Herv. synode juicht plan
van de zendingsraad toe
Prof. Kraemer ten
grave gedragen
Puzzelhoek
Protestantse ziekenhuizen
in aantal sterk achter
Antwoord aan vrijgein.
gereformeerden toont
wil ander te zoeken
Uw probleem
is het
onze
Een woord voor vandaag
,Mijn tijden zijn in Uw hand. red mij uit de hand van mijn
vijanden en mijn vervolgers" (Psalm 31 :16).
Onze tijden in Zijn hand. Men heeft eens gezegd, dat het leven
van de mens uit vele tijden bestaat. Daar is in de eerste
plaats de lentewaarin hij opgroeit en tot wasdom komt. Dan
de zomerwaarin hij zich ten volle kan ontplooien; de herfst,
waarin hij begint terug te zien en tenslotte de winter, waarin
hij het einde in beschouwing neemt.
Nu zegt de Psalmist, dat al deze tijden van de mens zijn in de
hand van God. Dat betekent, dat Hij het in al die perioden
over ons voor het zeggen heeft. Hij leidt ons naar Zijn wil.
God dus altijd bezig met de mens. Van het begin tot het
einde. Altijd Hij. Ook als de avond van ons leven begint te
v allen.
Heerlijke gedachte. De Psalmist voegt er aan toe: Red mij uit
de hand van mijn vijanden en vervolgers. De vijanden en
vervolgers begeleiden de mens door al zijn tijden. Hij is nooit
zonder hen. Maar wie en wat zij zijn, hoe groot hun macht ook
is op ons, welke schade zij aan ons trachten toe te brengen:
Mijn tijden zijn in Uw hand.
Een woorddat we ons maar elke dag opnieuw moeten her
innerenden woord ookwaarmee we de machten van deze tijd
kunnen weerstaan, een woord, dat alle vrees kan bannen. Hoe
het ook reilt en zeilt in ons leven. Mijn tijden' zijn in Uw hand.
Wij lezen vanavond Exodus 32 vers 1 tot 14.
DINSDAG 16 NOVEMBER 1965L
Aziatische zendelingen in Nederland
Honderden volgden stoet
(Van onze kerkredactie)
HYDEPARK. DRIEBERGEN Juist op de dag van de begrafenis
van prof. dr. H. Kraemer. die de zending een nieuwe visie gaf. werd
de hervormde synode geconfronteerd met de totale vernieuwing van
het zendingswerk. Nederland is ook zendingsakker:
Gesproken werd over de mogelijkheid Aziatische zendelingen
in Nederland in te zetten.
Geluisterd werd naar ds. Jean Kotto uit Kameroen, die zei:
„Wij zouden ook tot u willen komen, ondanks onze zwakte
en ons ras."
Reacties op de synode maakten dui
delijk dat sommige synodeleden nog
wel moesten wennen aan deze nieuwe
gedachte om niet alleen zendende
kerk maar ook ontvangende kerk te
zijn. Maar aan het einde van de be
spreking bewees een hartelijk applaus
dat de synode zich in principe had
geplaatst achter het voorstel van de
Nederlandse Zendingsraad om Aziati
sche zendelingen uit te nodigen.
Deze uitnodiging kan echter niet al
leen van de Zendingsraad of de Neder
landse Hervormde Kerk uitgaan. Daar
om zal het moderamen van de her
vormde synode dit plan bespreken
met dat van de gereformeerde.
Groep bisschoppen
wil veroordeling
van communisme
ROME Een groep van 450 bis
schoppen heeft een wat zij noemden
„laatste wanhopige poging" gedaan,
om het concilie te bewegen tot een
openlijke veroordeling van het commu-
Aan de 2100 bisschoppen werden giste
ren. toen zij in de Sint Pieter begonnen
met de stemmingen over het schema o-
ver de kerk in de moderne wereld, af
schriften overhandigd van een petitie,
waarin verzocht wordt zulk een veroorde
ling in het schema op te nemen.
Aan deze petitie was een ontwerp-
amendement gehecht om in de sectie over
het atheïsme de volgende zin op te ne
men: „Het communisme moet worden
verworpen, niet alleen omdat het besmet
is met atheïsme, maar ook omdat het
door het leergezag van de kerk voor
innerlijk verdorven is verklaard."
