«8 Bijna elke avond moord en doodslag op het scherm KAAS OM KAAS VIJF OECUMENISCHE KRO-EPILOGEN Het geheime dorp Hé! Idee DINSDAG 9 NOVEMBER 19AS NAAR ENGELAND? voor vakantie of zaken GA PER HARWICH-BOOT U VAART ER WEL BIJ V Per dagboot: 5- en 8-daagse reizen naar Lon- den met logies en ontbijt reeds vanaf f145.- En... van 1 november af voor f 122.- een speciale 4-daagse winterreis met drie nachten lo- gies en ontbijt in een goed een- voudig hotel in het West-End W van Londen vlak bij underground en bus. Vertrek elke dag. Per nachtboot: u reist terwijl u slaapt. Vertrek dagelijks 23.40 uur. Van 30 september 1965 t/m 1 april 1966 weekendreizen naa Londen. Heen donderdag- of vrij dagavond. Terugmaandag- of dinsdagmorgen. Met1.2of 3nach- ten in Londen v.a. f 99.-. f Reizen per Harwich-boot is een modern genoegen. U arriveert op tijd op Uw bestemming. Een prettige zekerheid! Uw reis bureau weet er alles van. Boek vla DE HOEK Reis rustig en betrouwbaar per dag- HOEK VAN HOLLAND - HARWICH We durven niet meer te tellen.... HOEVEEL JAAR is dat nu ge leden, dat alle Nederlandse bladen gretig een statistisch be richt uit Amerika publiceerden en er waarschuwende beschou wingen aan vastknoopten dat bericht over het ontstellende aan tal moorden, doodslagen en an dere misdaden waarmee het Amerikaanse kijkerspubliek werd overstroomd in één week televisie? Vijf, hoogstens zes jaar. Sinds dien hebben die berichten zich met regelmatige tussenpozen herhaald, maar de commentaren in Nederland zijn er zoetjesaan bij verzwakt. Hoe kan dat ook anders, nu wij zelf vrijwel avond aan avond een bont patroon van misdaden krijgen te incasse- - ren Ja, destijds in Amerika hebben een paar sociologen zich een week lang opgesloten om alle televisieprogram ma's welke men in New York kon opvangen (10 verschillende per dag!) zorgvuldig na te gaan. Zij namen elk een programma en turfden de aantal len doden die zij zagen vallen, alsme de het getal van de misdaden daarne vens. Zij kwamen tot griezelig-hoge cijfers en constateerden „dat dit het moreel van de bevolking op den duur moest schaden". "Wij keken daar met schrik en ont steltenis tegenaan: tjongetjonge.... dat was wat! We knikten instemmend toen later werd gemeld, dat de over heidscommissie FCC (controle op ra dio- en tv-programma's). hiertegen iets ging „doen". We begrepen het best, dat kerkelijke instanties in het geweer kwamen en protestbrieven schreven. Maar nu! Nu is het zover, dat we in onze eigen televisieprogramma's in één week de moorden en doodslagen en alle andere misdaden niet meer I durven... en eigenlijk ook niet meer kunnen tellen. We slikken ze in, avond aan avond, als het maar lekker spannend is. We zijn er volkomen aan gewend, we kijken daarbij ook naar beelden, die ons vroeger de haren te berge zouden hebben doen rijzen, maar die we nu, o gewenning! rustig beschouwen. Het is niet onze bedoeling, in dit artikel eens flink te gaan moraliseren, noch om de omroeporganisaties, die er allemaal aan meedoen, verwijten te maken. We willen alleen dit zo ge makkelijk binnengeslopen euvel sig naleren en er wel degelijk een ernsti ge waarschuwing aan vastknopen. Eventjes anders Natuurlijk weten we wel, dat het aanwenden van misdaden voor span ning en amusement niets nieuws is: als kind waren we al heel contant met de slotfases van de sprookjes van de gebroeders Grimm: wij vonden het /- $1 K JMÊ. mm m&M S'/mr- Da's hele andere kaas Da's een sneetje Da's een boterham met een plak jonge plus een plak oude kaas heel juist dat „de heks van Hans