Zochten geen wraak maar gerechtigheid Geef gemengd gehuwden meer pastorale zorg Geref. vrouwen over kunst ASPIRIN is reeds vele jaren de meest gebruikte pijnstiller ter wereld. Waarom? ASPIRIN0BAYER Christus wilde profetieën vervullen Joods geleerde probeert Opstanding te verklaren Uw probleem is het onze Een woord voor vandaag Kenmerkend voor de situatie in Palestina, een generatie na de intocht, is vers 28 van Richteren 1: „Toen Israël sterk ge worden was, verplichtte het de Kanaanieten wel tot heren dienst maar verdreven hen niet." Israël liet zich dienen door de volkeren die het had onderworpen. Dat is geestelijk altijd een gevaarlijke situatie. Want God heejt ons niet geroepen om te heersen, maar om te dienen. Én wie God wil dienen moet de mensen dienen in de goede zin des woords. Daarin heeft Christus het voorbeeld gegeven. Hij kwam niet om gediend te worden, maar om te dienen. Wie gediend wil worden beveelt. Hij zegt: Doe dit en doe dat. Maar Christus kwam niet om Zijn bevelen te geven. Hij kwam om ons Zijn hulp, Zijn kracht, Zijn vrede en rust aan te bieden. En Gods volk, of het nu het Israël van het Oude Testament, of de gemeente van het Nieuwe Testament is, mag zich niet boven Hem verheffen. Altijd weer heeft ook de kerk zich op dit punt laten verleiden. De kerk zocht vaak macht, politieke macht en begreep niet dat zij daardoor haar geestelijke kracht verloor. En ook in het leven van ieder christen komt deze verzoeking. Hoe gemakkelijk is het niet onszelf beter te achten dan de anderen. Dan worden wij de „ware kinderen Gods", en zijn de anderen alleen maar de „schare die de wet niet kent." Dan zitten wij op de troon van het oordeel en hebben we God van de centrale plaats uit ons leven weggedrongen. We lezen vandaag: Efeze 115-23. Dr. Hans Küng meent: Ban over Luther kan worden opgeheven (Van onze kerkredactie) TUEBINGEN katholieke theoloog Hans Küng is van mening dat de ban over Lu ther even gemakkelijk kan wor den opgeheven als de ban over het oecumenische patriarch van de Oosters-Orthodoxe Kerken. Hjj zei dit in gesprek met een redac teur van het Duitse blad „Der Spiegel". Een ban in de Rooms Katholieke Kerk kan na de dood van de uitgebannene alleen opge heven worden als is aangetoond dat de ban niet op de juiste wjjze tot stand is gekomen. Volgens Küng zijn alle leidende rooms-katholieke theologen en kerkhis torici er van overtuigd dat Luther wer kelijk uit geloof gehandeld heeft, ook al vinden zij hem in vele opzichten toch eenzijdig. Luther", zei hij, „zocht een echte reformatie van de Rooms-Kabholieke Kerk en het is niet zijn schuld dat de Hoorns-Katholieke Kerk zich van hem heeft afgekeerd. Dat lag in de situatie van die tijd. En het was zeker niet de Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Amsterdam (vac. dr. E. Beker): mr. C. B. Posthumus-Meyes te Winsum (Gr.). Bedankt voor Scherpenzeel-Munneke- buren: D. J. Hulsteyn te Varik en Heesselt. GEREF. KERKEN Beroepen te Hilversum (vac. dr. F. H. von Meyenfeldt): P. L. Smilde te Zwijn- drecht-Groote Lindt. enEmeritaat: Omstreeks september zal ds. A. Dragt te Amsterdam-Noord/Bui- tenveldert met emeritaat gaan. De classis Almelo heeft prep. geëx. en beroepb. verkl.: J. Greven te Almelo, kand. a. d. VU., die om studieredenen nog geen beroep in overweging kan ne men. maar wel de kerken zondags kan dienen. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor 'a-Gravenzande: M. Baan te Zeist. