Sfeer van ketterjagerij
Zuidafrikaanse kerk
in
Cefa ziet subsidie
van Rijk tegemoet
Priester-arbeiders mogen
weer aan het werk gaan
Een woord voor vandaag
Prof. Ben Marais protesteert tegen
Aanklacht van
Beyers Naudé
Niets ontziend optreden
van Soedanese troepen
Puzzelhoek
CKefarine.4"
Gemeentewet is produkt
van Franse revolutie
Verdwenen evangelist in
Amsterdam gearresteerd
ir
Uw probleem
is het
onze....
MAANDAG 25 OKTOBER 1965
In het Nieuwe Testament geeft Christus zijn discipelen een
nieuw gebod: Dat gij elkander lief hebtgelijk Ik u lief gehad
heb. Natuurlijk is de eis niet nieuw dat wij elkander moeten
lief hebben. Die eis lezen we al in het Oude Testamentin
Deuteronomium en in Leviticus. Maar daar staat dat we de
ander lief moeten hebben, gelijk ons zelf. Het nieuwe is dat
Christus nu van ons vraagt, dat wij elkander lief hebben,
gelijk Hij ons lief heeft gehad.
Christus had zorg voor de mensen. Hij hielp de zieken; Hij had
tijd voor de kinderen; Hij verzorgde de hongerigen. Maar Zijn
liefde reikte veel verder. Aan de mensen van Efeze zegt
Paulus: „Wandelt in de liefde, zoals ook Christus u heeft lief
gehad en Zich voor ons heeft overgegeven als offergave en
slachtoffer, Code tot een welriekende reuk." Christus zorgde
niet alleen voor de mensen, Hij stierf voor hen. Hij was
bereid om alles te geven.
Is dit geen bovenmenselijke eis? Hoe kunnen wij lief hebben
zoals Hij lief heeft gehad en nog heeft? Inderdaad. God stelt
vaak zo'n bovenmenselijke eis: Weest volmaakt gelijk uw
Vader in de hemel volmaakt is. Maar er is ook een oplossing.
God wil ons Zijn Heilige Geest geven. En de vrucht van die
Geest is liefde voor alles. God vraagt nimmer meer van ons,
dan Hij bereid is ons te schenken.
We lezen vandaag: Lucas 23 112.
Twee
JOHANNESBURG
vooraanstaande leden van de
Nederduitse Gereformeerde Kerk
hebben zich in felle verklaringen
uitgesproken tegen (3e sfeer van
verdachtmakingen en ketterjagerij,
die er op het ogenblik heerst in
hun kerk, de grootste protestantse
kerk van Zuid-Afrika. Het zijn
prof. dr. Ben Marais uit Pretoria
en ds. W. A. Landman, scriba van
de Kaapse synode van de Neder
duitse Gereformeerde Kerk.
In Die Kerkbode, het orgaan van de
Nederduitse Gereformeerde Kerk
schrijft prof. Marais over de „onge
kende veldtocht van verdachtmake-
rij" speciaal in Transvaal: Over de
vorm en omvang, die dit aanneemt,
iou ik pagina's vol kunnen schrij
ven: middernachtelijke telefoontjes
en dreigementen, anonieme dreig
en scheldbrieven, pamfletten, die in
honderd- en duizendtallen onder
schuilnamen en doorspekt met on-
kerkredactie)
Bisschoppen nog vermist
LONDEN Soedanese rege-Kampala. Zij moeten zich echter voort-
ringstroepen zetten alles op alles, jdurend schuil houden voor de Soedane-
om een eind te maken aan de op-
stand in de drie zuidelijke provin
cies. Alle scholen zijn gesloten.
Negentig procent van de bevolking
van Juba, de grootste stad van het
Zuiden, is gevlucht naar Kongo of
Oeganda of houdt zich schuil in de
bossen. Men heeft nog steeds niets
vernomen van de twee vermiste
anglicaanse bisschoppen.
se regeringstroepen.
In Londen heeft dr. John Taylor,
secretaris-generaal van de Church Mis
sionary Society, woensdag een en an
der verteld uit brieven, die het zen
dingsbureau in Engeland hebben be
reikt.
