Droom redt leven van Bo Martin M/M aahdoM/mfl: Rangen en standen Rabbijn Meyer de Hond rebbe van vierde stand RICHARD BAXTER: prediker van de bekering Moeten ze er nu zijn of eigenlijk niet? ZONDAGSBLAD ZATERDAG 13 NOVEMBER 1965 (Van onze kerkredactie) „NU WETEN wij, dat het werkelijk kan gebeuren, wat er in de Bijbel staat, de rampen en de vervolgin gen, maar ook de krachtige hulp van God." „Wij konden het zelf niet begrijpen, hoe God ons al deze maanden geholpen heeft." „Het gebeurde echt, wat wij onder de hoge bomen in Gods Woord lazen en dat vertroostte ons." „Wij baden niet meer, maar wij spraken gewoon met God." Zo is steeds het getuigenis van Kongolese christe nen in de gebieden, die bevrijd worden door de troepen van de Kongolese centrale regering. „Hoe meer Farao de Israëlieten onderdrukte, des te meer vermenigvuldigden zij zich", zei een predikant, die de gruwelen van de rebellen bijna een jaar had meegemaakt. Europese De Amerikaanse zendelingen, die na dingsterreinen terugkeren zijn ten onrechte bang geweest, dat zij alles weer van de grond af zouden moeten opbouwen. Veel moet er herbouwd worden. Huizen en ker ken zijn verwoest (in sommige streken bijna honderd procent» Vee is geroofd. Boeken zijn ver brand. Maar dat ligt allemaal op het materiële vlak. De keerzijde is belangrijker. bracht Op ee.« plaats, dat de onlusten begonnen, eenmaai per week een gebedssamenkomst werd gehouden, gebeurt dit nu elke dag. Honderden Kongolezen hebben zich de laatste maanden laten dopen: 140 in één dorp, 107 in een ander. De laatste jaren worstelden de kerken met een opdringende ma terialistische levenshouding. De opbrengst van de collecten daal de. Het opmerkelijke feit doet zich nu voor, dat er, hoewel ve len alles verloren hebben, meer wordt gegeven, dan een jaar ge leden. Een chauffeur, die zich met zijn vrouw en kinderen maanden in het oerwoud verbor gen had gehouden, was alles kwijt geraakt en had zelfs geen deken meer voor zijn kinderen. Maar we dachten toen veel aan de he mel, omdat de Here Jezus daar alles voor ons heeft bereid en wij op aarde maar vreemdelin gen zijn." Deze missionarissen keerden be houden in ons land terug, nadat zij enige tijd door de rebellen ah gijzelaars waren gebruikt. pleegster Margaret Hayes had geholpen uit handen van de re bellen te blijven. Verscheidene malen werd hij weggebracht voor de terechtstelling, maar steeds was er dan weer iemand, di' de executie uit te ffirTog d'riemaS' geerreete'erd en vereniging stellen, zodat Bo weer naar de telkens weer vrijgelaten, totdat Dr. De H< gevangenis werd ten.ggebr.cht, 1JS&SSS. (Van een medewerker) Sam de Wolff ver weet hij het socia- AMSTERDAM In de Usme van het joodse Weesper straat, een der slag- proletariaat god aders van de Jodenbuurt, zal loochenaars te ma- een brug worden genoemd ken. Hij schreef op naar rabbijn dr. Meyer de de conto van het Hond. Dit zal geschieden op socialisme de toene- voordracht van een socialis- mende criminaliteit. tische burgemeester, terwijl Sam de Wolft ant~ dr. DeHondhet socialisme ^Zteuwsc"" tekft verketterde. Fel is de strijd uit 1 Sam 25:25 van dr. De Hond geweest in „Kisjemo keen hoe" het vooroorlogse Nederland. (Zoals zijn naam is. Fe'is ook de strijd geweest, die het chassidisme heeft ge- De Hond ruzie In voerd tegen de officiële rob- 1920 toen in Amster- bijnen, die de rijken en dam een zionistisch machtigen beschermden en llio5r?ii ff" 7 j,» houden hield hij een geen oog hadden voor de preek waarln hij het armen. zionisme van ver- raad aan het joodse Onder het chassidisme ..wordt volk beschuldigde. 