Graham bereikte weinig echte buitenkerkelijken Een woord voor vandaag Gebedsweek voor eenheid christenen is begonnen Uw probleem is het onze. Beatrix en Claus kozen tafelzilver AR-kandidatenf Prov. Staten Baptisten niet terug in Oecumenische Raad WANNEER STUDENT MAG EEN HUWEN? Puzzelhoek „Want waar het hart van vol is. daarvan spreekt de mond" (Lucas 645). De waarschuwing van Jezus heeft in ons spraakgebruik burgerrecht verkregen. We kennen de uitdrukking precies. Het betekent zo gegrepen te zijn door bepaalde dingen, dat men er niet over kan zwijgendat er in ons hart voor niets anders plaats is. Laten we maar eerlijk zijn tegenover onszelf. Hoe kunnen we door allerlei zaken in beslag worden genomen! Zeker in deze tijd van welvaart. Voorbeelden? De auto, loonsverhoging, vakantie, noem maar op. En belangrijker zaken worden op de achtergrond geschoven. Waar het hart van vol isWaar is ons hart van vol? Het is belangrijk welk antwoord we op deze vraag geven. Jezxis stelt de vraag in elk mensenleven aan de orde. Is het hart zo vervuld van de werelddat we geen acht slaan op hetgeen „niet van deze aarde is"? Met andere woorden: sluiten we God buiten? Hebben we meer tijd voor de auto dan voor God? De vraag is urgent, want het gaat uiteindelijk om onze be stemming. Waarmee en waarheen reizen wij door het leven? Vinden we ons geluk in wat roest en mot verslinden? Jezus waarschuwt. Mens, bedenk wat gij doet. Sla acht op uw overdenkingen. Weet, dat gij alles kunt verliezen. Wij lezen vanavond Galaten 5 vers 13 tot 26. Gevarieerd programma in Noord-Holland Contact zoeken en tot daden overgaan (Van onze kerkredactie) GENÈVE Evenals andere jaren begint vandaag de week van gebed voor de eenheid van de christenen, die duurt tot 25 janu- rai; dus eigenlijk acht dagen. Christenen over de hele wereld verspreid en van allerlei richtin gen verenigen zich in gebed voor de eenheid van Christus'! Kerk. De rooms-katholiek inj Frankrijk weet zich één met del protestant in zijn land, maar ook met de anglicaanse Brit, de or thodoxe Griek, de oud-katholieke; Getallen zijn niet Nederlander, de protestant inl het op aankomt al in de liturgieën van sommige ker ken voorkwam. Nu zijn er waar schijnlijk miljoenen, die voor de een heid bidden. Liturgie belangrijk; waar dat christenen Australië en vele anderen over de i zullen bidden zoals zij weten dat de hun Heer voor zijn Kerk is gehele aarde. Ongeveer twintig jaar geleden was het nog maar een kleine groep mensen uit verschillende kerken, die meen den dat er in het bijzonder voor de eenheid van de christenen moest worden gebeden; hoewel dit gebed Brieven die niet ztfo voorzien van naam en adres kannen niet ln behandeling worden genomen. Geheimhouding U verzekerd. Vra gen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een galden aan postzegels te worden tngeslo- Vraag: Engelsen, Fransen, Spanjaar den en Portugezen hebben vele kolo niën gehad, die veelal vrij kwamen. In al die streken werd de taal van het moederland gesproken en sinds dien ls daarin weinig verandering ge komen. Maar nu Nederland. Het eni ge land dat nog dicht bij de Neder landse taal staat, is Zuid Afrika en daar heeft zich een eigen taal ontwik keld met veel Nederlandse elementen. Hoe komt het dat andere landen vrij wel ongerept hun taal hebben overge dragen en Nederland