en Grietje zelf in de oven werd ver brand", dat „stiefmoeder en stiefzus ters van Assepoester met blote voeten op een gloeiende ijzeren plaat moes ten dansen", dat een andere heks „in een ton met spijkers van de heuvel af werd gerold" en dergelijke gruwelen meer. We groeiden op met de moordpar tijen in Karl May's wild-westverhalen en we speelden Indiaantje dat het een lust was. De „doden" vielen éven frekwent als nu bij de Ivanhoe-spe- lende kinderen. We lazen stapels detective-verha len: amusement via misdaad aan de lopende band. We zagen enge dingen in speelfilms.... toegegeven, alles toe gegeven. Maar in verband met de televisie liggen de dingen toch eventjes anders. Daar is alles directer, aanschouwelij ker, vooral bij de vele, vele misdaden die zich in het heden afspelen. Geen kind immers vereenzelvigt de verre verhalen over gemartelde hek sen en ondeugende stiefmoeders met het eigen leventje. Geen kind komt ooit in werkelijk conflict met een tomahawk-zwaaiende Indiaan. Even min als het echt in het bos een onschuldig kaboutertje of een tove rende fee verwacht. En een boek kan nóg zo suggestief zijn, men houdt de afstand met de fantaserende auteur onbewust in de gaten, men legt het na lezing weg en zegt hoogstens: „Nou, nou, dat was me wat. Hij heeft het mooi opgelost." Enkele jaren geleden was het nog anders. Wij geloven heus niet, dat er kinderen werkelijk bedorven zijn door de beminde Ivanhoe, die ijverig en braaf leefde van geweld en dood slag. Het stond allemaal te ver van het heden. Het was opgelegd „ver haal". Iets anders is, dat het kind ook en misschien juist door deze levende beeldverhalen veel vertrouwder raakt met „sla hem dood, jongens!" Dat is een geestelijke vervlakking, die het sprookje van Grimm en zelfs niet Karl May, zodanig teweegbrengen. Vervlakking Maar laten we niet bij het kind blijven: ook de volwassene ondergaat een onweerspreekbare vervlakking in het onderscheid tussen goed en kwaad bij de nu ontelbare misdaden, die wij in steeds gedurfder beelden en steeds fijnere details <tp de buis krijgen. We weten zelf niet eens, waar we al aar gewend zijn. We realiseren ons nau welijks, hoeveel doden er voor onze ogen vallen en... hoe gemakkelijk het allemaal gaat. Francis Durbridge le vert in een serie van vijf vervolgen minstens één al dan niet „nodige" moord per aflevering. Elke Ameri kaanse reeks, ook van de ijverige politie-mannen en van brave verdedi gers, strooit met moorden en misda den in het rond. Hoe meer, hoe Goede Pao en zonen Cartwright in Bonanza (ach, welk een onschuldig, romantisch vermaak) zien ook niet tegen een schietpartijtje op vanwege de „eerlijke zaak", in elke wild-west moet het doden regenen, in elke thriller liefst meer dan één. En hoe veel krijgen we per week van dat alles toegediend! Om nog maar niet eens te spreken van het absurdistisch toneel, waar men (en dan niet amusement bedoeld) de vreselijkste directe moord- en mishandelingspar tijen in de finesses voor ogen krijgt. Telkens méér Het is nog geen vier jaar geleden, dat wij als journalisten bij de NTS een aantal journaalbeelden kregen te zien (in besloten voorstelling) „welke men niet kon vertonen c<p de buis". Daarbij was het ergste... de executie voor een vuurpeloton van een oor logsmisdadiger. Nu zou die opname gewoon meegaan, want sindsdien heb ben we in reportages en oorlogsdocu mentaires al veel erger dingen gezien. Hoe dikwijls is de moordaanslag op Oswald (zelfs vertraagd!) op de buis geweest? Hoe dikwijls worden wij in de laatste tijd vooraf nog netjes gewaar schuwd „dat deze documentaire gru welijke historische beelden, nog nooit eerder vertoond, bevat!"