Bantoekerken uit hun isolement Liturgie in de Geref. Kerken is vernieuwd GEESTELIJK LEVEN Oproep prof Verkuyl ezfw Mhdad/mt1: Oecumenische leergang Belangstelling groot: ruim 4000 cursisten ZATERDAG 22 JANUARI 196* (Van onze (kerkredaclie) In Zuid-Afrika bestaan sinds het einde van de vorige eeuw naast de verschillende kerken, die voortgekomen zijn uit de zending, vele separa tistische Bantoekerken. Het aantal van deze on afhankelijke Ban- toekerkelijke groe peringen is onge veer drieduizend en het aantal leden van deze kerken is meer dan vier mil joen. Deze vier miljoen Bantoes wilden niet meer behoren tot ker ken, die relaties onderhouden met „blanke kerken". Zij zeiden: „De kerk van de blan ke is het graf van de zwarte". Blanke apartheid werd be antwoord met zwarte apartheid. Deze separatisti sche kerken heb ben een verzoek gericht tot dr. C. Beyers Naudé de kerk der Nasarenen, de grootste zionistische en zijn Christelijk groepering onder de onafhankelijke Bantoekerken. Instituut, om hen te helpen. Het werk, dat dr. Brug tussen christenen van alle rassen Verrassend contact in Zuid-Afrika WU n ragen van u een offer. Om alle mi «verstanden te voorkomen, leggen wjj efc de nadruk op. dat wjj geen offer vragen voor het Christelijk Instituut voor Zuidelijk Afrika, waarvan d». Be.yera Naudé de directeur ia. Wjj vragen evenmin steun voor het blad van het Instituut „Pro Yeritate". Maar wij vragen lang* deze weg Meun voor het werk. dat vanuit het Instituut gedaan wordt voor en «amen met de „separatistische Bantoekerken". Dat wil zeggen voor die miljoenen Bantoechristenen, die in deze kerken samenleven. Wjj vragen u daarvoor een bijdrage te storten op rekening van prof. dr. J. Verkuyl bjj de Algemene Bank Nederland. Van Baerle- straat. Amsterdam, met de vermelding „Voor het werk onder de Bantoekerken". Het gironummer van deze bank is 206800. Er is in Nederland al ongeveer negenduizend gulden bijeengebracht voor dit doel. Wjj mikken op vijftienduizend gulden. Wjj zullen het geld overmaken naar het Christelijk Instituut in Zuid-Afrika op een speciale rekening, die in Johannesburg voor deze arbeid is geopend. nen tussen de rassen niet aanvaard de, werden zij uitgedaagd, om ook een poging te doen, om het contact met de blanke christenen te her stellen. Toen zij zagen, dat een b^nk,e Christus niet zag als een te aantallen groepen, die nog niet dewerkers gevraagd, om herha- blanke Christus beseften zij die- meedoen. Van de drieduizend zijn lingscursussen voor predikanten te per dan ook, dat Christus ook niet momenteel nog maar vijftig groe- organiseren. De betekenis daarvan r-hr.ct"* m»»r «»n pgn verenigd in de nieuwe raad. laat zich moeilijk overschatten. Via Maar het begin is er. de voorgangers van de talloze gemeenten is hier een gelegenheid, u p <>,n te dragen tot een diepere Vol overgave vieren de nazareners olk jaar het Loofhuttenfeest. Op de achtste e (Leviticus 23 36 en Johannes 7 37) trekken ze in een lange rij naar het graf v Shembe. Orjt niet in excessen te ontsporen hebben zij dringend behoefte aan belangrijkste dag van dit feest t hun stichter, de profeet Isahai •eter opgeleide voorgangers. ..zwarte Christus' Christus, die blanken en zwarten Maar het begin verzoent met God en met elkaar. Een van de dienaren van deze onafhankelijke Bantoekerken. ds. Malukazy, trad als verbindings man op en organiseerde de offi ciële contacten tussen bepaalde van deze kerken en het instituut. Nadat in januari voor te bereiden van een theologi- Voor het eerst sinds 1888 zijn sche school. Deze kerken voelen tekenen van weerkerend vertrou- sterk de behoefte aan beter opge- wen tussen de onafhankelijke Ban- leide voorgangers, om niet te toekerken en enkele vertegenwoor- njnp