Kunst van nu brengt niemand bij de Bijbel Gevaarlijke nabuurlanden Verzameling Bar in het Haags Gemeentemuseum Literatuur en journalistiek NBG kan j >°I expositie jj 11 beter "it sluiten vS ZATERDAG 6 NOVEMBER 1965 ZONDAGSBLAD MET voortreffelijke ten toonstellingen als„De wereld van de Bijbel, „Bij belse inspiratie", „De Bij bel - Het Boek" en „Bijbel en postzegel" heeft het Nederlandsch Bijbelge nootschap nu al meer dan 172.000 bezoekers op suggestieve wijze betrok ken bij de viering van zijn honderdvijftigjarig be staan. Ter afronding van de reeks manifestaties dient de expositie „Bijbel en kunst van nu", tot 5 december ingericht in het Gemeentemuseum van Arnhem en vervolgens te zien in het Museum van nieuwe religieuze kunst te Utrecht 15 dec.-l6 jan.) en in het Haags Gemeen- temuseum (3 februari-5 maart)Konden wij bij de bijbelse inspiratie van Rembrandt en Lucas van Leyden verleden jaar in majeur schrijven onder de i kop „Het Woord zelf aan 1 het woord", over de thans lopende tentoonstelling „Bijbel en kunst van nu" kunnen wij, zeer tot onze spijt, geen ander oordeel uitspreken dan: een stui- lltend averechtse uitwer- j king van de opzet. Literatuur en journalistiek zijn gevaarlijke nabuurlanden. Het verschil tussen beide gaat in laatste instantie terug op een verschil in houding. Voor de schrijver van literatuur is de keus van woord en zin het een en al; niet als doel in zichzelf zoals bij het estheticisme, maar uit een hardnekkige behoefte lot aan de grens van het moge lijke te gaan. Ten diepste zegt de literator „nee" tegen de taal, omdat die. als het erop aan komt complexe gedachten en gevoelens integraal en levend op de lezer over te brengen, altijd ergens verstek laat gaan. van een echte literator is. om een maar het blijven twee verschil- bijbelse term onjuist te gebruiken, lende rijken, al zijn er heel wat een „volkomen man" Weinigen mensen met een dubbele na- zullen hem integraal verstaan, maar velen zullen van hem veel begrijpen. Er is een onverbrekelijke corre latie tussen spreken en luisteren. ParaOOX schrijven en lezen. Een mens al- leen op de wereld zou geen taal ontwikkelen. De spreker en schrij ver is afhankelijk van het begrip. Zo krijgen de ontvankelijkheid, de gelijkge stemdheid van luisteraar en lezer. Op de basis van de gemeenschap pelijke menselijkheid zijn er eta ges nodig, verdiepingen die steeds smaller worden. Moet men dus zeggen dat. hoe beter de auteur schrijft, des te minder begrijpende lezers hij kan verwachten? tionaliteit". De voorafgaande beschouwing ii mij uit de balpunt gevloeid, omdat ik ben ingesteld op het beoordelen van werk dat zich als literatuur aandient en mij even rekenschap moest geven van de hier aan te leggen normen, op gevaar af dat i baren. Maar code in handen en wie haar niet VaT, v^rtalpn behoort tot de me- lviaar oeze opvatting is af lang horde^nonderonUvUtkelden. ".»<«6,ald. po* .de kuns,i6sl. niooischrijvers van vijftig jaar ge leden hebben op deze vraag met ja geantwoord. Zij zagen de kunst van het schrijven als een specialis- Maar deze opvatting is al lang tegen de taal zegt, eruit te halen wat er dan toch inzit, en dat is niet weinig. Want de eeuwige onbevredigdheid prik kelt hem tot uiterste prestaties. Om duidelijk te kunnen onder- ;iden, overdrijf ik met opzet beetje. Want de journalist zegt ja tegen de taal. Natuurlijk moet hij leren duidelijk en zuiver Ne- Geen overdracht