GOVERT VAN OEST Toon's toongever Het geheime dorp Die specht? doen alsof je het voor 't eerst hoort Uit de Haagse hof geplukt. Brick Bradford Senntoeï Laaaaau _6_ VRIJDAG 7 JANUARI 1% ETHERGOIVEN^THIRGOIVEN-ITHERGOIVEN-ETHIRGOIVEN iTHERGOLVEN-ETHERGOtVEN-EIMERGOLVEN-ETHERGOlVEN- j Geur van het theater DEN HAAG Govert van Oest loopt al heel u-at jaartjes mee in de „One Man Show". Hij is Toons toon aangever. Hij is de man achter de piano, de leider van Toon's muzikale begeleiders I en de toeschouwer op het toneeL Hij is niet meer weg te denken uit de show. want dit jaar werkt hij achttien jaar mei Toon Hermans samen. Hij noemt zich een romanticus in hart en nieren, hoe paradoxaal dat in deze tijd ook moge klinken en kijkt onderwijl naar een grote litho van de kop I van Beethovendie boven de piano hangt. Zijn opleiding kreeg hij aan het Koninklijk Conserve- I tori urn in Den Haagmaar de geur van het theater kon hij niet meer kwijtraken toen hij deze voor het eerst had opgesnoven en daarom is het concertpodium hem vreemd gebleven. Dat wordt me wat! „Mies-en-scène" op Ned. 2 (Van onze radio- en tv-redactie) BÜSSUM Tja. dat wordt me wat zaterdagavond! Lieve mensen, maak van tevoren een goeie afspraak, wat u gaat zien, want er is up to date pro grammakeuze bij de televisie: de NCRV op Ned. 1 met de Interlandquiz en de VARA op Ned. 2 met het nieu we programma van Mies Bouwman: een leuke ontvangst voor mensen, die „in het nieuws" zijn. zing. 19-50 Klassieke kamermuziek (gr). 20.10 Prisma. 20SO Geestelijke muziek iopn). 2120 jgjgjj22.15 Boekbespreking. itlonale oriëntatie ene. 23.00 Studio: progi Muzikaal program 22.30 Nieuws. 22 40 Intel HilVI 8.15 Deze l II. ia. 23.55-24 598 m. VPRO: 18.00 Nieuws, praatje. 18.20 Uitzending Communistische Partij 18.30 Jazz-rondo. 18.50 Nai «000 Nieuws 20 05 Wie is de gesprek. 20.25 Chanson programma. VARA: *1-00 (Stereo). Radiophilharmonisch orkest en solist. 22.40 Nieuws. 2250 Actualiteiten. 23 00 Lichte grammofoonmuziek. 23.45 Socia- nieuws in Esperanto. 2355-24.00 a nog, dat „keuze-programma" be tekent: van het een naar het ander kunnen overschakelen.... wanneer men louter amusement op de beeldbuis zoekt. Dat is niet zo. Fout is het pas, wanneer er twee vrijwel dezelfde pro gramma's tegelijk lopen: twee uitzen dingen voor bejaarden, twee sportre- portages, twee televisiespelen in het-j zelfde genre. Maar een quizprottsm- ma van grootse opzet tegenover een wordt: het is al een volwaardig pro min of meer actuele uitzending vormt gramma, dat ook exclusieve onderdi inderdaad contrast en is dus goed ge-1 jen moet hebben, kozen. :.45.1750 Voor de Jeugd. Dat het allebei op het amusements- vlak ligt... tja, daarvoor is het zater dagavond. Het beste is dus, van tevo ren de zaak uit te kibbelen, de meeste stemmen te laten geWen en anders Allebei? Ik k>u het u niet aanraden, I "aar om langste luciferhoutje trek- want dan mist u bij het een zowel als *en- bij het ander natuurlijk net de aardig- H t h schakelen om mo-anten. all" mee pikkenTrenp ïwoonlijk sPfalal« yenöa'.