Ethische verkenningen in land van film 1 vJ Anna Verschuure De leugen is onze moeder CULTUREEL VENSTER Belangrijke studie van dr. A. Mississippi- moorden wol A en vele* stof Serie Kerstverhalen in pocketvorm ESSAYS VAN VESTDIjK Op den duur vervelend ZATERDAG 11 DECEMBER 1963 (Van onze filmredactie) In het kader der ,,Etische verkenningen", die onder redactie van prof. dr. J. de Graaf, prof. dr. A. J. Rasker, prof. dr. P. J. Roscam Abbing en prof. dr. E. L. Smelik b(j de uitgever Callenbach te Ntfkerk verschenen, is thans naast de vele ontwerpen die in dit onderzoek betrokken 3 Lives for Mississippi, door Wil- zijn ook de film aan de orde gesteld onder de titel Ethiek Ham Bradford Huie. Uitgave Hei- van de film", een hoogst interessante en belangrijke stu- nemann, Londen. die van dr. A. Dronkers, waarin de film als een deel van De bekende. Amerikaanse een nieuw cultuurpatroon aan een onderzoek wordt onder- auteur William Bradford Huie worpen, gaat in dit boek. dat in vele lan den van de wereld is of wordt uitgegeven, uitvoerig in op de De heldere en prettige betoog- invloed uitoefent en naar hun ge- achtergronden. die tot de gruwelij- trant van de schrijver, waarin hij voelen de moraal en de zedelijk- ke moord op de blanken Michael afziet van elke bevoogding en het heid aantast. Het staat wel vast Schwerner en Andrew Goodman, argument en de soms blote consta- dat de producenten, generaliserend en de neger James Chaney hebben tering laat spreken, maakt dit gesproken, meer door commerciële geleid. De drie jongelieden, die boek voor velen toegankelijk en dan door ideële bedoelingen wor- zich uit idealistische overwegingen het zou goed zijn, wanneer ook de den gedreven. Hoewel men de pro als „Civil Rights worker" hadden eenvoudige bioscoopganger de ducers het recht van commercie laten inschrijven, en als zodanig in moeite nam zich in dit werk te niet kan ontzeggen valt hun toch de van rassenhaat vervulde staat verdiepen. Allicht dat de vele mar- te verwijten dat zij bezig zijn de Mississippi waren tewerk gesteld, kante en duidelijke uitspraken opgeroepen problemen van de werden in juni van het vorig jaar kern zullen bijblijven en helpen sexualiteit te exploiteren met een het slachtoffer van een collectief zich een gezond oordeel te vormen uiterst raffinement, in filmtechni- uitgevoerde misdaad, die de Vere- over de moderne film, die bij sche knappe vormen die tot de nigde Staten en de rest van de uitstek een stuk ethische problema- filmkunst in hoogste vorm beho- wereld met afgrijzen vervulde. De tiek oplevert. ren. Deze films voeren pretenties moordenaars kent men nu voor Om de studie te vergemakkelij- e" verbergen dimensies die de -eisoleerd staat een tip over hen telde de FBI en ken heeft dr. A. Dronkers aan zijn oppervlakkige bioscoopbezoeker ook de schrijver in totaal 35.000 boek een duidelijke samenvatting *)iet altijd weet te onderscheiden, dollar neer! doch ze zijn nog van de hoofdstukken alsmede een d?ch die niettemin hun invloed altijd niet gestraft. De bekende ne- literatuurlijst, een namenregister uitoefenen, gerpredikant dr. Martin Luther en een register van besproken King schrijft in een voorwoord dat films toegevoegd, waardoor het /at>tOI*€?