Protestantenstatuut volgende zomer wet Duitsers willen vergeten, n'et verzoenen Een woord voor vandaag Humanisten wel subsidie bijzondere scholen niet Puzzelhoek IVOROL Geen plaats voor Spanjl en Portugal in cle EE< Verkeerde ban opgeheven Eerbied voor wat ander heilig is RIJ DAG lil DECEMBER WE L Kennelijk heeft de prediking van Joël gehoor gevonden hij de Joden. Eerst roept hij hen op tot bekering en dan lezen we plotseling: „Toen nam de Here het op voor Zijn land." Er volgen vele zegeningen, maar de belankrijkste is wel: „En gij, kinderen van Sion, juicht en verheugt u in de Here, uw God., want Hij geeft u de leraar ter gerechtigheid." Israël had vele leraren. Telkens weer stonden er profeten op die dit volk de weg wezen. Zij konden het volk zeggen hoe zij leven moesten. Zij konden hen echter niet in staat stellen om te doen wat zij hen voorhielden. Mensen kunnen woorden spreken, maar die woorden worden geen werkelijkheid, geen daden als de leerlingen niet in staat zijn om ook werkelijk het geleerde in de praktijk te brengen. Gods volk ontving Zijn wet. Maar Israël was niet in staal om die wet te volbrengen, en daarom werd de wet een vloek. Maar dan komt Christus. Hij zegt niet alleen wat de discipelen en wij moeten doen. Hij belooft ook de Trooster, de Heilige Geest. En Hij voegt er aan toe: „Die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat ik u gezegd heb." De leraar ter gerech tigheid van Joël is de Heilige Geest van Christus. Hij neemt de woorden van Christus en brengt die in ons, dat teil zeggen: stelt ons in staat om ze te volbrengen. Bij de profeten zitten we in de schoolbanken, maar de Heilige Geest brengt ons in het „laboratorium van God", waar Hij ons in staat stelt om het geleerde in de praktijk te brengen. Christus rechtvaardigt ons, de Leraar ter gerechtigheid leert ons rechtvaardig te leven. Wij lezen vandaag: Filippenzen 4 1—9. Groep-v. d. Ziel zet voorlopig bestaan voort In Spanje verwacht men: GRONINGEN De leden van de gereformeerde kerk (vrijgemaakt) van Groningen-Zuid, die de afzetting van ds. A. van der Ziel niet erkennen en daarom sinds dit besluit gevallen isj zondags eigen samenkomsten houden, hebben besloten voort te gaan op deze weg, nu Groningen-Noord hen geen kerkelijk onderdak wilde verschaffen. In een vergadering, die gisteravond werd gehouden onder leiding van ds. Van der Ziel, werd besloten zo spoe dig mogelijk het aantal ambtsdragers MADRID, ROME bêdieninivan dam en avondmaal on 1 Katholieke Kerk een Ilieuw gezicht volgens rooms-kathoüeken 1 Maar voleens bisschop Repullés ver Deepening van aoop en a\ondmaai en c xr,- oorzaken niet de (volgens deze bis- ook leden van andere gemeenten, die heeft gekregen, gaan de ogen van protestanten naar hpanje. Want Schop) 30.000 protestanten, maar dc no'gsT^ietT1beSce"nL om^'l3'6. duidelijk kan worden, of al de mooie woorden ran de »f.j tot sekten wilde rekenen. Noodzake- (Van onze kerkredactie) lijk leven op te bouw de bestaande kerken een eigen kerke-1 gëlopen dagen louter frases zijn of tot daden zullen worden, dan is dat daar. Zowel in Madrid als in Rome verwacht men dat het nieuwe j wetsontwerp, dat de situatie van de protestanten regelt, begin vol- I gend jaar hij de Cortes (het parlement) zal worden ingediend. Uitspraken van vrijgemaakte kerkeraden i de Concordaat moet gewijzigd Utrechtse gemeenteraad besluit: Nieuwendam—Amsterdam-Noord heeft verklaard, zich niet te conformeren aan het besluit van Groningen-Zuid, waarbij ds. A, van der Ziel is afgezet, en hem als predikant te blijven' erkennen. Deze ker keraad meent, dat de kerkeraad van I Er wordt reeds gesproken 5™'?g%n-Zuid zi?h V1 von.rechtma- j „protestantenstatuut". Waarschijnlijk verstrücr tuchtoefening heeft'» da, we, em weids woord zUn. De keriteraad van Treebeek