1 de 1 De Hond wa, in zexere spron„ op en reep TCtSniü! chassied zonder chassidis- tiU spreekt leugens Rabbijn De j> P Hond niet ver_ rirTk 1fftfr-w^rtalmiddelaar tus*1 Hond reageerde bliksemsnel: der gnomen dan hoofd van een Volgens de leatste berichten is ""mïï t£ÜihrtdiSS -Ontwijd ma»m moorden ie M geen 'erge'bi even'rebellen Wie' S™ fVi van de'Lodse"mÜ" S dl ri4i)SSl voe?de. De Bijbel wordt aangetrof- Si ddt méêrdeSd vlï de iSod- „Zijn strijd tegen hrtjyahgne. opperrabbijnen van Amsterdam be- wordt op staande i Verhoor In Boenia werd de predikant door de rebellen er van beschul digd, dat hij door middel van een zender contact hield met de rege ringstroepen. Hoewel huiszoeking niets opleverde en hij bleef ontken nen, werd hij voor de „kolonel" gebracht, die een derdegraads ver noor gelastte Meer dood dan le vend werd hij daarna in een cel Een paar drgen later werden de gevangenen naar buiten gehaald. Samen met simba's moesten zij op een vrachtauto klimmen, die hen naar het plaatselijke Loemoem- ba-monument zou brengen, waar zij zouden werden terechtgesteld. Toen ze echte- weg zouden rijden, wilde de motor niet starten. Her haalde pogingen van de chauffeur hadden geen succes. De gevange nen njoesten duwen, maar ook dat hielp niet. Naar executieplaats Tot zeven vsc de tien leden va het gerechtshof" zeiden, dat zij genoeg van hadden en wegliepen. da plannen doorzetten er. zeiden Bo, wordt^p^taa^d^voef^e^rge- £5ns^e^oorïoB zijnafkeer van het zionisme (beide rispten hem herhaaldelijk, dat hij de vozende dag zou ster- schoten. Een zendeling van de uSe- Hij wn Knderlijke «guuf. had hij gemeen me* na£;"oef In het bijzonder kwam hij op h§ bidden moevt H?re "kfes GH vangeiized Fields Miss^n ,meldde Thans komt hij echter naar voren w >'oor .het .Proletariaat. Daaruit - 1 j j Vi 1 dezer dagen vanuit Stanleystad, 3is een man die we n£ ™at ik kïaên 5?et:' badhil de Am», ikaanse zendelinge wa!. In werkelijkheid te K tzen moet Dad hij Winnie Davit.- van de w,J ee no tniua-j» Evangelisatie Kruistocht, va De volgende morgen werd de cel- me„ *al maanden niets me hoord had, nog in leven rebellen houden haar vast in hun hoofdkwartier i - hii echter naar voren ,j voor nei pruieuuiMt. vowuu u n, die wereldvreemd °^fr voort uit zijn liefde voor het hij ook geb0ren. In.de Amsterdam gevangenen voc" ik k." lezen. Qe eerste moesten links van deur geopend. Bo werd bij de hem gaan staan, de gegrepen en meegenomen, hiT dat io^se proletariaat, ny Wegens dat proletariaat was zijn carrière afgebroken. Dr. De Hond had zijn joodse titel behaald om Ververstraat bij de Zwanen- derde rechts, nummer wist> dat dit hcl einde vier en vijf weer links zo w enzovoort. Daarna be- rige val hij degenen, die voort met hun geweren. Daarna aan zijn linkerkant brachten zij hem aan de oever van de rivier. Nu werd hij meegeno- stonden, door to lopen m8n naar he, hul5 van ronfmm. naar het monument en dant de anderen terug te Daar zag hij een stoel en hem keren naar de gevan- werd gezegd, er op te gaan zitten, genis. Bo kon zijn oren niet geloven. Hij ging zitten. De commandant vroeg De predikant behoor- hem: „Bent u dominee?" de tot de laatste groep Beeltenis Toen Bo knikte, zei de man in de