Schril beeld
van doldwaze
èn trieste profeten
Politiek
Perspectief
KVP DRAAGSTER VAN
CHRISTELIJKE VISIE
Religieus perspectief
Doel is vrijheid
SC
1
RUIMTE
I
Rechtvaardigerj
wereld streven
van socialisme
in
Drie „ismen zijn
wezen anti godsdienst
Z ATERDAG 18 DECEMBER 19e
DAMSTERDAMSE EXTREMISTEN
Deze keer:
WAAROM IK PARTIJ KIES
llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
Rotterdam „vijf mü-
joen bewoners van de Rand
stad lopen het grootste ge
vaar omdat de dijken volkomen
ondermijnd zijn door de kosmi
sche stralingen. Daarom moeten
zij in hun eigen belang zo spoe
dig mogelijk geëvacueerd worden
naar de Veluwe, Drente, Brabant,
Portugal, Spanje, de Sahara en
Israël. Pas na 10 jaar mogen zij
terugkeren: als de dijken kos
misch zijn afgeschermd." Het
zijn woorden van de Amsterdam
se restaurateur Nicolaas Kroese,
vader van de internationaal be
kende Vijff Vlieghen, die al ja
ren een min of meer verborgen
tweede bestaan leidt als (mis
kend) universeel „profeet."
ANP-redacteur Dick P. J. van
Reeuwijk tekende ze op in zijn on
langs uitgekomen boekje „Damster-
damse Extremisten", waarin Amster
dams meest doldwaze, kluchtige, zie
lige, maar meestal ongevaarlijke
„profeten" ten tonele worden ge
voerd. De cataloges begint met anti
rook-magiër Robert Jasper Groot-
veld en gaat via Bart Huges (met
het derde oog), zonderlinge wijsge-
ren-van-de-koude-grond, happeners,
Volgend jaar zullen de stem
hokjes bevolkt zijn met één mil
joen kiezers meer dan bij vorige
verkiezingen. Jonge kiezers, van
goed in de twintig, worden dwin
gender dan ooit geconfronteerd
met de keuze: een confessionele of
een niet-confessionele partij? Het
is een van de wezensvragen van
een generatie, die zich rigoureus
losmaakt van het verleden, de
traditie afschudt als een blok aan
het been en de persoonlijke vrij
heid boven alles stelt.
De vraag blijft spelen, nu en later:
heeft een confessionele partij (nog) zin?
De socialisten zijn er gauw mee klaar,
zij verzekeren ons al jaren: geen enke
le. Een man als Vondeling, nog opposi
tieleider zijnde, heeft zelfs het ongehoor
de verwijt gemaakt; de confessionele
opheffen om ruim
cratie functionerende moet zien te hou
den, er nog zo over denkt. Of was het
een propagandistisch handigheidje, dat
de nooit werkelijk gelukte „doorbraak" -
opnieuw op gang moest helpen? Het H B E3" B I ffgni Hffl
heeft er verdacht veel van. I I V* I I
De KVP is nooit een kerkelijke partij
geweest. Ze is in haar bestaan, na de
oorlog dus, niet anders geweest dan een
beginsel- èn program-partij. Als zodanig
is ze onafgebroken regeringspartij ge
weest, heeft ze verantwoordelijkheid ge
dragen voor alle goede en foute dingen
die een regering heeft gedaan of gewild,
is ze een onmisbaar bindmiddel geweest
in ons politiek bestel.
In deze derde aflevering van de rubriel
Politiek Perspectief, die vrijwel tegelijk ij
vier kranten van verschillende politiek!
kleur verschijnt, stellen de leden van he
Comité Jeugd en Politiek di
de rubriek voor hun rekeninj
nemen, zich de vraag die vel
jonge mensen zich stellen d
gaan stellen: waarom kies i|
die partij P De vijf comitj
leden - Paul Beugels KVP)
Nico Booij (PvdA)Jac. Hui]
sen (CHU), J. H. J. RosL
(ARP) en H. D. SchouteT
(VVD) - geven hier hun ant
aeriana zou onbestuurbaar worden,
althans op dit ogenblik, omdat de chris- WOOrd.
telijke partijen, met name de KVP, de
i links, met niets ertussen. Ne-
spil zijn waarom ons politieke en maat
schappelijke leven draait. Waarmee ik
niet wil tegenhouden dat de keus tussen
links en rechts steeds sterker gaat spre
ken, al is dat allerminst de keus tussen
christelijk en niet-christelijk.
