Prof. Bakker en dr. Van Klinken terug uit Pakistan
Theologie mag niet los
staan van het leven
Promotie L. A. Hoedemaker
op Richard Niebuhr
Uw probleem
is het
onze.
1,6 miljoen
Beroepingsperikelen bi
doopsgezinden in Warn
Commercie en didactiek
op onderwijsexpositie
Puzzelhoe
4
ft
Kruis stoorde hem
DONDERDAG 24 MAART
Een woord voor vandaag
,.Here", zei Petrus in Johannes 13, „waar gaat Gij heen?" Het
antwoord bevredigt Thomas kennelijk niet. Christus heeft
Petrus er op gewezen dat hij zijn Heer zal verloochenen, maar
dat. de Heiland hem niet zal verloochenen, maar toch een
plaats voor hem zal bereiden in het Vaderhuis. Thomas wil
altijd zekerheid hebben. Hij komt terug op de vraag van
Petrus: „Here, wij weten niet waar gij heen gaat, hoe weten
wij dan de weg?" Toch is het niet zo maar eén herhaling.
Thomas zegt: „wij weten niethoe weten wij?" Bij hem ligt
de nadruk op het weten, op de zekerheid. Weer lijkt het alsof
Christus het antwoord ontwijkt. In plaats van te zeggen, waar
Hij heen gaat zegt Hij: „Ik ben de weg, de icaarheid en het
leven." De Heiland antwoordt misschien niet direct op de
vraag van Thomas (toch wel als Hij later zegt. dat Hij naar de
Vader gaat), maar Hij antwoordt vooral op het probleem van
Thomas: „Hoe weet ik?" Dat probleem is niet „Hoe weet ik
waar U heen gaat" maar „hoe weet ik dat God mij niet ver
loochent als ik faal?" Dan zegt Christus: „Ik ben de weg."
Hij zegt: „Ik zorg dat u bij de Vader komt. Ik garandeer u het
nieuwe leven." Maar weten we dan? Neen en ja. Weten is
alleen mogelijk uit geloven. Christus zegt: Geloof in Mij en
ge zult weten.
We lezen vandaag: Marcus 10 46-52.
Synode besluit '62
bracht verwarring
bij India collecte
APELDOORN Het synodebesluit in
1962 gedaan door de Christelijke Gerelir-
meerde Kerken om niet mee te dojn aan
het werelddiaconaat is bij de inzameling
voor India voor velen oorzaak van ver
warring geweest. Zo meldt het olad De
Wekker.
In het Kerkblad van het Noorden wer
den zware beschuldigingen geuit ais zou
men als priester en leviet om de nood
van India heenlopen. De redacteur van
het Utrechts Kerkblad betuigde spijt te
hebben meegewerkt aan het besluit van
1962. Hij meent, dat de toen gegeven
argumentatie niet houdbaar ir.eer is.
Bij de synode van 1965 ging overigens
niemand in appèl tegen bovengenoemd
besluit.
Diverse kerkeraden hebben, onafhanke
lijk van de nationale actie, voor India
gecollecteerd. Waar naar aanleiding hier
van wordt opgemerkt, dat het besluit
van 1962 een geruisloze dood zal sterven,
wordt in het Kerkblad van het Noorden
opgemerkt, dat het niet juist is. ..Een
synodale uitspraak openlijk tegen te spre
ken zonder daarvoor de gronden te noe
men. is kerkelijk wangedrag."
Het voorstel van de Deputaten voor
bijzondere noden na de nationale actie
voor India gedaan om te collecteren voor
de St. Thomaskerk in Kerala ondervindt
ook kritiek.
(Van onze kerkredactie)
KAMPEN Voor de tweede maal heeft de gereformeerde synode
dr. J. T. Bakker benoemd tot hoogleraar aan de Theologische Hoge
school van Kampen. In 1956 benoemde de synode van Leeuwarden
hem tot opvolger van prof. dr. K. Dijk om ambtelijke vakken te
gaan doceren. De synode van Middelburg benoemde hem tot opvol
ger van prof. dr. A. D. R. Polman. Prof. Bakker keert dus nu terug
naar zijn oude voorliefde: de dogmatiek.
en kon hij het haar vertellen. „Was
het een verrassing" vroeg ze. maar de
toon verried dat geen van beiden ge
twijfeld hadden aan de benoeming. Er
waren ook geen tegenkandidaten.