? Nü, nu we aan zoveel gruwelen zijn gewend, er misschien nog wel éven geschokt (als het werkelijkheid is geweest), maar toch met droge ogen, koffie-drinkend naar zitten te kijken, kan dat allemaal best. Wij zijn langzamerhand geoefend in het opslurpen van moord en doodslag, van martelingen en vele andere mis daden. Wij, kijkers, draaien er de hand niet meer voor om. Was het alleen maar spel, dan zijn we tevre den „als we eindelijk weten, wie het heeft gedaan'', we vragen ons heus niet af, hoe iemand tot zulke misda den kwam, hoe het nu verder zal gaan met het zieleleven van zo'n man of vrouw. Belachelijk! Was het ernst of werkelijkheid, dan zeggen we: „Hè-wat een ellende alle maal... en wat komt er nu? O geluk kig, een show." En dat is het, waarvoor wij hier willen waarschuwen: de vervlakking, de afstomping van de geest, die geen goed en kwaad meer signaleert, alleen nog wil weten „hoe het afloopt" en „wie het heeft gedaan", om zich dan weer lustig te concentreren op liedjes en muziekjes zonder inhoud. Laten we ons vooral eens bewust worden, wat ons wel allemaal wordt opgedrongen in al die amusementsse ries en -spelen, in al die films en in de ernstig-bedoelde, niettemin sensa tionele documentaires... dan zullen we goed schrikken van de overdosering, die we krijgen toegediend als we zo graag „naar alles kijken". AVRO: 18.00 Nieuws: 18.15 Actualiteiten: 18.25 Lichte orkestmuziek en zangsoliste: 18.55 Voor de kinderen; 19.00 Gesproken brief uit Parijs: 19.03 Gamelan: Indonesisch programma: 19.35 Sltér: radio- tijdschrift voor gitaristen: 20.00 Nieuws; 20.05 Ontvangst in Gooiland: 21.15 Ontmoeting der levensovertuigingen; 21.40 Modern strijk kwartet (opn.); 22.10 Licht orgelspel; 22.25 Ik geloof, dat, praatje; 22.30 Nieuws; 22.40 Actualiteiten: 23.00 Venster op de heden daagse muziek; 23.40 Licht pianospel; 23.55- 24.00 Nieuws. Hilversum II, 298 m. KRO: 19.00 Nieuws; 19.10 Actualiteiten. Aansluitend: Concilie journaal; 19.35 KRO-Jubileum-Muzlekfeest 1965 20.00 Moderne muziek voor 2 piano's (opn 20.30 Radio Philharmonisch orkest en iek: 21.25 Repor- iek. 21.55 De zinger lofoonmuziek; 23.55-24.00 mm (Van onze radio- ën tv-redactie) HILVERSUM Ter gelegenheid van zijn 40-jarig jubileum zal de KRO een oecumenische serie van vijf epilo gen uitzenden, waarin tezamen wordt gesproken over „de werken van barm hartigheid". De uitzenddata zijn resp. (op Ned. 1) vrijdag 12, dinsdag 16, zaterdag 20, woensdag 24 november en donderdag 2 december. De eerste epiloogspreker is ds. J. Langstraat (NCRV), die het onderwerp „Vreemdelingen herber gen" behandelt. Achtereenvolgens spreken dan dr. J. van Praag (humanist) over „Gevange nen verlossen", mr. B. Stokvis (marx ist) over „Naakten kleden, hongeri- gen spijzigen, dorstigen laven", pater I. Mijnsbergen over „Zieken bezoe ken" en rabbijn dr. J. Soetendorp over „Doden begraven". De KRO wil met deze reeks ant woord geven op de vraag of de wer ken van barmhartigheid in het sociaal en maatschappelijk zo vooruitstrevend Nederland nog actuele betekenis heb ben. Door middel van een kort filmpje zal telkens een geval worden aange toond, waarin men verzuimde een werk van barmhartigheid in praktijk te brengen. Aan de vijf epiloog-sprekers, die ie der een belangrijke stroming in on* land vertegenwoordigen, is dan de taak, hierop naar eigen inzicht en le vensovertuiging commentaar te ge- Weekend surprise? DROSTE Modieuze combinatie van persianette en nerts-imitatie. In zwart, bruin, zwart/grijs en zwart,/bruin. 