KOM OVER EN HELP ONS ex/M Mftdaciï/mt1: van Weinig animo meer om diacones te worden GEESTELIJK LEVEN Liturgiek heeft alles met geloof te maken ZATERDAG 19 MAART 1966 Belgische Evangelische Zending (Van een onzer redacteuren) Na sinds 1918 moeizaam, maar zegenrijk pionierswerk te hebben verricht heeft de Belgische Evangelische Zen ding enige tijd geleden de grote lijnen voor haar ver dere taktiek uitgestippeld. Het doel? Binnen tien jaar de stichting van een evange lische gemeente in elke Bel gische plaats van meer dan vijfduizend inwoners, voor- Als steun in de rug voor het Bel gische zendingswerk zal binnenkort een landelijk comité worden opgericht. Het krijgt de naam „Stichting Belgi sche Evangelische Zending-Neder land". Het comité zal een Nederlands front uit de verschillende kerken zijn om het werk van de Belgische Evange lische Zending in Nederland bekend te maken en om een appèl op het gebed en het meeleven der kerken te doen. De aanwezige voortekenen wij zen erop dat deze stichting kan uit groeien tot een grote landelijke orga nisatie met plaatselijke en regionale sub-comité's. Op stapel staat eveneens de uitgave van een klein periodiekje, dat onder de naam, „De Evangelie Koerier" de Nederlandse christenen gaat oproepen tot gebed voor het Belgische volk. Het blad, dat eenmaal per twee of drie maanden gaat verschijnen, zal in elk nummer een korte Bijbelstudie bevat ten en regelmatig nieuws brengen over het evangelisatiewerk in België. „De Evangelie Koerier" is alleen be stemd voor abonnees, maar het abon nement kost niets. Opgaven bij ds. J. Gravendeel, Piasstraat 45, Meise (bij Brussel), België. Op dit adres kan men zich ook opgeven voor de kruistochten en voor het voorlichtingsweekend dat op 11 en 12 juni a.s. in Wassenaar zal worden gehouden. Inlichtingen over het zendingswerk in België zijn ook verkrijgbaar bij de zendingsstand die de Belgische Evan gelische Zending gaat inrichten op het Paas-appèl '66, dat Tweede Paasdag in de Houtrusthallen te Den Haag zal worden gehouden. Dit Paas-appèl is gratis toegankelijk en staat onder aus piciën van Jong Nederland voor Chris tus, De Navigators, de Nederlandse Christelijke Gemeenschapsbond, Ver dieping en Activering en Youth for Christ-Nederland. tingsweekend, ditmaal in De Ha ven te Wassenaar, waar een ant woord zal worden gegeven op de vraag „Is België een zen- dingsveld?" „Het grote doel van deze „alge hele mobilisatie" zo zei ds. Gra vendeel ons, „is dat de christe nen van allerlei Nederlandse kerken zich gezamenlijk in dienst gaan stellen van de Heer en samen één front gaan vor men om in deze tien jaar het Woord van God in België duide- lijk te laten spreken en zo de van Drotestants-christelijk w,1Ien Steunen, „onder de wape- dringend beroep gedaan op de naam van Christus groot te ma- ■kt j«j nen" zijn geroepen. christenen m Nedenani die het ken Nederland vraagt is gebed en 6 H Belgische zen-lingsvcld zo vlak mankracht! Het grote werk wordt name- bij de deur hebben. Ieder lijk in de komende zomer voort- de leeftijd van achttien jaar Driehonderd Nederlandse gezet. Op de „stafkaarten van heeft bereikt kan meedoen, mits christenen afkomstig uit tien Vlaanderen zijn Turnhout en Ou- hij de gestelde voorwaarden aan- willen niet bij België alleen stil verschillende kerkgenootschap- denaarde aangekruist als de ste- vaardt. Dat betekent o.a. dat hij staan. Het evangelie moet ver pen hebben verleden jaar deelge- den die dit jaar het Evangelie niet op een luxe accommodatie kondlgd worden in 150 Belgische nomen aan kruistochten in een verkondigd Moet worden. zal kunnen rekenen. De „kruis- steden zestal Belgische steden. Zij offer- vaarders" werken op t de historie w,fe ,„,7.,, zover daar nog geen ander evangelisch getuigenis be staat Zulke steden en dorpen zijn er meer dan honderd vijftig! Wat de BEZ hiervoor Kansen De organisatoren van de actie den daaraan een deel van hun t In