Aartsbisschop Garrone, die namens de
commissie rapport uitbracht over het eer
ste gedeelte van het schema, verklaarde,
dat de commissie besloten had. het com
munisme niet met name te noemen, ge
zien de uitdrukkelijke wens zowel van
paus Johannes, als van de huidige paus,
dat het concilie geen veroordelingen zou
uitspreken.
Protestants Nederland attendeert:
Tijdens deze bespreking was ook
een gereformeerde hoogleraar aanwe
zig. Prof. dr. J. Verktiyl vertegenwoor
digde met dr. J. L. Swellengrebeldr.
G. P. H. Locher en ds. J. M. Hoekstra
de Nederlandse Zendingsraad die een
nota over eventuele Aziatische zende
lingen in ons land had opgesteld.
DS. KOTTO
Nadat de nota van de zendingsraad
(door de hervormde raad voor de zen
ding ingediend) was ingeleid, kreeg
ds. Jean Kotto uit Kameroen het
woord. Nederlanders zijn geen vreem
delingen meer, zei hij. Sinds hij vier
jaar geleden de hervormde raad zijn
De gereformeerde hoogleraar,
prof. dr. J. Verkuijl woonde
gisteren als voorzitter van de
Nederlandse Zendingsraad de
hervormde synode bij.
heid van de wereldkerk en omdat Ne
derland ook zendingsakker is. In dit
verband herinnerde ds. P. J. Mackaay
de synodeleden aan een artikel van de
zendingshoogleraar prof. dr. E. Jansen
DEN HAAG „Het is een man
co, dat wjj de verzorging van onze
zieken voor een belangrijk deel
overlaten aan andersdenkenden."
Aldus de heer H. J. Poots, lid van
het hoofdbestuur van de Vereni
ging Protestants Nederland in het
orgaan van deze organisatie: Pro
testants Nederland. De heer Poots,
spoort in dit blad de protestanten
aan tot het overwinnen van hun
laksheid en tot meebouwen aan
eigen ziekenhuizen.
Hij spreekt over een achtergebleven
gebied en constateert, dat op 1 januari
de bedden in de algemene protestantse
ziekenhuizen slechts 18,2 procent uit
maakten van het totale aantal bedden
in alle Nederlandse ziekenhuizen en
dat er verhoudingsgewijs veel te veel
bedden in de r.k.-ziekenhuizen staan,
namelijk alles bijeen ongeveer 50 pro- HIPPOLYTUSHOEF Geheel
cent van het totale aantal bedden in verwacht is gisteren op 64-jarige leef
de Nederlandse ziekenhuizen. I tijd overleden ds. W. A. Lenderink,
'predikant van de gereformeerde kerk
Missie .van het voormalige eiland Wielingen.
Wilhelm Adolf Lenderink werd 10
augustus 1901 geboren. Aanvankelijk
was hij predikant van de Altrefor-
mierte Kirchen in Preussen (thans:
Niedersachsen), een groep Duitse ker-
aandeel van de protestanten in de zie
kenhuisbedden gestegen van 13,2 pro
cent tot 18,2 procent, maar volgens de
heer Poots zou het dubbele percentage
de werkelijke behoefte meer benade-
De heer Poots noemt het beschamend,
dat de protestanten zelf niet meer heb
ben gedaan dan parasiteren op de
rooms-katholieken door hun zieken te
laten verplegen in de ziekenhuizen,
waarvoor die rooms-katholieken offers
hadden gebracht.
Na de oorlog, zo zegt de heer Poots
verder, is met het geld van de zieken
fondsen, d.w.z. met de premie, die door
70 procent van de Nederlandse bevol
king wordt opgebracht, het r.k. zieken
huiswezen uitgebouwd. Er zijn meer
protestanten dan rooms katholieken en
zij eisen hun eigen ziekenhuizen, aldus
het hoofdbestuurslid van de Vereni
ging Protestants Nederland.