Men heeft zekere aanwijzingen
dat de twee vermiste bisschoppen Jere-
mia Dotiro en Elinana Ngalamoe met
een kleine groep predikanten op weg
zijn naar Oeganda om de hulp in te
roepen van aartsbisschop Brown in
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal: 1. boom, 5. gem. in N
Brab., 8. nagerecht, 10. meisjesnaam.
12. legerplaats, 14. muzieknoot, 15. mand
je, 17. tussenzetsel. 18. vogel, 20. gift
slangetje, 21. sein, 22. deel van een circus,
24. mandje, 26. water in Z.H., 27. reeks,
29. landschap in de Peloponnesus, 31.
beest, 32. soort van duif, 33. deel va
helm. 34. zelfkant
ONTSNAPT
Bisschop Ngalamoe ontsnapte aan
een zekere dood door zijn ambtsge
waad uit te doen en zich ongekleed te
verbergen in een berg bladeren, toen
soldaten de theologische school en de
kerk van Meondri in brand staken en
de christenen daar vermoordden.
De CMS in Londen schat, dat de
helft van de kerken in Zuid-Soedan is
verwoest en dat de meeste predikan
ten en priesters de bossen in zijn ge
vlucht. Een lepra-kolonie is in brand
gestoken en patiënten in een zieken
huis werden doodgeschoten. Andere
plaatsen zijn uit de lucht gebombar
deerd.
De enige kans op een oplossing is
volgens dr. Taylor gelegen in onder
handelingen. Hy sprak de hoop uit, dat
de organisatie voor Afrikaanse een
heid, die deze maand in Akkra zal
vergaderen, haar goede diensten zal
aanbieden om een staakt-het-vuren te
bewerken. Naar verluid zou een derge
lijk aanbod van dr. Nkrumah, de mi
nister-president van Ghana, echter
door de Soedanese regering zijn afge
slagen.
EXTREMISTEN
Intussen neemt de stroom politieke
vluchtelingen uit Soedan toe. Een van
hen, Joseph Odoeho, de vroegere lei
der van de Afrikaanse Nationale Unie
in Soedan, verklaarde dezer dagen in
Londen, dat in de laatste drie maan
den veertigduizend mensen naar Oe
ganda zijn gevlucht. De bloedbaden
van Juba en Wau (waar begin juli in
één week 1421 mensen werden ge
dood) hebben ons allemaal tot extre-
misten gemaakt, die strijden voor onaf-
I hankeliikheid. Alleen de ouderen
vluchten naar Oeganda, zo zei hij.
Volgens Odoeho heeft het leger
slechts controle op de grotere plaat
sen. Sommige garnizoenen moeten uit
de lucht worden bevoorraad. De op
standelingen zouden steeds beter geor-
?aniseerd en bewapend worden door
hulp, die hen via Kongo bereikt.
Beroem n pswerk
Chefarine„4" doet won
deren bij pijn of griep!
Vier middelen In één tablet helpen
elkaar endoen wonderen!
Keurig zakdoosje (ledig) gratis bij
v apotheker of drogist
waarheden en halve waarheden met
de hand of per post worden ver
spreid, fluistercampagnes of de aan
houdende verdachtmaking door mid
del van de dagbladpers.
Predikanten en kerkelijke ambtsdra
gers worden doelbewust in hun ge
meenten en werkkringen ondergra
ven en zijn volkomen weerloos. Som
mige van deze dingen, onder andere
de bezwadderingsveldtochten in de
pers, zijn georganiseerd. Kerkeraden
en gemeenteleden worden tot optre
den aangehitst.
In 95 procent van de gevallen heeft
het niets uitstaande met de leer van
de predikant, diens belijdenis of
christelijke wandel. Het draait alles
om wat gemakshalve genoemd
wordt: „ons beleid".
Wee de predikant, die ook maar in
geringe mate laat blijken, dat hij
alleen maar een vraagteken stelt
achter de wijze, waarop velen de
Bijbel inzake het apartsbeleid ge
bruiken, zo klaagt de hoogleraar.
„Ik ken mijn geliefde kerk niet zo
en ik toil haar niet zo kennen.... Pre
dikanten, die volkomen onberispe
lijk zijn in leer en wandel, worden
onder ons vertrapt en hun bediening
ondergraven. Mogen wij dit als kerk
langer dulden?"
