i
TUSSEN SCHOOLPOORT EN HUISDEUR
Dagboek van een tiener
Indonesische kerken
bedroefd en boos
Ontwapening is thans
bereikbaar geworden
Rooms-katholieken
ernstig verontrust
over besluit paus
onduj
Kerk in Noord-Mozambique
in grote moeilijkheden
Puzzel hoek
GRIEP? NEEM DIREKT EEN AKKERTJE'
DINSDAG 30 NOVEMBER 1065
Een woord voor vandaag
We noemen ze „kleine profetenmaar dat heeft geen be
trekking op de inhoud van hun boodschap. Het slaat hoogstens
op de lengte. Daar spraken mannen die geleden hebben om de
zonden van hun volk. die door God gebruikt worden om te
waarschuwen. Misschien juist daarom behoren zij tot de weinig
gelezen boeken van de bijbel. Maar altijd straalt in die donkere
profetieën toch weer de hoop. Reeds in het eerste hoofdstuk
van Hosea wordt over de verlossing van Juda gesproken. Er
wordt niet gezegd hoe God zal verlossen, maar wel hoe Hij het
niet zal doen: „Maar Ik zal hen niet verlossen door boog of
zwaard, of oorlogstuig, door paarden of door ruiters
Gods verlossing komt niet met vertoon van macht. ^Lie de
menszal er in de hjdenstijd van Christus geroepen worden.
Waar is Zijn welsprekendheid? Hij zwijgt. Waar is Zijn gezag?
Hij laat zich overmeesteren. Waar is Zijn kroon? Doornen
drukken op zijn voorhoofd. Christus echter ging zijn Via
Dolorosa om ons te verlossen. En dat is nog zo. God komt niet
met vertoon van macht. Juist daarom vraagt Hij van ons
geloof, vertrouwen dat Zijn weg, die naar het graf lijkt te
voeren, de weg is naar de overwinning.
We lezen vandaag: 2 Thess. 2 13-17 en 31-5.
Verklaring over staatsgreep
(Van onze kerkredactie)
DJAKARTA Het moderainen van de Raad van Kerken van
Indonesië heeft een officiële verklaring uitgegeven waarin gerea
geerd wordt op de mislukte staatsgreep. Er wordt gesproken over
„droefheid'gepaard met toorn, omdat wij en ons volk op deze wijze
zonen moesten verliezen, die gedurende 20 jaren trouw en onver
moeibaar de revolottie van Indonesië dienden." In het bijzonder
worden de kerken opgeroepen te bidden „dat het geloof en vertrou
wen van hen, die door generaalmajoor D. J. Pandjaitan en kapitein
Pierre Tendean en andere christen-slachtoffers zijn achtergelaten,
door onze Here versterkt moge worden."
Rapport Pax-Christibeweging
DEN HAAG In het middel- I Pax Christi kan en mag niet staan
punt van alle politiek zal in deze ifP |?et ^pumt rsn hen, die menen
f.r inde huidige internationale situatie
tijd het streven moeten staan, om totstandkoming van een oorlogloze
het uitbreken van een nieuwe we-1 wereld het beste naderbij te brengen
re Hoor log te voorkomen. Daarbij" h??* Kn yan volstrekte, een-
zal vooral aandacht moeten wor-
den besteed aan drie vraagstuk
ken: de alzijdige en gecontroleer
de ontwapening, de vreedzame
coëxistentie en de uitbouw en ver
sterking van de V.N.
Aldus een van de conclusies van het
gisteren verschenen rapport van dedactie werd verzorgd door de heer G.
rooms-katholieke vredesbeweging Pax J. N. M. Ruygers in samenwerking met
Christi „Met Pacem in terris j mej. dr. M. A. M. Klompé.
onderweg". Pacem in terris is de i
encycliek, waarin paus Johannes XXIII
gedachten uitte over het vraagstuk j
oorlog en vrede. Het rapport, dat |)e PUy overleden
>ver nu verschenen is, moet wor- J
In de verklaring, die is ondertekend
door de voorzitter, dr. J. L. Ch.
