Veel bereikt, maar nog een lange weg voor ons Jubileumfeest Bartiméus bracht bijna miljoen op DS. BOENDERMAKEB GEPROMOVEERD VROLIJKE VIJFTIGSTE VERJAARDAG Puzzelhoek DUET NYLONS Terug naar basis waarop wij in 1944 stonden' TRADITIES EN TOEKOMST Huwelijk in twee kerken Nieuwe boeken VRIJDAG 22 OKTOBER 1965 Een woord voor vandaag In het vierde hoofdstuk van de brief aan Efeze citeert Paülus Psalm 68 op een heel merkwaardige wijze. „Opgevaren naar de hoge voerde Hij krijgsgevangenen mede, gaven gaf Hij aan de mensen", zegt hij. Maar David, die waarschijnlijk de intocht van de ark in Jeruzalem bezingt, riep uit: „Gaven ontving Gij". Hoe kwam Paulus er toe dit ontvangente veranderen in het tegenovergestelde „geven"? De oplossing ligt in II Samuel zes. Daar lezen we dat toen de ark Jeruzalem ivas binnengebracht David vredeoffers en brandoffers bracht. God ontving deze gaven van de mensen. Dat zingt David later uit. Maar de koning deed meer. Als de offers gebracht zijn, schenkt hij het vlees van de offers dat niet op de altaren is verbrand aan de mensen. Er wordt een groot „heilig avond maal" gevierd. Dit verhaal doet denken aan het offer van Christus aan het kruis. En zo legt Paulus het ook uit. Christus riep uit: „Vader in uwe handen beveel ik mijn Geest." En het is die Geest, de Geest van Christus, die God met Pinksteren schenkt aan Zijn gemeente. God ontving de offergave van de Heiland. God deelde uit van die offergave. De komst van de Heilige Geest staat niet los van het kruis van Christus. We ïezen vandaag: Lucas 22 24-38. Dr. King tot VU-studenten (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Vurore noemden de studenten van de Vrije Universiteit hun lustrumprogramma. Furore maakte gistermiddag dr. Martin Luther King. Met een ovationeel applaus dankten de studenten hem voor zijn rede in de grote zaal van Krasnapolsky. „We hebben veel bereikt in onze strijd voor gelijke rechten, heel veel," zei deze negerleider, „maar we hebben nog een lange weg voor ons, een zeer lange. Er worden de laatste jaren geen negers meer gelyncht, maar negers en blanken die pleiten voor onze bur gerrechten, worden nog wél wreedaardig vermoord." In de laatste vier a vijf jaar zijn 26 van hen om het leven gebracht. Slechts één moordenaar werd ver- oordéeld tot 25 jaar gevangen schap! Verder waren er geen ver oordelingen. Er heerst nog geen recht. Optimisme zou gevaarlijk zijn. v De nieuwe eredoctor van de Vrije Universiteit koos een bijbels beeld: We zijn opgetrokken uit het Egypte van de slavernij, we hebben gedoold door de woestijn van de apartheid. Nu staan we aan de grenzen van het beloofde land van de integratie. ZELFRESPECT Een jaar voor de Pelgrimvaders naar de Verenigde Staten kwamen werden de eerste negers aangevoerd. En oude wet zei, dat zij geen burgers n van dit nieuwe land, maar slechts bezit; dingen om te gebruiken, geen mensen om te respecteren. Het gevolg was dat vele negers het geloof zichzelf verloren. Maar de tijden zijn veranderd. Twee wereldooiiogen zijn ook de ger niet zonder meer voorbijgegaan. De auto stelde hem in staat om te reizen, de schoolopleidingen werden verbeterd, zijn economische omstan digheden gaven hem een nieuw uit zicht. Hij begon te voelen dat hij iemand" was. Gods Woord zei Hem, 'dat alle rassen voor God gelijk zijn. Hij ontdekte weer zijn waarde en waardigheid. Hij vond een nieuw zelfrespect. Vandaag zijn er nieuwe negers die weten wat zij willen. (Van een onzer verslaggeefsters) TTILVERSUM Gisteren is het gouden jubileum gevierd van Tl