Geestelijke verwarring doel van onderzoek Stolwijk XAVIER RYNNE: concilie-verslag op een afstand OUDE SCHRIJVERS BLIJVEN IN TREK IhrÏS-T-"«K r'AWisrM Medicus promoveert op massa-onderzoek ZONDAGSBLAD ZATERDAG 6 NOVEMBER 1965 SINDS I960 bestaat in West-Duitsland een voor Europa unieke instelling. Het is de in Stuttgart gevestigde Evangelische Zentralstelle für Welt- anschauungsfragen. Dit instituut, van de Evan gelisch Kirche in Duitsland, beschouwt het als rijn taak te trachten de vele vragen die de ver schillende geestelijke stromingen van onze tijd bij de gemeenteleden oproepen, te beantwoor den. Hiertoe organiseert het instituut onder meer congressen en geeft het op tal van manie ren voorlichting. Op deze pagina brengt een onzer redacteuren verslag uit van een gesprek in het conferentie-oord Esslingen van de Evangelische Akademie Bad-Boll met dr. Siegfried von Kortzfleisch, een van de leiders van het instituut. Uniek instituut in Evangelische Kirche Dr. von Kortzfleisch formuleert het werk van de Zentralstelle als 1) Nauwgezet volgen van wat er in de wereld van religie en ideologie gebeurt en bepaalde ontwikkelingen onder- Deze door dr. Vod Kor.rfleüch !oeken: 2) grove lijnen geschetste „levens- geven door middel van ESSLINGEN - „Het front ÏSftSÏÏ^Sfe 'X "Ir "1 boeken' broc'l"res e" is overal; het loopt door de oprichting van een instituut dat in informatie-bulletins, de guroga n kerkelijke pers en de radio, en waar we maar kunnen; 3) coördinatie T33K van het werk dat op ons gebied reeds ge- D Het is de taak van het door beurt binnen de Evan- f' u" G°'lmgen' V n°g dr' ,Ku/' ""«f» üelisch St udienoemein- onder het gehoor van Jaspers naai deskundige op het gebied 7»r». v.n «kt«n> en dr. Von Kort.- «haft m Hodelbero fleisch geleide instituut de ge- heeft zich bv. diep- meenten van de Evangelische gaand bezig gehouden Kirche te informeren over de met het marxisme; in (Van een onzer redacteuren) europa zijns genjxe nog niet Kent: kerken, ja zelfs steeds duide- de Evangelische Zentralstelle für lijker merkbaar door het hart Weltanschaungsfragen. van ieder mens." Dr. Sieg fried von Kortzfleisch („ik studeerde thologie in Mainz, en Barth") zwijgt even. Zorg vuldig kiest hij zijn woorden. „Vroeger hadden we schijn- Dr. Von Kortzfleisch (36): „Van 1919 tot 1937 hebben we in Duits land al iets dergelijks gehad, de toen ons allen als mid- geval stellen we zelf geen onderzoek maar beschou- baar met gesloten levensbe- achtergronden van de geestelij schouwelijke formaties te ma- k' s"ua"e ïa" ,lid' ken. Thans raken de grote ideologische systemen in ontbinding, waardoor onze- del om aan het onder- kerheid ontstaat, en we de indruk krijgen levenshe ilk au DoeK, „uer Anu-Mymos uie schouwelljk^ in een chaos te anti-mythe), wordt een heftige Spandau. Deze Apologetische Zen- trale liet een, Inmiddels beroemd zoek een grotere be- geworden boek het licht zien. In hendheid te geven. dit boek, „Der Anti-Mythos" (De zijn beland. aanval gedaan op het boek van C, i r rnn a ptrpl in ÏP Alfred Rosenberg. „Die Mythos DUITOgaaTTei ig ie ,J> «reuen. die ook eens de de',„zwanrigst^n JehrhunderT «De grenzen van de belijdenis den, kunnen nu worden gepas- mythe van de twintigste eeuw). Een verschijnsel dat de Omdat we het nodig vonden weer Zentralstelle de laatste soortgelijk instituut f J PBL hebben jaren in onderzoek heeft seerd. De publiciteitsmedia zijn werd de Zentralstelle opgericht, is de ontwikkeling van zodanig ontwikkeld dat in prin- Maar het is veelbetekenend dat surrogaat-godsdiensten in cipe alles wat binnen de beper- het woord „apologetisch" ver- onze ontkerstende sa- kinopn hliift van het Wethnpk dedigend' niet meer werd ge- menlcvmg. Dr. von nnt, %TnEJ «tfll bruikt. Na Karl Barth erkennen Kortzfleisch meent dat van Strafrecht, aktueel is. en we het recht van apologie niet vormen van bijgeloof die meer. Het is verkeerd het Chris- zün verdwenen in de tendom te willen verdedigen, men huidige geseculariseerde De godsdienst-so- is. Iedereen kan op zondagmor- 'A.19,6^ pf.op„hmor°"g-^™''ra"U"n stelle wil de mensen helpen een mar weg te vinden temidden van de °e feitelijk geen geestelijke leiding '.reen kan op zondagmor - i de radio naar een preek door de opkomst van het Derde Rijk, afgebroken. Het onderzoek naar surrogaat-religie zal de ko mende jaren echter worden voort gezet. De Zentralstelle zoekt bo vendien een auteur die een boek wil schrijven met als thema „De psychologie als surrogaat voor de godsdienst"" Dr. Von Kortzfleisch ziet als de drie hoofdtaken van de kerk in onze tijd: a) Verkondiging van de ver geving; mensen die gebonden zijn vrijmaken. b) Het duidelijk maken, het verhelderen van de „geestelijke samenhangen" in de samenle ving. e) Het begeleiden van de men- Hij benadrukt sterk dat het noodzakelijk is dat hetgeen de theologen bezig houdt, onderwerp van discussie wordt in brede kring. „We moeten de zogenaamde leken de werkplaats van de theo logie tonen. Alleen als wij dat doen, maken wij hen mondig. In Jeen geval kunnen we nog kerke- Ijke verhoudingen toestaan alsof alle geestelijke invloeden die de mensen ondergaan nog zogenaamd onder controle zouden kunnen worden gehouden. Dat laat deze mobiele, open samenleving niet meer toe. Bovendien geloof ik dat als we ernst willen maken met deze gods dienstig en ideologisch veelvormi- ,,t ge samenleving onze verhouding tot de andersdenkenden zal moeten Recht minderheden Wij. van de Zentralstelle, menen la: we begrip moeten wekken voor hen die andere religieuze systemen aanhangen. We zijn er zelfs van overtuigd dat we beho ren op te komen voor de rechten van religieuze minderheden. Dit is namelijk een voorwaarde om in vertrouwen met deze mensen te komen. Er is geen andere weg dar< deze. Anders zul len we nooit tot een ernstige discussie kunnen komen." Dr. Von Kortzfleisch be sluit: „Definitief moet wor den afgerekend met de ge dachte dat de kerk een machtsinstituut is. Zelfs als de kerk een overheersende positie heeft moet ze zich er voor hoeden hiervan gebruik te maken. In het geval dat de andersdenkenden niet in een minderheid zijn, zullen ze toch gauw een minderheids complex krijgen, dat hen al leen maar zal verharden." Een islamitisch feest in dc tuin van de Haagse moskee. Tot voor de Tweede W ereldoorlog was een moskee in Nederland ondenkbaar, thans hebben zotcel Den Haag als Apeldoorn een bedehuis voor islamieten. Dr. ion Kortzfleisch: de Europese samenleving krijgt levensbeschouwelijk een veelvormig karakter. hoogleraar universiteit van van een dominee en een pastoor geesteiijke""vVrwarrinlT~door ver- Frankfurt heeft deze luisteren, zich daarna door mid- schillende manieren van voorlich- verschijnselen samenge- del van een tijdschrift laten ting. Er wordt een serie pockets vat onder de benaming „oorhehie,, over de Yogaleer. ««JMg„ggMrttg™ Snann be- P, men. aaiuluil.nj daarop «en 7ektïnV? ?a Ontooe- schouwt als quasi-religieure sfruc H-ef, de min boek Van Rudolf Sterner lezen. finj. met het marxïsme';. Voorts turfh: de relatief «nevenrcche gro- worden regelmatig informatiebul- te aandacht ,r"nr hof spw"' 1P letins gepubliceerd rekkr, Ten slotte: de aanhangers van levensbeschouwelijke groepen