In Driebergen kent men het pionieren nog goed Ds Ruben Gil bereikt 36000 mensen via bijbelcursus KERK EN WERELD TWINTIG JAAR Kerk richt het vizier op het verkeer eoc/M aahdacfómfi: Wasserette hulpmiddel bij leggen van contact ZONDAGSBLAD ZATERDAG 20 NOVEMBER 1963 (Van onze kerkredactie) l/ERK EN WERBLD viert vandaag zijn vierde lustrum. Met zijn twintig jaar is het nog maar een jonge loot aan de hervormde stam, maar niettemin een jonge loot met vele ver takkingen. Wie de jaarringen bestudeert, ontdekt dat de groei niet zonder schokken is gegaan. Herhaaldelijk heeft deze loot zich moeten aanpassen aan nieuwe omstandig heden, omdat de wereld •ud gcboutv, waaraan in de loop der jaren veel veranderd ivbouui nodig. De Voorhof is een van die nieutve gehouu verschillende conferenties tegelijkertijd plaats vind veranderde. experiment. En Kerk en Wereld is opnieuw een expe riment. Ideeën verwerkelijk ten zichzelf in experimenten. Deze op hun beurt wezen de weg naar bruikbare methoden en organen, die een zelf standig bestaan konden gaan leiden. Zo ontstond de academie „De Horst". Zo groeide het Open Deur werk uit Zo kwam het Sociologisch Instituut tot .stand. Zo kwam het recreatiewerk tot opbloei in het Grote Bos en elders. Maar de groene loot van een nieuwe tak was nog niet tot taai hout verhard, of een knop van een nieuw idee dook al weer op om snel uit te schieten. In de loop der jaren bleek soms het snoeimes nodig, opdat het oor spronkelijke doel van Kerk en Wereld be waard kon blijven en dit instituut want dat is het toch geworden niet rijn oor spronkelijke kracht zou verliezen. Die oorspronkelijke kracht was de visie van dr. J. Eijkman. Tijdens het tweede lustrum herinnerde de hervorm de perspredikant ds. L. H. Ruitenberg zich nog goed. hoe deze man in 1943 zijn magere handen stond te warmen bü de kachel in een kamer van Java- straat 100, Den Haag, waar nu het Hervormd Persbureau is gevestigd. Ruitenberg werd toen gegrepen door zijn visie: ,J>it moest gebeuren: De Kerk moest actief worden. Zij moest een centrum hebben, van waaruit mensen goed getraind, gevormd op andere wijze dan de predikanten, de wereld in toer den gestuurd om te zeggen, wat de bijbel verkondigt. O, die apparatuur van de Kerk! Hij lachte, ironisch, en toch niet zonder liefde." Kerk en Wereld begon zijn werk op De Horst, het wat vervallen kasteel aan de hoofdweg tussen Driebergen en Doorn. En in die eerste jaren was Kerk en Wereld voor velen ook De Horst. Daar werden de jeugdleiders en evan gelisten opgeleid, de werker» in kerke lijke arbeid, een lange naam al spoedig tot wika's afgekort. Maar juist van deze opleiding bleek dat zij toch niet bracht wat Kerk en Wereld bedoelde: de hele kerk in be weging brengen voor de gehele wereld. De evangelisten pasten moeilijk in de kerkelijke structuur. Ze waren geen dominees en ook geen ge wone gemeenteleden. Maar dat was niet het voornaamste be zwaar dat gevoeld werd: Evan gelisatie werd toch weer het (Van onze kerkredactie) JARENLANG was de bijbel taboe in rooms- katholiek Spanje. Het was het boek van de „afvalligen" en wie wilde daarin lezen. Al heeft het concilie nog weinig wijzigin gen gebracht in de houding van de Rooms Katholieke Kerk in dat land ten opz'chte van de protestanten, opeens grijpen de Spaanse rooms- katholieken naar de bijbel. Ruben Gil, de 36-jarige Spaanse predikant, weet er van mee te praten. Hij stuurt schriftelijke bijbelcursussen uit naar 36.000 Spanjaarden. En toen zijn twee secreta resses vorige maand een week met vakantie naar Engeland waren en hij zelf ook niet op zijn kantoor was, lagen er bij terugkeer 6000 brieven te wachten op beantwoording, de oogst van één enkele week. Ds. Ruben