.VORMING' KERKLID BELANGRIJKE TAAK GEESTELIJK LEVEN Pionier van oecumene Nathan Söderblom 101 jaar geleden geboren Gekalmeerd achter t stuur Jeugdwerk en Kerk groeien naar elkaar toe Mhdaciï/mt1: Aantal geneesmiddelen vertraagt reacties ZATERDAG 15 JANUARI (Van onze kerkredactie) „VORMING" is een woord dat de gereformeerden altijd met vette lettere geschreven hebben. En aan die vorming hebben niet in de laatste plaats de jongelings- of meis jesverenigingen meegewerkt. Menige politicus, predikant en zakenman ziet met dank baarheid terug op de jaren die hij doorbracht op de JV. Daar leerde hij een onder werp inleiden, spreken en debatteren. Daar leerde hij zich verdedigen en vaak ook aanvallen. Veel oude woor den zijn versleten, maar het woord vorming is door twee wereldoorlogen en een we reldcrisis onbeschadigd heen- gekomen. Meer dan ooit be seft de wereldkerk dat „vor ming" noodzakelijk is. Maar, en dat wordt in het gerefor meerde jeugdwerk duidelijk beseft: Vorming stelt in onze tijd veel en veel hogere eisen dan vroeger. Het tijdperk van pionieren is voorbij. De be gaafde „amateurs" van vroe ger moeten plaats in ruimen voor getrainde specialisten. De tijden zijn veranderd. Steeds meer jongeren volgen na het basis-onderwijs voortgezet onderwijs. De jeugd van nu weet veel meer dan de jeugd van vijftig jaar geleden. En de jeugdbeweging moest mee veran deren. De gereformeerde jonge lings- en meisjesverenigingen zijn nu (althans landelijk) gere formeerde jeugdverenigingen ge worden. Vroeger bracht de maat schappij na het basisonderwijs automatisch een scheiding aan tussen jongens en meisjes. Nu blijven ze op school en zitten ze naast elkaar in de klas. De schei ding op de verenigingen vroeger was zinvol. Ze leefden immers ieder in een eigen wereld. Maar ■"Mn overlappen die werelden elkaar. Coördinatie Vorig jaar hebben we een ge heel nieuwe doorbraak gezien. De bond van geleide clubs voor kinderen en de Bond van jeugd verenigingen hebben elkaar ge vonden. Het besef brak aan dat er veel meer coördinatie moei lijn tussen de kinderclubs en jeugdverenigingen. Vroeger was er een geweldig groot verschil. Een kind stond nog in de onder wijsperiode. de jeugd stond al in het volle leven. Maar onze tijd sen moeten wel leren hoe ze in oep i nomen. Er wordt nu gedacht aan een basiscursus. Leiding ge ven aan de groep, waarna bron" gaat bijbel. Maar staffunctionaris Kranenborg wil een heel pakket Daad van cursussen klaar maken, opdat iedere vereniging of groep En om zijn taak te kunnen an verenigingen, die zegt,"daar vervullen kan de jeugdvereni- of daar weten we te weinig van gi°g in die toekomst niet langer IN GESPREK MET: Jenny Omvlee L. Kranenborg J. Stolk J. Stolk HOE reilt en zeilt het jeugdwerk? Dezer dagen had onze kerk redacteur een gesprek met Jenny Omvlee, vice-presidente van de Bond van Gereformeerde Jeugdverenigingen, de heer L. Kranenborg, staffunctionaris voor het kadertrainingswerk en J. Stolk, secretaris voor de kadervorming bij het werk voor de 8^16-jarigen. Tijdens dit gesprek werd duidelijk dat het woord „vorming" in het gereformeerde jeugdwerk nog niets aan actualiteit heeft inge boet. Duidelijker dan ooit wordt nu begrepen dat „vorming" gericht moet zijn op de gehele mens, en niet alleen maar op zijn verstand. geholpen kunnen worden. Pakket een plaats zijn waar alleen maar over