handvol kunstenaars die ..de andere beschouwingswereld" ontdekken; die voor het schrijver moet in de eerste plaats streven naar algemene verstaan baarheid, parterre dus. Ik denk b.v. aan een boek als Oorlog en Wii kunnen ons nu wel vro- Vredc van Tolstoi. De eenvoudig- J kunnen OI\s ste lezer kan smullen van het lijk maken dver de heilige lede- verhaal. Veel van de rest fbe- poppen en stramme engeltjes op schrijvingskunst. sfeer, mensen- vroeg-middeleeuwse voorstel- kennis enz.) zal hem misschien lingen, maar wie beweert dat de ontgaan, of juister: het ontgaat modernen meer van het Godde- hem niet- het ,'s voor hem wel mooernen present, maar hij aanvaardt al dat lijk mysterie verklaren dan pn- kunstige als iets vanzelfsprekends, rmtieven. hangt een aischuwe- zoais licht en zonneschijn. Hij lijke leugen op. denkt er niet bij na en analyseert Waren de geëxposeerde wer- het niet. Bij de ontmoeting met ken niet van titels voorzien, een mens ziet ieder in die mens zelfs de mees' Wbelwte ten- JL? d^lUeT'de m°7"e toonstellingsbezoeker zou niet generatiegenoot, de gelijkgestemde in staat blijken om ook maar - van één procent vast te stellen, welk thema de kunstenaar tot uitgangspunt heeft gediend. Hoe zou dan deze „kunst van nu" breder en minder ingewijd pu bliek dichter bij de Bijbel kun nen brengen? Proef beoordeeld worden. Het gaat hier namelijk over een klein boekje, een pocket in de Boeketreeks van de Uitgeverij J. H. Kok N.V te Kampen. Het boekje heet Voetangels en Rozen bevat een bloemlezing uit de schrijft. De schrijfster heeft ook een roman op haar naam staan, Edith Scheper, die indertijd in het Zondagsblad door mij besproken is. Om de prijs laag te houden is de omvang van de pocketboekjes beperkt: het werkje telt 136 blad- i kost Actualiteit Boekbespreking prenten, brengen de beschouwer worstelend t U kunt de proef zelf nemen - door te proberen, de hierbij derlijke mysterie de klankbodem 20Iujer bijschrift gereproduceer- bezitten. Dat van de meeste van dc werken jn relatie te brengen de daaruit gegroeide expressies met ecn bjjbeipa.ssage. De juiste Land geen zinnig mens onmiddellijk ^tejs zjjn elders op deze pagina zoekend naar wat kan opmaken wat er nu wel vermeid. En dc boer hij ploegde voort, door W. den Hollander-Bronder. Uitgave Kosmos, Amsterdam. Wat de schrijfster vertelt, Is haar eigen actualiteit. Zij staat met één been in haar éigen huisgezin en met het andere been daarbui ten. zodat zij haar buitenwereld (journalistiek en voor drachten) kan zien ais huisvrouw en haar derlands vlot te schrijven. Zijn huisgezin als penvoerster. werk speelt zich helemaal parterre af. Voor hem is van belang de Deze omstandigheid verschaft grootst mogelijke verstaanbaarheid dus de zo nodige distantie van de voor het grootst mogelijke aantal actualiteit, binnen- of buitenshuis, lezers. Geen enkele abonné mag Natuurlijk geeft zulk een dubbel zich gepasseerd voelen. Maar zodra leven spanningen. Huisvrouwen de zakelijke berichtgeving moet die tevens schrijfster of journaliste worden aangevuld met common- zijn, om niet te spreken van het taar. zodra de journalist een nog houden van voordrachten of lezin- zo rudimentaire beschouwing gen_ zitten vaak ingeklemd tussen geeft, kan ook hij niet zonder tegenstrijdige plichten. Deze span- Wat was de opzet? De alge- bel. meen-secretaris van het jubile- rende genootschap besloot zijn woord vooraf in de catalogus