KERKSCHEURING DREIGT
IN ZUID-AFRIKA
si
Gewetensbezwaarden in hongerstaking
Een woord voor vandaag
Twee predikanten leggen ambt neer
Publikatie
tegen de
Broederbond
VU-lustrumtoneel in
Brechts karrespoor
Jezuïet: missie is
vaak infantiel
en sentimenteel
Miele er is geen betere!
Lutheranen in Afrika
zoeken meer eenheid
Zeven projecten voor
j ongerenvr ij williger s
Ds. Meyboom: Gesprekken
op gemeenteniveau
Mondkanker
onderwerp
van studie 1
Puzzelhoek
WOENSDAG 13 OKTOBER 1965*
Paulus bidt voor de gemeente van Efeze en in dat gebed zit
een merkwaardig verzoek. Hij vraagt dat de ogen van de
gemeenteleden geopend zullen worden, opdat zij zullen zien:
„hoe overweldigend groot Zijn kracht is aan ons die geloven,
naar de werking van de sterkte Zijner macht".
Paulus bidt niet om hulp, of om kracht voor de gelovigen.
Hij gaat eenvoudig in zijn gebed uit van het feit dat God ons
Zijn kracht ter beschikking stelt. Hij wil alleen maar dat de
gelovigen gaan inzien, wat zij dagelijks van God aan kracht
ontvangen. De zwakte van ons christen-zijn is vaak, dat wij
niet weten wat God allemaal voor ons doet. Wij vragen ons
soms in angst af: Zal God wel helpen? Zal Hij onze gebeden
verhoren? Paulus zegt: Zo mag u die vraag helemaal niet
stellen. God helpt. God verhoort onze gebeden. Alleen wij
voelen dat lang niet altijd als hulp of als verhoring. We
hebben zo vaak de oplossing al kant en klaar bi onze gedach
ten en dan blijkt Gods oplossing niet aan onze eisen te vol
doen. Juist daarom moeten wij leren met Paulus te bidden:
Heer, leer mij zien, hoe U mij in deze situatie helpt.
We lezen vandaag: Lucas 19 1127.
STELLENBOSCH „De „Broe
derbond", de volstrekte tegenpool
van het Christelijk Instituut in
Zuid-Afrika, is door een nieuwe
publikatie uit het halfdonker van
zijn bestaan in het volle licht ge
komen. Deze geheime organisatie
werkt sinds 1919 ter bevordering
van de belangen van de „Boerena-
sie" en keert zich zowel tegen de mee de kans verspeeld heeft, aan het
niet-blanke bevolking als tegen de w<??rd te, k?.I??en m p?r of r?d!?-
t-, -i ij Bedenkelijk noemt de schrijver het,
Engelssprekenden. ZOveel ambtsdragers van de Neder
duitse Gereformeerde Kerk de Broe
derbond steunen. Volgens zijn informa
ties is het aantal leden onder de predi
kanten en ouderlingen van deze kerk
groot.
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM Ter viering van
het zeventiende lustrum hebben leden
van het Studentenkorps aan de Vrije
Universiteit gisteravond de première
gegeven van twee éénacters van Ber-
tolt Brecht: „De geweren van vrouw
Carrar" en „De veroordeling van Lu-
cullus". Plaats van handeling was het
voormalig kerkgebouw van de Vrije
Gemeente aan de Weteringschans.
Het woord „vrije" kreeg hiermee
een derde dimensie, immers uit vrije
wil koos jong protestants intellect
naar positiebepalend en getuigend to
neel en wel in een denkwereld welke
diametraal staat tegenover die van de
VU.
Op zichzelf is daar niets tegen, zeker
niet indien men weet, dat het lus
trum-vierende corps al lang bezig is, uit
het isolement te breken. De VU-gemeen-
schap wil niet een zich voor de maat
schappij afsluitende groep zijn, maai
wenst midden in de samenleving te
staan; wil ook meedoen aan de dialoog.
Dat is een gelukkig streven.