onderwerpen gesproken wordt. Men komt bijeen als „jon ge kerk", niet als „jonge kerke- De oorspronkelijke opzet was raad". Juist daarom wil ook deze dat het ene jaar de landelijke gereformeerde jeugdbeweging uilig jaar geleden bestond de jeugd uit jong-voiu kent eigenlijk niet meer de peri ode van de korte broek en dan die overgang naar de lange broek. Het kind blijft langer kind, terwijl de jeugdperiode vroeger begint. De wereld van het kind en de wereld van de jeugd beginnen in elkaar over te vloeien. Wijzigingen bond zorgde voor een cursus, ter wijl het volgend jaar de provin ciale afdelingen op eigen behoef te afgestemde cursussen gaven. Daar, zei ons de vice-presidente lijk. Jenny Omvlee, willen we vanaf In de toekomst willen we een landelijk pakket van cursussen, waaruit de provinciale organisa ties naar behoefte kunnen kie zen. Dat blijkt nodig omdat de ss Iand de daad meer inschakelen, schien doen we dat nog veel te weinig", werd er verzucht, „en vat we doen. doen we te opzette- Maar daar liggen weer vele nieuwe vragen. Daar juist be gint het jeugdwerk het kerke- werk te raken. In Amersfoort uwar het bureau van het C.G.J. gevestigd is wordt beseft dat ie i» zijn jongerei Al deze veranderingen brengen noodzakelijk wijzigingen mee voor het jeugdwerk. Wie vroe ger 16 jaar of ouder was stond al in het volle leven. Geen won der, dat vaak de J.V. een ver jongde uitgave was van de ker- keraad. Het zelfde groene laken dekte de tafel, dezelfde vergader stijl werd gevolgd, vaak kwa- P,,,, bondsdag. men dezelfde onderwerpen ter t sprake. De textielwereld heeft in wezen eerder dan de kerk Hoe doe ik dit, hoe doe ik dat? begrepen dat de wereld van dc Altijd ging het er (overdreven jeugd geen jong-volwassenen-we- gezegd) om hoe men de verga- reld meer is. Zij kwam met een dermethode oude stijl nieuw le- eigen tienermode. En het lan- ven kon inblazen, ger jong blijven werd daarna ge- In 1960 werd een kaderplan accentueerd door een eigen twen- geboren. Een basiscursus van nermode voor mensen van 20 vier avonden kwam tot leven, tot 29 jaar. Kleren maken mis- gevolgd door cursussen Dit werk staat nog maar aan synode van de Gereformeerde het begin. Maar Jenny Omvlee, Kerken dit vorige week ook. - Hoe we re rich kei 15 van de kerkorde ke predikant wel en welke niet dominee kan blijven al§ hij het In de toekomst zal dit „vor- directe gemeentepastoraat ver- mingsaspect" zelfs nog belangrij- laat. werd wel uitgesproken dat ker worden. Er duiken immers staffunctionarissen van het in onze tijd steeds meer vragen jeugdwerk predikant kunnen en problemen op. Met kant en blijven. Studies over Hume en Wittgenstein vindt En kennelijk besefte de yan een onzer medewerkers In de serie Wijsgerige Mono- kritiek langs het ■- grafieën van Het Wereldvenster zaak heengaat, doch toenmalige Vandaag is het honderd jaar geleden, dat de Zweedse theoloog en Nobelprijswin naar Nathan Söderblom werd geboren, eertijds aarts bisschop van de Lutherse Kerk in Zweden en één der pioniers van de oecumeni sche beweging. Zijn naam is onverbrekelijk verbonden aan de eerste grote confe rentie van „Life and Work" (voor praktisch christen dom), die hij in 1925 te Stock" holm organiseerde. In Uppsala hield vandaag prof. H. S. Nyberg, een van de achttien leden van de Zweedse academie, feestrede. Tegelijk werd een schien niet altijd de