£f de immuniteit, welke de terroris- werk gemakkelijk hanteerbaar is j hoofstuk Dr. A. DRONKERS werkelijkheid." Hij besluit dit opgroeien, aan de film hoogstens een zeer geringe betekenis in cri minogeen opzicht toekomt. Actualiteit De verleiding is uiteraard groot om meer te citeren uit de tien hoofdstukken die dit boek bevat. In het bestek van een bespreking kunnen echter maar enkele on derwerpen, van de velen die bij het verschijnsel film aan de orde komen, summier worden weerge geven. Zo was het voorgaande ook maar een keuze die geleid werd door de actualiteit van het gege- Toch willen we nog even aan dacht vragen voor enkele markan te opmerkingen uit het slot van deze verkenningen in filmland, want uiteraard dringt het geheel van deze studie de vraag aan ons op hoe ons te wapenen tegen verderfelijke invloeden van een cultuur waarin de zedelijke nor men 'langzaam maar zeker onder graven worden, waarbij de film door zijn appèllerende kracht een grote rol speelt. Anna Verschuure bij een van haar wandkleden, die vervaardigd zijn van aller lei lapjes stof. Maakster van levensgrote wandkleden ZEIST„Ik kan niet po- tekeningen. De wandkleden zijn een te gemakkelijk resul- zijn in zoverre bijzonder omdat taat." J K' hoofdstuk met er op te wijzen Dienaangaande verwijst de auteur seren", zegt Anna Verschuu- Zljn zoverre ?1JZ?naer yv™1 lnnl v®r«rhi.nre heeon met dat Hp film niet geïsoleerd staat naar een woord uit de Bergrede ze niets gemeen hebben met bor- Anna Verschuure begon mei ïn het maatechappèïljk geheeL (Matth. 6:21 b, 22); „De lamp van re aarzelend. Ze draagt een duurkunst. Het zijn combinaties dit werk ongeveer tien jaar gele- Daarom mogen we wel conclude- het lichaam is het oog. Indien uw tomatenrood truitje op een („Ik heb een afkeer van het den. „Ineens, zo vanzelf zegt raliteit" van de amorele film" zegt kinfbetekent de schrijver „De verholen immore- feite gevaarlijker, ten in het Zuiden van Amerika geworden voor de niet direct inge- genieten. hun slachtoffers met wan- wijden op filmgebied. hoop vervullen. Het is uiteraard niet mogelijk film Met een journalistiek vakmans- om alle vragen en problemen die omdat schijnbaar de morele oog voor klinische details be- in dit boek aan de orde komen men in acht worden genomen en schrijft Bradford Huie het drama weer te geven, doch wel een alge- er dus geen directe aanleiding is van minuut tot minuut. Zelf een mene indruk van de meest aanspre- v00r keurende instanties om in te „Southerner" is hij er als geen kende facetten die bij de beschou- grijpen of de film te verbieden. In jfljgfig "Tg Bjgg werkelijkheid is in zo'n geval de Invloedsfeer suggestie van de film gevaarlijker. op zichzelf is de amorele film zuiver is, zal geheel uw li- ie'met vaffe ruitfi- woord compositie" zegt Anna) verontrustend verschijnsel en cliaam verlicht zijn, maar mdten „rijs rokje mei Vdge muil e meest uiteenlopende stof- guurtjes erin, rode schoentjes fen Lelterlijk kan men stellen en als enige versiering een dat Anna in haar wandkleden verontrustend verschijnsel een bewijs van een verzwakte mo- realiteit. De film alleen aansprake lijk te stellen voor deze verzwak- onvoldoende verklaring voor enkele zeer notoi re feiten. In hoeverre er een sa menhang is met deze feiten beziet hij dan in het hoofdstuk veronderstelde invloed va op de misdadigheid. de film die facetten ander in geslaagd een portret van wing van de moderne film de mentaliteit der ..Mississippi- mijdelijk zijn. ans" te schilderen, dat afschrik- wekkend is door de kleuren van 41UIC181 haat. en interessant door de socio- velen zeker in christelijke^krin- verhuld aanwezig is. Men kan _j_ daarbjj weer onderscheidingen rm%""dë™mrre^vt™1Satjïi vkoSe° d" dhe\ liViaM SwfS/'te bepaalde verontrusting die bij achtergrond of bedoeling alleen voet volgen, maar het is al lang velen een belangrijke vraag hoever de invloed van de film gaat. Een beslissend antwoord is daar blijkbaar niet op te geven. Als wij ons door deze bijbelse waardering van het oog laten lei den, betekent dit voor ons onder werp enerzijds: de erkenning van de mogelijkheid van een dispositie van de kijkende mens, waardoor