Toch nog een zendelinge
in China in leven
Kerstman is taboe
TUSSEN SCHOOLPOORT EN HUISDEUR
Rome en
Reformatie
Puzzelhoek
Russische atheïsten
intensiveren actie
tegen godsdienst
Zwitserland wil verbod
jezuïetenorde opheffen
Laat CNV zondagsarbeid
toch radicaal afwijzen
WOENSDAG 15 DECEMBER 19651
Een woord voor vandaag
Amos 4 is een donker hoofdstuk. Tot vijf maal toe klinkt de
klacht: „Toch hebt gij u niet tot Mij bekeerd." Uiteindelijk
waarschuwt God: Bereid u om uw God te ontmoeten."
Ook hier weer klinkt de waarschuwing voor de Dag des Heren.
En toch, die Dag des Heren begint met de kerstnacht. De Heer
die komt, verschijnt in nederigheid. Als de laatste profeet van
Israël gestorven is, valt niet het oordeel uit de hemel, maar
komt God nog één maal in Jezus Christus tot Zijn volk. Hij
komt niet om te oordelen. Hij wil niet straffen. Hij gaat tot het
uiterste om Zijn volk tot nieuw leven te brengen Hij komt
in de kribbe, in nederigheid, in armoe. Hij laat al Zijn luister
achter Zich, om nog éénmaal zelf te roepen: „Komt allen tot
Mij." Hij gaat naar Golgotha. Zo begint de Dag des Heren,
met genademet liefde, met overgave van God.
Nooit zal de mens die verloren gaat kunnen zeggen: „Het u>as
Gods schuldZelfs in Zijn oordeel zit eerst een brok genade.
Ik weet het. Amos zegt ook: „Duisternis zal immers de dag
des Heren zijn en geen licht, ja donker en zonder glans." Maar
die uitspraak is antwoord op de vraag: „Wat zal toch de Dag
des Heren voor u zijn?" Het zal duister zijn voor wie zijn ogen
sluit voor het licht van de kerstnacht. Het zal niet voor allen
zijn. Wie zijn hart bereidt voor de komst van Christus zal in
het licht staan. Voor hem zal het de dag zijn, waarop God
rustte van al Zijn werken, de dag van de overwinningt de
vervulling van alle dingen.
We lezen vandaag: I Tim. 1 12-20.
Brief aan Nolde van CCIA
Oecumenische Raad pleit voor
onderhandelingen in Vietnam
DEN HAAG De generale synode van de Nederlandse Hervorm- "7^ 7» l
de Kerk heeft aan de Commissie voor internationale zaken van dei v^4OïlI0r*0Iltl0S
Oecumenische Raad van Kerken in Nederland het verzoek gericht
te willen nagaan of er. gezien de ontwikkelingen in Vietnam wellicht
reden bestond, dat deze commissie stappen zou ondernemen hij de
Commissie voor internationale zaken van de Wereldraad van Ker
ken de C.C.I.A. om de verontrusting tot uitdrukking te bren
gen die in de Nederlandse kerken is ontstaan over Vietnam.
Nieuwe Hongaarse
bijbelcommentaar
De Commissie voor internationale za
ken van de Oecumenische Raad van
Kerken heeft nu een brief opgesteld
aan dr. F. O. Nolde, directeur van de
C.C.I.A, waarin ze verklaart het op
prijs te ■stellen indien de C.C.I.A. de
volgende overwegingen in haar be-
BOEDAPEST - De Gereformeerde!f houwingen zou wiMer betrekken:
Kerk van Hongarije herdenkt in 1967. D? staten, die m de strijd m Vietnam
hoe zij vierhonderd jaar geleden dei - j- .jj_i
Tweede Helvetische Confessie als belijde-l
nisgeschrift aanvaardde. Ter gelegenheid!
