I Het geheime dorp
S
Zoveel mogelijk vrij
bij jaarwisseling
NTS kijkt terug naar
belangrijk 1964
Slit d& Haags® bot geplukt.
Brick Bradford
Senmoet
MAANDAG 3 JANUARI 196<
CTHE8G01VEN-ETHHG01VEN-ETHERG01VEN-ETHERG0LVEN
rHERGOLVEN-fTHEIGOlVEN-ETHEIGOlVENETHERGOlVEN.
ADAM FAITH EN CHRIS ANDREWS
BUSSUM De Avro presenteert in de tweede helft van januari twee beroemde Engelse tie
nerartiesten in het tv-programma Moe/ Ga Ga: Adam Faith, zanger en filmacteur en Chris Andrews
siiccesvol liedjesschrijver en zanger. Tussen Adam en Chris is een hechte vriendschap gegroeid
sinds het ogenblik dat de liedjesschrijver opdracht kreeg het hitrepertoire van Adam Faith te ma
ken. Chris Andrews schrijft ook de meeste liedjes voor Sandie Shaw.
ileke granunofoonmuziek. 19.53 Op de
if, praatje. 20.00 Dansmuziek (gr.). 20.20 Dat
irme kind. hoorspel. 21.05 Londens Svmfonie
irkest en solist (gr 21.50 Klassieke gewijde
nuziek (opn). 22.15 Avond overdenking. 22.30
I.(gr kl2»g'--2^0 Stereo:
2335-24.00* Nieu^' Ev*"*
Hilversum II. 298 m. VARA: 18.00 Nieuws
1.15 Actualiteiten. 18.25 Licht orkest er
'hte grammofoonmuziek
overzicht. 20.00 Nieuws
Zangsolister
klankbeeld. 22.00" Grote" cwiponi
19.50 Parlementair
MHHLicht
20.30 Verhaal halen, wedstrljdpel. 21.00
n_i trumentale begeleiding.
"\7AN boodschap
penjongen tot
gevierd filmster.
Dat is de sprong,
die Adam Faith in
twee jaar maakte.
In cijfers uitge
drukt: van dertig
gulden per week
tot een inkomen
van een half mil
joen per jaar!
Adam Faith (25)
wilde al als kleine
jongen bij de film.
Zijn jeugddroom
leek nooit waar
heid te worden,
toen hij een baan
tje als boodschap
penjongen aannam.
Midden in de skif-
fle-rage werd hij
zanger bij The Wor
ried Men en ging
hij een jaar lang op
toernee. Toen kreeg
Chris Andrews
Adam Faith
en overwon, toen
hij zijn kans kreeg
in het tv-program-
ma „Oh Boy". Tot
zelfs uit Duitsland
kwamen er uitno
digingen voor de
jeugdige beat-zan-
ger. Anderhalf jaar
trad hij in Ham
burg op met groe
pen, die inmiddels
wereldberoemd zijn
geworden, o.a. The
Beatles.
Minder succes
had Chris Andrews,
toen hij in eigen
land met een beat-
groep ging optre
den. Min of meer
ontmoedigd gaf hij
zich weer over aan
zijn oude hobby:
liedjes schrijven.
P.06 Kenmerk.
TV-film. 20.00 Jol
20.20 Uitzending
sche Unie 20.30
film (beide keuringen
Journaal.
•land n. NTS: 20.00 Nieuwa in het
kort. AVRO: 20.01 De Doelen, programma
over het nieuwe concertgebou
dam. 20.30 Shindig, Amerikaan:
studiemogelijkheden,
hy de kans voor de televisie op te treden. Hij kwam Adam Faith werd zijn dankbare afnemer, want „The
twee keer voor de camera's, deed aan een paar shows First Time", „We Are In Love" en „I Love Being In
mee, maakte twee grammofoonplaten, maar het liep al- Love" kwamen alle in de Engelse top 20 terecht. Via
'S i op "i,? V Adam kwam Chris Andrews in contact met het snel po-
Teleurgesteld begon Adam Faith weer boodschappen pulair geworden tienerzangeresje Sandie Shaw. Hij ging
Au 'A 4 U~J ook haar hits maken: „Long Live Love", „Girl Don't
Come", „Message Understood" en „How Can You Tell".