BANG
Ds. Landman heeft in een verkla
ring ook stelling genomen tegen wat
hij noemt de „ketterjacht" en het
..nieuwe McCarthyisme" in de aanval
len op het Christelijk Instituut van
Beyers Naudé. Het Johannesburgse
dagblad Sunday Times wijdde aan de
ze verklaring een uitvoerig commen
taar.
Waarom worden er zulke aanvallen
gedaan op het Christelijk Instituut, zo
vraagt de Sunday Times. Het blad
geeft als reden, dat de extreme natio
nalisten bang zijn voor het Instituut,
omdat zij er geen antwoord op heb
ben. De nationalisten maken aan
spraak op een schriftuurlijke basis
voor hun politiek. Wat Beyers Naudé
doet, is het zetten van vraagtekens bij
de waarde van dit beroep op de Bij
bel.
Zo komt het, dat de nationalisten
van Verwoerd, die tonen niet bang
te zijn voor de oppositiepartijen en
zelfs niet voor de VN, wel het Chris
telijk Instituut vrezen, al heeft dat
maar tweeduizend leden. Want als
de gedachte veld wint, dat de baass-
kap-apartheid geen bijbelse grond
slag heeft, verliest de Nationalisti
sche Partij een van haar sterkste
pijlers. Daarom doet men zijn best
om dit Instituut in een linkse hoek
te drukken.
Sunday Times benadrukt, dat het
Christelijk Instituut niet alle aspecten
de apartheid veroordeelt en
de integratie niet verdedigt, maar
alleen op wijst, dat sommige aspecten
van de Zuidafrikaanse politiek
strijd zijn met de Bijbel.
BELEDIGING
Intussen hebben de directeur van
het ChrlstelUk Instituut, C. F. Beyer;
Naudé, en de voorzitter, prof. A. F.
Geyser, een rechtszaak aanhangig ge-
SGP-raadslid C. N. van Dis meent
(Van onze parlementsredactie)
UTRECHT Religie en politiek
zijn niet te scheiden. De over
heid behoort, als Gods dienaresse,
te streven naar naleving van Zijn
woord en wetten. Deze woorden
sprak het Rotterdamse gemeente
raadslid de heer C. N. van Dis
zaterdag te Utrecht tijdens de
najaarsvergadering van het lande
lijk verband van Staatskundige
Gereformeerde Studieverenigin
gen, die in het teken stond van
de komende raadsverkiezingen.
Het Rotterdamse SGP-raadslid
was van mening dat de gemeenten
de grondstructuur van de Nederland
se staat vormen. De heden ten dage
veel gehoorde klacht dat met na
me de grote gemeenten te weinig
armslag hebben, was volgens hem te
wijten aan de Gemeentewet. In deze
Vertikaal: 2. nobel, 3. landtong, 4.
bloem, 5. zwaardvis, 6. plaats voor die
ren. 7. priem, 9. gemalin van Saturnus,
11. mening, 13. grondstof. 15. zeegroene
edelsteen. 16. keurige, 18. klap, 19. water
in Z.H., 23 plaats in Frankrijk. 24. slaapt
men op 25. stamloze moeraspalm, 27
voorgeschreven kerkgebruik, 28. de
geest van de rijstcultuur (Java), 30. Jon
gensnaam, 31. boom.
Onlo««?n< %'orlffo nnr.To'
Horizontaal: 1. barkas
•gen
da. 5. t.t - apis - Ees. 6. eelt - Maren,
L.S. - talud - la, 8. pen - Nora - ra, 9.
oord - mi - Ger.
Vertikaal: 1 borstel - Po, 2. agentes -
e.o.. 3. rem - aalt - nr.. 4. knaap
tand. 5. are - kim - lom, 6 sier - sa -
Uri, 7. donderdag, 8 oordeel - re, 9.
Klaas - naar.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Oegstgeest (vac. G. F.
Callenibach): H. P. Huisman te Velsen-
N.; te Huizen N.H. (vac. G. H. v. Koo-
ten): C. A. Korevaar te Rotterdam: te
Hulzen-N.H. (vac. G. Boer): L. G. Zwa
nenburg te Stavenisse; te Oosterwolde
(Gld.-verb.): T. Lekkerkerker te Hage-
stein; te Nieuw Amsterdam: G. J. F.