hij de slechte film zou prefereren boven de goede, omdat zijn oog zelf slecht is, anderzijds dat uiter lijke criteria ter beoordeling wat goed of kwaad is, in filmwerking te enen male ontoe reikend zijn. witte kralen ketting. „Ont- stoffen gebruikt, die variëren enorm aftrek hadden. Maar me- zettend", zegt ze tegen de van nylonkous tot deken. -- fotograaf, die het helemaal Wol waardoor niet nodig vindt dat er gepo seerd wordt. Het „plaatje" is Zo komen we in een van haar dan ook zo geknipt en Anna kleden allerlei kleuren wol te- ^hilleiT^ opgelucht. Met het donkere «en- Anderc zi'n samengesteld haar, dat glad om een expres- uit de mcest uiteenlopende stof- Wel werd ze veel aange moedigd door iemand uit de Kunstnijverheid. Ze begon met hele kleine kleedjes, tere, die Verwey zegt zelf dat dat werk heel anders was dan de grote kleden, die ze nu maakt. Op deze wandkleden van gemid deld zo'n twee bij anderhalve meter zijn de reacties heel raaki k delljj Veel vrienden zijn fen. Flanel naast jute, glanzend enthousiast. „Meestal zijn Gesteldheid sief gezichtje valt lijkt ze satljn „aast een visgraatsto£je, meer op een schoolmeisje dan stukken vitrage, ruwe stoffen en i moreel sausje van afkeu ring aan het eind op handige ma nier toedekken. Er zijn andere films die een wereldbeeld oproe pen. waarin voor zedelijke beslis singen nauwelijks ruimte is. omdat men er nog niet aan toe is. Men delijke films kunnen spreken, waarin b.v. de mens meer als fy sisch wezen dan als zedelijk han delende en willende persoon wordt verstaan." Het gevaar de auteur o.n Het geziene, of wat zich voor het oog aanbiedt, is niet onbelang rijk, maar waar het veel meer op aan komt is de habitus van de ziende mens, dat wil zeggen de baasd", zegt ze als ze over ande ren buiten die kring spreekt en veftelt rustig dat er zelfs onthouden. Bij J. N. Voorhoeve in Den vers (K. Norel, Inge Lievaart, Jan zich Haag verschenen drie bundels E- Niemeyer. Anne de Vries e.a. ïs^ner «ninSD,Pe°^?«°r^' fSuTwP.ni«teuj?Areligiositeit waarvan tr ien speciaal Be M Vreugdenhil en N. Warner. In stemd voor kinderen. Deze laat- vele toonaarden bezingen de de belangrijke vraag ste bundel bevat een alleraar- auteurs het Wonder van" Bethle- digste verzameling vertellingen hem. jong en oud zullen ervan de amoraliteit van de hand van schrijfsters en genieten, want het zijn gelukkig teit." schrijvers als Elisabeth Wij- geen zoete Kerstmannetjesachtige „Het besef dat zedelijke nands, Nel Veerman, J. van der vertellingen. Opmerkelijk is dat mee bepaald worden door hun Roest-Kleinmeyer en W. G. het de misdaad betreft heeft men het verband met de film nog niet overtuigend kunnen aantonen Met het feitenmateriaal 2,,nd(. m wl, d, So'erl-df^SS" voor^chtig tê handelen en „voor voorbarige con clusies te hoeden" „Kwam een onderzoekster in 1926 tot de conclusie, dat in Ameri ka 80 tot 90 procent van alle bega ne misdrijven aan de invloed van deze films ziet de bioscoop moesten worden toege- worden gevoed. Dr. Dronkers het feit dat zii schreven, een ander vond in 1952 vraagt in verband hiermede een •deliik oordeel als resultaat, dat in 140.000 geval- medeleven bij de voorlichtingsar- J len van jeugddelinquentie de film beid die op het terrein van de film slechts vijfmaal als wezenlijke fac- wordt gegeven. gij z tor bij het bedrijven van de daad „Zien wij. wat er door institu- van een rol had gespeeld. Meende een ten, soms in oecumenisch verband ring In ditzelfde hoofdstuk stelt hij Belgische psychiater 31 procent aan voorlichting, vorming de jeugdmisdadigheid tot de schikbaarstelling op de dertigjarige echtgenote gladde, bedrukte en onbedrukte, fama„d wet „geshockeerd van de kunstschilder