daarvan doet zij een commentaar op del
Bij oei verschijnen. Deze commentaar zali
in één deel van 1200 pagina's uitkomen,
maar in afleveringen. Nog voor het eind
dit jaar verschijnt de eerste afleve-
zijn betrokken, dienen geen middel
onbeproefd te laten om tot onderhan
delingen te komen over een politie
ke oplossing van het probleem. De
indruk bestaat op het ogenblik dat
niet voldoende ernstig naar onder
handelingen wordt gestreefd.
ring. Hierin worden in een algemene Gewaakt moet worden tegen het
inleiding vragen besproken betreffende
de taal en het denken van de Bijbel en
een geografisch, archeologisch en volken
kundig overzicht gegeven.
CITROENBRANDEWIJN FOCKINK
ry reeds lang dood gewaand was.
1GLCLT De zeventig-jarige mejuffrouw
O J j Anna Ziese, zendelinge van de
en maakt
het goed
HONGKONG Geheel onver
wachts werd in deze Engelse
kroonkolonie een brief ontvangen
van een zendelinge in China, die
I Assemblies of God, een van de
oudere Amerikaanse pinkster-
j kerken, schreef naar het kantoor
in Hongkong dat zij het goed
maakt.
Het is de eerste keer in acht jaar dat
een brief van deze zendelinge
ontvangen werd. Op het poststempel
stond Tai-Joean, de stad waar zij
Kruiswoord-puzzel
zonder zwart
zioh in 1923 vestigde om haar zen
dingswerk te doen. Tijdens de com
munistische machtsovername wilde
zij niet naar Amerika terugkeren.
Omdat zij niet wist, wie nu het kan
toor in Hongkong leidt zette zij op
de enveloppe de naam van de zende
ling die acht jaar geleden daar werk
te, ds. Harland A. Park. Zij voegde
er aan toe: Of diens opvolger.
Geiten
De laatste brief van zendelinge Ziese
dateert uit 1957. Toen schreef zij,
dat men haar een kudde geiten gela
ten had om zichzelf te kunnen voe
den, en dat zij zich goed voelde. Ze
vroeg de leiders van de zendingsor
ganisatie toen om geen contact met
haar op te nemen. In 1964 kwam uit
het Verre Oosten het nimmer beves
tigde bericht dat deze zendelinge
was overleden.
Op haar verzoek werd de brief door
Hongkong doorgezonden naar het
zendingsbureau in de Verenigde Sta
ten. Zij vroeg de huidige leiding van
de zending bericht te sturen aa
haar familieleden, dat zij het goed
maakte. In de brief schreef zij ook
dat zij „door iedereen goed behan
deld wordt".
Horizontaal: 1. deel van Engeland-laag-
te in de Sahara; 2. vogel-de heilige
stroom van Voor Indië; 3. rivier in
O.-Azië-lidwoord-rijkstelefoon (afk.): 4
verdriet-verfstof: 5. bron-achting-vod: 6.
praalziek-voorzetsel-myth. figuur; 7. ka
tholieke encyclopedie (afk.)-scheik. ele
ment (afkJ-scheik. element (afk.)-eer; 8
viervoetig dier-muziekinstrument; 9.
plaats in Frankrijk a.d. Maas-soort van
Vertikaal: 1. plaats in N. Bra
bant-boom; 2. leger (Fr.)-aanw. voor
naam w.; 3. muzieknoot-gekheid-land in
Europa (afk.); 4. Noors christenprediker
in Groenland-kleur; 5. iemand die trei-
tert-plaats in Z-Frankrijk; 6. beneden-ka
rakter; 7. stad in Franrijk-scheik. ele
ment (afk.)-ik (Lat.); 8. scheik. element
(afk)-rivier (Spaans)-stap: 9. plaats in
Italië ten Z. van Padua-lidwoord-priem.
woord-priem.
Oplossing vorige pnz/.o'
Horizontaal: 1. Zweden-alk; 2.
