Vroegchristelijk denken in kunst onthuld ramen aan de straat Arthur Honegger dreigt vergeten te worden ZONDAGSBLAD Vertellingen van Clare Lennart KUNSTJUWELEN VAN UNESCO Nieuwe Leidse Courant ZATERDAG 13 NOVEMBER 1965 M TN een internationale uitga- 1 ve van de Westerse kunst- -f geschiedenis in paperback- vorm moet ook een deel aan de vroeg-christelijke schilder- I kunst worden gewijd. Daarin horen natuurlijk een aantal reproducties van schilderin gen in de catacomben. De enige bron is echter het zeld zaam geworden standaard- N werk van mgr. J. Wilpert uit 1903, waarin reproducties zijn opgenomen van aqurellen die d(naar de ondergrondse schil deringen waren gemaakt, kj Geen rechtstreekse weergave dus van de originele voorstel- lingen. Een uitzonderlijke toestemming van het Vati- Bcaan brengt evenwel de op lossing. Een technische staf, voorzien van de modernste foto-apparatuur, mag in de catacomben afdalen en de schrijver, Pierre du Bourguet conservator van het Lou vre krijgt bovendien volle de tijd die volgens astrologen in het teken van de Ram staat, tvorden in de vroeg-christelijke schilderkunst de symbolen van vissen het voor gaande tijdperk) vervangen door afbeeldingen van Ilier een detail van „Schapen bij de medewerking van de pause lijke commissie voor christe lijke archeologie. Het verblijf radisch voorkomen en dan pas uit de derde eeuw stam men. Ook dit kan bewijzen dat de on dergrondse ruimten zelden of nooit voor de eredienst werden gebruikt, immers de oudste kerkvorm be stond uit een ruimte voor de samenkom sten en een baptis terium. In de derde eeuw ook werden de op mystieke beleving gerichte symbolen verdrongen door meer realistische en historische taferelen. Mystiek ruimde het veld voor de leer, voor dogma's. Toen ontstonden de afbeel dingen van Christus als leraar en na de Kerkvrede tooien de schilders Hem voor het eerst met een baard en gekleed in kostbaar pallium om Zijn verhevenheid zichtbaar te maken. van Clare Lennart, die Twintig ramen aan de straat heet (Uitgeverij Nijgh Van Ditmar, 's-Gravenhage - Rotterdam, 179 blz., 12,50), of liever: een goede vertelling, want zo noemt de schrijfster haar jongste werk in een ondertitel Bij een roman denkt men aan een bepaald thema, een bepaald conflict, waarbij een beperkt aantal personen be trokken is. Met die mensen: enkele hoofdfiguren, wat bijfi guren, leeft men een tijd lang mee. Er moet een duidelijke ontwikkeling zijn en een be hoorlijke diepgang. De roman ontsluit diepten van het le ven, die aan de oppervlakkige beschouwer ontgaan. In de ro man is er een concentratie op de hoofdzaak, evenals in een drama, maar ook is er een doorlopende toelichting van in de onderaardse doolhoven Goede Herder" in een grafkelder van de catacombe van de eerste christenen door het vaak optredend ge brek aan zuurstof niet zon der levensgevaar. Het vast leggen van de vroegste uitin gen van christelijk denken en leven is een te fascineren- Callisto (midder De voorstelling van Maria als Moeder Gods is al vroeg ont staan, vaak afge- komst dank ik zonder twijjel beeld met drie Wij- J zen overeenkomstig de Protestantse traditie en de afbeeldingen van het Lam en d& het aantal in de Bijbel genoemde vertrouwdheid met de bijbel." 