^e^w, niets dan teleurstelling: men ziet dan niets echt goed en houdt het gevoel overal gemist te hebben. Mies zelf treurt er helemaal nle over: zij krijgt kijkers genoeg, deni zij. Ze komt in deze 50 minuten wet terug bij haar „oude liefde", gezelli babbelen met mensen, wie dat ook m< gen zijn. Fijn menselijk contact lc| gen, zoals Mies dat opperbest en i Ongetwijfeld komen er deze week bij die twee omroepen boze brieven binnen: „U weet dat we de quiz graag zien, maar we willen óók Mies. Moest dat nu zo nodig allebei tegelijk? We krijgen er thuis ruzie over..." De omroepen zullen er niet van schrikken, maar antwoorden: „Ja, dat moest zo nodig. Dat hindert niets: de een houdt van dit en de ander van dat... dit is nu juist wat bedoeld wordt met een keuze-programma". Vele kijkers menen over het alge- Mies komt dus met haar nieuwe pro gramma, dat heel grappig „Mies-en-scène" is genoemd, op Neder land 2, en ook dat zal kijkers die nog van deze zender verstoken zijn, teleur stellen. Maar laten we wél wezen: het is niet de bedoeling, dat het tweede pro gramma een soort „aanvullinkje" •el...? Neen, dat houdt de VARj geheim tot in de uitzending... 't ka iedereen zijn, een hooggeplaatste, ee eenvoudige medeburger, zomaa iemand van wie wat te vertellen e. mét wie wat te bepraten valt. Er ik de Vries, een van de „werke» van het eerste uur", regissee! „Mies-en-scène". En kunt u het vans vond vanwege de quiz of anderszir niet bekijken: het programma kon terug op elke VARA-zaterdagavond. De telefoon rinkelt. Mevrouw van Oest: „Het is voor jou." Govert: „Hallo, o, ben jij het. Ja, wat is er? Wat bedoel je? Was dat „Golden Johnnie?" O, wacht even, ja dat met dat sigaretten pijpje. Goed, komt in orde. Ja, ja, daag." Hij gaat weer zitten en zijn levensverhaal dat met veel terzijde's op tafel komt is ingewik keld en gevarieerd. „Ik ben geboren in 1907. Ja, in Den Haag en ik heb hier mijn opleiding aan het Koninklijk Conservatorium voltooid. Een van mijn leraren was Coebergh, daar heb ik ontzaglijk veel van geleerd. Hij had veel leuke ge zegdes. ja. dat is wel leuk om op te schrijven, bijvoorbeeld „Het is beter een stradivarius in de hand te hebben, dan toen in een museum" en „de mu ziek van Hugo van Dalen is je reinste vandalisme" en „een strijkstok verliest wel zijn haren, maar nooit zijn stre ken", voelt u hem? Ik ben voortgekomen uit een zeer muzikale familie: mijD vader was stafmu zikant en schreef Veêl composities, de oom van mijn vader was zanger aan de staatsopera in Berliia-en mijn grootmoe- van vaders kant zong regelmatig We hebben in mijn jeugd heerlijke muzieka vondjes thuis gehad. Persoonlijk heb ik mijn hart verpand aan de kamermuziek I leiding gedaan, zoals nog steeds. Toen en aan de opera. Da's vreemd. Vroegerspeelde ik met mede-leerlingen. Ach, die hield ik niet zozeer van het vokale, maar mooie muziek. Tosti. Strauss. Daar geno- later wel. j ten we van. Later ging ik naar de opera IliskB^ontfnin toetrekken, dat was toen ik kennis maak- v-. N. te met de zangers in de bioscoop. Zo Vele grote componisten hebben trou- kwam ik tot het begeleiden. U ziet, ik wens opera s geschreven Als jongetje kom eigenlijk uit de grote K. van tien ging ik met mijn ouders en Toen de sprekende film kwam, ging ik mijn broertje naar de Dierentuin en dan Mu de radio. Ik kwam daar terecht ln zaten we doodstil te luisteren De men- de crisistijd. Ik was pianist bij Kovackz We begrijpen bij het Musette Ensemble van a die muziek Frans van Capelle. bij het Poesrta-orkest w-A u Dolce en ik heb hoe heet se met die mooie benen - Nederland I: NTS: 19.00 Nieuws ir kort. 19.01 Klaas Vaak. KRO: 19.05 All bliksemstraal uit heldere hemel, natuurfilm. 