Versteegh te Oudewoude-Westergeest
(Fr.).
GEREF. KERKEN
Beroepen te Borger (Dr.): I. Vergeer
te Tzum (Fr.): te Pieterburen (Fr.):
kand. H. J. Hasper te La Chapelle sur
Aveyron (Loiret-Frankrijk); te Marrum
(Fr.) G. Sinia te Ee (Fr
Aangenomen naar Leiden (vac. dr H.
J. Westerink): D. Kronemeijer te Maas
tricht. die bedankte voor Papendrecht
Bedankt voor Weesp: K. Smit te Voor
schoten.
Uitknippen en op briefkaart plakken a.ub.
IK WERK MEE „n de verdere groei vin de krant.
Uw nieuwe abonnee heet i
Naam
Adres.
Woonplaats»
betaling per. WEEKMAAND/KWARTAAt
Deze nieuwe abonnee werd opgegeven door uw abonnee i
Naam
Adres
Woonplaats»
Ik ontvang als geschenk
HYACINTHENBOl MET HOU# .0» DOKTER ZEGT" II
0EB „DE DOKTER ZEGT" I
TIP-PARADE-TWEE (elk deel Is een (ender) geheel) j
streep door wet u niet wenst.
Nieuwbouwplannen
GU-Amsterdam
AMSTERDAM De universiteit
van Amsterdam heeft bij de minister
O. en W. een plan ingediend voor
de toekomstige bebouwing van hef
Roeterseiland. Het (fasen)plan voor
in de aanleg van een complex dat
an met de bebouwing langs de
Plantage Muidergracht onderdak zal
bieden aan de instellingen van de fa
culteit der wiskunde en natuurweten
schappen, uitgezonderd de biologie.
Hiervoor zijn terreinen in de Water
graafsmeer gereserveerd. Het plan is
ontworpen door architect N. Gawrons-
ki van de Amsterdamse dienst Publie
ke Werken. Als de gebouwen niet
meer geschikt zijn voor hun oorspron
kelijke doel, kunnen zij zonder ingry-
pende veranderingen een andere be
stemming krijgen.
Drie plaatselijke
kerken worden één
COTHAM (Engeland) Drie ver
schillende kerken in het Engelse
plaatsje Cotham zijn overeengekomen,
om aan het eind van dit jaar samen te
smelten tot één verenigde kerk, die
„Christus' kerk van Cotham" zal he
ten.
De gemeenten, die aan dit plan mee
werken, zijn baptisten, congregationa-
listen en methodisten. De predikant
van de nieuwe gemeente zal een bap
tist of een congregationalist zijn. De
eerste predikant, die zijn intree in Co
tham al heeft gedaan, is de congregati
onalist ds. Howard Bryant.
Wat het bestuur van de gemeente
betreft, is bepaald, dat eens in het
kwartaal een ledenvergadering zal
worden gehouden. Predikanten, ouder
lingen en diakenen vormen dan de
kerkeraad, die elke maand bijeenkomt.
Het avondmaal zal telkens worden
gevierd volgens een van de vormen
van dienst, die in de drie kerken tot
nu toe gebruikelijk waren. Bij de be
diening van de doop zal waarschijnlijk
volgens hetzelfde principe worden ge
handeld.
maakt tegen de schrijver van een se
rie artikelen in een kerkelijk orgaan
en tegen de uitgever van het blad we
gens belediging.
De aanklacht betreft prof. A. D.
Pont, hoogleraar in de theologie aan
de universiteit van Pretoria, die een
serie artikelen heeft gepubliceerd in
Die Hervormer, het maandblad van de
(kleine) Nederduitse Hervormde Kerk.
Zij achten zich in hun eer en goe
de naam aangetast door deze artike
len. die verschenen tussen juli 1964 en
juni 1965.
Onbetaalde kerk in Minnentsga
wet is onder invloed van de Franse
revolutie uitgegaan van de fictie dat
alle gemeenten gelijk zijn. Een juis
ter uitgangspunt was naar zijn me
ming de Bijbelse natuurlijke orde
die verscheidenheid laat zien.