zorgen en noden toevertrouwde, wer-1 Schoonhoven, waarin hij schreef „Zien
ken in zijn land nu 23 Nederlanders. de gemeenten het ook dat wij maar
T jeen minderheid zijn in een heidens
j V: e 5' I land? Wil riin reen redoonte natie
kant aandacht aan het nieuwe zendings
plan (zie pagina Kenmerk van giste
ren) van zijn kerk: „Ons doel is wat
wij van u ontvangen hebben door te
geven aan de wereld waarin wij wer
ken. Wij brachten het echter niet ver
der dan evangelisatiecampagnes bin-
'anuit de kerkelijke denomina
ties. Daarom zijn wij gekomen tot bun
deling van onze krachten met andere
jonge kerken. Evangelisatie en zen
ding doorbreken immers altijd gren-
tussen continenten, rassen en ker-
DS. LENDERINK
OVERLEDEN
Van r.k. zijde is volgens de heer
Poots veel beter begrepen, dat de
Ët.rlliswoora-puzzel mens op het ziekbed ontvankelijker is
Horizontaal: 1. zuivelprodukt. 4. beest, voor het eeuwige en het r.k. zieken-
son ordre 'afk.'. 8. zonnescherm. 10. huiswezen in ons land. is. mede uit
vervoeiing ven ee» hulpwerk w. 11 l»»«miwe-OTencegjiWen. dan ook ,trrk
yitOebouw^ Die missieoverwegingen
:hoven op de dorsvloer. 14. vogel. 15.
opening. 16. voegwoord, 18. slede. 19. ge
zamenlijk verteer. 22. half edelgesteente.
24. later, 25. ketting. 26. mondeling. 28.
bijwoord. 30. tot de (afk.ï. 31. kippenloop.
33. voorzetsel. 35. voorzetsel, 37. lengte
maat 'afk.', 38. plaats in Zwitserland. 40.
atmosfeer lafk'. 41. teug, 42. gulden (bar-
Vertikaal: 1. rund. 2. spil van een wiel.
3. gebod, 4. spoedig. 5. dat is (afk. Lat'.
6. meisjesnaam. 7. klap. 9. zwaardvis. 11.
plaats voor dieren, 13. lijdzaam, 15. stad
in Spanje, 17. korter, 18. afzonderlijk, 20.
een zekere, 21. eerste boek van Mozes
'afk.), 22. uitroep, 23. meisjesnaam, 25.
bedehuis, 27. zeer brandbaar koord. 29.
vreemde munt, 32. plaats in Duitsland,
33. tam. 34. hoogste punt, 36. vaartuig. 38.
muzieknoot, 39. muzieknoot.
Oplossing vorige pn/.Rp'
Horizontaal: 1. patat. 4. paris. 8.
nt, 12. alg, 15. regel. 17. enter. 19.
man. 22. ark, 23. skaat, 24. ate. 26.
pet. 29. koter. 30. Isère. 31 keg. 33. es.
de. 38. roede. 39. fenol
bij de R.K. Kerk lijken thans niet
meer die rol te spelen als tien of der
tig jaren terug, toch toont volgens de
heer Poots bv. de uitbreiding van r.k.
ziekenhuizen in Sneek en Winschoten,
dat de missie-overwegingen nog steeds
bestaan.
D(? h5e!' ,Poots- die werkzaam is bij de
landelijke stichting Protestantse Ge
zondheidszorg. acht het daarom van
het grootste belang, dat Protestants Ne
derland zich inzet om te zorgen voor
eigen protestantse ziekenhuizen, overal
waar dat. gelet op de bevolkingsverhou
ding. gewenst is.
de oorlog is er. mede als
resultaat van de activiteiten van de
landelijke stichting Protestantse Ge
zondheidszorg. veel gebeurd en is het
Vierde congres SVB
over medische
voorzieningen
DEN HAAG De Nederlandse Stu
denten Vakbeweging houdt op 18, 19 en
20 november in Utrecht het vierde lan
delijk congres, waarop <3e onderwerpen
.onderwijs"
ken aan de grens van Groningen
Drenthe, die aangesloten zijn hij de
Gereformeerde Kerken. Te Ihrhove
aanvaardde hij 12 juni 1927 zijn ambt.
In 1935 deed hij in Bentheim zijn in
tree. In 1947 vertrok ds. Lenderink
naar Nederland. Hij nam een beroep
aan naar Gees, welke gemeente hij in
1958 voor Wieringen verwisselde.
De rouwdienst zal vrijdagmorgen om
negen uur in de gereformeerde kerk
te Hippolytushoef worden gehouden,
waarna de teraardebestelling om twee
uur te Gees zal plaatsvinden.
„17 komt naar ons", zo vervolgde
hij, „maar wij zouden naar u willen
komen. De betekenis van de zending
wordt zo totaal anders omdat er niet
meer een christelijk en een heidens
deel op de wereld bestaat."