Bartiméus, het christelijk instituut voor blinden en slechtzienden te Zeist. De Expohal in Hilversum was omgetoverd in een grote glazen feestzaal, gevuld met vierduizend aanwezigen. Buiten scheen vrolijk de zon op de vlammende herfstbladeren en vlaggen wap perden in allerlei kleuren. Alles en iedereen heeft meegewerkt om de vijftigste verjaardag van Bartiméus een geslaagd feest te doen zijn. Want dat is het geworden. Niet het minst doordat bijna een mil joen gulden is binnengekomen voor hét nieuwe instituut in Doorn voor meervoudig gehandicapte blinden. ONTPLOOIING Staatssecretaris C. Egas van cultuur, recreatie en maatschappelijk werk noem de de groei van het instituut. In 1915 is begonnen met zeven leerlingen, in 1956 kwam er een slechtzienden school bij, in 1961 werd de Ehze te Alemen in gebruik genomen voor meervoudig gehandicapte blinden, in 1964 de Springplank te Doe- 'tlnchém, alweei* voor meeiVoudig gehan dicapte blinden. Het verschijnsel doet zich namelijk voor, dat het 'aantal blinde kinderen afneemt, maar meervoudig ge handicapte blinden toeneemt. Over enige jaren hoopt men dan ook in Doorn Kru is woord-puzzel zonder zwart Horizontaal. 1. sloep van een zeeschip. - ligplaats voor schepen. 2. lichaamsdelen - onderaards afvoerkanaal. 3. plaats in Duitsland-deel van de mast. 4. grappen maker-eerwaarde Heèr (afk. Lat) - af korting van dona. 5. geheel de uwe (afk. Lat.) - de heilige stier der oude Egyptenaren-buurtschap onder de Drent se gem. Borger. 6. verdikking der opper huid-plaats in N. Brab., 7. staat soms boven drukwerk-berm van een weg-mu- zieknoot. 8. puntig voorwerp-meisjesnaam- oude Egyptische zonnegod. 9. plaats of plek-muzieknoot-jongensnaam. Vertikaal. 1. schuier-rivier in Italië. 2. vertegenwoordigster - en omstreken (afk.), 3. deel van een auto-koemestvocht- r.ummer (afk.). 4. jongen - deel van het gebit. 5. verouderd woord voor boos- horizon-duikereend. 6. opschik-welaan- kanton in Zwitserland. 7. dag der week. 8. mening-muzieknoot. 9. jongensnaam- akelig. Oplossing vorige nur.r.ot 1. som, 2. sta, 3. wee, 4. hel, 5. nul, 6. abt, 7. toe, 8. pro, 9 gom, 10. les, 11 dun. Vertikaal 12 STEENBERGEN. vierhonderd van deze kinderen op te kunnen nemen. Hij stelde, dat alle ge handicapte medemensen recht hebben op ontplooiing voor zover mogelijk. In de dankdienst, voorgegaan doos ds. A. de Vries, directeur van het instituut, sprak deze over de tekst: Mijn genade is u genoeg. Medewerkende waren het Bartiméuskoor, sopraan Dé van Oenen, organist Stoffel van Viegen en het koperkwartet van de NCRy. De {ïeer Mees van Huis, die het koor dirigeerde werd verrast met een zilvéren exèm- plaar van de jubileum grammofoonpla ten van Bartiméus. Een welkomstwoord sprak mr. H. B. van Rhijn, die prof. mr. I. A. Diepenhorts als voorzitter de vereniging is opgevolgd. ZIE 7 PNT Het overige gedeelte van de dag werd in beslag genomen door een bont feestprogramma. Leerlingen van Bartiméus waren echte cowboys geworden, een klokkenlied werd ge speeld en een Bartiméus-canon gezon gen VLOOTSCHOUW „Kapitein" Johan Bodegraven, voor het eerst in uniform met goud op de mouwen nam de vlootschouw van de Nederlandse provincies af. Alle pro vincies waren vertegenwoordigd door jongens en meisjes verkleed in ver schillende kostuums of vermomd als eieren en dergelijke. De bedragen die bijeen werden gebracht waren af te lezen van de patrijspoorten van de grote stoomboot. Ook de heer P. Bot uit Flakkee was met zijn wagen met maquette van het instituut in Doorn naar de radiostad gekomen. Samen met