Rome en Konstantinopel doen stap tot elkaar GASTARBEIDERS HEBBEN VERHOOGD TBC-RISICO roos? PILU ,s TRA1TAL Een woord voor vandaag Intrekking ban uit 1054 niet onmogelijk „Wij blijven in Wereldraad" Gesprekken over Rome-Reformatie gepubliceerd Vereniging komt tot conclusie: controle geen probleem Priestertekort aanvullen met kloosterlingen De ander niet veroordelen vanuit eigen eenzijdigheid Uw problee is het onze. Vier in plaats van drie particuliere synodes W ereldconferentjj' pinksterbewegiif in juni 1967 p Puzzelhoe? DINSDAG 19 OKTOBER In zijn brief aan de gemeente van Efeze maakt Paulus één ding steeds weer duidelijk: dat de gelovigen uit de heidenen niet los te denken zijn van de kinderen van het verbondsvolk Israel. Door Christus zijn wij niet langer bijwoners, proselieten, mensen die toch niet helemaal er bij horen, maar worden wij mede-burgers. Maar wij zijn nog meer. In het woord „burgers", zit de nationale band. Paulus gaat verder en noemt ons huis genoten Gods. Hij ontdekt een familieband. We zijn van één bloed, het bloed van Christus. We hebben één VaderGod zelf. We zijn de verloren zoon die in het huis van de Vader is teruggekeerd. Maar als Volk van God hebben wij soms gedaan of wij ni( de plaats van Israël hebben ingenomen. We vergaten soms dat toen wij ver van God vandaan waren, de Vader daoelijks op de uitkijk stond om te zien of we nog niet kwamen. We hebben gemeend dat de Vader zo blij was met onze terugkeer, dat Hij helemaal niet meer verlangt naar de oudste zoon die kwaad is weggelopen. Maar zonder die oudste zoon. zonder Israël is het gjeJXiVaï God™i\ c°™Pleet. Gods hart gaat nog steeds naar Israel uit, zoals Zijn hart uitging naar ons. We leren vandaag: Lucas 21 20-38. t ROME De „vredeskus van de Olijfberg" van paus Paulus VI van Rome en patriarch Athenagoras I van Konstantinopel (5 januari 1964) zal toch niet in de lucht blijven hangen. Aan het eind van dit of in het begin van het volgend jaar zal een gemeenschappelijke commissie van rooms-katholieke en oosters-orthodoxe theologen worden gevormd. Deze zal primair tot taak hebben de pauselijke ban- Vrolijke Vagebonden PARIJS Voor de zeventiende keer heeft een groep ■.VroUjke Vagebonden" I Hij deed zijn mededeling onmiddel- "'-•'""O u* na(jat hjj jn privé-auaiëntie schop Willebrands, die secretaris van kardinaal Bea' bevordering van de christelijke heid. (Van onze kerkredactie) bul jegens de kerken van het oos ten uit het jaar 1054 te onder zoeken. Opheffing van deze bul is misschien volgend jaar al moge- lijk. De vorming van deze commissie werd bekend gemaakt door metropoliet Emilianos Timiadis, de permanente vertegenwoordiger van patriarch Athenagoras bij de Wereldraad van Kerken in Genève. die de patriarch nu ook bij het concilie represen teert. De metropoliet zei, dat Rome met deze commissie een voorstel geaccepteerd heeft, dat patriarch Athenagoras al geruime tijd geleden gedaan heeft. Nadat er negen eeuwen lang geen officiële contacten tussen Rome en Konstantinopel zijn geweest, zijn er nu als gevolg van het concilie en de persoonlijke ontmoetingen van de patriarch met de paus en met kardi naal Bea beduidende vorderingen ge maakt, aldus metropoliet Emilia nos. Hij i deze zomer evangelisatiewerk verricht M Frankrijk. De Vrolijke Vagebonden zijn studenten, ambtenaars en arbeiders, me rendeels uit Franssprekend Zwitserland, die hun vacantie gebruiken, om op allerlei wijze het evangelie te brengen, bij voorbeeld door spelen, bezoeken, gesprekken en discussies. In de