Meer techniek en meer oog voor de mens HEET U WEL EENS? Wees voorzichtig met kredietbureaus EVEN TIPPEN Bruid j eser varingen VRIJDAG 1 OKTOBER 1965 Toekomst van ziekenverpleging: Verpleegster en dokter, bij na iedereen komt eens met ze in aanraking. Desondanks vormen die twee een geheel eigen, besloten gemeenschap. De mentaliteit in de medi sche wereld is niet zelden die van neerbuigende alwetend heid. „Een onderwijzeres en een verpleegster hebben bei den iets bijzonders over zich" typeert de volksmond terecht. Met een uitstekend nummer van haar vakblad is de ver pleegster dezer dagen in de openbaarheid getreden. Een openbaarheid die zich 75 jaar geleden al manifesteerde door de oprichting van het Tijd schrift voor de Ziekenver pleging. Het is in ons land het oudste, door vrouwen opgerichte en nog bestaande blad. In het kader der Vrouwenbeweging streefde het blad een geheel eigen doel na: de oprichtsters wilden het beroep der ziekenverpleging verheffen. Door de aandrang die het maandblad op de over heid uitoefende, kwam het in 1921 tot wettelijke bescherming van het verpleegstersberoep. Nog heden ten dage kunnen we de invloed van het blad merken. De hele medische wereld wordt met het grote tekort in zieken huizen geconfronteerd. Er wordt gepleit voor vakbekwaamheid, specialisatie en een verbetering van de status. We gaan voorbij aan de aardige artikelen van Harriet Freezer (de verpleegster in de populaire ro mans), Wim Zaal (De verpleegster in de kunst), het interieur van het ziekenhuis door een binnenhuisar chitect uit het prachtige feestnum mer. Wat ons bijzonder interes seert is de vraag: hoe ziet de verpleegster er in de toekomst uit? Goede weg opgeleid, zegt prof. dr. H. J. van den Berg, auteur-psychi ater, eerlijk. Wie houdt dan wel een gesprek? De ver pleegster. „Als ik vroeger met een pa tiënt niet goed raad wist, als ik mij af vroeg wat er toch eigenlijk aan de hand was, ging ik bij voorkeur naar de zaalverpleegster. Die wist het dan wél." De verpleegster heeft meer deel aan het leven van de pa tiënt dan de medi cus. Op dit punt nu gaat er iets veran deren. De man (dok ter) wordt er meer en meer van over tuigd, tekort te schieten door uit sluitend medicus te zijn. De psychologie D doet al schoorvoe tend haar intrede in de geneeskunde. Als de arts in de toekomst meer oog voor de mens krijgt als lij dende, dan kon het wel eens zijn dat de verpleegster op dit punt van haar taakuitoefening enigs zins overbodig wordt. U weet misschien hoe dat in h„HrHf VernWt«;ter Amerika gaat. Daar laat men aich verpleegster regelmatig opnemen alleen De dokter die uitsluitend als medicus bestaat, doet zijn pat tekort. patiënt (en niet alleen het jonge kind zoals wij op deze pagina al eens belichtten) de band blijven behouden met milieu, gezin en toekomst? Het bijzondere dat haar Lea Wijnberg en Nic. Schrama hebben zich op deze vragen ge worpen. Hun antwoorden kregen ze uiteraard van insiders. Er zijn veel zaken waarin de vrouw in tuïtief. op haar eigen wijze maar dikwijls juist en echt, de goede weg vindt. De man gaat er weten schappelijk en theoretisch op af, de vrouw met haar hart en haar hand. De dokter heeft geen tijd voor het gesprek met de patiënt. Hij is er bovendien niet toe verplegen? De verpleging wordt in toene mende mate aan de techniek ge kluisterd. Klokken en meters ver raden het verloop van het proces. Op de spirograaf leest de ver pleegster de ademhaling. Op de dienst komt de Misschien wordt haar kos tuum een keurig