Deze 42-jarige hoogleraar kwam
net op tijd terug uit Pakistan om
zijn b'enoeming te vernemen. Hij
was de avond tevoren teugge-
keerd van een verblijf van zestien
dagen in dit oosterse land om een
studie te maken van het werk van pn)( Bakktr m ,„rlinf ta„
het werelddiakonaat en ae zen- r dr g. c. Berkouwer, bij wie hij
ker^e vémHAUne°^ken, dat ^et^eei de Gereformeerde Ker- enkele daken voor aijn eernte hoodie
VOORLIEFDE
lijke weg aan de orde te stellen.
de juiste kerke- ken. Prof. Bakker is uoorsitter van
Brieven die niet zU° voorzien
van naam en adres kunnen niet
in behandeling worden genomen.
Geheimhouding is verzekerd. Vra
gen die niet onderling met elkaar
In verband staan moeten ln af
zonderlijke brieven worden ge
steld. Per brief dient een golden
aan postzegels te worden ingeslo
ten.
tuig",
eedicl
Vraag: Een vrouw heeft een natuur
lijk kind en heeft dit kind bij testa
ment aangewezen als enige erfge
naam. Moet dit kind nu later suc
cessierechten betalen als „vreemde"
of als „kind"?
Antwoord: Voor de successierechten
staat het natuurlijke kind van de moe
der gelijk aan een ander kind.
Hulp van lezer: Een lezer vroeg
naar het gedicht: „Het vreemde vaar-
Kan hiermee bedoeld zijn het
„Het zonderlinge vaartuig".
n deze vraag aan de lezers
door en ontvangen hierover gaarne
nadere inlichtingen.
Vraag: Een zoon huwde als student
in 1963. In 1965 studeerde hij af en
kwam op zeer grote kosten. Inrich
ting van een grote pastorie, aanschaf
fing van toga, enz. De ouders moesten
hierin duizenden guldens bijdragen.
Kunnen zij dit als buitengewone
lasten aftrekken?
Antwoord: Deze vraag is niet zo
maar met ja of neen te beantwoorden
daar er voor de buitengewone lasten
geen scherpe grenzen zijn. In het alge-
tneen behoren daartoe o.a. de bijdra
ge in het noodzakelijk levensonder
houd van een kind. waarin dit niet
redelijkerwijze zelf kan voorzien. De
ze term duidt meer op verstrekking
van lopend levensonderhoud, terwijl
htspraak het geven van
weigerd wanneer de uitgave dient
voor aanschaffing van goederen van
waarde in plaats van voor verbruik.
Uw geval is min of meer een grensge
val en wij raden u aan met de inspec
teur van tevoren een onderhoud aan
te vragen.
Vraag: Wanneer is men begonnen
met de aanleg van het kanaal van
Hansweert, de bouw van de sluizen te
Hansweert en Wemeldinge? Wanneer
precies is het kanaal geopend? Is dit
feestelijk gebeurd? Is er een boekje
of tijdschrift waarin dit beschreven
staat?
Antwoord: Met de aanleg van het
kanaal door Zuid-Beveland is men
drie maal begonnen. De eerste keer
door de heren Sorg en Donker, de
tweede keer door de heer Donker al
leen, de derde maal door het Rijk. In
1866 was het kanaal gereed en toen
kon het geopend worden. Voorzover
nog valt na te gaan is dit niet met
feestelijkheden gepaard gegaan. Al
thans daarover wordt gezwegen. Met
de bouw van de sluizen is men reeds
voor 1866 begonnen. De grootste sluis
bij Hansweert is in 1912 voltooid en
die te Wemeldinge in 1916.
Vraag: De pioenrozen bij mijn buur
man zijn wit. de rflijne rood. Kan dit
gevolg zijn van bestuiving door
rugslag. die de verkleuring heeft ver
oorzaakt. Het kan ook zijn dat bij
oprooiing van witte en rode pioenro
zen stukjes wortelstok van een ande
re kleur mee overgeplant zijn en dat
deze langzamerhand zijn uitgegroeid
tot witte of rode planten. Hetzelfde
kan het geval geweest zijn bij de
chrysanthen.