Confrontatie met het gans andere, het
tegenovergestelde, zet het denken en ver
volgens de discussie in gang en daaruit
kan verbreding en verdieping van eigen
blikveld ontstaan.
Het laat zich verstaan, dat VU-studen-
ten, evenals andere jongeren, gevoelig
zijn Voor het protest tegen en ae ontmas
kering van dictators en oorlogshitsers.
Moedgevend is het, dat zij tonen te besef»
fen, dat een neutralistische houding geen
oplossing brengt, dat de mens moet kie
zen. Echter, zij hebben iets over het
hoofd gezien. Brecht is nl. niet een dra
ger geweest van universeel geldende
ideeën; hij was tendentieus en eenzij-
dig.
Bij de studenten, die overigens onder
leiding ban beroepsactrice Anne Marie
Prins geestdriftig en al discussiërend o-
ver het hoe en waarom aan de voorstel
ling hebben gewerkt, kan niet hebben
voorgezeten, het dramaturgisch vermo
gen van Brecht te etaleren. Vrouw Car
rar is daarvoor te zwak en bovendien
stond de schrijver zelf er na de oorlog
niet meer achter voor wat de toneeltech
nische kant betrof en de later geschreven
veroordeling van Lucullus is
ideeënvoertuig dan theater.
Confrontatie met de idee was dus de
bedoeling. Voor eigen kring, zoals bij de
première met rector-magnificus prof. mr
W. F. de Gaay Fortman, vele hooglera
ren en corpsleden, is daartegen geen en
kel bezwaar. Anders wordt het echter,
nu de VU-toneelgroep vrijdag (te 22.00
uur), zaterdag en maandag (20.00 uur)
NED. HERV. KERK
Beroepen te Ede (toez.-vac. E. F. Ver-
gunst): P, J. Bos te Sprang; te Bergent-
heim: H. Lindeboom te Wilhelminadorp;
te Santpoort (toez.): D. J. Spijkerboer te
Drumpt; te Den Dolder (bijz. werkzaamh.
psych. ziekenh. Willem Arntszhoeve)
mevr. C. E. F. Giesberts, kand. aldaar.
Aangenomen naar Amsterdam (studen-
tenpred., vac. mr. A. A. A. E. A. Voer
man): A. A. Spijkerboer te Wijdenes,
Schellinkhout, c.a.
Bedankt voor Gameren: W. C. Hovius
te Nieuw-Lekkerland; voor Meerkerk
(toez.): L. Doppenberg te Wilsum (O.)
voor Huizen-N.H. (vac. G, H. v. Kooten):
W. H. v. Kooten te Oud-Beijerland (corr,
voor enkele edit); voor Harskamp: A.
Klein Kranenburg te Hoevelaken.
GEREF KERKEN
Beroepen te Rotterdam-IJsselmonde
(vac. M. C. Kersten): G. Meynen te Utr.;
te Rotterdam-IJsselmonde (3e pred.pl.):
K. Smit te Voorschoten: te Zuilichem-
Gameren: J: J. v. d. Hoek, v/h vrijgem.
predikant te Den Ham (O.); te Utrecht-N.
(vac. W. Schouten»: Iz. Meijer te Oegst-
geest: te Hoogkerk: W. J. de Ruiter te
Harkema-Opeinde.
GEREF. KERKEN (vrijgem.)
Tweetal te Drachten: drs. J. Douma te
Rijnsburg en J. H. v. d. Hoeven te Zwijn-
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Dokkum: P. v. Zonneveld
te Bennekom.
buiten de universitaire krijtkring wil tre
den om deze Brecht-verkenning aan de
burgerij te presenteren.