heeft de P<! protestanten die de voorstellen uitspraken, die de generale synode verle- hebben gezien zijn met onverdeeld den jaar over de kwestie Van der Ziel enthousiast. Het wetsontwerp is mis deed, bestudeerd. Hij besloot deze uit- schien het beste te omschrijven als het spraken cn alle daaruit voortvloeiende I „hoogst haalbare" in het huidige Jï5k™j!K tïï8?: Spanje. Het stelt de protestanten in i deringen met zo voor vast en bondig te| - houden, omdat de Treebeekse kerkeraad i ?taa* OIT te halen, of het hen ook geen openbare grove zonde bij ds. Van }n staat stelt om als vrije burgers te der Ziel bekend is. UTRECHT De Utrechtse ge meenteraad heeft na een urenlang debat met 28 tegen 14 stemmen zijn goedkeuring gehecht aan een nota, waarin het college van B. en W. voorstelden, niet over te gaan tot subsidiëring van het godsdienstonderwijs op bijzondere scholen. Gelijktijdig werd zonder hoofdelij ke stemming een voorstel aangeno men. om de subsidie voor het gods dienstonderwijs aan de openbare scho len te verhogen en het vormingson derwijs op humanistische grondslag in deze regeling te betrekken. Met name van de zijde van de KVP werd op felle wijze kritiek geuit op het voornemen van het college ten aahzien van het nalaten van subsidië ring van het godsdienstonderwijs op byzondere scholen. Zij voelde zich daarin gesteund door adressen van de Utrechtse afdeling van het NKV. de Utrechtse afdeling van de Sint Adel- bertsvereniging, de katholieke ouder raad en de deken van Utrecht. De kritiek van de KVP richtte zich met name tegen de argumentering van B. en W, dat het godsdienstonderwijs op de openbare scholen een aanvullend karakter draagt, terwijl het op bijzon dere scholen leerstellig werd genoemd. De overheid heeft niet het recht de I,.IS ,i, en' aard van het onderwijs te beoordelen, gesteld al dat deze onderscheiding te recht is, aldus mevr. Beijaart (rk). De kerkeraad van Wormer verklaart pleegd zijn door onderscheidene dere vergaderingen" en goedgepraat worden door sommige schrijvers in de kerkelijke pers. Deze kerkeraad wijst op de afzetting van ds. Van der Ziel. alsmede op de houding, die de classis Haarlem en de particuliere synode van Zuid-Holland hebben aangenomen in dc conflicten, respectievelijk in Beverwijk en Gorinchem. De kerkeraad van Heemstede heeft uitgesproken de afzetting van ds. A. v. d. Ziel niet te erkennen, zolang hem ~^j d. Ziel zicli openbare en grove zonde "tegen ,,enig .gebod des He ren". zoals in art. 19 en 80 k.o. is gesteld. leven is de vraag. Het wetsontwerp kwam in 1964 ge reed, toen ook in Spanje duidelijk werd dat het concilie zich voor gods dienstvrijheid zou uitspreken. Dit on derwerp ging echter aan het einde van de derde zitting de ijskast in tot de slotzitting. Nu echter de uitspraak een feit is geworden, schijnt ook Spanje zich er aan te willen conformeren. Verwacht wordt dat het huidige wets- I ontwerp al of niet gewijzigd volgende zomer van kracht zal worden. De wet zal niet alle problemen op lossen. Zelfs deze minimumwetten zul len op verzet stuiten. Een toonaan gevend rechts tijdschrift heeft de vorige maand reeds een scherpe aan val op het wetsontwerp ondernomen. Anti-Spaans, was de duidelijke ver oordeling. De Carlisten, de ultra con servatieve royalisten en de Katholieke Actie hebben reeds verklaard de pau selijke richtlijnen te willen volgen, maar niet ieder is het met dat stand- Bovendien is niet slechts Spanje, maar ook Rome bij deze kwestie be trokken, omdat de nieuwe wet pas kan worden ingevoerd als er een nieuw concordaat tot stand is gekomen tus sen Spanje en het Vaticaan, gebaseerd op de concilie-uitspraken. In Rome verklaarde bisschop Repullés aan een Duits kerkelijk persbureau reeds dat er beslist overleg zal komen tussen de Spaanse staat, de Spaanse Rooms- Katholieke Kerk en het Vaticaan. lijk achtte deze geestelijke het dat de protestanten elkaar in de eerste plaats vinden. In wezen is dit reeds gebeurd, omdat de protestanten samen de com missie voor de verdediging hebben gesticht, die reeds bijzonder goed werk heeft gedaan. Wapenveldse kerken schrijven fabriek zondagsarbeid ovei Im-ul-puzzel Horizontaal woorden invullen die bete-! kenen: 1. medeklinker, 2. lichaamsdeel, 3. duurzaam, 4. geldbuidel. 