man, maar paalde onderwerpen als het ge- in Baarn verschenen twee studies opvattingen in het hart hebben tentoonstelling geopend deze mode is e«m uiterlijk teken bruik van audiovisuele hmpmid- over filosofen: Hume en Wittgen- getroffen. In zoverre moet ziin versiteit van handschr van geweldige innerlijke veran- delen, nandenavbead. bijbelse stein. Het eerste gemakkelijker werk heilzaam deringen. onderwerpen etc. Deze traïnuig leesbaar voor de leek dan het (135 blz., f 7,90). - richt zien in de jeugdverenigin- laatste boek: Wittgenstein was T~>~ ----- bnelle arOGi &en vooral °P de bestuursleden njet zo eenvoudig te doorgron- en actieve leden die zeer waar- den. Vele kerkelijke jeugdorganisa- schijnlijk later een bestuursfunc- De schrijver van David Hume, overleed. Deze filosoof geniet be- ties hebben het moeilijk met de- tie zullen bekleden. dr. Gabriël Nuchelmans, hoogle- trekkelijk weinig bekendheid, Uppsala, ze overgang. Het is gemakkelij- En zo kwamen er allerlei ver- raar te Leiden, geeft in klare maar had grote invloed in eigen begravei ker een tienermode dan een tie- schillen jopenbaar tussen vroeger woorden een uiteenzetting van kring, vooral bij het ontstaan i de i NATHAN SÖDERBLOM chtt ledi Huif eres choc hausen en Harnack, terwijl ooj^™ Duitse theologie In de persoonUor A. Ritschl op hem inwerkte. Eeed bij ging het om de openbaring Deri God in de geschiedenis. Datoass zeggen in de profeten en latetaar Jezus Christus kan men iets" S speuren van God. In SöderWLcma theologie staan Christus en kruis centraal. Söderblom spec^jg^ seerde zich in de godsdienstgeschil, denis, waarbij vooral de Perziken religie hem bijzonder boeide, fooi ven Door zijn benoeming tot pri ]q, kant van de Zweedse kerk tefo c rijs, welke functie hij zeven yroi waarnam, was hij in staat c te lopen aan de Sorbonne. dissertatie „La vie future d'a; le Mazdéisme" trok sterk 1 aandacht en in 1901 werd hijfj theologisch hoogleraar in benoemd. Hiernaast werd hijj oktober 1912 hoogleraar ii dienstgeschiedenis te Leipzig. I neipi-ogramma te ontwerpen, en nu. De voorzitter van Toch mag het gereformeerde heen, moet in onze tijd handschriften, brie- andere documenten, die indruk geven van het omvat- Jonas Söderblom. stamde uitbeen Twee ïaar later voiede 7ïinalcu Dr' tf 'A van Peur Wis 'dp t*nde .werk van -de aartsbisschop., .eaBzianJük boerengeslacht in..2we- «f®* v'f »ter volgde .zijn jen schrijver van Ludwig Witteen- M°rgen houdt de Stockholmse hof- den, terwijl zijn moeder, Sophie tot bisschop van Uppfcer •Si, jf. ^1.- .LlfSL predikant Olie Nystedt. een intiem Amalie Nicoline Blume uit intellec- Als aartsbisschop van ZwedenVoe stein, d.e_veertien jaar geleden vriend van Soderblom. een specie- tuele Deense kringen voortkwam, hij de geschiedenis der oeeumPOC le preek in de Domkerk van Het gezin Söderblom bestond be- sche beweIin. H..rt,gez de aartsbisschop is halve uit de ouders, uit vijl kinde- De™cetnS ingaan. HeedsS waarvan Nathan de oudste 1890 werd zijn aandacht op inter Zijn vader zette hem aan tot tionale arbeid gericht, doordat-, voor- Humes denken, tezamen met van het neopositivisme. In hoofd- Poqt7Pnpl<; veel zijn eigen inzichten daarover, zaak is het boek gewijd aan zijn Waarnemers Wat maken we ons soms druk En als we dan een paar maan den verder zijn. glimlachen we om onszelf. Dat bleek mc weer eens op