1geschenken. Taferelen van krui- siging en opstanding zijn vóór de Dit is een van de kenmer- Kerkvrede van Constantijn niet ]cenfa uitspraken van Arthur ■„Aan mijn Zwitserse af- gevormd De composities werden geleverd door Arthur en men zou hem dan ook in eerste instantie autodidact kunr.c-n noemen. herder met zijn schapen. De herderfiguur was aanvan kelijk een soort Griekse Or pheus. Later werd hij de nieu- David (een verbinding dus Serieuzer de taak om het werk voortij- tussen Oude en Nieuwe Testa- geschilderd, naar men veronder- stelt uit vrees dat de RomeinenHonegger, de componist die voor wie de kruisdood ten jn ons jan(j v00rai belcend- l op te geven. Het resultaat ment) ten slotte is nu ook in een Nederlandse Herder te bidden editie verschenenen wel in de „Meulenhoff Kunstge schiedenis. diepste vernederend was laag ae uoeae Qp het nieuwe gei0of zouden heid heeft verkregen met zijn oratorium „Le roi David", door véle koren en orato riumverenigingen-uitgevoerd. pen, kennelijk bedoeld als be- b— moediging bij dreigend marte- laarschap. Compromis eerste eeuwen van het De wanden van de catacomben De 64 afbeeldingen in kleuren Christendom kozen de schilders behelzen ook voorstellingen van Op 27 november a.s. zal het n 112 zwart-wit illustraties, hun thema's hoofdzakelijk uit mensen, bezig in hun beroep, en tien jaar geleden zijn, dat waaronder een eroot aantal van het Oude Testament. Dit werd portretten van martelaren en TT nooit eerder gereproduceerde vooral verklaard uit een veron- andere daar begraven christe- Honegger in Parijs overleed derstelde schroom voor het nen. Voorts zijn er decoratieve en fat stelt ons voor de uitbeelden van Christus zelf, motieven die zeer waarschijnlijk schiedenis van het Christendom maar gezien de sterke hang naar door niet-christenen zijn ge- vraag: welke betekenis neejt Het onbekende, het tot dusver het symbolisch aanduiden van maakt. Met Constantijns beke- het oeuvre van Arthur onverklaarbare wellicht, wordt ,het mystieke leven van de Ver- ring worden de Romeinse cola- H danen' oneewnnn hn»i»nH verduid», losser, lijkt het aannemelijker comben niet slechts bedevaarts- nonegger nog m onze aagen. dat we de vroegste oudtestamen- oorden, doch uit de daarna tische voorstellingen moeten ontstane schilderingen is ook af Als kind van Zwitserse ouders zien als prefiguraties. Zo duidt te leiden, dat mét de erkenning werd Arthur op 10 maart ongewoon boeiend verduide lijkt. Catacomben bevinden zich in de grond van vrijwel alle gebie- - - den rondom de Middellandse het ta*ereel „Mozes slaat water van het christelijk geloof Zee; in Rome vormen ze zelfs rMc" "PA+r,,<! 1lif ae christenen het aldra Al spoedig werd de opleiding se rieus ter hand genomen en zijn leermeesters waren o.a. Hegar, Ca- plet, Widor èn d'Idy. Ook komt hij in aanraking met de muziek van Debussy en Fauré. In de Licht stad zou hij tot aan zijn dood blij- ven wonen, hier vindt hij de verte genwoordigers van muziek en dichtkunst die bepalend zijn ge worden voor het karakter van zijn oeuvre. Zo ontstaat in 1918 de groep „Les ncuveaux jeunes", met Milhaud, Auric Durey, Poulenc en Germaine TaiUefaire. Jean Coc- teau treedt op als woordvoerder. Het streven van enkele leden van deze groep oir. te komen tot een meer populair karakter van de mu ziek trekt Honegger echter niet aan. Dat bewijst hij op_ondubbel- zinnige wijze in 1921, het jaar een onderaardse stad. Begraafplaatsen uit de rots" op Petrus, die uit Qe christenen het aldra met de in deze plaats een exportzaak Christus rots van behoud oude mystieke beleving op een zoals bij vele (.ompo„is,en he, Le Havre geboren. Zijn vader had waarin hij met één slag wereldbe- ge- Een nog altijd gangbare me ning is, dat de onderaardse ver- Mijven in tijden van vervolgin- 19en zijn ontstaan. Ze vinden echter hun oorsprong in de ge dachte die ten grondslag ligt aan i inde christelijke begrafenis, nl. het VGNOSSing ralichaam te bewaren voor de opstanding bij de jongste dag. dt. Op 25 februari be de