5. elke keer. 6. scheidingslijn. 7. de gezamenlijke hoe veelheid, 8. boom. 9. medeklinker. Bij juiste oplossing leest men verticaal 1 de naam van een plaats in Utrecht. Mr. Masman (soc.) zei, dat volgens artikel 26 van de Lager-Ónderwijswet de godsdienstlessen op openbare scho len binnen de schooltijd, maar buiten het lesrooster moeten worden gegeven. Daarom is het volgens hem geen on derwijs in de strikte zin van de wet. Volgens artikel 90 van dezelfde wet kan het godsdienstonderwijs op de bij zondere scholen worden opgenomen in het lesrooster. Pan is het wel onder wijs in de zin van de wet en kan het betrokken worden in de exploitatie kosten van de school. De nota van B. en W. 'weJd aan vaard met de stemmen van de KVP en van twee leden van de anti-revolu tionaire fractie tegen. De tweede nota. die onder meer voorziet in een subsidiregeling voor het humanistisch vormingsonderwijs analoog aan het godsdienstonderwijs, was voor hét Tweede Kamerlid ds. M. A. Mieras (st. ger.) aanleiding, om de I minister van onderwijs te vragen, in hoeverre dit niet in strijd is met de artikel 26 van de Lager-Onderwij«*| Doclenregister in Venlo «raat weg WAPENVELD Verschillende ker ken uit Wapenveld en omgeving heb- ben een brief gezonden naar de direc- i tie van de Berghuizer papierfabriek, i waarin zij deze verzoeken af te zien VENLO Het boek, waarin de na-van zondagsarbeid. Het zijn de Her men zijn geschreven van de Venlona-1 vormde Gemeente, de Gereformeerde ren, die in de laatste wereldoorlog zijn i Kerk, de Gereformeerde Kerk (vrijge- omgekomen als een aansporing om maakt), de Christelijke Gereformeer- voor deze gevallenen te bidden, zalde Kerk en de Vrije Evangelische Ge worden weggenomen. I meente in Wapenveld, Heerde, Wezep, Het comité Onze Gevallenen, dat na Hattem en Oldebroek. de bevrijding voor de totstandkoming De kerkeraden uitgezonderd die van dit gevallenenregister heeft ge- j van de Vrije Evangelische Gemeente zorgd, deelt mee dit besluit met jnjtf i in.Heerdedoen het verzoek de voor in hetrhart të hebben'genomen. genomen continuarbeid niet in te voe- Het dodenregister wordt een vorm ren. Zij gronden him verzoek aller- •an piëteit en christelijke verzoening eerst op Gods gebod de zondag te genoemd, omdat ook gevallen SS'ers heiligen. Ook zijn zij van oordeel, dat zijn opgenomen. Zo heet het. De Jood- de ontheiliging van de zondag moet se Gemeente in Venlo heeft echter be- leiden tot ontkerstening, ontwrichting zwaren geuit. Het comité acht het van het gezinsleven, vermeerdering daarom beter hel hele register te ver-1 van huwelijksmoeilijkheden en demo- wijderen. ralisatie van de jeugd. Tanden blank-Adem fris Onbetwist de beste tandpasta Tien organisatii in centrum voo volksontwikkeliij UTRECHT Begin 1966 zal h«j derlands centrum voor volksontwj ling, drat dit jaar is opgericht,i werkzaamheden beginnen. Op 1 n -ms krijgt het centrum waarschijnlijk I directeur-generaal, die zijn bure» JL Amersfoort zal vestigen. Hel secri aat is tijdelijk ondergebracht oj Horst van Kerk en Wereld te Drif gen. Het Nederlands centrum voor ontwikkeling overkoepelt tien saties van volksuniversiteiten, vi gescholen, vormingscentra, woodbfj ers, de maatschappij tot nut vai| algemeen en dergelijke. Doelstellingen van het centri behalve overleg en samenwerking het geven van voorlichting en aj