Oeral-Oder; 3. met-lire-no; 4. er-sea
N.M.-A.M.; 5. R.T.-inlegger; 6. Hans-Ane-
ta; 7. al-taks-nut; 8. loon-Eerde: 9
ten-Tl.-meel.
Vertikaal: 1. zomer-halt: 2. Weert-aloë;
3. erts-in-ton; 4. Dalen-sa-N.T.; 5. Elia-ta-
kel: 6. Nornen-Sem; 7. adem genre 8.
Lena-etude; 9. krom-ratel.
(Van onze kerkredactie)
MOSKOU Wij komen er niet,
De campagne voor het atheïsme
door alleen maar kerken te sluiten,
kan geen succes hebben, zolang dat.
atheïsme louter negatief blijft. Wi}
moeten streven naar een positief
atheïsme met een eigen liturgie.
Aldus een lang artikel in het Russi
sche jeugdblad Komsomolskaja Praw-
da. In dit artikel doet een zeer strijd
baar propagandiste voor het atheïsme
in Lvov (een voormalig Poolse stad en
zeer sterk rooms-katholiek) een
aanval op de traditionele bestrijding
van de kerk in Rusland.
De anti-religieuze campagne in Rus
land is kinderlijk en primitief, zo
meent zij. Het sluiten van kerken is
nu juist precies geschikt, om de gods
dienst aantrekkelijk te maken voor
veel mensen.
Men houdt zichzelf voor de gek, als
men denkt, dat vele gelovigen de kerk
verlaten. Dat is inderdaad waar. In
grote delen van Rusland zijn geen ker
ken en geestelijken meer. Maar gelovi
gen zijn er nog wel en als zij niet
meer orthodox zijn, dan behoren zij
tot een van de vele seetarische richtin
gen. aldus de schrijfster.
In de strijd tegen het heidendom
plaatste de kerk indertijd de vere
ring der heiligen in plaats van de
afgodendienst. Zo moeten wij nu
CITROENBRANDEWIJN FQCKINK
Uitknippen en op briefkaart plakken a.u.b.
IK WERK MEE aan de verdere groei van de krant.
Uw nieuwe abonnee heet
Adres
Woonplaats
betaling per: WEEK/MAAND/KWARTAAL
Deze nieuwe abonnee werd opgegeven door uw abonnee s
Naam t
Adres r
Woonplaats
Ik ontvang als geschenk
HYACINTHENBOL met „DE DOKTER ZEGT" II
HOUDER DOKTER ZEGT" I
TIP-PARADE-TWEE (elk deel is een (ander) geheel)
streep door wat u niet wenst.
ook met een nieuwe liturgie komen,
om de eredienst in de kerk te
dringen, zo meent zij. Het atheïsme
moet zijn eigen majestueuze canta
tes en oratoria krijgen voor emotio
nele en esthetisch gevoelige men-
Enquète
Een ander Russisch communistisch
partijblad, „Kommunist", heeft even
eens een artikel gepubliceerd, waarin
opgeroepen wordt tot nieuw elan in de
ideologische strijd tegen de gods
dienst Het blad betreurt, dat sommige
leden van de intelligentsia (vooral
artsen, leraars en technici) de strijd
bijl begraven hebben.
Het blad schrijft dit naar aanleiding
van een onderzoek in de industriestad
Shuya. Dertienduizend gezinnen
den geënquêteerd naar hun godsdien
stige opvattingen. Tien procent
klaarde gelovig te zijn. Toen de
enquêteurs echter wat dieper op de
zaak ingingen, bleek, dat acht procent
weifelde en dat slechts twee procent
echt gelovig was.
Literaturnaja Gazeta heeft
aangedrongen op een intensivering
van de antireligieuze campagne. Het
blad betreurt het, dat er de laatste
jaren slechts een dozijn antireligieuze
affiches gedrukt zijn, die dan nog
maar een oplaag hadden van dertigdui
zend exemplaren.