Oudenaarde, ^uit vakantie op en brachten het evangelie door middel van dorpen. En daarna? De gedachten gaan uit naar dingsveld en dus zullen zij zich Frankrijk. Het is nooit de bedoe- pen. Tijdens onlangs in door de Amerikaan Ralph Nor ton werd gesticht) geweest de straatprediking, zang, muziek, Hoofdkwartier zal zijn een groot Doorn gehouden voorlichtings- wn wem gesucni; geweesi ae huisbezoeken, colportage enz. sichip,daweekend heeft ds. Gravendeel activiteiten tot België te beper- T u a av u i. -i aai- i tw u Het was niet tevergeefs: in at- ders tot onderdak zal dienen. gezegd: Wie denkt een goed. ken Trouwens, in de loop der Langzamerhand wordt het strik onder de kin en een moeten leven. Dat is dan het plaatsen toerden kope vakantie te kunnen krij- jaren hebben reeds tal van BEZ beeld van de diacones in ons muts met plooitjes". Iets wat ?nj*e wat men er van weet. In - J ïprlpr crp val taetpn nno vplon in Huis het wordt evangelisten in verscheidene an- mensen voor Jezus gewonnen. De grootste zegen werd Ware- geen vakantie, maar een oorlog, dere°landen gewerkt. cliem in West-Vlaanderen, waar In Turnhout (50.000 inwoners) »n gegn kleine» in enkele maanden een gemeen- bestaat sinds tien jaar een zeer te van ongeveer veertig zielen kIeine evangelische gemeente Van de deelnemers wordt ver- groeide, die sindsdien elke zon- der verwacht dat zij instemmen dap bijeenkomt. Dezer dagen is van enke,e tientallen zielen, die met de gjjbei als het Woord van er daar een „broederraad" ge- in deze grote stad zonder hulp God en belijden alleen door het vormd, de voorlaper van een ker- van buiten niet tot verdere door- bloed van Christus behouden te keraad. braak kan komen. De kruistocht kunnen worden. Een a"dere De jonge christenen in Ware- voorwaarde is dat men tijdens chem hebben met veel enthousi- daar wordt gehouden van 1 au- de kruistochten niet over kerke- csme en offervaardigheid een gustus tot 4 september. Met in- lijke verschillen spreekt. In de pakhuis van een bierbrouwerij gang van 1 april huurt de BEZ eerste plaats is daar beslist geen verbouwd en ingericht. Drie gro- «n het centrum Van de stad een ^d voor en in de tweede plaats te zalen zijn hier ter beschik- frw.rtl-r is di* onaanvaardbaar ten opzich- kivg en tegenover het gebouw is gr00t huls n00'™1**"1" te van hen aan wie het evange- een aantal flatwoningen in aan- voor de kruistocht gaat dienen ue (en geen kerkelijke leer) houw, waarvan er een bestemd en dat daarna permanent ter wordt gebracht. De tijd die men is voor de toekomstige voorgan- heschikklnr bllift voor ds. P. beschikbaar stelt moet ten ger van de jonge gemeente. Con- rmmm minste een week zijn. Voor de clusie van ds. J. Gravendeel, de Servaas en *'Jn nu no* k,elne Waalse kruistochten geldt dat de bezielende leider van de gemeente. deelnemers de Franse taal goed W». verder Vlaanderen !3eHWv£h"ÓÓr$b"*n 2,J" heVhaHngs kruistochten gehemd ZendingSVeld den in plaatsen waar ook verle- Wie twijfelt of België als zen- In het kader van haar uit- den jaar werd gewerkt: van 11 dingsveld kan worden aange- gestippelde strategie heeft de tot 17 april te Lennik en van 21 merkt moet verteld worden dat Belgische Evangelische Zending tot 31 juli te Warechem. de meeste Belgen nog_nooit een enige weken geleden de Christe nen in Nederland en België opge- B©roep rn*n*n tot p»n alpphple mnhi- land minder vertrouwd. In tegenwoordig bij de werken- Hetmaïfon^huldlg de volksmond heette het in- de diaconessen met meer op- Zijn de diaconessenhuizen hier dertijd „een zuster met een gaat, want het uniform is mo- niet aan. Men doet nogal eens dieuzer geworden en de grote geheimzinnig hierover. strik is verdwenen. Alleen de i,hennv,? n^miiiM np- nf^niterp1^ iets over. De inwijding of inzege- rustende diaconessen dragen „jng js i„ ieder huis verschii- hem nog. wen, die zich bezighielden met de opvoeding van de vrouwelij' ke jeugd, dienst aan de ziekea en de