19.30 Prograi Radio morgen 9.35 Waterstandei orkest (opn). 12.24 Marktberichten. 12.27 Me dedelingen voor land- en tuinbouw. 12.30 met zangsoliste. 15.30 programma. 16.00 Muzikale tombola I. 17.15 Pi kale Muzikale tombola III. 1850 foonmuziek. 750 Van >rpaglna, praatje, muziek (vervolg). T-j"p$ foonmuziek (vervolg). VPRO: 9 40 Gezongen Leven, overdenkin met muzikale ilIustraUes. 955 Man in hui VARA: 10.00 ZO. 135. gevi (I). prï rleerd progrj lezing. 12.27 Mededel tuinbouw. 12.30 Spor 13.10 VARA-Varia. orkesten en zangsolist tigers. 14.15 Radio Jazzclub. 1455 Voor nu later, lezing. 15.10 (Stereo): Klassieke moderne orkestmuziek (gr16.00 Niem 16 02 Lichte grammofoonmuzlek. 16 45 E beker lou„_ 1730 Radioweekjoi Hilversum III F M - k a n a 1 e n NRU/AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Solisten en orkestenparade. 10.00 Nieuws. 10.02 Licht pla- tenprogramma voor de tieners. NRU/NCRV Orkestraal allerlei. dek (gr). 12.00 N_ 12.02 Lichte grammofoonmuzlek. 12.30 T rama. 13 00 Nieuws. 13.02 Muziek aar lopende band (gr). '14.00 Nieuws. 14.02 H tepunten u(t operettes, musicals en f 45 60 Nlei/ws. lSOJ^Populair klaSlèke mi (gr). 15 30 Matinee met de lichte muze. 'e.QP Nieuws). ,.,17.00 Nieuws. i7J)2- SportshoW. sen zeiden dan wel dat zulke jongens maar wij vinden het prach- genieten'. Op die leeftijd ben Ik ook eens met mijn ouders naar de bioscoop geweest. Dat was nog in de tijd van de stomme film en het was een hele treurige f 'm. Daarbij werdde Pathétique van Ber.ro ven gespeeld, het adagio, dat ontroerde me zo, dat de tranen me over de wangen liepen. Toen de bioscoop uitging, sagen de mensen mijn behuilde gezicht en ie zeiden: „Vreemd, die jongen schijnt de film te begrijpen". Maar drt was niet zo. het was de muziek, die me ontroerde. Gek hè, so'n kleine Jongen. Na het conservatorium ging ik werken ln het City theater. Tijdens mijn studie speelde ik al vaak in bioscooporkesten, daar leerde je een macht van muziek, het lezen en het samenwerken, noten lezen. Bij Ben Hur zaten we met 25 man te werken. Toen ik nog leerling was kreeg ik dan alleen snaren geld. je weet wel bij violisten, als een snaar breekt, dan kunnen ze nieuwe kopen Niet dat ik nou de snaren van mijn piano brak. Sleeswijk achter mijn rug aan me. Dat gaat zo in dit vak, gek eingelijk, dat ik er nooit financieel gebruik van heb ge maakt, maar dat kan ik nou eenmaal niet. Maar wat gebeurt er? Meslier neemt mij in februari mee Luxor Theater in Rotterdam, tweede pianist werd. Toen ging Salten weg en ik werd eerste pianist. Dat was de vuurproef. Ik kreeg een tweede pia nist. Toon ging in het begin van de vijftiger jaren weg bij Meslier en stichtte een i, eigen gezelschap en bracht het program- Jma ..Ballot en Zaza". Hij wist in die tijd Mfnstlnguet, begeleid. Dat ging van een al. dat hij het best alleen kon want hij leien dakje. Zij was een grootheid. Dan (had het vaak uitgeprobeerd in de pauze Sarah Leander, Richard Tauber, o, dat finale. Zijn record was een uur er was geweldig Mijn radiotijd was van *36 achttien minuten. Dat hij het uitprobeer- tot '46. Daarna kwam ik in het orkestde had ik toen nog niet door. van Snip en Snap. Ik heb daar een| Toen Toon wegging ging ik met hem tournée meegemaakt en begeleidde de mee en toen hij in 195? zijn eerste One repetities tot 1948. In '48 kwam ik in Man Show gaf, begeleidde ik hem met aanraking met Toon Hermans, die toen i nog twee man. Ik ben toen begonnen bij Flo ris Meslier 1 erken, ngen t.b.v. land- en nieuws. 