Vraag: Twee ongehuwde zusters wo
nen samen. Een heeft in 1931 een
testament gemaakt, waarbij zij alles
aan haar zuster nalaat. Tegenwoordig
wonen zij in een andere gemeente,
dan die, welke in het testament ver
meld staat. Blijft dit testament nu
toch geldig? Als de Langstlevende nu
later een testament wil maken, moet
die langstlevende dan zelf een execu
teur testamentair benoemen of kan
het notariskantoor daarvoor zor
gen?
Antwoord: Het testament blijft gel
dig na verhuizing. Kans dat het testa
ment door de verhuizing onduidelijk
wordt is er nagenoeg niet. Is men
daarvoor bevreesd, dan kan men het
testament ter inzage aan een notaris
f:even. Zij. die het testament heeft
aten maken, kan zo nodig bij codicil
"een door haar zelf geschreven, gedag
tekend en getekend stuk) een execu
teur benoemen. Beter is dit door gen
notaris te laten doen. Nodig lijkt dit
in dit geval niet. Kan de langstleven
de zelf moeilijk de nalatenschap af
wikkelen. dan kan zij een deskundi
ge. bijvoorbeeld de notaris, daartoe
machtigen.
Vraag: Hoe kan ik het best stopverf-
vlekken uit de linnen kap van een
kinderwagen verwijderen?
Antwoord: Geef deze eerst een sop
je. Bedek de kap dan met grauw pa
pier en ga er met een hete strijkbout
overheen. Daarna moet u de kap afne
men met benzine maar denk vooral
aan het brandgevaar.
Straks docent in Djakarta
de sectie wereldhulp van het de-
putaatschap voor diakonale zaken.
Toen wij hem op de middag van
zijn benoeming even bezochten, had
hij nog geen gelegenheid gehad zijn
vrouw van zijn nieuwe benoeming op
de hoogte te stellen. Zij was al vroeg
de deur uitgegaan om het nieuwe huis,
dat zij binnenkort zullen betrekken,
„bedrijfsklaar" te maken.
raarsbenoeming promoveerde op een
proefschrift over de theologie van Lu
ther. Hij is blij dat hij nu kan terugke
ren tot zijn oorspronkelijk studiege
bied. „En toch", zei hij, hen ik dank
baar voor de jaren, waarin ik de amb
telijke vakken heb mogen doceren.
Dat zal mij er voor behoeden om de
theologie los te maken van het gewo
ne dagelijks leven".
Eerste fase
Hulp verlening!
aan Pakistan
geslaagd
Prof. dr. J. T. Bakker
En tegelijkertijd bekende hij een
beetje op te zien tegen de opdracht die
Pas in de"namiddag kwam zij terug j hij september vtn het volgend jaar
aanvaard. Het gebied van de theologie
is sterk in beweging. Nieuwe vragen
problemen doemen op. De zekerhe-
i van het verleden zijn de vragen
Tfc PCI *1 en Pr°blemen doemen op. De zekerhe-
KrQT uCllCIICr Wil I den van het verleden zijn de vragen
van vandaag geworden. Er is een ge-
beroep toestaan
Dr. L. A. Hoedemaker
in voortdurend de halfgoden de kop
opstekenen, slechts realiseren in de
vorm van een voortdurende bekering,
een voortdurende ombuiging van het
menselijk denken en geloven. Juist
omdat het om de ene God gaat is het
geloof in Hem allerminst een van
zelfsprekende zaak. Het komt in Nie-
buhr's denken steeds dicht in de buurt
van een zich berustend toevertrouwen
aan de totaliteit van het zijn.
De promovendus heeft aan zijn dis
sertatie twaalf stellingen toegevoegd.
De tiende luidt: Voorwaarde voor
het goed functioneren van het evange
lie in universitaire gemeenschap is het
bestaan van één studentengemeente
waarin de relatie tussen de studenten
en andere gemeenten of gemeente
structuren niet op de voorgrond staat.
UTRECHT De rector-magnificus
van de rijksuniversiteit in Utrecht,
prof. dr. H. M. J. Scheffer, heeft met
instemming kennis genomen van het
standpunt van het NSA in de Neder
landse Studentenraad, die zich een
voorstander heeft verklaard van een
wettelijke regeling, om op basis van
het propaedeutisch examen te over
wegen of op een student op grond
van zijn studieresultaten het judicium
abeundi moet worden toegepast.
