Oostenrijkse protestanten wachten op antwoord )ananen Snelle verlichting van pijn in spieren en gewrichten Horst en Horstink werken samen in werkgroep 2000 echte zijnïïü voordelig PANTERS) Chr.-Geref. jongeren in gesprek over de ICCC Oecumenische eeuw is nog niet aangebroken Miele er is geen betere! Hervormde synode gaat spreken over nieuwe dikke gezangenbundel Uw probleem is het onze. Paus wil 8 december concilie beëindigen WOENSDAG 3 NOVEMBER 1965 Een woord voor vandaag „De rechtvaardige zal groeien ah een palmboom, opschieten ah een ceder van de Libanon" (Psalm 92:13). Groeien ah een palmboom. Wat een palmboom is, weten we wel. Hij is erom bekend, dat hij kaarsrecht omhoog schiet, ah het ware tegen de verdrukking in, en bladeren draagt in de kroon. En met hem, de palmboom, vergelijkt de psalmht de rechtvaardige. Treffende vergelijking. De rechtvaardige, die de wegen bewandelt, die God heeft uitgestippeld, wordt in Tnjn groei niet gehinderd, door niets en door niemand. Hij weerstaat de aanvallen, die op hem worden gedaan, hij „trekt" zich omhoog naar de hemel, kaarsrecht. Hij wringt zich niet in bochten, geen oneffenheid ontsiert hem. De rechtvaardige, de man, die het compromis schuwt, wiens leven op één doel h gericht: God dienen en Zijn lof bezingen, ook in dagen van tegenspoed, ah de stormen des levens hem trachten te vellen. Groeien ah een palmboom, groeiend naar boven en niet naar de aarde. Tot in hoge ouderdom, zegt de psalmht, zullen zij nog vrucht dragen, fns en groen zullen zij zijn. Het voorrecht, dat de rechtvaardige wordt geschonken: de jaren hebben geen vat op zijn verhouding tot God, tot zijn dood h hij een getuigenis van Zijn weldaden. Wij lezen vanavond Exodus 20 vers 1 tot 17. Gesprek met R.K. Kerk voorgesteld (Van onze kerkredactie) WENEN De Oostenrijkse protestanten wachten met enige span ning op een brief van kardinaal König. Daarin moet het officiële antwoord staan op de uitnodiging van de protestantse bisschop Ger hard May tot een officieel gesprek over de knelpunten op theologisch en praktisch gebied. In het bijzonder had bisschop May voorgesteld een wederzijdse erkenning van elkanders doop. enuwpijnen, verstuikingen, stijve nek en ledematen l-oorol van jongeren een groot niets „„t, „iets sseikt aanpenamer maar soms haast sentimenteel enthou- ler verlichting van pijn dan Algesal-balsem. siasme aan het groeien is voor contac- j Onmiddellijk in de huid doordringend, werkt ten tussen kerken. De kerken kunnen Algesal diep op de weefsels in tot aan de deze pogingen maar niet de vrije loop haard van de pijn (zonder oppervlakkige IntPTi Alc pr uitcnmkpn mnptpv Jen- warmtesensatie of irritatie van de huid te u'^enjnoejen ka-1 Tegenover een machtige Rooms-Ka- tholieke Kerk (meer dan negentig procent van de 7.500.000 inwoners van dit land) staat een kleine protestantse gemeenschap. Lutheranen en calvinis ten hebben elkaar in één kerk gevon den. maar voorts zijn er nog metho disten. baptisten, vergaderingen van gelovigen, oud-katholieken en doops gezinden. Het huidige voorstel van bisschop May is het direct gevolg van een rooms- katholiek voorstel om tot eenheid te komen. Aartsbisschop dr. Andreas Rohrachter van Salzburg publiceerde namelijk het idee. dat de protestanten lid kunnen worden van de Rooms Berocpinsswerk Groep richt zich op toekomst NED. HERV. KERK Beroepen te Stad ah. Haringvliet: H' Jongebreur te Rotterdam-Heijplaat; te Gameren: B. Haverkamp te Groenekan <U.)te Ameide: J. Kooien te Reeuwijk. Aangenomen naar Utrecht (wijkgem. 