niet? Antwoord: Het Afrikaans heeft zich ontwikkeld uit het Nederlands der ou de kolonisten, overwegend uit Zuid Holland, Zeeland en Utrecht Het con tact met het moederland was niet groot en daardoor kon de taal zich vrij zelfstandig ontwikkelen. Het Ma leis Portugees van slaven uit het oos ten heeft daarop grote invloed gehad. Het oorspronkelijk dialectische Neder lands onderging een vereenvoudiging vervoeging en verbuigingen verdwe nen. combinaties van verschillende medeklinkers sleten of, bijvoorbeeld bergen tot berre. Reeds in de 18de eeuw was deze ontwikkeling voltooid. Kort daarna werd het Nederlandse gezag vervangen door het Britse. Be langrijke factoren waren het gemak waarmee Nederlanders ook in hel moederland afstand doen van hun taal (ga maar eens na hoeveel pro cent Nederlandse woorden men op straat nog lezen kan). Denk eens aan het taaltje dat eind 18de eeuw in Nederland door overheidsorganen werd gebruikt. Van het moederland moet de invloed ln Zuid-Afrika dus zeer gering zijn geweest. Als men weet hoe verspreid over enorme af standen de kolonisten temidden van andere volken woonden, hoe betrekke lijk gering het percentage afstamme lingen van Hollanders was, de ontem bare zelfstandigheldsdrang der kolo nisten, dan kan men begrijpen, hoe 'nier zeer grote verschillen ontstonden. Van zeer groot belang is dat de Neder landse regering in de 19de eeuw niet inging op een dringend verzoek der jonge boerenrepublieken om vele on derwijzers te zenden Dat het Nederlands in Amerika ver loren ging. is vooral te wijten aan het feit, dat de Britten naar verhouding veel meer volksplanters naar A- merika zonden dan de Nederlanders, wat zich al gauw wreekte door het verlies van de Nederlandse bezittin gen. Dat het Nederlandse taalgebied over onze oostgrens verloren ging, hangt samen met de opkomst van Pruisen en het verval der Republiek. In Nederlands Indië gingen de Neder landers de verspreiding van het Ne. derlands eerder tegen dan dat zij de ze bevorderden. Zo zou men kunnen doorgaan, maar de diepste oorzaak ligt bij de Nederlander zelf Vraag: In één kamer van een huur huis gaat het behang zo erg trekken en scheuren, vooral vanaf het plafond door de zich daar verzamelende warm te. dat het loskomt en het pleister werk van de muur meetrekt. Dit pleis terwerk is dus aan het verbrokkelen. Natuurlijk moet er opnieuw worden behangen, maar met het losweken van het behang za' er ongetwijfeld nog meer pleister meekomen. De mu ren zullen dus voor een groot deel opnieuw bepleisterd moeten worden. Wie zal dat pleisteren moeten betalen, de huiseigenaar of de huurder? Antwoord: Het is niet zo maar te zeggen voor wiens rekening de be pleistering moet komen. Is het ver brokkelen gevolg van ouderdom of vervallen toestand van het verhuurde, dan moet de verhuurder betalen. Het kan echter ook zijn dat u de kamer weinig of niet ventileert en zeer droog stookt. In dat geval zou het trekken, scheuren en verbrokkelen mede door toedoen van de huurder zijn veroorzaakt en dan is de huurder aansprakelijk. Alles hangt dus af van de oorzaak. Deze moet men trouwens kennen voordat men met succes de zaak weer in orde kan brengen. Vraag: Graag had ik uw advies voor een vakantiereisje van een week naar de stad Groningen. Welke week kan ik het beste kiezen met het oog op folkloristische feesten? Antwoord: Op