Prof. Scheffer meent evenwel dat
een zodanige beslissing met de grootst
mogelijke voorzichtigheid moet wor
den genomen en dat beroep hiervan
mogelijk moet zijn.
Hij lanceert deze mening in een
artikel in „Solaire Reflexen", het per
soneelsorgaan van de Utrechtse uni
versiteit. Het beroep moet niet mo
gelijk zijn bij een centrale instantie,
aldus prof. Scheffer, maar alleen bij
dezelfde universiteit of hogeschool
waar de beslissing is genomen.
Gemeen tetoerusting
confereert over
bijbelgebruik
(Van een onzer medewerkers)
UTRECHT Vanmiddag is aan
de Rijksuniversiteit van Utrecht
gepromoveerd tot doctor in de
theologie de heer L. A. Hoedema
ker te Oegstgeest op een disserta
tie, getiteld: Faith in total life
style and direction of H. Richard
Niebuhr's theology. Als promotor
trad op prof. dr. J. de Graaf.
Libertus Arend Hoedemaker werd 1
november 1935 te Leeuwarden gebo
ren en is een achterkleinzoon van
prof. dr. Ph. J. Hoedemaker, bekend
als hoogleraar van de VU en later een
van de kopstukken van de confessione
le richting in de Nederlandse Her
vormde Kerk. De promovendus stu
deerde te Utrecht en in Amerika, aan
de Yale University, waarvoor hij een
beurs ontving van de Wereldraad van
Kerken.
Van 1960 tot 1962 werkte dr. Hoede
maker mee aan de universitaire kapel
diensten te Utrecht, in 1962 deed hij
doctoraal examen bij prof. dr. J. C.
Hoekendijk en van 1963 tot 1965 was
hij secretaris van de door prinses Ire
ne ingestelde oeoumenische werk
groep.
Piano-solist
Dr. Hoedemaker. die lid is van de
Sjaloomgroep ontving in 1964 een sta-
gebeurs van het instituut voor zuiver
wetenschappelijk onderzoek voor vier
maanden studie aan de Yale Divinity
School. Geruime tijd is hij opgetreden
als piano-solist met het Utrechts stu
dentenorkest.
Begin 1965 ging dr. Hoedemaker een
zendingsopleiding volgen aan de Zen
dingshogeschool te Oegstgeest, daar
hij bestemd is om op te treden als
docent aan de Hogere Theologische
School in Djakarta en te adviseren
aan het Lectuurcentrum aldaar.
Zijn proefschrift in het Engels dat
290 pagina's beslaat handelt over het
theologisch denken van de Amerikaan
N. Richard Niebuhr (1894—1962), in
leven hoogleraar in de ethiek aan de
Yale University Divinityschool. Samen
met zijn meer bekend geworden broer j
Reinold Niebuhr, wordt hij beschouwd
als een van de grote vernieuwers van
het theologisch denken in Amerika, j
Dit betekent, dat het denken van Nie-
buhr enerzijds de sporen draagt van
de Amerikaanse theologische tradities, t JTRECHT De vnfde natio- maquettes van de uitbreiding van de
speciaal van het rond 1900 vigerende IJ „„Jn^ilstpntnnnstpllinp; rijksuniversiteit in Utrecht en vele de-
liberalisme en dat hij anderzijds drin- na,e onderwijstentoonstelling monstratjestands voor banketbakkers-
gende en kritische vragen aan deze die van 14 tot en met 20 april in leerlingen, slagersleerlingen en ander
tradities blijft stellen, vragen waarin de Julianahal van de Utrechtse vakonderwijs.
zioh de invloed van Karl Barth mani- jaarbeurs wordt ^ehouden, zal Tegelijk met de tentoonstelling
testeert, maar waarin toch steeds meer 1 wordt er een congres gehouden dat
tegenover Barth stelling wordt geno- een combinatie zijn an een com- diverse onderwerpen zal bespreken,
men. merciale beurs met loO stands op De minister van onderwijs en we-
7.000 vierkante meter en een di- tenschappen, prof. mr. I. A. Diepen-
Mirte*denken odak.isch-pedagogische manifes- hond zal de tentoonstel!,,* op .4 april
geslotens. De kernvragen van dit den- tatie.
ken betreffen de wijze waarui de De bezoekers krijgen een brochure
christelijke gemeente zich in de we- Het accent van de tentoonstelling dje de voorzitter van de stichting Nati-
komt te liggen op de vernieuwing ona|e onderwijstentoonstelling, prof.
van de leer- en hulpmiddelen. Er dr j Uaterink ter gelegenheid van
zal een talenpraktikum worden gede- het eerste ,ustnim heeft geschreven,
monstreerd en een teaching-machi- De tite, is Schooimaatschappij.
ne- maatschappij school".
