Problemen voor medische zending in jonge staten Een woord voor vandaag Ontwikkeling nieuwe Volgende week vijfde anti-honger-actie doet wegen zoeken Paus zou commissie willen passeren Gereform. prediking moet toch actueel zijn Kosters klagen over te lage salarissen Uw probleem is het onze.... Kardinaal Bea licht Jodenverklaring toe BURGEMEESTERS TE GAST IN DEN HAAG God heeft ons mede opgewekt en mede een plaats gegeven in de hemelse gewesten, schrijft Paulns aan de gelovigen van Efeze. Die laatste uitdrukking gebruikt hij wel vaker in deze brief. Hij spreekt ook van zegeningen in de hemelse gewesten. Paulus schrijft dit aan mensen die op de aarde leven. En hij heeft heel wat te zeggen over dat leven op aarde. Maar toch hebben de gelovigen iets hemels. Zij zijn niet alleen maar aardse wezens, zij zijn door het geloof burgers geworden van het Koninkrijk der hemelen. Hier klinken de woorden van Christus door dat wij „niet van deze wereld zijn", hoewel wij „in deze wereld" moeten leven en werken. Een christen mag zich in deze wereld nimmer thuis voelen. Ds. A. Noordegraaf had gelijk, toen hij gisteren in ditzelfde verband zei, dat een christen echt kan zingen: flier beneden is het niet". Maar dan moeten wij niet in die woorden gaan leggen wat er niet in bedoeld is. Dat gezang kan misbririkt worden. Ons verlangen naar de hemel kan zo groot worden, dat we niet meer met beide benen op de aarde staan. Onze toekomst is het Koninkrijk der hemelen, maar aan dat Ko ninkrijk werken wij hier op aarde. We lezen vandaag: Lucas 20 1-18. VRIJDAG 15 OKTOBER 19^ Grote zendingsdag Hervormde Kerk (Van onze kerkredactie) UTRECHT Talloze zendingsvrienden hebben gisteren weer de jaarlijkse zendingsdag der Ned. Herv. Kek meegemaakt in het Utrechtse Tivoli. Behalve voor de toespraken en samenzang was men gekomen om vrienden en bekenden te ontmoeten, die op het zendings- veld in West-Irian, Kameroen, Nigeria en elders werkzaam zijn en nu tijdens hun verlof hier waren. De dag stond in het teken van de medische zending, die in deze tijd van veranderingen en snelle ontwikkeling vooral in de jonge staten met veel problemen heeft te kampen. meende dokter Van Soest. Komt het tot een overdracht, dan moet dit niet be treurd. maar van harte en radicaal plaats inden. Het is echter geen reden voor d« »e op te houden. Niet al- geld zijn nodig, maar ook DOEL: ANDERHALF MILJOEN Voor projekten op Ceylon (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG Volgende week wordt voor de vijfde maal de anti- honger-actie gehouden. Doel is dit jaar een aantal projekten in Cey lon te verwezenlijken die zijn ge kozen uit de projektenprogram- ma's van de Freedom-from-Hun- ger-Campaign (FAO), Unesco en Unicef en de instemming hebben verworven van het Nederlandse FFHC-comité (het FAO-comité en de Novib). I De Novib ziet als zijn voornaamste) taak de Nederlandse mentaliteit tem opzichte van de ontwikkelingshulp te beïnvloeden. Men hoopt met de komen de campagne anderhalf miljoen rijker I te worden (dit tegen de vorige ja-1 ren een miljoen per actie) omdat 1965 een lustrumjaar is voor de anti honger actie. Al 950 Nederlandse comités hebben de Novib hun medewerking toegezegd. Het geld zal ten goede komen aan de voort zetting en verbreding van het projekt Ceylon. Men heeft Ceylon gekozen om dat het klimaat daar voor de ontwikke lingshulp redelijk gunstig is: er heerst een politieke stabiliteit en er zijn prak tisch geen analfabeten. rogramma projekten: het stichten een technische school voor de verbete ring van de kokosproduktie, het neerzet ten van windmolens voor de bevloeiing van rijstvelden, een verbetering van de vissersvloot, het stichten van een oplei dingsinstituut voor jonge landbouwers, de verbetering van hospitalen en c sultatiecentra voor moeder en kind het stichten van een