Gil is een week in Nederland. Hij komt van zijn werk vertellen, opdat de Nederlanders, die het financi eel mogelijk maken weten wat er in Spanje gebeurt. Ruben Gil is een Spanjaard. De drie bijbelcursussen die hij uitgeeft zijn door hem zelf, sa men met een Spaanse schrijver en predikanten ontworpen. Zij zijn goed verzorgd, hebben een moderne aansprekende om- ^.V«„ zoekers neemt snel toe sinds het slag en zijn keurig -gedrukt op concilie schema 13 aan de orde goed papier. Want in Spanje problemen van oorlog en vrede. ïn stelde, het schema over de maakt de eerste indruk veel, en deze afdeling worden woorden ge- plaats van de kerk in de moder- soms alles uit. Men wordt be- bruikt die nog niemand kent maar ne wereld. Juist daardoor zijn oordeeld naar men er uit ziet. die morgen modewoorden zullen zij wakker geworden en hebben zegt een Spaans spreekwoord. steekproeven en hem bleek dat de brieven nimmer door de postdienst waren bezorgd. Hij moest gebruik maken van steeds weer andere enveloppen en steeds weer een andere wijze van adresseren, om zijn lessen bij de cursisten te krijgen. Hij liet brieven een tijd lang zelfs steeds weer in andere steden, honderden kilometers van elkaar in de bus glijden. Maar een wonder gebeurde, zo noemt hij het zelf. Hoewel de protestanten in Spanje veel moeilijkheden in de weg wor den gelegd, kreeg Gil plotse ling een officiële regeringsver gunning om zijn werk voort te zetten. Op het ogenblik wor den zijn lessen aangevraagd door ruim tachtig procent rooms-katholieken, door zeven procent protestanten en door deling, maar nu is die uitgegroeid gangers in het afgelopen jaar was tot een aparte loot. die zijn slechts de helft hervormd, invloed moet doen voelen in alle takken van arbeid. Dit werk En het alleropmerkelijkste. wordt gedaan onder leiding van jiet aantal rooms-katholieke be dr. A. Th. van Leeuwen en i~ bijzonder gewijd aan studies het marxisme, de automatie Ds Ruben Gil is een Spaans predikant. Dank zy steun uit Ne derland van de Europese Evan gelische Zending kon hij een werk beginnen, waar de Spaanse predikanten en kerken door ge brek aan geld en mankracht niet aan toe komen; Hij geeft schrif telijke bijbelcursussen uit die dui zenden bereiken. Maar de EEZ wil meer, vertel de directeur George Brucks ons. Deze organisatie wil protestantse kerken iu overwegend niet-pro- testantse landen in staat stellen om dingen te doen, waar zij in eigen kracht niet aan toe komen. Zo werkt voor deze zending in Spanje ook een dame die zondags- schoolleiders en -leidsters traint. Nu heeft deze zending een nieuw verzoek ontvangen. Er zijn jonge Spanjaarden die graag naar de universiteit gaan om bijvoor beeld voor onderwijzer of onder wijzeres te studeren. Als zij zelf niet over bet noodzakelijke geld voor de studie beschikken wil de EEZ een subsidie geven, omdat begrepen wordt dat deze mensen nodi£ zijn voor het onderwijs aan de protestantse scholen die er al zijn en in de toekomst misschien kunnen worden gesticht. zijn men die de kerk overmorgen len raken. Ontmoeting Van Leeuwen is er van over tuigd dat de tijd ingrijpend zal veranderen door het voortschrij den van de techniek. Daardoor zal de mens zelf ook geestelijk veranderen. Opmerkelijk is dat ook het marxisme en de> Rooms Katholieke Kerk dit merken. Met de antwoorden van gisteren lossen we de vragen van morgen niet op. Juist daarom hangt het oosten meer en meer als een buurvrouw over de ijzeren schut- stukken is de geestelijke nieuwing van de mens. Aan de ting om met het westen te pra- selectie vooraf gaat een beschou- ten (en omgekeerd). wing^ van Van Vriesland die niet achterstand hebben in te halen. Mosilijkheden En waar kan