Abineno en de secretaris ds. S. Ma-
rantika, wordt gezegd: „Deze ramp
heeft schrik verspreid en woede ver
mengd met gevoelens van droefheid
opgeroepen, want wij konden inder
daad nauwelijks geloven dat er per
sonen in onze pantjasilastaat zouden
Izijn, die acties konden ondernemen en
j gewelddaden konden plegen, die alle
j grenzen van menselijkheid zouden
overschrijden. Waren wij het er niet
over eens en hadden wij niet beloofd
alle staatkundige kwesties op te
lossen in onderlinge samenwerking en
tolerantie en hadden wij niet de weg
het onderling overleg onder lei
ding van Boeng Karno, die wij allen
beminnen en vertrouwen, aanvaard?"
vernietiging van de pantjasila-staat.
dit woord betekent letterlijk „vijf
zuilen" het spreekt van de grondbe-
stuursraad. Dit standpunt sluit echter
het gesprek noch de samenwerking op
concrete punten nit, met hen, die wei
eenzijdige ontwapening voorstaan.
Het rapport is opgesteld door
commissie van deskundigen onder
voorzitterschap van ir. J. B. H. M.
ridder de van der Schueren. De
den beschouwd als een grondslag voor
de activiteiten van Pax Christi in de
komende jaren.
De vice-voorzitter van Pax Christi,
dr. W. J. Schuyt lichtte het rapport
gistermiddag op een persconferentie
r vereist
de geleidelijke en concrete omvor
ming van de wildernis van de inter
nationale samenleving tot een geor
dende internationale gemeenschap.
Ontwapening, dat aan het einde van
dit proces ligt, is in het atoomtijdperk
een bereikbaar doel geworden, voor
het eerst in de geschiedenis. Maatre
gelen tot wapenbeheersing, wapenbe-
vriezing en wapenbeperking liggen op
de weg van dit proces naar alzijdige
en totale ontwapening", aldus dr.
Schuyt.
ARNHEM Op bijna 93-jarige leeftijd
overleden ds. H. F. de Puy. wiens
begrafenis fnmfddels In stilte heeft
plaatsgehad.
Hij werd in 1873 geboren te Sexbi
de hervormde gemeenti
Beroem n vsiverk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Wattwill (Zwitserland
Schweitzer Ref. Kirche): P. Landweer te
Nigtevecht.
Bedankt voor Den Haag-Loosdumen
(7e pred.pl.) --
voor Breda
Brinkman te Schoondijke;
grippen waarop de Indonesische staat
is gevestigd, het geloof in de hoogste
God, menselijkheid, nationalisme, de
mocratie en sociale gerechtigheid.
In het tweede punt van de verkla
ring wordt God ook dank gebracht
dat hij dappere officieren, onderoffi-
manschappen en het volk in
actie heeft gebracht om de pantjasila
staat te verdedigen tegen de dreigin
gen en gewelddaden. Dankbaar zijn
de christenen ook dat de president
gespaard gebleven is en ook de twee-
:-president dr. J. Leimena er
generaal A. H. Nasoetion.
Het moderamen van de raad var
Indonesische kerken wenst dat
1 voldoende krachtige waarborgen
worden verkregen voor bet voort
bestaan van de pantjasila-staat met
zijn revolutionaire idealen.
vliet: R. W. Steur t
■■HL - lecturer in het
depart, voor Indonesische en Maleise
studie aan de universiteit van Sidney:
dr. Ph. v. Akkeren, zendingspred. van
de classis Amsterdam. Hij zal niet naar
Java terugkeren.
GEBEF. KERKEN
Aangenomen naar Hengelo (Ov.): (vac.
W. Baas) J. H. de Boer te Leiden.
Bedankt voor Westbroek (U.>: dr. M.
J. Arntzen te 's-Gravendeel; voor Soes-
terberg: H. Peper te Slootdorp.
d. Born): dr. C. Trimp te Voor-
Oecumenisch centrum
door Duitsers in
Groningen gebouwd
)RIEBORG (Gr.). In 1966 zal
ieborg bij Beerta in oostelijk Grot
i, dank zij financiële en alle mogelijke
lere hulp nit Oost-Friesland, et
•umenisch centrum worden gebouw
De Inzameling, die onder de Duitsers I
Oost-Friesland wordt gehouden geschiedt
in het kader
drs. J. P. Ver-
/"Tl 1*1 steeg te Wormerveer.
Lhinees predikant op %2£$S
kansel in Bolsward
:erk in Friesland beklommen, zoals on
langs in Staveren gebeurde, mi
Chinees predikant.
Ds. H. Tan Hao An. voorzitter
Synode der Chinese Doopsgezinde Ge
meenten op Java preekte ~^0êêKê
meente van B'
Nederland gekoi
Bolsward.