school voor doven omdat in de ontwikkelingslanden ook het grootste percentage minder validen bestaat. Deze week is huis aan huis een an ti-hongerkrant bezorgd, die gedrukt is in een oplage van 3.200.000. In de krant VOORZETRAMEN Zomers koel en 's winters warm. Geluiddempend Het laoglaa voorzetraam ia draaiend als een venster ef deur. Vraagt inlichtingen Karèl Doormanlaan 5 Aerdenhout 02500-43703 „Medische zendelingen hebben niet al leen te maken met technische en medi sche factoren, maar het gaat ook om ons zelf als gemeente van Christus." Zo zei mevr. A. M. C. Gramberg-van der Hoe ven, voorzitster van de Commissie vrou wenwerk van de Raad voor de zending, die deze dag verzorgde. Voor het thema de opdracht aan de apostelen: Geneest de zieken en zegt tot hen: het Konink rijk Gods is nabij gekomen wees zij naar Jezus Christus zelf, op de achter grond. Het ging Hem niet alleen om geestelijke, maar ook om lichamelijke zorg, om de mens in zijn geheeL Dokter A. H. van Soest somde de tal loze vragen op, waarvoor de zendingsarts staat. Van 1955 tot 1959 werkte hij in Indonesië en van 1960 tot 1964 in Noord Nigeria. Hij vertelde over de dokter in Noord Nigeria, die begonnen was in zijn hut Deze hut was echter uitgegroeid tot een primitief ziekenhuis, waar hij in een rotsvast geloof in zijn Heer werk te en zo beroemd werd, dat de mensen dagenlang reisden om hem te raadple- Regeringsziekenhuis Toen het regeringsziekenhuis kwam, dat veel moderner was, bleven zij toch bij hem komen. De moeilijkheden kwa men echter toen de regering eisen, voorschriften en wetten stelde voor het primitieve ziekenhuis en daarna opmerkte: ,JZens zullen wij kunnen wat u doet en dan zal het afgelopen Een andere keer wordt geklaagd: De bedoelingen van de zendingsziekenhui zen zijn niet eerlijk, de mensen worden beïnvloed en bekeerd. Onze ziekten wor den zuiver westers benaderd, terwijl wij voorstellingen hebben bij ziekte van machten en krachten. Moet de kerk de zendingsziekenhuizen, theologische hogescholen e.d. aan de re geringen ter beschikking stellen? ,,Er zijn zoveel vragen, die moeten worden beantwoord, terwijl het werk doorgaat", Jaarlijkse dag van pinksterbeweging in Amsterdam AMSTERDAM De broederschap van Pinkstergemeenten in Nederland houdt zaterdag 16 oktober de jaarlijk se „dag van de Pinksterbeweging" in „Marcanti" te Amsterdam (Jan van Galenstraat). De belangrijkste spreker op dit congres is rev. P. S. Brewster van de Elim-movement in Engeland. Hij wordt op zijn reis naar Nederland begeleid door de gospel-zanger Bille Plowright Voorts werken verscheide ne zangkoren mee. Er worden twee samenkomsten ge houden. Om 10.30 en om 14.30 uur. In de morgensamenkomst wordt het Avondmaal bediend. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Veenendaal (vac. P. de Jong): G. v. Estrik te Genemuiden. Aangenomen naar Den Dolder (bijz. Uitspraak over geboorteuregeling? (Van onze kerkredactie) ROME Paus Paulus wil niet wachten tot de commissie, die het probleem van geboortenregeling bestudeert, klaar is. Geruchten gaan dat hij zeer binnenkort een uitspraak zal doen. De commissie was door de paus zelf ingesteld om hem op dit punt voor te lich ten. De tegenstellingen in de com missie zijn echter zeer scnerp. Naar wij vernemen heeft een twee derde meerderheid zich toch voor zichtig uitgesproken voor nieuwe mogelijkheden voor geboorten- regeling. Op grond van die uit spraak vraagt de paus de bisschop pen nu of hij de beslising maar niet liever zelf in handen zal ne men... De paus heeft de bisschoppen, meent men, om advies gevraagd. Hij zou hen verzocht hebben zich op vier onder werpen te bezinnen, waarvan geboor tenregeling er één is. De commissie zou pas weer in december bijeenkomen werkzaamh.