compositie „Le roi ïaarden later, op 28 april, sluit hij dit werk af. Met fen symfonische de bron der genade doet accoordje gooiden omwille van val la t d h David" ontspringen. En de bodem van aards gewin en wereldlijke sta- een gevonden goudglas vertoont tus. Nadien bleken vrijheid en "in ur wel een voorstelling van het welvaart vaker te leiden tot het 5°,u. gaan' 1 zim moeder (Julie ,.Le roi offer van Abraham, maar het compromis. Ulrich) was muzikaal en het duur- psalm op tekst randschrift geeft aari dat recht- TON HYDRA 'de nict lan* ot er werd met de heeft hij het ciatonum 1 huisvriend Georges Tobler Kunsthistorisch aansluitend op het hiervoor besproken boek is het deel „Byzantijrse en middeleeuw se schilderkunst". Visueel kon deze uitgave een unieke verrijking 1925 volgt René Morax~ het biibels drama „Judith". Zijn liefde voor de literatuur demon- le- De thema's kunnen ook wor- ||jVeiIigre plekken moesten worden den gezien als het uitdragen van den, dank zij de toestemming j _i de ygriossjjjgsggjjp^jg. £|ja ver_ de Raad van Europa, de schatten lost van de dood. Noach van het van de ln 1964 Alhene Behouden bevonden, ook al om niet piet te komen met het oude Ro meinse gebruik dat, met uitzon- |dering voor de elite, crematie w er' b van z,jn Pla&en. voorschreef. De lange, smalle gangen, waar uit de oudste grafplaatsen be staan, wijzen er ook op, dat de catacomben in vroegste tijden re,en vormden het catechetisch niet voor de eredienst kunnen onderricht, nodig vooraleer men zijn gebruikt. Ondergrondse ker ken werden eerst in de vierde jjeeuw, na de Kerkvrede van kei zer Constantijn, uitgehouwen. -j Uit het bijbelboek Handelin gen blijkt dat de eerste christe nen hun samenkomsten hielden in woningen. Hieruit ontstonden de „kerkhuizen", soms door rij ke gemeenteleden uitsluitend /oor dit doel afgestaan. De mu- iren werden beschilderd met sym bolische voorstellingen, die zijn :e beschouwen als een cultuurer fenis van Joden in de verstrooi ing. Dit lijkt, gelet op verbod tot net maken van beeltenissen, on waarschijnlijk, doch de bewijzen werden o.a. gevonden in de syna goge van het Noordsyrische Dou- ra-Europos, in welke plaats nog w het midden van de derde eeuw een christelijk kerkhuis werd gebouwd. Behalve Joodse symbolen ver tonen de vroeg-christelijke schil- Ideringen velerlei andere invloe den, ondermeer van de Griekse mythologie en van heidendse godsdiensten. Vis en lam Tot de vroegste afbeeldingen behoren syir. jolen va., de vis. Zij die astrologie beoefenen ver klaren dit uit de omstandigheid dat de mensheid in de wordings tijd van het Christendom leefde onder het sterrebeeld van de vis sen. (Christus koos vissers tot 'apostelen). Daarop volgde j (alweer astrologisch) het teken van de ram. Frappant is wel dat toen, in de derde eeuw, het oude «ymbool werd vervangen door tentoonstelling vap Byzantijnse kunst te fotograferen. Manolis van het offer' Lot u,t So- chatzidakis en André Grabar dom, Mozes van de farao, Daniël schreven de boeiende toelichting uit de leeuwenkuil. Een meer re- bij dit exclusieve platenboek, cente interpretatie luidt: de tafe- werken treft het streven van de componist om te komen tot een zo groot mogelijke verstaanbaarheid van de tekst. Erkenning De vroeg-christelijke schilder kunst, door Pierre du Bourguet en Byzantijnse en Middeleeuwse pockets, waarvan J. M. Meulen schilderkunst, door Chatzidakis hoff, Amsterdam, de Nederland en Grabar. Uitgave J. M. Meulen- se uitgave verzorgt, zijn weer hoff, Amsterdam (per deel 240 blz. met 176 illustraties, 6,90). ,M Reeds in 1929 organiseert Evert Cornelis als dirigent van het