Inbreuk
In het „ten geleide" van de be
stuursraad van Pax Christi bij dit
rapport wordt gezegd, dat een nieu
we situatie is ontstaan, waarin het
karakter van de oorlog fundamenteel
gewijzigd is. Vroeger gehanteerd als
instrument van politiek handelen, is
de oorlog thans een inbreuk op de
menselijke samenleving in haar ge
heel.
De inhoud van het begrip „nationa
le soevereiniteit" is aan verandering
onderhevig. Ook aan de traditionele
leer van de kerk over de rechtvaar
digheid van de oorlog worden aldus j
nieuwe klemmende vragen gesteld. De
gegevens van het vraagstuk van oor
log en vrede verschillen wezenlijk
met die van vroeger. De structuur van
de internationale samenleving is nog
niet aangepast aan deze nieuwe situa
tie. Nationale categorieën overheersen
het denken over vraagstukken van
wereldwijde omvang.
Mentaliteit
Door de bestuursraad van Pax
liteit van de mens veronderstelt. Het
is de specifieke taak van de vredes
beweging deze mentaliteitsverande
ring te bevorderen.
W. Kamp te Utrecht.
BOND v. VRIJE EVANG. GEM.
Aangenomen naar Beverwijk (vac.
ven): P. J. Hooidonk te Zwolle.
UNIE v. BAPT. GEM.
Bedankt voor Emmen: G. Brongers te
CNV doet suggestie
Vakantiespreiding door
„dubbele lessen
V raagstuk
eist radicale
oplossing
de officiële vakanties, de lessen
twee weken in de twee weken
de daaropvolgende twee we
ken te herhalen.
UTRECHT Het Chr. Natio-
eft een ni<
voorstel gedaan om tot betere va
kantiespreiding te komen. In het
heden verschenen nummer van De
Gids wordt voorgesteld enkele we
ken in de zomer voorafgaande aan
Uitknippen en op briefkaart plakken a.u.b.
IK WERK MEE aan de verdere groei van de krant.
Uw nieuwe abonnee heet i
Naam
Adres
Woonplaats
betaling per. WEEK/MAAND/KWART AAI
Deze nieuwe abonnee werd opgegeven door uw abonnee i
Naam
Adres
Woonplaats»
Ik ontvang als geschenk i
0 HYACINTHENBOI MET HOU „DE DOKTER ZEGT* II
OER „DE DOKTER ZEGT* I
0 TIP-PARADE-TWEE (elk deel is een (ander) geheel)}
streep door wal u niet wenst.
De schoolvakantie van bijv. 1 juli
tot 15 augustus zou moeten worden
gesplitst in een algemeen verplicht ge
deelte van 15 juli tot 15 augustus
een facultatief gedeelte van 1 juli tot
15 juli.
In deze twee weken van 1 juli tot 15
juli wordt op de scholen een herhaling
gegeven van de lessen, die in de twee
voorafgaande weken (van 15 juni
juli) al werden gegeven. De leerli
behoeven deze lessen slechts eenmaal
volgen. De ouders zijn dan vrij
kiezen in welke van deze twee perio-
;n van twee weken zij hun kinde-
n de lessen willen laten volgen.
Een deel van de kinderen kan dit
doen van 15 juni tot 1 juli en dui
1 juli tot 15 augustus met vakantie
gaan. Het andere deel echter kan met
vakantie gaan van 15 juni tot 1 juli,
dan terugkomen om nog twee weken
de herhalingslessen te volgen en
volgens de vakantie van 15 juli tot 15
augustus voortzetten. Op deze wijze
"en de kinderen hun zes weken
ntie, maar wordt de ouders de
keuze uit acht vakantieweken moge
lijk. Veel ouders kunnen dan op 15
juni al met vakantie gaan zonder moei
lijkheden met schoolgaande kinde-
Het CNV vraagt aandacht voor deze
suggestie, die het verbond een verdere
bestudering waard lijkt.
Bovengenoemde periode is willekeu
rig gekozen en zou ook opgeschoven
kunnen worden. Als een nadeel wordt
genoemd de verkorting van de vakan
tie voor leraren en onderwijzers met
enkele weken. Het CNV matigt zich
geen oordeel aan over de ernst van dit
offer. Wel wil het echter de vraag
opwerpen of een oplossing in deze
geest niet ernstig dient te worden over
wogen. Een ingewikkeld vraagstuk als
vakautiespreiding zou alleen door een
radicale ingreep opgelost kunnen wor
den.
de diepste oorzaken van de recen
te ramp voor altijd worden opge
ruimd, opdat die zich
aan de oproep van de regering
worde voldaan, dat wij allen als
volk van Indonesië helpen de vrede
en het evenwicht in het dagelijks
leven te herstellen, waarmee de
mogelijkheid wordt gegeven tot een
zo rechtvaardig mogelijke oplossing.