de gereformeerde synode. Nog vers staan in het geheugen de septemberzittingen gegrift. Als maar ergens de Hervorm de kerk ter sprake kwam. klonken woorden die niet vrij waren van wrevel. De moeilijkheden binnen het Contact in Overheidsza ken-Militairen iCIO-M) had den de verhoudingen grondig bedorven. Er is nu een nieuwe hoofdleger - predikant. Alle moeilijkheden zijn nog lang niet opgelost, maar een nieuwe sfeer is er toch wel geschapen. En zie. die nieuwe sfeer was duidelijk voelbaar op de gere formeerde synode. Er moest naar de hervormde en gere formeerde synode van waar nemers. Hoewel het rapport uiteindelijk met een positieve conclusie kwam. ademde het toch noe de geest van het vorige jaar. Moeten we deze dingen zo zeg gen?". werd herhaaldelijk ge vraagd over bepaalde onge lukkige zinnen Dat wil niet zeggen dat er geen erschillen zijn tussen de Her vormde kerk en de Gerefor meerde kerken. Die werden scherp gezien Maar wat opviel was. dat een kwestie, als die binnen het CIO-M toch ervaren werd als een even fel oplaaiende ruzie tus sen twee zusters, die even spoedig ook weer vergeten wordt. Nu kan men zich weer concen treren op de werkelijke ver schillen Alleen heeft de CIO-M-alfaire wel een les geleerd. Kerken kunnen niet meer op eigen houtje beslissingen nemen. Er kunnen consequenties zijn voor de verhouding tussen de kerken. Steeds meer in onze tijd zullen synodes rekening moeten houden met de ande re kerken. Daarom is het goed als er waar nemers worden gezonden naar elkanders synodes. Zelfs al zullen zij niet mogen spre ken. dan zitten ze er toch als een levende herinnering aan die andere zusterkerk, als een waarschuwing: Vergeet bij uw besluiten ons ook niet. De waarnemers betekerten aller minst een op handen zijnde hereniging maar vel: „We willen niet zonder elkaar de weg naar de toekomst zoe- jeugdwerk niet klagen. De clubs meer de gespreksleider zijn. Het is een voorbereiding voor denken en aan geschriften van de Gereformeerde Jeugdor- Daarom moet hij niet zozeer het verdere studie, maar dient ook filosofen die invloed op hem had- ganisatie voor onder de 16 jaar onderwerp, als wel de gespreks- om in bredere kring bekendheid den. Sterk dringt zich de gedach- tellen 45.000 leden. Zij groeien techniek onder de knie hebben, te geven aan het werk van Hu- te op dat men weinig van Witt- sneller dan de bevolking. Maar Was de vergadering vroeger me, dat grote invloed heeft ge- genstein leert kennen, zelfs uit in die leeftijdsperiode worden hoofdzakelijk gericht op het ge- had In latere eeuwen. Voor hen eigen geschriften. Mogelijk de moeilijkheden ook nog niet ven van kant en klare antwoor- die het voorrecht hebben na eni- omdat zijn vroege dood een ver- zo sterk gevoeld. De jeugdvereni- den waarmee de jongeren de we- ge eeuwen te mediteren over de dere ontwikkeling belette. Enige gingen blijven in getalsterkte ge- reld ingezonden werden, nu schok die Humes werk teweeg- bladzijden behandelen het bonte hard studeren, terwijl Nathan ook als vertegenwoordiger va„ het land achter de pastorie moest helpen bewerken. Zweedse studenten de student ont led Zweedse posterijen hebben twee speciale postzegels uitgegeven. Van 1883 tot 1894 studeerde Na- Ook in de pastorie van Trönö, than te Uppsala. In september 1886 waar Söderblom is geboren (thans legde hij het kandidaatsexamen in een museum) vond