aldus: „Het hoofdbestuur hoopt, dat deze tentoonstelling zal de- I monstreren, dat ook kunstenaars van heden zich in de Bijbel tvillen verdiepen en zich in hun kunst door de verhalen en de Boodschap van de Bijbel willen z laten inspireren, en dat de geen fractie dichter bij de Bij- achter de tekst zou moeten mee wordt bedoeld, is voor de worden gelezen. En dan, plotse- kunstclan niet van betekenis. onze eeuw. zijn het een De clan kreeg de Goddelijke tentoonstelling is drieledig weer te geven bepaalde spranken artisticiteit. En ningen zijn dan ook in verscheide- dan geldt hier het woord van ne stukjes voelbaar. Men heeft Buffon. uit zijn intreerede voor de bier te maken met werk dat een Franse Academie, dat de stijl de typisch-vrouwelijke visie verraadt man (of: de mens) zelf is. „Man en dit maakt dat het een welkome Vnlwoél muss etwas sein, urn etwas zu aanvulling is bij wat mannen - machen", zei Friedrich Hebbel het schrijven. Wal ook te prijzen is, is op zijn wijze. In de plaats van de de verscheidenheid in ae onder- rijkgeschakeerde en uiterst fijn Werpen. Men krijgt de indruk van II* VfiTl H f> n„n-inA.JA Iranr- uit Mo Het tegendeel kan slechts het ling geval zijn. De overgrote meer derheid van de zeventig stuk ken getuigt niet van een zich in ernst verdiepen in de Bijbel zoals o.a. Rembrandt en Van Gogh hebben gedaan doch hoogstens van een met zichzelf bezig zijn door kunstenaars voor wie de essenties van ge loof, hoop en liefde, van verlos sing en Godsopenbaring, vol strekt onbekende Grootheden bleven. De meesten hebben om het met Karei Appel te zeggen maar wat gerotzooid. Evenals in haar vorige n en wijn en 1 huilen niet, geeft de schrijfster in dit boek een relaas van de moeilijkheden die zij haar ficzin als «migranten in kunstehaar-schrijyer treedt in de voorhanden"totale kopij. Zoals zo moesten overwinnen. journalistiek de min 91 meer ge- vcie vrouwen is Mink van Rijsdijk Rookgordijn Hoe zouden zij ook anders kunnen? Als men van iets geen weet heeft, is het volslagen on mogelijk, dat „iets" te beduiden en op anderen over te dragen. In een poging, ontmaskering als geestelijke lediggangers te ont lopen, hullen de modernisten zich al jaren achter een rook gordijn van bombastisch abraca dabra omtrent innerlijk schou wen en onderbewustzijn. De rook wordt ook op deze tentoonstelling ferm geblazen en wel door de rooms-katholieke beeldhouwer-criticus Marius van Beek. In de catalogus schrijft hij: „De werkelijkheid speelt zich voor hem (de kun- Deze wens en die tot slot stenaar) in een andere beschou- uitgesproken verwachting zijn wingswereld af. Op de klankbo- in luchtvervuilende rook ver- dem van het wonderlijke myste- a| vlogen. Een ieder die de Bijbel rie dat zich achter de sonore en bij de Schrift probeert tekst voltrekt groeit een nieuwe «te leven, moet wel tot de con- gestalte van de kunst die de clusie komen, dat hier het Bijbel nog als inspiratiebron Woord stom is gemaakt. De kent". H tentoongestelde, niet voor deze Sedert vele eeuwen heeft ge- gelegenheid gemaakte schilde- neratie na generatie zich gebo- rijen, beeldhouwwerken en gen over de heilige geschriften. eindoordeel omtrent de Frankrijk Zij weet onderhoudend te vertel len en met de beschrijving een brand tegen het eind boek heeft zij afgestemde apparatuur 1 goede, gevarieerde keus uit de gevestigde kunstenaars dan op tepunt gezorgd. Maar het blijft al- het overdragend vermogen