men dan beter te- recht als op Kerk en Wereld ^at weet. predikant uit waar de kerk al twintig jaar, en ervaring. Een aantal jaren steeds weer op een nieuwe ma- geleden cr wat nier, dere problemen bezig ken te doen. Op aanraden van een vriend deed hij een clericaal boord om, zoals de predikanten in Engeland ze veel dragen. Dat boord redde de situatie. De kapi tein van de politie die in hemdsmouwen Vriesland, zat te werken sprong Meulenhoff, op, trok zijn uni formjas aan en in de kortst mogelijke tijd waren de moei- Boekbespreking 13 procent rooms-katholieken die met het protestantisme sympathiseren. En uit ervaring weet hij dat zijn werk in de Rooms Katholie ke Kerk de aandacht heeft ge trokken. Sindsdien is een bewe ging binnen deze kerk ook be gonnen met een dergelijke cur sus, die vrijwel identiek is met de zijne. De eenvoudige eerste cursus is al uitgegroeid tot drie cursussen. De eerste gaat over het leven van Christus (het evangelie van De vernieuwing van de door dr. Victor E. Uitgave J. M. Amsterdam. Een boeiende bloemlezing fragmenten van oude en moderne lykheden uit de weg vijsgeren. Centraal thema in alle geruimd. De eerste cursus verscheen al weer helder is. Beter van ruim jaar Sele- kwaliteit en keuze zijn de den. GU wilde de stukken. Een van de^ aardigste protestantse de burger gelovigen bijbelken- twee lustra later is dit werk ge heel zelfstandig geworden, nog op het terrein van Kerk en Wereld. maar toch met «tn volkomen eigen werk van sne^lalisten en niet afgeronde opdracht, onder eigen werk van specialisten en niet F_ worden OD het 02en- van de gemeenteleden. £°.b leiding. Er worden op het ogen blik rond 250 leerlingen opgeleid, waarvan 130 in de dagopleiding. En bovendien nog ruim tachtig in een urgentieopleiding voor cultu- tam* roud.il gaas ml en m,at,chapp,lijt w.rk, bü- zeventig voor personeelswerk j lu 54 voor werk in de kinderbe- academie scherming. i het gewone leven om daar voluit als christen te functioneren. De Horst werd yoor maatschappelijk werk. En Bijbel en wereld In Spanje tekenen rooms-ka tholieken bij duizenden in op een protestantse cursus om de bijbel te leren kennen. Op de vormingsdagen van Kerk en Wereld komen verrassend veel rooms-katholieken om de wereld te leren doorgron den. Een verrassende tegen stelling? Neen. het een is een consequentie van het ander. De kerk kan zich terugtrek ken met een boekje in een hoekje. Maar als dat boekje voor haar weer het Boek gaat worden, wordt ze uit haar hoekje weggedreven de wereld in. Natuurlijk staat er in de bi]bel dat de kerk niet van de wereld is. Maar wie dat alleen maar citeert verminkt de waarheid van het Woord. Er staat ook „maar wel in de wereld." Juist omdat God de wereld Hef heeft zegt Chris tus: „Gaat heen in de gehele wereld." Kom ik in een nieuwe stad. waar ik heg noch steg weet. dan is meestal mijn eerste gang naar een kiosk. Daar vraag ik om de plaatselijke krant of kranten en ik vraag een plattegrond van de stad. De kaart laat me zien waar de mensen te vinden zijn die ik zoek. De krant laat me zien zien waar die mensen me« bezig zijn. wat hen interes seert, wat hun problemen zijn. Gaf God niet de Kerk het Boek der boeken mee als de kaart en krant voor alle tijden? De bijbel is een kaart, omdat hij de weg wijst tot God. De bij bel is een krant, omdat we ii hem niet slechts God. maar ook de mensen leren kennen. Wie zoekt naar het „hierna maals" ontdekt dat het „hier" begint. Wie zoekt naar God. ontdekt dat Hij zich in men sen om ons heen openbaart. Paulus wekt de gemeente van Colosse op om de din gen die boven zijn te zoeken. Maar er zit een zegen aan vast Door dat te doen „zult ook gij met Hem verschijnen in heerlijkheid." Hoe