en de kerken leven principieel in de verstrooiing tussen andersdenken den, in een .diaspora-situatie". het sexuele. het zogenaamde „sexualisme", succes en consumptie, die in de huidige Het instituut neemt ook dikwijls consumptie-maatschappij als de massasport en de tot ritueel initiatieven tot liet organiseren van hoogste waarden bijna worden aan- worden uittocht op zondag var studiebijeenkomsten en verleent gebeden. Ook de ruimtevaart, de gemotoriseerde samenleving (Van onze kerkredactie) wat doldriester, Rynne bezadig der. Van der Plas is speelser, Noe steeds weet niemand Rynne grondiger, Van der Plas b laat zich meer meeslepen door wie Xavier Rynne is. Maar de ups en dou)ng van iedere ziin derde deel „Brieven uit dag. Rynne staat een beetje meer J j op een afstand. Vaticaanstad ging in de Amboboeken in rfe handel ge bracht door uitgeverij De Fon tein, Utrecht en uitgeverij West- land. Merksem. (424 blz„ 12.90) t de tonen quasi-religieuze trekken. Dit onderzoek voorlopig gerubri ceerd oijder de titel „De vormen van religie in de geseculariseerde samenleving" staat nog nauwelijks in de kinaerschoenen. ..We zijn wat dit betreft slechts zover dat we werkhupothesen kunnen opstellen. In feite hebben we het gereedschap niet: de klas sieke godsdienstwetenschap heeft ons dat niet kunnen leveren. We hopen wel tot een uitwisseling van gegevens te kunnen komen met de godsdienstwetenschap, zoals die zich in Amerika, Zweden en Ne derland heeft ontwikkeld. De ontwikkeling op dit gebied in Duitsland werd gedeeltelijk onder invloed van de dialectische theolo gie van Karl Barth. gedeeltelijk (Van onze kerkredactie) Nu het leesseizoen weer is aangebroken en de uitgevers hun nieuwe boeken aankon digen, blijkt er dit jaar een opvallend aantal belangrijke en vaak kostbare herdrukken van „oude schrijvers" op sta pel te zijn gezet. De uitge vers vertrouwen er blijkbaar op, dat er nog steeds vraag is naar de klassieke stichtelijke verken, prekenbundels en bij belverklaringen van „bevin delijke" predikanten uit vroe ger eeuwen. Zo zullen binnenkort (naar... wij menen te weten .voor het. eerst in het Nederlands) de verzamelde werken worden uit gegeven van John Bunyan (in vier delen): de wereldberoemde Christenreis, de Heilige Oorlog, maar ook Bunyans minder be kende geschriften, zoals „Gena de overvloeiende voor de voor naamste der zondaars", waarin de ketellapper-lekeprediker zijn eigen bekering beschrijft. Wanneer wij spreken van ,,be- vindelijken" (we zouden hen kun nen omschrijven als mensen, die sterk de nadruk leggen op de persoonlijke, subjectieve beleving van het geloof en de nauwgezette beoefening van de praktijk der godzaligheid), denken wij meestal aan de mensen van de Gerefor meerde Gemeenten, oud-gerefor meerden. sommige hervormden en christelijke gereformeerden. Dat het gereformeerde voor hen geen belemmering vormt, om over de kerkgrenzen heen te zien, blijkt wel uit het feit, dat juist in hun kringen (de hervormde hulppredi ker A. de Redelijkheid) de verza melde werken gaan verschijnen van de baptist Bunyan. Een andere Engelse baptist, die in deze kringen geliefd is, is Josef Charles Philpot (gest. 1869), getui ge het feit, dat zijn bijbels dag boek „Door Baca's vallei" in enke le jaren verschillende herdrukken beleefde. Nu is een nieuwe uitgave aangekondigd van eert grote ver zameling preken van Philpot, de Evangeliepreekstoel (in drei de- Wfa#» wö Oude preken blijven in trek. Van de- Schotse- aebttiende^eeuwse broers Ralph en Ebenezer Erskine gaan maar liefst twaalf delen pre ken verschijnen. Wie voor honderd gulden op