loop der jaren hebben meer dan 280 jongeren zich hiervoor beschikbaar gesteld. oegde er aan toe. dat deze nieu we ontwikkeling geen ongunstige ge volgen zullen hebben voor de betrek kingen tussen de oosterse orthodoxie en de Wereldraad van Kerken. „Wij blijven lid van de Wereldraad omdat tas ontvangen door de paus samen d„t „aar haar stnlctuur net de Nederlandse Mulair-bis- prrkrrk" wil ,yn maar haar kdcn vergaande vrijheid laat". met Beroemn vswerk DEN HAAG De Koninklijke Bij regelmatige Nederlandse Centrale vereniging topt bestrijding der tuberculose in Den Haag meent, dat de bui tenlandse arbeiders door hun vaak moeilijke sociale en maat schappelijke omstandigheden een groep met een verhoogd t.b.c.- risico vormen. Tuberculose en buitenlandse arbeiders, zo zegt deze organisatie in haar blad Tegen de tuberculose", is onder één voorwaarde geen probleem, namelijk indien deze arbeiders driemaal per jaar röntgenolo- gisch worden gecontroleerd. De vereniging hèeft het jongste num mer van haar periodiek geheel gewijd aan de buitenlandse arbeiders en het tuberculose-gevaardat zij zonden kunnen vormen, dit naar aanleiding van verontrustende berichtendie vol gens de vereniging herhaaldelijk in d» Nederlandse pers zijn verschenen ove- de buitenlandse arbeiders. ROME Terwijl in sommige delen van de wereld de gelovigen geen her ders hebben, zitten elders volmaakt gezonde priesters in kloosters en reli- ticuir hallen en weigeren om le hulp ding is gebleken, dat due deskundi- te komen. Zij mijden elk contact met niet bevreesd aijn voor een massa- de wereld bulten hun kloosters en hou- intectie, omdat het apparaat van de den «Ich beilg met het geven van on- Nederlandse tuberculosebestrijding derwljs aan jongens van goede fami-1 functioneert De vereniging b lies (Iets wat leken net 10 goed kun-'v"> oordeel dat Nederland lijn .gast nen doen) of het preken voor non- arbeiders'' moet helpen. De werkge- nen> j vers zouden elke arbeider voor hij in I dienst treedt moeten laten keuren. De tuberculosesituatie in Nederland; is gunstig en daarom behoeven Neder- landers slechts eenmaal per jaar of per twee jaar te worden onderzocht. Gezien de minder gunstige tuberculo- se-situatie in andere landen is het raadzaam buitenlandse arbeiders drie a vier maal per jaar op tuberculose te doen onderzoeken. De consultatiebu reaus zijn te allen tijde bereid deze keuringen te verrichten. De Geweste lijke Arbeidsbureaus zouden contact j moeten onderhouden met de consulta-j tiebureaus teneinde er gezamenlijk voor te zorgen, dat er geen ongekeur de buitenlandse arbeiders in hun dis-; trict zijn. Verder ligt hier volgens de vereniging een mooie taak voor het particulier initiatief. gen. De kansen op het uitbreken van een ftise, d.i. de tweede fase en de gevaar lijkste vorm van tuberculose, worden verhoogd door een aantal factoren. De buitenlander heeft menigmaal heim wee naar zijn eigen hmd; hij heeft menigmaal moeite met de Nederlandse keuken en hij kan het ook al niet al te best vinden met het weinig vriendelij ke Nederlandse klimaat. Over het voorkomen van t.b.c. onder buitenlandse arbeiders blijkt, dat de auto- het blad „tegen de tuberculose" werden gevoerd, allen t,b.c.