POLITIEK
De staatkundig gereformeerden die
nen volgens de heer Van Dis ieder op
te roepen tot het brengen van eer aan
de Schepper. De politiek van de SGP
staat in het teken van het Schrift
woord: „In het houden van Gods gebo
den ligt groot loon". Op grond hiervan
verklaart de partij zich voor strikte
handhaving van de zondagsrust. Zij
wenst rechtmatige vergelding van wets
overtredingen. Men mag niet alle ver
grijpen als ziekte beschouwen. Het
achtste gebod houdt onder meer in dat
de overheid de taak heeft de inflatie
te bestrijden, aldus de heer Van Dis.
(Van onze kerkredactie)
LEEUWARDEN In Amster
dam is de evangelist H. V. gear
resteerd, die in Minnertsga een
kerkje bouwde, schulden maakte,
en niets betaalde. Hij noemde zich
voorganger van de vrije evange
lische gemeente van Minnertsga.
In werkelijkheid bestond deze ge
meente uit een groep mensen die
zich afgescheiden hadden van de
Vrije Evangelische Gemeenten.
Voor deze evangelist gold reeds
eerder' een 'spreèkverbdd in de
Bond van Vrije Evangelische Ge-
meeriten.
Onder de indruk van zijn preek-
gaven sloegen een veertigtal inwoners
van Minnertsga, die kerkelijk onder
de vrije evangelische gemeente van
Franeker vielen, geen acht op de
waarschuwingen. Het gevolg was een
scheuring in de vrije evangelische ge
meente en deze evangelist werd hun
voorganger.
Hij stelde voor een kerk te bouwen.
Veertig procent van de bouwkosten
zou hij zelf dragen en zestig procent
zou door het Nederlands Evangelisatie
Team geleend worden. H. V. is ex-
penningmeester van deze landelyke
evangelisatieorganisatie.
Het gebouw werd officieel in ge
bruik genomen. De mensen die daar
kerkten collecteerden ijverig voor de
aflossing van de schuld en gaven
bovendien nog voor de actie Brood
nodig, die op het ogenblik ook in op
spraak is. Nu is gebleken dat het geld
Voor blindenwerk
in Perzië 450,-
UTRECHT Tot nu toe heeft
de actie van dr. J. van Weelden
oogarts voor blindenbij-
bels in Perzië f449.50 opge
bracht. Uit de cijfers blijkt, dat
dit nog maar een druppel is op
een gloeiende plaat!
Zoals bekend probeert dr. Van
Weelden tijdens zijn verlof in
ons land geld bijeen te krijgen
voor een braille-drukkerij en
het uitgeven van braille-bijbels.
Hiervoor zijn echter grote bedra
gen nodig. Voor de drukkerij
moet nog f8.000 komen en voor
de bijbels f 30.000.
Het gironummer 8685 met ver-
melding Blindenwerk
Iran ten name van de Generale
Diaconale Raad te Utrecht staat
daarom nog altijd open.
(Van een onzer verslaggevers)
HILVERSUM De jaarvergadering
van de CEFA, die zaterdag in het
Jeugdcentrum gehouden werd, stond
uiteraard geheel in het teken van de
oprichting van de Stichting Cefa-Film-
vorming, die het vormingswerk van
de Cefa geheel voor haar rekening zal
nemen.
In een geanimeerde discussie schaar
de de vergadering zich in dit opzicht
achter het beleid van het hoofdbestuur,
dat wederom door voorzitter D. Boon
op joviale en hartelijke wijze werd
uiteengezet. Spontaan zegden verschil
lende afdelingen staande de vergade
ring financiële steun toe voor het werk
van de jonge Stichting.