Utrechts Stedelijk Orkest een speciaal Festival-Honegger met de componist als gast-diri- gent en zijn vrouw Andrée Vau- rabourg als piano-soliste! Zijn roem is gevestigd, hij maakt toer- Aan de reeks Unesco-Kunst- vier deeltjes toegevoegd. Elke JJS?naar Noord- en Zuid-Ame- boekje bevat achtentwintig treffelijke reproducties rika, de Sowjetunie en andere landen van Europa, hij ontvangt kleurendruk en zwart-wit afbeel- dc benoeming tot President van dingen. de Confederatie van schrijvers en componisten en onderschei- James Johnson Sweeney geeft dingen vallen hem tan deel: een toelichting bij „Vroeg-chris- grootofficier van het Franse Le- telijke miniaturen in Ierland", gioen van Eer en Ridder in de Van de door Ernst Kitzinger be- Orde van Leopold. schreven „Byzantijnse mo zaïeken in Israël" frappeert het reeks van composities volgt, aandeel van Joodse kunstenaars, kamermuziek met vele liederen. 5 Tegen het tweede gebod in ver- EfEoET opè- werkten zij van de derde tot de rette-, ballet- en toneelmuziek zevende eeuw beeldvoorstellin- „Danse des Morts" op tekst van gen in hun vloerversieringen. Paul Claudel. de Cantate de Noël niet eerder rehnorH YrVT* en niet te v.-r^eten het uit 1935 eerder gehoord heeft. Uit de Middeleeuwse schilderkunst stammende dramatisch oratorium herkenning groeit de erkenning, in Noorse kerken" met tekst naast^schrijft"0 hl? de^muziek^bfj Hone«er slaakt dan de verzuch- van Martin Blindheim om- 'Hj| spant de dertiende en de veer de kant van de auteur, die op allerlei manieren kan worden gegeven: namelijk het vertel lend element, dat kan leiden tot beschouwingen, analyses, eventueel zelfs tot afzonderlij ke, essayistische fragmenten. Dit maakt de roman tot een kunstvorm van taaie levens kracht, die allerlei eenzijdige experimenten heeft overleefd. Het is de glorie van de ro man, dat niemand een exacte, bindende en beperkende defi nitie van hem geven kan: het is als literatuur een vitale kunstvorm, vele malen dood verklaard maar telkens in de handen van een bekwaam schrijver of schrijfster weer springlevend. Keuze Clare Lennart, die. dit na tuurlijk goed weet, kiest voor haar boek evenwel de bena ming vertelling. Er is een ouderwets huis met twintig ramen aan de straat, verdeeld over drie etages. Het huis is maar één kamerbreedte diep, zodat het merendeel van wat gebeurt zich afspeelt aan de straatzijde. Men voelt onmiddellijk bij het lezen van de titel: hier gaat iets verteld worden over een groep, althans een aantal mensen, die dit gemeen heb ben dat ze in één huis wonen. Toch heet het boek niet: het huis met de twintig ramen. En terecht, want het huis mo ge dan al het bindend ele ment voor de geschetste per sonen vormen, het is niet de ziel van alle gebeuren. Er be staat een novelle van Her man Robbers (1868-1937), waarin hij een twist tussen twee broers beschrijft van het standpunt van de kamer, waarin de ruzie plaatsvindt, uit. Hier is de kamer de pas sieve hoofdfiguur die het dra matisch conflict moet door staan. Zo zou het huis met de twintig ramen de centrale li teraire grootheid kunnen zijn en alle daarin wonende men sen strikt genomen bijfigu ren. In dat geval zou men kunnen denken aan het z.g. unanimisme van Jules Ro- mains, een visie waarbij men ervan uitgaat dat elke collec tiviteit een eigen „ziel" heeft, welke ziel in casu door het gemeenschappelijk bewoonde huis zou worden bepaald. Mensen De schrijfster, die intelli gent is en haar vak kent, weet zeer goed dat haar ver telling wel unanimistische ele menten bevat, maar dat het haar bedoeling niet is ge weest een (alweer ouderwet se) literaire theorie in prak