Verwey stoffen met ingeweven fig' uit Rotterdam. tjes, kortom alles wat ze pakken kan krijgen, maar in de omdat ik geen eerbied zou heb- te ben voor textiel". Ze reageert daar heel lakoniek Toch is zij de maakster van de eerste plaats wat haar boeit. En op: „Weet u, ze sprak levensgrote wandkleden, die in die st0ffen zijn dan glad of „ge- het ambachtelijke". i de geest." Een verantwoordelijkheid dus, Kunststichting tot en met 3 janu- vu auvv.uviucrijnj.ciu uua ari worden geëxposeerd, teza- die uit geestelijke bronnen dient te men me* een aantal kleinere garen op jute genaaid". eigenlijk mee „Ik heb er een hekel aan als ze zeggen dat ik met lapjes schil der". Anna voelt zich niet ver- o Ti i - ,ii aei Aflufl VUcll £11.11 Ilicl vci- wil zeggen„Ik weet het iet want aan anderen. Ze houdt ook zegt ze zelf op deze vraag: „Als helemaal niet van borduren. i hoeverre ik dat zou kunnen vertellen dan zou ik het opschrijven." Wel kan ■an Christus en Christus is ze over haar werk praten. Zo is 3:23). De volvoe- naar haar mening deze tentoon- 1d'®_ wra w stelling er op een fijn moment, Boeiend het verhaal van W. G. van de godsdienstige verankering. Hulst „De smid Kamenov" ook breekt dikwijls volkomen In staat afgedrukt in de hierboven film. De ontkenning aangehaalde bundel „Heilige mensie is in wezen nacht" van Voorhoeve. Het boek dan de brute hoon va de Hulst. Stuk voor stuk zijn de ze bijdragen geschikt om voor te lezen. Ook zijn er nog twee gedichten van J. Kalmijn-Spie renburg in opgenomen evenals een lied van Elisabeth Wijnands (met notenbalken!). Het is een goede gedachte van de uitgever geweest aan het slot een Kerst spel te publiceren, dat gespeeld kan worden door een groep kin deren met één leidster. Kortom, het is een kinder(vertel)boek van het goede soort. De bundel „Heilige Nacht" (voor ouderen) is samengesteld uit bij dragen van de gerenommeerde auteurs dr. Buskes, H. J. Waal- "pvEZE titel klinkt brutaler ten de wanden worden afgetast Ooms CHoevTn derlfe'en-Pijp^rs Yn dan hij bedoeld is. Si- of de stutten steviÊ ««noeJ zijn. vele anderen. Aangrijpende verha- mon Vestdijk schreef een ffeleerde°<in len worden in deze pocket afgewis- nne»pi OVpr de verhouding gekomen, kruipt de geleerde in seld door een twaalftal gedichten over ae vernouaing het daghcht, nog overdekt met van Jules de Corte, Michel van en het samenspel tussen aarde en gruis (het notenwerk) der Plas. Muus Jacobse en ds. Jan leugen en waarheid: hij en met ogen, die geaccommo- 2L wijze'het^erstevangehe'ge- noemde dat essay: D e 1 e u- d« h™^Wan- stalte te geven. gen IS onze moeder, dergelijke kruipwerkjes achter Voorts verscheen in een tweede I" zijn portefeuille bevonden dfe rug heeft, een poos vakantie druk de „Nieuwe Kerstpocket" zich nog andere stukken, heeft genomen en veel vergeten met zeventien verhalen, die helaas y,onHplpnH nvpr filn<;nfip is» zich vervolgens in aange- zijn afgedrukt op slecht papier, nanaeiena o\er iiio&uiic, naam stimulerend gezelschap 5e. Bijdragen van onder meer Mary psychologie, beeldende vindt en het gesprek laat circule- Pos, Henk Fedder. ds. A K. kunst en literatuur, met dat ren rondom een bepaald onder- ÏS.fj;ZTb»ÏÏ,,dWS eerste mee een twaalftal, werp dan kan de causeur (zoals een overigens weinig aantrekkelij- Om er een boek van te ma- °ok Kant in zijn goede Jaren ke pocket. De drie pockets kosten k voppde hii er zestien pratende de grondslag elk 1,75. Ken, voegae nij er zestien leggen voor een essay. Men kan CALLENBACH kleine essaytjes aan toe; het eigenlijke praten en het ge- verspreide stukjes, in ver- zeischap desnoods wegdenken: unaermeivsviunv K ^rïïS'Metï teren ogyMlkten geschre- d»t doer ee» t-emM ran