13.00 Nieuwi. 3.15 (Stereo): Lichte Nieuws. c de llms. iziek (Oir. •18.00 Op 3 januari, de eerste werkdag zouden kunnen zijn) en gelezen. Grap- dit jaar, is er in Den Haag geweldige stapel post door het Ge meentebestuur verzonden. Aan alle burgers van 21 en 22 jaar is toen een gewichtige enveloppe gestuurd, inhou dende een brief Kolfschoten en ee flink formaat met een uitnodigings- bezoek Dit alles, omdat per 1 januari pig dat van alle beroepenfoto's, die in staan, slechts drie van de vieren twintig plaatjes een vrouw tonen: te weten een zweminstructrice, een labo rante en informatrices. Het louter de- burgemeester coratieve plaatje van een aandachtig oranjeboekje van toeschouwster in het Gemeentemu- toont een lief jongmeisje. Niet het stad- dat Je het gezichtje ziet. is van achteren genomen, heeft een jurkje op deze jonge burgers kiesgerechtigd Haagse cocktails pleegt te dragen: zijn geworden. En nog maai e zullen die kiesgerechtigdheid mouwloos zwart met een lang open paar maanden of split op de rug. Je zou bijna denken, dat ln Den Haag de vrouwen alleen stembus te gaan. Het Haagse gemeentebestuur heeft geredeneerd: wie kiezen gaat draagt verantwoordelijkheid en wie verant woordelijkheid draagt moet weten Ach eigenlijk zou het Haagse boek je voor elke gemeente, zij het dan met andere cijfers, kunnen gelden. Groot of klein, iedere gemeente heeft taken als woningbouw, wegenaanleg en -onderhoud, onderwijs, culturele zaken, burgerlijke stand enz.enz. Er zullen ook wel andere gemeen ten zijn, die trachten de jeugdige bur gerzin zo op te wekken. Het Haagse boekje: Dat doet de Overigens is het de moeite waard om te weten, dat er in Den Haag 170 bruggen zijn; dat er per jaar 31000 kubieke meter bagger, blubber en afval uit de Haagse wateren verwij derd moeten worden om ze bevaar baar te houden. Dat er 170 sport- en speelterreinen zijn. tesamen 200 ha. paarden worden geslacht. miljoen kilo voor export bestemd is en 2 miljoen kilo naar elders in Ne derland verzonden wordt. De rest. van 21 miljoen kilo, eten de Hagenaars met de Rijswijkers, Voorschotena ren. Leidschendammers en Zoeter- meerders op. De 600 000 Hagenaars produceren jaarlijks aan huisvuil 125 000 ton. De gemeentelijke keu ringsdienst, die de eet- en drinkwaren, die in Den Haag en omgeving verkocht worden, controleert, inspecteerde in 1963 niet minder dan 82 000 maal eet- en drinkbedrijven en moest 1800 keer iets afkeuren. Er werd 50 000 maal 1 een partij vis gekeurd, waarbij 157 afkeuringen vielen. Al met al is het dus vrij veilig eten en drinken in de residentie en muizen kun je overal in je yoghurt vinden. Niet kinderachtig- zijn. Onbekend was mij dat de gemeenteapotheek een unieke instelling in Europa is en toch al van 1749 dateert. Vanuit deze apo theek worden voor 50 000 ziekenhuis patiënten jaarlijks twee miljoen recep ten klaargemaakt. De kosten van de geneesmiddelen zijn opgenomen in de dagelijkse verpleegprijs. Hoe goed