vandaag een de filosofie af en in december 1892 plechtigheid plaats. Daarbij wa- dat in de theologie, ren ook zijn nog levende kinderen aanwezie' Invloeden lijk. De Bond van Gereformeer- wordt begrepen dat men de jon- bracht en Humes weerwoord, leven van Weense kunstenaars januari blijkt wel dat veel van Humes en denkers. (112 blz., 6,90). Söderblom geboren. Zijn vader. ds. juist deze verenigingen hadden de laatste jaren een snelle groei moeten beleven. Zij hebben de plotselinge na-oorlogse bevol- kingsaanpas dus niet opgevan gen. Vrijblijvend Duidelijk is dat veel gerefor meerde jongeren aan de jeugd vereniging niet toekomen. Zij voelen er niet voor zich aan te sluiten. Dat wil niet zeggen dat zij geen interesse hebben, maar het is een meer vrijblijvende interesse. De laatste jaren is dan ook een nieuwe vorm van jeugd werk ontstaan die de naam „open jeugdwerk" kreeg. Toen de beide bonden van (ge makshalve zeggen we) kinderen en jeugd elkaar vonden, werd meteen besloten om ook stimule rend en helpend op te treden ten opzichte van de nieuwe vor men van jeugdwerk. Daarmee werd in wezen een nieuwe principe aanvaard. Het Centrum voor Gereformeerd Jeugdwerk, waarin de beide bon den werden ondergebracht, voelt zich niet alleen verantwoorde lijk voor de aangesloten leden, maar voor de gehele gerefor meerde jeugd. Dit kon wel eens consequenties hebben voor de toekomst, want opnieuw begin nen twee werelden elkaar te ra ken. de wereld van het jeugd werk en de wereld van de kerk Kader De nieuwe tijd vraagt voor het jeugdwerk ook nieuwe lei ders. Wil het woord „vorming" actueel blijven, dan zullen er lei ders van clubs, en besturen van jeugdverenigingen moeten ko men. die hun weetje weten en in praktijk kunnen brengen. Meer dan ooit wordt behoefte gevoeld aan een goed opgeleid kader. Twee mannen zijn door in het bijzonder mee belast, J. Stolk, secretaris voor de kadertraining van 816-jarigen en L. Kranen borg die als staffunctionaris ir. Bulens opvolgde voor de oudere jeugd. Kadertraining is een typisch na-oorlogs woord. Voor 1960 be stond het nauwelijks. Er werden wel eens lezingen gehouden, er werden jaarlijkse vergaderingen van voorzitters belegd, maar er zat weinig lijn in. En altijd weer ging het om vragen die op de methodiek betrekking hadden. conferentie te Northfield i ka bijwoonde. Onder zijn leiding kwam in 1' te Stockholm de eerste grote cori rentie van „Life and Work" (vl praktisch Christendom) bijej Het ging hem er om de eenheid Theologisch onderging Nathan bevorderen tussen de verschilll Söderblom de Invloed van Well- de kerken. Söderblom was van i ze conferentie de geestelijke der. Hij wilde ondanks de matische verschillen dat de Chi tenen van de gehele wereld lijn zouden trekken, waar he sociale gerechtigheid betreft. Onl veer 600 vertegenwoordigers v 37 volkeren namen aan deze con rentie deel. Hier ontmoet! oosters-orthodoxen. oud-kathol ken en lutheranen, anglicanen presbyterianen, baptisten en metl disten elkaar voor het eerst. In een referaat voor de provinciale afdeling van het Groene Kruis in Utrecht heeft dokter J. J. Werner, de afgelopen week in zijn kwaliteit van voorzitter der af deling onder meer een pleidooi voor voorzichtigheid met z.g. tranquillizers (kalmerende middelen) gehou den. Op dit facet van zijn betoog gingen we nog wat nader met dokter Werner in. Van