NOTA
In de nota van de zendingsraad wordt
er op gewezen dat er een heen en weer
verkeer moet zijn in de zending. Ook
Nederland is zendingsakker. Zendingsar
beiders uit andere landen worden niet
gevraagd, omdat wij een bepaald
niet kunnen doen, maar als teken, omdat
de kerk een wereldgemeenschap is. Van
uit de kerken van Azië is bovendien
reeds de vraag gesteld, waarom de ker
ken in Europa haar zusterkerken in Azië
nog niet om zendingsarbeiders verzocht
hebben.
ke samenwerking worden uitgenodigd.
De samenwerkende kerken in Ne.derland
zouden een brief kunnen zen'dèn aan het
secretariaat van de conferentie van Oost-
aziatische Kerken met het verzoek één
of meer kerken in hun gebied te vragen
twee zendingsarbeiders te sturen. Als
concreet plan wordt gedacht aan iemand
uit het industrie-apostolaat in Japan.
land? Wij zijn geen gedoopte natie
Dr. Locher vroeg de synode zich te
richten tot de zusterkerken in ons
land: „De komende krachten moeten
niet individueel geen evangeliseren,
maar moeten de gemeenten toerusten
bij voorbeeld in het vormingswerk of
het industriewerk. De beslissing daaro
ver zal samen met de andere kerken
genomen moeten worden, zowel in A-
zië als hier."
APPLAUS
Prof. dr. Verkuyl wees er nog op
dat een intercontinentale verantwoor
delijkheid moet groeien. Zo moet er
ook iemand gevonden worden om on
der de Turkse arbeiders en de Afroa-
ziatische studenten te werken. Daar
moet iemand voor komen uit die gebie-
(Van onze kerkredactie)
DRIEBERGEN Vele honder
den hebben gisteren prof. dr. H.
Kraemer ten grave gedragen. Het
aantal auto' dat de stoet naar de
begraafplaats volgde was zo groot,
dat de rijkspolitie het verkeer
moest regelen. Voor de begrafenis
werd een herdenkingsdienst ge
houden waarin dr. A. Th. van
Leeuwen van Kerk en Wereld
voorging.
Niet slechts uit Nederland was de
belangstelling groot, er waren ook ve
len uit het buitenland gekomen. Dr.
W. A. Visser 't Hooft, de secretaris-ge
neraal van de Wereldraad van Kerken
was er. en prof. dr. Wilhelm Niesel, de
voorzitter van de Hervormde Wereld
bond, ds. Jean Kotto uit Kameroen en
prd. dr. H. Wolff, die indertijd Krae
mer opvolgde als directeur van het
vormingscentrum Bossey bij Genève.
Op verzoek van mevrouw Kraemer
zong de bariton Henk Wind na het
lezen van psalm 23 „Der Herr ist mein
Hirt" van Dvorak. De tweede schrift
lezing was uit Romeinen acht met de
prachtige woorden: „Wie zal ons schei
den van de liefde van Christus", en
„meer dan overwinnaars". Dr. Van
Leeuwen preekte naar aanleiding van
1 Petrus 1:3.
Verborgen
Veel is ons in het leven van prof.
Kraemer verborgen gebleven, zei dr.
Van Leeuwen: zijn aanvechtingen en
nederlagen, maar ook zijn visioenen
en dromen. Zelf zei hij van zichzelf op
zijn zeventigste verjaardag, dat hij
een „onmogelijk mens" was om mee
te leven. De lievelingstekst van deze
man, die in een weeshuis werd groot
gebracht, was psalm 27:10 „Al heb
ben mijn vader en moeder mij verla
ten, toch neemt de Here mij aan."
Psalm 23 was voor hem eenvoudige
werkelijkheid waaruit hij leefde.
"Dr. E. Emmen. de secretaris-gene- "aar die pseim^etrngt oofc
raai van de synode, merkte op dat de Pr" P' 1
John Wesley: „De wereld is mijn gemeen.
Deze man was een wedergeborene die
de wereldgeschiedenis beleefde als een
geboorteproces. Reeds tijdens de Eerste
wereldoorlog wees hij, als voorzitter var
de studentenbeweging, er op dat de ba
rensweeën van een nieuwe tijd beleefd
werden. In de jaren twintig pleitte hij
reeds voor de zelfstandigheid van de In
donesische kerken En in 'de Tweede we
reldoorlog vond hij de moed om zijn
schouders te zetten onder de vernieu-
wing van de Hervormde Kerk.
Opstanding
Wat is er van zijn werk overgebleven?!]