14): H. J. van Druten te Nijverdal; naar Harkema-Opeinde iFr.): A. M. C. Fran ken te Heukelum (Dr.). Bedankt voor Gouda (vac H v. d Akker): A. A. Bos te Veenendaal; voor Ede (toez.-vac. E. F. Vergunst): P. J. Bos te Sprang. NB..; voor Warmond: D. Dubbelman te Liinden. N.H GEREF. KERKEN Beroepen te Arnhem (vac. D. W. v. d. Laan): P. Melse te Voorthuizen Bedankt voor Gramsbergen: E. Toren beek te Ter Apel. GEREF. KERKEN (vrijgem.) Bedankt voor Drachten (vac. J. F. Helj): J. Douma te Riinsbure. CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Naarden: M. Baan te Zeist en M. Vlietstra te IJmuiden. Emeritaat: Aan ds. K. G. van Smeden te Utrecht-N. is. emeritaat verleend. Hij is 77 Jaar GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Hoofddorp: H. Rijksen te Gouda. Bedankt voor Unionville (Tor. Can.) C. Harinck te Utrecht EVANG. LUTH. KERK Beroepen te Delft: C. Schröder te Amstelveen VRIJE EVANG. GEM. Beroepen te 's-Gravenhagc: Goede te Nijverdal. Kerkdiensten in Blauwkapel voor het laatst BLAUWKAPEL Zondag as. worden om 10 en 11 uur in het kerkje de laatste diensten van dit jaar gehouden voor mensen onderweg, zijn. In de slotd'ensten wordt in het bijzonder aaMa l besteed aan het verkeer als ia- -n opdracht van de gemeente en worden de slachtoffers van het verkeer herdacht. Ook dit jaar was voor deze oecu menische diensten de belangstelling UTRECHT Het instituut „Kerk\nationale verhoudingen" en Wereld" van de NederlandseF\£- Polak- TTj T- 7 t-, - Men gaat ook door met het geven van Hervormde Kerk in Driebergen! schriftelijke cursussen. De eerste twee (De Horst) en het rooms-ka- cursussen over het communisme werden tholieke vormingscentrum Dt.^ Horstink in Amersfoort hebben de m China, start volgend jaar. Op dit samenwerking die tussen deze oge"blljc de sociaal-ethische leer- a eane Samenleven nu en moreen mei twee instituten bestaat vaste vorm gegeven in de Werkgroep 2000. Deze naam is gekozen omdat de groep op de toekomst is gericht en bovendien omdat men hoopt, in den lande minstens 2000 belang stellenden te vinden die deel willen nemen aan de activiteiten van de werkgroep. gang Samenleven nu en morgen met ruim 2200 cursisten. Deze cursus wordt door Teleac begeleid met 25 televisie uitzendingen. Ten slotte is de werkgroep van plan. boeken op de markt te brengen, die redactioneel gezien, binnen het denk- en werkpatroon van de groep vallen. Katholieke Kerk, als Rome hen de zelfde plaats zou willen geven als de met Rome geünieerde orthodoxe ker- Zoals wij reeds eerder publiceer den. wilde Rohrachter een protestants katholiek patriarchaat. Hij lanceerde dit idee tijdens een persgesprek met het blad ..Feuerreiter". De protestan ten zouden een zekere zelfstandigheid verkrijgen, de mogelijkheid van een eigen liturgie, maar toch zou de een heid van de Kerk van Christus zo openbaar kunnen worden. Het antwoord van de protestantse bisschop May was duidelijk. Hij zei: Zo kan het beslist niet: een dergelijk voorstel Is alleen te verwezenlijken als we elkaar werkelijk op theolo gisch gebied zouden vinden. Bisschop May zag nogal wat proble men. De protestanten zouden in dat geval beslist hun inzichten ten opzich te van het avondmaal moeten wijzi gen. Bovendien zouden zij de privile ges van de maagd Maria moeten j erkennen. En tevens zouden ze zich achter de rooms-katholieke inzichten over de verhouding van openbaring en traditie moeten stellen. Aartsbis schop Rohracher heeft niet gezegd, zei hij, dat de protestanten het pri maat