Kloosters
Toen metropoliet Nikodim van Le
ningrad onlangs een bezoek bracht
aan Finland, sprak hij tegenover verte
genwoordigers van de Finse pers zijn
bezorgdheid uit over de sterker wor
dende atheïstische propaganda in Rus
land, die veel mensen beweegt, hun
geloof af te zweren.
Tegelijkertijd keren echter vele
I mensen naar de kerk terug, aldus de
I metropoliet. Ondanks de sterke secula
risatie is bij voorbeeld het aantal
aanmeldingen voor opname in een
klooster groter, dan het aantal beschik
bare plaatsen
Misschien had Komsomolskaja
Prawda deze uitspraak van de me
tropoliet voor ogen, toen dit blad in
zijn laatst verschenen nummer het
voorstel lanceerde, om de oude
kloosters op het platteland om te
bonwen tot hotels. „Zou een kloos
tercel niet tienmaal productiever
worden als hotelkamer?"
Kardinaal König, aartsbisschop van
Wenen, is onderscheiden met het Kruis
van de Athos. Deze onderscheiding ii
hem door patriarch Athenagoras var
Konstantinopel verleend om zijn pogin
gen, om een beter begrip te wekken
tussen het rooms-katholicisme en de
oosterse orthodoxie.
Gelijk wij berichtten, is van de zo
mer de eerste protestantse boekhandel in
Spanje in Barcelona geopend met toe
stemming van de Spaanse autoriteiten.
gevaar, dat het toenemen van de
militaire krachtmeting gepaard zal
gaan met een verzwakking van het
inzicht in de noodzaak een politieke
oplossing te vinden in een vorm, die
I beantwoordt aan de behoeften en
mogelijkheden van Zuidoost Azië.
3. De weg. die thans door de partijen
is ingeslagen de poging de strijd
te beslissen met militaire middelen
leidt onvermijdelijk tot zedelijk
onaanvaardbare situaties, beide par
tijen staan onder de zedelijke ver
plichting op de kortst mogelijke ter
mijn het geweld te verminderen en
de oorlog te beëindigen. Dat zal niet
gemakkelijk zijn en misschien niet
terstond mogelijk blijken, maar er
moet in ieder geval een einde ko
men aan de uitbreiding van de oor
logsinspanning.
De Commissie voor internationale za
ken zegt in haar schrijven aan de heer
Nolde, dat zij vermoedt dat het hem
niet veel moeite zal kosten deze ge
dachten tot uitdrukking te brengen in
zijn demarches over de kwestie Viet
nam te bestemder plaatse.
Voorzitter van de Commissie voor
internationale zaken van de Oecumeni-
sche Raad is professor dr. C. L. Pa- I
Wijziging examen
akte wiskunde LO
DEN HAAG In het Staatsblad is eer.
koninklijk besluit verschenen tot wijzi
ging van het examenbesluit lager onder
wijs wiskunde. Door deze wijziging is de
mogelijkheid geschapen onderwijzers,
die in hot bezit zijn van een einddiploma
HBS-b of gymnasium-b of van een der
overeenkomstige staatsdiploma's, bij het
examen voor de akte wiskunde LO vrij
te stellen voor een of meer van de onder
scheiden wiskundige onderdelen, mits zij
voor de overeenkomstige onderdelen bij
hun eindexamen goede resultaten hebben
behaald. Tot en met 1966 worden de exa
mens afgenomen volgens het oude pro
gramma.
Beroemngswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Drumpt (toez.): J. J
Duvekot te Deurne; te Hellendoorn
(toez.): M. H. Boogert te Aarlanderveen;
te Okkenbroek: vie. H. Faas te Meppel.
Bedankt voor Kinderdijk: A den Har-
togh te Bodegraven.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Oostkapelle: H. Herder te
Onstwedde; te Kootwjjkerbroek: A.