mantelpakje, althans voor op straat. elcktrokardiograaf de contracties schie„ worit 2y een s00'rt het hart. Ze kijkt niet kenhuisstewardess tenminste dere maatstaven gelden. De ge huwde verpleegster zal zeker een grote rol gaan spelen. Een prognose voor de-toekomst- in-welvaart is dikwijls een volge geten, ongeïnteresseerde troep nietsnutten. Anderen echter heb ben oog juist voor het functione ren van het echte menselijke ver keer. Daartoe zal zeker de verple ging behoren: een uiting van des kundig bedreven zorg die een zekere luxe veronderstelt. Filosofie Primitieve volkeren laten hun stervenden en zieken achter op het land. Anders moet de gehele volksstam van honger omkomen. Een hoog ontwikkelde samenleving kan hen al de voorrang geven waarop zij in hun situatie recht hebben. Ook de religie zal een grotere rol gaan spelen dan voor heen. Er is een filosofie van waar uit een verpleegster haar werk doet. Alleen met vrome gedachten komt zij niet ver. De vorming van de verpleegster zal ook aan het wezen van ziek-zijn moeten raken. Haar inspiratie kan dan uit de diepste inzichten voortkomen. Naar deskundige schatting wordt op het ogenblik 50 pet. der zieken huisbedden bezet door mensen wier ziekte van psychische oor sprong is. Het lijkt daarom onont koombaar dat de verpleegster zo veel als maar mogelijk is van de moderne psychologie af moet we ten. Ruimte ln het kort samengevat: er komt ruimte voor de mens. Mis schien minder liefelijk. Zr. A. M. Dekkers verwacht dit van de toekomst: in deze vertechni- seerde wereld de menselijkheid redden. Zij ziet dat door een christelijke beroepsvorming. En het door de verplegende actief rusten. Namelijk werken aan de geestelijke opbouw. Dit zal soms betekenen: de deur sluiten, radio en televisie buiten spel zetten om die krachten op te doen welke ons in staat stellen voor de naaste „zuster" of „broeder" te zijn. Geldt dat niet ook voor de leek in de diepe betekenis van deze woor den? Slechte kousen Wij delen allemaal in het zelfde lot wat betreft slijtage van onze nylons, maar de Duitse vrouw staat wat dat betreft aan de topeenentwintig paar per jaar. Zijn de Duitse vrouwen en meisjes dan slordiger dan haar zusters in de naburige landen Nee. er is een andere oorzaak. De kousen in Duitsland zijn wèl goedkoop, maar de kwaliteit is ronduit slecht. Er kan niet genoeg gewaar schuwd worden tegen de prak tijken van vele zgn. financiële adviseurs en zgn. kredietbureaus. Een frappant staaltje vonden we in de maandelijkse Mededelingen van de N.H.R. Zij stellen het bureau dat „Brigitte" genoemd wordt aan de kaak, omdat dit bureau bijna even verleidelijk zijn aanbiedingen doet. Brigitte dan vertelt ons. dat slechts 25,gestort hoeft te worden, alvorens men in aanmer king kan komen voor krediet. In dien men niet kredietwaardig wordt bevonden ontvangt de aan vrager zijn 25.— terug onder aftrek van de administratiekosten. Het 1 ij k t fatsoenlijk. Een paar regels verder echter leest men dat men zijn bedrag kwijt is wanneer- de aanvrage wordt ingetrokken of wanneer het voorgestelde krediet wordt geweigerd. Lees: men is zijn f 25,kwijt! Altijd Bij accep tering is de aanbetaling ook naai de maan. Maar. de verleidelijke Brigitte adverteert met de kreet: „Geen betaling van afsluitprovisie". Over de hoogte van de rente wordt niet gesproken. Een vergelijking zal helderheid verschaffen. Kijk: Leent men bij een grote bankinstelling een krediet van 1.000,— voor 12 maanden dan ziet de berekening dat alleen bij een bedrag