Het geheime dorp Brick Bradford Romantiek en absurdisme Vanavond kiezen tussen twee televisiespelen Uit de Haagse hof geplukt Jesge en Josfe Senmoet ram VRIJDAG 8 OKTOBER 1965 ETHERGOlVEN-ETHERGOlVEN-ETHERGOtVEN-ETHERGOlVEN IWERGOIVÊN-EIHERGOIVEN-ETHERGOIVEN-ETHERGOIVEN- ■PSsvü'cr (Vano e radio- en tv-redactie) BUSSUM De NCRV vergast ons vanavond op een lang ontspanningspro gramma, dat om even na zeven uur begint met de tienershow TM, om 7.35 uur wordt vervolgd met een aflevering van de Beverly Hillbillies en als hoog tepunt een twee uren durend Duits televisiespel bevat. Dit spel is „Kathari- na Knie", een verhaal uit de circuswe reld, geschreven door Carl Zuckmayer en herhaalde malen in de Nederlandse theaters met veel succes opgevoerd. Hoofdpersoon in dit spel is de histo rische figuur Karl Knie, die in het begin van deze eeuw reeds hoogbe jaard was. De schrijver heeft hem ech ter nog gekend als de man, die voor zijn kwijnend circus op de bres stond. Rondom deze figuur heeft hij het stuk geschreven dat herinneringen op roept aan die tijd, waarin het rondrei zende circus vrijwel het enige ver maak ten plattelande bood. Verkouden? Uetifovuur o/f ASPRO Rillerig Onprettig? Pas dan op! Neem bijtijds 'ASPRO'. 'ASPRO' bevat alles om Uw verkoudheid snel en doel treffend te bestrijden. IrfitïotoW o/j ASPRO' Commentaar Wanneer weer? Hoe wei-verdiend Huub Martron zijn rentree in de cabaretwereld heeft gemaakt, nu niet meer in een duo, maar alleen, heeft men gisteravond in het KRO-televisieprogramma kunnen zien. Wij hebben voor zijn „twee handen-show" ook twee woorden commentaar: wanneer weer? Want Huub Martron blijkt uitstekend te weten wat televisie is. De nummer tjes uit zijn programma „Vleugel- vlucht" waarbij hij zichzelf begelei dend meteen liet horen en zien welk een voortreffelijk piano-virtuoos hij is, gaven precies datwat in de huiska mers prettig binnenkomt: originele en speelse liedjes, gekruid met voldoende kritiek en Nederlandse zelfspot, sim pele maar grappige parodietjes, een vlot babbeltje. Al is de conference dan niet zijn sterkste punt, er was meer dan genoeg om dat te doen vergeten. Wij zullen hem bijzonder graag spoe dig weer zien op de buis, desnoods met een herhaling van enkele liedjes, wel ke een tweede keer nog best eens kun ne?i worden gehoord, omdat het alle maal met zoveel vaart en verve werd gepresenteerd. Willy Corsari's Dance macabre" kwam welverzorgd voor de camera's. Een goed. gevonden slotin prima rol bezetting gespeeld, niet helemaal lo gisch, maar dat hoeft het in een thriller nu eenmaal niet te zijn. Een uurtje aardig amusement, waarin Rie Cil- huys van haar korte rol iets aparts maakte en verder de meeste eer te beurt viel aan het optreden van Liana Saalhorn als de geheimzinnige huis houdster. Een zekere matheid, waar door de opvoering aan spirit verloor, was bij alle andere acteurs en actrices niet te ontkennen. Het had tvat pitti ger gekund, maar zo was het ook het aankijken waard. Als het spel begint, is Karl Knie, beroemd koorddanser en directeur van een eigen gezelschap, in financiële peri kelen geraakt. De commissaris van po litie komt in eigen persoon, samen met de deurwaarder, om beslag te leggen op de circusinventaris, wanneer niet dadelijk geld op tafel wordt ge bracht. Juist in deze spannende omstandighe den krijgt Karl een andere gevoelige klap: zijn dochter Katherina verlaat zijn groep, om met een jonge boer mee te gaan en bij hem thuis liever het wat zekerder landbouwbedrijf te leren. Katherina weet, dat zij haar vader verdriet doet, maar zij gaat en natuur lijk ontwikkelt zich een