De exploitatie van de filmverhuur
van de Cefa is het afgelopen jaar
zo bevredigend geweest, dat een be
langrijk bedrag bestemd kon worden
voor de start van het werk van de
Stichting. Uiteraard zal dit bij lange
na niet voldoende kunnen zijn, maar
op een desbetreffende vraag uit de
vergadering kon voorzitter Boon
mededelen, dat hij wat betreft de
aangevraagde rijkssubsidie na be
sprekingen op het departement zich
hierover volkomen gerust kon voe-
len- j
De voorwaarden voor een goed tunc-
tioneren van de Stichting Cefa-Film-
vorming zyn hiermede geschapen. Men
heeft dan ook reeds vergevorderde
plannen, want in de eerste plaats wil
de Stichting door het beleggen van ka-
derdagen in verschillende weekeinden
het werk onder de 500 cursisten van de
nu juist be-eindigde filmcursus Boeien
de Beelden een goede afronding geven
en voorts wil men door het stichten
van een documentatie-centrum en
door het geven van kadercursussen
voor predikanten, onderwijzend perso
neel jeugdleiders, enz. de filmvorming
praktisch ter hand nemen.
De vergadering, die zich mocht ver
heugen in een goede opkomst, gaf
blijk de noodzaak van de nieuw inge
slagen weg terdege te beseffen en daar
van harte achter te staan. Het is. al
dus voorzitter Boon, in deze tijd van
„Bedreigd bestaan", zoals hij zijn in
leiding getiteld had, ten enenmale
noodzakelijk, dat door de Cefa het
filmwezen als zodanig op een critische
wijze wordt begeleid en de mer
geleerd wordt films te „zien", opdat
men op een positieve wijze eigen
standpunt leert versterken.
De Cefa-afdelingen in het land zul
len nader over de nieuwe etappe, die
men met het oprichten van de Stich
ting Cefa Filmvorming is ingeslagen
worden ingelicht. Ook dat is nodig,
want er zyn afdelingen, die werke
lijk aan een nieuwe stimulans toe zyn.
Van de nieuwe films, waarover de
Cefa thans de beschikking heeft, wordt
vooral de documentaire in kleuren
over John F. Kennedy „Years of Light
ning, Day of Drums" blijkens de vele
door deze evangelist niet werd afge
dragen, dat geen van de rekeningen
voor het gebouw zyn voldaan. Reeds
vrijdag publiceerden wij dat H. V. met
de noorderzon uit Minnertsga was ver
trokken.
Broodnodig
In Leeuwarden verklaarde de offi
cier van justitie, mr. H. W. Kuipers
dat het niet onmogelijk is dat de moei-
lykheden by de actie Broodnodig van
het NET verband houden met de han
delingen van de gearresteerde evan
gelist. Deze actie voor hulnverlening
werd opgezet voor het NET door een
broer van H. V.
Inmiddels staat het keurige houten
kerkje in Minnertsga léeg. Er worden
reeds enige weken geen diensten meer
gehouden. Naar wij vernemen hebben
de daar kerkende gelovigen de sleutel
gezonden na''- Emmeloord waar het
NET is gevesl ?d. Zij bezitten het geld
niet om de schulden te betalen. Boven
dien is er nimmer een gemeente ge
ïnstitueerd en evangelist H. V. is er
ook nimmer als voorganger bevestigd.
Patriarch verliest
proces om kerken
ISTANBOEL Een Turks ge
rechtshof heeft uitgesproken, dat'
twee kerken in de Galata-wijk in
ïrianboel rechtens toebehoren aan de
.Turks-orthodoxe beweging". Het hof
baseerde *Hn uitspraak op infonnatle
van het kadaster, die het eigenaar
schap zou hebben bewezen.
Gelijk wij verleden week bericht
ten. is het conflict tussen patriarch
Athenagoras van Konstantinopel (Is-
tanboel) en de Turkse regering voor
ongeveer vijftig personen aanleiding
geweest, om zich af te scheiden en de
„Turks-orthodoxe beweging" te stich
ten. Met steun van de politie verkre
gen zij het gebruik van twee kerkge
bouwen, die tot dusver aan het pa
triarchaat toebehoorden.
In de dagen rond de Turkse verkie
zingen plaatste de politie een wacht
bij de ingang van de residentie van
de patriarch. Ieder, die naar binnen of
naar buiten wilde gaan moest zich
legitimeren en verscheidene personen
kregen geen toestemming, om het
gebouw te betreden. Volgens de poli
tie was deze wacht een voorzorgs
maatregel. om het patriarchaat te
beschermen. Van de kant van pa
triarch Athenagoras is echter ont
kend. dat om een dergelijke „bescher
ming" was gevraagd.