hoger we ons hoofd opheffen rvaar boven, hoe vaster God onze voeten plaatst in deze we reld. rissen, artsen, die hun eigen proble men in het licht van het evangelie willen bespreken. Een derde tak is geheel ge richt op de evangelisatie, of Een tweede tak van Kerk en zoals nu reeds jaren wordt ge- Wereld is het cursus- en vormings- zegd: het apostolaat. Iedere werk. Predikanten komen er met maand trekken tweemaal rond altijd Op die manier hebben ook De Horst en de rooms-katholieke Hor- jIjkt ons de Verklarfitj stink elkaar gevonden. Het gaat rechten van de mens en hen niet zozeer om het oecumeni- van 26 augustus 1789. De zeventig nis bijbrengen. Het sche gesprek (dat eigenlijk tame- ^merkelijke was lijk is vastgelopen), maar aan bei- acceptabel is. (255 blz., ƒ8,50). dat op hun beurt de kanten wordt gevoeld dat de weer vrienden De vier Heemskinderen, in de vaak rooms-katho- bewerking van Jos A. Alber- lieken interes- dingk Thijm. Uitgave L. J. Veen seerden. En zo be- NV. Amsterdam. gon het werk te groeien. Het sfeervolle verhaal van Rei- En nog altijd staat de Hervorm- nout, Adelaart, Ritsaart en Writ- De moeilijkheden de Kerk in Kerk en Wereld op de saart die met hun ros Beyaard bleven niet uit. Vier grens waar kerk en wereld elkaar strijd voeren tegen hun oom. Ka- jaar geleden merkte ontmoeten. De Horst, het Eijkman- rel de Grote. Thijm is met zijn j. fj;i da* on 2es_ huis. de boerderij, de kapel, en bewerking heel dicht bij de teke- H ':.pnri brieven die hoe de gebouwen ook mogen heten nende volkstaal gebleven. Het ver- nog beroepsgroepen als op dat uitgestrekte terrein, net bui- haal dat tragiek en humor bevat is "U "acl verzonden, it de reclamewereld, nota- ten Driebergen zijn ontmoetings- voor de moderne lezer ten volle te geen enkel antwoord Haar zelden vindt men de kapel rtm Kerk en Wereld leeg. Hier komen de conferentiegasten en medewerker* regelmatig bijeen voor meditatie en bezinning. nood zo groot gaat worden in de wereld dat men juist in de bestude ring van de problemen die de leef baarheid in de toekomst raken wel samen moet werken. plaatsen. Van de 6700 conferentie- appreciëren. (159 blz., 1,75). terugkwam. Hij r DS. RUBEN GIL Johannes), de tweede over de - vrijheid in Christus (de brief j van Paulus aan de Galaten) en de derde over de gemeente van i Christus (het boek Handelin- j gen). Brieven Wekelijks komen er stapels brieven binnen. Vele mensen ma ken van de gelegenheid gebruik hun hart uit te storten. „Er zijn soms problemen bij, waar ik nau welijks raad mee weet", vertel de ds. Gil ons. „Zo schreef eens een meisje dat filosofie studeer de dat ze na aan zelfmoord toe was. Er volgde een uitgebreide correspondentie die haar leven geheel veranderde." De cursus wordt door allerlei j mensen gevolgd, ook door artsen, notarissen en advocaten, die vaak hun eigen problemen hebben. En telkens weer worden mensen zó door de boodschap van de bijbel gegrepen, dat zij contact op willen nemen met een protestantse kerk. Ds. Gil werkt dan ook samen met alle protestantse kerken in zijn lahd. Ondanks het feit dat hij in twee jaar een auto verëlijt, is hij niet in staat iedereen te bezoeken. Alle mensen met problemen tenminste als zij dat willen geeft hij door aan de dichtstbij zijnde predikant. Ds. Gil is er van overtuigd dat hij gemakkelijk 200.000 mensen met zijn cursussen zou kunnen bereiken. Maar hij is financieel gebonden. Voor dit werk ontvangt hi$ uit Nederland maandelijks 500 gulden van de Europese Evangelische Zending en wat geld uit Amerika, maar het is niet voldoende. Toch is hij niet naar Neder land gekomen om een financiële actie op te zetten. Hij wil slechts de mensen die hem steunen ver