Waarom zij wel en ik niet, moet hij hebben gedacht,
toen hij besloot zelf ook weer te gaan zingen. Zijn „Yes
terday Man" haalde in enkele weken de Engelse top 10
en werd ook in de rest van Europa hoog genoteerd. Chris
Andrews is bezig, opnieuw naar de top van de hitparade
te klimmen, nu met „To Whom It Concerns".
te bezorgen. Alle hoop op een carrière als artiest had
hy opgegeven. Eén man had echter zijn naam onthouden:
bandleider John Barry. Hij haalde hem opnieuw naar
de televisiestudio en nu was zijn optreden wèl een door
slaand succes. Spoedig daarna maakte hij ook zijn film
debuut en dat leverde hem contracten voor nieuwe films
op. De grammofoonplatenmaatschappijen begonnen be
langstelling voor hem te krygen. „What Do You Want"
was meteen raak, de volgende trouwens ook dankzy de
teksten van Chris Andrews.
Voelt Uzlch moe?
Futloos, dag in dag uit?
Laat Sanatogen U helpen.
Neem het dagelijks en
merk hoe Uw oude energie
en levenslust terugkeert.
Sanatogen
F ons Jansen nu
oecumenisch
DEN BOSCH Cabaretier *Fons Jan
sen heeft de vleugels wat wijder uitge
slagen met zijn nieuwe programma Hoe
Meer Zielen. Is hy met de succesvolle
Lachende Kerk begonnen, waarin hij op
milde wijze zowel de Rooms-katholieke
Kerk als de gebruiken daarvan op de
korrel nam. dezer dagen kwam hij oecu-
menischer op de planken.
De talloze niet-rooms-katholieke be
zoekers van zijn eerste cabaret zullen
zich er wel over verheugen, dat Fons nu
ook andere kerken in zijn programma
betrekt
FRANKFORT De leider van een
Westduitse organisatie voor maatschappe
lijk werk. die speciaal het werk onder
buitenlandse mohammedaanse arbeiders
behartigt, vreest, dat de neiging van deze
mensen, om op zichzelf te leven, getto's
zou kunnen doen ontstaan. De heer G.
Haar zei. dat hoewel er nog geen geval
len bekend zijn van openlijke discrimina
tie tegen de mohammedanen in
West-Duitsland. er een wijd veld is,
waarin misverstanden mogelijk zijn. Bin
nenkort zullen zes mohammedaanse gods
dienstonderwijzers in West-Duitsland
arriveren voor de geestelijke verzorging
van de mohammedaanse gastarbeiders.
(Van onze radio- en tv-redactie)
De diverse omroeporganisaties en de
NTS hadden kennelijk hun medewer
kers zoveel mogelijk vrij gegeven hij
de jaarwisseling en daar hebben wij
niets op tegen. Wie wat wijding en
veel gezelligheid wilde van de beide
media, kon dat toch wel krijgen.
Alleen het VARA-radioteam voor de
zaterdagochtend en een verscheiden
heid aan radio-medewerkers van de
KRO waren op Nieuwjaarsdag in de
weer voor het presenteren voor voor
namelijk platenprogramma's.
NCRV en VARA zorgden voor veel
vrolijkheid op Oudejaarsavond, al was
vrijwel alles keurig op de band vastge
legd, maar ds. Van den Bosch was
persoonlijk in de studio aanwezig om
via Ned. 1 met een boeiende, niet te
zware en toch veel zeggende meditatie
tegen 12 uur het jaar te besluiten en
dat verdient veel waardering.
Bijzonder aardig was de impressie
„Grootvader en kleinzoon" van Jaap
Molenaar. Misschien wat sterk naar
een bepaald milieu getrokken, maar
daar werden de kindervragen en het
grootouderlijk geduld niet anders
door. Menigeen zal het eigen klein
kind hebben herkend in de babbeltjes
en maniertjes en vooral ook het „lied'
je van verlangen" van de kleine Jus
tus.