Schweitzer te Dedemsvaart.
GEREF. KERKEN (vrügem.)
Beroepen te Drogeham: B. v. Riet te
Pieterburen.
Beroepbaarstelling: De class. Arnhem
heeft prep. geëx. en beroepbaarverkl.:
P. Schelling, St. Annastraat 414 te
Nijmegen.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Slikkerveer: L. Huisman te
Vlaardingen.
Bedankt voor Waardenburg en voor
Oudemirdum: W. Hage te Klaaswaal.
MADRID 3000 Madrileense stu
denten in de politieke en economische
wetenschappen hebben een brief voor
generaal Franco opgesteld, waarin zij
het aftreden van de minister van on
derwijs, de rector van de universiteit
en de deken van hun faculteit eisen.
Zij beklagen zich over het optreden
van de politie tegen vrije vergaderin
gen en zullen de VN-commissie voor
de rechten van de mens inlichten.
DRIEBERGEN Op „Kerk en We
reld" zullen de drie conferenties wor
den belegd georganiseerd vanuit de
Hervormde Kerk, de Gereformeerde
Kerken en de Rooms Katholieke Kerk.
Onderwerp is de uitspraak van het
concilie over kerk en wereld.
De conferenties zijn bedoeld als een
vervolg op de lezingen die prof. dr. G.
Th. Rothuizen hield voor de NCRV.
Zij zullen volgend jaar januari gebun
deld worden uitgegeven door Kok in
Kampen. De conferenties worden geor
ganiseerd door het rooms-katholieke
Kontakt der Kontinenten, door Kerk
en Wereld en het deputaatschap Re
formatie-Rome van de Gereformeerde
De eerste conferentie (22 en 23 janu
ari) zal tot thema hebben: „Het bij de
CAujd zijn van de kerk", de tweede (19
en 20 februari): „Kerk en sexualiteit",
en de derde (12 en 13 maart) „Ver
draagzaamheid". Sprekers zullen zijn
pater dr. Hugo Reijnders, prof. dr. A.
de Froe, dr. K. Dronkert, prof. dr. A. J
.Rasker, prof. dr. G. Bouwman en
prof. dr. J. M. van der Linde.
JOHANNESBURG De
predikant van de Nederduitse
Gereformeerde Kerk in de
kleine Zuidafrikaanse stad
Paardekop wil een einde ma
ken aan de traditionele vie
ring van het kerstfeest met
kerstman.
Ds. W. A. Jooste vindt de
kerstman onchristelijk en on
Afrikaanse, ook heeft hij zijn
Afrikaans sprekende gemeente
verboden zich „in te laten"
met de kerstboom, die ieder
jaar in Paardekop wordt op
gesteld.
„Mijn kerk beschouwt de kerst
boom als een erfenis van de heide
nen", aldus de predikant, die va
der is van vijf kinderen. „Die
kerstman houdt de mensen af van
de juiste verering van Chris-
de Nederduits Gereformeerde H
Kerk in de streek. De secretaris
van de kerkelijke commissie voor
de zedelijkheid, ds. D. F. de Beer 1
zegt in Pretoria, dat de synode I
verscheidene jaren geleden heeft I
uitgesproken, dat de kerstman I
„vreemd aan en niet in overeen- I
stemming is met de christelijke
opvatting van het kerstfeest".
De opvatting van de kerk ii
zegt hij. dat het kerstfeest een
familiefeest moet zijn ter gelegen,
heid waarvan de jongemensen bij
een kunnen komen en bejaarden
in de gezinnen kunnen worden ge
haald een dag van goede gods
dienstige gezindheid.
Bevrijden
tus".