van de paus zouden moeten erkennen. mag dat niet gebeuren door goedwil lende dilettanten. Dergelijke gesprek ken moeten gevoerd worden door gelijkwaardige partners." De oecumenische jeugdraad, waarin >k rooms-katholieke jongeren zitting hebben, is zelfs bijeen gekomen om een speciale resolutie op te stellen: „Bij samenkomsten die door de jeugdraad belegd werden ging het niet om een droom-eenheid. Veel meer traden de verschillen tussen de kerk sterk aan het licht." De jeugdraad ziet het als zijn taak, wegen te vinden om elkaar beter te leren kennen. „En zonder moedige experimenten onmogelijk." i durend gevoelv „Vrede" was eind vorige week met rode verf gekladderd op het altaar in de kathedraal van Canterbury, vermoedelijk uit protest tegen de geruchtmaken de rede van aartsbisschop Ram sey over de toestand in Rhode- sië. De dader (s) heeft men nog niet kunnen opsporen. De Horst en de Horstink werken al lang in nauw contact met elkaar. Het eerste gezamenlijke projekt was de bestude ring van het Marxisme, een studie, die werd geconcretiseerd in een reeks mondelinge en schriftelijke cursussen. Het gesprek tussen de twee instituten is zelden „oecumenisch" in engere zin: men richt zich vooral op-..wereldlijke" ontwikkelingen en betrekt daarbij ook niet-christelijke gelovigen en atheïsten. Enkele vrijgestelden van de Horst Horstink gaan zich door middel van Informatie, confrontatie en oriëntatie dienstbaar maken voor een kleine groep die in de maatschappij werkt als een katalysator bij het denken over een nieuwe toekomst. Het gaat daarbij zoals men het uitdrukt, om de „seculai re oecumene". Een van de middelen waarmee de groep haar doel wil bereiken is de publikatie van „katernen". Dit zijn brochures, waarin verslagen" van dis cussies in kleine studiegroepen, inte ressanto lezingen en dergelijke wor den opgenomen ten einde het publiek in contact te brengen met het denk werk van pioniersgroepen. De eerste drie katernen zijn inmid dels al verschenen: „De drievoudige revolutie" (een memorandum dat 37 ooraanstaande Amerikaanse econo men, schrijvers, vakbondsleiders er maakt! I, "ds. G Zomeraekozan 'Mi .v°™? "n president tweede voorzitter en de heer J. Werk- Johnson hebben toegestuurd), „Theo- Op de laatste bestuursvergadering van de Nederlandse Bond van Gerefor- meerde Jongellngsverenlglngen Cvrijge-! historici" J™WeJkl.|Johnson JBBBj i tot tweede secretaris. Eerste secreta-1 logiseren in een a-theïstisch tijdperk' ris is nu de heer S. Visser, 't Rak 22 te van prof. dr. H. Berkhof, en „Automa- Barendrecht. I tie als doorbraak naar nieuwe inter- „De Panter Furore is toch dat lichte sigaartje van 20 cent," zegt mijn zwager laatst. Kijk, dat is nou m'n zwager. HU heeft altijd bijna gelijk. Want de Furore is krinkelend licht, maar.hij kost 18 cent. (Er is wel een lichte Panter van 20 ct. die heet Domino Panatella). Panter maakt er trouwens twaalf: •3smaken.8 modellen .12 prijzen. Daarom noemt men Panter: de makers van kleine sigaren. Positief Maar May wilde niet alleen negatief spreken. In augustus publiceerde de protestantse kerk, waarvan hij het geestelijk hoofd is, een „Denkschrift", waarin de rooms-katholieke bisschop pen voorgesteld werd samen over knelpunten tussen beide kerken te gaan spreken. Als onderwerpen noem de hij De wederzijdse erkenning van el kanders doop. De problematiek rondom het ge mengde huwelijk. De problemen die ontstaan als er overgangen zijn van de ene kerk naar de andere. Gemeenschappelijke kerkdiensten. Moeilijkheden die