zijn vrouw verschillende jonge dochters in Flak- kese dracht. Trots konden zij 27.000. overhandigen. De wagen laat hij ach ter, maar hij blijft doorgaan. EINDBEDRAG Namens de oudercommissie werd 12.370,09 overhandigd en met verschillende andere giften toen het bedrag bereikt van 916.642,20. Ver leden jaar werd bekendgemaakt dat een miljoen nodig was om met de bouw te starten in Doorn. Inmiddels is dit bedrag echter door kostenver hoging anderhalf miljoen geworden. Het hele project moet in totaal ruim achttien miljoen kosten. Jules de Corte speelde en zong gisteren de- nummers, die op het plaatje staan, dat speciaal voor Bartiméus is gemaakt. Hij was een van de vele musici, die 's middags de toon aangaven. Tobi Rix zorgde voor dolle pret, samen met zijn zoon, evenals de Kamé's. Het tamboer en trompetterkorps van de cavalerie uit Amersfoort zprgde yoor mars Het Heldrht meisjeskoor ó:1a Punt vulde de gaatjes steeds op. Na afloop van het feest volgde receptie. t spaar plezierigmet met gratis waardezegels van, 15 en 25 ct. vraag vooral om DÜET-spaarKaart King ging met zevenmijlslaarzen door de Amerikaanse negergeschie denis: Voor de burgeroorlog was hij bezit, geen mens. 1 In 1896 sprak het opperst ge rechtshof uit dat er wel een ge scheiden, maar ook een gelijke ont wikkeling moet zijn voor blank en bruin, het dogma van de apartheid. In 1954 herriep dat gerechtshof die uitspraak. Het begin van het einde van de apartheid brak aan. In 1964 werd Kennedy's wet van de burgerrechten aangenomen. In 1965 werd het stemrecht kregen. ONGESCHOOLD Wij zijn ver gekomen, maar nog niet ver genoeg. In het zuiden wonen nog steeds 4 miljoen stemgerechtigde negers die niet als zodanig staan geregistreerd. Het nationale inkomen van de negerbevolking bedraagt 30 biljard dollar. Maar nog altijd verdie nen 43 procent van de negers minder dan 2000 dollar per jaar, tegen 17 procent blanken. Nog altijd verdienen 20 procent negers minder dan 1000 dollar, tegen 6 procent blanken. Nog altijd moeten de negers als ongeschool de arbeiders tewerk worden gesteld, omdat er geen vakopleidingen voor hen zijn. En met de automatisering zijn zij degenen die straks op straat zullen staan. Dat maakt velen bitter. Gerei, kerk vrijg.) van Schiedam: EINDHOVEN De Technische Hoge school. die volgend jaar haar tweede lustrum viert, bestelt nog dit jaar een kleine kernreactor. In 1967 moet de reactor klaar komen. De naam is Athene, hetgeen betekent: Atoomreactor (Van een medewerker) SCHIEDAM „Als u terug zou keren tot de basis waarop u en wij in 1944 stonden, dan zouden de samensprekingen onmiddellijk moeten beginnen. Maar om onno dige teleurstellingen te voorkomen is het goed nu al te wijzen op de vele moeilijkheden die rond 1944 en na die tijd zijn ontstaan." Aldus schrijft de kerkeraad van de geref. kerk (vrijgemaakt) van Schiedam aan die van de plaatselijke kerke raad van de geref. kerk, die zoals gemeld de schorsingen van twintig jaar geleden niet meer voor zijn rèkening meent te kun nen nemen. De geref. kerk (vrijg.) is met name verontrust over „de stpeds sterker Eindhoven Nederland. Met de aankoop is "a® ^as, drie a vier miljoen gulden gemoeid. wordende aandrang binnen de Gere*- Kerken om zich bij de Wereldraad IsoglaS VOORZETRAMEN 's Zomers koel en 's winters Geluiddempend Het Isoglas voorzetraam is draa een venster of deur. Vraagt inlichtingen Karei Doormanlaan 5 Aerdenhout 02500-43703 van Kerken (met zijn oecumenisme om niet te zeggen syncretisme) aan te sluiten. Wij menen u te moeten waar schuwen voor al te