Het klucht-achtige blijspel „Vrij
staand landhuis" werd kostelijk ten to
nele gevoerd. Het mag dan een oud
VANAVOND TE ZIEN
Nederland 1 NTS
7.06 uur (gezamenlijke kerkelijke zendgemachtigden): in Kenmerk
een documentaire over godsdienstig en kerkelijk leven achter
het IJzeren Gordijn.
7.35 uur Flipper en het sponzenduiken.
8.30 uur speelfilm voor groot en klein: Jody en het hertenjong, een
oude film die altijd aantrekkelijk blijft.
Nederland 2 AVRO
8.01 uur rondleiding door het nieuwe Rotterdamse Concertgebouw
„De Doelen".
8.30 uur Amerikaanse tienerparty „Shindig".
8.55 uur documentaire over studietoelagen en studiemogelijkheden m
ons land.
9.40 uur korte opera van Ermanno Wolf-Ferrari: „Suzanne verbergt
iets" (nl. dat zij stiekum sigaretten rookt) in Nederlandse
vertaling. Echtpaar: Wilma Driessen en Henk Smit.
VANAVOND TE HOREN
Hilversum 1 NCRV
7.30 uur gevraagde klassieke muziek.
8.00 uur dansmuziek op de plaat.
g.20 uur hoorspel „Dat arme kind" van Max Gunderman in vertaling
van Jan de Vries. Een huwelijk dreigt te stranden op ïnwo-
i en boekbespre-
Hilversum II VARA
7.00 uur Jacqueline amuseert de mannen.
7.30 uur Mantovanni speelt.
8.05 uur optreden van De Jonge Flierefluiters.
8.30 uur spelletje „Verhaal halen", daarna liedjes van overal.
925 uur programma over het standbeeld van Petrus Regout.
10.00 uur volksliederen van grote componisten.
11.25 uur Jazzmagazine.
lied op een nieuwe wijs zijn, i
zoals de NCRV het bood was het
ver amusement van heel behoorlijke
kwaliteit, dank zij uitstekende rolbe
zetting.
Het glanspunt van de avond vonden
wij de Telediscoparade van Dick van
Bommel. Jammer, dat er zo verschrik
kelijk veel werk aan zo'n programma
vastzit, want wat is het goed en wat
kan men veel doen met knappe beeld
montage. Hopelijk behoeven wij nu
niet weer twee jaren te wachten op
een vervolg. Ons viel het op, hoe ook
hier ondeugend werd gespot met be
kende figuren uit het openbare leven,
maar de ware geestigheid hoogtij vier
de en niets kwetsends te bespeuren
was. Zo kan het dus toevallig ook nog
Het liedjesprogramma van Jules de
Corte beantwoordde bijna geheel aar
hooggespannen verwachtingen: het ge
forceerde, uit het hoofd geleerde ge
sprek met Gerard Cox had beter
achterwege kunnen blijven. Jules be
hoeft hetgeen hij zegt in zijn liedjes
niet met een praatje toe te lichten.
Een woord van lof moeten wij uiten
voor de uitstekende kwaliteit van het
binnenlands jaaroverzicht, dat de NTS
op de late avond vertoonde. Bij beste
montage van Henny Budie schreef Ad
de Vries bijzonder goede tekst, welke
door redactrice Eugenie Herlaar feil
loos werd voorgedragen. Alle bewonde
ring voor dit meisje dat haar stem
prachtig weet te gebruiken en zich
nooit verspreekt.
Na de jaarsluiting en wat „natte:
beelden van Amsterdam rondom de
Westertoren (heel geslaagde beelden,
waarvoor ook weer een NTS-team in
touw was!) kwam omroepster Rieke
van Epen in een feestjurkje terug op
het scherm om een vrij aardige monta
ge van beeldhoogtepunten uit het afge
lopen jaar aan te kondigen.
Aangezien wij deze avond bij de
NCRV bleven kijken kunnen wij u
alleen melden dat ook de VARA een
gevarieerd amusementsprogramma
bood, waarin Rinus Ferdinandusse ei
zijn medewerkers op de hun eigen wij
terugkeken in 1965.