Een groot deel van de ruimte wordt
lyseert Niebidtr uitvoerig en »r(vul- mysteries'""» 'voórtthUngsb'u'rMuljDr. G. Vail LcCUWd!
dlS de vele gestalten waarin zich het zuuen hier zijn vertegenwoordigd,
menselijk geloof sociaal manifesteert^ De gemeente Utrecht zelf zal een
Hij vindt in het verschijnsel geloof stand van 560 meter krijgen waarin
niet direct iets specifiek-christelijks.een 0verzi0j1( WOrdt gegeven van de
maar veeleer iets algemeen-mense-diverse vormen van onderwijs en be-
lijks. dat ten grondslag ligt aan aller- j roepen0pleiding in de Domstad. Ver-
lei vormen van gesloten groepsbestaan.der -s er een kieuterklas in werking.
Onderzoekend wat vanuit het Evan-
PAKISTAN
Hoewel hij pas de avond tevoren
gearriveerd was, zat prof. Bakker,
toen we bij hem kwamen, al achter
zijn schrijfmachine om het rapport
over zijn reis op te stellen. Pakistan
heeft een diepe indruk op hem ge
maakt. „Ik heb nu, zei hij ons, de
ontzaggelijke problematiek van het op
bouwwerk, maar ook de moed van de
gereformeerde werkers daar met eigen
ogen aanschouwd".
„Tot nu toe, zei hij, heb ik altijd van
achter de bestuurstafel mijn beslissin
gen moeten nemen. Na deze zestien
dagen, die we gebruikt hebben om ons
diepgaand op de hoogte te stellen, sta
ik er tooh weer anders tegenover. Ik
zeg niet dat we het in het verleden
verkeerd gedaan (hebben, maar de pro
blemen hebben door het bezoek reliëf
gekregen".
„Maar", vervolgt hij, „in eersee
instantie worden de problemen er
moeilijker door. Zestien dagen in een
land verblijven en grondig met de
mensen daar spreken zijn net voldoen
de om je eerste zekerheden kwijt te
raken."
Toch ziet hij ook dat als een voor-
ZEIST De stichting Gemeente.»
h/.r'derle SLtZftVvan14 Juist f-rom atleen >1 te het
tot 16 april in Woudschoten houden.
Het thema van de conferentie is het
functioneren van de Bijbel in ons le
ver* Hierover zal prof. dr. R. Schip
pers spreken, terwijl drie co-referen
ten uit verschillende beroepsgroepen
eveneens hun visie op het thema zul
len geven. Het secretariaat van Ge
meentetoerusting is te Rotterdam ge
vestigd, Jac. van Campenplein 18.
UTRECHT Het werelddiaco-
nale werk van de Gereformeerde
Kerken van ons land wordt dit
jaar belangrijk uitgebreid. Dit is
mogelijk door de sterke stijging
van collecte-opbrengsten en gif
ten.
De februari-actie voor wereld
hulp leverde tot nu toe al 1,6 mil
joen gulden op. Daaronder zijn de
collecte-opbrengsten van bijna ze
venhonderd plaatselijke kerken.
Men wacht nog op de bijdragen
van ruim 130 kerken. In de 1.6
miljoen gulden is een bedrag van
ruim 300 000 gulden begrepen aan
rechtstreekse giften via giro 2211
van het Algemeen Diaconaal Bu
reau te Utrecht, gedurende de we
ken na de actie.
HOOGEVEEN Sinds septe«
van het vorig jaar hebben de Gen
meerde Kerken 500.000 gu
geschonken voor het opbouwwer
Pakistan. Dr. J. van Klinken, de d
teur van het Algemeen Diakonaal
reau van deze kerken is tot de
clusie gekomen dat de eerste fase
hulpverlening in het bijzonder voc
vluchtelingen is geslaagd. Dr.