hoger dan 12.000,aan inkomen, I.B. ver schuldigd is. Alsof dit nog niet mooi genoeg is, bemiddelt Brigitte bij aankoop van objecten waarvoor krediet wordt aangevraagd. Auto's bijv. Het bureau beschikt over streng gekeurde auto's. Door wie die auto's zo streng zijn ge keurd wordt niet gezegd. Maar Brigitte zegt, dat ze bona fide is. Een waarborg wordt zelfs genoemd. Want: controle door politie-autori- teiten is toegestaanNu is de politie gerechtigd een onderzoek in te stellen bij het vermoeden dat een strafbaar feit is gepleegd. Een hoge rente vragen en een slechte auto verkopen is geen strafbaar feit. Waar. zo vragen wij ons af. blijft dan de waarborg? Beoordeel kredietaanbiedingen zéér kritisch! 9 Geeft u uw zieke de afgedankte tijdschriften en kranten? Leuk idee voor hem of haar: laat de eigen edi tie in het ziekenhuis bezorgen. Heeft de patiënt iets eigens om op een vast tijdstip naar uit te zien: hij telt nog mee! 1.065.80 goed feuilletc deeg zonder rente totaal 6,5% steeds opvouwen en laten rusten kun je als volgt maken: Kneed 100 gr bloem, 100 gr roomboter, 100 gr kwark, iets zout en l/2 dl water door een. Rol dit uit en voer een boter- koekvorrn, beboterd en met bloem bestrooid, hiermee. Vulling naar 1.153, rente totaal 15,3% Er wordt gesuggereerd dat u goedkoop uitbent omdat de rente kan worden afgetrokken van het inkomen bij opgave voor de inkom stenbelasting. Vergeet echter niet. jrkiezi Eet u een goed humeur met vitamine B In Duitsland heeft men de naam. de zaken grondig aan te pakken. Daarom kunt u misschien het volgende nieuwtje ter harte nemen. Onderzoekingen van onze oosterburen dan. hebben uitgewezen dat een slecht humeur niet altijd een slechte karaktereigenschap behoeft te zijn. Het nare euvel, voor de omgeving en voor degene die er mee behept is, kan ook ontstaan door... gebrek aan vitamine B. De huisvrouw- kan dus meewerken aan de bestrijding van een slecht humeur van manlief of kroost door het gezin groenten voor te zetten die veel vitamine B bevatten. Deze groenten zijn, in volgorde van het hoogste vitamine B gehalte (175): doperwten, tuinbonen, peulen, prei. mais, spruitjes, bleekselderij, groene kool, hanekamme», veldsla, en dan ten slotte met een vitamine B gehalte van 70: champignons, sperciebonen, snijbonen, schorseneren en wortelen. Met de baby op reis die nog een kaasbolletje bezit? Een jjdele moeder vroeg afgeknipte krullen van de buurkinderen te leen en plakte die onder het bahyniulsje. Bij elk patroon ontvangt u een glasheldere gebruiks- 9, 87 23. B «1. 63, 67. C. 11. 13. 14. 15. 1 Bij onze kantoren zün verkrijgbaar: B Een patronenset vjjfbladtg üi de maten 36 t/m 48 2.50 Dit behoeft u slechts éénmaal aan te schaffen! B Een mapje met visuele voorlich ting. rokken, pantalons en avond kleding. Handig als u het schuiven met patroondelen niet snapt 2.25 B Een supplement met elk 35 mo dellen. prettig ais u veel naait en behoefte hebt aan méér modellen dan wU iedere veertien dagen als service brengen. De nummers 2. 