Nieuwjaarsdag bracht als glorie het
schitterende Nieuwjaarsconcert uit We
nen. compleet met verrukkelijke bal
letten en de nodige grapjes van het
orkest: dit programma, dat af en tot
een tikje mistig overkwam, beant
woordde weer aan haar faam van
„mooiste uitzending van het jaar".
De KRO liet 's avonds weer een
paar amateur-tv-stukjes zien: iedere
kijker kan daaruit concluderen hoe
moeilijk het wel is, voor televisie te
schrijven, ook al voeren echte acteurs
het spelletje met toewijding op. Later
kon men kiezen tussen Danny Kaye
nog een deel uitvoering van Bach'
Weihnachtsoratorium: wij kozen het
laatste en genoten daarvan veel.
De radio passeerde de Oudejaars
avond met vele, vele platen draaien
(KRO) en een herhaling van de mon-
van NCRV en VPRO spraken een kort
woord in de sfeer van afscheid en
nieuw begin en na twaalven was het
weer platen voor en platen na.
Op Nieuwjaarsdag had de KRO
's middags een lange „instuif' in Den
Bosch, waarvan voornamelijk door tie
ners werd gebruik gemaakt en dat
voor de toehoorder een nogal vervelen
de aangelegenheid was.
Geïllustreerd jaarverslag
i het volkslied. 2230 Nieuw-,
iten. 22.50 Spontane reacties, discussie t
cl. 23.25 Jazzmagazl
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Nog net op de laat
ste dag van 1965, om het niet al tezeer
te laten verjaren, bood de NTS ons
haar rijk-geïllustreerd jaarverslag
het voor haar belangrijke jaar
1964 aan.
Aan geschrift, maar ook aan foto's
in door de omroepen verzorgde
NTS-programma's ziet men terdege,
hoe snel de tijd voorbijgaat en hoe
vlug het heden verleden wordt, want
wie herinnert zich bijv. nog als de dag
van gisteren, dat Eurovisie tien jaar
bestond en dat Anneke Grönloh het
Nederlandse Songfestival won...?
Niettemin: „Het jaar 1964 zal voor
de televisie in Nederland gekenmerkt
blijven als het jaar van de grootste
expansie welke zich in de ruim 13
Jaren van haar officiële bestaan heeft
voorgedaan", zegt de NTS-voorzitter
E. A. Schüttenhelm in zijn „ten gelei
de". Weet u nog, waarom?
Met de komst van het tweede net
werd de zendtijd in één klap met 60
JL/I 1,1 lol '/T
vanavonc
NTS: 19.00 Nieuws in het
as Vaak. CVK/TKOR/RKK
19.35 Flipper.
8.10 Lichte gramm
:iek. (830-832
Nieuws.) 8.40 Voor de huisvrouw. 9.35 W!
standen. 9.40 Gevarieerd muziekpi
.urogramma.
lezing. 11.00 Voor de
1130 Lichte grammofoonmuziek. 11.50
12.00 Angelus.
I Voor de boerer
and- en tuinbouw
12.30 Nieuws. 12.40 Aktualiteiten of grammo-
imuziek. 12.50 Lichte grammofoonmuziek
praatje. 1335 Voor de plattelandsvrou-
i. 13.45 Licht muziekprogramma. 14.4J
sus over geloofsleven en godsdienstige
-ning. 15.00 Klassieke grammofoonmuziek.
0 Voor de zieken. 16.40 Programma
oudere luisteraars. 17.00 Voor de jeugd. 17.50
Overheidsvoorlichting. 18.00 Internationale
volksliederen. 1830 Uitzending van de Partij
de Arbeid. 18.30 Radio Volksunlversl-
foonmuziek. VPRO: 7 50 Dagopening. AVRO;
8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek.
(Om 8.25-8.30 De groenteman.) 8.45 Morgen
wijding. 8.55 Boekbespreking. 9.00 Voor .J-
zieken. (Om 935-9.40 Waterstanden.) 10.
Voor de kleuters. 10.10 Lichte grammofoon
muziek. (Om 11.00-11.02 Nieuws.) 12.00 Dans-
orkest en zangsolisten. 12.27 Mededeling:
t.b.v. land- en tuinbouw. 1230 Overheidsvoo
lichting. 12 40 Licht ensemble met zangsol 1:
13 00 Nieuws. 13.10- Actualiteiten. 1830 Be
gisch Muzikantenuur. 14.40 Zuld-Afrlka,
klankbeeld. 15.05 Voor de vrouw. 15.40 Zang
en plano. ,6.00 Nieuws. 16.02 Voor de jeugd.