24,95 Amsterdam Den Haag Rotterdam Kalversir. 2.1 Spnislr. -i: K. Hoogstr. 7 af Ook telefonisch te bestellen 020 - 234677, Amsterdam Bestelnr. B14 VANAVOND TE ZIEN Nederland 1 NCRV 8.20 uur tweede aflevering „Huwelijksvoorwaarden", met de veel zeggende titel „Moeilijkheden". 8.55 uur filmdocumentaire over Dylan Thomas. 9.35 uur begin van een nieuwe serie komische politiefilms (Duits), „De methode Wanninger". Nederland 2 VARA 8.01 uur derde aflevering van de Durbridge-serie „Een zekere Brent'' 8.55 uur film met Fred Astaire: „Het glazen paleis". Achter de prach tige ijsshow gaat een wereld vol spanningen schuil. 9.45 uur Duitse documentaire over de kunstenaar Frans Masereel. 10.15 uur (RKK) vijfde programma over de Bijbel voor alleman. VANAVOND TE HOREN Hilversum 1 AVRO 8.05 uur gevarieerd amusementsprogramma met huisvrouwenquiz. 9.40 uur het Allegri-strijkkwartet speelt het Kwartet op. 50 van Prokofieff. 10.10 uur Pierre Palla bespeelt het orgel. 11.00 uur Ton de Leeuw opent het venster op de hedendaagse muziek. Hilversum II KRO 1.35 uur demi-finale Harmonie- en Fanfarekorpsen in de jubileum competitie. 8.30 uur concert ter viering van het zilveren jubileum van de violist Dick de Reus; hij speelt, samen met het Radio Filharmonisch Orkest (dirigent Jean Fournet) het viloolconcert in D van Beethoven. 9.35 uur orgelconcert (stereofonisch) door Carl Weinrich. 10.45 uur amusementsmuziek op de plaat. Büde zondags-thee? DROSTE pastilles altijd welkom! «ranavoh NTS: 19.00 Nieuw» in he kort. 19.01 Klaas Vaak; 19.05 Journaal voo gehoorgestoorden; 19.33 Engelse les; 20.0 22.25 Journaal; 22.30 Pauze; 22.45-23.15 TELEAC: Samen leven nu en morgen: les 6: De gezinshuishouding I. Nederland II. NTS: 20.00 Nieuws ln het kort. VARA: 20.01 Een zekere Brent.... thrillerfeuilleton. (Deel 3). VARA: 20.30 Ach ter het nieuws; 20.55 Première Théatre: Het glazen palels. TV-fllm. 21.45 Documentair programma over de kunstenaar Frans Mase reel. NTS: 22.10 Journaal; 22.15-22.40 RKK: 9.20 Tienerklanken; 20.00 Nws.; 20.25 Galaconcert t.g.v. het Radio- en Televisiesalon: 21.25 Panorama: 22 00 Gast- progr. 22.30 Nws. Brick Bradford Uit de Haagse hof geplukt. Hilversum I, 402 m. VARA: 7,00 Nieuws, ochtendgymnastiek; 7.23 Lichte grammo- foonmuzlek en reportages; 8.00 Nieuws; 8.10 Lichte grammofoonmuzlék en reportages (verv.); 9.00 Praatje voor Klassiek pianoconcert den. VPRO: 9.40 Schoolradio. VARA: 10.00 11.02 Radio Volks- imofoonmuzlek; 10.45 kleuters; 11.00 Nieuws: Universiteit; 11.32 Mod« (opn 1200 Stereo: Orgelkwartet; 12.22 Voor het platteland; 12.27 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw; 12.30 Stereo: Tango-rumba orkest en zangsolisten; 13.00 Nieuws: 13.10 Rechtstreekse reportage vanuit de Tweede Kamer over debat wetsontwerp toestemming huwelijk Prinses Beatrix met de heer Claus von Amsberg; 13.30 Lichte grammofoonmu zlék; 13.45 Gesproken portret; 14.00 Stereo; Radio Filharmonisch Orkest en solist: klas sieke muziek; 15.00 Reportage Tweede Ka- jeugd. <16,00 15.10 Voor "Nieuws; 16.02-16.10 Reportage mer, 16.55-17.00 Reportage Tweede Kamer; 17.00 Voor de zieken; 17.30 Vara's Popshow: Klassieke grammofoonr 7.45 Radiokrant; 8.00 Niel muziek; 8.30 Nieuws; 8.32 Lichte grammo foonmuzlék; 9.00 Voor de zieken; 9.40 Voor de hulsvrouw; 10.10 Klassieke grammofoon muzlék; 10.30 Morgendienst; 11.00 Klassieke grammofoonmuzlék; 11.30 Lichte grammo foonmuzlék; 12.27 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12,40 Lichte