•wij allen ons bewust worden van de
macht van de waarheid en de
rechtvaardigheid van de Heer, die
OPROEP
De kerk moet iedereen oproepen
n twee dingen te beseffen. In de
:rste plaats dat de mens als zondig
schepsel Gods bekering en voortdu
rende levensvernieuwing nodig heeft.
En in de tweede plaats dat alleen als
de gehele maatschappij zich volledig
verantwoordelijk weet tegenover God
en de medemens de grondslagen
de staat en de nobele idealen va
revolutie kunnen worden bewaard.
De kerken sporen daarom de i
sen aan zichzelf voor God, „die de
eerste Leider van ons volksleven is tt
onderzoeken. Hij schonk ons de vrij
heid en aan Hem zijn wij in de eerste
plaats verantwoording schuldig."
de Aktion Sühnezei
de stichting ds.
mevrouw Ader-Ap-
gemeente
ds. Ader voortgezet. In de
:rd ds. Ader gefusilleerd. Zijn
echter doorgegaan
DEN HAAG Opnieuw kun-
;n de rooms-katholieken spreken
van een donkere concilieweek.
Weer heeft de paus ingegrepen
wijzigingen laten aanbrengen
uitspraken die aan het concilie
worden voorgelegd. Hij heeft zich
vereenzelvigd met uitspraken van
Pius XII over het huwelijk en
daarmee de deur voor meer open
heid dichtgeslagen. Nederlandse
rooms-katholieken zijn ernstig on
gerust en zelfs verontwaardigd.
Vier vooraanstaande rooms-katho
lieken hebben een openlijk protest
laten horen. Zij vragen met aandrang
allen, die hierin zeggenschap hebben
verhinderen dat op deze wijze in
conciliebesluiten elementen worden
gebracht die in strijd zijn met de
geest van het concilie. Him oproep
betekent in wezen dat zij de bis
schoppen van het concilie vragen
EUROMARKT VAN
BISSCHOPPEN
ROME Kardinaal John Heenan,
aartsbisschop van Westminster, heeft
zondag meegedeeld, dat er een Euro
pese conferentie van rooms-katholieke
bisschoppen is gevormd. Hiertoe
besloten op een bijeenkomst
Europese kardinalen de vorige week.
Heenan noemde de conferentie een
soort geestelijke gemeenschappelijke
markt, maar zonder politieke grenzen.
Zij zou een zuivere overleginstantie
zijn, die een of twee maal per jaar
zou bijeenkomen om gemeenschappe
lijke problemen te bespreken. Bis
schoppen uit alle Europese landen
zouden er zitting in hebben. Nadere
bijzonderheden zullen nog worden
uitgewerkt
Ook de studenten van het theologi-
ïm van de bisdommen Haarlem er
Rotterdam hebben hun ongenoegen
gepubliceerd. Zij stuurden een tele
gram aan de Nederlandse bisschoppen
met het verzoek „alles te ondernemen
te voorkomen, dat de aan de
christenen toegekende eigen verant-i
woordelijkheid en vrijheid door di
rect regelende uitspraken zou worden
beperkt dat het hun onmogelijk
wordt naar eigen geweten te beslis-
Het protest van de vier vooraan
staande rooms-katholieken is onder
tekend door mr. L. Baas, voorzitter
de Katholieke Actie, dr. H. A. M.
Fiolet studiesecretaris van de St. Wil-j
Iibrord Vereniging, drs. D. de Lange,
heeft een feestelijke verrassing voor U.
De prachtige INDUS
kalender met twaalf
schitterende kleuren
foto's van Zwitserse j
landschappen, ont
vangt u gratis, na
aankoop van een
INDUS horlo
ge in de periode
i 20 nov. tot
31 dec. 1965.
Tegen inzending
an het daar
bestemde, bij de ju
welier aanwezige, for-
mulieraan INDUS-hor-
loges, Rotterdam, wordt
U de fraaie INDUS
kalender franco
thuis gezonden.