de serie intekent, krijgt een jaar lang elke maand een deel thuis gestuurd. Het eerste, dat over het gebed gaat. is juist uitge komen. Kohlbrugge Een nog grotere serie (twintig delen) gaat er verschijnen van de welbekende Hermann Friedrich Kohlbrugge. Het zijn de Schrift verklaringen van de Nederlands- Duitse prediker, waarvoor ook buiten de „bevindelijke" kring stellig grote belangstelling zal be staan. Het eerste deeltje van de serie (die in totaal zeventig gulden kost), gaat over Ruth en komt dezer dagen uit. Eigenlijk zijn negentiende- eeuwers als Kohlbrugge cn Philpot geen „oude schrijvers" in strikte zin. Hun eigenlijke tijd eindigt namelijk in het eind van de acht tiende eeuw volgens het gezegde „Van der Groe doet het hekje toe". Van deze Kralingse predikant (gest. 1784) is het meest bekende werk, zijn diep borende „Toets steen der ware en valse genade", weer verscheneA (in twee delen). De Redelijke Godsdienst, een eenvoudige verhandeling over ge loof en leven, die de Rotterdamse predikant Wilhelmus a Brakel in 1700 schreef, komt binnenkort op de markt in verkorte vorm (toch nog in twee delen) en in modern Nederlands herschreven. Ook de catechismusverklaring van Justus Vermeer wordt herdrukt. De oefeningen van de Drieber- gense landbouwer Wulfert Floor (men spreekt van Vader Brakel, Vader Hellenbroek enz., maar van Floortje, die honderd jaar geleden van heinde en verre mensen trok ken, zijn in vijf delen uitgegeven en men betaalt er grif 75 gulden Dat niet alleen naar stichtelijke lectuur wordt gevraagd, blijkt uit de nieuwe uitgave (vijf delen) van Dachsels verklaring van het Nieuwe Testament. Het werk van deze Silezische predikant, dat hij in 1880 voltooide, verscheen in het Nederlands in een editie van Van Lingen en in een (meer bekende) editie van Van Griethuysen. maar in laatstgenoemde uitgave ontbrak het Nieuwe Testament Naast deze kostbare uitgaven is er met name het Smijtegeltfonds, dat oude schrijvers in zo goedkoop mogelijke vorm uitgeeft. Preken van mannen als Comrie, Hellen broek, Smijtegelt worden door dit fonds in de Réveilserie voor een kwartje per stuk aan de man gebracht. In het Engelse taalgebied (waar eveneens grote belangstelling is voor nieuwe uitgaven van puritei nen) hebben de uitgevers het grote voordeel, dat ze het oude werk zonder meer fotografisch kunnen herdrukken. De sterke wijzigingen, die onze taal in spelling en zins bouw heeft ondergaan, maakt dat in Nederland moeilijker. Het wordt wel veel gedaan, maar dan betreft dat uitgaven van pakweg r 1800 en later. Een uitzondering vormt het j Huysboec van Heinrich Bullinger. Zwingli's opvolger in Zürich. Dit werk is geheel naar de Nederland se uitgave van 1566 opnieuw uitge geven, dus in gotische letter. De liefhebbers kost deze verzameling i verhandelingen over de voornaam ste stukken der religie in kalflede ren uitgave 45 gulden. In een bepaald opzicht is er een verandering gekomen in de uitga ven van „oude schrijvers". Het is niet meer zo, dat dergelijke wer ken uitsluitend in stemmig zwarte band worden uitgegeven. De uit gever van Erskines preken laat de intekenaars kiezen tussen een gele en een rode band. tig van hand tot hand. En de zojuist verschenen Ne- Zelf reageert hij (Of zij in het J u voorwoord op de opmerking van derlandse vertaling zal ooit presbyteriaanse waarnemer Ro- wel ingang vinden. Hier dat vindt men een concilie ver- R,™ hebben ,d. ^ve^ien, «ïlae OD zijn best. antwoorde „Ik zou graag het ver slag "F J haaltje, dat ik (Xavier Rynne'i r- nvprpenkomst tus- boeken) schreef, uit de wereld Er is veel overeenkomst i helpen Qe moeüijkheid u sen deze brieven en de g dat ik ook wat cryptogrammen heb ken van het concilie, aie ge- gep|eegd en tot de volgende con- schreven worden door Micnei ciusje ben gekomen: 'mm der Plas. Beiden behoren tot cle vleugel van de vernieu- i. ik geloof onvoorwaardelijk in wers. Van der Plas is misschien Robert McAfee Brown. 