tijk te brengen. Haar belang stelling ging niet uit naar het ene (het unanimistische), maar naar het vele, of liever naar de velen, want het zijn de mensen voor wie zij zich interesseert. Volop vrouw Met een beetje overdrij ving kan men misschien zeg gen dat de man zich interes seert voor het ene, de vrouw voor het vele (waarbij men als uitzondering kan denken aan Maria, de zuster van Mar tha uit de evangeliën). Ik leef nogal veel tussen vrou wen en verbaas me altijd weer over hun talent in een minimum van tijd een maxi mum aantal onderwerpen en personen de revue te laten passeren, en dit alles boven dien vergezeld van emotione le reacties erop. Clare Len nart is in dit verhaal over de vogels van diverse pluimage die het huis met de twintig ramen bewonen, dan ook vol op vrouw. Natuurlijk was er een menselijke spil nodig om, nu het huis die centrale func tie eigenlijk niet vervult, een minimum aan eenheid te waarborgen. Dat is Kit Brink man, die pas haar man verlo ren heeft en zich als weduwe leert handhaven door over de bewoners van het huis met echte menselijke belangstel ling en zonder opdringerig heid te moederen. Er is altijd koffie en op haar canapeetje wordt heel wat afgehuild en afgelachen. Op de benedenverdieping huist Jürgen Vögeli met zijn dochtertje Petra; hij is een wereldberoemd violist ge weest maar door inertie van de kunst faam vervreemd. De hoog wonende musicus Cor Hoogland daarentegen staat nog aan het begin van zijn carrière. Dan is er Valentina Sergejewna. afkomstig uit het Rusland van Tsaar Niko- laas, die over de hele wereld gezworven heeft als danseres. Een kleurloos onderwijzeres je, Suzan, beleeft haar avon tuur met de Weens-Joodse onderduiker, dr. Bernhard Prager. Ellen Temminck, een rijke fabrikantsdochter, stu deert zang. Het meisje Marti na weet Jürgen Vögeli te overrompelen en wordt diens derde vrouw. En, zoals de omslag zegt, „allen zonder uitzondering strijken zij vroeg of laat neer op het ca napeetje van Kit Brinkman, dat bekleed is met cretonne in een vaag rozenpatroon." Evenwicht De sfeer van dit boek wordt bepaald door interesse in mensen, kunst en vooral muziek. Muziek kan op het scherp van de snede tussen smart en geluk een wonderlijk onaards evenwicht bereiken (vgl. bl. 39). Muziek is zulk een nobe le kunst dat, als de kunste naar het geloof in zijn waar de als mens verliest, hij in zijn spel de vroegere hoogten alleen nog maar incidenteel beklimmen kan (vgl. bl. 41). De echte, belangeloze musi cus kan moeilijk met de elle bogen werken en vindt het gemakkelijker allerlei snert- baantjes op te knappen dan de grote strijd te voeren, die het maken van een carrière in de muziekwereld betekent (vgl. bl. 52). Men is in dit milieu wel helemaal los van de kleinburgerlijkheid, maar niet van echte menselijkheid. Wat de geest betreft, is Clare Lennarts jongste boek in de goede zin des woords ouder wets-degelijk. Er heerst een soort evenwicht tussen vrij heid en fatsoen. Kit Brink man verstaat de kunst om te leven en te laten leven. De mens is interessant en waard om geholpen te worden. Zelfs de na-oorlogse generatie sluit Kit Brinkman niet buiten haar gouden moederhart „Zij keurde vaak de levens wijze van deze moderne jon ge mensen in het geheel niet goed. was het met hun opvat tingen, speciaal aangaande de liefde, totaal oneens en zei dat ook. Zij vond hun zwart galligheid onbegrijpelijk, want voor haar bleef het le ven. ondanks alles, mooi. Maar deze meningsverschil len verhinderden haar niet hun een warm hart toe te dra gen, enigszins op de manier van de heilsoldaten, die ook de zonde bestrijden, terwijl toch de