van lemaal wat vlak en ook wel erg de oppervlakte, waardoor de lezer een geïnteresseerde „toeschou wer blijft. (194 blz„ 9,90». Dag. LeVlseplein. door Johan Fabrlcius. Uitgave H. P. Leopold, kleine kunst hun werk; b. Al te veel stukken zijn „aan hun haren" bij de Bijbel gesleept, ofschoon duidelijk is dat ze evengoed een andere titel hadden kunnen dragen en bo vendien uit vrijwel niets blijkt lat het heilige met schroom en ;rnst werd benaderd: c. Het hoofdbestuur van het Bijbelgenootschap had er ver standiger aan gedaan, de ten toonstelling af te gelasten, want Merm.de wd« het vertrad VtoSTCE maken met het Woord met ge- hij hie,. doet Het op zichzelf azend, doch in hoge mate ge- aardige verhaal van een echtpaar schaad. Immers, de argeloze be- dat naar Frankrijk vertrekt wordt schouwer zal zeggen: ..Als dit j>f,lardee.rd_ alles is wat ze uit dat Boek op me kunnen overbrengen, laat jouriiausiicj* uc uuii u» '"r, veie vrouwen is raiun van prononceerde persoonlijkheid, lang bij aj]e diepere gevoeligheid flink niet altijd een Kuyper of Chur- en praktisch, zeker geen kind- of chili (schoolvoorbeelden van sty- droomvrouwtje, geen kwetsbaar mooi hoog- listen krachtens persoonlijkheid), dichteresje. Alle stukjes verraden maar dat hoeft ook niet. typisch-nuchtere visie van de Het cursiefje in de krant behoort vrouw die midden in het leven onherroepelijk tot de journalistiek staat en zo vaak de vuile karwei en als zodanig niet tot de litera- <jes moet opknappen. Ik meen de tuur. Het richt zich tot alle lezers, bijmenging van Fries bloed te Wanneer het onder dc handen van kunneri proeven in de behoefte een artistiek begaafde vakman aan een fijnk front met nu en dan soms tot literatuur wordt en als jnstortinkje achter dat front, literatuur kan worden bekroond. njaar de belangrijkste waarde van zegt dat alles voor de cursiefjes- boekje lijkt mij te liggen in het schrijver en niets tegen het genre onopzettelijke pleidooi voor een Als literatuur is het aan toch altijd „oed. niet-geïdealiseerd huiselijk 1.1 Ma man van het Kaf anfrl mal het dan liever dicht' onnodig realisti sche scènes. Het boek is als grap vermoedelijk opgedragen aan het ministerie van Cultuur, recreatie en Maatschappelijk werk. TON HYDRA 1190 blz., 5.90) u leven, waarin r cursiefje is een genre-schrijver gitaar meent en daarvoor, bij alle zoals er genre-schilders zijn ge- onvermijdelijke kleine spanningen wees». Het cursiefje heeft tot the- en confllcten. iets over heeft, ma de gewone man in zijn gewone doen. De journalist in kwestie Er is een s00rt vrouwen waar ik moet zich aan man en doen sterk van houd: de dwepende SuS JuurÏÏjk ntef «IdSSSe. Ir U Mn vrouw. 2. levert ons stork Mollis- zekere distantie nodig, een toe- tjgch gekleurde verhalen, gedragen schouwershouding, maar dan de d een menseniiefde die een houding van een geïnteresseerde diop-vorborgon tyrenniek trekje jesschrijver is een beetje de kwa- verraadt. Zij weet niet binnen jongen die erbij is als er wat zekere grenzen tovon. Min* v, „Kunst van nu" ertoe kan bij- qj dragen de Bijbel dichter te brengen bij de mens van nu". ,Stom gemaakt litSKil CHULPTUREN en teke beeldhouwers bestaan in ons land vrijwel niet in zelke omvat tende collecties bijeen gebracht thans in het Haags het spreekt vanzelf all* kenmerken van persoonlijke voorkeur, waardoor werner"Bër' een geheel ontstond dat zeker niet derd gips. internationaal