-psych. ziekenhuis Willem ivoor de volgende bespreking. Het Arntszhoeve): mevr. G E. F. Giesberts cilie zal de komende week niet in het openbaar bijeenkomen. Dan hebben de te Den Dolder. GEREF. KERKEN Beroepen te Barneveld <J. W. Vlaan deren): L de Jong te Hantum; te Arn hem (vac. N. Willemse): C. L. Timmers te Amstelveen-Z. Bedankt voor Rotterdam-Schiebroek: drs. J. v. d. Berg te Ermelo. bisschoppen tijd voor bezinning. Volgens de inlichtingen die wy ont vingen zou de paus de bisschoppen niet hebben gevraagd wat hij over het on derwerp moet zeggen, maar of hy een uitspraak zou moeten doen zonder te Uitknippen en op briefkaart plakken a.u.b. IK WERK MEE aan de verdere groei van de krant. Uw nieuwe abonnee heet i Naam i Adres Woonplaats t betaling per, WEEK/MAAND/KWARTAAl Deze nieuwe abonnee werd opgegeven door uw abonnee 3 Naam t Adres Woonplaats t Ik ontvang als geschenk t HYACINTHENBOL MET HOU-# „DE DOKTER ZEGT" II DER „DE DOKTER ZEGT- I TIP-PARADE-TWEE (elk deel is een (ander) geheel) streep door wat u niet wenst. wachten tot de pauselijke studiecom missie klaar is. De mogelijkheid zit er in dat hy zo het conservatieve verzet wil omzeilen. Tot nu toe heeft de Rooms Katho lieke Kerk zich altijd gekeerd tegen iedere vorm van geboortenbeperking of -regeling. Periodieke onthouding was de gehuwden toegestaan en in bij zondere gevallen kan een dokter hor monale middelen voorschrijven, maar alleen als medicijn. Geboortenregelen- de middelen zijn niet toegestaan. Van vele zijde is in de Rooms Ka tholieke Kerk aangedrongen op een nieuwe uitspraak. Van protestantse zij de is kritiek geleverd op wat de paus voor de Verenigde Naties over geboor tenregeling zei. Naar wy vernemen maakt de paus zich nu bezorgd over het feit dat de openbare discussie over deze problematiek vele rooms-katho- lieken in verwarring heeft gebracht. Daarom zou hij haast willen maken met een pauselijke uitspraak. Reeds enkele malen heeft hij erkend het een moeilijke beslissing te vinden. Voor de protestanten is het belang rijk te weten dat de paus de bisschop pen ook gevraagd heeft om zich uit te spreken over een mogelijke nieuwe re geling van gemengde huwelijken. Ook daarover moet een motu proprio, een pauselijke brief komen. Mr. Winkel opv olger prof. mr. Diepenhorst UTRECHT „De kloof tussen de wereld van de moderne mens en die van het traditioneel denken der kerk wordt steeds groter. Een kloof, die velen vervreemd heeft van het Evan gelie en hen tegelijk heeft vereen zaamd en geplaatst voor een beleving van zinloosheid." Dit zei prof. dr. C. Sanders, hoogleraar in de theoretische psychologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, gisteren in Utrecht op vergadering van de Centraal bond voor inwendige zending en christelijk maatschappelijk werk. Het verstaan van de bijbelse bood schap wordt meer en meer gezocht in het functionele vlak. In deze situatie kan hulpverlening een zeer belang rijke rol gaan spelen, ten minste als zy gefundeerd is in een functioneel verstaan van het Evangelie. Waar dat niet het geval is, waar maatschappe lijk werk of hulpverlening in zuiver technische zin wordt bedreven, mist het zyn kansen, zo zei hij. Tijdens het huishoudelijk gedeelte van de vergadering werd mr. H. Winkel tot opvolger benoemd van prof. mr. I. A. Diepenhorst als voor zitter van de Centraal bond van In wendige zending en maatschappelijk werk. Prof. Diepenhorst moest zijn - functie neerleggen in verband met het |l aanvaarden van het ministersambt. leen gebed nog zoveel n Groeten Op ontroerend eenvoudige wijze bracht zuster G. Parenguan uit de Minahasa op Celebes de groeten over uit haar land. In de oorlogsjaren ontving zij haar opleiding in het dia- conessenhuis Bronovo in Den Haag. De zusters van Bronovo hebben haar over laten komen om het jubi leum mee te vieren. Nu werkt ter Parenguan, die met een collega hier is, in de Minahasa en leidt ver pleegsters op. Dr. I. H. Enklaar, waarnemend voorzit ter van de Raad voor de zending sprak namens de Raad. „We moeten steeds be seffen, dat de kerk- er is voor de wereld, we moeten over de drempel heen." Hij ging in op de klachten, dat in de zending de banden losser worden en de verhou dingen onpersoonlijker. Sommigen den ken vaak met heimwee aan vroeger. De functionarissen op het zendingsbureau proberen echter steeds om de contacten te verstevigen. Dankbaar toonde hij zich voor de nieuwe kansen in Indonesië, nieuwe fronten in W.