en vprannpnn? van rerir#m- ontsporen in allerlei excessen en digers van de blanke kerken. Er slaan- Hoe gaat Beyers Naudé's Christe- j._ nraktiiken voor honderddtiiren- om de eisen van de veranderende zijn aan beide kanten daden van Maar de vervulling van dezi ik Instituut dere irprirar. nu hoi. den Bantoes Voor predikanten samenleving beter tegemoet te zoekende liefde. Een Bantoevoor- taak kon wel eens een van d» kerken die wel samenwerken kunnen treden. ganger zei na de eerste contacten: meest belangrijke^ ontwikkelingen theologische en praktische bezin ning en verandering van kerkelij- honderdduizen- ken. weerstanden van de züde dei blanke kerken, die de vervullinj van deze taak deels met hoop en deels met groot wantrouwen gade- lijk Instituut 'deze kerken pen? Allereerst in de vc \Tvovig cursussen ^wo^e^^gegev^A in^T? bid kerken ziin al enke- jaar in Daveytown een eerste offi- Bantoetalen door ds. F. Burke, die 'fen„d.erg<;li3ke herhalingscur- ciele ontmoeting plaatsvond, kreeg tot een ninkstereroen h„hoort on sussen gehouden, waarvoor ooi dejamenwerking vorm op een^bij- groot gezag heeft onder deze kei- f/n n^r Zuid-Afrik^s gewekt™' eenkomst in Queenstown van 25 ken. t 30 juni 1965. Vijftien onafhanke lijke groeperingen hebben zich ver enigd in een Raad van onafhanke lijke Bantoekerken (African Inde pendent Church Association). In de tweede plaats heeft de In de derde plaats is tot het gezag kerken Beyers Naudé onafhankelijke Bantoe- instituut het verzoek gericht, om de problemen van kerkopbouw Tenslotte zullen gezamenlijke „Hier hebben blanken en zwarten In het huidige Zuid-Afrika zijn studiegroepen worden georgani- geleerd elkaar niet te haten, maar Hoe riskant deze taak ook is, nu seerd over die onderwerpen, die in lief te hebben". komt het er op aan, dat ds. Beyers deze kringen de grootste verwar- De taak voor hen, die zich aange- Naudé en zijn medewerkers gehol- ring opleveren, zoals over doop en gord hebben tot medewerking, zal pen worden. Daarom doet prof- dr. ondmaal. de Heilige Geest, het verre van gemakkelijk zijn. Tallo- J. Verkuyl, die ons ook het basis- de uitleg van de Bijbel, ze weerstanden zullen openbaar materiaal voor dit artikel verschaf- i met deze raad de oprichting ambtelijke dienst. Resoluties van Zuid-Afrika, spreken uit, dat wij elkaar moeten leren liefheb ben als broeders in Christus, onge acht kleur, ras of geloof, en dat wij deel moeten hebben a=n Zijn lijden aan het kruis samen met tè abrupt Beyers Naudé voor en samen kenen van de kerk" gëmaakCTlen Christenen uit andere volken, met de separatistische Ban- heeft ook wel gesproken toekerken heeft aangevat, zou 8r°6iftuiPeri". j6 koortsen van het acculturati wei eens een van de belang- ces", „begeleidende verschijnselen *uut voor Zuid-Afrika en tin i de urbanisatie", enzovoort. ■H®" J! rijkste ontwikkelingen in het huidige Zuid-Afrika kunnen zijn. Vier miljoen Bantoes In Zuid-Afrika behoren tot deze onaf- P hank,lijk, k,rk,n. Drl, mlljofn d'" k bMo«n lot k,rk,n. dl, mrt d, IIrt d' ro.pi.ie v blanke kerken in „n otflclÈle „la- 'kristenen, om den kerken In lier- tie staan. Zeven miljoen Bantoes ,^enac" 16 helpen, behoren niet tol een keek maar ®«d" 1»n5 hoopte de Raad van Kerken in Zuid-Afrik- on contact groeistuipen", „wond- 9 y 51611611 66,1 volledig ver- trouwen in het christelijk insti- id-Afrika en wij nodi gen zijn directeur, ds. C. F. Bevers Naudé, uit. om ons te helpen in de moeilijkheden bij de kerkopbouw. Sedert enige jaren beginnen de „oude kerken" echter te beseffen, dat men met dergelijke analyses niet kan volstaan. Men mag niet uit de verte over deze kerken (Van onze (kerkredactie) ook Wij doen een beroep op de grotere kerken, die wij begon- MHgÉI