Argeloze burgers moeten nu wel den
ken, dat de VU-studenten er achter
staan. De vraag is dan, of spelers
organisatoren zich voldoende hebben ge
realiseerd hoe eenzijdig Brecht heeft ge
fulmineerd, dat hij, die uit het vrije
Westen vrijwillig achter het ijze
dijn ging en zich daar het rode
liet welgevallen, nooit de vinger heeft
;eheven tegen het communistisch stelsel
ïoewel het toch in wezen en practijk
even verderfelijk is als het fascisme dat
Met alle begrip voor goede bedoelin
gen, met waardering voor zoveel theater-
animo en inspanning al bleek de
spontaan aanvaarde opgaaf in een
toneel ongeschikte ruimte te zwa;
vinden wij het toch spijtig dat het
VU-studenten zijn, die naar buiten optre
den met een oproep tot positiekiezen var
een man wiens werk gedragen werd
door een ideologie, die nog altijd miljoe
nen mensen, zo nodig met geweld, doemt
tot dadenloosheid en vrijheid van keuze
onthoudt.
Verruiming van horizont is, zeker
toekomstkader, dwingend geboden,
laat het dan naar alle kanten het geval
zijn.
TON HYDRA
Prot. universiteit
in Seoel weer open
SEOEL De Zuidkoreaanse rege
ring heeft de heropening van de
Yonsai-universiteit te Seoel toege
staan. Deze voornaamste protestantse
onderwijsinstelling in Zuid-Korea
werd half september voor onbepaalde
tijd door de regering gesloten, wegens
het aandeel, dat verschillende hoog
leraars en studenten hadden in poli
tieke onlusten.
In augustus vonden in Zuid-Korea
demonstraties van studenten plaats
tegen het verdrag met Japan. De re
gering publiceerde een la.»ge lijst var
hoogleraars en studenten, die be
schouwd werden als de aanstichters
eiste, dat de universiteiten tegen
hen disciplinaire maatregelen zouden
nemen, bestaande uit schorsing of uit
sluiting van de universiteit. Twee
niet-openbare universiteiten weiger
den hieraan gevolg te geven, waar
onder de Yonsai-universiteit.
De regering heeft heropening toe
gestaan, nadat twee hoogleraars vrij
willig in het belang van de universi
teit hun ontslag hadden genomen.
De Yonsai-universiteit, die 4500
studenten heeft is gesticht door de
zending van de methodisten en pres
byterianen.
Een jonge lector in de anthropologie
aan de universiteit van Stellenbosch,
dr. Brian M. du Toit, heeft een boek
geschreven over geheime organisaties
in de gehele wereld. Daarin is hij met
name ingegaan op de oorsprong en de
ontwikkeling van de Broederbond.
Volgens dr. Du Toit was het ont
staan van de Broederbond begrijpelijk
in een periode, dat de Afrikaans-spre
kenden moesten strijden voor een
voortbestaan van hun cultuur en taal.
Tegenwoordig moet men zich echter
afvragen, of het nog de Boerenbevol
king is, die bedreigd wordt, of dat het
niet veeleer gaat om het voortbestaan
de gehele blanke bevolkingsgroep
in Zuid-Afrika.
Dr. Du Toit stelt ook vast, dat het
christelijk karakter van de Broeder
bond in vergelijking met vroeger en
ger is geworden. Men legt de Bijbel op
zijn eigen wijze uit en ieder, die op de
grote problemen van Zuid-Afrika een
andere visie heeft, wordt gebrand
merkt als een „humanistische libe
raal". De invloed van de Broederbond
is voorts zo groot, dat wie dit odium
eenmaal op zich geladen heeft, daar-
Hij herinnert in dit verband aan de
kerkscheuringen, die het rassenpro
bleem heeft veroorzaakt in de Verenig
de Staten (waar hij geruime tijd heeft
doorgebracht) en spreekt als zijn ver
wachting uit, dat het ook in Zuid-Afri
ka tot een dergelijke ontwikkeling zou
kunnen komen.
Inmiddels vernemen wij, dat twee
predikanten van de Nederduitse
Gereformeerde Kerk, die tegen
standers zijn van het apartheidsbe-
leid, hun ambt hebben neergelegd.
Het zijn dr. B. Engelbrecht en dr,
Naude du Toit.
De eerstgenoemde, die 37 jaar
oud is, geniet in ons land bekend
heid, omdat hij in Utrecht heeft
gestudeerd. Hij promoveerde bij
prof. dr. J. C. Hoekendijk in 1954.