een onzer redacteuren Ik ben pas op maar ik ben nou al moe Deze gevleugelde woorden van ons aller Toon Hermans betekenen natuurlijk méér dan een grapje. We ZIJN bijna allemaal gauw moe, gespannen, overwerkt, nerveuzerig en ga zo maar door. Het schijnt bij ons hedendaagse samenle vingspatroon te horen dat velen deze en soortgelijke klachten li ebben. In de ergere gevallen komt men via zijn huisdokter bij de zenuwarts terecht, die er dan wat aan probeert te doen. Behalve door praten, door mentale beïnvloeding, kan hij mede iets bereiken door het voorschrijven van speciale kal merende middelen. De vak wereld en ook al velen daar buiten hebben er een Engelse verzamelnaam voor: tranquil lizers Rustigmakers. zouden we in rond Hollands zeggen. Ze blijken inderdaad effec tief. maar zoals met zoveel geneesmiddelen praktisch Reen enkel geneesmiddel doet het zonder zijn er bijwer kingen. Deze nevenverschijnse len gelden niet zozeer de van oudsher en nog steeds velen goed helpende tranquillizers" broom en valeriaan (oef, wat een lucht), als wel de ultra moderne kleine pilletjes in rood. groen en in welke andere kleuren ze zich uiterlijk maar kunnen presenteren. Voorzichtig Te weinig wordt door de leek beseft dat voorzichtigheid bij het gebruik van deze tranquil lizers is geboden. Ze zijn be doeld voor een niet te lange de invloed van geslikte tran quillizers in het geding moest worden gebracht. Beschouwt men deze inciden tele onderzoekresultaten als steekproeven, dan kan het iemand angstig te moede wor den. Want tranquillizers wor den bijzonder veel verstrekt.... Ingetogen gebruik is ook hierom van belang, daar drank, in het bijzonder de borrel, bedoelde negatieve invloed op het centrale zenuwstelsel nog weer eens meer dan evenredig versterkt. In concreto: iemand die tranquillizers gebruikt en één borrel tot zich neemt kan ondanks een nog laag alcohol gehalte in zijn bloed de eigen schappen van een volslagen „e- schonkene gaan vertonen. Men denke zich de gevolgen hiervan in het verkeer eens in. Moeten tranquillizers ge bruikende automobilisten dan hun wagen maar liever op stal laten.' Als ze daartoe in de gelegenheid zijn. inderdaad. Ze doen er te allen tijde beter aan zich te LATEN rijden, hetzij met hun eigen, hetzij met een openbaar vervoermiddel. Brengt hun werk per se het besturen van een auto mee en zijn ze niet in de gelegenheid zich op andere wijze voort te bewegen dan dienen zij de uiterste voorzichtigheid achter het stuur in acht te nemen, hetgeen zich onder meer moet uiten Ln het met matige snel heid rijden. Op deze wijze worden al- Niet elk ongeval wordt op thans die factoren uitgescha keld, welke de betrokkene. periode één van de een patiënt behandelende geneeshe ren moet dus op zijn minst op de hoogte zijn van helgten door die patiënt wordt ingeno men en hoe lang dat geschiedt. Dit moet hierom worden ge zegd. daar in deze tijd van medische specialismen, meerde re doktoren over een patiënt „kunnen gaan", waarbij de coördinatiefactoren niet altijd in het spel worden betrokken Elke mogelijkheid van gewen ning aan een tranquillizer moet worden uitgesloten. Zo ergens dan is het gewoonteslikker worden van deze medicamenten Bijwerkingen dus. Tal van tranquillizers, die op recept verkrijgbaar zijn, bevatten z.g. barbituurzuurverbindingen, du als gevaarlijke bijwerkingen hebben zodanig op