koop of hoe duur het geneesmiddel is, de rekening blijft gelijk. Als de jonr ge burgers van Den Haag het nou maar allemaal lezen! gemeente heb ik als nog wel niet Dat 35 pet. van het Haagse grondge- bej aarde, dan toch wel bedaagde bur geres ook met belangstelling bekeken (heel veel plaatjes, die ook, alweer net zo goed ergens anders genomen bied uit recreatieterreinen, duinen parken en plantsoenen bestaat. Dat er in Den Haag per jaar 265 000 runde ren, varkens, schapen, lammeren en Daarnaast heb ik e van Flirts Meslier' speelde. Ze hadden een repetitor nodig en ik was daar een maand repetitor. Toen kwam Freddie Salten, nu dirigent van het Fries Orkest weer terug en ik werd pianist in de show „Zeg hé" met Jan van Hees en Wiesje Bouwmeester in de Klei ne Comedie in Amsterdam. Sleeswijk zocht weer eon'act en wilde mij als pia nist bij een klein programmaatje ln Den Haag. Eerste pianist Ik heb het aangenomen, maar onder nomen. Misschien de angst voor het nieu we? Ik ben wat vasthoudend. Nee. Toon en ik zijn geen vrienden. Wij werken- samen en voelen elkaar aan". In de kast in de huiskamer staan vele werken van klassieke meesters van Go vert van Oest is de grote K niet verge ten, hoewel hij niets van de modernen moet hebben: „Ze hebben de dood aan de romantiek verklaard, lelfs op de scholen. De muziek is geen gedicht meer. Na Debussy is er geen romantiek meer ge weest. Wagner bijvoorbeeld, die krijg je nooit meer terug-- Maar in de flat aan de Ising- straat zetelt nog een brok roman tiek, vooral wanneer Govert van Oest en zijn vrouw samen hun lied jes schrijven: „We gaan samen iets uitgeven bij Strenholt. Mijn vrouw schrijft de tekst en af en toe ook wel eens de melodie. Ons laatste, 85 veel aan bege-'wijl dat gaat zo trokken Meslier VANAVOND TE ZIEN „het theater plezier j mee te spelen. Mee te reageren als iat was zo de kreet i soort klankbord voor Toon en het pu- i a_v j_a rrwmonHab- >-« bliek. Cor van der Lug: Melsert schreef ac", dat was „romantiek en ro- in die tijd van mij: „Hij kent de kunst zen van het meespelen". Om dat goed te doen, moet je elke avond weer doen alsof je de show nog nooit hebt ge hoord. Weet u, het is niet zo, dat het publiek alleen maar de vierde wand van de zaal is. Het publiek is het klankbord en als ik er bij ben maak ik er een soort drie hoeksverhouding van. Weet u wel? Van Toon naar het publiek en mii en dan weer samen. Je gaat nu eenmaal meespe len als je op een podium zit. dat is het theater. Lustrum Toon's vijfde show wordt een soort lustrum Ln dubbele zin, war.t hij geeft Nederland 1 KRO 7.05 uur natuurfilm. 7.30 uur reportage over wat de aankoop van een nieuw type straal vliegtuig allemaal inhoudt. 8.50 uur Sjoukje Dijkstra en andere sterren in gedeelten van de ijs- revue „Holiday on ice". 9.30 uur boef wordt braaf in Bonanza. Pao kan tevredgn zijn. 10.20 uur mgr. Bekkers met een van zijn gespreksgroepen voor de camera. Nederland 2 AVRO 8.01 uur Danny Kaye-show. 8.50 uur presenteert Ageeth Scherphuis haar rubriek „Kijk" met o.a. een reportage uit de Van der Woudenstichting in Delft. 9.20 uur dokier Ben Casev trekt van 'ee- arf*»» di» -eigens hem het vak ?o-n eer a*r drer' Hilversum I NCRV nieuwe rubriek over „ons volks- 7.30 uur eerste aflevering lied". 8.10 uur Dorien Mijksenaar presenteert „Prisma". 