-gevallen onder de in hun district werkende buitenlanders had den te melden. De geneesheer-directeur van het dis tricts consultatiebureau Schiedam deelde mede, dat er in zijn district duizenden buitenlandse arbeiders werkzaam zijn. Vooral enkele jaren geleden werd onder hen veel tuberculose gevonden. Een keer werden er onder een groep van Turken zeven gevallen van caverneuze t.b.c. getroffen. In het district Delft (ongeveer 2004 buitenlandse arbeiders) zijn tot nu vier gevallen van actieve tuberculose der buitenlandse arbeiders bekend. Aldus de Britse kardinaal Heenan za terdag op het concilie bij de behandeling van net schema over de priesters. Hij drong er op aan. dat zolang het tekort aan priesters blijft voortduren, alle pa ters en monniken uit hun kloosters moe ten komen, om pastoraal werk van de een of andere aard op zich te nemen. Een ander punt. dat kardinaal Heenan aanroerde, was dat van mislukkende priesters. Hij uitte de klacht, dat hun medepriesters vaak te weinig helpen. ,.ln deze aangelegenheid hebben priesters de neiging te handelen als schooljongens. Zij willen ten koste van alles niet wor den beschouwd als verklikkers en zwij gen dus, terwijl een medepriester naar zijn ondergang ijlt." Kardinaal Heenan waarschuwde de priesters ook. dat het gevaarlijk is. uit sluitend zijn contacten onder de leken te hebben. „Priesters, die het gezelschap van hun medepriesters mijden, doen zel den het werk van God goed." Kardinaal Bea. hoofd van het secretari aat voor de christelijke eenheid, was het volkomen eens met wat het schema zegt over het priestercelibaat, maar noemde de wijze, waarop het wordt beklemtoond weinig gelukkig. De Amerikaanse bisschop Leven stelde het wat hij noemde „trauma van de ge frustreerde kapelaans" aan de orde. Zij krijgen maar al te vaak niet genoeg te doen en worden behandeld 'als buiten staanders. Zou de industrie zoveel tijd en geld besteden aan het opleiden van men sen en ze dan zo slecht gebruiken? Het schaadt het gezag niet al? men volwas- en mannen behandelt als persoonlijkhe den. die recht hebben op achting en ver- wassen rnet NED. HERV. KERK i Beroepen te Kolijnsplaat: E. C. v. Of feren te Gelselaar: te Hillegom (vac. F. Brouwer)J. v. Winterswijk te Zeven- i bergen. Benoemd tot leraar godsdienston-derw. a. h. chr. lyceum te Goes: ds. P Kloos terman te Rotterdam-Oharlois. die deze benoeming ook aannam. Aangenomen naar Voorhout: Adr. Os- |kamp te Heemstede. Bedankt voor Sohore Zld. (toez.): A. Meijeringh te Schoonervbeek; voor Aalst (Gld.): J. C. Terlouw te Lage Vuursohe: voor Rijswijk (Gld.): M. Rus ter te Anjum. GEREF. KERKEN Beroepen te Daarle en te Tweede Ex- loërmond: kand. H. J. Hasper te La Cha- pelle sur Aveyron (Loiret, Frankrijk). Bedankt voor Poortugaal: D. Barten te Appelscha; voor Loppersum: G. Sinia te Ee (Fr.). GEREF. KERKEN (vrügem.) Aangenomen naar Hasselt: A Geel hoed te Zwagerveen-Zwaagwesteinde. Bedankt voor Enschede-N. (vac. wijlen ds. H. Vogel): J. Verkade te Gronin- gen-N. CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Driebergen: C. Smits te Sliedredht en P. v. Zonneveld te Benne- kom. Beroepen te Haarlem-N.: H. W. Eer- land te Amersfoort. Bedankt voor Meppel: P. N. Ribbers te Ensohede-W. GEREF. GEMEENTEN Tweetal te Slikkerveer: A. Hofman te Zeist en C. Molenaar te Moerkapelle. EVANG. LUTH. KERK Aangenomen naar Rotterdam (vac. Tli. Scharten): J. Mostert te Breda-Ber- gen op Zoom. UNIE v. BAPT. GEM. Beroepen te Arnhem: J. Bouritius te Hoogezand, die bedankte voor Emmen (2e maaD. OUD GEREF. GEM. Bedankt voor Soheveningen: J. Poel te Ede. shampoo van L'Öréal de Paris HEIMWEE De buitenlandse arbeidskrachten in ons land onderscheidt de vereniging ten behoeve van haar onderzoek in drie groepen: namelijk de grenspende- laars, die voor de t.b.c.