Waar het in de toekomst op aankomt
de toekomst is al begonnen in een
nieuw christelijk denken dat verder is
dan het nieuwe socialistische denken
is, dat politiek en partij, gelijk het hele
leven waarmee ze zo verstrengeld zijn,
een geringere moederbinding hebben
met één bepaalde religie, maar zich wel
degelijk blijven inspireren om het nim
mer te verwaarlozen christendom.
Mijn antwoord op de vraag: ik ben
KVP-er, en ik blijf het, omdat en zo
lang er mijn christelijke levensvisie en
mijn politieke verlangens er tot gelding
kunnen komen. Daarom hoeft ze van
mij niet „katholiek" te heten, vervang
het door „christelijk", opdat de „oecume
ne" ook in de politiek kan doorwerken,
niet eng-religieus maar universeel-chris-
telijk.
PAUL BEUGELS
Booij
pot-articst Simon Posthuma op bijeen-
nieuwste tijdsverschijnsel: de provo's, "aak""™,high" word™6'
Hij vat ze samen onder de titel
extremisten, een begrip, dat schrij
ver overigens niet alleen negatief
wil zien. „Anders zouden ocrk de
namen van majoor Bosschardt,
raadsleden en enkele anderen niet
in het boek voorkomen."
Roeping
In „Damsterdamse Extremisten"
onthult Robert Jasper Grootveld
i ondanks vurige eigen acties zelf nog
ro"fdin/kwk.mP,"end) "0e Mi waarbii" hij" Zij™töet"ters?m*kt"'Si
„Ik maakte in het Wilhelmina Gast-
Broodnuchter worden de bizarre scè
nes in keldertjes en op straat beschre
ven. De schrijver vertelt over dwaze
stunts. Zoals die van Johnny de Selfkic-
ker, die zich wilde laten kielhalen. Zijn
„high" zou hem wel tegen de verdrin
kingsdood beschermen. Geen enkele
Amsterdamse rederij bleek echter be
reid een schip beschikbaar te stellen.
„Hoewel de teleurstelling groot was", zo
schrijft Van Reeuwijk, „voelt Johnny
zich spoedig weer zo gelukzalig, dat hij
beweert te kunnen vliegen. Hij klimt in
een hoge boom en vliegt juichend naar
beneden. Hij maakt
Bij deze foto schrijft de
auteur: „Johnny de Selfkicker
letterlijk in hoger sferen. Hij
is zo „high" dat hij denkt te
kunnen vliegen. Hij springt
uit een boom en zweeft naar
beneden, waarna hij met een
vreselijke smak tot de werke
lijkheid terugkeert."
(foto Cor Jaring)
Ondemocratisch
IN 1966 zullen vele jonge kiezers
voor de eerste keer hun stem p'arU^AKp7.*'Maar
uitbrengen in verband met de
verkiezingen voor de Gemeente-
Haar nu overbodig verklaren, mèt de raden en de Provinciale Staten,
andere christelijke regeringspartijen (al Voor velen is de keuze op welke
heeft de CHU zich nu om opportunisti- y>o„+ti 7a] Avrvrdpn pp^tpmd Peen
sche redenen wat afgezonderd), is even PaillJ zaï woroen gestema geen
ondemocratisch als te beweren dat de vaststaande zaak. De Uiteindelijke
beVs1aand|rSrdDhebbcnPHatVe™ mfi beslissing wordt maar al te vaak
kenning van de werkelijkheid, dat het pas genomen in het stemhokje en
Nederlandse volk toevallig uit méér dan Jan is het no0, een gok
alleen maar politiek getrainde socialis-
ten, onverbeterlijke liberalen en fanatie
ke ban-de-bommers bestaat. De huidige politieke situatie in Neder-
land maakt het de kiezers zeker niet
Het is een overschatting van het sócia- gemakkelijk. Vooral nu duidelijk geble-
listische denken, dat zijn ideologie van ten js dat alle grote partijen hebben
het marxisme verheft boven het chris- ingestemd met de plannen van de rege-
tendom, alsof het christendom alleen in rinff Cais. Zij waren het alleen niet
de kerk behoort te worden beleden. altijd eens op welke wijze deze plannen
Het is al te simpel om de christelijke zouden moeten worden gefinancierd.