romance met alle consequenties vandien: er worden trouwplannen gemaakt en Katherina heeft in haar hart al voorgoed afscheid genomen van het bonte maar ongewis se circusleven. Zo staan de zaken wanneer hoe kan het anders? vader Knie met zijn troep in het dorp voorstellingen komt geven. Hij verheugt zich op het weerzien met zijn dochter en ver wacht, dat zij nu weer met hem mee zal gaan. Helaas, Katherina heeft een ander bericht voor hem en dat kan hij niet verwerken. En om voor degenen die het stuk niet kennen, de spanning niet teveel uit te halen: wat daarvan de gevolgen zijn, verraden wij nog niet. Wel moet u weten, dat ondanks haar roance met de jonge boer Ka therina toch niet loskot van de ver antwoordelijkheid van het circus, waa iaam van haar familie zovele jaren bleef verbonden. et is een verhaal met een lach traan, zoals dat bij de situering in deze wonderlijke wereld betaamt. Be paald tragisch is het niet, al legt de strijd om het bestaan er een etiket op, de auteur speelt meer op het gevoel, en het stuk is in de eerste plaats prettige ontspanning. Maar wanneer men bedenkt dat in de vooroorlogse jaren prominenten als Charlotte Kohier en Albert sum en na de oorlog Anny de Lange en Johan Elsensohn de rollen van vader en dochter Knie in de Nederlandse theaters vertolkten, begrijpt men, dat het werk toch ook wel de moeite waard is om te bekijken. van Murray Schisgall voor twee ac teurs zien. Deze Amerikaanse auteur debuteer de met „De typisten" in het absurde toneel. Het absurdisme ligt in dit spel er echter niet zó dik op, dat het moei lijk te verteren valt. Eigenlijk is het heel knap van constructie: hoewel er sprake is van één kantoordag, wordt in dit tijdsbestek het totale uitzichtloze werkbestaan van twee typisten uitge- Een jongeman en een meisje zitten tegenover elkaar en doen geestdodend werk: zij tikken adressen op envelop pen. Onderdehand praten zij over hun idealen voor de toekomst... maar naar mate de dag ouder wordt worden zij 4aren ouder en in hun gesprek weer spiegelt zich dan hun hele leven, waar in verwachtingen en hoop vervliegen, teleurstellingen leiden tot opstandig heid en ten slotte berusting alles ver vaagt. Dit wordt mede aangeduid door de omstandigheid, dat er nooit een einde komt aan het tikken van de adressen, die voor een deel al verou derd zijn eer het werk gereed zou kunnen zijn U ziet dus, dat u bewust moet kiezen naar welk spel u vanavond gaat kij ken: „De tvpis'en" loopt een kwartier uit en duurt dus een uur en 20 minu ten, waarna niet om 10 maar om 10.15 uur „Koning Klant" begint. NRU-medewerkers op Festival Miinchen DE TYPEISTEN Er valt vanavond echter te kiezen tussen twee spelen, want in dezelfde tijd laat de VARA op Ned. 2 een satire Shaffy Chantant inplaats van de Mounties-show (Van onze radio- en tv-redactie) BUSSUM Door het schokkende onverwachte overlijden van Fred Ple- tijdens de camerarepetities voor de Mounties-show zal de VARA dit televisieprogramma dat als een van de jubileummanifestaties was gepland voor de avond van zaterdag 23 oktober a.s., natuurlijk van de voorstellingen reeks afvoeren. Zoals u weet was de 35-jarige Fred Plevier een van de Mounties, die zich populair maakten in een serie Rudi Carrell-shows. Voor de eerste maal zouden zij nu in een eigen show voor de camera's optreden. In plaats van dit programma zal men nu op 23 oktober tussen 9.20 en 10.15 uur een korte voorstelling van de cabaretgroep Shaffy Chantant kunnen zien. Medewerkenden zijn Ramses Shaffy, Liesbeth List, Loes Hamel en Polo de Haas. Joop Admiraal treedt als gast op. Het voornaamste aandeel in