Brieven die niet zfln voorzien
van naam en adres kunnen niet
In behandeling worden genomen.
Geheimhouding Is' verzekerd. Vra
gen die niet onderling met elkaar
In verband staan moeten ln af-
Vraag: Bij welk inkomen moet eei
ongehuwde op 65-jarige leeftijd ia
komstenbelasting betalen?
Antwoord: Voor ongehuwden bovei
65 jaar begint voor het jaar 1965 d
belastingheffing bij een inkomen vu
ƒ3951. Voor dit jaar geldt reeds dj
verhoging van deze belastingvrij
voet welke uit de laatste belastingvejw
laging voortvloeit, ook al is die verl».
ging zelf nog slechts voor 50 pet. it
werking getreden. Voor 1963 en 1964 1
jaar de belastingheffing bij 2700.
Vraag. Binnenkort wil ik een scoot
er kopen. In de folders wordt het
aantal pk's en het verbruik per 101
km gemeten volgens Cuna-normn
Wat houden deze normen in? i
Antwoord: De meetmethode volgen» fa
Cuna-normen is een Italiaanse metho- m
de. De Duitse methode, die ook vet!
in Nederland wordt toegepast, gai:
volgens Din-normen. Het zou een t»
ingewikkelde en te uitvoerige uiteen
zetting worden voor deze rubriek oo
te vertellen, wat deze normen inhou-
den bij het meten van het aantal pk»
Het meten van het verbruik volgeni
Cunanormen gaat als volgt: Men rijd!
2/3 van de hoogste snelheid met wind
stil weer over een vlakke weg, zondtr
te schakelen, remmen of snelheid t»
vermeerderen. Volgens deze normen
is het benzineverbruik natuurlijk gun
stiger dan onder normale omstandig-
veerster". Zij was 5 weken ziek en
werd wegens te lange ziekte ontsli-
gen. Kan dat?
Antwoord: Een dergelijk ontslag
niet geoorloofd. Zij wende zich t<ü
het gewestelijk arbeidsbureau. Me»
vraagt zich ook hier af, hoeveel men
sen nog niet weten dat er bona fidt
vakverenigingen zijn.
Vraag: We hebben een ficusplant
die nu al acht jaar is en nu een metet
zestig hoog is geworden met zes ei
twintig mooie glimmende bladeren
Maar nu heeft de plant een zijscheut
die ter hoogte van dertig centimete
uit de stam komt en ook al een vijfde
en hoe moet dat gebeuren? Kan dit
door gewoon af te snijden of is daar
voor een andere behandeling nodig?
Antwoord: U kunt deze zijscheï
inderdaad stekken als de plant min o!
meer in een rusttoestand verkeert
daar stekken van een sterk groeiend»
plant moeilijk wortelen. U houdt hier
voor de ficus wat droog. Na enkel»
weken snijdt u de tak dan onder eei
blad vrij schuin af en liefst op hel
houtige gedeelte, daar u dan minder
last van rot zal hebben.
Om het zogenaamde bloeden tegn
te gaan dompelt u het ondereind ii
scheip zand, sigarenas of houtskool-
poeder. Ook de wond op de oaói
stam moet u aldus behandelen.
Vervolgens zet u de stek in een Uw
water om te wortelen, wat meestil
heel goed gaat. Ook kunt u stekken
in een pot met zandige grond. Dair
de bladeren nog al veel plaats inne-
men. zet u er een stokje bij en bindt
daaraan de opgerolde bladeren mei
raffia vast. Voor een vlotte beworte-
ling zet u er vervolgens een hoes v
plastic overheen. U zet de stek op e
warme plaats, uit de zon. De beworte- K
ling kan in beide gevallen ongeveer
een half tot een heel jaar duren. Zo-A
dra de wortels goed uitgegroeid zijn
moet u de plant oppotten in voeda- n
me grond.
aanvragen zeer gewaardeerd.
Diepe indruk maakte daarna op de
aanwezigen de nieuw uit te brengen
film: „Een moeder klaagt aan", waar
in het probleem van een zedendelict
met een klein meisje aan de orde werd
gesteld.