het ogenblik is er weinig sprake van folkloristische fees ten Sn Groningen. Eer. typisch Gro nings feest is 28 augustus (Gronin- gens ontzet). Wel is er voorts in mei een grote kermis die enkele weken duurt, maar die is niet folkloristisch. Overigens is er zonder dit alles in Groningen voldoende te zien en te genieten. B&h...alweeb dieb vebstobte neus... Maar verkoudheid is meer dau'n neusverstopping alleen.VerdrijfuwheleverkoudheidmetColdrex! Bij een verstopte neus komen koorts, snelt het herstel en geeft extra weer- hoofdpijn en rillen. U voelt u ziek. stand door vitamine C. Neem uw Bestrijd niet één van de symptomen, verkoudheid serieus. Bestrijd hoofd maar de hele verkoudheid. Neem pijn, neusverstopping en koorts tege ColdrexHet tweelaags Coldrex lijk met Coldrex. tablet heft niet alléén de neusver- stopping op, maar het verdrijft ook I hoofdpijn en koorts. Coldrex verB en dat zij steeds meer zullen bid den en werken zoals Hij deed, voor de eenheid van al zijn kinderen, in liefde tot elkaar en tot getuigenis voor de wereld." Zo staat in de inlei ding tot de liturgie, die in ieder land in de eigen taal kan worden ge bruikt en waarvan er zo'n 920 mil joen zijn verspreid. De liturgie wordt uitgegeven door de Commissie voor Geloof en Kerkorde van de Wereldraad van Kerken. In ons land is de leidraad verkrijgbaar bij de Oecumenische Raad van Ker ken, Maliebaan 88. Utrecht. Het the ma van de gebedsweek is ditmaal: Ik zal bun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn (Eze- chiël 37 vers 27). In de leidraad is voor iedere dag een orde van dienst opgenomen, die zowel voor een ge bedsdienst, kerkdienst als persoon lijk gebruik dient. „Bidden voor de eenheid houdt tevens in, dat men zich op de hoogte stelt van de oecumenische beweging, dat men daarover nadenkt en nieuwe contacten zoekt en tot daden over gaat, waar God die van ons vraagt.' Zo schrijven de opstellers. Dit con tact zoeken kan op verschillende ma nieren gebeuren, zoals ln kerkdien sten, gebedsgroepen, liefdemalen of wat in Middelburg gebeurt, het orga niseren van bijeenkomsten rond het thema Kerk en Werk. De gebedsdiensten in de Zeeuwse hoofdstad worden afgewisseld met bijvoorbeeld een forumavond over de verschillende aspecten van de ar- beid: de naaste in het werk, de vrije tijd en de invloed van de arbeid op de mens en omgekeerd. Kerkedagcommissie Het uitgebreidste en tevens origineel ste programma zal waarschijnlijk wel de kerkedagcommissie in de kop van Noord-Holland hebben voorbe reid. Twee jaar geleden is men daar begonnen met een protestantse ker- kedag, die verleden jaar is uitgelo- j pen in vijf kerkedagen op hemel- 1 vaartsdag. De commissie heeft nu aangemoedigd om in eigen dorp of DEN HAAG Het Comité Na tionaal Huwelijksgeschenk heeft aan de NV Koninklijke Van Kem pen en Begeer in Zeist opdracht gegeven om het tafelzilver te ver vaardigen dat een onderdeel zal vormen van het nationaal huwe lijksgeschenk voor het prinselijk paar. De Prinses en haar verloof de hebben een bestaand model uitgezocht dat sedert 1926 in be perkte mate in de handel is. Het is ontworpen door de heer Carel Begeer, destijds president-direc teur. Zendingsweekend van baptisten ROTTERDAM De Uniezendingscom- I missie van de Unie van Baptistengemeen ten in ons land belegt op 12 en 13 februa ri een zendingsweefeend in