De zending i$ in een ernstige crisis. I
Beantwoorden de jonge kerken wel aan
het hoge doel? Is de Indonesische evolu
tie niet mislukt? Wat is er meer over
van het werk van Gemeenteopbouw, dan
een bureaucratie van een al verouderde
kerkorde?
Deze machtige leeuw is getemd door
de dood. Maar hij verwacht de opstan- I
ding. Zijn blik was voortdurend ge
richt op de toekomst des Heren, en j
daar ligt ook de hoop voor alle onder- j,
nemingen die hij begon. Ook zijn
werkzaamheden gaan de opstanding r
tegemoet, besloot dr. Van Leeuwen.
Het moderamen en de leden van de her- fa
vormde synode, die gisteren haar herfst-
zitting op Hydepark begon, was aanwe-
zig. de Nederlandse Zendingsraad was I
vertegenwoordigd door prof. dr. J. Ver-
kuvl en ds. A. Rigters. de Hervormde r
zending door ds. P. J. Mackaay en talloze 'i
anderen, de gereformeerde zending door I
prof. dr. H. Bergema en prof. dr. J.
Blauw, het Nederlands Bijbelgenootschap i
dtwr voorzitter ds. J. H. Sillevis Smitt.
Zij en achthonderd anderen volgden de i
baar van prof. Kraemer toen hij naar
zijn laatste rustplaats gedragen werd. De
begrafenis werd geleid door ds. F. J. Pop i(
vAn Kerk en wereld die aan het graf het I,
„Onze Vader bad
uitwerking van dit plan niet eenvou
dig zal zijn. Er zal een „eigen figuur"
gevonden moeten worden, omdat dit
niet georganiseerd kan worden door
de zendingsraad, die alleen maar
„doorgeef-instantie" is. Maar het mo
deramen van de hervormde synode
kan dit plan opnemen met dat van de
gereformeerde. De synode moet een
principe-uitspraak doen. En de synode
bleek niet doof voor dit verzoek. Een
hartelijk applaus bewees de instem
ming. Nu zullen de Nederlandse ker
ken het plan gezamenlijk moeten door
spreken en practisch uitwerken.
andere werkelijkheid, van het „mijn
beker vloeit over". Wij ontvingen, zo
zei dr. Van Leeuwen, uit de stroom
van genadegaven die hij van zijn Her
der ontving.
Onmogelijke
Hij had een eindeloze energie en durf
de schier aan het onmogelijke te begin
nen. Hij had zich de woorden van Wil
liam Carey eigen gemaakt: „Verwacht
grote dingen van God en doe grote din
gen voor Gpd", maar ook de woorden
van John Moit: „Wilt gij grote dingen
doen. doe ze niet, zoekt het Koninkrijk
Gods". Met Henry Martin zei hij: „Laat
mijn leven opbranden voor' God", en met
ECHT
Dr. Locher merkte in antwoord op1
vragen op dat het plan niet geboren is:
uit de gedachte dat onze zendelingen
ginds pas geaccepteerd zouden worden
als vandaar mensen naar ons ko-1
Achter deze nota staat de gedachte
dat de kerk in het westen de andere
kerken nodig heeft vanwege de echt-
Gerei. Kerk Schiedam schrijft terug
medische voorzieningen'
worden behandeld.
Voorgesteld zal worden om de preven
tieve studentengezondheidszorg met de
preventieve zorg voor het universitair
personeel onder te brengen in de nieuwe
wet op de bedrijfsgezondheidszorg. Te
vens komt de nota in behandeling over
de curatieve studentengezondheidszorg.
Hierin wordt bepleit, op korte termijn de
-uo uv. vrijw'lhge ziekenfondsverzekering open
end 27 te ste^en voor alle studenten met een
'eigen inkomen beneden de welstands-
grens en tegen een premie van drie pro-
Vertikaal: 1. poort. 2. An. 3. af. 5. as. 6. <c<mt van dit inkomen. Op langere termijn
ln, 7. sterk. 9. el, 11. aga. 12. Almkerk, 13. worden mogelijkheden voorgesteld zoals
genadig, 14. sta. 16. Erato. 18 erker. 21. inpassing in de ziektekostenregeling voor
aan, 24. akker, 25. ets, 27. pen. 28. tegel, ambtenaren en het oprichten van een
32. en. 34. s.o. 35. ed. ne. 37. do. eigen studentenziekenfonds.