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Wanrdenburg: A. Schip- aanboord te Apeldoorn, die bedankte voor Wageningen; te Goudswaard: P. Blok te Dirksland, die bedankte voor Beekbergen en Nieuwdorp. Slechts 37 procent van de Britse rooms-katholiekeen pleegt zondags de mis bij te wonen. De directeur van het rooms-katholiek informatiecentrum in Li verpool, Francis Ripley, meent dat de anderen wegblijven wegens het gebrek aan liefde onder de praktiserende rooms- katholieken. ZUSTER MARY IN JAGUAR Zuster Mary St. Alphic, de moeder-overste van een Engels klooster in Exeter heeft met een prijsvraag van een soepfabriek een splinternieuwe dure Jaguar gewonnen. Het ziet er naar uitdat zuster Mary er toch geen gebruik van zal -maken, want ze is lid van een orde, die een zeer sober levenswijze voorschrijft. Vernieuwd blad Sjaloom schrijft: Naamsverandering de kinderen gedoopt zullen worden en naar welke school ze zullen gaan. Deze eng klassieke kerkopvatting heeft niet langer het alleenrecht. Gewaarschuwd wordt voor een ge lijkstelling van het kerkelijk gemeng de huwelijk met een huwelijk van een gelovige met een ongelovige. De schrij vers zeggen: Kerkelijk ongemengde huwelijken kunnen evengoed mank gaan aan geloofsverdeeldheid en ker kelijk gemengde huwelijken kunnen blijk geven van geloofseensgezind- heid. Pruim en Reckman vragen zich af of rooms-katholieke priesters nog lan ger vrij uit gaan, als zij een protestant se huwelijkspartner dringend advise ren de bekende voorwaarden te onder tekenen. Zij moeten „de moed hebben, zolang zij de figurerende wetten niet geheel en al terzijde kunnen stellen I om zelf hun handtekening te zetten als teken van de indruk, dat het de I betrokkenen eerlijk gaat om een huwe-! lijk dat kerkelijk van belang wil Kruiswoord-puzzel zonder zwar (Van onze kerkredactie) ODIJK De Sjaloom-groep heeft bfj monde van Eimert Pruim (gereformeerd) en Piet Reckman (rooms-katholiek) stelling geno men ten opzichte van het zoge naamde gemengde (protestants roomse) huwelijk. Ze pleiten voor een oecumenisch pastoraat voor kerkelijk gemengd gehuwden en willen een streep halen door de rooms-katholieke eisen, die op het ogenblik nog altijd zovee! moeilijkheden veroorzaken. 2186 Pruim en Reckman schrijven in het vernieuwde blad „Sjaloom", dat het formaat vergroot en het papier minder kostbaar gemaakt heeft, dat van tijd schrift tot krant is geworden en in wil gaan op de actuele kerkelijke proble men van onze tijd. Het openingsartikel van het ver nieuwde blad is een reactie op de moeilijkheden in Huissen. die open- baar werden door een open brief van j ds. A. Otten aan de Nederlandse kar dinaal in het blad „Hervormd Neder land". De rooms-katholieke reactie wordt verbijsterend genoemd en wel j om twee redenen: Hoogkerkelijke kringen denken nogi steeds dat iets pas kan veranderen als dat van de opperste institutio- nele leidslieden mag. Geheel wordt vergeten dat het om j mensen gaat, om de dienst van de i kerk aan haar gehuwde leden. j Overtreden Fel wordt uitgesproken dat .kerke lijke bepalingen en handelingen, die in striid zijn met het webiin, de vnie gewetensbeslissing en de gelovige dienstbaarheid van gehuwden", zo lang en zo veelvuldig moeten worden over treden „tot ze ook wettelijk zijn afge schaft of gecorrigeerd." Een andere benadering van het pro testants-roomse huwelijk is .nodig, schrijven Pruim en Reckman, omdat een huwelijk, gewild door de gehuw den en aangegaan voor de wettige overheid namens de samenleving, hele maal en ten volle huwelijk is. Rooms- katholieke