Misnoegen
Zijn optreden heeft echter mis
noegen gewekt onder de vierhon
derd blanke inwoners van de
stad. In omliggende streken staat
het stadje bekend als „De stad
van één kerk en één kroeg". Le
den van de gemeente zijn open
lijk in opstand. Zij zijn van plan
het traditionele kerstfeest com
pleet met boom en kerstman te
Het standpunt van ds. Jooste
heeft de steun van de synode van
Prof. P.A. Verhoef, Nelerduits
gereformeerd hoogleraar aan het
theologisch seminari in de Kaap
provincie. heeft inmiddels een
andere uitspraak gedaan. Hij acht
Yoga in strijd met de Bijbel,
omdat het systeem berust op het
denkbeeld, dat de mens, met be
hulp van concentratie „in staat is
zichzelf te bevrijden".
In het blad De Kerkbode
sohreef hij: „Als mensen zeggen,
dat zij aan Yoga doen alleen ter-
wille van hun lichamelijke ge
zondheid ontkennen zij de conse
quentie van dit systeem, dat in
wezen heidens en humanistisch is I
en zij stellen zich bloot aan het
gevaar, door deze heidense leer en
praktijk te worden beïnvloed".
Eerst overleg
met de
protestanten
BERN „De bepalingen in de
Zwitserse grondwet waarbij de
orde der Jezuieten in Zwitserland
verboden is, evenals de vestiging
van nieuwe godsdienstige orden of
kloosters, moeten afgeschaft wor
den, omdat zij kennelijk ver
ouderd zijn en zich niet meer ver
dragen met de beginselen van een
moderne rechtsstaat." Dit heeft de
Zwitserse minister van buiten
landse zaken, Wahlen, in de senaat
in antwoord op een interpellatie
van rooms-katholieke zijde ver
klaard. Binnenkort komt een voor
lopig rapport over dit probleem
gereed, aldus de minister.
tingscampagne beginnen. Op zijn
vroegst over twee jaar zou men dan
tot een volksstemming kunnen over
gaan.
Minister Wahlen herinnnerde er nog
in, dat Noorwegen, de enige democra
tisch staat naast Zwitserland waar de,
orde der jezuieten verboden was, dit
verbod reeds had opgehe\fen kort na
toetreden tot de internationale
^onyentie over de mensenrechten.
Zwitserland kon die conventie niert
ondertekenen, niet alleen vanmege de
„confessionele" artikelen in zijn grond
wet, maar ook doordat de vrouwen
geen stemrecht hadden.
De betrokken „confessionele" artike
len zijn in 1848 in de grondwet opgeno
men, na de „Sonderbund" oorlog het
jaar tevoren tussen de rooms-katholie
ke en de protestantse kantons.
Minister Wahlen zei, dat in de afge
lopen tien jaar veel meer begrip tus
sen de onderscheidene belijdenissen is
gegroeid waarbij hij verwees naar
het optreden en voorbeeld van paus
Johannes XXIII Al vielen er nog
wel heel wat vooroordelen op te rui-
Overleg
De regering wil dan ook, na de vol
tooiing van de voorlopige bestudering,
diepgaand overleg plegen met de poli
tieke en godsdienstige organisaties van
het land om in het bijzonder de me
ning in protestantse kringen te peilen.
Terzelfdertijd zal men een voorlich-
Ds. F. J. B. Schiebaai
secretaris van
Soembazending
O.-fib
de
Jen H
ntrum
)en H
DE KRIM Ds. F. J. B. Schiebaai S Ko
gereformeerd predikant te De Krim ii
Overijssel zal binnenkort zijn gemeen
te verlaten nu hij is benoemd tot secre
taris van de Soembazending. Dit is he ruini;
zendingsterrein van de Gereformeerd Koste;
Kerken van Groningen, Drent» lUider
Overijssel, alsmede van de Altrefoi ist
mierte Kirchen in Niedersachsen. uit
Uiterlijk 1 juni 1966 zal hij ziji L Kaï
arbeid in de gemeente neerleggen. To 3f"
aan zijn emeritaat in juli 1968 zal 1'
proberen een kleine gemeente te gay
dienen, zodat hij de handen vrij krijgf^d p
voor het zendingswerk.