-Afrika en het grote aantal mensen, dat zich op de zen dingshogeschool bekwaamt om uit te Proefbundel Gisteren werd al onder leiding van de heer H. A. Dop geoefend uit de proef bundel van hervormde gezangen, die vandaag is verschenen, 's Middags droeg de heer Willem Berkhemer voor uit Jesaja en Johannes. Aanwezige verlofgangers waren giste- ;n: ds. en mevr. B. Bot, mej. A. A. v. d. Eijk, mej. A. E. Kruyt, zr. M. S Kruvt, K Rigters, ds. en mevr. M. Vink, dokter F. H. Weisz, ds. en mevr. P. Bons, zr. J. P. de Schipper, ds. en mevr. A de Looze en dokter en mevr H. J. Middelkoop. Hier beneden is het niet, maar: UTRECHT De gereformeerde prediking moet een actuele predi king zijn, gericht op de mens die zich in een bepaalde situatie be vindt. Dit zei ds. A. Noordegraaf gisteren op de vergadering van hervormd-gereformeerde ambts dragers. Hij prak over de gerefor meerde prediking in onze tijd. CNV ernstig bezorgd Helft verdient te weinig UTRECHT Bij het Christelijk Nationaal Vakverbond komen re gelmatig klachten binnen over de lage salarissen van kosters en kerkorganisten, het ontbreken van een pensioenregeling en over een slechte regeling van andere ar beidsvoorwaarden. Er bestaan volgens het CNV nog zeer grote, ongerechtvaardigde ver schillen In arbeidsvoorwaarden. Cen traal overleg is onmogelijk, omdat men aan „werkgeverszijde" niet alleen te maken heeft met verschillende kerk verbanden, maar daarbinnen ook nog met plaatselijke kerken of gemeenten. Voorshands moet men daarom vol staan met richtlijnen die per kerkge nootschap worden overeengekomen tussen een vereniging van kerkvoogdij en en een landelijk verband van com missies van beheer enerzijds en de or ganisaties van kosters en organisten anderzijds. De hervormde en gereformeerde ker ken hebben sinds enige tijd dergelijke richtlijnen. Het CNV vindt dit al een belangrijke stap vooruit, maar voelt het als een groot bezwaar, dat de richt lijnen per kerkgenootschap verschillen omdat er nog geen gecombineerd over leg mogelijk is. De richtlijnen zijn bo- Fel protest tegen laatste avondmaal op Kenjatta-dag (Van correspondent) NAIROBI Christenen van verschillende rassen in Kenia zijn ontsteld over een officiële aankondiging van de feestelijk heden ter gelegenheid van de Kenjattadag, de nationale feest dag, die op 20 oktober wordt gehouden. Bij die feestelijkhe den behoort namelijk een zoge naamd „laatste avondmaaldat op verschillende plaatsen in het land zal worden gevierd. Dit ter' herinnering aan de maaltijd, die Kenjatta in zijn woning gebruik te op de avond, van de 19de okto ber 1952, de dag voor zijn arres tatie. Bij de verschillende kranten zijn stromen protestbrieven uit het hele land binnengekomen, ook van de Kikoejoe-chr is tenen. De secretaris-generaal van de Christelijke Raad voor Kenia, Tohn Kamau, die zelf een Kikoe- joe is, heeft de viering van het laatste avondmaal, door vice-pre sident Oginga Odinga officieel aangekondigd, scherp veroor deeld. „De gehele christen-ge meenschap zal dit als een heilig schennis beschouwen" zei hij. „Mensen, die Kenjatta kennen weten, dat hij nooit zo'n „laatste avondmaal" gehouden heeft en dat alleen zijn eigen familie bij hem was, toen hij werd gearres teerd." Kamau heeft wel alle christe nen opgeroepen