Wat nu te stemmen? Dan is mijn
antwoord:_ stem de Anti Revolutionaire
het stemmen op een liberale, socia
listische, of communistische partij een
moeilijke zaak. Dit komt omdat het libe
ralisme, socialisme en communisme in
hun wezen anti-godsdienstig zijn.
Door op
deze partijen te stem-
ik werkte ook reeelmatif aansioriiieiiue irem wil xiypxiouseren en
8odmÏi «rtoelorri XhkMv tot stilstand brengen, weten bedachtza-
s od een stoel om de Dloeds- onder de happeners ,e voorko.
handstandjes op een stoel om de bloeds
omloop te stimuleren. Die stoel is toen
een keer in elkaar gezakt en ik kwam
op mijn schedeldak terecht. Ik kon ge
lijk worden opgenomen in een zaaltje,
waar allemaal mannetjes in het gips
Die mannetjes hadden maar één beeid
sport: stiekem roken als de zuster het Peter
niet zag. Als ze een beetje konden lopen sing
Stedebonner
gingen ze naar het toilet c
Gogh, die de absolute oplos- weert men vaak van P.v.d.A.- of
heeft gevonden? de°braw°va^Satolo- V-V.D.-zijde. Dit getuigt van een
Jac Huij'sen
T|E christelijke partijen hebben
geen bestaansrecht, zo be-
heb lekker gerookt. Toen ben ik voor van 33 km lang en 300 meter hoog met zm<fhei<i- Elke partijformatie, die
het eerst mijn stem gaan verheffen: „he- 250.000 woningen voor een miljoen men- Steunt op de eerlijke OVertuiffin?
ren, de eerste Nederlandse sigarettenfir- Sen. Vervoersproblemen, geluidshinder, vart PPT1 it
ma heette Kerkhof! Dat geeft toch wel weersinvloeden, bevoorradingsvraag- groep staatsburgers IS
1onlron w®n?» stukken, verkeerschaos: men zal er in mijns inziens gerechtvaardigd.
deze enorme ringstad geen last van heb- Het is alleszins te billijken dat er
ben. Het enige probleem waar ontwer- J
per Van Gogh nog mee zit. is de finan- mensen zijn die de tegenstelling
ciering van een dergelijk project: socialisme-liberalisme te beperkt
vinden.
te denken, hè heren?" Sommige
netjes schrokken zich halfdood. Het
beeld was toen compleet. Ik wist, dat ik
iets moest doen tegen de tabaksreclame
om het geweldige rokersprobleem aan
te pakken.
Happenings
twaalf miljard gulden.
„Veilig verkeer"
Met feeling voor publiciteit organi
seerde hij acties. Op tabaksreclame aan
aanplakzuilen schilderde hij grote K's, Amsterdamse raadszaal^ levert het
aan de Korte Leidse Dwarsstraat vestig-
Vaak zijn socialisme en liberalisme
nog slechts botsend op sociaal-econo
misch terrein. In hoeverre is de WD
Een andere vrolijke anekdote uit de n°£ echt liberaal? Het is nu meer een
Amsterdamse raadszaal levert het ver- antl-PvdA-partij. De kwestie-Van Riel
haal over het raadslid Van Veen, die de bewees weer eens dat de WD eigenlijk
partij voor Veiliger Verkeer vertegen- meer een geaffecteerde uitgave van de
de hij zijn internationaal bekend gewor- woordigt. „In zijn kleine sportwagen Boerenpartij is en Van Rlel een „gelet-
den anti-rooktempcl, waar de meest bi- suist Van Veen op een avond naar een terde Koekoek".
zarre happenings werden en worden begrotingsvergadering. Hij wil er om
,nn.,nVc Ipmr,., iQ a#p.p acht uur zijn. Daarom begint hij op het Waarom zou het socialisme of het libe- men
(ondanks het feit dat de tempel is afge- Rokin een ferme inhaalmanoeuvre, die »hme - beide afkomstig uit de vorige ken nai. een verantwoord beleid. De en PvdA zijn slechts"„bijstuurders"!
brand) gehouden ter bestrijding van het hij tegen zijn bedoeling moet doorzet- a^-woorrI te epvpn "on Srte vrawin van onderlinge solidariteit geïnspireerd door
zinloosheid.