grote voortva rendheid. Er is na 1944 te veel veran derd om in een ogenblik weer te kunnen herenigen". Uitvoerig gaat de vrijgemaakte kerkeraad in op de tweevoudige oor zaak van de scheuring binnen de Geref. Kerken in 1944, aan de ene kant de leer en aan de andere kant de Regering van de kerken. In de brief Uitknippen en op briefkaart plakken a.u.b. IK WERK MEE aan de verdere groei van de krant. Uw nieuwe abonnee heet Adres Woonplaats t betaling per, WEEK/MAAND/KWARTAAL Deze nieuwe abonnee werd opgegeven door uw abonnee t Naam Adres. Woonplaats Ik ontvang als geschenk HYACINTHENBOl MET HOU-# „DE DOKTER ZEGT" II 0Ep „DE DOKTER ZEGT" TIP-PARADE-TWEE (elk deel is een (ander) geheel) streep door wat u niet wenst. worden tal van voorbeelden genoemd van de synode van Assen in 1926 (het bezwaarschrift tegen de leer van dr. Geelkerken), waaruit blijkt „dat er toen reeds een bazige geest in de Geref. Kerken was binnengedrongen", Tien jaar later, in 1936, aldus gaat de brief verder, heeft een generale synode zich opnieuw schuldig gemaakt aan machtsaanmatiging. De synode van Amsterdam heeft toen de kwestie de leergeschillen besproken zonder dat dit door de kerken opgedragen was. „Vanaf die tijd is een stroom leed gaan vloeien over de arme Geref. Kerken". „Van de dwang waarmee de leeruit- spraken van 1944 steeds werden ge handhaafd, is nooit iets wezenlijks afgedaan. Denk hierbij maar aan beschamende geschiedenis van Vervangingsformule en daarna van de terzijdestelling hiervan in 1959". De kerkeraad constateert tenslotte dat er in feite niets nieuws wordt geschreven (in de „synodale" brief). Men heeft herhaald wat reeds op 4 september 1944 (daags na de eerste vrijgemaakte kerkdienst) werd ge schreven. Toen werd gevraagd: verzoenen en dan slechts op voorwaarde: Gods Woord, de drie Formulieren van Enigheid zonder toevoegsel en de naleving van de geref. kerkenordening". Dit oude voorstel wordt nu opnieuw gedaan, meent de kerkeraad van de geref. kerk (vrijg.) van Schiedam. Beroem nnswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Ingen (toez.): H. J, Groenewegen te Oosterland; te Vinke- veen: J. Vos te Rijssen. Bedankt voor Ameide-Tienhoven: G. J. J. Jansen te Benschop. Evangeliebediening Toegelaten tot de evangeliebediening: jhr. mr. A. M. A. de Beaufort Langbroekerweg 43, Neer- langbroek; H. D. v. Hoogstraten, Saffier laan 45, Utrecht; W. E. Steenbeek, Zwanendreef 1. Lisse; W. A. Vlasblom, Nieuwenhoornstraat 45a, Rotterdam. GEREF. KERKEN Beroepen te Arum, te Metslawier, te Nederhorst den Berg en te Wirdum: kand. H. H. Wind te Zwolle. Bedankt voor Augustinusga-Surhuizum: G. Haaksma te Nieuw-Amsterdam; voor Gorinchem (3e pred.pl.): W. v. d. Zwan te Weesp. CHRIST. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Katwijk a. H. C. v. d. Ent te Middelharnis. Tweetal te Noordeloos: M. C. Tanis te Barendrecht eo P. v. Zonneveld te Bennekom. KRITIEK Duidelijker nog dan op de perscon ferentie op Schiphol gaf King ant woord op de kritiek van sommigen. Men zegt dat wij te veel haast maken. De tijd moet het probleem oplossen. Maar de tijd is niet neutraal. De tijd staat meestal aan de kant van het kwade en niet van het goede. We moeten de tijd helpen en beseffen, dat de tijd altijd rijp is om het goede ta doen. Maar we zullen, zei King, aan het principe van vreedzaam verzet vast moeten houden. Ik geef toe dat een revolutie wel een tijdelijke overwin ning kan brengen, maar zij kan geen vrede scheppen. Revolutie schept meer sociale problemen dan zij oplost. Door vreedzaam verzet moeten