-bestrijding geen grote problemen opleveren, de in het buitenland geworven arbeiders, die in het land van herkomst worden gekeurd en de niet-geworven buiten landse arbeiders, die men hier wel eens zonder voorafgaande keuring aan het werk laat gaan. Deze niet-gekeur- den vormen het grootste probleem voor de Nederlandse tuberculosebe strijding. Overigens is gebleken, dat Uitknippen en op briefkaart plakken a.u.b. IK WERK MEE aan de verdere groei van de krant, i abonnee heet j Naam Adres Woonplaats t betaling per. WEEK/MAAND/KWARTAAL Deze nieuwe abonnee werd opgegeven door uw abonnee i Naam Adres Woonplaats Ik ontvang als geschenk HYACINTHENBOL MET HOU-# „DE DOKTER ZEGT" II DER ..DE DOKTER ZEGT" I TIP-PARADE-TWEE (elk deel is een (ander) geheel) streep door wat u niet wenst. (Van onze kerkredactie) BOEDAPEST Dit jaar kwam de „Praagse Vredesconferentie" in Hongarije bijeen. Deze conferentie van christenen die zich willen be kommeren om de vrede in de we reld, maar waarop de kerken van achter het ijzeren gordijn een sterk stempel hebben gedrukt, keek over de grenzen van Europa heen. Het thema was „Solidariteit en samen werking voor gerechtigheid en vrede." De assemblee probeerde meer zicht te krijgen op de buiten- europese problemen. De conferen tie van vijf dagen werd zondag gesloten. Hoetwel het grootste aantal deelne- i mers kwam uit de communistische lan- iden van Oost-Europa, waren er ook vertegenwoordigers van kerken uit 1 Amerika. Afrika en Azie. Uit West-Eu- ropa waren zoals vrijwel altijd dr. Martin Niemöller en dr. Heinz Klop- I penburg uit Dortmund aanwezig. De conferentie hield zich vooral be zig met de huidige situatie in La- tijns-Amerika, Afrika en Azie. Opnieuw drukte de president van deze Christelijke Vredesconferentie, prof. dr. Josef Hromadka uit Praag, een stempel op de besprekingen. Hij schonk in zijn referaat in het bijzon- Verantwoordelijkheid Volgens Hromadka is de tijd van .het kolonialisme voorbij. Maar nog al tijd leven we in een tijd waarin econo- misch het ontwikkelde West-Europa Jen Noord-Amerika de jonge volkeren I overheersen. Die overheersing moet plaats maken voor een aanvaarding van de verantwoordelijkheid om in de jonge landen de honger, het analfabe tisme en de sociale achterstand te be strijden. Wat in Vietnam geschiedt, zei Hro- terd moet worden. madka. is een duister bewijs dat de rijke landen van de westelijke wereld nog niet hun staatkundige verantwoor delijkheid weten uit te dragen. De mensen hebben brood nodig en geen kanonnen en bommen. In het referaat van de Praagse theo loog klonken woorden als „imperialis me", „kolonialisme" en „neokolonialis me", zonder dat het kwam tot een specifieke definitie. Besloten werd dat men zich in de toekomst meer op de inhoud van deze woorden zal gaan be zinnen. Tevens gaven een aantal weste lijke afgevaardigden de conferentie een inzicht in het ontwikkelingswerk dat door kerken en staten van het westen wordt verricht. Afgevaardig den uit de Oosteuropese staten betreur den het dat Hromadka in zijn referaat het begrip „solidariteit" niet voldoen de theologisch had uitgewerkt. Tijdens de conferentie verdedigde prof. Hromadka de Christelijke Vredes conferentie tegen kritiek uit het wes ten. Hij gaf toe dat er in het verleden crises geweest zijn. die deze beweging op zijn grondvesten hebben doen schudden. Vooral toen er gesproken werd over de toekomst van Oost- en West-Duitsland leek het er wel eens op alsof de beweging uit elkaar zou vallen. Volgens Hromadka is er niet het gevaar dat deze beweging zal struike len