het kerkge- 'bouw van de baptistengemeente van Rot terdam-Centrum. In een kerkdienst, die zondagmiddag om half vier begint, zal dan de uitzending plaatsvinden van ds. en mevr. J. B. van der Veen-Vorsteveld naar Kameroen. Het gehele dagelijkse bestuur van de Europese Baptistenzen ding zal op deze zendingsconferentie aan wezig zijn. Men kan zich voor deelname aanmelden bij de heer W. S. Visser. Oos terhagen 50 te Rotterdam of bij ds. G van 't Wout, Orionweg 261 te IJmui- den. stad iets te organiseren. Het resul taat is, dat in de plaatsen van Alk maar tot en met Den Helder er vijf tig tot zestig bijeenkomsten zijn. „Ze zijn allemaal erg verschillend van aard" vertelt ds. M. Leef lang, her vormd predikant in Winkel en een van de leden van het comité. Er is sprake van gezamenlijke kerketoch- ten, kanselruil en gebedsdiensten. Ook staan er diakonale projecten op stapel: de gevangenen krijgen een kip op tafel. Op verschillende plaat sen wordt een bijbelverkoopactie ae- voerd met medewerking van het Ne derlands Bijbel Genootschap en de Sint Willibrord Vereniging. Verder verlenen de broeders Van Taizé, die momenteel in Amersfoort zijn en de toneelspeler Albert van Dal sum hun medewerking Initiatiefnemer van deze week van het oecumenisch gebed is abbé Paul Coutu rier uit Lyon geweest. In 1930 stelde hij voor een gebedsformule op te stel len. die geschikt was voor zowel protes tanten, als de rooms-katholieken Daarvoor sprak men van de Week der gebeden, die in Engelse hoogkerkelijke kringen was ontstaan voor de hereni ging van de christelijke kerken. De week van gebed voor de eenheid van de christenen is er een uit een hele reeks van gebedsweken en gebedsda- gen. Het jaar wordt namelijk begon nen met de week van het gebed van j de Evangelische Alliantie. Op de derde j zondag in februari is dc gebedsdag voor studenten van de wereldfederatie! van christen studenten; op de eerste) vrijdag m de lijdensweek is er de we reldgebedsdag voor vrouwen en kinde-l ren. Met Pinksteren roept de president van de Wereldraad van Kerken op tot) gebed. De eerste zondag in oktober is de wereldzcmdag voor avondmaalsvie-1 ring, terwijl de wereldgebedsweek voor christen jongeren onder auspiciën van de CJMV en CJVF in de week n de tweede zondag in november valt. Vakantietoeslag al weggegeven VOORSCHOTEN 7n twee weken tijd heeft ds. K. Smit, ge reformeerd predikant in Voor schoten f 15.000 ontvangen voor de ontwikkelingshulp. Gemid deld heeft hij veertien dagen lang per dag duizend gulden binnen gekregen in antwoord op zijn preek. Sprekend over het achtste ge bod noemde de predikant het ook stelen als je zelf bezit hebt, terwijl je anderen laat noodlij- den. Om het niet bij woorden te laten stelde hij voor om de ho gere vakantietoeslag van twee procent voor dit jaar aan ont wikkelingslanden te schenken. (Deze vakantietoeslag is nog niet ontvangen.) Dezelfde zondag al kwamen er gevers aan de deur, of ze belden hem op. Contact is al op genomen met het Algemeen Diakonaal Bureau in Utrecht en het Zendingscentrum in Baarn. Uit de voorstellen voor de be steding van het geld van beide zal de Voorschotense gemeente een keus doen. ROTTERDAM Het provinciaal co mité Zuid-Holland van a r. kiesverenigin ?en heeft zaterdagavond de kandidaten .ijsten vastgesteld voor de zeven staten kieskringen in deze provincie. Elke