christenen hebben daarbo ven niet nog eens een bovennatuurlijk huwelijk in petto. Niet de kerk is de grootheid die gehuwden het kerkelijk huwelijk mag weigeren, maar het zijn de gehuwden zelf die besluiten al dan niet hun hu welijk te doen inzegenen binnen de gemeente. In de derde plaats wordt gezegd dat het kerk-beleven niet versmald mag worden tot de deelname aan de zon- dagse bijeenkomst en tot de vraag of1 lens-snel. GORSSEL. BUENOS AIRES De 65-jarige oude Duitse diaspora-kerk aan de Rio de la Plata heeft een nieuwe naam aangeno men en daarmee definitief haar Duitse karakter laten varen. De „Duits evangeli sche synode aan de Rio de la Plata" heet nu „Evangelische Kerk aan de Rio de la Plata". Tegelijk werd de naam van de synodepraeses veranderd van „Propst" in kerkpresident. Deze kerk telt honderddui zend leden in 62 gemeenten, die zich bevinden in Argentinië, Paraguay en Uruguay. I schuld van Luther dat in de situatie 'van toen de paus niet het wezen van rooms-1 het Petrusambt juist heeft ver staan". Küng is van mening dat het ophef fen van de ban over Luther het kerke lijk klimaat zou verbeteren. En het is mogelijk, want niet slechts bij de excommunicatie van de patriarch van Constantinopel. ook bij die van Luther waren misverstanden in het spel. Gemengd huuelijk Küng ging ook in op het gemengde huwelijk. De moeilijkheden, zei hij, kunnen grotendeels worden opgehe ven als de kerk drie dingen zou In de eerste plaats moet de excommu nicatie worden opgeheven van de rooms-katholieke huwelijkspartner die het huwelijk alleen voor de burgerlijke stand of in eeri protes tantse kerk heeft laten sluiten. In de tweede plaats moet de Rooms- Katholieke Kerk de huwelijken die buiten haar deuren zijn gesloten vol- beslissing hoe de kinderen worden gedoopt en waar zij naar school gaan aan de ouders zelf overlaten. Küng is er een voorstander van de Duitse kerk niet wacht tot Rome zo ver is. Reeds nu moet op korte ter- mijn de regionale bisschoppensyno de een dergelijk besluit nem« BAARN Enkele maanden voor de bondsdag zal de Bond van Gerefor meerde Vrouwenverenigingen een stu diedag over moderne kunst houden, namelijk op 31 maart. Daarom is het februarinummer van De Gereformeerde Vrouw een thema nummer geworden over moderne litte ratuur, toneel, beeldende kunst, jazz enz. Prof. dr. H. R. Rookmaker, hoogle raar in de kunstgeschiedenis aan de Vrije Universiteit schrijft over het Christelijk cultureel studiecentrum, ds. S. J. Popma vraagt zich af wat de schrijvers van moderne litteratuur be zielt. De heer A. L. Vreeken schrijft over Wat kwelt ze? (de mensen van het moderne toneel) en de heer D. J. Steenkamp schrijft over de poëzie. Over jeugd en literatuur schrijft Aga tha Keulemans-Bergema. Datum en plaats van de bondsdag is nu ook bekendgemaakt: 10 en 11 mei in Zwolle. ICCC-ers steunen Koreaaitse wezen AMSTERDAM Sinds 1959 voert de Nederlandse afdeling van de internationa le raad van christelijke kerken (ICCC) elk jaar een actie voor het Sae Py- ut-weeshuis in het Koreaanse Taegoe. Ook dit jaar is de actie weer begonnen. Elke maand wordt van dit geld een vast bedrag aan Korea gezonden. Het vorig jaar is het weeshuis achter eenvolgens getroffen door een droogte, zoals er in zeventig jaar niet was voorge komen en door de zwaarste overstromin gen sinds veertig jaar. Tevens willen de Nederlandse ICCC-ers dit jaar de bouw van een kerk je voor hun rekening nemen van een melaatsenkolonie in Korea. Het gironum mer van de ICCC is 