17.15 New York calling, praatje. 1730 Lichte
grammofoonmuziek voor de tieners.
Hilversum III (FM-kanalen). NRU/NCRV
9.00 Nieuws. 9.02 Instrumentaal allerlei (gr.
10.00 Nieuws. 10.02 Licht muzlekprogramm.
(gr.) .(Om 11.00 Nieuws.) 12.00 Nieuws. 12.0
Volksmuziek, 12.30 De Top Tien van dez-
week. 13 00 Nieuws en actualiteiten (evt.).
13 02 Licht pianospel. 13.30 Klanken
elger
0 Nieuws. 14.02 Lichte
le muziekjes (gr.). 15.00 Nieuws. 15.02 Lichte
grammofoonmuziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Ti<
nerama. NRU/VARA: 17.00 Nieuws. 17.02 Ver
zoekplaten. 18.00 Sluiting.
Draadomroep vanavond
I. Richard Wagner: Siegfried-Idyll: Phil-
isch Or!-
Kubelik II. Johanne
sche Festouvertllre
Orkest van Berlijn
Brahms: 1. Akademi-
p. 80: PhllharmonU
l.v. Paul van Kemp.
gedicht, op. 28: Phllharmonla Orkest o.l.
Lor In Maazel. 2. Conoert voor hoorn e
orkest nr. 2 in Es. Allegro. Etwi
gemachlich. Tempo I. Ruhlger. Tempo
Tanquillo. Andante con moto. Piü moss
Tempo I. Rondo. Allegro molto. Denn
Orkest o.I.
pet uitgebreid, al viel dat niet zo op.
Daardoor echter moesten de tv-facili-
teiten en de personeelsbezetting mee
nitbreiden. Er werd zorg gedragen
drie nieuwe studioruimten: Belle-
in Amsterdam, Concordia in Bus-
sum en een deel van het voormalige
Provinciehuis in Den Haag werden ge
huurd. De apparatuur werd goeddeels
verdubbeld.
Voorts kwam en ging de REM met
zijn Noordzeetelevisie en het parle
ment begon te spreken over „open be-
jtel"; de BRT benoemde vanwege het
toegenomen contact met de NTS een
permanente vertegenwoordiger in Hil
versum, er werden krachtprestaties ge
leverd bij de uitzending van de Olym
pische Spelen in Japan en er werd
cien jaar Eurovisie „gevierd", waarna
er nog tijd werd gevonden om duchtig
te spreken over kleurentelevisie.
Om de herinnering nog wat meer op
te frissen: in 1964 kwamen er 260.000
nieuwe kijkers bij (tegen 300.000 in
1963) en aan het eind van het jaar
keken we met 1,8 tegen de 2 miljoex
aan.
De BRT nam 78 uren Nederlands»
televisie over (95 in 1963), maar di
Nederlandse overneming van BRT-pro
gramma's steeg van 21 uur in 1963 to»
48 uur in 1964.
Hoewel het Nederlandse taalgebiec
klein is, werden toch 15 uren program
ma naar het buitenland gerelayeerd
maar wij namen daarentegen liefs
240 uur buitenlandse programma'i
(merendeel nog altijd sport!) over
plus 800 onderwerpen van buitenland
se nieuwsuitzendingen. Alleen Duits
land overtrof deze laatste twee cijfers
dat relayeerde 500 buitenlandse pro
gramma-uren en nam 1000 nienws-on-
derwerpen over.
De NTS besteedde in totaal in 196>
49.020.100, dat is ongeveer 8,5 mil
joen meer dan in 1963: de bijna 11
miljoen aan personeelskosten vorm
het dikste cijfer op de lijst: hierns
volgen de programmakosten met ruin
7 miljoen.