eki verlaten groepje van jongeren, r een aantal ouderen. Bewust Ondanks de openheid van schrijven we: een zanggroep, want het is beslist niet de bedoe ling dat een kerkkoor iedere keer zal concerteren. de gereformeerde synode blij ven vele besluiten voor het gewone kerklid vaak verbor- dat onze kerken gen in de Acta. En als hij er Ds. G. N. Lammens, rappor- de separatisten deze raad onrechte) toch beschouwden als •blanke" organisatie. Zo ge niet .veelj om de kloof te sche kerken, als In de kerken, die met de blanke kerken in betrek king staan. In laatstgenoemde kerken neemt beurde c. ,uc» «cCI| uui ue mooi ic bovendien onder de jonge genera- overbruggen. Totdat ineens als tie de neiging toe. om deze kerken door een te verlaten en zich te voegen bij ontstond met de onafhankelijke Bantoekerken. groeperingen. De reden daarvan ligt ongetwij feld in de gespannen rassenrela- Vele onderzoekers hebben zich bezig gehouden met de vraag, uit ..Die Christlike Instituut van Sui- welke oorzaken deze duizenden delike Afrika" van Bevers Naudé kerkjes ontstaan zijn. Men heeft 1 gewezen op de verdeeldheid van dc protestantse zending, op de te straf fe controle door de westerse ker ken en het paternalisme, op het gebrek aan pastorale zorg. op de iele Wij erkennen, ontstaan zijn mede door hun werk v,ot en wij richten ons nu tot hen met a^ iels van merkt, IS het mees- een verzoek om hulp. tal in zijn portemonnee. Maar »L,ever Seen kerkkoor. Daar 4 Wij zijn er van overtuigd, deze synode heeft één besluit hebben dat alle christenen in Afrika genomen, waarvan de roe" kerklid de gevolgen ervaart, pjqggom de g^fcrqisigde en opge- 6 Christus Ie prediken, den. Deze heeft een plaats gekre- Gaay Fortman ging gen na de preek. niet in. Volgens hem Op die manier moet uitkomen verband niet aan de orde. Wel zei dat de gemeente in haar geloofsbe- hij, dat prof. De Gaay Fortman lijdenis haar geloof in het verkon- een uitstekende lekepreek zou kun- digde heil bevestigt. nen houden, maar of hij het iedere met „Al weer wat nieuws", zullen week kan doen ongetwijfeld sommigen mopperen, zaak Dat hebben de deputaten kenne- want zij stellen met Vprhanrl zii helemaal niets VeiUdilU mooiste zou ds. Lammens vinden als de gehele gemeente ook werke lijk binnen kwam in de kerkzaal en dan natuurlijk al zingend. Maar dat zingend verschijnen voor Gods aangezicht moet voorop staan. In het vervolg begint de gerefor- meerde kerkdienst dus met deze „intocht". De gemeente begint haar dienst met een lied, een intochtspsalm, eventueel gevolgd door het „klein gloria". Daarna is er een moment voor stil gebed en vervolgens zegt de predikant: Lammens ..O"» hulp is ia de Naam des He- is nu juist niet de bedoeling. Ko- wonder het contort Vui.muren' "tte "röJn «erd eindelijk een litUr- ™n It. rtj.lt^nver aantal van deze door Zijn kruis heeft te niet ge- gische orde aanvaard, die m «enen, opdat teur van de deputaten zei zelfs ''ijj aa„ nadruk, dat zij helemaal niets en kerkkoor. Daar nieuws willen boeren, maar juist heel slechte ervarln- weer willen terugkeren naar de :ke orde van dienst, altijd een convert ,,v,„ ,n dat XeJ'oS'M^'SSX iturgische reformatie. Zoals het tot nu toe gebeurde, wordt als gezegd, was „nieuw". daan. Daarom moeten de grotere vele plaatsen een (grote) wij- °^f„ Een ieder deed maar wat goed In aansluiting kerken ons .niet .beschouwen als ziging za] brengen in de gang- gen" was in zijn eigen ogen. te, christelijke bare kerkdienst. Voor de Go- reformeerde kerken is deze rlOOgtepunt WIJ hopen, dat de beweging, die 1;.,„ nu ontstaan is. zal worden be- liturgische die hemel en aarde gemaakt heeft." Dan volgt de „verootmoediging". Dit gedeelte van de liturgie begint met een gebed, een lied. een andere woord van vergeving, de wetsle- zing en weer een lied. In de litur gie van de deputaten staan voor de laatste drie punten sterretjes. Dat wil zeggen dat variatie in dit De zesde vooronderstelling stelt wenrt is' mkschie" °°k i Prediking Het volgende hoofdstuk is de dienst des Woords. Er wordt begon nen met het gebed van de dag of gebed om verlichting met de i de eredienst. 