52 49 90 te Amster- Wij allen weten: Aspirin helpt. Bayer verzekert met z'n ervaring van tientallen jaren zuiverheid en betrouwbaarheid. Aspirin is fijn gegranuleerd en werkt dus zeer snel. De pijn verdwijnt. De koorts daalt. Snel en zeker. Miljoenen mensen vertrouwen erop. Bij hoofdpijn, verkoudheid, griep: Aspirin helpt. /sv DAAR STAAT VEX ACHTER Dr. Locher over Indonesische kerken (Van onze kerkredactie) OEGSTGEEST „Ik ben dankbaar dat de Indonesische kerken temidden van het geweld en het oplaaien van de hartstochten de kracht ontvangen om haar eigen weg te gaan. Zo mogen zij een teken zijn van Gods recht en barmhartigheidMet deze woorden besluit dr. G. P. H. Locher van het hervormde zendingssecretariaat vandaag in „Woord en Dienst" een artikel over de achtergronden van de po litieke gebeurtenissen in Indonesië de laatste maanden. Predikanten stonden op zwarte lijst In Indonesië maakte de communisti sche partij geen anti-godsdienstige pro- j paganda. Ze wekte de indruk dat er I voor moslims en christenen plaats in j haar rijen was. Een aantal christenen werd zelfs lid van de partij, terwijl j vele anderen meenden dat de Indonesi- jsche communisten anders j in andere landen. „Pas na 30 septem- De Indonesische kerken hebben hun I her leerden zij inzien in welk een ma- positie moeten bepalen na het neer slaan van de rebellie van 30 september. Dit werd in het bijzonder noodzake lijk toen een golf van anti-communis- Indonesië sloeg, nadat bekend geworden was dat de communisten plan waren alle bekende godsdien stige leiders uit te moorden. Op de zwarte lijsten van de communisten stonden ook vele namen van predikan- Locher schrijft dat .men in, zen dingskringen zicheerst afvroeg óf de ze lijsten wel werkelijk bestonden. Was het geen poging om het anti-com- munisme aan te wakkeren? Maar, sohrijft hij, vooral de moslimse gods dienstige leiders waren het grootste struikelblok voor de Indonesische com munisten. Gegevens wijzen er op dat de rebellen hen inderdaad wilden uit moorden. Communisme te zij zich vergist hadden en hoe zij door die vergissing tot aan de rand van de afgrond gestaan hadden. Wie een hard oordeel over deze christenen wil vellen, bedenke eerst dat de opbouw van een moslimse staat, in zij tweede rangs staatsburgers vreesdeai te worden, tot nu toe mede dank zij de communistische partij ver hinderd werd", aldus dr. Locher. Het derde wat dr. Locher opviel was de oproep tot zelfonderzoek. Toen de brief aan de kerken Oost-Java bereik te was daar de communistenmoord reeds aan de gang. De brief bracht de synode van de Oostjavaanse Kerk tot een eigen uitspraak. Daarin werden de christenen opgeroepen de overheid te helpen bij de vernietiging van de der tig september beweging. Maar aan de ze oproep wordt toegevoegd: „Maai bij de wijze waarop moet gelet wor den op de beginselen van rechtvaardig heid. Dat betekent: Zij die schulden hebben moeten gestraft worden naar de grootte of de geringheid van hun schuld volgens de procedure van de gangbare rechtspraak." Moslims alles (S) kan met cgtafoifgiwgir' fa"""'iiii"8 in dc winl:'' (Van onre kerkredactie) ten uit de evangeliën zo te verklaren, dat Jezus de krui siging opzettelijk in scène had gezet, om dan 6chijn- J^ONDEN Het hart van de Nieuwtesta mentische boodschap is de Opstanding van Christus uit de doden. Op allerlei ivijze heeft men dooi- de eeuwen iiort heen getracht, het leg* graf te verklaren op een voor het verstand aan nemelijke wijze. Mat- theüs vertelt al, dat de