Het is het aantrekkelijke voor mij in
de CHU dat ze je de ruimte laat voor
de beleving van de individuele vrijheid
en verantwoordelijkheid.
Wie zwart-wit denkt hoort in de Unie
niet thuis. De A.R.P. is me persoonlijk
te star en dogmatisch. Hier ontbreekt
het gevoel voor nuance.
Men noemt daar te snel iets exclusief
christelijk. Het is goed als een partij de
zaken wat relativeert ook zichzelf
en bescheidenheid toont. Christelijke
partijvorming mag niet ontstaan uit de
behoefte tot blokvorming.
Dat de christelijke partijen ook prak
tisch goed functioneren leert de geschie
denis. Sinds 1918 hebben deze groeperin
gen onafgebroken de meerderheid ge
had en wat is er in die tijd niet een
vooruitgang geboekt, al moet er nog
veel gebeuren.
schien bent i
om der wille van de vrijheid,
gaat mij er in de politiek om
mensen zo veel mogelijk kansen te gevj
om hun leven in te richten zoals 3
het beste vinden, en om te zeggen i
ze op het hart hebben. Waarom
iemand gestraft worden, die het r
vindt een bord met het woord
bliek" buiten zijn raam te hangem
waarom zou men wel zijn eigen regefl
niét
We zijn nog niet klaar met de
heid, na de instelling van de vele 3
senrechten, die we nu vanzelfsprekej
vinden. Dat is het werk van de oul
liberalen .geweest, maar de tegenwoorjj
ge liberaien, of wat daarvoor door r
gaan, denken me bij het woord
heid" te veel alleen aan de vrijheid i
geld te verdienen. Juist die vrijh»
gaat zo vaak ten koste van ander-mar
welzijn, en daarmee van diens yr[
Nog actueel
De strijd van het socialisme i
gericht geweest de grote massa w.
mensen vrij te maken van de kapitalis Militai
men schaart de kiezer zich onder hun sche slavernij. Dat mogen nu grote di
vlag die het hele leven overschaduwt, ke woorden lijken, maar m feite i
Dit moet voor een christen ten ene ma- strijd nog steeds aan de gang, nu
le onaanvaardbaar zijn. Dus stemmen op wereldniveau. De vroegere kolom
op een christelijke partij. Maar waarom hebben de vrijheid gekregen maar voa
nu specifiek de ARP? Wel, om de vol- lopig is het niet veel meer dan de i
gende redenen. heid o~ ,,w"
acht
Rokin TOI 1C11UC l.iuaom.af.fjcu.ic, uic
hij tegen zijn bedoeling moet doorzet- ee,-,w alleen in staat zijn
ten omdat hij naast een rij auto's te- antwoord te geven op de vragen van het Evangelie moet de richtsnoer zijn!
rechtkomt. Zijn sportwagen schiet voor- vbe™fe Hieruit blijkt dus mijn voorkeur voor
Persoonlijk geef jk de voorkeur aan ®en confessionele partij zoals de CHU.
:n niet dogmatische centrumpartij. In vooral .ook, omdat de ^christelijke partij
achtervolging in tot op de binnenplaats i irfat ?.7,fe<fJ'
prijsstijgingen.
VVD en PvdA pretenderen dat zij het
beleid bepalen, tenminste als er succes
sen te melden zijn, maar dit is onjuist
De stabiele christelijke centrumpartijen
i honger te lijden.
Het zijn nu de rijke landen,
De ARP, in samenwerking met de nigde Staten, Rusland en Europa v
ARJOS, is zich bewust dat men thans wij!) die zich verrijken ten koste
een nieuw tijdperk is ingegaan nl. het de ontwikkelingslanden. Wij zullen
tijdperk van de cybernetica. Zij tracht rijke landen een offer moeten brenge
nieuwe wegen te vinden om overeen- als men het ten minste een offer
komstig' haar beginsel een verantwoor- noemen, als men de arme landen
de politiek' te voeren. De ARP is hier- redelijke prijs betaalt voor hun produ
door progressief op sociaal en econo- ten, in plaats van het hongerloon dat
misch terrein. Zij kan ook niet anders nu krijgen.
want nu moet de basis worden gelegd Er valt nog zo veel te doen op c
voor de maatschappij van morgen. gebied van menselijke solidariteit.