zen, het verrichten van research! bevorderen van studie- en opleiq mogelijkheden voor degenen, het volksontwikkelingswerk zaam zijn, liet uitgeven van gesd ten en het vormen van een bi theek. Het zal daarbij geregeld t leg plegen met het ministerie vanl tuur, recreatie en maatschappj Klankbeeld over Chanoekafeest HILVERSUM De NCRV zal zondaga vond een klankbeeld uitzenden over het Joodse Chanoekafeest, naar het verhaal ..De weddenschap" van Carry van Brug gen. Chanoeka is het lichtfeest van de her-inwijding van de tempel in Jeruza lem, nadat deze door heidenen drie jaar lang ter ere van Zeus was gebruikt, waarbij op het altaar zwijnen werden geofferd om de joden zo diep mogelijk te Schmelzer tot christen-democrater Beroenin pswerk Opl»Msini> Mirit'c pu/re' Horizontaal: 1. Malden - tor. 2. apart-er-ne, 3. a.p.-rat-iets. 4. Se- ure-ne-RT, 5. dl-oene-kea, 6. arak-kip-nn. 7. mark - agent. 8. ham - edelen. 9. open-enk-si. j Verticaal: 1 Maasdam-ho. 2.| appel-raap. 3. largo-arme. 4. dra-Rekken. 5 Etten-kade. 6 nein-ei-Gep. tree-Kp-elk. 8. ont-Rennes. 9. res-i tant-Ni. QUINCY, ILLINOIS Terwijl in Rome en Constantinopel het applaus klaterde, omdat dc weder zijdse bannen tussen de paus cn de oecumenische patriarch waren opgeheven vroeg in Amerika een rooms-katholiek geestelijke zich af. of teniet ergens een fout is ge- Pater Owen J. Blum, redacteur middeleeuwse geschiedenis van de rooms katholieke encyclopedie en docent aan het Qulncy College verklaarde gisteravond namelijk dat patriarch Cerularius de paus nimmer in de ban gedaan heeft. De oosters-orthodoxe ban gold de legaat van de toen reeds overle den paus Leo, kardinaal Hum- bert Het gevolg is dat Athenago- ras, of beter de synode van het oecumenisch patriarchaat een ban heeft ingetrokken die nimmer heeft bestaan Volgens pater Blum is de hele idee dat de beide kerken in 1054 met elkaar hebben gebroken een overschatting van dat incident. Dat was maar oen van de vele achis- ma's. die elkaar jaren zijn opge volgd. De grote breuk vond plaats in 1204 tijdens de vierde kruis tocht. toen de latijnen Constanti nopel veroverden en plunderden en er een Latijnse patriarch en keizer installeerden. Bouivers Dachau-kapel ontdekken (Van onze kerkredactie) «P aan dat het ding wordt afgebro- I ken. MÜNCHEN De elf jonge £)e jonge mensen zijn in de afgelo- Duitse bouwarbeiders, die een ka- pen weken begonnen de grond bouw- pel in het voormalige concentra- rÜP te maken. Zij krijgen twee mark f. v.zakgeld per dag. Deze groep zal er tot tiekamp Dachau bouwen, hebben januarj blijven om daarna vervangen met veel onbegrip te kampen. Del te worden door anderen. De jongeren kapel zal de naam Verzoenings- die er nu aan het werk zijn zullen dan kapel krygen. De Jonge werkers l^ïpeT'^ i geven hun krachten gratis in het NED. HERV. KERK Beroepen te Longerhouw-Schettens: A. K. L. Bloem te Eexta (Gr.). Bedankt voor Veenendaal: N. Kleerma ker te Rotterdam-centrum; voor Voort huizen (togz.): C. A. Korevaar te Rotter dam-centrum. GERE F. KERKEN DEN HAAG De voorzitter van de Tweede Kamer-fractie van de KVP, drs. W. K. N. Schmelzer heeft vanmorgen op een Europees congres van christen-democraten op Sicilië verklaard dat er in de EEG nog geen plaats is voor Spanje en Portugal. In deze landen worden nog altijd een aantal grondrechten en vrijheden, die fundamenteel zijn voor de demo cratie. met de voeten getreden. Volgens Schmelzer vormen deze lan den in West-Europa een probleem. De regeringen kunnen gezien worden als geboren uit de nood van bepaalde omstandigheden. Het is mogelijk dat deze landen zich in de toekomst zullen aanpassen aan de democratische eisen van onze tijd. De christen-democraten kunnen misschien wel helpen bij die ontwikkeling zonder direct of actief in de interne zaken van die landen in te