Uitknippen en op briefkaart plakken
IK WERK MEE aan de verdere groei v
Uw nieuwe abonnee heet i
Woonplaats t
betaling per - WEEK/MAAND/KWART A Al
Deze nieuwe abonnee werd opgegeven door uw ab<
CNV wacht alvijf jaar op herken
Zondagsarbeid brengt
leden in gewetensnood
(Van onze soc.-econ. redactie) probleem grondig te bestuderen er
UTRECHT De invoering van jaan de syn°de rapport uit te brengen,
volledige continu-arbeid in een aan. r?
tal bedrijven heeft de laatste tijd Geen ber,chten
het vraagstuk van de zondagsrust
weer in het nieuws gebracht. Deze
invoering bracht namelijk sommi
ge leden van de christelijke vak
beweging in gewetensnood. In een
artikel in De Gids wijst het CNV
erop dat reformatorisch Nederland
nog geen afdoend antwoord weet
te gven op de vragen die
hier rijzen. Het CNV ZOU op Slechts'hopen dat nu op korte termijn
doze vrappn oraaa pen duidp- i00*1 nog concrete uitspraken komen. Dan
aeze ragen graag een kunnen we verder met de behandeling
lijk antwoord geven waarin alle van dit probleem, dat nog telkens weer!
kanten van het vraagstuk (bij-I** vakbeweging in
j gewetensnood brengt, aldus De Gids. or-
voorbeeld ook de sterk groeiende I gaan van het CNV.
behoefte aan recreatie in het
weekeinde) tot hun recht komen npiVl"'
Al jaren geleden heeft het CNV
daarom aan de protestantse kerken ned. herv. kerk
gevraagd mee te helpen denken Beroepen te Rotterdam-Delfshaven
Het ene jaar verstreek echter na het
andere zonder verder bericht van de ker
ken. aldus thans het CNV. Het verbond
richtte in 1964, dus vier jaar na de eerste
brief, opnieuw een schrijven aan de
kerken, waarin met nadruk om duidelijke
uitspraken werd gevraagd.
Sindsdien zijn we nog nauwelijks ver-,
der, aldus het CNV. We weten alleen
dat het rapport van de deputaten der
Gereformeerde Kerken op korte termijn
kan worden verwacht. Verder hebben j
wij van kerkelijke kant geen enkele me-'
ontvangen. Wij kunnen:
(Van een medewerker)
SCHIEDAM Enkele dagen
geleden heeft de Gereformeerde
Kerk van Schiedam een door ds.
J. N. Nammensma (praeses) en
P. J. Baris (scriba) ondertekend
antwoord verzonden naar de Raad
van de Gereformeerde Kerk (vrij
gemaakt) op de uitvoerige brief
die deze kerkeraad op 12 oktober
heeft verzonden.
Uit het antwoord blijkt duide
lijk, dat men „De wil om de ander
te zoeken" duidelijk toont, vooral
omdat het antwoord in het Gere
formeerd Kerkblad dit tot titel
heeft.
Na
ernstig dat er op grond daarvan geen
amenspreking tussen u en ons kan
ijn? Wij menen in ieder geval dat dit
•en samenspreking tussen u en ons
•.iet behoeft te belemmeren Als wij
•iet elkaar gaan spreken dan houdt dat
mmers niet in dat wij het bij voorbaat
net de ander eens zijn. Integendeel,
vlj komen bijeen om over de verschil-
"n te spreken."
Samenspreking
Aan het slot van de brief verzoekt
men om samenspreking. „Mogen wij u
daarom vragen of het niet mogelijk is
dat een kleine commissie uit uw en ons
midden eens een. laten wij zeggen, o-
riënterende bespreking mag hebben."
Adr<
Woonplaats t
Ik ontvang als goschenk
0 HYACINTHENBOI MEI HOU
DER
O TIP-PARADE TWEE
streep door wat u niet wen
,,DE DOKTER ZEGT" II
,DE DOKTER ZEGT" I
(elk deel is een (ander) geheel)}
tevergeefs. |ger inrichtingen te Rekkentë Hoogland
- <U.>: J. Kuipers te Oldeboorn.