wetenschap, dat OVM. hem; „vannacht heeft zij nog één nacht had- den te leven. De predi- ,emand ml» veroordeeld. Ik kot. kant sprak tot de en- mtl aie". maar ik aa* dere vijf over Amos beeltenis voor mij en een stem 412 „Omdat Ik dan zei: Waarom wil je deze man dit met u doen zal doden? Als je hem doodt, zul je bereid u om uw God 2e\t gedood worden." En de ma te ontmoeten". „Maar joelde voor bq en vroeg ik bon kathohek», rer me( ,„u„,cn ha„d,n v„jt. een. „Geloof in de He- ro Jezus Christus, die vinf VMr wa' h'J ftdaan had gezegd heeft: Niemand *>>Mkte Bo voor hem te bidden, komt tot de Vader dan opdat hij niet zou hoeven te ster door Mij", antwoordde ven. de dominee. Alle zes Toen ging hij achter zijn schrijf- knielden op de grond. zitten en stelde een brief op, waarin stond, dat Bo Martin baden en namen vrjj wag en dat niemand hem een Christus aan als hun haar zou mogen krenken. Zaligmaker. °e gemeente in Bo's dorp even verbijsterd als de mense De voleende riae het huis van Maria, de moeder De volgende dag Johannes Marcus toen Petrus werd de predikant de deur klopte. Zij weigerden mislukte. K Verwijt In een debat met de socialist zijn joodse tltei Denaaia om lf.o2 ePboren rabbijn te worden benoemd, 18W SeDoren- daarnaast had hij het kandidaats- examen in de klassieke letteren Verworpene te Amsterdam behaald en was hij na te hebben gestudeerd in Ber- denis leeft hij voort als de pastor van het verscheurde Engeland uit de zeventiende eeuw. rijgelaten op last van eenvoudig te geloven/dat hun do- figuur te worden. Richard der rebellenlei- werkelijk teruggekomen Baxter, geboren op 12 no- (Van onze kerkredactie) Hij was lichamelijk te zwak voor zijn taak; hij dacht te ruim voor zijn tijd, maar hij was tegelijkertijd te groot om een tragische schiédenis heeft bovendien nog 160 titels bewaard van tractaten en brochures. En door zijn ge- Een simba minder ongelo- vem'ber 1615 liet bij zijn ■Hé, wat .loet die man hier. dood in 1691 een geestelijke Charles Wesley, William Wilber- Bo Martin uit Bopepe werd Ondanks zijn grote begaafdheid is hij zich altijd als een verworpe ne blijven voelen. Over hem werd gespot dat hij nimmer het stof van de Zwanenburgwal van zijn schoe nen had geveegd. Zelf heeft hij eens opgemerkt het God kwalijk te nemen dat de joodse leider Mo- zes. die het volk uit Egypte voerd» niet in het getto was get >ren. I11 woord en geschrift heeft hij het proletariaat verdedigd. In zijn beroemd geworden Kiekjes be schreef hij het getto, verhaalde hij van zijn liefde voor de Amsterdam se jodenbuurt die volgens hem „niet is te slopen. Het is een stuk van mijn geloof'. Dat gelooi bracht hem zo in vervoering dat hij uitriep als in een visionaire blik de joodse voddenkoopman in Amsterdam te zien terwijl deze het middaggebed uitsprak. Een van zijn artikelen is aanlei»; ding geweest voor de oprichting van de „Joodse Invalide". Eretitels Men heeft hem een aantal ere titels gegeven, zoals: Rebbe van het lompen proletariaat en rebbe van de vierde stand. Het joodse proletariaat uit Nederland is weggevoerd en vermoord. Dat is ook rabbijn dr. Meyer de Hond. Hij ging met een Hebreeuws woord op zijn lippen. „Hinneni" (Hier ben ik) riep hij toen de Duitsers zijn naam afriepen in Westerbork op 20 juli 1943. Het was het antwoord dat aartsva der Abraham gaf toen God hem riep om zijn zoon te brandoffe riepen en ter dood veroor- na die nog dividend op- van