de produktie van teksten en muziek heb ben Ramses Shaffy en Hans Andreus. ïziek (gr.): 20.05 Stereo: Lichte grammoloonmuzlek: 21.05 Inhoud: geestelijke f'.S 22.2c Boekbespreking: 22.30 Nieuws; 22.40 Epiloog: 22.45 Kamer te huur. hoorspel (Voor afgegaan en aan het einde: grammofoonmu- ziekt; 23.55—24.00 Nieuws. Hilversum II. 208 m. VPRO: 18.00 Nieuws: 18.15 Deze week. praatje: 18.20 Muzikaal programma; 18.30 Jazz-rondo: gesprek over Europese jazz: 18.50 Naar onze mening, cri- tisch commentaar; 19.00 Zo ben ik misschien, biografie; 19.30 Kunstkroniek: 20.00 Nieuws; 20 05 Omroeporkest. VARA: 21.00 Radio Fil harmonisch orkest en solist (opn.): klassieke Draadomroep vanavond GRAMMOFOONPLATENPROGRAMMA Moussorgsky „Boris Godounov" proloog en vier bedrijvei Tela Bougari iderland I. NTS: 19.00 Nieuws in hi 19.01 Klaas Vaak. NCRV: 19.06 T.M. maandelijkse kroniek voor tieners: 19.35 t "3everly Hillbillies. TV-film. NTS: 20.00 Jou; taal. NCRV: 20.20 Katharina Knie. TV-spel; ;2.20 Attentie. NTS: 22.45—22.50 Journaal. Nederland II. NTS: 20.00 Nieuws in kort. VARA: let .05 Teletaalles: Engels. anken: 20.00 Nws; 20.25 De ontmoeting. Poolse psychologische film; bezetting. (Overn. NTS). 22.45 (Vano e radio- en tv-redactie) VANAVOND TE ZIEN 8.20 uur Kariarina Knie, een Duits televisiespel dat in en om een circus is gesitueerd. 10.20 uur actualiteitenrubriek. Ned. 2 VARA 8.01 uur tweede aflevering van de spionnageserie ,,Het lek". 8.55 uur De typisten, een satyre van Murray Schisgall, gespeeld door Thea Verheugen en John Lanting. 10.15 uur Koning Klant, een programma voor en over consumenten. wat en hoe kopen ze? VANAVOND TE HOREN Hilve1 r KRO 8.30 uur Doris Day zingt op de plaat. 9.05 uur André van den Heuvel vertelt het verhaal ,,De bronnen van het geluk", geschreven door Willem Enzinck. 9.20 uur feestprogramma ter ere van 250 maal „Vliegende schijven". 10.45 uur hoorspel „Kamer te huur" van Adrian Rhys. i/iltei 11 AVRO 8.05 uur (VPRO) concert door het Omroeporkest. 9 uur herhaling van het Jubileumconcert 1950 door het Radio Fil- HILVERSUM Op uitnodiging van Beierse omroep zullen twee NRU-musici ons land vertegenwoordi gen bij het 2e Internationale Festival der Lichte Muziek, van 12 tot 16 okto- »r as. in München te houden. Benedict Silberman. vaste dirigent van het Promenade-orkest, zal op 14 oktober het Beierse omroep-orkest di rigeren en de eerste cellist van het Promenade-orkest Joop Cantor zal dan solist zijn. Er worden drie Nederlandse compo sities gespeeld, t.w. de Marche Grotes que van Cor de Groot, Lamento van Benedict Silberman en Capriccio van Ruud Bos. De NCRV zal dit concert op een later tijdstip via de radio uitzen den. Bij dit festival is het de bedoeling aandacht te vestigen op componisten goede lichte muziek, om het peil van deze muziek op hoger niveau te kunnen brengen. Er werken dit jaar 24 landen mee door middel van radio-omroepverte- genwoordigers. O.a. komt men uit Bel gië, Bulgarije, Denemarken, Engeland, Frankrijk, Finland. Hongarije. Italië, Nederland, Oostenrijk, Polen, Tsjecho- slowakije en Zwitserland: er is dus rui me belangstelling van de landen ach ter het IJzeren Gordijn. Onnodig wellicht, te zeggen dat alle Duitse omroepen meedoen met orkes ten, dirigenten en solisten. Britse tv-piraat geeft het op (Van onze radio- en tv-redactie) LONDEN Het is de commerciële maatschappij Radex-TV niet gelukt, haar plannen voor het uitzenden van reclame-televisieprogramma's op clan destiene wijze van een schip in zee af, te verwezenlijken. Het inmiddels al aangekochte schip dat hiertoe in het kanaal van Bristol voor anker zou