Ds. Schiebaan werd op latere leef
tijd predikant. Eerst was hij in Rotter
dam als kantoorbeidende werkzaamt
studeerde daarna aan de Vrije Univei
siteit en aanvaardde zijn ambt in 193 iej^sr
in Heinenoord. Vanwege zijn illegal
arbeid moest hij onderduiken in D
Krim. Na de bevrijding werd hij da a leader
beroepen. t n
Ds. Schiebaan beijvert zich al lan
voor de zendding. Hij is de stuwkracl
van Abinos (Actie bijzondere nodt
Soemba), voorts zendingdeputa
vanwege de classis Hardenberg. Oo r
maakt hij deel uit van de generale zew
dingdeputaten. Enige tijd geleden reis
de hij in verband met de zending nar
Indonesië.
iduwi
)tn E
a 'gscht
Vereniging voor zondagsheiliging:
Jen H
en E
l „Da
(Van onze kerkredactie)
BARNE VELD De Nederlandse
Vereniging tot Bevordering van de
Zondagsrust en de zondagsheiliging
heeft uit persberichten vernomen,
dat leden van het Christelijk Natio
naal Vakverbond in gewetensnood
verkeren, omdat zij niet meer
weten hoe zij tegenover zondags-
arbeid moeten staan. De Ver
eniging zegt dat wie het Schrift
gezag niet aantast de zondags-
arbeid niet problematisch kan zien.
Er is alleen een krachtig „neen" op
zijn plaats.
De vereniging vreest dat het CNV
zich meer en meer gaat baseren op de
fluctuerende, persoonlijke beschouwin
gen, dan op het Woord van God. De
Rechtervleugel
vereniging schrijft dat zij ziel
afvraagt of deze gewetensnood mis
schien niet een gevolg is van het fei iter
dat men gaat beseffen dat er een grotjLido
spanning is tussen de practijk en he le lee
gebod van God. 'Uxor
j: Hel
lex C
Het uit 1960 daterende rapport val j^i°o
het CNV over „Zondag en zondagsar
beid" bracht de oplossing niet, meen tht;
de vereniging. Zij vraagt waarom he jen;
CNV bij de bestuderen van dit onder du
werp niet meer figuren uit de „rechter d<
vleugel" van kerkelijk NederlandTriar
vraagt. I
In de brief wordt de vrees uitgespro
ken dat het CNV nu wacht op eei
(toegezegde) uitspraak van de synodit
van de Gereformeerde Kerken on t =a
„zich met behulp van het kerkgezaj ,e j
waarborgen te verschaffen tegen oppo- Ljd<w
sitie van principiële zijde".
Als ik morgen aan de dag zou horen dat er
hier in ons brave stadje een moordaanslag zou
zijn gepleegd op een uiterst fatsoenlijke brave
borst, van een gemeenteraadslid een man die
nog nooit met een andere dame is gezien dan
met z'n eigen ega, dan zou ik er helemaal niet
versteld van staan ener misschien wel een
beetje binnenpret om hebben.
Want ik ken die keurige, correcte mede
burger. Voor mij en, naar ik geloof voor een
massa anderen, is het er een die we kunnen
missen als kiespijn.
Een vent die er de liefhebberij op nahoudt op
alles wat vooruitstrevend is wellustig te zitten hak.
ken. Die zelfbewuste snaak maakt zo ongeveer elke
dag een paar kunstminnende burgers kapot. Figuur
lijk dan. Ik geloof dat hij het ziet als een soort
roeping, de gemeente moet zuiver blijven van alle
modernistische smetten en dat wil hij met alle
middelen bevorderen.
Bij ons thuis gaat hij met z'n systeem nogal eens
over de tong. Het zal je gebeuren, zegt mijn
vader, dat je door zo'n blaaskaak brodeloos
wordt gemaakt, alleen omdat je werk hem niet
zint Popart en dergelijk geknoei is trouwens bin
nen onze veste nog nooit te zien geweest.