voorbereiding tot de doop, Het kloosterwezen drong dit ker kelijk werk op de achtergrond. Opbloei lend: meer of minder plechtig. In de loop der jaren is de in houd van de belofte van trouw en verbondenheid aan het diaco- nessenhuis en de diaconessenge- meenschap hetzelfde gebleven. De vorm is veranderd. „Wij blij- In de twintig Nederlandse dia conessenhuizen, aangesloten bij de Bond, werken 17 7 diaco nessen, 1106 gediplomeerde ver pleegsters en 1805 leerling-ver- pleegsters. Uit deze cijfers blijkt Ven diacones totdat God wel, dat het aantal diaconessen bij het totaal aantal „vrije ver pleegsters" in de minderheid ts, terwijl de diaconessenhuizen oorspronkelijk slechts door een Op een andere plaats nodig heeft. Dat kan net zo goed het huwe lijk zijn." De laatste tien jaar wordt er naar gestreefd zoveel mogelijk gelijke kleding te dragen. Vroe- Van de 2618 personen die in ger was dat vaak verschillend, de ziekenhuizen werkzaam zijn De kleur van de japon, die door- in de dienstensector, zoals in de deweeks wordt gedragen is la- huishouding, in de para-me- vendelblauw en zondags donker- dische beroepen, bij de admi- blauw. De jongeren dragen kor nistra tie enz., zijn 112 diaco- te mouwen en de oudere Bijbel hebben gezien. Maar juist omdat de Nederlander in het al gemeen nog altijd aan andere Ruim geleder hel Duitse Kaiserwerth hel De kleine groep christenen in werelddelen denkt als hij het diaconessenhuis opgericht door ds. Tlieodor Fliedner. Diaconessen nemers aan de volgende België kan dit grote uerk alleen woord Zending hoort, houdt de Kaiseruerthertype vindt kruistochten, en allen die dit met aan. Daarom heeft de Bel- BEZ op 11 en 12 juni een twee- werk op welke wijze dan ook gische Evangelische Zending een de trainings- en voorlich- ■gel en zijn behalve land. Zij leven de ziekenverzorging bij veel ander uerk ingeschakeld. drie-kwart. Na de toetreding In 1964 waren 170 diaconessen krijgt de muts een extra plooi- werkzaam op buitenposten, dat tje. wil zeggen, dat zij niet werkten Het tijdstip waarop men toe- van net binnen de muren van de zieken- treedt hangt onder andere af buizen, maar als wijkver- van de leeftijd en de ervaring, pleegster, als gezinsverzorgster Voor iedereen kan dit of als sociaal werkster. Het Een opbloei beleefde het pas weer omstreeks 1830 toen Duitse theoloog Theodor Flied ner in Kaiserwerth een diaco nessenhuis stichtte. In de armt omgeving van Kaiserwerth ver! zorgden diaconessen, die in ééi huis woonden, de zieken en ar-, men. Het „Mutterhaus"inj Kaiserwerth is een voorbeeld ge worden voor de talrijke diaco- nesseninrichtingen over de hele wereld. De diaconessen van het Kaiserwerther type leven echter naar een veel strengere regel dan die in ons land. De bekendste diacones van Kaiserwerth is ongetwijfeld Flo rence Nightingale geweest. Na haar verblijf daar ging ze eerst naar Parijs en later naar de Krim, waar zij in het hospitaal van Scutari haar zegenrijk werk deed. n- verschillend zijn. Vooraf gaat Is liturgie, is het denken over het experimenteren met liturgische zaken, alleen maar een hobby van spe ciale theologen en sommige kerkmusici? Deze vraag stelt dr. J. van der Werf in zijn instruc tieve boekje Kleine Liturgiek, waarin hij op overzich telijke wijze „hen die geen tijd hebben om er dikke handboeken op na te slaan" voorlicht over die onder werp. In bijgaand artikel stippen we enkele punten uit deze informatiebron aan met de bedoeling er belangstelling voor te wekken (Kleine Liturgiek, door dr. J. v. d. Werf. Uitgave Boekencentrum. 