3 en 4 kosten per stuk 1.45 Vergeet niet uw maat op te geven. Ontvangst na storting of betaling van bet benodigde bedrag bjj het bureau van dit blad. Uw ervaringen met de tegenwoordige jeugd Dat onze rubriek echt een gesprek, een ontmoe ting is, bewijst mevr. H. B. te R. Zij gaat in op het stukje van mevr. W. te A.: „Die mevrouw was be duusd van het antwoord van die jongens: „Daar zijn we toch voor ver zekerd", maar wij hebben kort geleden meegemaakt dat er een ruit door bal dadige jongens werd inge gooid in de hal van ons portiek. Toen ik daarover mijn verontwaardiging uit sprak tegen een, al wat ouderemedebewoner, wa ren zijn ivoorden: „Daar zijn wij toch voor ver zekerd!" Ik was werkelijk sprakeloos: als ouderen zó spreken, wat komt er dan toch van de jeugd te recht?" „Ik ben al jaren hoofdver pleegster op de „V. d. Bergh- Stichting" en ga zo dagelijks om met zestien zustertjes van circa twintig jaar" schrijft zr. H. S. te N. „Het zijn prettige, open meisjes. Zij hebben welis waar een eigen mening die ze ook naar voren brengen, maar brutaal vind ik ze niet. Zij staan ook in deze tijd positief in het leven. Zij gaan meestal op zondag, na negen uur hard werken, tóch naar de kerk. Al is er ook kaf onder het koren, van de jeugd van tegenwoordig wil ik geen kwaad horen!" Zolang ze nog klein zijn en op de lagere school gaan, gaat het nog wel. Maar als ze op een middelbare school zitten: grote woorden gebruiken ze en als je er wat van zegt doen ze net of vader en moeder zo'n beetje achterlijk zijn. Hoe kan je zul ke grote jongens nu straffen? Een pak op de broek, daar zijn ze veel te groot voor, en ais je als moeder er eens om huilt, dan is het „Zit niet zo te grienen!" Het best gaat het, als ik er om lachen kan, maar daar staat je hoofd ook niet altijd Bovendien, er is ook nog Gods gebod, wijs je ze daar eens op dan ben je veel te christelijk. Ik vind het ontzet tend moeilijk, heel die jeugd van tegenwoordig, en ik kan nog maar één ding doen, dat is bidden of de Heere ze wil bewaren voor de zonde en ook om de kinderen tot Hem te willen bekeren." „Mijn ervaring is dat de ouders van de tegenwoordige jeugd, door een vorige genera tie op dezelfde wijze werden beoordeeld. Wij zijn nu eenmaal ge neigd het incidentele als re presentatief te zien", aldus mevr. J. W. te N. Het is gemakkelijker te zeggen hoe anderen hun kinderen moe ten opvoeden dan het zelf te doen. Een gesprek onder vier ogen doet meestal meer dan een conflict-situatie op de spits drijven. Denk nooit: „Dat zullen mijn kinderen niet doen". Als de jeugd ont spoort worden de ouders schuldig" genoemd, hetgeen een uitzichtloze, helaas gang bare probleemstelling is. Ik vind een jeugd „schuldig" die vader en moeder niet eert," 'dus mevr. W. „Mijn ervaring over de jeugd Is: Zo je ze went. heb je ze" schrijft een hoofdleidster van een knutselclub mevr. J. G. te R. „Ik doe altijd gewoon met ze, ga niet boven hen staan omdat ik de juf ben. "k Vraag ook geen onderdanigheid, waarom zou ik dat doen? Ik houd kinderen bezig die men „asfalt- jeugd" noemt. Een bespottelijke naam! Mijn ervaring is dat ook kinderen van dokters advoca- Verveling Brandpunt „Met veel belangstelling, ik zou haast zeggen nieuwsgierig heid. heb ik dc reactie tege moet gezien over' het onder werp van nu", schrijft een moeder van acht kinderen. Voor mij is die kwestie op het ogenblik een brandpunt. Ik heb gemerkt dat de meesten schre ven over andermans kinderen, mijn kinderen gedragen zich bij „vreemden" ook altijd fat- Een bruid op de slee of een bruid in de boot? Beide kan. Hoe stapte u op de mooiste dag van uw leven aan de arm van de prins uwer dro men? Piepjonge huisvrouwen en oude oma's, die onverge telijke dag moet zeer bijzon dere herinneringen bij u op roepen. Pen ze neer en schrijf ze ons. Uw ervaringen als bruidje is het onderwerp van de volgende maand. Sloegen de paarden van de koets op hol, werd het plotseling on voorstelbaar glad, hebt u leuke ideeën voor een goede bruiloft voor