En nou moet u niet zeggen Wat heb jij daar
als schooljongen mee te maken..., wat weet jij van
kunst.. Maar wacht even. Ik heb u wel eens verteld
van onze tekenlerares, de juffrouw die ons zo ver
steld deed staan ovér haar voor ons stadje nogal
rare kleding na schooltijd. We hebben geintjes ge
noeg gehad om de fluwelen broek, de mannen trui
en de wapperende zwarte haren die op school zo
netjes in een toetje waren opgebonden. Nou. ten
slotte hadden we ongelijk met onze uitlacherij. Ze
bleek echt een kunstenares te zijn. Al een keer of
drie werd ze bekroond en bij de dokter in de
wachtkamer hangt een werkstuk van haar dat voor
een gewoon mens best is te begrijpen. Mijn moeder
heeft het zelf gezien, een vluchtelingetje uit een
oosters land of zo.
Maar dat raadslid vindt het niet echt cultureel,
niet precies genoeg, te streperig en. zei hij tegen
een meneer van de krant, het vertoont een
onprettig aandoende woeste slordigheid.
Hij is nog niet zo lang in ons midden gevestigd,
toch heeft-ie al weten te zorgen voor een aureool
van deskundigheid om z'n peinzend hoofd, je zou
wel eens willen weten op grond waarvan.
Onze juf is dus een van zijn slachtoffers. Ik ken
van nabij nog een paar anderen. Kees, mijn buur
jongen, die onsymmetrische composities maakt en
dat doet met evenveel geestdrift als nauwgezetheid,
heeft het ook al verbruid. Doodleuk werd hij in
z'n zure commentaren, ze kijkt wel uit, ze staat e
boven, allicht. Mijn vader zegt dat haar naam toch
al gevestigd is. maar ik zou zo'n kerel wel eens
even apart in een hoekje willen hebben om de jeuk
in m'n handen af te reageren. Want toch heb ik
met onze juf te doen. Waarom? Wel, uit sympathie
want, mij heeft ze van een minderwaardigheids
complex afgeholpen.
Kijk, ik kon vóór ze op school kwam nog geen
rechte streep op papier zetten. Te stom, zei ik
en gooide mijn potlood neer: hopeloos geval. Ik
deed liever geschiedenis.
Maar daar ben je bij haar nog niet mee klaar. Ze
pakte me aan. Zonder fluwelen handschoenen.
Ouwerwets. Vooruit joh,... over een paar weken
breng je het van een drie tot minstens een vijf.
hetzelfde mandje gesmeten als de klodderende pro
vo's uit de naburige grote stad. die hij zelf niet kan
luchten of zien!
afgekraakt door de betweter die het lieve.
de berkjes, de molens en de boerenerfjes houdt,
had Kees op school drie dagen lang een rothumeur.
Hij had toch zo gezwoegd op dat ding en de lerares
had hem zo fijn aangemoedigd. Die boekhandelaar
is toch ook geen klein kind, die weet heel goed wat
hij kan tentoonstellen en wat niet.
Onze juf praat in de les nooit over de man met
Soms voelde ik de zweetdruppeltjes langs mijn
voorhoofd sieperen, maar Volhouwen. dacht
'k. dat goeie mens heeft hart voor je.
En nu staat die vijf op m'n rapport. In al z'n
povere glorie. Ik presteer al wat figuurtjes. Dood-
primitief natuurlijk. M'n tante zegt dat haar neef
een Oma-Mosesstijl ontwikkelt. Wie doet je wat! Ik
krijg er beslist lol in.
Ri val me er nu eens hard om dat ik met de
belager van onze juf en haar collega's best eens een
partijtje zou willen knokken..
HAY A SELVA
'.era a;
De R
|Raper
tuschc