te bidden voor het welzijn van hun president en hun land. Later kwam er een verklaring van Odinga, waarin deze zei, dat de oorspronkelijke aankondiging niet dé bedoeling had gehad christenen of belij ders van een ander geloof te be ledigen. vendien niet bindend en in veel ge meenten blijkt men zich niets aan te trekken van de adviezen. Enquête Uit een enquête van de protes tants-christelijke vereniging van kos ters, waaraan eind vorig jaar 750 le den deelnamen, is gebleken dat van de hervormde kosters in volledige dienst 30 procent een salaris- en pensioenre geling kent overeenkomstig de richtlij nen. Voor 20 procent gingen de voor zieningen boven deze richtlijnen uit, maar bij 50 procent bleven ze eronder. Een deel van hen had zelfs in het geheel geen pensioenregeling. Voor de gereformeerde koster3 la gen de cijfers nog ongunstiger: van hen bleef 60 procent onder de lande lijk vastgestelde richtlijnen. De kos ters in niet-volledige dienst kwamen er zowel bij de hervormden als de gereformeerden het slechtst af: 25 pro cent had een salaris en pensioen vol gens de richtlijnen, 75 procent niet. Dat zoveel plaatselijke kerken en gemeenten de: richtlijnen niet hante ren of misschien zelfs niet eens ken- geeft het CNV reden tot ernstige zorg. Het heeft een beroep gedaan op zijn leden, binnen hun eigen kerkelij ke gemeente zonodig te proberen tot een verbetering van de positie van de kosters te komen, en het heeft daar naast de kerken gevraagd, ook voor de organisten centrale richtlijnen vast te stellen. Prof. dr. H. J. Prakke wordt gehuldigd ASSEN Op 1 december zal het 40 Jaar geleden zijn dat prof. dr. H. J. Prak ke als directeur in de leiding van de Koninklijke Van Gorcum en Comp. N.V. te Assen werd opgenomen. Dit jubileum valt in hetzelfde jaar waarin de heer Prakke de 65-jarlge leeftijd heeft be reikt. Prof. Prakke heeft veel aandacht ge schonken aan de sociale wetenschappen, waarvan zijn dissertatie Deining in Dren the, waarop hij in 1951 In Groningen promoveerde, een van de resultaten was. Prof. Prakke is verder onder meer hoog leraar in de publicistiek aan de universi teit van Munster en directeur van het aan die universiteit verbonden bureau )or publicistiek. Een driemanschap, bestaande uit prof. dr. P. J. Bouman te Groningen, het Twee de-Kamerlid dr. K. van Dijk en de oud-burgemeester van Ooststellingwerf, mr. G. A. Bontekoe, wil de jubilaris en zijn echtgenote een reis naar een of Afrikaanse landen aanbieden. Ongeveer 35 ambtsdragers uit de Confessionele Vereniging en de Gere formeerde Bond waren voor hun jaar lijkse vergadering in Utrecht bijeen. Ook in de gereformeerde prediking tre den verschuivingen op. Ook onze pre diking is historisch bepaald. Boven dien worden er verschillende accenten gelegd, maar deze mogen geen tegen stellingen worden. We moeten naar el kaar willen luisteren en van elkaar leren omdat de gereformeerde predi king een aangevochten zaak is, zei de predikant uit Oldebroek. Er is een. vlucht in het experiment, een vlucht in de liturgie ,een vlucht in het sacrament. Soms heb ik het gevoel dat de gereformeerde prediking iets huitennissigs is geworden. Eisen In de eerste plaats, zei ds. Noorde graaf, moet de prediking actueel, maar niet actualistisch zijn. Maar we mogen ons uitgangspunt nooit nemen iu de situatie. De prediking gaat van het Woord, van God uit, en Hij bepaalt waar het in de ontmoeting met de mens om zal gaan. Wie die situatie maakt brengt Gods Woord onderge schikt aan de mens. In de tweede plaats moet gerefor meerde prediking existentiële predi king zijn, die ernst maakt met de op roep tot bekering. Er moet zo gepreekt worden dat de mens er niet onder uit kan. Oppassen Ds. Noordegraaf zei dat voor twee dingen opgepast moet worden. We mo gen niet in het horizontale vlak blij ven. Heel de moderne beweging om ds. B. van Ginkel die helemaal van de situatie van de mens uit wil preken in de taal die hij spreekt is in wezen een terugslag op de Barthiaanse kerug- ma-prediking. Noodzakelijk is dat meer nadruk ge legd wordt op het objectieve, op wat God gedaan heeft. Maar tegelijkertijd moet de gereformeerde prediking op passen voor verstarring. Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen nk| ln behandeling worden genomea Geheimhouding is verzekerd. Vra- gen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten ln af zonderlijke brieven worden ge. steld. Per brief dient een gulden aan postzegels te worden ingeslo- Vraag: Iemand heeft januari 19! dienst genomen in het Vreemdeling legioen. Tot verleden jaar schreef hij geregeld. Hij zo ber 1964 thuiskomen, daar hij dagen had opgespaard, maar kort voren meldde hij dat hij zonder nader bericht teruggezonde Een keer ontbrak t retten aan. Hoe kan men aan inlichtül gen komen. Het Franse gezants zal niet veel opleveren. Mij is c, geval bekend, dat het niet eens d<xj gegeven had dat er een legionair doe een ongeluk om het leven was gekt- Antwoord: Nu er langer dan i s a idi* ET«' stuur van het Nederlandsche Kruis afdeling opsporingen, Prins gracht 27, Den Haag. Dergelijke ken kunnen namelijk pas behani worden als er een half jaar lang bericht is geweest. Vraag: Wat is het recept van tijal m stroop? d. Antwoord: Men neme 3 dl. wate n 50 gram verse tijm, of ongeveer is gram gedroogde tijm en 500 gram si» ker. Men brenge het water aan kook met de tijm en late dit 15 mins, Dl ten lang zacht trekken. Vervolgen - moet men het vocht zeven, de suike i toevoegen en de massa inkoken t« i een niet te dik stroopje. Dit alle t giete men over in een potje of fl2 je. Vraag: Hoe kan men zeep uit rund vet maken? Antwoord: Dit is een zeer moeilijt werk, vooral als men niet beschik over een laboratorium om de kwafi i. teit van de chemische werking te eoü-na| troleren. De verhouding is 10 kik rundvet op 4.2 liter natronloo een sterkte van 32 graden Bomt, geen neerkomt op een oplossing va M 25 pet. U moet hiervoor een ketel gebruiken van ongeveer 40 liter mr van onderen een kraan om straks <k loogoplossing met water weg te late- lopen. U kookt de 25 pet. natron- loog-oplossing met water er bij. Dy." voegt u langzaam het rundvet er bii m Vervolgens voegt u er wat keuken zout aan toe totdat het water zich scheidt van de al ontstane zeep (u korrelvorm). Het water dat onder ii de kuip is, laat u nu weglopen. Wal er overblijft, kookt u met een weinii water op tot het geheel vastr krijgt. Wij Aan het slot van zijn referaat formu leerde ds. Noordegraaf een aantal con clusies: In de preek moet de mens ontmaj kerd worden. De ontmaskerde mens moet bracht worden tot de reddende Hét land., Hét moet een concrete predikinj zijn die betrekking heeft op het leven van de mensen. Het moet een bijbels gerichte pre diking zijn, waaruit blijkt dat de pre- Er is in onze tijd verzet tegen hel] gezang ,JIier beneden is het niet"j Maar dat is juist een bijbelse spraak, als we maar niet vergeten datlï onze vreemdelingschap ons niet we-'-, reldvreemd mag maken, zei ds. Noor-t degraaf noa. Kleine minderheid tegen ROME De concilieverklaring over de niet-christenen, beter be kend om het laatste gedeelte, dat handelt over de Joden, is gisteren gedeeltelijk in stemming geko men. Er werden vier stemmingen gehouden. Over de meest omstre den passages, die de schuld van de Joden aan de dood van Christus en het anti-semitisme bespreken, werd gisteren nog niet gestemd. De stemmingen van gisteren wezen echter wel uit. dat slechts een kleine minderheid der bisschoppen het schema als geheel wil verwerpen, waartoe drie conservatieve bisschop pen, onder leiding van de Italiaanse kardinaal Carli woensdag hadden aangesuoord. Namens het