In januari 1960 publiceerde het Bedankt voor Waarde (Z.) en voor
CNV een rapport: zondag en zon- Ingen 'toez.): H. J. Groenewegen te Oos-
dagsarbeid. De kernvraag hierbijterland voor Zeist 'vac. D. Groene-
was: geldt het Oudtestamentische boer'J. v. Oyen te Maastricht: voor
sabbatsgebod ook voor de Nieuw- %e.nnfDtsUr K G Idema te Wil"
testamentische zondag? Daarover s
wilde het CNV het standpunt van
de kerk weten. il_
In 1960 is de kerken hierom ge- P. A. BÓhlmeijerriëgerpred"te Arnhem:
vraagd. Deputaten der Christelijke te Alblasserdam '2e pred.pl.): C. E. v. dl
[Gereformeerde Kerken deelden mee Broek te Nieuwleusen: Koog a. d. Zaanl
van plan te zijn zich grondig in het idolen en Poortvliet. Metslawier en Nes
vraagstuk te verdiepen en te zyner i Ïr2„i,,„anj; v: Hilversum;
tijd hun oordeel mee te delen. De ge- .teT^ ^r ln"^! w^aC"v, R,emersma
nerale synode der Nederlandse Her-iVeen te Zwjjndrccht V'
vormde Kerk noemde het rapport een Aangenomen naar Haarlem-noord 'vac
J zeer waardevol werkstuk, waarvandr. O. Jager': D. Barten te Appelscha
j men met grote belangstelling kennis Bedankt vooi Westmaas: T. W. Pen-1
'had genomen. De synode zou een rap- ning te Dirkshorn.
port van de raad voor de zaken van| T
kerk en samenleving vragen en danl Tttr G!*, T- GEREF. KERKEN
- - - l tc Arnhem M. Baan te Zeist
Vhelstra te IJmuiden: te Ooster
dankwoord voor het openharti
ge schrijven, waarin de hartelijke
begeerte leeft om de weg tot elkan
der te vinden, worden enkele pun
ten uit de eerste brief behandeld.
Wel stelt men, dat men moeilijk kan
ingaan op de „bedenkingen" die de
Vrijg. Geref. Kerk had en waarover
ni^t in details getreden wordt.
„Daarom is het ons niet mogelijk
daarop in te gaan en u daarin zo
mogelijk genoegdoening te verschaf
fen."
Formulieren
Na aanhaling van de punten Praead-1
vies en Toelichting vervolgt de brief!
met: „Het zou teveel worden om dit,
alles hier tc memoreren. De situatie j
van nu is dat wij in ons kerkverband
alleen instemming behoeven te betui
gen met de drie formulieren van Enig
heid. Vandaar dat ons aanbod aan u
om op de grondslag van de Drie for
mulieren van Enigheid saam te spre
ken correct was. Wij menen dan ook
dat u niet juist ingelicht is, dat deze
grondslag wel de uwe. maar niet de
onze is."
Ook gaat de brief in op de Herziene
Dordtse Kerkorde, waarvan men zegt:
„Nu kunt u over bepaalde zaken uit1
onze Herziene Kerkorde een afwijzend
standpunt hebben, maar zijn die zo
25 cent per rol
RED BAND ROOSENDAAL
Boersma te Onstwedde en A. C. Noort
te Groningen.
Beroepen te 's-Gravenzandc: B. Bijle-
veld te Bussum: te 's-Gravenhage-west:
J. H. Velema te Apeldoorn-centrura: te
Dokkum: D. H. Biesma te Lisse: te Rot
terdam-zuid: T. Harder te Kornhorn 'Gr.'
Aangenomen naar Zutfen: dr. J. de
Vuyst te Amsterdam-oost
GEREF. GEMEENTEN
zijn standpunt meedelen. De Gereic .«-«u
Smeerde Kerken stelden een speciaalIbiekV B."Bljïeveld te™Bu!nimte*n w h J
deputaatschap in met de opdracht het Seggelink te Woerden: te Assen k V£°r«.Den Haag zuid: A Ver*
ssen- K. gunst te Rotterdam-centrum.
Nieuw zusterflat
bij Zonnegloren
SOEST Bekend is gemaakt, dat
begin volgend jaar begonnen zal wor
den met de bouw van een zusterflat
bij het ziekenhuis Zonnegloren. Zon
negloren, dat niet alleen sanatorium
meer is maar ook de functie van zie
kenhuis is gaan vervullen, heeft een
sterke uitbreiding in het aantal ver
pleegsters ondergaan.