Israëls "beloofde Messias Joodse Raad het gerucht ^enHeiov mensen -Hen-- verspreidde, dat de dis cipelen het lichaam had den gestolen. Celsus, een in verband met de De christenen vreesden het gevaar van de moslimse kant. Fanatieke mos limbenden hadden op Zuid-Célebes le christenen dood gemarteld. Ook op West-Java oefenden zij hun terreur uit: „Het is niet zo verwonderlijk dat sommige christenen uit vrees voor een moslimse theocratie de ogen sloten voor het communistisch gevaar", zegti Locher. Het gevolg was dan ook dat de ker- Het communisme had de laatste ja-Lke" zich sedert de zelfstandigheid ren zijn macht sterk uitgebreid. Het! 0I?es'f weinig over het communis- evenwicht tussen de drie grote politie- me ,"e^°en, uitgesproken. Hoogstens werd gezegd (door de synode van Minahassische Evangelische Kerk 1954) dat communisten geen ambten in de kerk of christelijke organisaties mochten bekleden. Zelfonderzoek Hoe moesten de Indonesische ker ken reageren? Op 7 oktober kwam de Raad van Kerken tot een uitspraak. Op 19 oktober volgde een brief aan alle kerken, waarin de uitspraak werd toegelicht. Dr. Locher vielen daarbij drie dingen op: In de eerste plaats dat nergens in deze verklaring of brief het woord „communist" voorkomt. Slechts wordt met afschuw gesproken over de welddaden van hen die de mislukte staatsgreep uitvoerden. In de brief wordt gezegd dat men hoopt dat de regering krachtige maatregelen zal ne men tegen de 30 september beweging. De rustige toon verschilt wel bijzon der sterk van de ophitsing van het olk in diezelfde weken tegen alles begraven, stierven kruiselingen pas sabbat Normaal daarvan niet wisten. Petrus en Johannes wat communist kunnen dagen folterende pijn. Hij de Messias ivoorzien' omstandig- ou Jezus echter toch Zijn opstanding ge storven zijn. In details Volgens Schonfield Judas Een voorbeeld van de rede neertrant van Schonfield: Om de profetie van Psalm 41 in vervulling te doen gaan (Zelfs mijn vriend, op wie ik vertrouwde, die mijn brood at, heeft zijn hiel te- Hij kende Judas' Vele discipelen hebben Hem daarna nog ontmoet, maar door de onvoorziene speerstoot van de Romeinse soldaat was Hij toch zo v.er- vakt, dat Jezus spoedig w In de tweede plaats valt op de zorg voor het voortbestaan van de staats vorm, zoals die door Soekarno is ge sticht, met zijn evenwicht tussen de grote machten. De hoop wordt uit; kelijk is gestorven. In het sproken voor een herstel van de vrede het evenwicht in het dagelijks le den geloven, zorgde Hij bij alles wat Hij deed, v dat de messiaanse profet J| 1SIHB uit het Oude Testament tot Judas^in de VerieïdingT 'l de kleinste details - Geen sensatie Hugh Schonfield, die nu - orthodox Joods gezin. hebzucht en zinspeelde daar- 0p zijn zeventiende jaar ■ed voer '°e° M»"? z»» J»»'™ kreeg hij belangstelling voor dat de messiaanse "nrófencn' ?"d,j Zijn aanstaande het Nieuwe Testament, waar- dat de messiaanse proretien begrafenis. Daardoor kwam mee njj zjcp zy„ verdere Ie- ven heeft bezig gehouden. Hij heeft onder meer een mo- derene vertaling van het Nieuwe Testament op zijn Met zijn boek over het ..complot van Pascha" heeft hij. naar hij zelf zegt. geen sensatie willen zoeken. Hij beschouwt het als het resul taat van veertig jaar objec tief onderzoek. Schonfield ui.» i wil ook beslist niet d1tbbd',: 2TSt.£ indrukwakken, dat hij de Opstanding een ver- Horizontaal 1. vis- 2. schande - zang- ,'ijs, 3. graanelevator - meisjesnaam - is. 4. ambtskleed - oogziekte. 