grammofoonmuzlék en reportages: 13.30 Belaardmuziek; 13.40 Lichte orkestmuziek (opn.); 14 00 Boeren en burgers in Buiten veen. hoorspel; 14.20 Klassiek strijkkwintet (gr.); 15.10 Kamerorkest en solist (opn.); Klassieke en moderne muziek; 15.50 Bijbel- vertelling voor de jeugd; 16.00 Voor de i jeugd: 17.00 Five o'clock, praatje; 17.101 Lichte grammofoonmuziek; 17.30 Reportage! debat Tweede Kamer over wetsontwerp I goedkeuring huwelijk Prinses Beatrix en de I heer Claus von Amsberg; 17.40 Lichte gram- I mofoonmuziek; 17.50 Overheidsvoorlichting: Spaarzinnigheden; 18.00 Geestelijke liederen (opn.); 18.30 Het Spektrum; 18.50 Lichte orkestmuziek (gr.i. De teerling is geworpen! De proL chr. fractie van de Haagse gemeenteraad heeft het plan geopperd de Koninginnegracht te dempen. Wordt het verkeer enorm verbeterd. Er zou dan een ondergronds tracé kunnen komen van Staatsspoor naar Scheveningen. Niet dat het me ge vraagd wordt, maar ik ben er vóór En dat om heel wat redenen. Laat ik nou heel eerlijk zijn. Die metro- verhalen van Rotterdam en de IJtun- nel van Amsterdam zijn al te lang speldeprikken wat zeg ik. lardeer- naaldstoten, op mijn Haagse hart ge weest. Waarom zouden wij het ook niet eens onder de grond gaan zoeken, nu het aan de oppervlakte zo overvol wordt? We mogen dan een handjevol minder inwoners hebben, heel Neder land komt bij ons op bezoek Als het niet voor een -van de departementen is. dan wel voor het Panorama Mes dag, de Pier, het Binnenhof of zo maar een terrasje. In terrasjes zitten zijn we sterk en is het te koud dan voor het raam. Den Haag is waar schijnlijk de enige stad waar je met goed fatsoen om negen uur, half tien 's ochtends achter een kopje koffie kunt beginnen met niksdoen. Het hoeft geen metro te worden en geen tunnel, een ondergrondse tracé is ook best. En verder. Hoe heerlijk als de Koninginnegracht gedempt zou wor den. Opgeruimd staat netjes. Een gracht zonder bomen, met glibberkan- ten en stille muren en water zo Alleen even voor de Wittebrug is een lustwaranda aangebracht, maar daar is het groene gras heerlijker dan de waterpoel. Ten derde ben ik zo in mijn schik met het plan, omdat het leven in de brouwerij brengt. Onze stad wordt maar uitgebreid, zo nu en dan gaat er iets onaanzienlijks naar de vlakte in zien verrijzen „op de plaats omringd door bomen". Iemand heeft toen de het hart van de stad. Om het eerste verheugt men zich, om het laatste worden alleen de belanghebbenden boos. Maar nu is er de kans dat heel Den Haag wakker wordt. Dat gebeurt namelijk alleen als het om de kring Haagse bos tot Prinse straat gaat. Wat jaren geleden was hel zo voor de bouw van de Amerikaanse ambassade aan het Korte Voorhout. Maar dat was nog maar een strovuur- des vredes" in het Haagse bos te bouwen. De Haagse raad vond het zo gek niet, maar de bevolking stelde een adres op met de kreet „handen af van het Haagse bos" Dan maar op het Malieveld. Maar op het Malieveld geen behuizing, want er ligt een cervltuut op waardoor bebouwing uitgesloten is. „ten eeuwige dage". Toen naar de hoek waar de Dierentuin ongeveer is. Bijna was dat beslist toen een van Carnegies neven eens kwam kijken en verschrikt uitriep, dat het daar „een stinkend moeras" was. Ze hadden best forse kreten in die tijd! Nu staat het Vredespaleis heel mooi echt tussen de bomen, waartoe meer geluk dan wijsheid heeft bijgedragen. Maar toen het geopend werd is heel de Haagse bevolking uitgelopen. Iedereen had er Immers zijn zegje ik ben er vóór) dan wil iedereen meteen ondergronds duiken. Hoe heerlijk rustig! de plaats voor het Vredepaleis, dat Carnegie ergens in Den Haag wilde Senmoet dualiteiten; 12.0! 