het centrale zenuwstelsel van de mens in te werken DAT ZIJN REACTIE SNELHEID ZONDER DAT HIJ DA.AR ZELF IETS VAN BE MERKT fintegendeel, hij/zij voelt zich juist minder gespan nen" WORDT VERTRAAGD! Fataal Men denke zich zo iemand als automobilist in. Plotseling voor een situatie geplaatst waarin hij vliegensvlug moet reageren, blijkt zijn reactievermogen hem in zoverre in de steek te laten dat hij later dan gewoonlijk reageert. Dit kunnen precies de fatale seconden betekenen! mobilist zelfs niet aan de lippen mag komen, behoeft dus geen betoog. Uit dit alles mag niet worden afgeleid, dat tranquillizers op zichzelf slecht behoeven ie zijn. Men dient er alleen zo spaar- zamelijk mogelijk gebruik van te maken (de patiënt-zelf mag svp bij de genezing ook nog wel enig gewicht in de schaal leggen; door zijn wilskracht bijvoorbeeld». Die noodzakelij ke soberheid schijnt nog niet tot iedereen te zijn doorge drongen. Allemaal Het alleen-gebruik-bij-ho- ge-noodzaak geldt trouwens voor alle geneesmiddelen, lot de meest eenvoudige „pijnstil lers" zoals het asperientje toe. Daarvan kunnen bijvoo-beeld de uiterst fijne kristalletjes in sommige gevallen wel oegeiiik tot maagbloeding stiniule- mogelijke oorzaken dische sector vallende, gaand onderzocht, ma: aantal van deze onderzoeken naar de toedracht van dodelijke verkeersongelukken hebben meer dan eens aangetoond, dat hemzelf uit, in een moeilijke verkeerssituatie kunnen bren gen. Dat het gebruik van alco hol, altijd reeds ten sterkste in het verkeer is ontraden, in bo vengenoemde gevallen de auto- Een grondregel die iedereen zich steeds voor ogen zou moe ten houden is: GEBRUIK SLAAPMIDDELEN, PIJN STILLERS KALMERENDE TABLETJES, OOK AL KUNT U ZE, „ZO MAAR" KRUGEN NIET ALSOF HET PEPER MUNTJES ZIJN. Want dat zijn ze bepaald niet. Hoevelen grijpen, als ze een begin van hoofdpijn voelen, of ais ze niet onmiddellijk kunnen slapen direct naar het buisje? Dat is verkeerd en niet bevor derlijk voor de gezondheid. Gebruik al deze middelen pas na grondige overweging. Ja ze ker. loop liever door met die hoofdpijn ais ze nog wel te Allen heel verschillend, n juist in hun verscheidenheid eenheid in Christus openbare! Het leek aanvankelijk ccn onmoi lijke ontmoeting, maar om Söd< blom zelf aan het woord te lati Ik geloof het onmogelijke, ik aan de levende God geloof. Nobelprijs ln 1931 overleed hij. Zijn chaam rust in de Domkerk Uppsala. Zijn grafsteen verwij ons naar Lucas 17, waar stac Wij zijn onnutte dienstknechte wij hebben slechts gedaan tv wij moesten dqen. Voor hetgeen hij gedaan /iep|j| is Söderblom nog tijdens zijn Ml ven geëerd. Hij was eredoctdl van talloze universiteiten en nl 1930 ontving hij de JVobelpri|| voor de vrede. Onvoldoende De nluu; rieden Kraemer, fenomenaal zeiiding»man was geen theoloog. Zijn studi op hel terrein van de oosterse talen en hij was hoogleraar in dc god» dienstgeschiedenis. Zelfs zakle hi; do eerste keer, toen hq examen moest doen voor het „brevet van theologische geschiktheid als zende ling-leraar", omdat hij een onvol doende had voor dogmatiek. En toclï kon hij preken als schier geen ander en bezat hij een kennis van de theo logie, waar menige theologische (IroJ lessor jaloers op kan zijn, aldus ds.- E. J Oomkes in de Friese Kerkho] de. waaraan wij dit bericht outl»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 14