8.50 uur zangprogramma onder leiding van Kees Deenik. 9.20 uur showmuziek 10.40 uur zendingsrubriek „Wijd als de wereld en 11.00 nur gevarieerd nrogramma Studio 2300. Hilversum II VPRO en VARA 7.00 uur rubriek Ronduit. 8.05 uur derde aflevering van „Wie is de baas? 8.25 uur Janine en Nico Knapper in hun chansonprogramma. 9.00 uur concert d<»or het Radio Filharmonisch orkest o.l.v. Willem van Otierloo. stereofonisch (Strawinski. Tsjaikowski. Men delssohn). 11.00 uur vrolijke plaatjes. DE RSG6UT IS klIMMER VAM DE SYRISCHE tien jaar zijn One Man Show. In nieuwe show komen vroegere hoogtepun ten voor zoals het ballonnetje en Méditer- ranée. maar ook veel nieuwe dingen. Ja. ik ga in net najaar waarschijnlijk mee naar Amerika, maar ik heb het idee dat Toon met Kerstmis weer terug wordt niet de eerste keer dat ik met hem het 'and uit ben. We waren onder meer in Oostenrijk en België. De liedjeswij maken se samen. Toon zingt het wUsJe voor en ik maak het klaar voor het orkest. Ik schrijf de piano partij en geef de jongens steunpartijen. Verder gaan we niet want je kunt bij Toon nooit van tevoren weten hoe het liedje verloopt. Met een orkest van tien man zou bij het niet kunnen, want dan moet alles van tevoren zijn vastgelegd. Je moet Toon de vrijheid laten. Met de muziek ben ik meestal in vier weken klaar. Toon studeert natuurlijk langer op zijn tekst. Dat meelachen in de laatste show? O. met die specht, ja, dat is elke keer weer maar doen alsof je het voor de eerste keer hoort. Meespelen, weet u wel?" Mevrouw van Oest is de trouwe gezel lin van haar man en volgt hem, waar heen hij ook gaat. Samen met haar man heeft zij Wenen beleefd en samen met haar man hoopt zij ook Amerika te bele ven. Wanneer de voorstelling afgelopen is, kleedt hij zich om, schminkt zich af en trekt de deur van de kleedkamer achter zich dicht. Geen nagepraat, niet uitgaan met de collega's. Zijn vrouw wacht hem op en met haar bepraat hij het verloop voorstelling en samen haar lost hij malen de kop opstei Beroep is hobby „Mijn beroep is mijn hobby en als ik het over zou kunnen doen, zou ik precies hetzelfde doen, ondanks deze vre selijke tijd. Ik heb in de tijd dat ik bij Toon werk. vele aanbiedingen van ande ren gekregen, maar ik heb ze niet aange- Pas 's avonds kreeg oom Chris het bericht. De gelukkig goede politie uit Epe had Gert opgebeld om te zeggen, dat er een arrestant bij hem binnen gebracht was, die nog wel geen al te bezwarende dingen had losgelaten maar zo van streek was dat hij bij een scherper verhoor zeker door de mand zou vallen. De S. D. zou de jongen de volgende morgen halen, dus.... „Ja, wat dus", zei oom Chris, verontwaardigd en geïrriteerd tegen Gert, die met het slechte nieuws was komen binnenstuiven. „Die verwenste roekeloze vlegels, je zou ze opne men en met de koppen tegen elkaar slaan! Hoe veel mensen brengen ze in gevaar en hoe voorko men we een ramp?" Hij was echt kwaad en hij liep heen en weer met een gezicht, dat op storm stond. Gert zat op de bank onder het raam en streek door zijn donker haar, dat vochtig was van de motregen. „Ja," zei hij bedachtzaam, „we moeten hem daar toch weggepeuterd hebben voor die Duitsers terug komen; zal ik erheen fietsen en een afspraak maken?" Oom Chris stond stil en dacht een ogenblik na, toen