liji telt twintig namen, waarvan er enkek op alle lijsten staan, zij het in een and§ volgorde. Hieronder vermelden jmmers 1 tot en met 4. ROTTERDAM: H. A. Brokking. dr. 1 J. Neuteboom, mr. A. Wendels Wielenga. DEN HAAG: mr. J. J. Hangelbroek, H Verschoor, mr. F. J. J. Besier en dr. M A. J. Visser. LEIDEN: drs. T. Spaan «Voorburg) ir. S. H. Attema (Katwijk), H. de Mooi (Rijnsburg) en mr. C. J. Woudstra (Lei den). GOUDA: H. Vink (Gouda), A. J. Dek ker Alphen), C. J. van den Heuvé (Moercapelle) en drs. H. Heukels (Cape! Russisch acteur droeg voor in Esperanto ROTTERDAM Op veler verzoek heeft de vertoevende Russische acteur Niktlaj Rytkjov een tweede voorstelling gegeven voor de Rotterdamse esperantis ten. Thans verzorgde hij een avondvul lend programma, waarin de acteur o.a voordroeg uit King Lear en Othello var Shakespeare. Voorts bracht hij verschei dene voordrachten ten tonele uit de origi nele Esperanto-literatuur. o.a. var Hongaren Kalocsay en Julio Bagh; de Franse schrijver humorist mond Schwarz. Met een langdurig applaus werd dit tweede en voorlopig laatste optreden van de heer Rytjkov beloond. de LJssel). DELFT: dr. A. Veerman (Rijswijk), I P. Valstar (Maasdijk), J. van Katwij (Schiedam) en G. Wapstra (Vlaardir gen). DORDRECHT: M. van der Brugg (Giessenburg), L. van Bohemen (Doi drecht), J. van Es (Oud-Alblas) en A Baars Azn. (Sliedrecht). RIDDERKERK: mr. H. H. Douma (Ba rendrecht), J. J. C. la Fleur (Middelhar- nis), P. B. Bakker (Oud-Beijerland) J. Jorritsma (Spijkenisse). Op het ogenblik hebben negen a.r. afge vaardigden zitting in de Provincial» Staten: N van der Brugee, mr. T. A. van Dijken (gedeputeerde), mr. dr. N G. Geelkerken, mr. H. H. Douma, A Hoek, dr. J. J. Neuteboom. K. Vink, J, Wilschut en mr. J. J. Hangelbroek. Van deze negen stellen zich niet meei herkiesbaar mr. T. A. van Dijken, mr. dr. N. G. Geelkerken, A. Hoek en J. Wilschut Kritiek op nieuwe opzet (Van onze kerkredactie SNEEK Na de gereformeerden hebben nu ook de baptisten in negatie ve zin gereageerd op de plannen, om de Oecumenische Raad een nieuwe op zet te geven. Zijn de gereformeerden nooit lid geweest, de baptisten hebben zich in 1961 teruggetrokken. In hun orgaan De Christen wijst ds. J. van Dam de belangrijkste gedachte van het nieuwe plan (de kerken verklaren zich bereid, zich in al hun werk, waar hun dat mogelijk is. te gedragen als „zich verenigende kerken") principieel af. Hij schrijft: We hebben even zitten nadenken over de vraag waar het onze gemeenten praktisch mogelijk zou zijn, „naar eer en geweten" zich te gedragen als een kerk die bezig is zich, binnen kortere of langere tijd, te verenigen met ande re kerken: Bij kerkbouw? In de evan gelisatie of de zending? Bij attestatie- verkeer? Doop? Avondmaal? Kunnen we ons op deze terreinen en licht zijn er nog wel meerdere te men gedragen als een gemeente die bezig is zich te verenigen met de ande re kerken? Inderdaad, er valt nog over te pra ten of we de kerkbouw in een bepaald stadsdeel moeten doorzetten, wanneer we weten dat daar reeds gewerkt wordt aan de bouw van een lutherse kerk. Het is ook nog de vraag of we er wel goed aan doen een evangelisa tie-campagne te beginnen in het nabu rige X, terwijl we ervan overtuigd zijn, dat de daar gevestigde kerken op hun eigen wijze weliswaar een levendige evangelisatie bedrijven. In