Klinken is zojuist met de voora
van de sectie wereldhulp, prof. d
T. Bakker, uit Pakistan teru|
keerd.
Dr. Van Klinken zei, tijden? I
persgesprek in Hoogeveen, dal
tweede fase van hulpverlening n
lijker zal zijn. Door de oorlog
India zijn veel mensen ontwor
Zij zijn verspreid over geheel W
Pakistan en moeten nu geho
worden om een nieuw bestaan c
bouwen. Ze moeten vakopleidii
krijgen en bestaansmogelijkhe*
moeten geschapen worden.
Sollicitaties
In de brief, die de gereformeerde
de na het debat over het w-
diakonaat deed uitgaan aan i
gereformeerde kerken werd
slechts opgeroepen om te ge i
maar ook gevraagd of er me i
zijn d»e zioh voor dit doel besc
baar willen stellen. Dr. Van Klii
vertelde uit het gehele land ruhi
sollicitaties ontvangen te hebben.'
Op korte termijn zullen
waarschijnlijk reeds een tiental
kers uitgezonden kunnen wc
naar Pakistan, Indonesië en Irai
misschien ook weer een naar Pc
gal. De deputaten voor deze ar
zullen begin volgende maand
definitieve beslissingen nemen.
Ds. Postema en dr. Postma
Boekje van prof. Waterink
reld moet opstellen en de wijze waar
op zij haar plaats hierin dient te
verstaan.
Sociaal
Beginnend bij Ernst Troeltsh ana-
geld voor zo'n reis goed besteed. Het
voorkomt dat geld, dat voor werke
lijke hulp geschonken wordt, besteed
wordt aan projecten die het niet
waard zijn. En ook de persoonlijke
contacten met de werkers in hun ei
gen situatie helpt. Je leert elkaar be
ter begrijpen.
J. M. van Nierop
overleden
UTRECHT Op 83-jarige leeftijd
is overledende heerJ. M. vanNierop,
die in de jarentussen de beide wereld
vooraanstaande plaats
(Van onze kerkredactie)
JJ7ARNS De doopsgezinde ge
meenten van Warns en Kou-
dum vragen zich af, of zij op het
ogenblik één of twee predikanten
hebben. Wordt deze combinatie
alleen gediend door de te Warns
woonachtige ds. M. C. Postema. of
hebben deze doopsgezinden nog
een predikantdie momenteel in
West-Duitsland onder vluchtelin
gen werkt en dr. J. S. Postma heet.
Ds. Postema, die sinds 1963 in
Warns-Koudum werkt, heeft een be
roep naar Arnhem aangenomen en zal
zondag na Pasen afscheid nemen. De
gemeenten (die respectievelijk 100 en
28 leden tellen) zouden dan eigenlijk
vacant zijn. maar toch in dr. Postma
een predikant hebben.
Dr. Postma diende deze gemeenten
jn jiet iaatste
Deheer Van Nierop was in 1913 een
van de oprichters van de Utrechtse
afdeling van de Nederlandsechriste-
lijke grafische .bedrijfsbond. Van 1915
tot. 1941 was hij hoofdbestuurslid van
deze bond en vervolgens erelid.Tal
van jaren was hij voorts bestuurslid
van de Utrechtse christelijke besturen
bond. Ook was hij van 1919 tot 1941
ARP.
De begrafenis isbepaald op morgen
middag half eenop dederde algemene
begraafplaats aan de Tolsteeg in
Utrecht.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Fan 1957 tot
Dr. Postma heeft de kerkeraad
middels al laten weten, dat hij a
wil overwegen, terug te komen
Warns, als er eerst in een gemee
vergadering een opiniepeiling is
houden, waaruit moet blijken,
men hem inderdaad terug wil het
In het Doopsgezind Jaarboekje
dr. Postma vermeld in de lijst
„emeriti en niet meer in gemeent
broederschapsverband werkzame
dikanten". Achter zijn naam staat
hij sinds 1963 met onbepaald v
is.