ROME De njeuwe generaal
van de jezuïeten, de Spaanse pa
ter Pedro Arrupe, heeft op de
laatste dag van de conciliedebat
ten over het missieschema scherpe
kritiek geleverd op verouderde
opvattingen over het missiewerk,
zoals die volgens hem nog veel in
de Rooms-Katholieke Kerk gevon
den worden. De westerse opvatting
van het missiewerk neigt tot „in
fantilisme, sentimentalisme, beïn
vloeding door een meerderwaar-
digheidscomplex, kortzichtigheid
en oppervlakkigheid".
a.
■a, 1
Filippus start
schriftelijke
bijbelcursus
HATTEM Het traktaatgenootschap
Filippus (Veldweg 39. Hattem) is begon
nen met een schriftelijke bijbelcursus,
die de dagelijkse huiselijke bijbellezing
combineert met bijbelstudie. Deze cur
sus bestaat uit 26 lessen, die vanaf 1 ok
tober over twee jaar zijn verdeeld met
pauzes rond Kerst en in de zomermaan
den. Zij verschijnen in afleveringen een
maal per veertien dagen. Elke aflevering
bevat een dagelijkse uitvoerige schriftle
zing voor persoonlijk gebruik, een korte
voor tafelgebruik en een enkele bijzon
der aansprekende tekst plus een toelich
ting. De cursus is ook in haar geheel
verkrijgbaar. Als „docent" treedt de Am
sterdamse predikant ds. G. R. Visser op.
VRAAG WASAUTOMATEN-PROSPECTUS NR. 15 BIJ MIELE, GOUDSESINGEL 92, ROTTERDAM.
Haile Selassie bij opening
(Van onze kerkredactie)
ADDIS ABEBA In het bijzijn
van keizer Haile Selassie is gis
teren de derde pan-afrikaanse
conferentie geopend. Op deze
conferentie, die tien dagen duren
zal, zal waarschijnlijk worden
beslist, of de lutherse kerken en
zendingen n Afrika tot nog nau
were samenwerking zullen over
gaan door de oprichting van een
continentale organisatie.
De Ethiopische keizer sprak zelf de
conferentie toe, na te zijn ingeleid
door zijn minister voor de telecommu
nicatie, Ato Emmanuel Abraham, die
in de Lutherse Wereldfederatie een
vooraanstaande plaats inneemt. Hij
werd beantwoord door de Amerikaan
dr. Fredrik Schiotz, die president is
van de Lutherse Wereldfederatie.
Vervolgens leidde bisschop Josiah
Kibira uit Tanzania het thema van de
conferentie in, dat luidt: „Een leven
de kerk in een veranderende samenle
ving". Onder dit thema wil men op
deze conferentie de traditionele vor
men van het kerkewerk kritisch onder-
AMSTERDAM De Stichting
Nederlandse Vrijwilligers, waarin
overheid en particulieren samen
werken bij de uitzending vap
jongeren naar de ontwikkelings
landen, heeft na een eerste
werkperiode van twee maanden -
zeven projecten in overweging ge
nomen.
Uitknippen en op briefkaart plakken c.u.b.
IK WERK MEE aan de verdere groei van de kranl
Uw nieuwe abonnee heet
Naam
Adres
Woonplaats t
betaling per» WEEK/MAAND/KWARTAAL
Deze nieuwe abonnee werd opgegeven door uw abonnee i
Naam
Adres
Woonplaats
Ik ontvang als geschenk
HYACINTHENBOl MET HOU-# „DE DOKTER ZEGT" II
0ER „DE DOKTER ZEGT" I
TIP-PARADE-TWEE (elk deel is een (ander) geheel)
streep door wat u niet wenst.
Dit deelde de voorzitter van het stich
tingsbestuur, oud-staatssecretaris drs.