ROME Het instituut van priester-arbeider, dat voorheen
vooral in Frankrijk toepassing vond, doch dat in 1959 door het Va-
ticaan werd verboden, keert terug. Volgens een in Rome uitgegeven
verklaring mag een klein aantal priesters weer tegen loon en in
volledige daktaak in fabrieken en havens gaan werken. Zij dienen e-m
geschikte voorbereiding te ondergaan en geen leidende vakbonds
functie te vervullen. De priester-arbeiders, die wel het lidmaatschap
van vakbonden mogen aannemen, moeten contact houden met andere
priesters in hun werkgebied.
De betrokken bekendmaking werd zondag aan de Franse persvertegen
woordigers door het Vaticaan verstrekt.
Toen het instituut van priester-arbeider, die in overall of mijnwerkers-
kleding met andere arbeiders samenwerkte, werd opgeheven telde het hon
derd geestelijken in verschillende Franse industriegebieden. Een van hun
doelstellingen was de invloed van het communisme op de arbeiders te ver
minderen. Volgens sommigen waren enkele priesters echter plaatselijke
functionarissen van communistische vakbonden geworden en hadden zy
deelgenomen aan stakingen. Paus Johannes maakte, tot verbazing van ve
len, toen een einde aan deze mogelijkheid.
Vijf predikanten over
Ds. Aangeenbrug
met emeritaat
(Van onze kerkredactie)
RIJSSEN Naar wij vernemen b
ds. D. L. Aangeenburg, de 74-jarip
nestor van de predikanten der Gerefor
meerde Gemeenten in Nederland, voor
nemens met emeritaat te gaan om ge
zondheidsredenen.
Daarmee zal het aantal dienstdoen
de predikanten in deze kerkformatie,
dat juist dinsdag weer op zes was
komen door de intree van kand. J-
Pannekoek te Terneuzen, weer dalen
op vijf. De Gereformeerde Gemeenten
in Nederland (niet te verwarren mei
de grotere groep Gereformeerde Ge
meenten) tellen 49 gemeenten met sa
men ruim 14.000 leden.
Naast de 71-jarige dr. C. Steenblok
te Gouda worden deze gemeenten be
diend door vier jongere predikanten,
te weten ds. M. van Beek te Alblasser-
dam, ds. F. Mallan te Veenendaal, ds-
J Pannekoek te Terneuzen en ds. C
van de Woestijne te Barneveld. Eer.
tweede emeritus-predikant is ds. T
Dorresteyn, te Opheusden, die op het
ogenblik zeer ernstig ziek is.
Dirk Leendert Aangeenburg werd 11
april 1891 te Hillegom geboren Op 8
juni 1930 werd hij lerend ouderling in d»
christelijke gereformeerde kerk var
Nieuw-Vennep. Als zodanig vertrok hij
in 1934 naar Leerdam. Daar trad hij op
23 november 1941 met de gehele kerke
raad en ongeveer 250 leden uit het kerk
verband. Na een half jaar (op 30 april
1942) werd de gemeente in het verband
van de Gereformeerde Gemeenten opgt-
Ds Aangeenburg. die leerend ouder
ling bleef, ging studeren aan de Theologi
sche School te Rotterdam. Hoewel hij
reeds 22 juni 1944 zijn kandidaatsexamei
aflegde, duurde het door de oorlogsom
standigheden tot 14 februari 1945, dat hij
als predikant kon worden bevestigd l»
Leerdam. In 1946 vertrok hij naar Dor
drecht, welke gemeente hij in 1950 ver
wisselde voor Terneuzen.
In
tot
Theologische School, waarvan het mode-
ramen van de generale synode uitsprak
dat zij „geacht worden zich buiten hol
kerkverband te hebben geolaatst" en dui
niet meer het Woord mochten bedienen
wegens hun verzet tegen de ontheffing
van dr. Steenblok als docent.
In de kerkgemeenschap, die hierdoor
ontstond, de Gereformeerde Gemeenten
In Nederland, is ds. Aangeenbrng lid v»n
vele depntaatschappen en commissie*.
Voorts Is hij vaste medewerker van hel
weekblad De Wachter Slons. In 1961
deed hij zin intree te Rijssen.