we ons donkere verleden in een lichte toekomst herscheppen. SANCTIES Aan het slot van zijn rede ging. hij even in op de strijd van de negers voor gelijkheid en vrijheid in twee landen: Rhodesië en Zuid-Afrika. De mensen van goede wille moeten op staan voor het recht, zei hij. Nu is de tijd aangebroken voor de Mje^nifinsheid^on} fijn! verontwaardi ging'uit te schreeuwen. Maar er moet niet slechts geschreeuwd worden. De ■tijd - is - rijp om deze landen onder economische druk te zetten. Als de Verenigde Staten en Engeland weige ren zouden uit Zvia-Afrika te impor teren veranderde de situatie daar in een oogwenk. Vergeet niet dat de weigering om met het kwade samen te werken evenzeer een morele deugd is als het goede te doen, besloot dr. King. V rij-evangelisch e vrouwen bijeen Dr. King sprak gisteren op de 555ste vergadering van het stu dentencorps aan de VU. Het mooie getal deed onmiddellijk de vraag opkomen hoeveel on belangrijke vergaderingen er in de afgelopen tijd niet zijn ge houden om juist dat mooie getal te krijgen. In Krasnapolsky hing de typi sche sfeer van een studentenbij eenkomst. Daar waren de on vermijdelijke streepjesbroeken en zwaluwstaarten, daar warén de linten en penningen van „ge zagsdragers", daar was de on verstaanbare aankondiging van iedere gast, of hij nu een be stuurlid van een studentenver eniging uit Tilburg was, de perschef van de VU of de gar nizoenscommandant van Am sterdam. En zoveel tijd was nodig om alle belangrijke gasten een voor een, en met tussenpauzes naar hun plaats te leiden dat de voor halftwee aangekondigde verga dering traditiegetrouw een uur te laat begon. Dr. King maakte zijn verontschuldiging dat hij wat al te lang was opgehouden op het paleis Soestdijk. Hij had dat niet behoeven te doen. De vergadering zou anders ook niet veel vroeger zijn begonnen. En terwijl King sprak bleef de voorzitter al even traditiege trouw staan, als was er even iemand aan het woord voor een tussenopmerking en wachtte hij tot de vergadering weer kon worden voortgezet. We gunnen de studenten hun jaquetten, hun quasi-officiële vergaderstijl en hun mores. Maar het contrasteerde gisteren al te fel met de werkelijkheid en met de woorden van deze strijder voor het recht, die wil breken met de valse mores van het verleden en een nieuwe toekomst zoekt voor de rechte lozen. Had de voorzitter van de senaat van het corps nu maar een echt dankwoord gebracht, waaruit de buitenstaander kon merken, dat men meer wilde doen dan alleen maar belang stellend kennis nemen van wat dr. King had te zeggen. Geluk kig gaven de leden van het corps hun antwoord, een over weldigend applaus dat minuten lang duurde en dat King deed voelen: Wij leven mee met Door middel van een walky- talky gaf de Amsterdamse wet houder van publieke werken, drs. R. J. de Wit, gisteren aa.n beiaardier Kees Roelofs het sein dat hij kon beginnen. Voor het eerst speelde weer het hemony- carillon van de Oude kerk, dat „Praktische scholing van economen is achtergebleven" TILBURG Hoofdthema van dl 23ste hogeschooldag aan de katholieki hogeschool te Tilburg was een forum discussie over een rapport over de stu dieduur en het studieprogramma vai de economen aan de hogeschool. Duide lijk werd aangetoond, dat lang niet alle sprekers het eens waren met de is het rapport voorgestelde studieverkor ting tot vier jaar en de „stroomlij ning" van het studieprogramma dooi o.m. weglating van vakken, ingesteld op de algemene vorming. Uitgangspunt in het rapport was, dat circa drie op dt vier afgestudeerde economen