L. J. M. van de Laar, gisteren mee op
een persconferentie in het Koninklijk
Instituut voor de Tropen, dat sinds
augustus 1963 met de opleiding van de
jongeren is belast. In totaal zijn tot nu
129 vrijwilligers, verdeeld in negen
groepen en dus opleidingen, aan de
gang: voor uitzending naar Zambia,
Kameroen en India.
De waarnemend chef van het jongeren
vrij willigersprogramma van het ministe
rie van buitenlandse zaken, mr. A. L.
Schneiders, vertelde dat het ontwikke
lingswerk aan de Ivoorkust, waar hij
onlangs een bezoek bracht, een bevredi
gend verloop heeft. Van de 25 uitgezon
den jongeren waren er twee (een tuin
bouwer en een sierteler) die het voor
hen bestemde werk moesten beëindigen:
zowel voor de teelt van groente en aard
appelen als van sierplanten bleek te wei
nig belangstelling aan de Ivoorkust te
bestaan. De regering van de Ivoorkust
had er echter wel om gevraagd.
Beiden zijn per 1 oktober belast met het
toezicht op een project schooltuinen in
Korhogo. De overige 23 jongeren werken
o,m. in de rijstcultuur, de katoenteelt,
onderhoud van irrigatiewerken, bij de
veterinaire dienst. Van de vrouwelijke
vrijwilligers geven twee de dorpsbewo
ners voorlichting in kinderverzorging,
twee zijn werkzaam in een kraamkliniek
en een heeft een taak gevonden op eei
chirurgische afdeling van een ziekenhuis.
het op prijs dat de Europeanen
tegenstelling tot vroeger, bescheiden op
stellen". Hij achtte niet de technische in
breng het belangrijkst, maar het kweken
van regelmaat, organisatievermogen en
zelfvertrouwen bij de autochtone bevol-
I king.
zoeken in het licht van de diepgaande
veranderingen op nagenoeg alle le
vensterreinen in Afrika.
Vernieuwing
Men hoopt, dat er van deze conferentie
nieuwe impulsen op de Afrikaanse lu
therse kerken zullen uitgaan voor een
geestelijke vernieuwing door een beter
begrip van de verantwoordelijkheid en
de mogelijkheden van de kerk vandaag.
Daarbij krijgen vooral de verantwoorde
lijkheid voor de enkeling en de verplich
ting van de christen tegenover de we
reld, waarin hij leeft, de aandacht.
Ongeveer tweehonderd mensen hebben
zich voor deze conferentie aangemeld.
Het is de derde pan-Afrikaanse, na die
van 1955 in Marangoe (Tanzania) en van
1960 in Anzirabe (Madagaskar). Voor het
eerst zullen echter de Afrikanen in de
meerderheid zijn. Opvallend is verder,
dat er haast evenveel nlet-predikanten
als predikanten onder de deelnemers
zijn.
Vele praktische punten staan dan ook
op het programma. Zij reiken van actue
le problemen, waarvoor de predikant ge
steld wordt, tot de verhouding van poli
tiek en kerk. Het generatie-conflict, dat
in Afrika een zeer belangrijke rol speelt,
Je taak van de kerk in de grote stad,
wagen van huwelijk, polygamie en echt
scheiding zullen aan de orde komen,
evengoed als de massacommunicatieme
dia, de plaats van de vrouw en het on
derwijs.
Publiciteit
De conferentie wordt gehouden In een
modern gebouw van de Verenigde Naties
ln de Ethiopische hoofdstad. Er is ge
zorgd voor een simultaan vertaalsysteem
in de drie conferentletalen: Engels, Frans
en Amharisch. Voor een brede publiciteit
zorgt het krachtige lutherse zendingsstati
on ln Addis Abeba, de Voice of the
Gospel, dat vrijwel geheel Afrika be
strijkt.
De conferentie is goed voorbereid,
doordat in september regionale voor-con
ferenties zijn gehouden in verschillende
delen van Afrika. Hierdoor heeft mer
bereikt, dat ook de „gewone kerkleden"
zich in het werk te Addis Abeba betrok
ken weten.
Afscheid van Protestants Convent
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT Al heeft ds. H. B.