zich bij het protocol voordoen als de Rooms- Katholieke Kerk en de protestantse kerken vertegenwoordigd zijn bij officiële plechtigheden. Kardinaal König reageerde positief. Maar hij wilde de voorstellen eerst voorleggen aan het gehele rooms-ka tholieke episcopaat in Oostenrijk. Bin nenkort kan een antwoord verwacht worden. Jeugdraad (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Simon Boen- Ovcr het algemeen zijn dc voorstel-1 dermaker heeft met zijn kritiek len van bisschop May in protestantse op ^e Internationale Raad van oecumenische SSKKThfi Ghri.telijke Kerken (ICCC, in het had bezwaren. In zijn brief had bis-1 discussieblad Branding van enns- schop May namelijk ook geschreven ..elijke-gereformeerde jongeren een dat het tijd werd dat de kerken zich bezonnen op de gezamenlijke diensten die vooral door jongeren worden ge organiseerd. Bisschop May schreef: „Het is begrij pelijk dat in bepaalde kringen Confessionele wereldorganisaties zeggen: (Van onze kerkredactie) vervolgt en de prediking van het evangelie belemmert. Hij wijst de gedachte af dat de ICCC als basis heeft de ideologie van het westen. Gods Woord is de basis en dat stelt een duidelijke antithese tussen geloof en ongeloof. Maris besluit zijn antwoord met de opmerking dat, ook al zijn er altijd dingen die hij graag anders zou doen of formuleren, hij God toch dankbaar is voor een organisatie als de ICCC. Eenvoudiger Uitknippen en op briefkaart plakken a.u.b. IK WERK MEE aan de verdere groei van de krant. Uw nieuwe abonnee heet i Adres t Woonplaats betaling per. WEEK/MAAND/KWARTAAL Deze nieuwe abonnee werd opgegeven door uw abonnee Adres Woonplaats t Ik ontvang als geschenk i HYACINTHENBOL MET HOU-# „DE DOKTER ZEGT" II DER „DE OOKTER ZEGT" I TIP-PARADE-TWEE (elk deel is een (ander) geheel) J streep door wat u niet wenst. VRAAG WASAUTOMATEN-PROSPECTUS NR. IS BIJ MIELE. GOUDSESINGEL 92. ROTTERDAM. van het congres in Genève. Hans Maris, zoon van ds. J. C. Maris, de secretaris voor Europa van de ICCC, meent dat de reactie van Simon Boendermaker vooral te wijten is aan tendentieuze krantenverslagen. Inderdaad, erkent hij, heeft de voor zitter dr. Carl Mclntire de theoloog Karl Barth een afvallige genoemd, maar dan speciaal, omdat hij het gezag van de bijbel als Gods Woord werk. In het bijzonder werd de vraag f ff, I t besproken hoe men de muren tussenu GENÈVE Vertegcnwoordi- deee organisaties kan slechten, en h»» m? het Commumsme bezie hield rnnfAtcinnplo u-Pi-pMnr i men het beste de zendingsorganisaties het communisme b g meld s gers van confessionele wcreldor- yan de Rerken kan ,eren om volgens Hans Mans een zaak die in gamsaties hebben op het Oecume- samen met zendingen van andere ker- Europa serieuzer overweging ver- nisch Instituut Bossey uitgespro- ken verantwoordelijkheden te ken dat „denken en handelen als-jden* of de oecumenische eeuw volledig aangebroken en confessionele tegenstellingen zijn opgelost pre- I matuur en irrieëel is." De tijd is nog niet aangebroken om alleen maar te spreken in termen van een geïntegreerde christelijke we- reldgemeenschap. Maar deze mannen die organisaties als de Hervormde Wereldbond, de Lu therse Wereldfederatie en de Baptis ten Wereldunie vertegenwoordigden spraken ook uit dat het even verkeerd is te denken dat de confessionele kerk gemeenschappen de enige geestelijke realiteit zijn. Mensen die zo spreken leven nog in het voor-oecumenische tijdperk. Gezegd wordt dat de kerk op het ogenblik „tussen de tijden" leeft, waar bij de kerkelijke