Daar het zusterhuis te klein is voor
hen allen, wordt op het ogenblik gebruik
gemaakt van houten barakken. De oude-
zusters zullen echter na voltooiing
flat, dat
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet
in behandeling worden genomen,
liehcimhoudlng is verzekerd. Vra
gen die niet onderling met elkaar
ln verband staan- moeten ln af-
zonderUike brieven worden ge
steld Per brief dient een gulden
-n postzegels te worden Ingeslo-
Vraag: Ieman^ heeft een houten
hiXt aan««cha.-' dat ƒ7000 gekost
oo hmea ll"urV'aï;^e is vastgesteld
op j 280 en de jaarlijkse afschrijving
/«e le.Yensc.uui van 15 jaar op
/46d. Hieruit blijkt nu duidelijk dat
K,»«en m de ^^omst de kosten de
baten verre overt,effen In zo'n ge\al
tehlltoi op het aangif-
u at het onroerend
ron var inkomen is en
niets in het aan^-.ftebiljet moet wor-
met deze ken
nis vei zocht hij r.m een aanslag. Des-
meVr!"pa!it debelastingdienst
mede dat niet he verkregen saldo als
bion van inkomsier. dient te worden
f?'"^ u°C u '^gevolge artikel 30
<l) 2de van her besluit op de I.B. 1941
feJiuunïa?rde var' gebouwen, enz.
vV1Seerd'1 de belastingdienst
delini 210in deze zaak mon-
heMnlrol i e,en ambtenaren aan
ioket te laten voorlichten.
Antwoord: Wanneer van het huis
geen positieve oKorengst te verwach-
El Is- 'f ,uw mei ing juist, want in
dat geval kan n.e gesproken worden
van een bron var inkomen. De fiscus
kan de stelling a,Jeen aantasten als
i,dat u .van verkeerde cijfers
uitgaat, bij voorbeeld dat de afschrij
ving te hoog is gesteld of de huur
waarde te laag
Het kan namelijk zijn dat deze laat
ste voor de inkomstenbelasting hoger
is dan voor de personele belasting.
Ook kan het zijn dat de fiscus uitgaat
van een belangrijke stijging van de
huurwaarde. De vraag of er al dan
niet een bron van inkomen is, hangt
er namelijk van a* of er over de hele
levensduur van het huis per saldo
geen positieve opbrengst is te ver
wachten. Of er eer paar jaren met
negatieve uitkor. sten tussen zitten,
doet op zich zelf pfet ter zake
Wat net antwooid van de belasting
dienst betreft, krijgen wij de indruk
dat degene die dit verstrekt heeft,
niet het best op de hoogte is. De bron
van de inkomsten zou namelijk in dit
geval hei huis zijp en niet een saldo
of een huurwaarde of een artikel. De
huurwaarde is de bruto-opbrenest
van de bron. Wordt deze verminderd
kosten en.de afschrijving, dan
blijft de zuivere cpbrengst over. die
ook negatief kan zijn. Dit alles vol
gens de wettelijk.- termen.
W|i.raden u aan u eerst tot het
ïnlichtingenlokei te wenden, zoals aan
u is voorgesteld. Dsn kan u vernemen
wat het standpunt is. Is u het daar
mee niet eens. da., vraagt u de inspec
teur zelf te spreken of u legt de zaak
voor aan de directie der rijksbelastin
gen of het ministerie.
Hoewel wij ov>de cijfers niet kun
nen oordelen, zonder het standpunt
-an de fiscus te kernen, komt het ons
oor dat u geluk heeft, want in het
algemeen is eer houten huis geen
bron van inkomsten in verband met
de hoge afschrijving.
Vraag: Ik heb een munt (tienstui-
erstuk' uit 1749 van België-Holland
net uan de kee: zijde een zittende
•fau met een speer en bijbel. Hoe kan
dat. Voor de Franse tijd waren Bel-
gie en Nederland toch niet samenge
voegd0
Antwoord: Dit is géén Belgisch-Hol
landse munt. maa- een munt van de
provincie Hollare. In het spraakge
bruik van die dagen werd het Latijn
se woorct Belgiun zowel voor Neder
land als België gebruikt en het woord
Belgae kan dus evengoed op Nederlan
ders slaan als op de tegenwoordige
Belgen.
De Belgea waren in Caesars tijd de
stammen die he' noorden van Gallië
bewoonden, zoa's Caesar vermeldt.
Het Romeinse bezit strekte zich tot
over net tegenwoordige Nederland
uit. vandaar he: spraakgebruik uit vo
rige eeuwen.