Meyboom dan zijn functie neerge
legd als predikant-directeur van
het Nederlands Protestants Con
vent om weer gewoon gemeente
pastoor te worden, hij blijft plei
ten voor een gesprek op gemeente
niveau met rooms-katholieken. Dat
gesprek moet echter niet geheel
vrijblijvend gehouden worden. Ds.
Meyboom wil de gesprekspartners
door predikant en priester laten
aanwijzen. Zij moeten van tijd tot
tijd verslag uitbrengen aan hun
kerkeraad.
Deze 42-jarige predikant zegt, dat er
twee grote moeilijkheden zijn, die het
gesprek belemmeren. Aan de ene kant
het protestantisme zelf in grote ver
warring. Het weet niet en begrijpt
niet wat er allemaal in de Rooms-Ka
tholieke Kerk gebeurt. Er is ook vaak
grote onzekerheid over de eigen ge-
loofssituatie.
Bovendien zijn vele protestanten nog
niet aan een gesprek toe. De gedachte
dat Rome toch niet verandert neemt
eerder toe dan af. Ds. JJeybopm 2
een brok „tegenbeweging" vooral
de meer confessionele kringen en in de
Vtfj zfnhigé TtófeK. T '*J' "*■-
Handleidingen
Maar ook de Rooms-Katholieke
Kerk is in grote verwarring. Velen
begrijpen niet allemaal wat het conci
lie wil. Anderen struikelen telkens
weer over kerkhiërarchische belemme
ringen in hun geloofsleven die zij niet
kunnen en willen aanvaarden. Thema
voor de gesprekken tussen de leden
van beide kerken moet dan ook zijn
ons christen-zijn in deze tijd en sa
menleving.
Dit gesprek moet door de plaatselijke
kerkeraden gestimuleerd worden.
Voor deze gesprekken zouden handlei
dingen moeten worden opgesteld. Ds.
Meyboom meent dat zij samen met
rooms-katholieken moeten worden ge
schreven en uitgegeven.
Die gesprekken moeten niet in de
eerste plaats gaan over controversiële
onderwerpen.
Hoewel ideaal het gesprek gevoerd
moet worden door een interkerkelijke
groep protestanten met rooms-katho
lieken, meent de man die het werk
van het Protestants Convent tien jaar
leidde dat het voorlopig beter is om de
gesprekken te hebben tussen leden
van één protestantse kerk en de
Rooms-Katholieke Kerk.
Zo'n gesprek moet niet gericht zijn
op stiekeme bekeringen. Er moet een
elkaar ontmoeten zijn in Christus en
vanuit de bijbel. Maar het getuigenis
moet er kunnen klinken. Het moet
meer zijn dan een verbleekte dia
loog.
Gemengd gehuwd
Ds. Meyboom vertelde nog dat dezer
dagen door de uitgevers Ten Have en
Brand samen een boekje uitgegeven is
getiteld „Gemengd gehuwd". Het wil
een pastorale handreiking zijn. Het
werd geschreven door ds. R. Kapteyn
van de Raad voor de herderlijke zorg
van de Hervormde Kerk en door pater
Van Noort namens de Katholieke
Actie, die tot voor kort studentenmo
derator in Leiden was.
Het Protestants Convent is op het
ogenblik geheel (herderloos". Terwijl
dg. Meyboom de gemeente weer ver
koos, is dr. C. de Ridder benoemd tot
wetenschappelijk hoofdambtenaar om
prof. dr. G. C. van Niftrik aan de
Amsterdamse universiteit te gaan hel
pen. Het convent heeft reeds een op
roep gepubliceerd voor een nieuwe
predikant-directeur, terwijl 00 een
nieuwe studie-secretaris wordt ge
zocht.