13.00 Nieuws: 13.02 i muziekprogramma (gr. NRU/AVRO: 15.00 Nieuws: 15.02 Lichte grammofoonmuziek; 16.00 Nieuws; 16.02 Volskliedjes (gr.); 16.30 Rhythm and blues (gr.); 17.00 Nieuws; 17.02-18.00 De zingende bougie; 17.00 Nieuws. Televisie morgen Nederland I. KRO: 17.00-17.35 Voor de kinderen. België: Nederlands progr. Kan. 2 en 10: 36 Toen zei de boer: „Allo, Hendrik, wat sta'j daar te kieken, ga eens vlugm'mandje riezen rapen voor 't vuur." Pas nadat de jongen de deur met een klap in de klink had laten vallen begon de boer te spre- „Dat bint zaken, waar een verstandig mens eerst een nachtje over hoort te slapen." Tante Christina zonk de moed in de schoenen. „Ik heb vrouw en kienders en aan d'andere kante mo'j 't an de Heer overlaten. Hij zegt ons: Hebt uw naaste lief ale u zelf. Een eter meer, dat komt er bij een boerenmens niet op an, maar 't wief het 't al druk zat met de huusholdige en de blagen! 't Gevaar, dat wil'k nog eens niet tellen, a'j zegt dat 't wicht te klein is om pampieren nodig te hebben." Toen hief de boerin mei een ruk het hoofd op en tot aller verbazing zag ze er boos uit. ze zei: „Ach. wat lig jie toch te kletsen. Natuurlijk nemt wie dat wichien!" om daarna weer met forse ha len het hemd. waar ze aan bezig was over het wasbord te trekken." De boer was niet geschokt, hij legde de pijp op de tafelrand, zette het kind van de ene knie op de andere en zei bedenkelijk: „Maar de buren?" En weer was het de vrouw, die antwoordde: „Och wat, dat ku'j an mien overlaten. Ik hebbe DOOR H. VAN NIJNATTEN— DOFFEGNIES zoveule femilie an gunne kante. ze wees naar het westen. dat ze er geen kop of start an kunnen maken, welk breurs of zusters kind 't van mien is." De spanning week. Tante Christina voelde zich ineens zo slap of ze nooit meer op haar benen zou kunnen staan. De tranen waren haar zo maar in de ogen geschoten. Het liefst had ze de boerin met vuile hemden, zeepsop, tobbe en al aan haar hart gedrukt. Door haar tranen heen zag ze hoe Chris met een spontaan gebaar de linkerhand van de boer greep en hartelijk drukte. Die was er een beetje verlegen mee en erg blij, dat hij haasttig op kon staan, omdat de vlammen plotseling opspo ten' en de ketel omvat hadden, zodat het water wild begon te koken en het wippende deksel gul pen water liet ontsnappen, die sissend verdampten tot wolken van stoom. De jongen kwam binnen met een grote tenen mand vol mot en rommel, het foxje sprong schel blaffend om hem heen. Ha, en toen moesten ze toch mee naar de heerd en koffie drinken. Op de terugweg zei Christina: „Keizers, als ze het allemaal eens zo opnamen, wat zou dat het werk een hoop gemakkelijker maken!" Hij greep haar arm en drukte haar stevig tegen zich aan, want ze liepen, omdat het te donker was geworden om te fietsen. „Het is goed, dat het niet zo is. Je zou het veel te gewoon gaan vinden en de grote voldoening missen, die het je nu geeft goede mensen te ont moeten. Ware Christenen, en niet alleen in woord maar ook in daad!" Christina zuchtte: „ln ieder geval kan ik nu weer bergen werk verzetten en karrevrachten te leurstellingen slikken." Nu was Gert by oom Chris gekomen met Marl- nus, een illegaal werker uit de buurt, die aanbood met zijn filmtoestel een paar opnamen te maken van het Geheime Dorp, opdat ook het nageslacht zou weten hoe het onder de Duitse bezetting in Nederland toeging. (Wordt vervolgd)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 9