Deze cijfers slaan dus uitsluitend of
de NTS en op de eigen en van de
omroeporganisaties overgenomen pro
gramma's.
lijke zaal ontvangst-gereed voor heel goede
Nu gaan we gewoon allemaal
aan de slag. Behalve in Den Haag, het Corps is, alleen de diners voor de
waar een heel apart wereldje het chefs-de r
nieuwe jaar minstens een maand lang residentie
aan het inluiden blijft.
Om te beginnen zijn er op 11
januari twee diners op het Huis ten
onontbeerlijk zyn.
Den Haau. -
tallen komen uit Brussel, Parijs, Lon-
i Bonn. Ze zijn namelijk e<\
die landen geaccrediteerd
Bosch door de Koningin en prins omdat de woningnood in Den Haag
i het Corps
Twee diners, omdat de Oranjezaal moeite vinden, i
de ganse schare ambassadeurs niet in Ze komen vo
één keer een tafelplaats biedt.
Waarschijnlijk is 1966 het laatste
jaar, dat Den Haag deze hofglorie be
leeft, het paleis op de Amsterdamse
Dam is immers binnenkort gerestau
reerd en dan zal als van ouds daar
een Nieuwjaarsreceptie voor het ge
hele C.D. worden gehouden.
Een traditionele uittocht in het be
gin van januari van diplomatenauto's
uit Den Haag op een vroege morgen.
De heren in plechtig zwart-wit, de da-
Daar zijn echte hogen onder, maar
Een deel heeft zijn ook zij die door niemand belangrijk
tien- gevonden worden, doch dat niet weten
of willen weten. By minister Luns
mogen de persfotografen komen, bij
de ontvangsten van de Grootmeeste-
resse niet. Waarom niet is onbekend,
hun Als journalist-zonder-camera kun je
veel natuurlijk wel gaan. Omdat iedereen
kan gaan. Je krijgt dan ook een hand
druk en een glimlach (nadat je on-
Alleen in
Den Haag
gister hebt gezet) en enige weken
later een kaartje van de Grootmees
teres keurig (niet per post) thui«
bezorgd als contra-bezoek.
Maar diep in de hofhoudelijke har
ten wordt gezucht: alweer pers.
Dit in tegenstelling tot de hogen-met-
de dinsdag in september. Voor velen de-wensen, die zijn dolgelukkig dat
zyn dat dan ook de enige twee keren
Niet alleen de hoofden per jaar dat ze in Den Haag zijn.
de Verder is de nieuwjaarwenserij-op- dat ze er zijn en ze noemen zal.
die hoog-niveau gemengd: Nederlands- Zn die vinden je maar flauw als je
ochtendreceptie door de C-D.-dames diplomatiek,
geleden wordt is niet te peilen. Hoe De ministi
lager de rang hoe meer kopzorg. De geeft twee ontvangsten en de Groot
echtgenote van de derde secetaris meesteiesse van H.M. de Koningin
mag jong en schoon zijn, ze zal niet ook twee.
mogen uitblinken bij de ietwat beza- Ontvangsten waarvoor geen uitno-
het eenzijdig spel niet meer
Buitenlandse zaken spelen. Ze geloven er nog namelijk
nog altijd in.
Ik niet.
zijn, zodat het totaal schema
war gebracht wordt.
Nu zyn er, omdat er geen konink-
de kan er heen gaan. In principe dan.
In werkelijkheid gaan alleen zij. die
zichzelf zo belangrijk achten, dat hun
81
De vrouw ging en Bonsma vroeg aan de zweef
vlieger, die Geoffry heette, om nu eens precies te
vertellen hoe hij ontsnapt was en hier verzeild
geraakt, een eeuwig eind uit de buurt van
Arnhem. De jongen zag er doodvermoeid uit; het
werd tijd, dat hij ergens kwam waar hij veilig
was en kon uitslapen. Het verhaal, dat hij te
horen kreeg, sloeg Bonsma voor het eerst van zijn
leven met stomheid.
„You want me to believe that you walked in
uniform all the way from Apeldoorn, from the
hospital to this place0 And nobody was looking at
you?" ri$) Bonsma uit.
„Well, I can't understand it myself, but it is the
truth."
„You walked from the hospital, through the
village of Apeldoorn without meeting one German
soldier?"