belijdenissen nog al tijd de belangrijkste uitdrukking van het kerkelijk leven betekenen. Deze kerkelijke confessies moeten echter een oecumenische vraag beantwoor den: „Wat is het essentiële van alle geloofsbelijdenissen dat zij samen uit spreken". en „Wat is het zinvolle in die belijdenissen waar zij spreken o- ver eenheid en taak van de Kerk?" Er komt nog een tweede vraag af op deze confessionele wereldorganisaties: „Hoe kunnen zij samen getuigen en samen nieuwe kerkelijke structuren vinden, om de eenheid in Christus, die reeds bestaat te uiten' Zij dragen deze verantwoordelijk heid voor het Aangezicht van hun Heer en ten bate van de wereld. Deze conferentie werd bijgewoond door vijftig afgevaardigden. Gespro- iken werd over de gezamenlijke verant- 1 woordelijkheid voor het zendings lading gespreksstof doen opwarre- len. Hans Maris reageert op zijn gedachte dat de Öhristelijke Ge reformeerde Kerken beter deden uit te treden. En afgevaardigde drs J. P. Versteeg geeft op ver- zoek van de redactie een verslag schuld te geven: „Is er geen eenvou diger verklaring voor dat gekleurde beeld? Doet de ICCC werkelijk niet tendentieus en geprononceerd in be paalde uitspraken?" Boendermaker laat Barth zichzelf verdedigen met een citaat waarin deze zijn visie op de bijbel geeft en vervolgt dan: „Is het communisme de enige anti-christelijke macht? In het goede Amerika werken ook machten, die nog steeds feitelijk de gelijke positie van de negers in juridisch en DEN HAAG De generale synode van dc Nederlandse Her vormde Kerk zal van 1517 no vember op Hydepark in Drieber gen vergaderen. Er zal in deze vergadering een concept van een nieuw gezangboek behandeld worden. De commissie voor de gezangen, die jaren geleden de opdracht van de generale synode kreeg een algehele nota van de Nederlandse Zendings raad. het overkoepelend orgaan van de verschillende zendingsorganisaties, over de eventuele plaatsing van Azia tische zendingsarbeiders in ons land. De Nederlandse Zendingsraad heeft een beroep gedaan op de in deze raad samenwerkende kerken om in inter kerkelijke samenwerking een zuster kerk in Azië te verzoeken tot uitzen ding van Aziatische zendingsarbeiders in Nederland over te gaan. Door de hervormde deelnemers de reformatorische rooms-katholieke herziening van het gezangboek voor commissie van gesprek over de te bereiden is nu gereed gekomen. Er;derzijdse erkenning van de heilige is een bundel ontworpen die in totaaLdoop is rapport uitgebracht over dit 700 liederen bevat. Er is evenwel nog gesprek. Dit rapport, opgesteld door geen sprake van dat een nieuw ge-jde deelnemers prof. dr. H. Berkhof, zangenboek van 700 liederen klaar dr. E. Emmen, prof. dr. A. F. N. Lekkerkerker en dr. C. A. de Ridder zal op de synodevergadering besproken worden. Naast een aantal benoemingen en kerkordelijke zaken zal de synode ver der enkele jaarverslagen van raden behandelen. Zo zal het verslag van de Raad voor de Zaken van Kerk en Samenleving aan de orde komen, waarbij de synode in het bijzonder zal worden voorgelicht over de vorming bedrijfsjeugd en bedrijfsapostolaat. Brieven die niet z(jn voorzien van naam en adres kunnen niet in behandeling worden genomen. Geheimhouding Is verzekerd. Vra gen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten in af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een gulden aan postzegels te worden ingeslo ten. Vraag: Als kinderen reeds thans mondeling verklaren, dat zij bij over lijden van vader of moeder willen afzien van