zondaars hun dier baar zijn" (bl. 177). De calvinist spreekt hier gauw en geringschattend van humanisme zonder de wortel van het christelijk geloof, van snijbloemen die gedoemd zijn te verdorren enz. Maar maatschappelijk gesproken moet men dankbaar zijn dat die menselijke warmte er is, een warmte die in onze zo vrome en principiële kerk twisten meestal ontbreekt. De stijl van Clare Lennarts boek is niet ouderwets, maar levendig en verzorgd, zonder nu bepaald grote kwaliteiten te vertonen. Dr. C. RIJNSDORP ponist is, dat men zijn werk nog tiende eeuw, waarin vooral de Mariaverering werd gestimu- niet minder dar 50 films w.o. Pyg- tinÉ: de beste eigenschap van I? a' deze "1 componist is jestorvon te treft de zin voor monumentaliteit s c en zijn streven met eenvoud van J STvoör! Vergane roem? beeld hiervan is „Pacific 231", een werk dat bij het publiek bijzonder Tien jaar geleden is Arthur Ho- Een juweel-apart is het boek- in trek was, doch waarvoor Wil- negger overleoen. „Hoe snel ver- je „Turkse miniaturen". Eerst in lem Pijper weinig waardering kon gaat 's wereld roem" «nrair onze tijd is het in't Westen door- opbrengen. Thomns Kempis en ooit bij Ho- gedrongen, dat Turkse kunste- n»ir»»p v "Se v™dTs!Sm-d„ee«ihcSeefe! Verbazing vooraf'sedert'de dSS Zij" "Ik bCn Werken als PacificTRugbyhoTrt een fascinerende verluchtings- mst maakt HoneKSer van men met meer. zijn opera-partitu- kunst hebben gecreëerd. Richard opmerkingen. Over de waarde- ren zijn dichtgeslagen en zelfs „Le Ettinghausen vertelt interessan- ring van het publiek sprekend, ro' David", nog voor enkele jaren het te bijzonderheden over de minia- uil hij zijn verbazing turen. Ze bevatten in compositie, themata en kleurenrijkdom onge- dat men "P het Eeb,ed van woon boeiende elementen. de literatuur en het toneel ken- nis wil maken met hedendaagse Unesco-Kunstpockets, vier de- P™1'"''™. d"<h die zelfde kunst- len. Uitgave J. M. Meulenhott. minnaars zijn afkerig van geliefd werk bij koorzangers en -zangeressen schijnt nauwelijks meer op het repertoire voor te ko men. Is Arthur Honegger vergeten Uit hel begin van de vierde eet catacombe eb GiordaniChrist Zijn mystieke leven plaats r dateert deze schildering van Christus als leraar tussen de apostelen (in wordt nog zonder baard afgebeeld, maar reeds hebben de symbolen eten maken voor realistische voorstellingen met de leer als uitgangspunt. Amsterdam (24 blz. tekst. 28 posities uit eigen tijd en zweren Het tekort aan melodische draag. beeldpagina's in kleuren, 3,25 bij Beethoven en Chopin alleen, kracht, dat tot uiting komt in zijn P-d.). Het nadeel van de moderne com- werken zal hiertoe ongetwijfeld hebben bijgedragen. Maar ondanks dat blijft het ergstwekkend te con stateren hoe spoedig een compo nist vergeten kan zijn. Reeds nu is duidelijk, dat Honegger nooit een plaats als Debussy of Ravel zal gaan innemen waarschijnlijk zelfs niet als Fauré er Roussel. Met vrees Honegger vergeleek de muziek eens met een huis: als het slecht gebouwd is valt het om. Het enige onderscheid is, dat wanneer een huis instort iedereen 't ziet, maar gaat 't om muziek, dan zijn er slechts weinigen die 't bemerken. Herdenken we Arthur Honegger. dan is het een herdenken met de vrees dat het huis van zijn muziek op instorten staat. Na tien jaar heb ben we even stil gestaan bij zijn graf. Als w.; ons omdraaien is 't als een symboliek, alsof de muziek wereld Arthur Honegger de rug heeft toegekeerd Het is alsof men zich heeft afgewend, ziende naar wat kofnen gaet. te snel vergeten de wat gewee;. is. ADR. HAGEa

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 13