de fabrieken in Zeist en Voorscho- i ten wordt koortsachtig gewerkt om het geschenk op tijd klaar te krijgen. In het verleden heeft deze firma al 1 j meer aan het Koninklijk Huis gele- I Tpp|71ipht CTPVn O" verd. onder meer bij het nationaal hu- luULiii wpliiltsgeschenk voor Koningin en Vragen in Kamer van slechte sehoolhyjfiëne AMSTERDAM Drie uur lang heb ben 25 vrouwelijke en mannelijke sol daten van het Leger des Heils gistera- A ond de snerpende vrieskou getrot- litTp? voogd (Boerenpartij) heeft"de j s«rd 'en behoeve van de eerste kleu. ministers Diepenhorst en Veldkamp ge- renfilm, die 1m ons land wordt ge- rik. DEN HAAG Het Tweede-Kamer-1 vraagd of de geelzuchtepidemie die op jnaakt over het werk van het Leger, christelijke school in de Hars- ?®_r°1_Pre_n.V "nn Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Heemstede (vac. A. Os kamp) (toez.): J. A. v. Boven te Den Haag-Loosduinen; te Oudenbosch, c.a. (toez.): vie. H. Faas te Meppel; te Gouda (vac. II. v. d. Akker): W- Hoogendoorn te Medemblik. Aangenomen naar Den Haag-Loosdui nen (vac. W. v. Beem): A. H. Lentz te Zeist; naar Huizen (N.H. vac. G. H. v Kooten): D. v. d- Berg te Veenendaal. GEREF. KERKEN Beroepen te Berkum: W. Stolte Kame- GEREF KERKEN (vrijgem.) kamp is uitsébroken het gevolg is van I minuten zal hebben, moet begin vol- slechte hygiënische toestanden op deze ]aaf gereed zt]n en zal dan door school. Er zou geen elosetspoeling op1 ;"-e' gehele land op propaganda-avon- het toilet aanwezig zijn en in de gehe- oen worden vertoond, ie school maar één kraan. karakteristieke geveltjes aan de Het socialistische Tweede-Kamerlid °uda Zijd» Voorburgwal m de rosse Schuitemaker heeft minister Biesheu- van Ams erdam baadden m een vel gevraagd of op korte termijn de 7ee va" kunstlicht. Keer op keer jacht op waterwild gesloten kan wor- moest de eenvoudige scene worden den. Dit met het oog op het aanhou- herhaald, want de regisseur Joop van dende winterweer, dat voor het water-1 Es«n,.,»'af s"e' K"e<len. T°a" wild (eenden en wilde ganzen) groteeindelijk het sein tot inrukken werd moeilijkheden oplevert. gegeven, waren de soldaten tot op het draaitijd van 35 Beroepen te Lemele-Lemelerveld: kand. P. Schelling te Nijmegen. CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Nieuw Vennep: A. J. Ot ter te Deventer en M. Vlietstra te IJmui- den; te Meppel: T. Harder te Kornhorn en G. Leendertse te Drogeham. Beroepen te Rotterdam-Zuid: P. N- Rib- bers te Enschede-West. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Waarde: J. Karens te Ril- Bedankt voor Krabbendijke: W. Hage te Klaaswaal. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Waarde: J. Karens te Nieuwerkerk. die bedankte voor Rilland. Migratie-onderzoek Noord-Friesland Vraag Op Synode aan de VU AMSTERDAM De Nederlandse orga nisatie voor Zuiver Wetenschappelijk Onderzoek heeft prof. dr. W. J. Wierin- ga, hoogleraar in de economische en soci ale geschiedenis aan de VU een subsidie verleend voor een migratie-onderzoek in Noord-Friesland tussen 1860 en 1900. Dit onderzoek, dat onder leiding van prof. Wieringa wordt uitgevoerd door drs. H. de Vries vormt een nieuwe bijdra-1 (Van onze kerkredactie) DUNEDIN (N.