Ook op andere terreinen laat de ARP wil er maar mee aantonen dat men
vooruitstrevende geluiden horen. Zo is ernstig vergist, als men denkt: we l
zij voor redelijke hulp aan de ontwikke- t>en n?u. zoveel sociale verzekeringe
lingslanden. Eventueel vla een aparte die socialisten zijn nu wel klaar,
belasting. Op andere terreinen laat zij
nieuwe geluiden horen. Daar- Moeizame Strijd
Z Vei
ongeacht onze rang of stand zoe- bepalen voornamelijk het beleid. VVD ARP haar stem in toenemende mate
(Va
MAAS
We zullen trouwens wel nooit „klaa igevinj
.rin
or- «M'. Lrt.dt. Z.°X btadlhS. met
„In ceremonieel tenue en met geverfd uit, de maximumsnelheid met tientallen politiek „isme niet tot verstarring?
gezicht springt hij rond zijn rokende kilometers aan zijn laars lappend. Een
vuurtje, gevolgd door de ogen van o.a. van de gepasseerde auto's zet echter de
Harry Mulisch, Simon Vinkenoog, Ram- achtervolging in tot op de binnenplaats - -
ses Shaffy. Nicolaas Kroese en semi-arts van het stadhuis. Van Veen schrikt zich ment. Het gaat er mij
Bart Huges. lam als een woedende mr. Van Hall uit
Iedereen, die zich geroepen voelt, mag de „achtervolger" springt: Dat moet u
uiteraard een spontane bijdrage nooit meer doen, meneer Van Veen. Het
leveren. Acteur Ramses Shaffy voert uit is een schande, dat juist u zoiets durft
protest tegen de burgerlijkheid van een te doen. Als hoofd van de politie kan ik
fotograaf, die alsmaar kiekjes maakt, daar eigenlijk geen genoegen mee ne-
een complete striptease op. De fotograaf men. Als man voor Veiliger Verkeer
blijft burgerlijk en legt ook dit naakte moest u zich schamen,
feit vast. De foto's komen in handen
van de directie van de Nederlandse Co- Beschaamd buigt de coureur het
medie en de acteur krijgt zijn congé, hoofd: ik wilde op tijd zijn voor de
Voor een exhibitionerende happener r"-
tuurlijk het toppunt
JAC. HUIJSEN
C J. H. J. ROSE eist- Zelfs binnen onze eigen partij vi nnacht
Het raadslid Herman van
Veen droomt van een veiliger
verkeer, (foto Hein Vroege)
We moeten trachten ondanks onze
„vuile handen", die we als groep bezit
ten, de alledaagse politiek een religieus
perspectief te geven. Ik geloof dat we
'wceriHkl vergadering, probeert hij nog. Ik wil
ook op tijd zijn, maar dan ga ik nog
«"'««An niet als een idioot rijden, reageert de
veen burgemeester. Van Veen durft tijdens
die begrotingsbehandeling de woor
den „veiliger verkeer" niet meer in
de mond te nemen
Onthullin g over happen er en se-
mi-arts Bart Huges: hij heeft geen gaat
je in zijn hoofd. Hoewel hij zelf nog
steeds volhoudt met zijn tandartsenboor
dwars door zijn schedelpan te zijn ge
gaan (en daardoor nu constant ..high"
te zijn), spreekt een arts van het Wilhel
mina Gasthuis, die een röntgenfoto van
het omstreden voorhoofd liet maken, dit
tegen. „Het gaat hier om een patient,
die inderdaad
Hij i
Catalogus
Zo laat schrijver meer hoofdstedelijke
zonderlingen de revue passeren. Het zijn
nu cc" pot.«SR er vele- De wijsgeer Ton Haentjes Dek-
ernstiee ooeine ker met ziJn sociaal religieus centrum,
ikqip 7*»lfc iirötöncnhancTDPIlïpn van ffrD-
dacten onder geïnteresseerd publiek, de
kuiitje™Hi*Jw heèft geluk gehad7 de gevol- dteemrlwd Otnrt
S?„h'd„dSanv^Karhe=sSu"ut d~r d. Jounans. Ncorbe.