de deeld omdat hij de Engelse ver- silleerd zijn. Veer keerde hij te- brengt. In de kerkgeschie- Minister Vondeling is er de afgelopen week even uitgesprongen doordat hij in opvallend jargon de zaak van de rangen en standen aan de orde stelde. In bijgaand (luchtig) artikeltje wordt ingegaan op de vraag of die rangen en standen er nu eigenlijk moeten sijn of niet. (Vai 1 onzer redacteuren) Minister Vondeling heeft weer eens een aardig knuppeltje in het Holland se hoenderhok gegooid, toen hij in ferme, niet mis te verstane, bepaald ON- ambtelijke, om niet te zeg gen onparlementaire be woordingen mededeelde dat het nu maar eens uit moet zijn met die „kouwe kaken die „duurdoene- rij" (toe maar). Hij doel de op onze uitgebreide schrijftitulatuur, waar ve len zich nog altijd maar aan zouden bezondigen. Ja. die titulatuur. Men sla er de zakagenda of het étiquette- boek maar op na om te lezen dat de (gewone) burgerij deson danks welee elgeboren moet he ten. zij het oan op papier. Maar dat de adel hóógwelgeboren is; overheidspersonen, al naar ge lang hun belangrijkheid hóog- edelgestreng. hóógedelachtbaar, edelachtbaar of weledelge streng zijn En gaat u zo nog maar even coor, denkende aan rubrieken als Hoger Onderwijs. Militaire Autoriteiten, Rechter lijke Macht Advocatuur en No tariaat, elsmede Kerkelijke Overheden, die zich allen hun eigen aanschrijftitel kunnen »ze doen het gelukkig niet altijd meer) veroorloven. Niet vóór niets is er toch het gezegde „rangen en standen moeten er nu eenmaal zijn" Evenwel: allemaal „kouwe kak", zegt olijke minister Von deling. die net alleen qua titu latuur mair zelfs in zijn woord keuze probeert volkomen waar te zijn. Die hel? santekraam in ons tand is immers een volkomen versleten zaak. die geen enkele functie meer heeft, zo rede neert hij en mèt hem ongetwij feld ook he. grootste deel der publieke opinie. We leven nu eenmaal in een tijd van alles omvattende democratisering en daar passen dergelijke, op de traditie gegronde, aanschrijfti- tels niet mee bij. Zoals mer. wee; ts men met de „aansprééktitulatuur" al veel eerder lot vereenvoudiging overgegaan. Etiquetteboeken vertellen bijvoorbeeld dat hoog- edelgestrengen heel gewoon met „mijnheer" kunnen worden aangesproken en onze Koningin al eveti gewoon met „me vrouw". al is dat laatste nog niet helemaal de normale gang Dat was dus één. En nu punt twee: wég ook met de discriminatie in koninklijke onderscheidingen. Want waar om zou bij wijze van spre ken dan die uit de tijd zijnde titulatuur nog zoveel als norm moeten gelden bij het toekennen dezer onder scheidingen? Zo van: Een dienstbode die x jaar bij haar mevrouw is brons en een pro curatiehouder die idem zo veel jaar trouw bleef aan de zelfde werkgever officier? Natuurlijk, het kabinet wil ook hier van af. Een loffelijk streven, een typisch tegemoet komen aan de eis des tijds. Onderscheidingen De hele titulatuurkwestie en wat er allemaal mee samen hangt 1 ranger en standen moe ten er nu eenmaal zijn) is ove rigens niet alleen een binnen lands verschijnsel. Ook in ande re landen is men er maar druk Neem nu Zweden Daar is een hele j ennestrijd aan de gang na een poging tot gewoon tevorming on het pur.t van het tegemoet treden van het ..zwak ke geslac!.. Deze campagne had meer in het bijzonder ten doel „meju.'fiouw" af te schaf- volwassen doordat alle vrouwen, u.w twintig, met worden betiteld. Een