gaan. zal nu echter worden gebruikt voor het uitzenden van reclame-radio. Het schip, dat natuurlijk een buiten landse vlag gaat voeren, is eer 400-tons driemaster en de zender komt meteen onder beheer van de pi- ratenfirma Radio City, welke al eer jaar uitzendt uit een bouwvallige ves ting vóór de kust van Kent. Het nieuwe clandestiene radiopro gramma zal binnenkort in de lucht komen (zegt de firma) en kunnen wor den gehoord in Wales, het gehele wes ten van Engeland en in Ierland. Zes samenvattingen van Kamerdebatten (Van onze radio- en tv-redactie) BUSSUM De NTS zal ter gelegen heid van de behandeling van de Rijks begroting 1966 zes samenvattingen van Tweede Kamerdebatten uitzenden en wel op de dagen, waarop de algemene politieke beschouwingen over deze stukken worden gehouden. Dat is op dinsdag 12 oktober a.s. van 18.30 tot 19 en van 22.30 tot 23 uur, op woensdag 13 oktober zelfde tijden en op donderdag 14 oktober van 18.30 tot 19 en van 22.50 tot 23.20 uur. Alle reportages zijn te verwachten op Ned. 1 en commentatoren zijn resp. Ad Langebent. Henk Teeuw en Frans van Houtert, die elk één dag uitzendin gen voor hun rekening zullen ne- Een nieuw koorwerk van de Britse componist Benjamin Britten, „Stemmen van onze tijd" genaamd en speciaal vaardigd ter gelegenheid van de twin tigste verjaardag van de Verenigde Na ties, zal op 24 oktober door het Filhar monisch orkest en de Schola Cantorum van New York worden uitgevoerd in de zaal van de Algemene Vergadering van de V.N. Het werd zal tevens in Parijs, Genève en Londen worden uitgevoerd in concerten voor de 20ste V.N.-verjaar- dag. I. KRO: 7.00 Nieui 7.15 Klassieke kamermu- JWLVs: 7.32 Gewilde (opn.): 7.55 Overweging: 8.00 Nieuj Djmn: gevarieerd prograi 12.27 Mededelingei. 12.30 Nieuws: 12.40 Dansmuziek 12.45 Overheidsvoorlichting: Gev« De familie Van Buuren praat iet verkeer: 12.55 Lichte grammofoon- 13.15 Voor de tieners; 14.10 Musice rende dilettanten: mannenkoor: 14.30 Voor do kleuters: 14.40 Stereo: gevarieerde gi 10 Sportperiscoop); 18.50 Lichtba- lil, 298 ochtendgymnastiek 7.23 Lichte grammofoonmuzlek: (7.30 Van de voorpagina, praatji 8.00 Nieuws; 8.10 Lichte grammöfoonmuziék: 9.00 Klassieke kamermi 9.25 Klassiek pianoconcert (gr. 3ods huma-1 -* -*T de volksve VARA: 10.00 Blauwdruk lezing (II); 10.15 Z.O. 135. gev«' 12.27 Mededelingen Christoff. bas: Kooi Sofia (o.Lv int: André Cluytens. 16.25 Onbewoonc Televisie morgen 11.00—11.30 TELEAC (herh. van les 2, 11.30—12.00 TELEAC - Vai Maatlat tot meetstok (2). AVRO: 16.00 Th. Beatles, tekenfilm: 16.25 Fototriptiek, fotocur '6.40 The Who. Voor de tieners: 1655 e. tekenfilm: 17.00—17.30 Voor de kinde- precies uit- kei i gen gekiend. Om één m van Den Haag S.S. vandaar per sneltrein n: waar ik prompt elf iH :ou worden met een auto om he; irabantse en Limburgse land in tt Het was druk; nog maar één plaatt was vrij. Maar daar stond een enorme tas waaruit met zeer verschillende haardos en veel variaties van blauwo gigheid zes poppen mij aanstaarden. Ze bleken bij een mevrouw te horen, die ook nog een grote koffer in het net had. Behoedzaam nam ze de tas weg en borg het poppenregiment aan mijn voeten. Haalde een blauwe klu wen wol en twee breipennen tevoor schijn en zette met een handigheid slechts uit enorme routine geboren, een breisel op, dat rap groeide en bij Utrecht al een duidelijke poppejurk aan het worden was. We stapten uit. Ik had twintig minu ten overstaptijd. Kon op hetzelfde per ron blijven. Zocht een bankje en tuur de naar het eerste perron waar de poppenmevrouw wegwandelde. In ge dachten wandelde ik mee. Eerste win- Utrecht