's-Gravenhage; 128 blz. 4.90). (Van een onzer redacteuren) Wie aan tal van kerke lijke mensen de vraag zou stellen wat hij of zij onder liturgie verstaat, zal in tal van gevallen (misschien wel een beet je vijandig) horen zeg gen „dat liturgie te ma ken heeft met een nogal lange dienst, waarin je veel moet zitten en op staan. waar kaarsen en Gebed, zingen, belijdenis en schuldbelijdenis liggen vlak bij elkaar. Er wordt uitgelegd, ver kondigd. geprofeteerd, tonge taai gesproken, het Avondmaal wordt gevierd met gejuich, als verlossingsmaaltijd met de op gestane Heer als Gastheer, waarbij men opnieuw Gods gro te daden beleeft. De rijke brengt voedsel mee voor de ar me. Het geheel van deze in de bijbel geschreven eredienst be houdt een levendig, bewegelijk karakter. Annelijk De kerkhistorie geef: een be langwekkende ontwikkeling te zien. We volstaan met iets over de Nederlandse ontwikkeling, waarop we bepaald niet trots mogen zijn. In 1572 noemde de synode van Emden kerkdienstkwesties als ..van weinig belang". De ere dienst in Nederland is sterk beïnvloed door enkele vluchte lingengemeenten. Het litur- Sische bezit van de „vader- indse kerk" is bijzonder arme lijk. Er komen vaste formulie ren en gebeden 'het werk van Petrus Datheen), terwijl ook Datheens psalmberijming wordt ingevoerd. De Synode van Dordt (1574) geeft als orde van dienst: psalm gezang. eventueel Schriftlezing, gebed, lied. preek, gebed uitlo pend In geloofsbelijdenis, ze gen. inzameling der gaven. Daarmee is dan de eredienst Ook al vinden we in de bij- Wel tot het uiterste minimum bel geen uitgewerkt dienstboek gereduceerd! Het kerklied kreeg heel wei nig aandacht: men zong meestal alleen aan begin en ein de van de dienst. Geleidelijk aan bleef de prediking het uitsluitende werk van de pre dikant en het eigenlijke bestanddeel van de dienst. De geregelde Avondmaalsviering verdween; de Avondmaalstafel werd opklapbaar, zodat hij ge makkelijk in één der kasten van de kerk kon worden opge borgen. De eredienst was terug gebracht tot alleen preek- Kentering Dat is dan een typische ge voelsmatige reactie. Wat echter zegt de werkelijkheid? Liturgie duidt in ons spraakgebruik de orde van dienst aan. Als we het ultra-modern zouden willen zeg gen konden we spreken van de programmering van de samen komst der Gemeente. Omdat het in die samenkomst gaat om de ontmoeting van God met de mensen. Is de orde van dienst, de liturgie dus. aller aandacht waard! toch'treffen we er wel allerlei gegevens in aan, die, systema- Genadeverkondiging tisch geordend, het volgende beeld geven. De eredienst kanselkleden aan te pas wordt meestal aan huis gehou- io «raar io mpt den. waarbij men vooral bijeen- beden hadden aanvar komen, ja, waar je mei komt op de opstandingsdag. Men plaats achter de preek, allerlei Rooms-Katholie- gebrui'. met elkaar de maal- verschoven - Ir «oirtinfTPn wnrrit ppcnn t'jd, le€st uit de Sc1"!*1- zingt alle gebeden ke neigingen worat gecon- psaimen hymnen en geestelijke j fronteerd". liederen (soms in wisselzang). dween het eerst, schuldbelijde nis en gebed voor de preek wer den aan elkaar verbonden, voor beden hadden aanvankelijk elkaar gekop- >eld werden in één groot ge- Een kentering komt in de 19-de eeuw. Mannen als Gun ning en Kuyper gaan aandacht aan de eredienst geven, gevolgd door vele anderen. Eindelijk, midden 20-ste eeuw gaat ook de Kerk zich in haar officiële organen wijden aan de vragen van de eredienst. De schrijver gaat opde verschillende aspecten der litur giek, zoals de taal, het lied, de gebeden, de Schriftlezingen, „de prediking, de sacramenten, de voorbereiding. het kerkelijk jaar. de kerkruimte, de getij den, bondig en objectief in. Over de vraag of in een uitge breider orde van dienst de pre diking te kort komt stelt hij, dat Schriftlezingen en liederen ook reeds (en juist) bediening van het Woord zijn. In drie- of viervoudige lezingen worden hoofdstructuren uit de Schrift gezegd, terwijl het In de predi king gaat om de uitleg (vaak toch min of meer een subjectief getuigenis) van een aspect Men kan zelfs de vraag stellen, of op deze wijze de bediening van het Woord niet méér tot haar recht komt dan in menige andere dienst, waar de preek nog lang duurt, aldus de schrij- pela bed. Dan, de sacramenten: de formulieren hebben een