2. Hij heeft bewezen dat Ik Xavier Rynne ben 3. Ergo: Ik geloof dat ik Xavier Rynne ben. Dus het is toch... zeiden sommi gen. Maar anderen lachten en zeiden: dus het is niet... Nok altijd verschijnen er boeken Aie in staat zijn ons de televisie in ieder geval is Rynne bijzon- vnor een avond te doen vergeten, der goed geïnformeerd. Slechts En soms zijn het niet eens dc een maal werd hg op een fout dikke werken over actuele onder- betrapt, toen hg schreef dat dr. Jïnfen DezJ week was het een Visser "t Hooft gedreigd had geen klein boekje ^and|®D0™°™£ bijbel zenden namens de Wereldraad als lieke theoloog. gebracht Het de uitspraak over de Joden onder dichter b.l hMft J«br.an. n 1>f^ verdwljnen. Maar het K.k.-bijbelstudie voor iedereen (Van onze kerkredactie' de tafel zou verdwijnen. weVp ..geloven", ntaar liat er n aün dan ook brieven uit Vaticaan. duidelijk bijbels licht ov Genève. vallen, stad. niet da^het "eigenÏÏj'k d^r jedere gelo- vjge gelezen moet worden. De titel |\J|ef verwant geeft de opzet aan: „De bijbel over geloven, toegelicht door drs. j. het -s duideiijk dat deze schrij- Heljke"'. Deze schrijver heeft m vgr z-ch verwant voelt met de heel eenvoudige taal. die ooor Nederijmders in Rome. Opmerke- iedereen verstaan kan worden ge- dat de eerste drie vertegen- grobeerd de bijbel te laten spre- vvoordigers in Rome die hij citeert en. We zien hoe het woord „ge- uit ons land komen: kardinaal loven in het O.T. gebruikt wordt. Alfrink, prof. dr. H. Oberman en en door Christus, in de evangelien bisschop W. M. Bekkers, en door Paulus en Johannes. En langzaam maar zeker gaat dit Dit boek is een bijzonder boei- woord leven. „Geloven" zegt ende beschrijving van de derde Heiikc is de existentiële, zich in zittingsperiode van het concilie ac er°tC Srm ec„m"irband°hrBbSadeD^ en kleine geschiedenis. schrijving gegeven van het karak- ter van paus Paulus. die een duidelijk licht werpt op zijn da- De bijbel over geloven, door rfen dr». J. Heijke. Uitgave J. J. Romen en Zonen. Roermond. Brieven uit Vaticaanstad, deel Mhdaciï/mt1: Het massale hart- en vaatonderzoek in Stolwük vestigt opnieuw de aandacht op de activiteiten der Nederlandse Hartstichting, die in ons land prachtig coördinerend werk verricht. Het toenemende aantal sterfgevallen dezer ziek ten heeft dit alles uiteraard mede gestimuleerd. In de wereld bestaan thans zeven van deze organisaties, te weten in de Verenigde Staten, Canada, Australië, Engeland, Fin land. India en Nederland. In oprichting zyn nog 22 stich tingen. waaruit mede moge blijken de hoge vlucht die de research in dit verband gaat nemen. In bijgaand artikel iets meer over bedoeling en achtergronden van het onder zoek bi Stolwijk. Van een onzer redacteuren Ruim tweeduizend Stol- wijkers zijn de afgelopen week snel en diepgaand onderzocht op hart- en vaatziekten. Een massaal onderzoek dus, hetgeen een bekend verschijnsel mag heten ware het niet, dat de aard van het onder zoek voor Europa volko men nieuw en voor wat <ie wereld betreft qua snel heid een noviteit is Doel: niet zozeer een generale repetitie met als motto straks heel Nederland (hetgeen technisch alleen al onuitvoerbaar is), maai een bijdrage aan de inter nationale research. Dat lijkt hoognodig, want het sterftecijfer