erd? Ik zag het De koffers wachtende zijn schoenzolen bijna doorgeslenterd had. Het werd een haast- en renwerk om het pro- peinsde ik. Maar het zachte getik was gramma toch af te krijgen. Doodmoe gezellig geweest en ik ging bedenken dommelde ik terug in de trein. Dan hoe ik de poppen zou aankleden. Die bij het uitstappen de poppenmevrouw! damespop en die babypop en die onno met licht koffer en zonder poppen! Ze zele... schoot me stralend aan. .Allemaal Op mijn lippen lag het: „Fijn, dat waren dan goede zaken". Een wonder deed het me inhouden. „Allemaal naar een kindertehuis gebracht, blij dat ze waren", glunderde ze. In de ren naar de uitgang vertelde geregeld. Poppen o knappen, aankleden, tehuizen brengen. De werkelijkheid beter dan de fantasie! 's Avonds niet achter de schrijfma chine maar met de breipennen. Best leuk.... Toen zag ik de klok; vijf over tien en om één voor tien zou mijn snel trein gaan. De stationschef keek vreemd toen ik informeerde. „Die is allang weg. daar van spoor drie.." Maar spoor 2 had uitzicht op de verdwijnende poppenschaar gege- e gauw. Deed «scharrelen, op- >an naar kinder- s toch nog altijd Hoofdagent Sevenbrink lachte grimmig, toen hij Krom in de gang hoorde weg hollen. Als de man dacht, dat hij door de brandgang ontsnappen kon. dan had hij buiten agent Wafels gerekend! En Ba rend en Berend waren er ook nog. Ja, die stonden vol spanning af te wachten. De seconden leken wel minuten en de minuten uren. „Wat duurt het toch lang!" bromde Barend. „Dadelijk heeft die Krom nog de benen genomen. Ik denk..." Hij maakte zijn zin niet af, want op dat ogenblik werd de keukendeur open geworpen en stormde een forse gestalte in pyama naar buiten en de tuin va; „Daar gaat hij!" kreet agent Wafels, haald. greep hem eensklaps beet en het r;; nntcnonru>r>i" n» nniitio- leek Krom toe alsof zijn armen in een paar ijzeren klemmen zaten. Hoe hij ook rukte en worstelde om los te komen, hij slaagde er niet in. „Goed zo, Berend!" schreeuwde Barend verheugd. „Houd hem vast! Laat hem niet ontkomen!" Agent Wafels had de vluchteling nu ook bereikt en Berend en hij voerden de nog steeds tegenstribbelende Krom naar de schuur, waar inmiddels ook hoofd- Krom keek angstig achterom, maar agent Sevenbrink was gearriveerd. „Hij probeert te ontsnappen!" De politie man rende de vluchtende man achterna en Barend en Berend volgden zijn voor beeld. Barend was niet zo erg snel ter been, maar Berend daarentegen, die in zijn jonge jaren nog een bekende figuur in plaatselijke atletiekkringen was geweest, spurtte door de tuintjes dat het lust was. klein kereltje lucht adem. Maar niet voor lang. Want Berend, die hem nu had inge- „Je bent erbij, mannetje", sprak Se venbrink bars. „Maak die schuur maar 10 Spoedig kwamen, heel stil en onopvallend, de anderen van alle kanten aan. Ook Christina was daarbij en het ontlokte Chris een glimlach van trots haar daar zo rustig en zelfverzekerd te zien staan. Hoeveel medewerkers had hij nu ineens gekregen? Gert. Willem, Dries en Nico, Frans en Bart, allemaal jongens, kinderen nog in zijn ogen, bezield met hetzelfde ideaal, de brandende be geerte om te redden wat er te redden viel. Chris wenkte Gert, die wat achteraf stond. Die stak pink en wijsvinger in de mond en gaf een korte schelle fluit, die opsprong en weer terugviel gelijk de schreeuw van een nachtvogel. Als bij toverslag begon in de sloten en greppels rondom het geritsel van dor blad. Donkere gebukte gedaanten slopen nader. Vijf minuten later lag de plek onder de bomen weer verlaten, wegdoezelend in de nacht, de nachtuiltjes begonnen hun