dertig Amerikanen berekenden daarvoor dekken van een binnen de kerken telkens respectievelijk 5 en 1 procent." nieuw besefte verantwoordelijk- zijn. Een slotconclusie uit een onder- heid. Een verantwoordelijkheid en Ter_ ont- zoek door dr. Decurtins. door de een opdracht die des te zwaarder ling dat dit boek bij inschrijvinj schrijver aangehaald zegt: „In elk zouden wegen naarmate zij ir deze di- geval laat zich wel zeggen, dat werden verstaan als onder de r bedenkelijker voor gezonde en normale jongeren, mer te zijn gesteld van het bijbel- uitgever vermeldden n de religleu- die in geordende verhoudingen woord „Het is adles het uwe, doch IH teriaal kS ïï/n op°de"wee ÏÏL-'hS luöt ze'denkTnog maar zijn voor haar dan blijkbaar stof- samenhang bestaat tussen invloed van bioscoop en bioscoop- werd verricht,"dan geloven wij einde van die mythologisering, aan een begin te staan. Ze wil fen. Die materie boeit haar zo raliteit en de areligiosi- reclame te moeten herleiden, twee daarin een teken te kunnen ont- waarin de filmwerkelijkheid nu andere kleden maken dan deze. dat ze zegt: „Ik begrijp eigennj» gevangen blijkt te Deze zijn haar nog te kleurig en niet dat het niet méér wordt ge- zelf vindt ze het meest toonloze daan". Zo zoekt ze haar stoffen Tenslotte de zakelijke medede- wer]5 (naar onze smaak) het fijn- ook welbewust uit. Niet t&o 'n b'iUte bestèShS"'™! ste van de expositie. Ze zegt na- zoals vroeger, dat ze 1 Het bevat 168 bkwi^den. De melijk: ,,Ik wil helemaal geen kocht die haar boeiden. Vestdijks fundamen- ken aangeroerd. De teel kiezen voor het onbesliste, het Joden kenden de kaleidoscopisch perpetuum mobile wijsheidsliteratuur. „begint ie demonie baar güj- »e"dd In het essay kan j zonder vast gezichtspunt, zonder ■- - - dende en zoete verschrdckmgen ordenend prin»ipei deH keps om zo af te zenden langs de helling zeggen voor de vereeuwigde titel „De dag'van Bethlehem" bij ven en hij noemde deze op- c. F. Callenbach te Nijkerk van stelletjes eendagsvliegen. #1» norsi»n Veertien verhalen en J meter stcrmme bodem het plaag der gedachten" (Mars- trouwde „„pertromnd kan den, en zelfs man) af te weren. Het resultaat i essay. Het getuigt n'et betrouwbaar. parate kennis die alleen blijft" (bl 29) levenswijsheid, die op grote kennis en ring berust, op ty pisch westerse Naar mijn gevoelen is een AeJ bovenzinlijke werkelijkheid vaste, bindende structuur, zoals op«t^len1 die in de geopenbaarde gods diensten hebben leren kennen, een onding. Ik kan er niet tegen. het onmerk- Ik vind het schadelijk De heilsleer van juffrouw Fran- cols. B. Roest Crollius. ABC-boe- ken, Amsterdam. In het pension, waar David Kind- liebe zijn intrek neemt, heersen Het hele werk kreeg de titel van mee van het eerste stuk. omdat maar reproduceert, maar van be- hierin bepaalde grondovertui- legen, bezonken wetenschap. Vestdijk spreekt d gingen duidelijk worden uitge- Aan w00rd js njet de geleer- baar verschuiven, dat verdoemd geestelijke gezondheid." sproken en misschien ook om d maar de mens vindingrijk. redenen oan perkoopbaarhed. heid ep speelsheid, Wanneer affiches van hchtge- Hij kan niet tegen het besliste, vnnrai 'nnir verontrustend moet dan de intuïtief, te schouwen is, doch word. over loosd. Maar i - de andere Vest dijks essaybundel. In het eerste stuk: De leugen duidelijk verschil gemaakt. onze moeder, wordt gesteld J dat de waarheid niet opeens, denk dat criticus hier bedenkingen 1 uitspreken, al werkt maakt ze haar keus. Legt de lapjes op de grond, schikt en vormt om ze dan daarna op het jute te naaien. Het woord compo sitie bevalt haar helemaal niet getuige haar woSrden: „Soms lukt het helemaal niet, want dan worden het vervelende