grijpen. Schmelzer sprak over de verster king van de democratie in West-Euro pa. die bedreigd wordt door een afne mende belangstelling van de burgers. Het moet mogelijk zijn, zei hij, de democratisch instellingen minder tech nisch en minder geïsoleerd te maken. De rechtstreekse medewerking en me deleven van burgers is in een demo cratie noodzakelijk. In een dergelijke democratie moet Om deze ontwikkeling te bevo) ren zal het westen moeten werken zijn eigen sociaal-economische s< tuur en militaire kracht. Anders len juist de totalitaire en niet-de cratisctie krachten in het oosten aai moedigd worden. Ml f ir--±ii een ucigciiii^e uciuuL'iaiie moei roudsendn(Fr.). S te ^et vrije ondernemingsgewijze produc- GEREF. KÉRKEN (VRIJGEM.) tiestelsel qua vermogingsvorming en Bedankt voor Houwerzijl en voor medezeggenschap op gezonde wijze Arum-Minnertsga: A. C. Haitsma te Heer- i worden verankerd in brede lagen van de bevolking. De burgers moeten de CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Mitchell (Ont.-Can.) Free Christ. Ref. Church: J. Overduin te Aldergrove (Br.-CoL). GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Amsterdam-centrum: A. F. Honkoop te Goes uit een tweetal met C. Harinck te Utreoht. HANNOVER De volgende Kerkedag zal van 28 juni tot 2 juli 1967 in Hannover wonden gehouden zo heeft het presidium van de Duitse Evangelische Kerkedag onlangs besloten. Dit naar aanleiding van een uitnodiging var kerk van Hannover. Dezer dagen hebben dr. Richard Weiszackèr en dr. Hans Hermann Walz, respectievelijk president en secretaris generaal van de Kerkedag een bezoek gebracht aan bisschop D. Hanss Lilje in Hannover. Besloten is toen ook or lijn van de Kerkedag. die deze zi werd gehouden door te trekken op de volgende. Europese gemeenschap als een werke lijke gemeenschap leren zien. Boven dien moet aandacht geschonken wor den aan de hulp aan minder ontwik kelde gebieden. Deze moet niet alleen via staatskapitalen lopen, maar tevens voortvloeien uit het particulier initia tief. Oosten De KVP-leider voorzag veranderin gen in de Oosteuropese staten. Hoewel mensenrechten en vrijheden lange tijd zijn onderdrukt, verloochent de mens zich niet als schepsel Gods. Wij bele ven, zie hij, het begin van een heront dekking van de menselijke persoon en zijn waarde in het gezin, het sociale, economische en culturele leven. De mens gaat zijn rechten weer opeisen en de interne politieke structuur zal niet onberoerd blijven. "IT enburg Longres chr. defe; O ruilber op sicuie geopetf^™; TAORMINA In Taormina op gelden is gistermiddag het zeventi^uit de Europese congres van christen-dei Laker cratische partijen geopend. Aan ra ove congres nemen tweehonderd afgevl Burc digden uit zeventien landen deeL verei een rede van anderhalf uur belicl Haag de nieuwe voorzitter van de uniejche C Italiaan prof. Rumor, de huidige si tie in de NAVO en de EEG. Hij le Haag: de daarbij zonder diens naam te imedii len nogal felle kritiek op presi* Haag e Gaulle. en Voorts werden nog redevoerinal uitgesproken door bondskansev^i°l Klaus van Oostenrijk en premier Het ro van Italië. Onder hun gehoor vond zich ook de Italiaanse miniiLeide Colombo, die voorzitter is van de iv mus van ministers van de EEG. schapr Vandaag zou drs. W. K. N. Schij Leid fractie-voorzitter van de KVftnuseu de Tweede Kamer, rapport uitbren)e Ves over de situatie van de democratiroterbs West- en Oost-Europa. VanavV.jeui wordt premier Cals in Taormina tu.: jo W8cht. jenburj i Haag Iche C Haag neuwe kader van de Aktion Suehne- zeichen. die onder andere ook. in j Rotterdam bezig is een verzoe ningsteken op te richten door de bouw van een oecumenisch een- trum. elf i Uitknippen en op briefkaart plakken a.u.b. IK WERK MEE aan de verdere groei van de krant. Uw nieuwe abonnee beet