hèrr-e dat dit teweeg heeft gebiachtPraktisch alle meisjes en vrouwen protes teerden. De eersten omdat ze er geen zin iu hadden door vele mannen ai' gehuwd te worden versleten; anderen, omdat ze zich door dit „mevrouw" veel ouder zouden voelen. Waarmee al het idealistische (mannen) ge- argumenteor over „discrimina tie" (er is loefc ook geen onder scheid tusse'. gehuwde en onge huwde mannen?) door de be trokkenen zelf van de hand werd gewezen 1 leuk Terug 1 lar onze vaderlandse ingën-en-standen-problema- tiek. Weet u wie daar eigenlijk helemaal vó<u is? Zult u van opkijken. Niemand minder dan de VU-hoop eraar, prof. dr. G. Kuiper Hzn. de socioloog, die in z'n morctrafie „Rangen en standen" pi-neert: „de mensen zijn ongelijk. Dit ongelük-zijn leidt tot p-cstigéverschillen en daarmee tot sociaal rangver schil Ei zijn daarom overal en altijd rane\ schillen" Kritiek Nu. daar oeeft die 1— .„.eraar zich een hoop kritiek mee op de hals gehaald. Zijn uitspraak ging immeis volkomen in tegen de geest van de tijd", waarin koningsiunueren met „burger jongens" kunnen huwen, we bijna a'lemaal fijn Maar hééit de professor eigen lijk erg ongelijk? Laten we even verde* van huis gaan, dat overtuigt misschien meer Lie den, die al weer een flinke tijd geleden hee. nadrukkelijk tege lijk met het tsarenbewind af wensten te itkenen met rangen en standen in hun land en dat ook hebb-n gedaan, zien zich nu behept n.tl een andere bour geoisie, een andere aristocratie, samenhangende met de par- 'ij-hiërarch;o in hun natie. Dat zou er op kunnen wij zen dat er niet van een veran dering, alleen van een ver schuiving sprake is. Eén ver schuiving van rangen en stan den, zij het op totaal andere wijze, ook in ons land, waar men nogal eens kan horen (terecht, ten onrechte?) dat we de norm van afkomst (ge lukkig) bezig zijn los te la ten, om er echter de norm van wetenschappelijke vor ming voor in de plaats te stel len. psalmen en gezangen Isaac Watts. Hij werd geboren in een wilde RICHARD BAXTER tijd en in een wild gezin. Zijn vader kon hem niet opvoeden, omdat hij met gokken grote schulden had gemaakt. En toch werd zijn vader ook een invloed tot jg maanden gevangenisstraf ten goede. Door het lezen van de veroordeeld, omdat hij dingen bijbel kwam deze man tot waar- had geieerd die in strijd waren ter het grootouderlijk huis weer n u kon verwisselen voor een eigen bekend d^predVker tehuis. Later zou het thema van kering. Een zijn prediking en vele van zijn geschriften geschriften steeds meer zijn: be- Voorbeeld Vaak moesten de familieled roepen worden bij zijn „sterfbed". En toch werd hij 70 jaar oud. Hij wilde graag naar de universiteit. onmogelijk. En toch Maar het best blijft Baxter ons ediker van de be- zijn beste gelezen steeds geweest: „Roep tot de onbekeerden." En tij dens een langdurige en zeer ernsti ge ziekte schreef hij „Over de eeu wige rust der heiligen", een boek dat onmiddellijk van hand tot hand ging en nog gelezen wordt. Pastor En voor de predikanten blijft hij de man van „De gereformeer de predikant", een pastorale maakt heeft, misschien juist om- predikant was die in de praktijk bracht voorbeeld wat hij anderen leerde. Hij leefde in een onzekere ook mocht hij niet prediken. dat hij zich niet wilde conforme- dat de schrijver ren aan de eisen van de Anglicaan se Kerk. En toch werd hij als pastor en prediker Hij heeft veel geleden door long- en nier-kwalen, maar het tijd. Hij was er steeds ÏÏ^LdroIr°"!Tn'^d.