a.s. bruidsparen of had u wellicht een zeer sober huwelijksfeest? We gaan met z'n allen nog eens bruiloft vieren. Komen uw ervaringen voor plaatsing in aanmerking, dan sturen we graag de door u gekozen pocket: De dokter zegt 1, De dokter zegt 2 of Tipparade. Tot schrijfs, bruidjes van vroeger! Nu iets anders: hebt u er wel eens over nagedacht hoeveel plezieriger u op straat kon spelen dan de jeugd van nu? Door het gevaar van het ver keer op de weg kunnen zij de spelletjes als ballen, tollen, niet meer doen. Uit verveling heb ben ze nu allemaal fietsen, driewielertjes en autopedjes. Het gevolg is dat gewoon op de stoep spelen, knikkeren b.v.. er ook niet meer bij is. Ook voor ouden van dagen is zo'n stoep bijna onbegaanbaar geworden! De jeugd moet ruimte hebben waar vinden ze die in de grote steden? Vriendelijker „Ik weet nog verhalen veertig jaar geleden, dat een longen met de klomp in de nand voor de „meester" stond om hem eens goed te raken. Dat komt nu niet meer voor daar de jeugd geen klompen meer draagt. Maar zou de schuld niet voor een groot deel bij de meester gelegen hebben? 'k Herinner me nog heel goed mijn meester, die je krenkte en minachttedat is erger dan een klap. Ik vind dat de jeugd van nu wel vrijer, maar ook vriendelijker is! Wij liepen vroeger een straatje om. als de meester er aan kwam, dan hoefden we 'm niet te groeten. Wij waren bang voor hem De Jeugd wordt nu vriendelijker behandeld en geeft liefde terug. Een meisje uit mijn klas gaf me eens een korstje kaas, ik heb het natuurlijk opgegeten! Als onderwijzer merk je dat na tuurlijk goed, maar ik vind dat de jeugd veel dieper nadenkt voor ze antwoord geeft." lYJEER dan eens gebeurt het dat iemand iets aanhaalt uit een Open Brief en erbij schrijft: be doelt u dit? sn dan komt er een heel verhaal achteraan in brief schrijfsters woorden, en vaak if dat wat ik niet bedoelde. Dat is geen wonder want u weet allemaal hoe „duister" ik soms ben. al doe ik nog zo mijn best. Het is haast onmogelijk een brief aan allen te schrijven door brieven van enkelen te beantwoorden. ALTIJD is er die rare keuze: het hele geval vertellen en dan geen plaats meer hebben voor be antwoording, óf nauwelijks iets vertellen, het geval in zijn alge meenheid stellen, en dan als het vare voor iedereen antiwoorden. En dan nóg sla je stukken over. Dat is nu eenmaal zo. Daarom is het des te leuker dat er ditmaal bij de post twee brie ven waren die me weer vroegen: bedoelde je dit? en precies raak waren in hun formulering. Maar dat ligt niet aan mijn helderheid, o nee, ik was helder als koffiedik het ligt aan het feit dat we elkaar al drie jaar of meer schrijven. Het is soms net alsof we al jaren over het zelfde onderwerp hebben ge sproken met elkaar. Op de een of andere manier hing het in de lucht, al werd het niet genoemd. Soms heette het „gehuwd en ongehuwd", soms probleem van de omgang, soms christelijke liefde; dan weer „wat is geluk?" en „Wat willen we eigenlijk met de mens". En zo maar door. Telkens wanneer ik tot conclusies kom in de Open Brief, zo tegen het einde, gaat er een belletje in de hoofden van mijn briefschrijfsters: schreef je dat niet al eens? maar onder een heel ander hoofd. Maillot van vorig jaar te klein of de knieën te erg gestopt? Geen nood. Knip de knieën eruit: u houdt er een warm slipje en kniekousen Nieuw: een g^s-stopkontakt. Met stekker en vciliglicidsslang. De stek ker past lekdicht in het stopkontakt. In een wip is de hele zaak losge koppeld als u verhuis- of