9 In gehoorzaamheid San de Hfeï- lige Schrift (schriftuurlijk mo tief). i wat de gro- vermcuwing (oecume- Veel goede woorden hebben de deputaten voor de huidige ln overeenstemming met de ge- vorm van eredienst in de Gere- U","J formeerde Kerken niet over. En tradities gemeen- Heilige Geest. Daarna volgt de le- priesterlijke figuur al vaak aandacht geschonken. Hij is geen politicus en wil dat ook niet ziin. laar vanuit de eenheid in Chris- Nieuw is ook dat het lezen van brug tussen chrls- waarschijnlijk even belang- de Schrift een grotere plaats Kn met inaciitnemine assen In de samen- riik ma„r -J.ker krijgt. De Schriftlezing moet zelfs «te nogal felle kntiek werd door •ei|£nt3'de4 StSS4™n cpasto. leving der volken. Dit is bet uur nJK\maa^ zeker veel mgrij een hoogtepunt worden en niet de synode overgenomen. „Een rf~j motief) u~ inleiding tot de preek rommelig geheel", wordt er ge- i dit is de tijd y kerken- pender dan de liturgische alleen te intellectuele en te ethische bena- tus kan hij de gedwongen geschei- den Hprinff Vin /ld, Dselne. Je.. JL.U - CS, groepen, om nit te drukken, dat vernieuwing aanvaard door Daa^°^l Wil fpmppn«rh>n tv Inn np nrhnn. dat ten minstl ig uit het Oude Testament, een ilm, en eventueel de lezing uit de apostolische brieven, (die, als men niet altijd de Tien Geboden wil lezen, het karakter vermaning moe weer een lied van de gemeente öf een zanggroep en dan de evange lie-lezing. Dan weer een lied, dering van de Bantoes door de denheid van de verschillende zendelingen, terwijl de Bantoe er behoefte aan heeft zijn In het ge loofsleven optredende emoties ordt voorgesteld lefd, „een lappendeken". Dan De Heilige Schrift geeft geen vol«ens wordt de tekst gelezen, dat. ten minste twee gedeelten uit „aSrdl 'fewe«n „P het feit dat complete liturgie, maar d.ar zyn waarover «preekt zal worden ep aanvaardt, dat God ons "eeft ge- Katholieke Kerk. het.eoncilie^var, de Rooms -hhhel worden d^ui, dTag^te™'WK EISi^Le gedeelte uit het Nieuwe Testa- 66? Pl**ts heeft gegeven tussen de samenkomst %an de gemeente looisieven optredende emoties met pen vertrouwen. Toen zij zagen, In de nieuwe eredienst kun- dat de "gereformeerde"kerkgangers „Daardoor wordt de eenheid van nTVl't"'!!18!,^''/0?1',,06 ^,kaanse middelen te dat een blanke voorganger Bruggen bouwen wil deze organi- ne" voortaan zanggroepen hun zal opvauen is dat DOk in de de dienst des Woords. zoals die ScfhrHt ?e nredlkiM1 uiten. ZOals ritme, muz.ielf en hpu-p- nnHnnlre allorla vardal ie. „in eet.a Dvupapn ana- da afriaikia- merlexrerkino- verlenen Hef Iran Li.--tz-L.11:J.ai- oCnrilt, oe prediking ment. Het derde nieuwe element schriftlezing nredikintr een Plaats moeten hebben. preoiKing. moet plaatg zijQ vnf)f hp]i U-t®n' r2fils £ltm6, muziek en be we- ondanks allerlei verzet in zijn satie. Bruggen a n, o Ir h ft h d T""TSde .officiële" medewerking verlenen. Het kan ochtenddienst de geloofsbelijdenis vanöüdT bëstaan heeft verbro- Schr ft en de ze^en ging. Ook heeft de zending vaak eigen samenleving de scheidingslij- kerken. Bruggen ook naar de gro- een kindergroep zijn of een gelezen of samen gezongen zal wor- oestaan neen, veroro Schrift en de zegen. Vier elementen Omdat ons herhaaldelijk gevraagd wordt naar de s.g. Oecumenische Leergang leek het ons goed hierover bijgaand deze week eens iets te vertellen. De