mooie dingen. Ik zou", zo gaat der, „zelfs geloof ik niet eens graag een opdracht hebben. Ten zij ze me natuurlijk helemaal vrij laten". Anna Verschuure heeft twee jaar gezeten op de Avondacade mie voor beeldende kunsten, afdeling D-N. Maar naar haar gevoel stak ze er niet dat op wat ze graag wilde. Ze heeft naar haar mening meer geleerd van andere schilders, onder wie haar Eerlijk Ondersteboven van haar gen werk is Anna helemaal niet. Ze is bijzonder eerlijk in haar oordeel. „Het is allemaal eigenlijk onbelangrijk", zegt ze. Ze kan van haar werkstukken dan ook heel gemakkelijk afstand doen. Niet meteen: „Als iets klaar is wil je het graag zien. Maar na anderhalve dag ji zie je al onvolkomenheden en dan wil je iets nieuws begin- Fijn zelf iets maken, vindt zij eigenlijk het allerbelangrijkste. „Het is het fijnste om te doen" „Ik ben een tijdje kleuterleid ster geweest", vertelt ze. Het prettige ervan vond ze dat je met de kleintjes zo heerlijk kon eende drukinkt gebruik maker. tSl ^ÏÏFÏÏÏTmid"ï-'d JS. discuts,et kan worden de'teug™ S causerietoon vormen de gist zen schreef: „Alle Gestalten sind gen het onbesliste kan. In de jaren voor een even voedzaam als ple- ahnlich und keine gleicht der twintig meende Vestdijk in He oenaaera aoor een reeks van zierig eetbaar gebak. Ik voor andera." mij ben er gek op, ook al ben ik het met de inhoud helemaal niet HGrinnerina eens. Het blijft altijd waar: men a leert meer van zijn tegenstan- bovendien kwantitatief T» kon worden aangeduid. Maar een soort kosmisch hou- tesengesproken leugens. De me- dergelijke kritiek valt buiten mijn rnr,r"~ tafysische leugen (bv. het chris- bevoegdheid. uitgaue van Bert Bakker/Daa- ..- m-,M. n men NV, Den Haag en het kost dan van UJn medestan 12Z0. ders' rare toestanden. Men heeft zich daar onderworpen aan de voor- Levend genre schriften van de eigenares, juf- trouw Francoi6. Alles is er even boven-werkelijk. B. Roest Crollius Model Het tweede opstel in de bundel •menik o nucst vtumuo vervelens toe heeft men jjet bospad en de Ayrtons, is een geslaagd deze sfeer goed geprobeerd te omschrijven wat model weer te geven In het begin be- Evenals hi, d. rn- hi.rho weegt het verhaal zich over En wat bedoelt Vestdijk met de öpeen?üf de spiegel Ayrtons? Het is er eigenlijk maar herkent één. de veroordeelde Ayrton uit zeif> jjet Jules Vernes De Kinderen van Ka pitein Grant. Hier speelt een herin nering uit Vestdijks jeugd mee. Op de zes of zeven afbeeldingen M de schurk met zijn agressieve mentele levenshouding. Zolang astrologie vast te hebben gevonden, ook dit geloof is later door zijn principiële skepsis aangetast. Mag telijk geloof) is evenwel de filosofisch geschoold •- erimkiuven o., k,m- werken en ze laten experimente- ren. „Kinderen zijn zo spon- gesjjrolTên taan". Maar gymnastiek en zin. „bedrag" aan leu- gen, dat lag me niet", aldus me vrouw Verwey. Hobbies Haar hobbies? Ze breit graag skepsis zich de natuur bang wordt van zich- kan worden, me er niet om te doen goedkope argumenten te Van de overige, grotere opstel- dat heelt niets met mijn enige leugen, die niet weerlegd len kan ik nog slechts enkele titels werk te maken hoor en ze is den tegen Vestdijks ongeloof: het gen baard is het altijd dezelfde toch lijkt geen van de afbeeldin- hierboven vluchtig "heb omschre- gen op de ander, vermoedelijk als zelf vast staan of i kunnen Het gaat eigenaardi- gevolg derlijke paden. Maar op de duur mogelijk een bewijs dat het 8e gewaarwording, grenzend begint dc rondgang door het pensi- essay (evenals de roman) een ..die Vestdijk overviel toen schuiven dat Het Paradijs heet, te verve- levend genre blijft. Het trekt £nHer r l onbedrevenheid i