secretariaat voor de eenheid der christenen, dat de laatste hand aan het document heeft gelogd, gaf kardinaal Bea voor de stemmin gen een toelichting. Hij zei, dat leden DEN HAAG Meer dan drie honderd burgemeesters hebben gisteren met hun echtgenotes het tien-jarig bestaan gevierd van het genootschap van burgemeesters. Uit alle delen van het land waren ze naar de Scheveningse Kurzaal gekomen, o.m. om er te luisteren naar Den Haags burgervader, mr. H, A. M. T. Kolfschoten, tevens voorzitter van het genootschap. Centralisatie was het onderwerp, waar over hij met name sprak. Daarmee zul len de plaatselijke besturen in de naaste toekomst nog meer te maken krijgen dan ln het recente verleden, zo zei hij, even als met het fenomeen „functionele an nexatie". Hij herinnerde aan klachten als „wij worden nog slechts misbruikt voor de taak de welvaartseieren uit te broeden, die de rykskoekoek onder het uitsto ten van leuzen als „schaalvergroting" in ons gemeentelijk nest deponeert". De vil* u 1 g "loet v°lf>ens burgemeester Kolfschoten zijn: de conclusie van een moedig soort denken en handelen, dat niet mag aarzelen de stroomversnelling van demografische en economische krach ten te dwingen een ruimtelijke bedding te nemen, waardoor ons land voor de SSfJifv u overstroming-van-binnen-uit wordt behoed. Dat eist, volgens spreker, planning op groter schaal dan gewend, bestuurs macht van centraler en slagvaardiger aard dan wellicht de burgemeester lief is. Als antwoord zag hij wel wat in de gedachte van prof. Van Poelje, dat la gere bestuurslichamen tegendruk uit oefenen op de kracht, die door de centrale overheid in de richting van de lichamen wordt aangewend. Deze bieden, waar vorig jaar over de Joden verklaring veel deining ontstond. Dit had tot doel misverstanden en ver keerde uitleg van de theologische leer in het stuk zoveel mogelyk uit de weg te ruimen en de zuiver religieuze betekenis van het stuk te benadruk ken, opdat elke politiieke uitleg on mogelijk zou zijn. Over het schrappen van het „gods- moord" zei de kardinaal dat sommigen aan dit woord grote psychologische betekenis hechten, maar dat het in vele streken verkeerd wordt begre pen. Waar dezelfde gedachte door andere meer geschikte woorden kan worden uitgedrukt, gebiedt pastorale voorzichtigheid en christelijke liefde dit woord te gebruiken. Een ander punt, dat aanleiding heeft gegeven tot teleurstelling bij meer progressieve bisschoppen was de wijziging van de tekst ten aan zien van het anti-semitisme. Thans „betreurt" de tekst het anti-semi tisme, terwijl de vorige versie „be treurt en veroordeelt". De kardinaal legde uit, dat „veroordelen" in offi ciële concilietaai speciaal wordt gebruikt ten aanzien van ketterij, terwijl „betreuren" gebezigd wordt by zonden en misdaden. Verwerping van de geamentdeerde versie door slechts een derde van de bisschoppen is al genoeg, om de tekst van vorig jaar (met „godsmoord" en „veroordeelt") te herstellen. Kardi naal Bea en vele progressieven zien echter liever de nieuwe tekst aangeno men, dan dat de stemverhouding blijk zou geven van een groot menings verschil, waardoor het belang van het decreet zou worden verzwakt. het verlenen van medezeggenschap aan o.m. de gemeenten bij het bepalen van het algemeen beleid. De heer Kolfschoten twijfelde er niet aan of de burgemeester is de figuur, in wie deze gedachte haar natuurlijke ge stalte kan aannemen en die de meest gerede persoon is deze krachten ln zijn gemeente te mobiliseren. De burgemeester van Utrecht, jhr. mr. C. J. A. de Ranitz. gaf voor de feestende burgemeesters een pianorecital, terwijl mevrouw L. A. Dijckmeester-de Brauw, echtgenote van de burgemeester van cle Haarlemmermeer, sprak over de vreug- to.on-n* zou" k»™ S„.n'ta tZOgSSSSSS? Van

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2