Uw horloger-
juwelier zal U
gaarne een der
fraaie kleuren-
foto's vrijblij
vend laten
zien.
Duizenden vluchten voor guerrilla
(Van onze kerkredactie)
LONDEN De Anglicaanse
Kerk in het noorden van Mozam
bique is in grote moeilijkheden ge
komen als gevolg van de guerilla-
oorlog, die daar nu al geruime tijd
woedt. Duizenden zijn gevlucht
over de grenzen naar Tanzania en
Malawi. Onder hen zijn veel gees
telijken.
Mozambique wordt door Portugal
niet als een kolonie beschouwd, maar
als de Oostafrikaanse provincie van
het moederland. In toenemende mate
wordt het land echter geïnfiltreerd
door leden van de Frelimo, een
pan-Afrikaanse nationalistische bewe
ging, die buiten het land hun oplei
ding hebben gekregen. Zowel de Portu
gese veiligheidstroepen, als de nationa
listen ontzien niets en niemand ei
plaatselijke bevolking bevindt zich
In het betrokken gebied werkt de
Anglicaanse Kerk. De Anglicaanse bis
schop in Mozambique, Stanley Pic-
kard, heeft in een brief gemeld, dat
hele sectoren van het werk in het
aartsdekenaat Msoemba hebben opge
houden te bestaan. Vele priesters en
voorgangers en honderden christenen
worden vermist.
Bijna drieduizend mensen uit het ge
teisterde gebied zijn het Malawi
op gevlucht en hebben een toevlucht
gevonden op het eiland Likoma, dat
vlak vij het vaste land van Mozambi
que ligt, maar tot Zambia behoort. De
bevolking van dit eiland is daarmee
verdubbeld. De regering van Zambia
de Anglicaanse Kerk helpen de
vlnchtelingen aan voedsel en onder-
de middelen zijn beperkt.
In het aartsdekenaat Msoemba werk-
n voor de crisis veertig anglicaanse
priesters (praktisch allen Afrikanen)
vele voorgangers. Met het Portuge-
bewind bestond een goede sami
werking. Veel priesters zijn thans v
dwenen en bisschop Pickard stelt
samenwerking met bisschoppen
omringende landen een onderzoek in,
of zij misschien elders onder de vluch
telingen hun pastorale taak hebben
opgevat. Het werk wordt verder
ir gehinderd, doordat de Europese
zendelingen een sterk beperkte bewe
gingsvrijheid hebben.
Comité waarschuwt
Crisis bedreigt
ons werelddeel
LONDEN Het comité voor christe
lijke verantwoordelijkheid voor Euro
pese samenwerking is bang voor eer
Europese crisis als gevolg van een nei
ging tot desintegratie en een algemene
terugval tot een nationalisme-oude-
stijl.
In een brief aan alle kerken en i
menische raden in Europa wore
duidelijke bewoordingen gezegd, dat
dit gevaar het werelddeel bedreigt,
„juist nu de kracht van Europa op het
spel staat."
Daarom moeten alle krachten gebun
deld worden, om aan deze Europese
impasse het hoofd te bieden. Wat wij
vandaag doen of laten, kan ontwikke
lingen oproepen, die morgen onherstel
baar kunnen zijn en in tien of vijftien
jaar de ernstige gevolgen voor de
mensheid met zich mee kunnen bren
gen, aldus het comité.
Het comité voor christelijke verant
woordelijkheid voor Europese samen
werking vergaderde in Londen onder
leiding van onze landgenoot prof. dr.
C. L. Patijn. Het comité werd in 1950
gevormd en bestaat uit een twintigtal
leden van verschillende kerken in
Westeuropese landen (België, Duits
land, Frankrijk, Groot-Brutannië, Ita
lië en Nederland).
Geweten
hoofd
vereniging
directeur va
Vereniging
afdeling van deze
dr. C. J. B. J. Trimbos,
i de Katholieke Nationale
oor Geestelijke Volksge-
Eenzijdig
Zij schrijven: „Opnieuw zijn
..hogerhand" in een zeer laat stadium
essentiële wijzigingen en toevoegin-,
gen voorgesteld tegen de algemeen
uitgesproken wens in om op deze^
punten geen beslissing te nemen en de
resultaten van een nadere bestudering
af te wachten. Deze procedure vervult
ons met ernstige ongerustheid, vooral
in verband met de komende post
conciliaire uitwerking van principiële
beslissingen."