hun wettelijk recht op de helft van de dan eventueel aanwezige monetaire erfenis, moet dan deze af spraak of verklaring bij notariële akte worden vastgelegd, omdat deze verkla ring dus afwijkt van de wettelijke regeling. Antwoord: Afstand van een nalaten schap voor het overlijden van de erf later heeft geen rechtskracht. Vraag: Ik heb de laatste twee jaren last van mijn staakbonen, nl. snij- en princessenbonen. In het begin groeien ze best en zelfs boven in de stok, sommige zelfs in flinke koppen. En ze hebben redelijk gegeven. Ze worden echter zo vroeg geel en ook vallen de bladeren af. Verleden jaar was het nog erger. De bonen, voordat ze groot genoeg waren om té plukken, hingen gewoon te verdrogen. Antwoord: Dit jaar heeft het koude en natte weer er geen goed aan ge daan. Dat vorig jaar het euvel nog erger was. wijst er op dat de weers omstandigheden hier niet de hoofd rol spelen. Wel kan het zijn dat het zogenaamde spint hier de grootste in vloed heeft, hoewel u nieuwe stokken hebt gezet. In dat geval kunt u met een vergrootglas aan de achterzijde van de bladeren spinachtige diertjes in een net van draden zien zitten. Aan de bovenzijde van het blad zijn dan witte stipjes. Daar u geen mate riaal gestuurd hebt. kunnen we ook niet nagaan of er soms een schimmel ziekte was. die overgebracht kan wor den door de zaadbonen. Hebt u soms zelf zaad gewonnen of zaad gekocht, dat niet goedgekeurd is? Verbrand vooral het bonenstro en hark het af val goed op. Neem voor het volgend jaar zaadbonen van een vertrouwd adres, ontsmet de stokken door ze een paar maanden in het water te leggen. Gebruik nieuwe grond en neem als basisbemesting goed verteerde stal mest, aangevuld met 5 kg patentkali per are. Tijdens de groei moeten er zeer kleine stikstofbemestingen zijn, want de boon is daarvoor zeer gevoe lig- Vraag: Ik heb een visglas van 48 cm breed, 28cm diep en 30 cm hoog. Ik had daar tropische vissen in. Nu waren ze vorige week niet zo erg vlug. Misschien heb ik ze wat te veel droog voer gegeven zodat het water niet goed meer is. Ik heb er toen een derde water uitgedaan, maar toen be merkte ik dat de verwarming nog aan stond. Deze hangt achter tegen het glas. Later is dit glas geknapt. Is het mogelijk, dit te herstellen? Het is een visglas uit één stuk. Antwoord: Met dit aquarium is u wel erg ongelukkig geweest. Het is niet doenlijk deze scheur te dichten, daar door de druk van het water van binnen uit er toch weer water doorsij pelt. U kunt dus beter een nieuw aquarium kopen, waarbij wij u de raad geven, er een met losse ruiten te nemen of zelf te maken, omdat hier bij niet die spanningen optreden als bij een aquarium uit één stuk glas. Een heel eenvoudig boekje over dit onderwerp is: „Het Nederlands zoet wateraquarium" door J. G. Th van Nes, uitgave Thieme, Zutphen, Vraag: Een weduwe ontvangt bij het overlijden van haar man ƒ9000 pensioen per jaar en erft bovendien van haar man ƒ60.000. Hoeveel bedra gen de successierechten? Antwoord: Wanneer het weduwen- Kensioen een overheidspensioen is. is et geheel vrij doch de gekapitaliseer de waarde daarvan komt in minde ring van de vrijstelling, welke de we duwe goniet. Deze bedraagt ƒ20.000 en hiervan wordt niet meer dan 17.000 gekort. De gekapitaliseerde waarde is niet te berekenen daar de leeftijd van de man niet bekend is. Gaat deze de ƒ17.000 te boven, dan wordt niet meer dan ƒ17.000 gekort en er blijft nog ƒ3.000 vrijstelling o- ver, zodat er over ƒ57.000 sucessie- recht moet worden betaald, of