antwoordde hij bedachtzaam: „Ja, dat is maar het beste. Ga eens poolshoogte nemen, maar denk eraan, geen roekeloze dingen.... er is al onheil genoeg gesticht." Hij ging Gert uitlaten en stond een poos in de druilerige avond naar het aanzwellend en wegster vend geronk van de vliegtuigen te luisteren, die golf na golf over het IJsselmeer trokken. Hij maakte zich een beetje bezorgd over Christina, die nog niet thuis was van een tocht naar een verre boerderij, waar onderduikers zaten, die van bon- H. EL VAN NIJNATTEN— DOFFEGNIES kaarten en overalls moesten worden voorzien. Hij hield er niet van haar zo alleen op stap te weten na het uur van binnen zijn. Ze werkte boven haar krachten en als ze dit van die vlegels nu hoorde, zou ze vannacht liggen tobben over haar beschermelingen in het Geheime Dorp. Hij zuchtte en ging naar binnen. Nog nooit had hij de druk van de verantwoordelijkheid zo zwaar gevoeld als nu; de hele toestand benauwde hem tot stikkens toe. Ach nee. hij hoefde met naar de nieuwsberich ten te luisteren! Achter alle handige camouflage, listige zinswendingen en bemoedigende woorden hoorde hij de doodsklokken luiden over Arnhem. Wat stond het land, het volk te wachten? Het was beter de accu's te sparen, waarop het toestel wer ken moest nu de elektrische stroom was uitgeval len. De carbidlamp gaf een hel koud licht. Lang zat hij wijdbeens op de bank aan zijn lege pijp te lurken, diep in gedachten. Zijn laatste tabak had hij die middag gegeven aan een losgebroken K. P. 'er, die door de Duitsers bij het verhoor biina doodgeranseld was en daarna toch kans had ge zien om te ontvluchten uit de keuken, waar a hem zolang opgesloten hadden. Het was vreemf hoe een mens afstompte. Hij dacht aan de eersti- tijd van hun illegale werk. toen ze iedereen of een afstand hielden uit angst voor verraad, hoe overal spoken zagen. En nu? Hier zat hij doodbe daard te wachten op Christina, terwijl er een jon gen in Duitse handen gevallen was, die maar ééi woord hoefde los te laten over het Geheime Dorf en de mensen, die er de leiding over hadden, on hen allemaal voor het vuurpeloton te brengen. J» werd zeker langzaam teruggevoerd naar de na tuur, waar het wild gedierte tamelijk onverschil lig leefde tussen vijanden, die het eeuwig naar he: leven stonden. Een slag toebrengen, betekende een slag ontvangen, het kwam niet aan op kracht maar# op waakzaamheid en uithoudingsvermogen Hij voelde opeens heimwee naar de avonden me' Christina, met Christina alleen! Hij was zo mot van het ontwijken, het plannen maken, het altijd maar weer nieuwe lasten opnemen en in spanninl verkeren over de een of de andere. Waar bleef Christina nou? Hij ging naar buiten op de weg kijken. Alles was stil en duister. En toen was ze er opeens toch naast hem, uit een zandig zijpaadje gekomen, en achter haar kwamen als schaduwen Joep en Heintje. Ze hadden onder weg het slechte nieuws gehoord en waren naar het Geheime Dorp gegaan om iedereen daar op het hart te drukken doodstil en waakzaam te zijn. Een uur later kwam Gert van zijn tocht terug. Het duurde tot ver in de nacht voor het drieste plan tot ontzetting van de gevangene in de punt jes geregeld was en er eindelijk aan naar bed gaan gedacht kon worden. (Wordt vervolgd)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 6