tellen van zijn werk. Vorming paalde onderwerpen, er worden re traites gehouden, studieweekends ven- over bepaalde onderwerpen trek- Eer ken belangstellenden, en dan ko- (Van onze kerkredactie) Dinsdag 23 november is een dag van Nationale Bezin- en 59000 zwaar- en lichtgewon den maakt. Hoe vaak geldt het hier niet een gebrek aan medemenselijk- ning op de Verkeersonveilig- heid? „Men houdt te weinig heid. Hoewel hiermee de kening met de ander; brutaal wens zes jaar geleden van koningin Wilhelmina. daarin gesteund door egoïsme en geldingsdrang ko men in de plaats van naastenlief de. De mens kan zijn christen- zijn niet afschudden, als hij ver- ningin Juliana wordt geëer- keersdeelnemer wordt. Integen- biedigd. is dit geen kwestie deel, hij kan op de weg van van symboliek of traditie. In- tegendeel, de 2365 verkeers slachtoffers van 1964 maken het tot een rauwe realiteit. Morgen zal echter al in de ker ken aandacht worden besteed aan de toenemende verkeerson- nuut tot minuut van zijn chris tenzijn getuigen. De kerk is Gods volk onderweg." Zo luidt de boodschap van het rooms-ka tholieke apostolaat van de weg: de Christofoorbeweging voor vei lig verkeer. Deze beweging doet voor het tweede jaar mee aan de nationale bezinning op de ver- veiligheid en de slachtoffers keersveiligheid. daarvan. Het Verbond voor Vei- Op u komt het aan. staat aan de gemeente, dat na de kerk dienst ook nog doorwerkt in het kerkelijk werk. In kerken, catechisatieloka len en militaire tehuizen hangen wordt persoonlijk bij zijn verant woordelijkheid jegens de fietsen de, autorijdende of wandelende naast en zichzelf bepaald. Andere jaren viel de dag van Krügen de stadsbuurten, waar wijk- en clubhuis- werk wordt verricht, wat ze nodig hebben? Deze vraag stelt het NJG-maandblad Vrije Vaart centraal in zijn pas verschenen nummer. Wat ons daarin speciaal trof is de beschrijving van een aantal experimenten, die zijn ondernomen of alleen nog maar zijn besproken in het kader van een ..ondervraagje", namelijk: welke SERVICE zou aan de buurt kunnen worden gegeven? Hierover gaat bijgaand artikel. Mochten er lezers zijn die meer van deze en andere experimenten willen weten, dan verwijzen wij ze gaar ne naar de administratie van Vrije Vaart, llenri Po laklaan 14, Amsterdam-C, waar men" per briefkaart (betaling volgt na ontvangst) het bewuste november nummer kan bestellen. te contact. Hoe prettig dit wordt moge blijken uit de gro te opkomst van hen die in de gelegenheid zijn ook thuis te douchen! Voor de leiding bete kent dit ongedwongen contact tijdens het wachten een zaak om op in te haken. (Van een onzer redacteuren) Vindingrijkheid en ori ginaliteit zijn wel nodig bij degenen die zich via jeugd- en andere sociale arbeid met het zg. buurt werk bezig houden. Hier een voorbeeld. Een grap pige jeugdservice, die in Vlaai-dingen experimen teel werd gegeven en tot voortzetting noodt is de ieugdruilbeurs voor kin deren van 6 tot 14 jaar. aanwezig, die erop toezagen dat het ruilen van speldjes, suiker zakjes. foto's en ga maar door niet in huilen ontaardde. Dan het experiment wasseret te. Eigenlijk was het helemaal geen experiment, want het heeft geen gestalte gekregen. Toch is het op zijn minst de moeite van het signaleren waard. De proefneming, dan wel het idee ertoe stamt uit Rotterdam, waar een buurthuis- organisatie in de zo langzamer hand in deze kringen befaamde geldnood zat. Ja. hoe zou men nu eens aan meer geld zien te jeugdleiders komen? Toen liet iemand het woord ..wasserette" vallen. Tegenwoor dig algemeen bekende instellin gen: een winkelruimte, een •erliep allemaal heel flink aantal wasmachines, vaak de tafeltjes en stoeltjes erbij en ;e- verder wat men al wassende ;r gebruiken kan. leuk. 