dans door de kruinen, de koele wind voerde de geur mee uit duizenden variaties van jong groen, berk en beuk, grassen en wilde kruiden, hagedoorn en brem. Zacht zeeg de dauw neer als een web van onzichtbare naaldfijne droppen. Een krekel snerpte zijn ritme in oneindigheid. Een late vogel streek geruisloos op de top van een boom neer, wiegelde en zocht met half uitgestrekte vlerken zijn evenwicht; dan vouwde hij de wieken inéén en zat daar als een toonbeeld van vrede en rust. Vanuit het kruispunt der zandwegen liepen de fietssporen naar alle richtingen. Voetstappen en wielsporen werden donker van vocht. Een nachtuil gaf een schreeuw en het leek een verlate echo van Gerts signaal. Heel in de verte trok een troep Duitsers op nachtoefening. Ze zongen! Wat zouden ze anders doen? „Hoeveel medewerkers heb ik nu al?" zei Chris H. H. VAN NUNATTEN— DOFFEGNIES tegen Christina, een paar weken later toen ze naar bed gingen na een vergadering op het hoofdkwar tier, die nogal roezemoezig geweest was door de vele jongelui, die in eigengebouwde hutten onder gedoken zaten en die vanuit het hoofdkwartier ver zorgd moesten worden. Chris zat rechtop in bed in een gestreepte pyjama en krabde met zijn handen door zijn dik grijs haar, dat er erg wild van ging zitten. Christina stond voor de spiegel haar lang blond haar te vlechten. Ze zag zijn spiegelbeeld, in het lamplicht bedrieglijk jeugdig, of hij een even grote kwajongen was als de onderduikers, wier overmoed hij in het gareel moest proberen te houden. Ze lachte naar hem en zei: „Ik ben voor die ondergedokenen lang zo bang niet als voor die jongens uit het dorp, die maar in- en uitlopen en zo licht hun mond voorbij praten". „Dat ben ik niet met je eens, vrouwtje", antwoordde Chris en hij staakte zijn gekrabbel, legde zijn gespreide hande voor zich op het bordeauxrode dekbed. „De dorpsjongens ken ik van haver tot gort en van de onderduikers weet ik helemaal niet wat voor vlees ik in de kuip heb. Het is nu allemaal nog een nieuwtje voor ze, maar er zijn jongens bij, die het thuis heel anders gewend zijn, studenten, rijkeluiszoontjes, stads- jongens, geloof je niet, dat die er gauw de brul aan zullen geven om als dieren in holen en bossen verstopt te leven? Als ze roekeloos wor den. er tussenuit trekken, gegrepen worden, wat denk je dan dat er gebeurt?" Christina keerde zich nu naar hem toe, slinger de de vlecht op haar rug en zei, de handen op de achterkant van het bed gesteund: „Dat is juist wat mij altijd zo'n gevoel van onzekerheid geeft. Terwijl je het grote gevaar voortdurend voor ogen houdt, draait een onbenul lige kleinigheid, een niet eens kwaadbedoelde uitlating van de een of ander je de nek om". „Dat, kind, moet je overlaten. Bang zijn heeft nog nooit iemand geholpen. Dat wat goed is, wat je als zuiver en je plicht voelt, moet gewaagd worden, al kost het je je vrijheid en je leven". „Dat weet ik wel, Chris". Ze ging aan de andere kant naast hem in bed liggen en trok het licht uit. In het donker zei ze: „Bang ben ik ook niet. maar ik weet niet hoe het komt. het is net of ik een stekelvarken ben met elektrisch geladen pennen. Telkens als er in een of andere richting gevaar dreigt, begint er een pen te gloeien". Hij lachte hardop en greep onder de dekeni haar hand. „Malle meid, wat kun je toch rare dingen zeggen. Welke pen gloeit er nu dan?" Het bleef een poos stil, alsof ze zijn spot wenste te negeren, dan zei ze haast peinzend: „Die Bonsma. Ik snap niet, dat je met zo iemand in zee durft gaan, die vent is stapelgek!" (Wordt vervolgd)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 17