in het bedrijfsleven eéh plaats vinden, waar bij ze de ondervinding opdoen, dat di praktische scholing in te grote mate achtergebleven. Luthers commentaar op Hebreeën I he M|0 i (Van een medewerker) DORDRECHT Voor de maal heeft de ring Zuid-Holland de Vrije Evangelische Gemeenten een gewestelijke vrouwendag gehouden. Ruim tweehonderd dames, onder meer uit Rotterdam, Den Haag, Gouda en Zwijndrecht, waren naar de Opstan- dingskerk in Dordrecht gekomen om daar het geloof en de gemeenschaps band te versterken. De plaatselijke predikant, ds. Jac. Verboom, hield een op de praktijk gerichte toespraak, getiteld Het leven voor elkaar. Ds. Verboom vestigde er de aandacht op dat het doel van het leven is leven voor de Heer. Dit is echter alleen maar mogelijk door met elkaar en voor elkaar te leven. De Heiland heeft hier zelf op gewezen Wie een christenvrouw wil zijn moet kunnen liusteren, elkaar verdragen en zich voor een ander openstellen. Zij moet zichzelf verloochenen en leven voor de ander. Dit houdt in dat zij moet trachten de ander te redden en dichter bij God te brengen. Mevrouw F. van der Veen-Vorsteveld vertelde over het leven van de vrouwen in de Kongo. Ruim tien jaar heeft zij in de Kongo gewerkt en nu is zij met haai man. een zendingsleraar, met verlof. De bijeenkomst, die was geopend door mevrouw W. J. Verboom-Corstanje. werd afgewisseld met declamatie, zang en pia nospel. AMSTERDAM De Evangelisch- lutherse predikant van Naarden- Bussum, ds. J. P. Boendermaker, is vanmiddag aan de Gemeentelijke Universiteit van Amsterdam ge promoveerd tot doctor in de theo logie. Na verdediging van zijn proefschrift: „Luthers commentaar op de Brief aan de Hebreeën 1517- 1518" overhandigde de promotor, prof. dr. W. J. Kooiman, hem de bul. Als par any mf en traden op J. Blase en dr. F. van Raalten. In zijn dissertatie wijst ds. Boenderma ker erop dat bij de beoordeling van het commentaar van Luther op Romeinen terdege in het oog gehouden moet wor den dat Luther bezig is met schriftuitleg ging. Het is van groot belang naar aanleiding van welke tekst Luther spreekt. Zijn uitspraken mogen niet als VRIJE EVANG. GEM. Beroepen te Nieuwvliet, c.a.: Jac. Ver- |boom te Dordrecht. (Van onze correspondent) bruidspaar. Dit huwelijk wordt in In zijn preek zei deze predikant: alle eerlijkheid in samenwerking „Wij zijn schuldig aan de gebro- t tt TTHr. o--. tussen de Rooms Katholieke en de kenheid van de Kerk. Daarover •li Hervormde Kerk gesloten. Het zou willen we ons schamen." Aan het anders kunnen, als we in een ande- slot wenste hij de beide jonge re tijd leefden. Ik geef toe dat het mensen toe dat hun huwelijk een een versplinterde plechtigheid is." zegen zou zijn voor henzelf, voor hun families en ook voor de kerk, en dat zij misschien ergens een UCivUi..m<;Jv..6cu<.uu.„uu..u- In deze dienst werd geen mis teken mogen zijn van de eenheid katholiek meUie trokken eerst °Pgedragen, maar werd na de kor- van Gods Kerk. Katnoiiek meisje trokken eerst te precjikatie samen het Onze Va naar de rooms-katholieke kerk, der gebeden en werden, toen de waar deken G. J. M. ten Have trouwbeloften waren uitgewisseld, - de ringen gezegend. De liturgie naïllt,jA werd gebruikt, die speciaal voor gemengde huwelijken is opgesteld. Willy Kerremans zijn gisteren drie maal getrouwd. Een keer voor de burgerlijke stand en twee maal in de kerk. Deze hervormde jongen en dit rooms- het huwelijk inzegende en daar na naar de hervormde waar ds. W. S. Duvekot het huwelijk be vestigde. In het verleden zijn wel zoge- le „oecumenische huwelij- gesloten. Deze wijze werd, bij ons bekend, slechts één maal toegepast. Zowel ds. Du vekot als deken Ten Have meen den dat op deze wijze de verschil- len die er zijn niet verdoezeld Daarna ging het bruidspaar naar worden, maar er toch sprake kon deze plechtigheid zei m zijn kerk: de hervormde kerk, waar ds. Du- -• „Ik ben u allen een toelichting vekot, die met een ouderling de pastorale verantwoor- schuldig. Wat hier gebeurt is de r.k. dienst had bijgewoond, voor- delijkheid van beide kerken voor uitdrukkelijke wens van het ging. Hier was de deken aanwezig, het bruidspaar. Teken se daarvanonafhankelijke theolo stellingen wdrdeh beschouwd, achtneming hiervan moet ook deze mentaar, ontstaan op de grens thers intrede in de wereld van k en wereldlijke politiek, zorgvuldig den onderzocht in de zin die Bra_ burg aangeeft. Hiertoe wil de studie de 40-jarige ds. Boendermaker, prof. dr. P. Boendermaker, eei leveren. Ondanks alle merkbare invloeden buitenaf spreekt in zijn commentaar reeds de Luther die we uit later kennen. Dezelfde overtuiging is ook herkennen aan zijn poging di exegese alle recht te doen wed< Als het moet weet hij van ken en voor het scholastiek grip bijv. heeft hij in het gehel geen goed woord meei commentaar is dan ook plaats een gehoorzaam en eerbiedig gen voor wat de Schrift te zeggen en daaraan doen de technisch-exegetisch gebreken niets af. Voor de majeste moet bij hem alles wijken, alle autoritei en traditie, aldus ds. Boendermaker. Dat blijkt in deze commentaar reed even duidelijk als in al zijn laten geschriften en beslissingen als hij de traditie ingaat wanneer hij overtuigd is, dat deze het Evangelie nie tot zijn recht heeft laten komen. De interessantste stellingen die Boendermaker aan zijn proefschrift h< toegevoegd luiden: de ommekeer die zich bij Lutht heeft voltrokken, moet hebben plaat1 gehad vóór zijn colleges ov Nieuw-Testamentische brieven. het is onjuist, op een zendingsterrei waar polygamie heerst, de monogamii 1 onmiddellijk en rigoureus door te vos- ren als hoofdpunt van het christeliji s het vieren van de Paaswake, i men zich daarbij houdt aan i. kerkelijke lezingen, vormt een belanf rijke bijdrage tot het verstaan i Oude Testament; door de kerken moet met meernadnil gewezen worden op de noodzaak vai een belangrijke bijdrage van Staat e: particulieren aan projecten van inter nationale bijstand en ontwikkeling de huidige tendens als zelfstandig schooltype te ao verdwijnen, moet worden betreurd. Als eerste opponent trad vanmiddag o prof. J. T. Bakker, hoogleraar aan d: Theologische Hogeschool van de Gerei 1 Kerken. Vervolgens voerden enkeli 8 hoogleraren van de theologische facultet van de GU van Amsterdam bezwarr* aan. Na de promotie recipieerde c Boendermaker met zijn echtgenote een van de zalen van de Lutherse ke in Amsterdam. Voor hij naar Naarden- e Bussum kwam diende ds. Boendermakfl u de Evang. Lutherse kerk van Eindhfr t Dispereert niet twintig eeuwen his torie der Nederlanden, door A. en H. Algra. Vijfde en laatste deel. Uitgave T.j Wever, Franeker. (431 blz., 192 illustra ties, 15.) Aan de grote weg, door Ina Boudier-j Bakker. Uitgave Em, Querido, Amster-f dam. Salamander-reeks, zesde druk. (189 blz., 1.95.) Het donkere vuur, door Somerset Maugham. Uitgave F. G. Kroonder, Hil versum. Corona-reeks, derde druk. (278 blz., 2.95.) Probleem in Aerdenberg, door Olaf J. de Landell. Uitgave F, G. Kroonder, Hilversum. Corona-reeks, derde druk. (173 blz., 1.95.)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2