toonaangevend maar veeleer spreekt van Gemeentemuseum kan vinden. ..huiselijkheid die ook ons Neder- Het betreft hier de verzameling la"d"« vortrouwd ooodoot, Bar, afkomstig uit Zürich. maar aa n heeft, dank zij in drs. De Bruyn van de hand van kopje in beschil- .1 vrouw Nelly ge wijd, waaruit meteen al blijkt, dat wijlen Bar wel degelijk wist waar hij het over had als het er om ging zijn mening te verdedigen tegei r die v Mevrouw Nelly Bar vertelt op beknopte doch boeiende wijze in een inleiding tot de catalogus, hoe zij en wijlen haar man Werner tot verzamelen zijn gekomen. En het door hier als bij het klassieke pro- Heel duidelijk blijkt b.v. het geporteerd zijn voor de figurale kant van het beeldhouwen, waar- grote Zwitser als Robert Muller non-figuratief als hij is Amusant is het. te lezen hoe er vaak verschil van waardering be stond voor dit of dat stuk, wat dan „op-zicht" in huis werd genomen en achteraf ook meestal wel aan gekocht werd. Diezelfde voorkeuren vindt men leven en te laten ..'elke echte ras-jour- »even. mime van Rijsdijk verstaat nalfst'leeft. Ër bestaat een foto van deze kunst, blijkens haar stukjes. Churchill, zich als toeschouwer heel goed en daarom kan men gevaarlijk hlöotgcvend t>»3 het luisteren, schieten van een maniak uit ae vensters van een Londens huis. De journalist is de enthousiaste sup- Qg„gg[- porter in de wedstrljd-zonder-eln- oevdc' de die leven heet. De auteur het leven, de journa list van het leven uit. Hij staat dichter bij de dingen dan de kunst schrijver. maar blijft ten slotte in werkelijkheid en actualiteit gevan gen. Grensverkeer bleem wat er eerder was. de kip geheel ontbreekt. Toch zonder natuurlijk zowel of het ei. nauwelijks uit te maken in een eng chauvir'ggj of het echtpaar zich al met beeld- len blijkt er eer houwen bezighield toen het pas dering te bestaan v ging verzamelen of juist andersom, niet te veel!) wal kand afkomstig r Zeldzaam stond r veel (beslist als wij hierna dan ook wat namen an Zwitserse noemen geeft dit in de eerste plaats onze eigen waardering \V/v Hiir, beschilderd portret Heinrich tie. waarbij als grootste verdienste dat anderen niet op i wil in het geheel niet zeggen, Wölfflin voorstellende. Dit is teke- op 3 i grootst! Een natuurlijk opvalt dat het echtpaar Bar niet andere keuze terecht kunnen ko- gaat het kunnen op dit gebied achter de internationale markt Wer- heeft aangehold en alles maar geheel op de klakkeloos kocht wat „naam" had J en derhalve hoog genoteerd stond. Een aanvang Hoe het ook zij, Nelly ner Bar hebben een geh been gebracht, dat voor ons land zeldzaam is. Natuurlijk is de col lectie Kröller-Müller op de Hoge Veluwe representatief en mag de gemaakt en thans, verzameling Van der Walle ook nia verder, is worden gezien, maar het ligt voor de hand, dat er in ons land, vermoedelijk deels door klimatolo gische omstandigheden en ander deels door geringe hang naar het haus te Zürich. monumentale op dit gebied be- De onmiskenbare top Marini ook met kop en schou ders boven de middelmaat uit. Gemakkelijk na te gaan in „Rui ter". waar hij ook. wat de kleur betreft, tot een zeldzame hoogte komt. Dat de grote Renoir er ook Het gevaar, het niet te onder schatten gevaar van deze stukje» ligt in het lekker-vlotte schrijven. Dan schrijft men (bl. 5) .andere behoeften" in plaats van „verschil lende behoeften". Dan heeft men het over „larderen met trip-trip" ,- ,-„1, op bl. 6 en grijpt men naar Mjn^iaarlijlca" Jbuurïancfe». «o.dkop, .