over de eenzijdigheid van sommi- afgevaardigden. De grootste moei- ijkheden openbaren zich steeds weer als de eigen inzichten tot een absolute maatstaf gemaakt worden, op grond waarvan de inzichten van anderen worden beoordeeld. Hij zei dat het onzin was te looche nen dat er in deze conferentie mensen meewerken die een hele speciale en eenzijdige (oosteuropese) blik hebben op de wijze waarop de wereld in de toekomst moet worden geregeerd. De vertegenwoordigers van het westen en andere continenten moeten er echter aan herinnerd worden dat ook zij hun eenzijdigheden en vooroordelen heb ben. Hromadka meende echter dat het gesprek beslist niet mocht worden af gebroken en dat er naar elkaar geluis- MACHTSSTRIJD Het schisma tussen Rome en Konstanti nopel in 1054 was de eerste en grootste scheuring in de christenheid, die het Oos- ?n het Westen van elkaar vervreemd- Aanvankelijk was het louter eer machtsstrijd, waar de paus van Rome geen tegenstand duldde in zijn streven naar de oppermacht over de kerk Eerst later kregen dogmatische en culti sche verschillen meer gewicht, doordat de oosterse nationale kerken andere we gen gingen dan het Latijns gestempelde eenheids-katholicisme van het Westen. In de nieuwere tijd zijn het vooral de mari- ologie en de leer van de onfeilbaarheid van het pauselijk leergezag, die in het Oosten verzet oproepen VERSCHILLEND Bij alle vorderingen in het contact tussen Rome en het Oosten geduren de de laatste jaren moet men wel bedenken, dat de verschillende oos ters-orthodoxe kerken weliswaar pa triarch Athenagoras, als primus in ter pares erkennen, maar overigens autonoom zijn. Zij nemen dan ook verschillende houdingen tegenover Rome in. Aartsbisschop Chrysosto- mos, het hoofd van de Griekse kerk, is bij voorbeeld een verklaard tegen stander van Rome en ook de ortho doxe kerken in de landen achter het ijzeren gordijn vertonen minder ani mo voor meer contact. Het wordt dan ook waarschijnlijk geacht, dat voorlopig alleen verte genwoordigers van het patriarchaat van Konstantinopel van de oosterse kant aan het theologen-gesprek zul len deelnemen. (Van onze kerkredactie) DELFT De gesprekken van drs. G. Puchinger met een groot aantal vooraanstaande protestanten en rooms- katholieken als Karl Barth en kardi naal Alfrink zijn in boekvorm ver schenen. Deze artikelen werden oor secretariaat ter spronkelijk gepubliceerd in het blad i „Libertas ex Veritate", terwijl het gesprek met Barth indertijd door ons op de pagina „Geestelijk Leven" werd afgedrukt. In de zojuist versche nen reuze-pocket „Gesprekken over Rome-Reformatie" zijn bovendien in terviews opgenomen met de vijf spre kers die het onderwerp inleidden op liet in augustus gehouden congres van Reünisten van de Societas Studioso- rum Reformatorum. Aan de interviews die indertijd verschenen zijn nu in het boek toege voegd gesprekken met prof. dr. K. J. Poprna. prof. dr. P. J. Roscam Abbing, prof. dr. G. C. Berkouwer en prof. dr. J. R. van de Flierl. Opmerkelijk is dat tussen de al deze doctores twee na men voorkomen zonder academische graad. Het zijn de rooms-katholieke journalisten Gabriel Smit en Michel van der Plas, die echter als concilie verslaggevers niet minder (en soms meer) specialisten zijn dan de andere gesprekpartners. Juist omdat Puchinger de gesprek vorm in zijn artikelen bewaard heeft, staat dit boek vol kernachtige zinnen: Michel van der Plas: Schrijf maar voor mij op: Je kunt best rooms-katholiek als je maar geregeld een flink stuk Luther leest. Prof. dr. J. Zijlstra: Waarom heeft ons gereformeerde leven zonder het te bedoelen natuurlijk, zijn kunstenaars uitgedreven onze artistieke kant is nog steeds niet best verzorgd, en onze artiesten hebben wij niet weten vast te houden. Prof dr. P. C. A. Geyl: De bevrijdende gevolgen van de Reformat ^e zijn mijns inziens enkel te danken aan het feit. dat zij scheuring bracht. Dat woelde allerlei krachten los, diepgaande kri tiek ook en het leerde relativeren. Prof. F. Haarsma: De Irenekwestie be hoort bij de groei van het contact, want tot de oecumenische toenadering behoren ook ruzies, net als bij een verloving bijvoorbeeld. Ruzie is trou wens vaak de enige weg om een stap verder te komen; het klinkt gek maar toch is het zo. Prof. dr. G. C. Berkouwer: De controvers is des te ingrijpender als je, mede door het goede persoonlijke contact in het gewone vlak van het christelijk leven, de integriteit van anderer geloofsleven leert kennen. Dit boek is een moment-opname van de verhouding Rome-Reformatie van dit moment. Het is tevens een stuk dialoog in de beste zin want de gesprekpartners van Puchinger heb ben zich vaak heel eerlijk en onver bloemd uitgesproken. Het boek ver doezelt niet, maar toont wel aan hoe open het gesprek op dit moment gevoerd wordt. Gesprekken over Rome-Reforma tie, door drs. G. Puchinger. Uitga ve W. D. Meinema n.v., Delft. Prijs 8.90, 356 pagina's. Brieven die niet zijn voa van naam en adres kunnen in behandeling worden geno Geheimhouding is verzekerd, gen die niet onderling met el in verband staan moeten in zonderlhke brieven worden steld. Per brief dient een giL aan postzegels te worden ingi ten. Vraag: Waarvan is de vod Heidi afgeleid? Antwoord: Dit is een Duitse naam. die vermoedelijk een vei ring is van Hedda of Hedde, a stig van St. Hedde. bisschop van Chester omstreeks 705. Verder het Duitse woord Heide, dat de betekenis heeft als ons woord De naam kan ook samenhang© Hedwig of Hadewig, geliefde st een naam die veel voorkomt. Vraag: Wanneer zijn Helène Cl haar echtgenoot overleden? Antwoord: Helène Cals is voor de oorlog in 1939 overledi stierf in Italië waar zij een angina opliep, tengevolge een nierontsteking optrad. Haar genoot, de Avro-dirigant Nico overleed kort na de oorlog aan 1 Vraag: Wie was ds. A. P. Cloux? Antwoord: Ds. Alphonse Antoine du Cloux werd in 18l_ ren. In 1832 werd hij predik:. Vierhuizen, 1837 te Losdorp, 1851 broek, 1856 Oud-Alblas, 1857 's Gi duin-Capelle, 1864 Pijk (Gr.). Ir,, overleed hij. Hij was een voorstL. van het herstel der HervormdeXi in de geest van de synode yanP drecht. L Vraag: Hoe krijg ik verfvlekkd01 een manchester broek? Bre Antwoord: Eerst de vlekken iine ven met zeep, hierop wat terpC. of terpentine druppelen. Het wfc, op de vlek dubbel vouwen enj e heen en weer wrijven. Bewef0 herhalen tot de vlek verdwens Naspoelen of betten met water. Vraag: Hoe luidt de oorspronkPe titel van Shakespeares tonejui Driekoningenavond? |jz( Antwoord: Twelfth Night. Vraag: Sinds wij in een ni getrokken zijn, doen mijn kameir ten het niet meer, hoewel ik aandacht aan besteed verzorging geef. Wat moet ik 1 doen? Antwoord: Uit uw mededelj blijkt, dat het niet aan u het huis ligt. Het komt wel i dat de planten het de eerste jai een niéuw huis slecht doen. afhankelijk van de gebruikte r len, zoals kalk, stenen en vooraliH die soms voor de planten schadl stoffen afscheiden. Dit komt ooq als de muren met bepaalde gewit worden. Ook zijn er in s ge gemeenten gasfabrieken, diJj gas niet voldoende zuiveren vanf