gegevens ontleenden we aan het laatst verschenen nummer van het maandblad Sjaloom. Mede omdat binnenkort weer in alle series nieuwe groepen worden gevormd, leek ons nadere informatie van belang. dr. L. G. M. Ailing von Geu- sau, Th. Booy, pater S. Jels- ma. ds. A. Klamer, prof. dr. J. M. v. d. Linde en E. Pruim (theol. kand.), die als secre taris optreedt. Toenemende contacten de grenzen van kerkformaties contactdagen heen hebben de behoefte aan gemeenschappelijke verdieping, studie en bezinning sterk doen groeien. Daarbij doet zich onmiddellijk dc behoefte tot een nader geïnformeerd-zijn ge voelen. De stroom van literatuur groeit bovendien met de dag zodat het praktisch ondoenlijk is alles wat verschijnt bij te houden. Het streven van de leergang nu is kort en bondig de actuele discussiepunten aan de orde te stellen. nen, gevolgd door de derde. Alle cursussen gaven weer aanleiding voor velen tot het vormen ven gespreks- en werk groepen. Een aantal landelijke contactdagen zijn in Den Haag gehouden, alsmede regionale ijl plaatsen. Broedermaaltijd De oecumenische leer gang blijkt een groot succes te zijn. Er zijn thans meer dan vierduizend cur sisten. Het geldt hier een schriftelijke vervolgcursus over actuele oecumenische vragen. Men kan doch behoeft niet de erbij be horende opgaven uitwer ken en ter beoordeling toe zenden. Het gaat om (vol komen objectieve) verwer king van feiten, die men moet kennen om aan ge dachten wisselingen. waar dan ook, deel te kunnen nemen. Eind 1963 werd het initia tief tot het inrichten van zo'n schriftelijke leergang geno men. Er werd een curatorium gevormd, bestaande uit rooms-katholieken en protes tanten. Enkele na-men uit het curatorium: prof. dr. J Blauw Onderwerpen Zo wordt gehandeld over ver wereldlijking. avondmaal in groter verband, jecumene en de jongerenwereld. de Pinkster- groepen. actuele theologische stromingen binnen de r.k. kerk. de Wereldraad, in dienst van de wereld, een of geen kerk. Israël en de oecumene, missie en zending op een keerpunt. De lessen worden zowel door r.k. als door protestantse deskundi gen geschreven. Het is nog mo gelijk om van het begin af aan mee te doen. Al moet men hier bij bedenken dat men vanaf no vember jl. In moet halen. Zulke dagen worden behalve door gedachtenwissellngen ge kenmerkt door Informaliteit, het feren zingen van nieuwe liederen, het uitwisselen van ervaringen en het vieren van de agapè (de broedermaaltijd, niet te verwarren met een avondmaalsviering) Voor de komende maanden zijn weer diverse regionale con tactdagen in voorbereiding. Op bet secretariaat van de Leer gang is een instructie te krijgen voor mensen die In de eigen plaats of streek zo'n dag mee willen helpen voorbereiden. Veelvuldiger worden intussen verzoeken van jongeren, lera ren en jeugd- en vormingslei ders om een aparte leergang voor scholieren en andere jon ge geïnteresseerden. Met be hulp van een team van onder- wijs-deskundigen is een serie van tien lessen ontworpen. Ze als onder begeleiding leraar of jeugdleider kunnen Kosten Voor alle inlichtingen en aanmelding kan men zich wenden tot de heer E. Pruim die het secreta riaat van de Oecumenische Leergang beheert. Adres Sjaloomcentrum. Drie Jof- ferengaarde 7, Odijk (tel. 03405-2358). Wat de kosten aangaat voor elke cyclus van de senioren leergang moet 15 inschrijfgeld en ver volgens ƒ20 lesgeld (even tueel in termijnen) worden voldaan. Voor de jongeren- cyclus geldt een rijks daalder inschrijfgeld en ƒ7,50 lesgeld. In groeps verband kan reductie wor den verkregen. Het giro nummer is 1334. ken". Ook de geloofsbelijdenis had een merkwaardige plaats gekregen, in het begin van de middagdienst. zeggen de deputaten. Zij spreken zelfs vs lijkheid. Tot