats leken alle jongemeisjes op theemutsen. Het gaf trou wens nog menig twistpunt „Een heel goed figuur en tussen moeder en dochter, een eenvoudig patroon, is wel want de petticoat mocht ook iets aanpraten, al het nog zo kostbaar, het moet i echt staan" is de mening var mevr. H. C. te dH. Goed figuur Toneel is in Nederland een zaak van mannen, zei Andrea Domburg en wij zouden er onmiddellijk aan toe willen voegen: en politiek ook. „Waar mannen de zaak leiden, zoeken ze stukken uit waar mooie mannenrollen In voorko men": hoewel de maatschappij uit mannen en vrouwen bestaat maakt de man In vele gevallen de dienst uit: luisterde u daarom ook met zoveel genoegen naar de ter zake dienende opmerkingen van Freule Wttewaall v. Stoet wegen toen het ging om de verkiezingen, het huwelijk. Is er in uw gemeente een vrouwelijk raadslid en vindt u ook niet dat protestants Nederland op dat gebied iets in te halen heeft? De vrouw die in commissies en raadsvergade ringen haar stem kan verheffen over alles wat met kinde ren, verzorging, subsidies, bejaardenzorg, verkeersveilig heid (en misschien maakt u de lijst wel langer) te maken heeft. Onze volgende dialoog, zo tussen staten- en gemeen teraadsverkiezingen gaat over: „vrouw en politiek". U be hoeft beslist geen politica te zijn om daarover uw zegje te zeggen, alle huls- tuin en keukenvrouwen hebben Immers dagelijks te maken met regelingen van vroede vaderen, dus: klim in uw pen, ook als u het allemaal wel goed vindt zo. Op de envelop „dialoog" en in de brief uw adres en het boekje dat wij u mogen sturen: De dokter zegt I. De dokter zegt 2 of Tipparade. JATUURLIJK kwam ik da vorige keer weer niet klaar: was eigenlijk nog maar nauwe lijks begonnen. Maar toch ook weer niet m nauwelijks of enige goede vrien dinnen hebben er het allerliefst» en meest complimenteuze uitge- puurd dat maar te denken is. Eén van hen doet me een voorstel: laten we ons voorne men (we: die hier de Open Brief lezen) ons allemaal in de komen de tijd met een nozem, eventu eel provo, te bemoeien. Dat is verschrikkelijk goed be doeld. Altijd geldt dat deze of gene niet eenzaam zou zijn ge worden, niet nozem, niet cy nisch, niet bitter van tong, als een medemens hem op een be paald moment zou hebben ge zien, aangesproken, hem koffie zou hebben gegeven, enzovoort. Maar ook geldt dat men dit koffieschenken en wat dies meer zij bepaald niet kan reglemente ren, organiseren. Men kan ten aanzien van een groep, een straat, een stukje ge meenschap soms iets zijn, b.v. een clubhuis of een soos. Een groep of een straat, ja zelfs een buurt kan in zo'n ruimte-voor- jullie een stuk gemeenschap be leven, en in zoverre is dit geor ganiseerd disponibel-zijn een ze gen, functioneert het inderdaad om eenzaamheid, wrok en luste loosheid op te heffen. Als u mij echter heel goed kende maar dat wordt elke Open Brief een ietsje beter zoudt u weten dat ik hevig te gen georganiseerd christen-zijn ben. Ook tegen het organiseren van voornemens. Je bent christen. Zonder angst. Ook els je niets „doet". Je hoeft je nooit af te vragen: doe ik het nu wel goed? Ook nooit te denken: ik ben lang zo actief niet als zij, mevr. X, die in commissie zus zit, DUS ik ben minder christen. Er is geen goed en er is geen slecht, er is alleen een zijn, een gaan waar het leven u brengt, waar God u hebben wil. 1~\IT LAATSTE te weten maakt zo blij en als het wa re zorgeloos dat alles wat u on derneemt de glans van die blijd schap opvangt. Zo kan een knik- je al „evangelie" zijn. Nu weet ik dat sommige leze ressen en vooral lezers zullen zeggen: maar dat doen mensen van de wereld ook, zit je niet allerlei medemenselijkheid in christen-zijn te duwen? En ik wil best toegeven dat aan vriendelijkheid vaak niet ta zien is of iemand christen is. (Tussen haakjes: moet dat te zien zijn?) Maar ik zie toch wel enig verschil tussen mede-mense lijkheid en christen-zijn. Men kan vriendelijk zijn als het past en de keren dat het niet past overslaan. Men is dan mede menselijk. Maar geen christen. Ghristenen doen iets, leren iets doen tegen hun opportunistische gevoelens in. Iedereen spant zich wel eens in. Maar als het niet past, laat men een geval gaan, men ziet het niet, men lust het niet. Christenen kunnen niet laten gaan, kunnen niet verzuimen. Verzuim maakt de niet-christen. Door verzuim van christenen is nog alles in de wereld zoals het is: provo's, maar ook ziekte. Wanbegrip maar ook laat- maar's en bemoei-je-er-niet- mee's. Gemakzucht en slaafs ja- zeggen. W/JE VERZUIMT nooit? In denken, in de politiek b.v.? Wie is nooit eens lui? Hoeveel vrouwen onder ons stellen wer kelijk, in gesprek en in gedach ten, belang in hedendaagse vraagstukken? Verzuim, of je wilt of niet. Wie heeft puf, zoals dat heet, om eens zich in te denken wat een nozem bezielt, meer: met hem mee te denken? Het is on eindig gemakkelijker flink af te geven op het soort, en het ge bruik van de gummistok aan te bevelen. Een briefvriendin had het in dit verband over de ingezonden stukjes: on-christelijk gemakke lijk. Natuurlijk kan ordeversto ring niet toegestaan worden, maar dat is nog maar het begin van het probleem. Het griezelige is dat sommige mensen denken dat dan de oplossing is gegeven. Gelukkig hebben wij nu weer Pasen. Dat is een on-lui feest. Dat is precies wat dwars tegen ons mens-zijn ingaat. Onder misverstand geduldig zijn. je moordenaars vergeven, troosten de woorden spreken, tegen een „toevallige" mede-gekruisigde, daar zit niet veel van georga niseerd voornemen in. En het ge weld van Gods liefde w&ar ma ken en de dood vernietigen, dot is een principe in deze wereld brengen dat tegen alles in ons strijdt. En daar leven wij uit. Uit dat „het kan niet waar zijn", „dat bestaat niet" eten en drinken wij. Aan dat bloed heb ben wij deel. Veranderd, ont daan, bekeerd zien wij om ons VIEN NAASTEN die wy meenden niet te kennen, zien broeders lang verloren. Zien de doodsengel zonder macht; nog niet geheel, want wij zijn lui en laks en bang soms; maar in principe: weg wanbegrip, weg wrok. Hier is een besluit dat ik mag nemen al spreekt mijn kerk zich er nog niet over uit: want mijn Heer is opgestaan. Hier is een mens die ik mag ontmoeten al kijkt deze en gene me scheef aan (is dat nu een kennis voor een kerk mens?): want de Heer is op gestaan. Er is geen angst meer. Er is alleen het geweld van de liefde Gods.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 15