SJrêkt van een hoogst gevaarlijke. "°S vele anderen,
«^ik^'tora^k^ S.T~ vormen HJ een rijke catalog»,
levensgevaarlijk kan zijn. van Amsterdammers, die „anders zijn
dan anderen". Soms In de dwaze zin.
soms In dc goede, maar heel vaak leve
ren j een tijdopname, die beangstig)
Dikwijls Is het boek beangstigend, bij- ook al kan men zich geruststellen met
voorbeeld als men leest over de happc- gedachte, dat het hier maar om zeer
'ove?fu"«ne.ü™S-r5ï enkelingen gaai. (Uitgave
Selfkicker, Gerrit de ethersnuiver, De Bezige Bij 5.90 134 blz.)
H~D. Schouten j
verbeè giste:
-"I uw- h<
npswe
'uinder
om ik de V.V.D. kies, bete
kent in feite verklaren welke
staatkundige beginselen mijn po
litieke keuze bepalen. De V.V.D.
is op het ogenblik de enige partij
in Nederland, die de liberale be
ginselen uitdraagt, ook al trach
ten allerlei splinterpartijtjes zich
om en nabij de verkiezingen val
selijk met het aureool liberaal te
tooien.
In het liberalisme zijn de elementen
vrijheid, verdraagzaamheid, verantwoor
delijkheid, sociale gerechtigheid en ge
lijkwaardigheid van bijzonder belang.
Van de vrijheid zijn alle andere beginse
len eigenlijk afgeleid, omdat voor een
werkelijk vrij mens al deze zaken zijn
vrijheid inhoud geven en vervolmaken.
Bij het nastreven van deze beginselen
dient de VVD iedere zweem naar dog
matisme te vermijden.
In de doelstellingen, of in de levens
sfeer van andere partijen tref ik dat al
eerder genoemde dogmatische, hetzij
t.a.v. de te volgen politiek, hetzij t.a.v.
de te bereiken doeleinden te veel aan.
Soms is het, het bewaren van het protes
tantse karakter der natie, het zich te
weer stellen tegenover de beginselen
ener revolutie, die reeds lang voltooid
verleden tijd is, of het doel krijgt een
fata morganatisch karakter, zoals bijv.
den nieuwe ideeën vaak lang niet
gauw ingang, als men soms zou will)
Wie vooruit wil, heeft het nooit gema
kelijk, het eist denkwerk en verb
dingskracht; vaak zal men onbeL
ontmoeten. Toch is het zo veel boeit
het schenkt zo veel meer voldo
nlng, dat ik nooit lid zou willen
van een partij, die niet steeds probeer
vooruit te denken en te doen.
Wat ik ook niet meer z_
missen is: samen met mensen van and
godsdienstige richting aan één geA„
menlijk doel werken. Mensen die at,
een wat rechtvaardiger wereld willi "|naai
bouwen, zijn er bij alle godsdienst! 'zenden
groepen; het zou jammer zijn als '1 om
hun kraèhten versnipperden in de vaar de g.
partijtjes op „christelijke" grondsla j. b
die echter niet begrijpen dat Christi
een wereldhervormer was. Dat is eigei1 ware
lijk, wat ik op mijn manier ook e<verhi
beetje probeer te zijn. 'uur vo
N. BOO is kon
schade
Ter verkrijging van deze vrijheid
het nodig, dat in de praktische politi
nu eens de vrijheid van deze, dan wi
van gene bevolkingsgroep prevale)
opdat voor allen een optimale vrijhe
kan worden bereikt.
Zo zal het liberalisme er altijd
moeten zorgen, dat haar beginselen
de socialistische maatschappij-opbouw, de samenleving tot gelding komen. T
is voor de VVD een gewetensvol!
opdracht, die van haar grote waakzaanl
heid vereist, want nog altijd
In tegenstelling tot andere politieke voor vele mensen nog wezenlijke vrijb
stromingen gaat het liberalisme uit van den, zoals m.b.t. onderwijs cn ontwik"
de mens, en wil zij een voor de mens lingskansen, gerealiseerd worden. Hie
aanvaardbare maatschappij opbouwen, aan mede te werken, om vanuit de 11b
zonder daarbij deze mens als een betei rale grondslagen een partijprogram
wezen voor te stellen, dan hij in feite maken en dit program te helpen ven
is. Het is duidelijk, dat de liberale be- zcnlijken, maakt mij de politieke kei
ginselen die niet star en absolutistisch te niet moeilijk.
omschrijven zijn, ook niet op ieder mo- H. D. SCHOUT1
enige