De status van dr. Postma heeft
consequenties voor zijn collega|
Postema. Toen deze in november!
naar Warns kwam, was hij op de j
male wijze beroepen. Hij kreeg i
minste de normale, bij een beroep
horende papieren. Bij het sché
van de markt vraagt ds. Postema
echter af, of hij 'in Warns wel
predikant is geweest. Of was hij
leen maar werkzaam als „doopsge
kapelaan"? Gelden die twee en
half jaar, die hij in Warns heeft
gebracht, nu als dienstjaren
jaar verliet hij Warns, omdat hij (vol
gens de kerkeraad) voor onbepaalde predikant in volle rechten of niet?
tijd verlof kreeg, om werkzaam te zijn 1
onder de vluchtelingen in de Palts. In
feite bleef hij echter dominee van
Warns-Koudum en de gemeenten zou
den dus zonder beroep weer een
dienstdoend predikant kunnen krij
gen. als de kerkeraad dr. Postma zou
terugroepen met de mededeling, dat
zijn verlof ten einde is.
Kruiswoord-puzzel
Opiniepeiling
Anderen stellen echter, dat dit onbe
paalde verlof van dr. Postma louter
een formele zaak is. Dr. Postma was i
beroepen door een gemeente in de
Palts en nam dit beroep aan. Alleen in
verband met pensioenrechten en der
gelijke werd besloten, hem (op pa
pier) aan een Nederlandse gemeente
verbonden te houden.
GERE. KERKEN (rrijgem.)
Beroepen te Leerdam 'vac. O. Mooi-'
veen: L. W. G. Blokhuis te Zuidhorn.'
wordt hoogleraar
in Brussel
gelie over deze sociale uitingen van
geloof gezegd moet worden, komt Nie
buhr tot een concentratie op wat hij
zelf „radicaal monotheïsme" noemt:
het serieus nemen van de ene God in
alle sectoren van het leven en in de
gehele geschiedenis. Dit impliceert dat
er een voortdurende strijd aangebon
den wordt tegen de half-goden, die
zich steeds weer opdringen en in feite
de zelfverdediging en de geslotenheid
van een bepaalde groep sanctione
ren.
In dit verband kritiseert Niebuhr
ook een te sterke concentratie op
Christus, op de Bijbel en op de kerk.
Immers: wanneer deze niet langer ver
wijzen naar de ene God, maar zelf een
goddelijke plaats gaan bekleden in het
menselijk leven dan is ook de
Christenheid een gesloten groep gewor
den en dan is de zaak van het Chr.
evangelie grondig in de war gebracht.
Het serieus nemen van de ene God
kan zich in het menselijk leven, waar-
BRUSSEL Dr. G.
Gezondheidszorg
lang in teken
van de caritas
(Van onze onderwijsredactie)
UTRECHT Aan de rijksuniversite't
is gisteren tot doctor in de rechtsgeleerd
heid gepromoveerd mr. H. J. J. Leenen,
secretaris-generaal van het Wit-Gele
Kruis op het proefschrift Sociale gron
drechten en gezondheidszorg.
In de gezondheidszorg is over de gehe
le linie een ontwikkeling te signaleren
van caritas naar recht. Dat is de con
clusie waartoe mr. Leenen komt. Zeer
lang heeft de gezondheidszorg uitsluitend
in het teken van de caritas gestaan.
Slechts de „bedeling" voorzag in ernstige
behoeften. De overheid, en met name ae
geestelijke overheid, liet op een thans
onbegrijpelijke wijze verstek gaan.
president-directeur van de Heldring
stichtingen teZetten. is benoemd tot
hoogleraar aan deprotestantse theolo
gische faculteit als opvolger van prof.
dr. A. J. Bronkhorst, die hoogleraar
wordt in Utrecht. Dr. Van Leeuwen
zal antropologie ensystematische theo
logie gaandoceren.
in Den Haag geboren. In 1939 werd hij
hulpprediker te Velsen, waarna hij op
21 april 1940 predikant werd van de
hervormde gemeente van Aalsum. In
1943 vertrok hij vandaarnaar Kou-
dum. Van 1946tot 1954was hij jeugd-
predikant in Den Haag. Vervolgens
was hij zevenjaar studentenpredikant
in Amsterdam. In 1959 promoveerde
hij daar bij prof. dr. G. C.van Niftrik
op een proefschrift, getiteld „Christolo
gie en antropologie". In september
1961 werd hijpresident-directeur van
de Heldring-stichtingen en tevens pre
dikant van de Vluchtheuvelkerk al
daar'.