degenen die menen, dat aller- lei nieuwe dingen worden inge- Woords en dienst der offeran- Vler elementen moeten in de ge- a~,r,r.a*r •one ochtenddienst aan de orde g"bec gepreekt zal worden en dan de preek. Het is de bedoeling dat het lezen van de Schrift een eigen plaats le- krijgt. Alles wat gelezen wordt be de hoeft niet in de preek aan de orde de te komen. De Schrift moet zijn bijbels licht werpen op d" preek die volgt. Na de preek wordt weer gezongen. Dan volgt de dienst der offeran de die begint met de al of niet een liturgische onorde- komen. De deputaten vatten die voerd, zeggen de deputaten ook: „Het patroon van de christelij ke eredienst, zoals dat zich vormd heeft in het slotlied en c door de gemeente beantwoord wordt met een gezongen „Amen". Nog één ding is nieuw. Het zal Het woord dat de meeste wenk- niet in alle kerken w«*— het wordt wel aangera- „„«vrt „ufifLfi?" brauwen deed fronsen was wel: «Intocht". De synodeleden bleken den. De kansel wordt weer een fn jl, gewend te zijn aan de gebruike- echte preekstoel, die alleen ge- 111 k volgorde: votum, groet, zin- brulkt wordt voor d- preek, «et (fs) fn de gereformeerde zondag- g?n; Sch,ri,ftlezing- dat Z6 da* begin overige van de dienst wordt geleld IwiLlLf hHfcïit nnvl^Mhafv niet g0ed k°nden vatten. van arhtar avnnrJ laalatafel of uit.teg VMtteUmm.fi, ders" zoals een Hongaarse predl- de"afievaardlgden van de kerken bhfnenk™, J''..MSj noemde, waren het er op dit punt 1,2ok nlf' unaniem met de deputaten eens. Vooronderstellingen Het rapport over de gereformeer de eredienst is één van de grootste rapporten die de synode kreeg te verwerken. Het omvat niet minder dan 79 getypte foliovellen. Het was ook een goed doorwrocht rap port De kritiek van de synode was miniem. Wel waren er natuur lijk vragen en bleven er wensen, maar de rapporteur van de stu- die-deputaten ds. G. N. Lammens kwam beslagen op het Lunterse ijs. historisch overzicht met een weel de aan liturgisch materiaal voor de leek, en het bevat een achttal vooronderstellingen of eisen waar aan een goede liturgie moet vol doen. (Ce het overdenken waard zijn. Een van de mooiste gedachten Is wel de poginr om van de domi nees-kerk cn speciaal domi nees-kerkdienst af te komen Zo wordt in dc derde vooronderstel ling gezegd, dat in de eredienst God zelf uit Zijn gemeente komt en dat de gemeente God antwoordt: „Daarom heeft de voor ganger als gevolgmachtigde des He ren en tolk der gemeente - twee voudige fnnctle." Dit laatste tolk der gemeente zegt het rap port, „zal echter, gezien de „mon digheid" van de gemeente tot een minimum beperkt moeten blijven. 'tZon een zegen zijn voor de ge meente als zij in onze dagen weer volop werd betrokken In de dia loog met haar Heer, terwijl haar voorgangers daarbij alleen de toon aangeven." In de discussie op de synoae vei- klaarde ds. Lammens dat er geen enkel bezwaar is als een diaken eer de collecte wordt Behouden in gebed voorgaat. Er was ook ge vraagd of dit betekent, dat lekeprc- kers kunnen voorgaan. Op dit fcoorstel £an prof. mr. W. F. de Orgelbriefje ds. Lammens psalm 84 1-2 en klein gloria ..Ome hulp" en groet VEROOTMOEDIGING schuldbelijdenis psalm 86 3 woora van vergeving Wet des Heren psalm 86 6 DIENST DES WOORDS gebed van de dag (of: om verlichting met de Heilige Geest) lezing Apostolische Brieven: Efeze 5 6-14 zanggroep: Halleluja gemeente: ps. 119 .53 evangelielezing: Mattheüs 6 19-24. zanggroep: Lof zij V. Christus gemeentegezang 89 1 en 4 tekstlezing (Matlh. 6:22, 23) en prediking gemeente: psalm 106:3 DIENST DER OFFERANDEN geloofsbelijdenis (gezongen) voorheden inzameling der gaven slotlied: gez. 25:3 (orgelspel) gemeente: Amen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 14