bergwandeling ander pad koos dan het bekende, te ditmaal hoger langs de helling (een dertig meter ongeveer). tekenaar. Hier dus ook dat het andere en hetzelf de. Angstaanjagend. „Is dit soms erklaren door beduchtheid de grote ommekeer, waarop dit zoetjes schuiven en sluipen de losgeschroefd zijn, «x. onbeslistheid der dingen helemaal fit-" tÜhL De denktrant van C. G. do1 °P tuinieren. „We hebben Jung, Erotiek in de beeldende een fijn huis, maar jammey ge- kunst, Rembrandt en zijn mensen, noeg geen tuin", vertelt ze. Maar Op empirisch gebied is de leu- Het lyrisch beginsel van de roman, het eigen atelier straks vergoedt zestien blijkbaar veel. Zij gaat dat zierig lezen als de twaalf volwas- ^aIik^^k* ?iai^er aan de sen artikelen. Uit alles blijkt wat Aelbrechtstraat te Rotterdam, men reeds wist: Vestdijk is geen T. -• „Ik moet nu werken in de geen doen. Ik alles op losse schroe- voeren, rechtstreeks noen zijae- dogmatische atheïst. Ik eindig met moet ,nu Maar wanneer we zelf Ungs. Ook de argumenten vóór een citaat over de wederkomst slaapkamer.dat de eeuwige zÜn schijnargumenten. Het geloof Vao Christus (bl. 15) len. We weten dan wel hoehet evenwejï veei minder lezers, dzaz toegaat Cc^schrijvcr heeft Toch he( ,szen yan goede m°JurUboek moet'brengen. Dan essays de kortste weg naar het bïfiten a^^are^pervèrse^eschrij- aUeme'rontezikkelingf Een we! gend, "angstig v'erwaShtingigevoel ieder geval wordt bij hem SS schrijft hij geforceerd leSschappelijke verhandeling is opstijgen fbt 27, en vraagf zich soort oerangst wakker bij Nu ben ik ongemerkt dwijnen. zegt Vestdijk. „Indien de mensheid slechts een zeker totaal bedrag aan leugenachtigheid op de inhoud terechtgeko- draagt, waarboven mijn bedoeling i dat door de cultuurge- beneden keek. Hij voelt in de langs hellingen preludeert?" (bl. eigenlijk aan te tonen dat dit schiedenis heen ongeveer constant i vreemd, aangenaam t 33). Vestdijk bedoelt de dood. In opstel een schoolvoorbeeld kan he- blijft, dan ten van een essay zoals ik dat aan het begin van deze recensie vluch- de politieke (sociale, historische, geschied. ..ideologische") leugen steeds min- climax ,oe- Wellicht specialistisch en moet studerend af: „Wat wilde dit gevoel? Het van die overgangen, die de dingen tig heb omschreven. In een weten- der ruimte overlaten voor de meta- Dit laatste is niet juist: lïlit ■Rzxg.c» Prnlliim 7elf eenoee- _T~~~ZT"C," was niet eens zo sterk als ik het wijzigt zonder ze aan ie laaien, sciiappeiijxe vernanaeiing uuori iysiscne 101. «ui. ue vraag naar H pnina in dU Bcs^riif gevonden. 8elezen worden. De gedachte hjer beschrijf, maar het trilde lang zodat men evengoed kan zeggen een dergelijke ervaring niet thuis, de aard van de leugen wordt niet te tasten, schappelijke verhandeling hoort fysische"... (bl. 20). De vraag i knzip. centimeter voor centime. doening Maar van ons had hij het niet aan de uitgever behoevi gen. (188 blz. 7.50) liet mij niet met rust." Het dat ze ongewijzigd zijn gebleven" tenzij als een geval uit een psycho- gesteld, laat staan de vraag naar de komende weken. heb nog wel een klein zijkamer- tje, maar dat zit propvol met lap- .Dat Christus terugkeren zal op jes. Als men het eenmaal weet «"".fail* ia van alle kan- niet mag worden uitgedacht; ■ifihumn. eerder geschied. en iets dat In het atelier van haar man k maar de verste gelijkenis werkt ze helemaal niet vertoont is ook nooit eerder „Dan word ik zo afgeleid Tussen al die zaken van hem. Boven dien. Bij mijn man is het alle maal netjes en precies en ik kan alleen maar werken met een he leboel rommel om me heen". Dr. C. RIJNSDORP. STEFFIE STOKVIS Mo Oo

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 18