Adres Woonplaats betaling per: WEEK/MAAND/KWARTAAL Deze nieuwe abonnee werd opgegeven door uw abonnee Naam Adres Woonplaats Ik ontvang als geschenk HYACINTHENBOL met „DE DOKTER ZEGT" II HOUDER »DE DOKTER ZEGT" I TIP-PARADE-TWEE (elk deel is een (ander) geheel) streep door wat u niet wenst. Sedert begin september zijn jonge mensen aan het werk. Aan een! vertegenwoordiger van het Duitse ker- kelijke persbureau verklaarden zij: I „De mensen vragen ons steeds weer: I waarom laten jullie toch geen gras groeien over het verleden? Telkens weer geven zij de indruk dat zij zich persoonlijk onaangenaam getroffen voelen als het gesprek op het concen- tratiekamp komt." De leider van de groep jonge men sen, Klaus Heienbrok uit Soest, ver- klaarde dat de gedachte om een teken van verzoening op te richten, voor het door het Duitse volk begane on- I recht in de tijd van het nationaal-so- cialisme bij vele Duitsers op onbegrip I stuit. Zij wijzen dit werk af en ver- zetten er zich zelfs tegen." Ministerie Het verzet komt niet alleen van de kant van de eenvoudige mensen, of van bouwarbeiders, maar ook vanuit de leiding van (iet Beierse ministerie van financiën. Terwijl de mensen die werken voor de afdeling onderhoud van kastelen, parken en meren ge bruik maken van een oude barak die nog op het terrein staat, mochten de jonge mensen van de Aktion Suehne- zeichen daar geen gebruik van maken. Zij hebben op eigen kosten een barak moeten bouwen om slaap- en eetgele genheid te krijgen. Maar nu dringt het ministerie van financiën er steeds weer (Van onze kerkredactie)' STERDAM Het blijkt uitdrukkelijk ziet als een heilig te ken van Godswege dat niet her haald behoeft te worden omdat het in zijn persoonlijk geloofsleven een „wederdoop" noemenaldus haar Eindhovense collega. Binnen de oecumene hebben wij tezamen met o.a. de baptisten duidelijke betekenis heeft. In beide de opdracht aandacht te blijven vra- gevallen is het belijden belangrijker dan de doopepvatting. ting. gen voor de doop als daad waar door het Woord van Gods genade in Christus voor de mens zichtbaar gemaakt wordt, een Woord dat in Hel is bekend dat .degraag nil geloof verstaan, r.i daad die in geloof ontvangen moet worden. Tot Een uitermate grievende belediging ia gisteren door de Almelose politierech ter mr. Van Rede gestraft met een week gevangenisstraf. De 29-jarige mevrouw A. E. uit Enschede had de 24-jarlge me vrouw S. toegevoegd: „Vleze Jood, ze hadden jou ook moeten vergassen". Zij werd bij verstek veroordeeld. De officier ha een week voorwaardelijk geëist. het gewenste of geoorloofde van dé ze weg tot de gemeente, waarbij zover ds!'De Boer dus de kinderdoop min of meer erkend wordt en de bijbelse gelovi- Doopsgezinden en wederdoop nog veel voor te komen, dat de doopsgezinde gemeenten door de doop - op - belijden - van - het - persoonlijk - geloof nieuwe -leden worden opgenomen, die reeds als kind in een andere kerk gedoopt- waren. Naar aanleiding van een diepgaand beraad hierover in de Amsterdamse Oecumenische Raad heeft de Amsterdamse doopsgezin de predikante ds. M. de Boer deze praktijk verdedigd in het Alge meen Doopsgezind Weekblad. Ds. A. G. van Gilse van Eindhoven ziet in de wederdoop echter een beledi gend gedrag jegens de andere ker ken. die in de oecumene niet past. Ds. De Boer schrijft onder meer: - De „ekklesia" is voor ons de ge meenschap van gelovigen die door gendoop vervangt, in onze broeder hun belijden, met woord en daad, schap verschillend wordt beant- antwoord geven op het Woord van woord en telkens weer aan de orde de andere kerken met hun kinder de Heer Jezus Christus, die hen komt, juist vanuit onze plaats bin- doop valse kerken waren en kon- roept tot een nieuw leven als kinde- nen de oecumene. Het gesprek hier- den dus met een gerust geweten