5. mug-; zinsel was van het ver- genlarve - zonderlinge, 6. ommegang - jubelkreet bij de Bacchusfeesten, 7. in i het jaar onzes Heren (afk. Lat.) - wel-j aan - bekoorlijk gelegen. 8. stad in Z.G. - vaartuig, 9. meervoud (afk. Lat.) - korf zot. Vertikaal: 1. bewaarder van een kerk-berg. 2. bij rivier van de Tiber-patroon, 3. Europea nen-snoer van een hengel, 4. water in Friesland-bekende afkorting-adellijke ti tel in Engeland (afk)-meisjesnaam. 5. led ger (afki-bloem-voegwoord, 6. jongens naam-trustee (afk)-slot. 7. vogel-van elk evenveel (afk. op recepten)-banier, 8. look-bijb. figuur-water in N.Brab, 9. ka de - nauwe opening - vreemde munt (afk). Oplossing vorige pnzzol bestrijder van het chris- vulling zouden gaan. tetidom in de tweede Omdat Hij uit dc Schriften eeuw, suggereerde, dat die de discipelen zouden hebben gezien of zagen mus en anderen het verhaal van de Óp- standing als een variant stad. Hij dreef de wisselaars van Egyptische legen- J~ 1 den, die de dood en de ders, wel wetend, dat Hij wedergeboorte in de na- ?'in doodvonnis bezegelde tuur symboliseren. De nieuwste theorie Is i wist, dat het „messiaanse dra- zich in Jeruzalem zou voltrekken, ging Jezus enke- h' t Pascha Schonfield, dat drank, getrok- le maanden naar Jeruzalem „n'ït open- warde brein van Maria Wk. maar als in het verbor- gen (Joh. 7:10), om de voor- Magaalena. Anderen bereidingen voor Zijn kruisi- gekruisigde in een staat spraken van visioenen, Sing te treffen ^en_ zich te schijndood brengt. Deze het alruinkruid, dat n Palestina gevonden wordt, laapverwekkend plichtige Jezus toereikte. Het anti-christelijk propagandist ,iw Tii„ ,isa. is- Integendeel, door zijn stu- dat uit Zijn zijde die is hij er van overtujgd gewordeni d.t Jerus inder- de soldaat, bewijst vol- daad de Messias was waat. indsels en de specerijen in in werkelijkheid Jezus bepaalde ook Zelf de doeld, om Jezus' wonden dag van Zijn kruisiging, verbinden, door Zich in de nacht van donderdag op vrijdag te la. s de Zoon zoals Hij van Zichzelf geloof de, maar niet de Zoon God, meent Schonfield. opgeworpen door een Joodse ten arresteren en tegenover geleerde in Londen. dr. Kajafas ronduit toe te geven Hugh J. Schonfield. dat Hij de Messias boek, getiteld „The Passover door bewerkte Hij, dat Hij Jozef Een uiteindelijk haalt hij Daarna raakt Schonfield in zekere zin zelf de grond 'de knoop. Hij onder zijn boek weg door te dat sommige zeggen, dat welke opvatting n Jezus, zoals men ook aanhangt omtrent Arimathea en Nico- Christus' sterven en opstan ding, er uiteindelijk niets bc- echter wat veronderstelt, volgelingen werd ge- demus, Hem in de nacht i Zijn lichaam zaterdag op zondag uit het wezen kan worden'. Mogelijk loting voor plaats TH (Van onze onderwijsredactie) ENSCHEDE. Indien er te veel aanmeldingen binnenkomen voor de cursus 1966-67 van de Twentse Techni sche Hogeschool zal er geloot moeten worden. Dat zal zo spoedig mogelijk na 15 mei, de laatste dag van de aanmeldingen geschieden. Hoeveel stu denten voor het nieuwe jaar kunnen worden toegelaten is nog niet be kend. C. H. T. Tonsbeek aan VU gepromoveerd (Van onze onderwijsredactie) AMSTERDAM r Vandaag is aan de Vrije Universiteit gepromoveerd tot doc tor in de wiskunde eh natuurwetensehap- pen de heer C. H. T. Tonsbeek. Hij was van 1956 tot begin 1965 in diverse func ties aan de Vrije Universiteit werkzaam, het laatst als wetenschappelijk ambte naar. Vorig jaar trad hij als chemicus in dienst van Unilever. De titel van het pr2e??5hrlft 'U1<R: Decarboxylation of I substituted 4-amino benzoix acids in aci- die aqueous solution. Promotor was prof. 1 dr. J. M. Los. Brieven die niet z(Jn voorzien van naam en adres kunnen niet in behandeling worden genomen, ueneimhouding is verzekerd. Vra gen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten in af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een gulden aan postzegels te worden ingeslo- foto van het inte- sterkerk in uw blad ggW'S bet USSffifE SïiSSSK"'die da«- »->« ?"ue .Haagse Grote of St. Ja- cobskerk had voorheen zes mooie ko peren geëlektrificeerde lichtkronen, ,le TT. ofschoon niet antiek toch aan dit oude bedehuis mede een stijl- ^Luacl?et gaven en naar ik meen een lmm,env waren van wijlen koningin irl?.? u® a'lgehele restauratie der keik waarbij men zo veel mogelijk de oorspronkehjke toestand heeft her- h',Ji:,n d.e onderhavige kronen tot «fiHn 2iet weder aangebracht. In oe plaats daarvan zijn notabene mo- arm1e,'i „de I gewiide afeer storende, armzalige lampen opgehangen. Mijn Wa" "i" bron'S df^e- in oombinatïé met" een anaer, kleiner model, zo spoedig mo- Weer .o0p t(r hangen. Voor het gerestaureerde schip zijn ze echter iets te groot en nu zoekt men een oplossing om deze kronen zo op te hangen dat het niet storend is in de stijl van de kerk. Vraag: Mijn liefhbberij is het verza- melen van namen en adressen van yo«telijke personen, zoals die van Fa- cflr-ï en de SJah van Perzië, vor stelijke personen ,in Luxemburg, Prin- ses Margaret en haar kinderen, Prins SS van «lnd»?n-de vif.prm- nemarken t mi.i helpen0 AQntr,°rd: Farah Diba is 14 oktober 1939 geboren, de Sjah van I-an 27 oktober 1919. Het adres is: Sa Ma- estee Imperiale de Chachincha, Pa lais de Marbre, Teheran. Iran. Jean van Luxemburg is 5 jam-ari 1921 gebo- ren run gemalin Josephine Charlotte 11 oktober 1927. Prins Philip is 10 juni 1921 geboren Hu woont in Buckingham Palace, Londen- geboortedatum van prin ses Margaret is 21 augustus 1930. Haar woeVs ,Kensington Palace, Londen -8. Koning Konstantijn van Grieken land is 2 juni 1940 geboren, maar hij viert zijn naamdag 21 mei zijn vrouw KSW, AnnTe Marie 30 augustus 1946 Prinses Irene van Griekenland is 11 mei 1942 geboren, koning Frede- rik van Denemarken 11 maart 1899, koningin Ingrid 28 maart 1910. prinse Margaretha 16 april 1940. prinses Be- nediete 29 april 1944. Het adres van ie Deense koninklijke familie is Ama- (I en borg. Kopenhagen. Prinses Marga retha van Zweden is 31 oktober 1934 geboren, prinses Ingeborg Birgitta Ali- -e 19 januari 1937. prinses Désirê Eli- jabeth Sibilla 2 juni 1938. prinses n o ,ne Louise He'ena 3 augus'us '943. kroonnrins Karl Gustav Volke Hubertus 30 april 1946. Het adres van het Zweedse vorstenhuis is Kongliga Slottet Stockholm. 6 8 Vraag: Veertig jaar geleden koch ten wij een oude boerenwoning. In het begin kwam ieder jaar iemand seld halen zogenaamd „hoenderka- poender". Later hebben wij dit kun nen afkopen. Wij waren toen nog jong en het interesseerde ons niet waar dit voir was. Onlangs stierf de man. die het geld ophaalde en kwam ter sprake. Zou u misschien weten kunnen komen. dit Antwoord: De term wijst op oude tiendrechten, die reeds sinds lange tijd zijn afgekocht door middel van een belastingregeling. Alleen lijkt het nns dat dan de zaak veel langer gele- »m.oet z'^n' 'let geweest in, moet kunnen blijken uit uw oude eigendomspapieren en anders weet de ter plaatse bekende notaris het wel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2