schoon- maakplannen hebt. IK zeg van ganser harte ja. Ja, ik bedoelde met dat laatste voor beeld van een verpleegster die een overspannen vrouw een kleine dienst bewijst en van een vrouw die gehuwd is met een man met flap oren en nu misschien wel kinderen met flaporen krijgt, maar wat zou het! ik bedoelde daarmee weer dat er geen verschil is tussen ongehuwd en gehuwd ter zake van de christelijke liefde. En ook en weer bedoelde ik dat er geen andere genezing is voor verkreu kelde en verkleumde mensen dan van ónze kant christelijke liefde. Er is maar één liefde in de wereld. Die waarmee God ons zoekt. Die waarmee God aan het herstel van de wereld is begonnen. En als een verpleegster deze liefde kent, erin handelt en wandelt, dan is haar kleinste gebaar een duide lijk maken van wat herstel is. Als een vrouw in die liefde zich zodanig aan iemand bindt, in vrij heid, dat zij door hem en met hem verandert en die verandering zelfs kan betasten in haar kinderen, b.v. door hun flaooren of hun stugheid of hun sproeten of de man omgekeerd, dan maken zij iets duidelijk van wat God bedoelde met de aarde bewoonbaar maken. Christelijke liefde tussen twee mensen is het allermoeilijkst, het is de meest veeleisende oefening in naastenliefde. Daarom begon God met het huwelijk. Nergens zou de mens zich zó kunnen oefenen. En omdat deze oefening veel vergeving vergt, cn erkenning van telkens falen èn daarbij proef is voor elke volgende oefening in gemeenschap: kerk, maatschappij, elke gemeenschap waarin men werken en leven kan, gaf God een paar extra dingen, waardoor het wat beter zou gaan: verliefdheid, sexuaiiteit. VANMIDDAG nog toen ik win kelde met een van mijn doch ters en we iedereen zo ontspannen in de zon zagen lopen, keek ik met de Open Brief voor de avond in mijn hoofd, zo eens naar deze en gene: daar liepen een man en vrouw hand in hand, en vlak voor ons langs stapte een verloofd stel letje, het meisje had een formida bele uilebril, die haar trouwens wel stond, en de arm van de jongeman knelde haar tegen zijn schouder maar zij gaf geen blijken van ongemak. En ik dacht: wat heerlijk dat dit er is, zachte zon en verliefdheid, wat een goede start voor mensen die. of ze het weten of niet. de meest veeleisen de gemeenschap die er is zullen beleven. STEL je eens voor dat je als ver pleegster de opdracht kreeg aan een willekeurige patiënt zodanige christelijke liefde te betrachten dat je in alles met hem optrok, ja, zó dat je triest werd als hij liet was en vrolijk dito. En meer: dat je hem zo aan zichzelf teruggaf, hem zo vrij en gelukkig maakte dat het overal duidelijk werd dat hij op de wereld was om hier en daar wat recht te trekken, in zijn werk prettige verhoudingen te scheppen, om zich heen mildheid en opgewektheid te verspreiden, enzovoort. Ik denk dat menigeen, ik vooraan, zou zeggen: dat kan En toch gebeurt dat in het huwelijk. Het bestaat dat mensen elkaar genezen. Als ze op hun oefentocht leren dat Gods liefde hen steeds voedt. Als ze ontdekken dat ze soms hand in hand mogen lopen, dat dit Gods springplank is. Voor méér. Als er niet méér was, hoe zouden wij de tijd verdragen? Weet ook een weduwe niet dat haar Heer helder door haar heen wil schijnen? Weet een ongehuwde niet dat zij gaaf is, verzoend met de bedoeling Gods. als in haar duidelijk wordt wie Jezus Christus in deze wereld is? Weten gehuw den soms iets anders? Wat zou er anders te doen zijn? Het is alle maal hetzelfde.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 16