„Oh no, I met a lot of them, but nobody looked
at me. I agree, it was a rather funny sensation."
Bonsma zat paf. Hij was niet voor een kleintje
vervaard, maar dit kon toch alleen maar een laco
nieke koele klant van een Engelsman presteren.
Kalm uit een Duits hospitaal wandelen in Engels
uniform, door de straten van een zwaar bezette
stad lopen om ten slotte hier te belanden in het
enige huis, dat niet door de Duitsers bezet was, en
dat alles met een Duitse granaatscherf nog in je
schouder! Bij Bonsma groeide de vaste wil om
deze jonge kerel te helpen, deze, nee, speciaal deze
zouden de Duitsers niet in handen krijgen als hij
er wat aan kon doen, maar daarvoor moest hij
snel handelen. Het was werkelijk geen wonder,
dat de vrouw zenuwachtig was. Van hieruit kon je
de soldaten achter in de tuin zien lopen. Hij
l DOOR
l H. H.
tiiii.ii.im.nmui
3
3
VAN NIJNATTEN— 3
DOFFEGNIES
overwoog om eerst naar huis te gaan en een
burgerpak te halen, maar op dat moment kwam
de vrouw handenwringend binnen en zei half hui
lend:
„Daar komen dezelfde kerels van gisteren weer
aan. Wat moet ik doen, wat moet ik doen!"
Bonsma was op slag van een strakke zelfbeheer
sing, hij trok zijn overjas uit, beval Geoffry op te
staan, de jas aan te trekken en hoog aan de hals
te sluiten, greep de trillende vrouw bij de arm en
beet haar toe:
„U gaat naar de deur, maar probeer ze zo lang
mogelijk aan de praat te houden. In die tijd glip
ik met de piloot de achterdeur uit. Zodra de
Duitsers binnen zijn, gooit u de deur met een bons
dicht, ik grijp de fiets en smeer hem. U hoeft
verder niet bang te zijn als u maar doet wat ik
zeg!"
Oom Chris lachte en zei bedachtzaam:
„Jawel, maar een dikke achterop trapt zwaarder
dan een hups mager ding," en met een blik naar
de niet al te beste fiets van de boer, „en voor je
banden is het ook niet best."
„Nou, ik waag het erop, zwaarder dan een mud-
zak aardappels zal ze wel niet wegen, daar draai
ik m'n hand niet voor om."
Hij bekeek z'n fiets van achteren en van voren,
freewheelde met wijd uitstaande knieën en grin
nikte tegen oom Chris: „Als ik erdoor zak, zal de
knokploeg een nieuwe voor me moeten vorderen,
da's alles."
„Afgesproken!" zei oom Chris.
Een poosje reden ze zwijgend naast elkaar. Oom
Chris dacht met een zijdelingse blik naar zijn
makker: Wat een aardig gezicht heeft hij toch. Zo
gezond en fris en met zulke eerlijke ogen. Het
gevaarlijkste werk doet hij of het doodgewoon is
en hij maakt nooit ergens drukte over. Hij had
hem nog nooit eens echt uitbundig gezien. Toen
keek oom Chris op zijn horloge en zag, dat het al
tamelijk laat was. Hij begon harder te trappen en
achter hem volgde de boer op z'n krakende
fiets.
Vlak bij het station gingen ze uit elkaar; de
boer zou bij de spoorbomen wachten, oom Chris
ging het perron op. Daar liepen Duitse soldaten,
bepakt als lastezels, werklui die buiten het dorp
hun karwei hadden en een troep giechelende meis
jes van de Finofabriek uit Harderwijk. Hij kon
Bonsma zien, die op de weg achter het station
stond te praten met een kennis en als altijd had
hij het druk met armen, benen en mond. Zelfs kon
oom Chris hem zo nu en dan hier horen oreren.
Het zag er niet gevaarlijk uit en toen de trein
binnenreed, was het niet zo moeilijk om de Joden
onopvallend door de controle te krijgen. Oom
Chris had moeite om niet te lachen om de grimas
sen, die Joep tegen hem maakte, en ook Heintje
slenterde daarheen met een gezicht als een oor
wurm. (Wordt vervolgd)