velhoudende gassen. Deze zijn I lijk voor de planten. De beste va kan hiertegen niets doen. Blijk planten goed verzorgen, dus ojr gieten, mesten, enz. en schaf voor geen dure planten aan. In de loof jaren verdwijnen de verschijnt Synode Geref. Gemeenten besluit (Van onze kerkredactie) I Het toaal aantal leden van de Gere- iTTPrniT r» formeerde Gemeenten is op het ogen- U1KECHT De particuliere blik 67.551 tegen 63.407 in 1961. De synode-West van de Gereformeer- particuliere synode-Zuid telt 16.370, de Gemeenten wordt te groot. AMSTERDAM In juni 1967 d een wereldconferentie van de pinl^ beweging gehouden. Daarvoor men in Rio de Janeiro een st, gecharterd, dat plaats biedt 300.000 personen. Voor een massaltc diening van het Avondmaal is bouw gereserveerd dat 35.000 kan bevatten. Rev. P. S. Brewster, een comité dat de conferentie voorber deelde dit mee tijdens de zaterdag Amsterdam gehouden Dag van de sterbeweging, die was georgai door de Broederschap van Pinkst| meenten in Nederland. Rev. Brewster is president Elim-movement de Engelse organ) van Pinkstergemeenten. Rev. R. li vertelde dat hij door de Assemble* God, de Amerikaanse organisatie i 900.000 Pinkstergemeenten zijn vei naar ons land is gestuurd om hier ij ster-bijbelschoolwerk op te bouwer is een van de 900 werkers die de A blees naar landen buiten Amerika S gezonden. Daarom besloot de generale sy> node, die vorige week voor haar slotzitting b(jeen was, om tot split sing over te gaan. De uitvoering van dit besluit werd aan de parti culiere synode-West zelf opge dragen. Tot nu toe telden de Gereformeerde Gemeenten drie particuliere synodes, West, Zuid en Oost. De eerste omvat vier classes Amsterdam. Dordrecht, Middelharnis en Rotterdam. Volgens het jaarboek tellen de classes Amster dam en Dordrecht samen 37 gemeen ten, terwijl de particuliere syno de-Zuid er in totaal 35 heeft. De clas ses Middelharnis en Rotterdam tellen samen 34 gemeenten. De particuliere synode-Oost telt in totaal 43 gemeen ten. die van Oost 22.561 en die van west telt 28.620 leden. De synode machtigde de deputaten voor vestiging van een eigen internaat voor schipperskinderen tot stichting o- ver te gaan als het aantal kinderen dat aangemeld wordt groot genoeg is. Deputaten voor de kerkelijke admi nistratie werd toestemming gegeven een hulpkracht aan te stellen om deze deputaten bij hun werk bij te staan. Besloten werd de gemeente van Dor drecht aan te wijzen als roepende ge meente voor de volgende generale sy node. Deze zal in 1968 weer bijeen komen. In zijn slotwoord sprak de praeses van deze synode, ds. L. Rijksen van Rotterdam-West zijn dankbaarheid uit over de eensgezindheid die openbaar was geworden en de broederlijke zin waarin de besprekingen waren ge voerd. Om de cijfers, te beginnen bij 1 enR de richting van de pijltjes, woorden y vullen die betekenen: 1. wijze van dl\ 2. inwendig, 3. bepaalde oppervlaktejo bouwd met landbouwgewassen, 4. p»u in Utrecht, 5. wijze leidsman, 6. geHri ten volle 7. deel van een auto (meervjo vogel, 9. spijltje. pa D Ib Si Oplossing vorige puz/ez Horizontaal: 1. elke. 5. grot, 9. per. ven, 11. ere. 12. poot, 14. riet, 15. Metefa 19. gelag. 21. desem, 22. teler. 26. betalen, 29. Onan. 31, toon, 3; kat. 35. nee. 36. sein, 37. kerk. Vertikaal: 1. eppe, 2. Leo, 3. kronMO betel. 6. rein, 7. ore, 8. tets, 13. tegefr 14. regelet 16. temet. 17. ratel, 18. den.L sen, 24. patat, 25. dons, 26. Bari, 27. nd11 28. snek, 30. Noë, 32. oer. I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2