in Europa is spec taculair genoeg: het maakt de helft van alle sterfgevallen uit. waarbij voorts opvalt dat voor al de mannen de laatste tien jaren een sterke stijging in het sterftecijfer te zien geven, va riërend van tien tot twintig procent. Hieruit blijkt, dat over de mortaliteit in verband met deze ziekten genoeg bekend is. Daarentegen is er over het ziektecijfer, de zg. morbiditeit. bijzonder weinig te zeggen: er bestaan hoegenaamd geen gegevens over. Evenmin over de verspreiding der ziekte, we ten vakkringen weinig zinnigs te zeggen. Om nog niet te spreken over de oorzaken, waarover alleen nog maar ver moedens bestaan. Om aanknopinspunten in de goede richting te krijgen is svstematisch onderzoek noodza kelijk. De World Health Orga nization (Wereld Gezondheid organisatie) heeft daarvoor richtlijnen vastgesteld, zodat onderzoeken uit de verschillen de landen met elkaar vergele ken en verwerkt kunnen wor- Ett ter nat ionaal Vandaar dat de vragenlijsten die de Stolwijkers in eerste instantie thuis kregen gestuurd om in te vullen, alsmede de verdere onderdelen van het in tensieve onderzoek allemaal precies passen in dit internatio nale Kader. De zo langzamer hand bekend geworden, overi gens nog jonge. Nederlandse Hartstichting is de initiatief neemster van dit project waar alle vijftig medewerkers Vier redenen zijn er waarom juist Stolwijk de uitverkoren plaats was. 1. De enig plaatse lijke arts had voor zichzelf reeds van zijn patiënten (prak tisch het hele dorp dus) wat hart en vaatziekten betreft ge gevens verzameld, hetgeen een prachtig uitgangspunt vormde. 2. De plaats ligt keurig centraal t.o.v. Utrecht, Amsterdam en Leiden, vanwaar de medewer kers (16 artsen, onder wie 9 cardiologen en ruim dertig an deren) moesten komen: nimmer werkten zovele gespecialiseerde krachten samen. 3. Het gold hier plattelandsbevolking, die waarschijnlijk weinig migratie zal vertonen, wat een later vergelijkingsonderzoek mogelijk maakt. 4. Dit laatste was dan meteen van belang als „keerzij de" van een door het Instituut voor Praeventieve Geneeskunde ingesteld hart- en vaatonder zoek bij enkele Haagse grote bedrijven, waar uitsluitend zit tende werkers object waren. Bijna allemaal Men moet de diepgang van dit onderzoek, waaraan niet minder dan 92 procent der be trokkenen zich onderwierp, niet onderschatten. Na het invullen van eerder genoemde vragen lijsten met 48 weer onderver deelde vragen werden deze alle gecontroleerd door de vrouwe lijke hulpkrachten en dan nog eens door artsen. Bij opkomst werd in grote lijnen het volgende gedaan: urine-onderzoek, bloeddrukme ting, bloedonderzoek, twee vita- liteitsproeven waarbij men moest blazen opdat zowel de inhoud als de kracht van de longen kon worden vastgesteld (even een zijpaadje: de inhoud van onze longen hangt samen met onze lengte). Vervolgens werd het gewicht van de te onderzoeken persoon genoteerd, alsmede zijn of haar lengte. In het tweede geval werd dwarsfoto van het hart geno- Daarna kwam de cardioloog eraan te pas. Eerst een behoor lijk intensief onderzoek van het lichaam dat gemiddeld tien mi nuten in beslag nam en daarna het maken van een elektro cardiogram, waarbij dus de werking van het hart via elek trische apparatuur op papier geregistreerd wordt. Het onder zoek werd niet eerder afgeslo ten dan nadat (ten tweeden male) de bloeddruk was opge nomen. Dit omdat door een zekere gespannenheid bij de patiënt eenmalig onderzoek geen juiste indruk zou kunnen geven. De resultaten van deze re search, die overigens voor wat de onderzoekpersonen betreft anoniem gebeurde, werden