«I. «ratelt kan eraan toevoe- en .ro„,t (bl. 7,. -Mar k.» gen- buurlanden met een druk de le.ee een voortreffelijke ta.el grensverkeer. Hier en daar zijn tegen, zoals op bl. 26: „Verhulskts- de grenzen zelfs problematischten ruiken naar hout, manchester broeken en zware Aag". Het beeft overigens weinig zin alle kleine ontsporingen te signale ren en hier en daar goedkeurend te knikken. Het boekje was voor i »„«;m mij een welkome aanleiding jour- defltjk In ons hart sloten'is zonder nalistiek en literatuur elk het zijne twijfel „Kardinaal-58" van Giaco- te geven en ze voorzichtig t« mo Manzü, dat in zijn strakke scheiden. eenvoud van een grootheid is die or. c. RIJNSDORP nauwelijks zijn weerga vindt „De grote panter" van de hand van Frangois Pompon is hoewel een betrekkelijk klein brons, van een conceptie die kortweg gezegd „oogverrukkend" is: Hoe intelli gent is de sluipgang van zo'n dier geobserveerd en vastgelegd! Wat ons wellicht het meest t wel de unieke verameling verzamelen werd keningen alle afkomstig van het begin der jaren dertig Yfn beeldhouwers, die drie decen- onwillekeurig - geheel anders c weg mee wist. verwondert niet werk gaan dan op de geijkte 6 manier. Om de sujetten zoals men ze op beeldhouwerstekeningen aantreft kan men - als het ware ™he,S,l0S Z" hijzonder gehalte. ■■J1H geheel staan, dat allang de privéwoning van de familie Bar is „uitgegroeid" en als de collectie niet op „reis" is opgesteld staat in het Kunst- Hij toch was in eerste instan tie schilder, maar wat hij hier maakt van „Jonge meisjes" (in houtskool gedaan) is toch wel van trekkelijk weinig te beleven valt. Gericht De verzameling Bar. hoofdzake lijk dus tot stand gekomen onder het motto „doen en zien", draagt het zich heen en dit laat zich horen als men bedenkt, dat zij moesten dienen als voorstudie voor de eigenlijke conceptie van het geheel wordt zonder twijfel ge vormd door de magnifieke bijdra- beeld, ge van Germaine Richier al zal ook uit vele stukken de vriend- n schap en verering blijken die het DOV6n miaOGlmaSt echtpaar Bar voor de grote Marino - Marini had. Aan het begin van de tentoon stelling die ondanks de veelheid Beelden Om nu op de beelden te komen: van diezelfde Renoir is er een vertederend kopje „Portret van hem Coco", terwijl er buiten de xcel- catalogus overigens een paard Dan moeten we nu iets gaan zeggen over de terecht beroemde Germaine Richier, wier „De man van de nacht" tot het aangrijpend ste moet worden gerekend van de gehele verzameling. Het zou ons veel te ver voeren van alles te getuigen wat het hart van elke liefhebber in vuur en vlam zet, daarom volstaan wc met het noe men van de kostelijke werken van Auguste Rodin (Balzac!), de fijne bijdragen van Despiau. Maillol en Degas en om vooral niet te verge ten dc waarlijk monumentale kunst van Lipchitz en Giacometti. Enfin, men heeft het allang begrepen, een geheel om niet te verzuimen. Dc gelegenheid tot een bezoek is er t/m 21 nov. a.s.! Het adres: Stad- houderslaan in Den Haag. GIJS KORDING Bij do ïolo's No. 6: „L)r zondvloed", abstract schilder^ van Keea van Bohemen 1962 No. 13: „Mene Tekel", kryt en gouache op papier van Jef Die deren 196S No 26: „Moeder inet Kind", schilderij van Jan van Eyk - 1960 No. j.'J: ..Vreugde der Wet", kleurenlitho van Aat Verboog 1963

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 17