ƒ4590. Is het geen overheidspensioen dan komt de gekapitaliseerde waarde van de uitkering tot ƒ4.000 per jaar in mindering op de vrijstelling. Deze ver mindering is niet meer dan ƒ17.000. Bovendien is nog als geërfd vermogen belast de gekapitaliseerde waarde van het gedeelte der uitkering, dat de ƒ4000 per jaar te boven gaat; dus in dit geval de gekapitaliseerde waarde van f5000 per jaar. In de voorgestel de nieuwe successiewet worden de vrijstellingen aanzienlijk verhoogd. sociaal opzicht boycotten. Waarom daarover niet eens een ICCC-resolu- tie, of speelt de typisch Amerikaanse overdreven angst voor alles dat naar communisme zweemt de ICCC par ten?" Hij blijft bij zijn mening dat de oproep tot de Amerikanen de commu nistische landen te bevrijden, om meer vrijheid van evangelieverkondi ging te realiseren uiterst onverant woordelijk is. In het zo juist verschenen oktober nummer begint de christelijke-gere- formeerde afgevaardigde drs. J. P. Versteeg een verslag van het congres in Genève. Hij meent dat drie misverstanden telkens weer hun kop opsteken: 1. De ICCC is alleen maar reac tie tegen de Wereldraad van Ker ken. 2. De ICCC stuurt alleen maar reso luties van dubieus gehalte de we reld in. 3. De ICCC is door het waarschu wen tegen het communisme een ver kapte politieke organisatie. In dit eerste artikel spreekt hij in het bijzonder over de resoluties. „Ze zijn," zegt hij, „alleen maar op hun juiste wijze waarde te schatten als we ze zien in hun betekenis voor de onderlinge gemeenschap van de aan gesloten kerken. Vroeger was het ook mijn gedachte dat die resoluties pri mair naar buiten gericht waren om een appèl te laten uitgaan tot wat vanuit de ICCC gezien buitenstaan ders zijn. Natuurlijk ontbreekt deze bedoeling niet. Doch tijdens dit con gres is mij duidelijk gebleken dat de resoluties toch een primair naar bin nen gerichte functie hebben: ze willen allereerst een neerslag geven van de gedachten die in eigen kring leven.... Alleen vanuit dit gezichtspunt is het te verklaren waarom men-met formu leringen van resoluties nog al eens nonchalant omspringt. ligt om ter perse te gaan. Afgewacht zal moeten worden wat de reactie van de synode is op dit ontwerp. Wel is een proefbundel met 102 gezangen verschenen om de gemeen ten nu vast kennis te laten maken met een gedeelte van de nieuwe liederen, die ook in het totale concept voorkomen. De synode zal verder een brief be spreken van de Raad voor de Zen ding, betrekking hebbende op een Op feestdag van Maria R0,'Vv? A,s de ve.rdcre discussie over schema 13 (de kerk in de moderne wereld) geen spaak in het wiel steekt, zal het Vaticaans concilie worden gesloten op 7 en 8 december. Volgens zegslieden in het Vaticaan heeft de paus het program al vastgesteld detwee Plechtigheden, die op deze dagen zullen plaatsvinden. Op 7 december zal de derde openbare vergadering van deze vierde zitting worden gehouden, waarop de bisschoppen de laatste schemata zullen moeten goed keuren. opdat de paus ze als decreten kan afkondigen. De tweede openbare vergadering, waarin onder andere het decreet over de godsdienstvrijheid zal worden afgekondigd, valt gelijk bekend op 18 november. Op 8 december zal het concilie officieel worden gesloten. Men verwacht dan in de Sint Pieter officiële afvaardigingen van vele landen. Zelfs wordt het niet uitgesloten geacht, dat sommige staatshoofden aanwezig zullen zijn Deze dag is de feestdag van de onbevlekte ontvangenis van Maria.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2