op andere (dokters)lijsten gezet, welke tenslotte bij de plaatse lijke huisarts belandden. Hij kon wèl nagaan (hij kent zijn mensen immers' welke gege vens wie betreffen. Acuut voordeel Op deze wijze konden be paalde acute gebreken worden geconstateerd, waaruit een on middellijk positief effect terwil- le van de plaatselijke volksge zondheid naar voren komt. Het moge duidelijk zijn dat het hier per persoon bij wijze van spreken een lawine van gegevens betrof, die alle bij het Instituut voor Praeventieve Ge neeskunde te Leiden per com puter verder zullen worden verwerkt. Daar komen straks over ruim een jaar bijzonder interessante gegevens uit, die nog weer later gegroepeerd in een proefschrift onder de aan dacht van vakkringen zullen komen. Er blijkt veel belang stelling voor dit proefschrifton der werp te bestaan. Na selectie zal de meest geschikte man worden aangewezen. Deze en andere resultaten, gevoegd bij die van meerdere landen zullen een bijdrage be tekenen die meer Inzicht zal geven in o.m. voorkomen, i spreiding en oorzaak i en vaatziekten,waarvan de meest geconstateerde weer an gina pectoris en hartinfarcten, zg. ischaemische ziekten zgn. i bart- PrU» 3-25, 128 pagina 3, door Xavier Rynne. Uitgave Twee maal tragedie De krant registreert. En in de afgelopen week heeft de naald van het kerknieuws twee dieptepunten moeten aanwijzen: „Emmeloord" en „Groningen"'. De kwesties zijn wel onderling heel verschillend. In Emmel oord steldq de politie een onderzoek in naar de finan ciële achtergrond van het Nederlands Evangelisatieteam (NET). In Groningen werd een vrijgemaakte gerefor meerde predikant afgezet. In de zaak-Emmeloord zal de rechter moeten uitmaken of inderdaad juist is gehandeld met het geld dat dujzenden eenvoudige gelovigen hebben geschonken om de prediking van het evangelie mogelijk te maken. En in Groningen? De Dordtse kerkorde kent geen aparte rechter in dergelijke geschillen. Er kan bij een meerdere vergadering appel aangetekend worden, maar die weg is reeds gevolgd, toen het ging om de schor singswaardigheid van ds. Van Maar hoe belangrijk voor de betrokken personen ook, voor het evangelie zelf is het niet of nauwelijks belangrijk n of er sprake is van schuld. Belangrijk is de indruk die deze beide kwesties maken c de wereld buiten de kerk. L_ wordt weer gezegd: „Zie je nu wel, ik heb het altijd wel geweten, bij de kerk is het ook niets." „Als de Hervormde Kerk niest zijn we allemaal verkouden", zei een spreker deze week op een mannentoogdag. We zou den er aan toe kunnen voe gen: Als tegen het NET pro ces verbaal wordt opgemaakt, als Groningen-Zuid haar pre dikant (al of niet terecht) afzet, worden wij mede aan geklaagd door de publieke opinie. En wij kunnen ons er niet afmaken met een: Daar sta ik buiten. Wij staan er niet bui ten De geloofwaardigheid van het evangelie, dat wij door daden of woorden uit dragen. is in het geding. Een mens gelooft niet alleen; een mens zondigt ook niet alleen. Ons enige juiste antwoord aan de wereld lijkt mij dat wij de schuld mede aanvaarden. Het evangelie maakt ons niet be ter dan de mensen om ons heen. Het openbaart ons fa len. maar ook de genade van God. Wij behoeven de even tuele zonden in de levens van andere christenen dan niet goed te praten: dat moger zelfs niet. Maar wij kur zeggen: „Over hen mag ik niet oordelen, dat zal de rechter wel doen, en zeker de Hoogste Rechter. Ik moet over mezelf oordelen en dan weet ik dat er veel te ver oordelen is. Maar dan mag ik ook weten dat God een gena dig God is."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 14