'n Reuze jongeren, een niet minder slaagd probeersel constateerden tot vaststelt: Zo'n wasserette vensgroot aandiende". In Amersfoort is affiches met de woorden: Ook bezinning in oktober. Dit jaar is naastenliefde men hier echter van af geweken s term mis- en is deze dag dus gepland op 23 afgezaagd, in november. Dan zal verkeer vraagt Naastenliefde: schien soms de praktijk helaas nog lang niet. Utrecht het jaarlijks con| zolang het verkeer in Nederland van het Verbond voor veilig Ruilbeurzen bestaan ei maar niet voor kinderen vendien worden ze altijd avonduren gehouden. Hier ge schiedde het op een middag. In dit was althans de eerste gedachte maakt de exploitan ten bijna slapende rijk. Toen dit ivergegaan in een aantal club- idee voldoende weerklank ge- huizen enkele douchecellen te vonden had, werd allereerst ge houwen. Niet alleen „vaste sproken over het belang van klanten ook minder sterk met zo'n inrichting voor het buurt- het clubbuis verbonden buurt- huiswerk, wel, bewoners waarderen deze moge- bo- lijkheid In hoge mate. Een pracht ontmoetings plaats, niet alleen voor huis vrouwen. want ook andere huis genoten (mannen zelfs! Ie alleenstaanden komen daar. Terwijl de machine wast is er altijd gelegenheid om van ge dachten te wisselen. Het zou goed zijn als er ook koffie of een frisdrank geschonken zou kunnen worden natuurlijk tegen betaling. De wasserette -zou bediend moeten worden door vakkrach ten van het buurthuiswerk, liefst een mannelijke cn een vrouwelijke. Die zouden zich, al toezicht houdend, onder de aanwezigen kunnen mengen, eventueel de bestelde verversin gen kunnen ronddienen en ongemerkt de gesprekken enige leiding kunnen geven. Op deze wijze zou het tot allerlei nutti ge en meer blijvende contacten kunnen komen. Het buurthuis zelf zou op de ze manier zijn bekendheid krij gen in de gehele buurt, want de wasserette moest natuurlijk wel in de onmiddelijke omge ving van het buurthuis tot stand komen. De wassende men sen zouden als bezoekers van het buurthuis daar door dezelf de mensen verwelkomd kunnen worden. Ongedachte perspectie ven openden zich voor het werk zelf en natuurlijk voor de ontbrekende contanten. rekenen ging, bleek het zelfs riskant om er mee te beginnen. Inderdaad zijn er wel wasseret tes op commerciële basis die - goed functioneren zijn vaak familiebedrijven. Fi nanciële experts moesten het plan afwijzen: de lasten zouden te zwaar worden, omdat de ho ge investering leidde tot een te hoog bedrag aan rente en aflos- Spijtig Tot zover dit enigszins di'oevi- ge relaas, waarin spijt door klinkt over het niet kunnen doorgaan van dit project we gens financiële consequenties. Hier immers is sprake van een inrichting, passend in het tegen woordige levenspatroon die prachtig dienstbaar kan worden gemaakt aan het buurthuis werk, aldus de man die verslag doet van een en ander. Wij zouden hieraan het vol gende toe willen voegen. Zou via een financiële actie of door een bijdrage-ineens uit een be paald fonds, dan wel van een of enkele kerkgenootschappen, de ..onrendabele top" voor dit inderdaad aantrekkelijke wasse retteproject niet bijeen kunnen komen? Daarmee wordt dan be doeld een dusdanig bedrag, dat de investering voor het buurt huis een economisch aanvaard baar bedrag aan rente en aflos sing oplevert. Inderdaad: die bijdrage ineens zal van respectabele grootte zijn, nemen we al bij voorbaat aan. Maar zijn de per spectieven die dit project nog niet zozeer financieel als wel sociaal opent zo'n fors aanloop bedrag niet waard? Er Is wel meer geld !n veei minder inter- ressante projecten gestoken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 14