duide lijk catechetische strekking. Is dat juist? In het Avondmaal viert de Gemeente de tegen woordigheid van haar Heer. Jui chend belijdt zij: Maranatha! Maar eerst wordt onderwijzend uiteengezet waarom er gejuicht en gevierd zou moeten worden. Neen. de eredienst in zijn volle breedte lijkt niet de pjaats om een dergelijke catechese te ge- In leerdienst Zijn de formulieren dan niet belangrijk? Natuurlijk. Maar dan als catechesestof of stof in de leerdienst, waar ze thuisho ren. niet echter ter inleiding op de viering. Wel mag er op gewezen wor den, dat. voorzover het Avond- maalsformulier oproept tot zelf onderzoek en schuldbelijdenis, deze onderdelen zeer op hun plaats zijn. Hetzij in de dienst voorafgaande aan, hetzij aan het begin van de Avondmaal- Te lang hebben de for mulieren met hun cate chese de sacramenten voor velen tot zaken gemaakt die men begrijpen moet, waar men inzicht in moet hebben, aldus de schrij ver onder meer. Maar sa cramenten moeten vooral BELEEFD en GEVIERD worden. In het gelóóf zijn deze dingen werkelijkheid. Het zal een totale reorga nisatie, zo niet een refor matie, vergen om de Ge meente weer iets te la ten zien van de betekenis der sacramenten. aan het aantal dat binnen de ziekenhuizen werkt. Achttien di- Tijdsbeeld aconessen werkten op posten bui ten onze grenzen. Dat het hedendaagse Neder- kende diaconessen steeds dich- den hangt voornamelijk samen ter bij elkaar komen. In met het tijdsbeeld. Immers in tegen dus 477 werkende, dat is beidsterrein voor vrouwen en meisjes ook veel beperkter. Meestal viel de keus op het on- derwijs en de verpleging. Nu gen zien in het diaconessenwe- geldt voor velen, dat men wor- 40.1 tegen 59.9 procent. Wat is een diacones? Sommi- Alleen de oudere diaconessen dragen nog de strik onder de kin, zoals op deze archieffoto van jubilerende diaconessen in het Diaconessenhuis in Amsterdam. „Vertalen' Onze tijd is hard bezig lerlei godsdienstige woorden te „vertalen". Volgens sommi gen mag je niet meer spre ken over zonde en verzoe ning, over opstanding derkomst, want „die woorden zeggen de moderne mens niets meer". Sommigen gaan zelfs al zo ver dat ze ijverig bezig zijn het woord „God" te schrappen uit de woorden boeken voor moderne mensen. „Een dominee," een Duitse predikant o der de veertig „moest genlijk beboet worden vo iedere keer dat hij het woord „God" gebruikt." Wie dergelijke uitspraken niet serieus neemt, krijgt al spoe dig het etiket opgeplakt van ouderwets, fundamentalisch of traditionalistisch. Daarom zullen we maar niet proberen onszelf te verdedigen. Maar kort voor zijn dood heeft één van de grote theologen, - iens epigonen nu zo ijverig met hun vertaalwerk bezig zijn. een bekentenis gedaan. Paul Tillich sprak in New York in een samenkomst waar de grote Joodse filosoof en theoloog Martin Buber herdacht werd. taalde een h 1924 sprak hij op i eenkomst in Duitsland van i. ligieuze socialisten. Hij pro beerde de tragische breuk tussen de wereld van de kerk en de wereld van de arbei dersbeweging te overbruggen. Zijn toespraak was één brok „vertaalwerk". erkent zelf. Zelfs het woord „God" moest toen reeds zo vertaald worden dat het woord vaardbaar zou zijn voor religieuze humanisten. Toen hij uitgesproken was stond Martin Buber op en viel de „abstracte fagade" van Tillich aan. Bewogen zei deze Jood dat er bepaalde woorden zijn die niet ver taald kunnen worden, en het woord „God" is er één van. Tillich zei in New York: Hij had gelijk en ik heb de les geleerd. Ik geloof niet dat uit drukkingen als de laatste werkelijkheid", die in mijn systematische geschriften voorkomen te vinden zijn de drie delen met preken d._ gepubliceerd zijn. Het besef dat Buber mij bijbracht, ge loof ik, heeft mij in staat gesteld om te kunnen blijven die gegrepen zijn door de werken van Tillich. toch ook zijn preken nog maar eens gaan lezen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 14