Op de conferentie van Lutherse ker
ken van Afrika, die in Addis Abeba
wordt gehouden, heeft bisschop Josiah
Kibira, uit Tanzania verklaard dat de
Afrikaanse kerken nog geen vrijheid op
theologisch gebied hebben verworven en
die vrijheid ook niet zullen krijgen
Het infantilisme en het sentimenl
lisme in het missiewerk noemde pat<
Arrupe het gevolg van de neiging,
zich in de missie te richten op kindi
ren en zieken en andere niet mindi
belangrijke groepen, zoals de intelle
tuelen, te verwaarlozen.
Het meerderwaardigheidscomph
blijkt, doordat men teveel op eigt
waarden vertrouwt en te weinig ij
zicht heeft in de cultuur en traditii
van de volken, die men het evangelii
wil verkgndigen. Kortzichtig is men,
doordat men de behoeften van de ker1
buiten het kringetje van eigen diocei
niet ziet.
De oppervlakkigheid coristateerd
pater Arrupe, die zelf vele jaren mii-.
sionaris in Japan is geweest, in d(
waardering van methoden en resulta
ten van het apostolaat en de keus vai
de mensen, die worden uitgezonden.
Verder komt het maar al te vaafeav
voor, dat een priester een korte tij*
in een missieland doorbrengt, weer PI
thuis komt en er boeken over gaai
schrijven, die vol fouten zitten. te
Opnieuw heeft een Nederlands) 10
missiebisschop zich tegen de paus ge-Be
keerd. Hoewel de paus maandag het
concilie een brief zond, waarin hij u.:
vasthield aan het celibaat, heeft dtlai
bisschop van het Braziliaanse Lins,,va
Koop (afkomstig uit Rotterdam), een
voorstel ingediend, waardoor toch ge-ge
trouwde mannen priester zouden kun
nen worden.
Omdat de paus openbare discussie
over het priestercelibaat op het con
cilie niet toestaat, heeft bisschop Koop
zijn voorstel schriftelijk bij het secre
tariaat van het concilie ingediend
onder de prelaten laten circuleren.
Tegenover journalisten zei de mis
siebisschop, dat hij niet bepleit, dal
priesters in het algemeen zullen mo
gen trouwen. Hij is echter
ning, dat in gebieden, waar een grool
tekort aan priesters bestaat (zoals ia
Latijns-Amerika), getrouwde mannen
gewijd moeten kunnen worden om te
helpen in de religieuze noden van hun
parochies.
Op 28 oktober, de dag, waarop paus
Johannes XXIII tot paus werd geko
zen, zal de huidige paus in de concilie
vergadering verschijnen, om enkele
dekreten, die gereed zijn gekomen,
plechtig af te kondigen.
<f
UTRECHT. De heer J. H. Ai»1
Schipper uit Den Haag heeft een
studie gemaakt van de 192 gevallend
van kanker van het slijmvlies van de!P
mondholte, die in de periode 1940—
1961 in het Rotterdams radio-thera- P
peutisch instituut in behandeling'1
kwamen. Hij heeft hierover een
proefschrift geschreven, waarop hij i
gisteren aan de Rijksuniversiteit van
Utrecht is gepromoveerd tot doctor in u
de geneeskunde.
In de klinische uitbreiding van hel r
proces werd een verband gevonden
tussen de grootte van het gezwel, de
mate van infiltratie in het onderliggen-'
de weefsel en het optreden van uit
zaaiingen in de lymphklieren in de
hals. Het is daarom van het grootste
belang, aldus de heer Schipper, dat de
Eatiënten zich vroegtijdig onder be-
andeling stellen.
De tijd tussen het optreden van de eerste
klachten en het bezoek aan het insti-
tuut (soms vier maanden) kan worden
bekort door de letten op de volgende
verschijnselen, die bij mondkanker
plegen op te treden:
1. pijn in de mond (meestal niet hevig)! h
2. het ontstaan van een zwelling, bultje
of blaartje in de mond;
3. het losraken van tanden of kiezen; 1
4. het niet goed meer passen van de
gebitprothese; 1
5. moeite met spreken, speekselvloed,,
bloeding;
6. het optreden van een zwelling in de
hals.