-Zeeland) Wanneer mag een student, In het bijzonder ge tot de kennis van de gevolgen van de een theologisch student, trouwen? Deze vraag kwam onlangs aan de orde landbouwcrisis in de laatste decennia der op de synode van de Presbyteriaanse Kerk van Nieuw-Zeeland. vorige eeuw, met name op demografisch Het wa5 tot nu toe z0< dat een theologisch student, die van de kerk een ;ebied. Ook houdt het^ zich bezig met het studiebeurs genoot, pas recht kreeg op „huwelijkstoeslag" als hij de leeftijd van 26 jaar had bereikt. In de huidige tijd is dat een achterhaalde regel, zei een van de sprekers, die een leeftijdsgrens in dit geval geheel wilde af schaffen. Laat gehuwd nu werkelijk als gehuwd gelden, op welke leeftijd dan ook. In het kader van de sociale ontwikkeling kan dat niet anders, ook al zal het de kerk extra geid kosten. Blijkbaar maakte zijn betoog toch niet voldoende indruk op de synodeleden. De synode aanvaardde namelijk het voorstel van de commissie voor de theologische opleiding, dat slechts verlaging van de leeftijdsgrens met één jaar inhield. Voor zijn 25e jaar kan een theologisch student in de Nieuw- zeelandse Presbyteriaanse Kerk dus niet als gehuwd beschouwd worden. een ontwikkeling die tot op heden doorloopt: de ontvolking van be paalde plattelandsgebieden in ons land. Veld van onderzoek vormt de gemeen te Oostdongeradeel. waarvan de bevol king tussen 1880 en 1890 terugliep van 8500 tot 7500 inwoners. Het onderzoek gaat uit van de hypothese dat de agrari sche crisis, veroorzaakt door de invoer goedkoop Amerikaans graan, directe Onderzoek in Manchester (van onze kerkredactie) MANCHESTER Nu de voorbereidingen in volle gang zijn voor de grote evangelisa tiecampagne, die de Ameri kaanse evangelist dr. Billy Graham in juni in Londen komt leiden, heeft het blad „Crusade" zich verdiept in de resultaten van een vorige cam pagne van Graham in Enge land. De uitkomst van een stedenroef is niet bepaald be moedigend. In de lente van 1961 kwam Bil ly Graham naar Manchester, waar voor enkele weken het stadion was gehuurd van de bekende voet balclub Manchester United, waar ongeveer veertigduizend mensen kunnen zitten. Op één avond kwa men al meer dan vijftienhonderd mensen naar voren op de vraag van Graham, om de keuze voor Christus te doen. „Crusade" heeft nu een onder zoek ingesteld in 105 anglicaanse gemeenten in Manchester en om geving. Tachtig van deze gemeen ten waren niet in staat, informa tie te geven. De mededelingen van de resterende 25 gemeenten gaven de volgende balans, die van zelfsprekend niet meer waarde heeft, dan een steekproef: Van de 325 mensen, die des tijds in het stadion openlijk voor Christus kozen, staan thans nog 137 actief in het ker kelijk leven. Maar van deze 137 waren 121 voor de komst van Graham ook al regelmatige kerkgangers. Op deze 325 blij ken dus slechts zestien echte buitenkerkelijken gewonnen te zijn door de campagne. Het hoge percentage kerkgan gers onder deze mensen gaf „Cru sade"-aanleiding tot de volgende commentaar: „Het is absurd, voet balstadions te huren, een giganti- sahe propaganda te ontwikkelen en de bekendste evangelist van de wereld uit Amerika te laten ko men, alleen om een samenkomst van trouwe kerkmensen op touw te zetten. Maar het is even ont moedigend, dat onze orthodox-pro testantse kerken zelf kennelijk maar zo weinig mensen kunnen bekeren." „Crusade" wijst op de bijzonde re kruistocht-atmosfeer bij de campagnes van dr. Billy Graham en zegt dan: „Wij kunnen inder daad niet verwachten, dat de rand- kerkelijken zich als het ware van zelf aangetrokken voelen door het ijle klimaat en de ouderwetse taal in onze kerken, zonder dat zij daarbij kunnen rekenen op een gezonde verhouding tussen geven en nemen. Veel gemeenten schij nen eenvoudig niet bereid te zijn, iets op te offeren van de sleur, omdat zij kennelijk angst hebben voor de frisse wind en de uitdagin gen van het moderne leven." Daar liggen voor ons niet de wezen- der lijke struikelblokken, al zullen er - n zelfs vele terreinen zijn waar we Brü ons ook praktisch niet zullen kunnen gedragen als een gemeente die bezig is zich te verenigen met de andere ker ken. „De slag om de arm" die he: voorstel nog biedt („waar hun dat mo- Lei gelijk is") verandert niets aan onze i: principiële afwijzing van de gedacht» t van „zich verenigende kerken". Daar fiir tegen richt zich ons bezwaar. E Niet de vereniging van de kerken hoi maar het opnieuw zichtbaar worden 1 van de gemeente van gelovigen als het éne lichaam van Christus betekent hel herstel van Gods éne Kerk. Welke vormen ook gevonden wor- 1 den om de toetreding tot de Raad var die kerken welke tot nu niet deelna mogelijk te maken, wanneer daar- mee verwacht wordt, dat de partipi canten verklaren zich te zullen gedra gen als zich verenigende kerken zul len, dankt ons, de nederlandse baptis tengemeenten hun terugtrekking ui' n de Raad in 1963 niet ongedaan maken aldus ds. Van Dam, die hieraan toe £e voegt, deze ontwikkeling zeer te be oe! treuren. Ds. R. van Reenen naar Ermelo ch ERMELO Het bestuur van de stichting Groot Emmaus voor geeste lijk gestoorde kinderen heeft besloten over te gaan tot de aanstelling van een gp geestelijk verzorger, die naast het ver- ta zorgen van kerkdiensten de persoonlij ke zielszorg zal behartigen, zowel van cc de opgroeiende jeugd als van het per- m soneel. Benoemd werd ds. R. van Ree- je nen, gereformeerd predikant te H. L Ambacht. Het is de bedoeling dat ds. 2 Van Reenen ambtelijk aan de gerefor- vi meerde Kerk van Ermelo zal worden] vi verbonden. Vl Ds. Van Reenen was tevoren predi- 8' kant te Capelle aan de IJssel, en te Klundert. De predikant die momenteell v herstellend is van een ernstige opera-! tie heeft deze benoeming aangeno-' Plet Amerikaanse Hooggerechtshof 7 heeft bepaald, dat men negers niet kan j verbieden een park te betreden te Macon (Georgia) dat in 1891 bij testa- ment was vermaakt aan de stad op f voorwaarde dat alleen blanken er ge- I bruik van zouden maken, jI i s FIGUUR-PUZZEL Vul in: 1 - 2 rund, 2-3 jongensnaam:' 1 11-4 steel: 3-4 voorschrift; 3 - 6 liniaal j j (ZN); 4-5 vertelling: 5-6 tegenstelling j Bij juiste oplossing leest dikomrande hokjes de naam van een dorp in Gelderland onder Lienden. Oplossing vorige puzzel Horizontaal: 1. mars. 4. tetter. 9. Ari. 10. Sem, 11. oei. 12. naaste. 14. kers, 15. Lee, 16. oot, 17. el. 19. klapper. 22. lip. 24. lap, 25. rol. 27. kabinet. 30. To, 32. neg. 33. ros, 35. rots, 37. dertig. 39. ore. 40. 1 Son, 41. one, 42. marmer, 43. paar. Vertikaal: 1. mantel, 2. ara, 3. rial, 4. Lee, 5. Em. 6. toet» -. 7. eer. 8. rist, 10. 13, 14, k°P- ,6- opperen. 18. lik, 20. aan, 21. rot. 23. panter. 26. logeer. 28. bes, 29. tor. 31 krom. 34. stoo. 36. ora, 37. dor, 38. Ina, 40. Se.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2