ren Gods. Daarmee onderscheiden over is ook onder ons niet afgeslo- het scheldwoord „wederdoper" af- wij ons van al die kerken, waarin ten. Een uniforme regeling vanuit wijzen. Wanneer wij eahter nu, met reeds onmondige kinderen door het een centraal orgaan is (gelukkig) collega De Boer, geloven ons samen sacrament van de doop worden niet mogelijk. In elke gemeente met die andere kerken binnen de opgenomen en waar dus verschil moet en zal de vraag naar het rech- oecumene te bevinden, gemaakt moet worden tussen „doop- te verstaan van de bijbelse bood- genoemd „de leden" en „belijdende leden". Belijdende leden van deze ker ken worden in onze gemeente,- worden. indien zij van hun verlangen tot de Doopsgezinde Broederschap over te flA-T IS ALLEMAAL heel eerlijk, bezwaar niet voelt of zelfs integen- gaan een gemotiveerde verklaring heel verantwoord, heel waar deel uitdrukkelijk de doop op de voor de kerkeraad afleggen, op en heel dopers, maar ds. De Boer belijdenis verlangt, zullen wij uit grond hiervan met attestatie fdus moet beseffen, dat dit de stem hoofde van ons geloof in ons beho- van een roepende in de woestijn ren tot die oecumene, van die doop moet blijven, zolang wij voort blij- hebben af te zien om de betrokken wen gaan met wat andere kerken zusterkerk niet te beledigen. „Binnen dc oecumene" kunnen wij namelijk alleen spreken en eikaars aandacht vragen wanneer wij elkaar ten volle als medezus ters en -broeders en als zusterker ken of -gemeenten erkennen. Die erkenning zal moeten blijken in de eerbied voor wat de ander heilig is- Ds. Van Gilse vervolgt: Onze voorouders in de 16e eeuw waren het merendeel overtuigd dat zonder doop) aangenomen, Bij uitzondering gebeurt dit ook, waar iemand zijn kinderdoop Christmas Carol op Utrechtse Volkskerstzang In de Margrietha en H< Utrecht zal donderdag 23 deced weer een Volkskerstzangdienst v den gehouden. De samenzang, wi pe,!!J voor achtduizend mensen worden wacht, staat onder leiding van de k.zater' Mees van Huis. Vier koren wer 'ens* mee, opgesteld in verschillende ken van de hal. Het muziekkorps het Leger des Heils zorgt voor s j instrumentale medewerking. Caroline Kaart zal Christmas Ca#ek j zingen. Burgemeester jhr. mr. C. J. ipothe de Ranilz spreekt het openingswoo frater Arnulfus Hagemans leest schriftgedeelte, terwijl ds. P. A. E. levis Smitt uit Utrecht een korte tr spraak houdt. 0 (2.3 «alle 1 De buitenlandse arbeiders zullor <2 door pater R. Lambriex in het It ermoo aans worden begroet. In Utrecht w «et b« kende buitenlandse arbeiders kunn. ,030 tegen gereduceerde prijzen de vol '00f)S kerstzang meemaken. De NCRV-radio zal de samenzl van acht tot half tien rechtstre !J P uitzenden en de televisie van kw maaj over tien tot tien over half elf. iivel;- Het comité volkskerstzang ov eze ïj weegt om ook bij andere gelegen non den tot dergelijke gezamenlijke actiaar) teiten te komen. Zoals bekend Utrecht de initiatiefnemer van volkskerstzangdiensten, die inmidd Lakei overal in het land worden gehoud ingen In de Domstad komt men nu voor se pai dertiende maal bijeen. rtot 24 Vierjarenplan voort 23 technische scholcf °EN HAAG De hoofdafdeling 1 verheidsonderwijs van het minist van onderwijs en wetenschappen lu een vierjarenplan opgesteld voor bouw van 23 scholen voor lager, uiti breid en individueel technisch onder\ Deze scholen in drie soorten syste» bouw komen voornamelijk in oosten en noorden van ons land. - wordt meegedeeld in het weekblb Uitleg van het departement van O. bouwvolume door toepassing teembouw en de financiële voordelen a in grotere series wordt gebouwd. Met li volkshuisvesting en rui overeenstemming 1 ministerie telijke ordening reikt over het jaarlijkse beschikbaai len van het bouwvolume.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2