Mondkanker i3 doorgaans een ziekte van 1
de oude dag doch komt soms ook voor
op middelbare leeftijd. Mannen worden
vaker getroffen dan vrouwen.
Reden: straf voor
kamplid
Speldjesverkoop
voor kerkbouiv
bouw IJsselstein" staat er op de
rode, blauwe, groene, gele, witte en
zwarte speldjes, waarvan de opbrengst
bestemd is voor een nieuwe gerefor
meerde kerk aldaar.
Voor het eerst, voor zover bekend,
wordt nu ook bij kerkbouw ingehaakt
op de rpeldjesrage, die nog altijd dik
is. De bouwcommissie van de Ge-
ref. Kerk in IJsselstein heeft in een
rondschrijven aan alle geref. kerkera
den verzocht de jeugdverenigingen op
te trommelen de speldjes te verko
ut prijs per speldje is dertig cent en
de serie van zes stuks 1,50. Ze zijn
slechts per serie te bestellen en het giro
nummer is: 135064, ten name van Bouw
commissie Geref. Kerk te IJsselstein
(Utr.).
De opbrengst zal worden gebruikt voor
de bouw van een nieuwe Geref. kerk in
DEN HAAG Twintig van de
tweeëntwintig gewetensbezwaar
den tegen de dienstplicht, die zijn
ondergebracht in het kamp Vled-
der hebben gisteravond na het
eten verklaard in hongerstaking te
zullen gaan. Deze hongerstaking
dient „als protest tegen de huidige
toepassing van de dienstplichtwet".
IJsselstein. Deze plaats heeft namelijk
ongeveer 8000 inwoners, waarvar 350 ge
reformeerden. Dit zijn 85 gezinnen. Zij
kerken in een kapelletje met 165 zitplaat
sen, dat nu reeds dikwijls te klein is.
Gezien de grote uitbreiding is het drin
gend noodzakelijk geworden zo spoedig
mogelijk een nieuwe rotere kerk te bou
wen. Nu nog is er grond, maar deze moet
worden betaald evenals de bouw zelf.
Dit is echter voor deze kleine gemeente
een te zware opgaaf.
Aanleiding ertoe is de straf (vol
gens de bezwaarden: drie dagen
verzwaard arrest) opgelegd aan een
van de jongens omdat hij in dienst
tijd koffie dronk en eenmaal
's nachts naar huis ging.
Direct nadat men op defensie hoor
de van de bezwaren, werd maandag
aangekondigd, dat morgen een ambte
naar van het ministerie een onderzoek
zou komen instellen. Maar daarop heb
ben de gewetensbezwaarden niet willen
wachten.
Over de strafoplegging zegt het mins-
iterie, dat de desbetrefffende man was te
werkgesteld in de Rijkspsychologische in
richting, waar hij zich evenals alle ande
re gewetensbezwaarden moest onderwer
pen aan de regels van het huis. Ondanks
dat is hij opzettelijk een nacht naar huis
gegaan. Hij werd daarvoor gestraft met
drie dagen licht arrest en niet zoals
werd gezegd met verzwaard arrest.
Inmiddels was de bewuste gewetensbe
zwaarde, voordat hij werd gestraft, we
gens zijn ongeschiktheid om in een
Rijkspsychologische inrichting te wer
ken, overgeplaatst naar het kamp Vled-
der waar hij nu verblijft.
Invul-puzzel
1 1 hamer met lange steel, om
een rund te kollen of te
dollen.
2 2 plotseling.
3 3 meisjesnaam.
4 4 jongensnaam.
5 5 dorpje onder de Over. gem.
Gramsbergen.
6 6 motorschip (afk.).
7 7 plaats in Limb.
8 12 scheik. element (afk.).
9 11 voorzetsel.
10 10 buisvormig ingewand.
11 9 zekere dans.
12 8 plaats in N.H., ook in Limb.
Oplossing vorige pnzzcl
1. klem-melk, 2. lire-Lier, 3. Iser-sier, 4.
mark-kram, 5. maal-lama, 6. eden-De'en.
7. niet.tien, KLIMMEN.