Na de bisschoppen opgeroepen te
hebben zonder het met zoveel
woorden te zeggen om het stuk te
verwerpen, zeggen zij nog: „Terwijl
het concilie op vele wijzen de deur
geopend heeft voor de dialoog met de
andere christelijke kerken en met de
niet-christenen, blijkt er voor die
tweezijdige communicatie juist ten
aanzien van die punten, welke het
dagelijks leven van de katholieke
christenen betreffen, bijzonder weinig
ruimte.
pend eenjarig kruid, 6. plaats i
-7 --TLo witte auiAC1<
de oostkust
land, 7. strijdperk,
Oplossing vorige pnz7.pl
genade, 2. antiek, 3. Leiden,
ïen, 5. orkaan,
8. nestor, 9. remise.
Wij hebben al sinds de zomer een paar buiten
landers in huis. Twee Italianen, de ene ge
trouwd, de andere een jofele vrije jongen van
en nabij de 25. Ik moet zeggen, de toestand
ir wel een pietsie door veranderd. Nu zitten
twee vaak 's avonds in hun eigen taal, waar
natuurlijk geen woord van snappen, met
elkaar te redeneren, het is of ze verschrikkelijke
I dingen bespreken en af en toe op het punt staan
I elkaar aan te vallen. Mijn leraar geschiedenis
heeft ons echter verteld dat die lui een heel
ander temperament hebben dan wij, ze horen
tol de Latijnse volken, die staan om de haver
klap op hun kookpunt om dingen van niets.
We hebben een leuke uitleg gehad van de
I Italiaanse volksaard, dia's gezien van kunst in
I de kerken en museums en we weten nu ook
kostgangers in het begin haast
ten, want ik zou dit twee zo graag een pleziertje
willen doen, ze zijn zo hulpvaardig altijd en ze
hebben zoveel lolligs gemaakt in ons soms wel
huis
„Ik kom wel 's aanlopen als je ouders het
goedvinden", zei meneer meteen, en daar zat-ie
dan op 'n avond bij ons tussen Antonio en Luigi
en ik dacht Wat fijn als je je in 'n vreemde taal
kunt redden. In een mum van tijd stond er een
heel verhaal op papier. Ik moest het netjes over-
\ve in staat waren met ze te bomen, hoe gebrek
kig dan ook.
De leraar bracht me op 'n idee: jij kunt best
op jouw manier meewerken aan de verbroede
ring onder de volken, zei hij, achter de scher
men zal ik je helpen. En hij gaf me om de paar
dagen een kladje met zo'n soort Berlitzlessen, de
uitspraak erbij. Na 't eten begon het college, ze
hadden er express hun handen nog 's voor ge
wassen. Ik vond het machtig. De t.v. was niet
spaghetti geblazen. Meneer heeft
I veel in Italië gereisd, dus hij kan 't weten.
Mijn moeder heeft toen op een dag in nogal
malle gebarentaal gevraagd of Antonio en Luigi
(ze stonden er van de aanvang af op, bij hun
voornaam genoemd te worden), eens wilden dui
delijk maken hoe ze die glibberige slierten op
z'n Italiaans moest behandelen, maar ze kwam
;r niet uit
Toen ben ik er met de leraar over gaan pra-
schrijven. Het ging allemaal over tomatenpuree,
kaas, boter (laten we maar zeggen margarine)
en... alsje blieft, alsjeblieft.... kn., kn., kn., knof
look!
Toen dat laatste woord viel, zag ik pa diepe
rimpels in z'n voorhoofd trekken: knoflook! Lie
ve help, maar ook hij is gek met die twee, want
hun vrolijkheid is aanstekelijk en al komen ze
soms pas na elven met de nodige bombarie uit
een danstent terug en al vergeten ze steeds de
deur van het schuurtje behoorlijk dicht te doen,
met dat geurtje heeft-ie zich zo waarlijk ver
zoend en hij zou er beslist wat voor geven als
de
zwijgende getuigen. Luigi maakte snellere
deringen dan z'n maat, daarom moest ik nogal
eens repeteren, maar mijn cursus marcheerde
toch prima, de leraar had er grote schik in. Na
'n week of wat konden ze al in. 't Hollands om
brood of boter vragen en ik van mijn kant
schepte op school af en toe op over m'n eigen
vorderingen in het Italiaans.
„De eenwording van Europa is bij ons van
start gegaan" werd een privé mop van pa en