%?,r«7d1 °'"h"«d da' h" "»"d* in de dagen van de episcopalen en de nonconformisten. Hij leefde on der Cromwell en de Stuarts. Maar hij kon niet kiezen tussen de par- was over he* 'ot va»> mede tijen van zijn dagen. Naar zijn mensen, sprak hij als een ster- mening was het onjuist van de a bisschoppen dat zij meer eisten vende tot stervelingen, dan de Schrift vroeg. Maar even onjuist was het naar zijn mening, ssw dat de puriteinen zich scherp afzet ten tegen allerlei zaken die in we zen onbelangrijk waren. Zo werd hij de man die tussen de partijen stond, pastoraal bewo gen over het lot van gelovigen die innerlijk werden verscheurd door partijtwisten. Hij verlangde naar de eenheid, een eenheid waarbij hij een plaats zag voor de bisschop pen, maar waarbij hij de presbyte- riale kerkregering niet wilde mis- Calvinist Calvinist, maar tevens een gema- tigde. Hij kon zich onmogelijk ^huidige evolutietheorie op specu- verenigen met de leer vin de 'a"eve bas.s ,S gevormd. Het boek dubbele uitverkiezing. „Niet voor de ioi Gods besluit, maar de zonden getuigenis, 1 mensen zijn de oorzaak van Gods wereldplan en de evolutie Gods wereldplan en de evolutie, door dr. J, H. Fllpse. Uitgave J. H. Kok NV, Kampen. De auteur neemt stelling tegen de moderne evolutietheorie, waar hij weinig bespeurt vari Gods iding in het wereldplan. Aan de ind van bewijsplaatsen uit de bij bel komt hij tot de conclusie dat gevormd. dat bestemd is als voorMchtinp de jongeren is een positief kan het eon pogen P;en liefdevolle syn- zei hij. Maar toen te komen tussen de weten- het oordeel' hij een parafrase schreef het Nieuwe Testament werd hij door de bloedrechter Jeffreys neemt ÜM MzC"~prijs"/T75). schap en Gods woord, een eerlijk pogen dat af en toe een poëtische, ja. zelfs profetische allure Godsdienst vrijheid heid Albornoz. Hij is een van de secretarissen van de Wereld raad van Kerken, speciaal voor de studie van dit onder- Onlangs schreef hij weer eens een artikel. Het was be doeld om de lezers te laten zien hoe vooroordelen kunnen wor den overwonnen. Aan het slot omschrijft hij echter in een aan tal korte punten een christelij ke en oecumenische visie op godsdienstvrijheid. Godsdienstvrijheid heeft al leen betrekking op de wetge ving van de samenleving. van zijn Schepper en Heer. I Zij gaat uit van de abso luut morele noodzaak dat het eigen geweten ontwikkeld moet worden en de mens zich eerlijk door zijn geweten moet laten leiden. I Zij eist de onderwerping van ieder mens aan de wet ten van de burgermaatschap pij, maar op voorwaarde dat de staat zijn bevoegdheden niet te buiten zal gaan en de wettelijke godsdienstige vrij heden erkent. I Zij verwerpt een vrijheid waarvan men gebruik kan maken in de confessionele strijd en vraagt een oecumeni sche vrijheid, waarbij men el kander respecteert. I Een christelijke visie sluit proselitisme uit. als het een misvormd godsdienstig getui genis wordt en gebruik maakt van illegale of oneerlij ke methoden. I Een c -istelijke visie op godsdiens*- rijheid vooronder stelt een loge eerbied voor de Waarheid, zowel als voor de waarde van de menselijke persoon en voor menselijke methoden om de waarheid te I Zij vooronderstelt de onmis bare pastorale noodzaak om het geloof te verdedigen, mits de gebr ;ikte methoden niet

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 14