Beroepen te Poortvliet (toez.): S. P. v.
Assenbergh te Hedel: te Westerschelling:
D. Voortman te Nieuwolda (Gr.): te
Waddinxveen (vac. J. R. Cuperus
toez.): J. C. Schuurman te Schoonhoven.
Bedankt voor Delfsti-ahuizen-Echten: CHRIST. GEREF. KERKEN
J. Mansvelt te Giessen-Oudekerk. Beroepen te Papendrecht: J. P. Ver-
steeg te Wormerveer.
GEREF. KERKEN GEREF GEMEENTEN
1 Beroepen te Veenendaal
Beroepen te Dokkum (5e p.p.): L. L. te Rotterdam-centrum:
v. d. Vliet te Groningen: te Vlissingen polder: A. Hofman
(vac. A. Verschoor): J. Niemantsverdriet voor Veen.
an Leeuwen, Rotterdam-Lombardijen. Bedankt
1 2 3
10
6
11 12
7 8|
13
M9
Hp
14 15
W:°
23
16
2^BH28
32 33]
■■34
29 |r
!51
1
I 36 37
4 2 43
46
1'
H47
4
Rhenen:
Horizontaal: 1. sieraad. 5. sterke d
10. dorp in Gelderl., 12. stad in Ru:
13. voorzetsel. 14. plaats in Zeelani
Vergunst afkorting van dona. 18. gravure, 20
j-Graven- taaisoort. 21. boom. 22. pers. voorna:
Zeist, die bedankte 24. muzieknoot. 25. vlek. 26. talen
>nzcs inziens <afk.>, 30. voornaamv
Wisse tevoorzetsel, 34. gewicht, 36. meisjes:
Boskoop: L. Vogelaar te
(Van onze kerkredaktie) een principiële uitspraak rooms-katholieken de
mogelijk te maken. eed niet wilden afleggen
NEURENBERG Een Voor de pers verklaar- zonder een kruis bpven
jurist heeft in een clvie- de de getuige, dat vol- de tafel van de rechter.
Ie procedure geweigerd, gens hem het kruis in de Het Beierse ministerie
om als getuige op te tre- Beierse rechtszalen te van justitie heeft al laten
den, omdat er in
rechtszaal aan de muur omdat
kruis hangt. Hij eiste de
grondwet
staat
justitie jieutraal te zien.
is, weten, in het incident
nu geen aanleiding
_.en, om de kruisen
van de rechter, dat xijn moeten zijn. De krui- uit de rechtszalen te la-
sen zijn er in 1958 ten verwijderen. De
kruisen beantwoorden
aangebracht op beschik-
der het symbool van een king van de toenmalige aan het verlangen van
roiie-i*" n» «"M.r Beierse minister van het overgrote deel van de
justitie, dr. Willi Anker- Beierse
religie". De rechter ver
daagde daarop het pro
ces, om over deze zaak
müller, omdat twee wordt gezegd.
dag der week 'afk.i. 39. wijnma;
mount <afk.), 42. slot, 44. beb
j persoon. 46. slappe koffie of thei
lans.
Vertikaal: 1. verdwenen (barg), 2
we opening, 3. voorvoegsel. 4. lam
1 6. niet vast, 7. slede, 8. verstand, 9.
voetig dier, 11. knaagdier. 15. luit
<afk.). 16. voorzetsel. 19. jongensnaa
stad aan 't Nauw van Calais, 23.
24. waterkering, 27. zijtak Elbe
vloeistof, 31. geestelijke. 33. zangwi
voorvoegsel, 35. scheik. element i
37. honingbij. 39. vaarwel, 40. vlu
nummer (afk.), 45. muzieknoot.
Onlossing vorigp poz
Horizontaal: 1. Wim-Putten. 2. olii
- ode. 3. Em - kreupel. 4. Rodin - Ir
5. Dirk - es - ion. 6. Essen - eg - i
ne - Alkmaar. 8. naald - unie. 9. aai
Oss.
Vertikaal: 1. Woerden - na. 2.
Oise - Aa. 3. mik - dr - Saar. 4. per
Ld. 5. Uden - enk - d.i. 6. trui - se
7. top - Riga - no. 8. Ede - no - mi
nel - Ens - Res.