Marion Williams „Tooh
Het geheime dorp j
meer stem dan
Brick Bradford
Haar deel van
de schuld
SUCROSA
Senmoet
DAMES!
WOENSDAG 29 SEPTEMBER 196|
CTHtRGOlVIN-fTHERGOlVEN-ETHfRGOlVeN-ETHSIGOlViN
iTHERGOLVEN-ETHERGOLVEN-t
ETHERGOl.VENETHERGOI.VEN-
(Van een onzer verslaggevers)
BUSSUM Voor de Amerikaaiise negerzangeres Marion Williams uit
Philadelphia is de gospelsong een middel om haar publiek attent te maken
op het bestaan van God. „Velen zijn door onwetendheid tot wanhoopsdaden
gedreven. Als we deze mensen hadden kunnen vertellen, dat er iemand
bestond, die hen kon helpen, redden, troosten en bewijzen, dat ze niet alleen
stonden, zouden ze nooit zover zijn gegaan. Ik hoop de mensen, die geen
ander middel hebben om hiervan bewust te worden met gospels de weg te
wijzen."
dynamiek en levenslust „Miss Persona
lity" genoemd. Zij heeft een ongeloof
lijk uithoudingsvermogen. Avond aan
avond treedt zij op, soms twee keer
per avond. Een Amerikaanse criticus
schreef over haar „Ze heeft meer stem
dan vier mensen samen, een stem bijna
als bas beginnend en lopend tot aan de
lyrische coloratuur, een instrument
even wonderlijk als haar gave om te
improviseren".
Op de Firato In Amsterdam, waar zij
met dezelfde groep van Antibes optrad.
zijn televisie-opnamen van haar gemaakt.
De NCRV zal die later uitzenden.
Marion Williams
Blanke vrouw in
Indianendorp
RIO DE JANEIRO Een groep van
de Braziliaanse rijksdienst voor In-
dianenbescherming (SPI) heeft een
blanke vrouw aangetroffen in een dorp
van primitieve Indianen diep in het
oerwoud langs de Amazonerivier. De
vrouw weigerde te vertellen hoe ze in
het dorp terechtgekomen is. Ze zei dat
ze gelukkig is in het dorp en geen
plannen heeft naar de beschaafde we
reld terug te keren.
De groep van de SPI was op zoek
naaf een Indianenstam die in augustus
een groep kolonisten had aangevallen
en daarbij een man had gedood en
een vrouw en een kind had meege-
"SKAI_l
In het dorp troffen de mannen van
ie SPI, behalve de ontvoerde vrouw j
en haar kind. tot hun verbazing nog j
een andere blanke vrouw aan. die i
echter hardnekkig weigerde
JNegerzangeres
wil publiek met
gospel naar
God wijzen
Marion Williams beschouwt haar
treden als een goddelijke opdracht. „Ik
sta altijd in nauw contact met God. Hij
inspireert me op het toneel en ook de
rest van de tijd. Ik tracht voortdurend
dit contact met hem te bewaren.". Zij
vertelt dit in alle gemoedsrust. Als ze
even later voor het voetlicht staat, bruist
zij van energie. Ze is dan onvermoeibaar
en gaat van diepe ernst naar schalkse1
speelsheid, van emotie naar humor met
ontwapenend gemak. In Frankrijk heeft TM
zij daaraan de bijnaam „Madame 100 000 [N ee™ T
Volt" te danken. brengt de NCRV donderdagavond
„Haar deel van de schuld" van de
vanDDcrï it Italiaanse schrijver Luigi Squarzina
V UUKBLbLD op het scherm in een vertaling
iVIanuel Straub. KRO; ]9
Is zij op het toneel een andere vrouw?
Ja en nee. Als er geen schijnwerpers op; ..La sua part di storia" speelt zich af
haar zijn gericht en er geen publiek is. in een dorpje op een Zuiditaliaans
dat op haar wacht, probeert zij tot elke I eiland, waar de primitief levende bevol-
prijs haar innerlijke rust te bewaren, king in fel wantrouwen jegens de officië-
„Deze rust is essentieel voor alle leden le justitie eigen normen en wetten hand
van mijn groep. Ik moet het goede haaft.
voorbeeld geven". („x"1 aan m®ei" 8e'd te komen, zijn de
NCRV: 19.00 Nie
X.Z i
reo: Moderr
24.00 Nieuws.
Hilversum II. 298 m. VARA: 18 00 Niei
18.15 Mededelingen of grammofoor
18.20 Uitzending - -
Hek Verbond.
listen? 19 00
Jongeling, lid
Dansorkest en
19.20 Vo.
Kinderkoo
de kinderen: 19.30 Artistieke staalkaart: 20.0<
Nieuws: 20.05 Stereo: Licht orkest: 20.30
Door het donker komt een wonder: klank
beeld over 100 jaar socialisme en cultuur;
21.00 Disco Festival: lichte grammofoonmu-
zlek: 21.30 Laatste kwartier voetbalwedstrijd:
Go Ahead—Celtic Glasgow: 21.45 Socialistisch
commentaar; 22.00 Volksliedjes: 22.25 Sport
ïrwege: 22 30 Nieuws: 22.40 Pianorecital:
23.10 Jazzmagazlne; 2335-
1931) De kracht van bepaalde luxe
zaken op welk gebied ook Is
vaak gelegen in de aan de klant
opgedrongen suggestie dat het een eer
is door deze luxe instelling bediend te
mogen worden en dat de prijs een
bijkomstigheid is die alleen v<oor He
den van minder allooi een punt van
overweging kan uitmaken. Mensen
met minderwaardigheidsgevoelens
menen door het betalen van de exor
bitante prijs boven het niveau van de
middelmaat uit te komen, de minder
gegoeden durven niet „nee" te zeggen
om zich niet bloot te geven. Dit
spelletje gaat natuurlijk alleen op. hun keuze geheel
zolang de prijzen niet al te dol
worden. In dat geval vallen de min
der gegoeden geheel uit en blijven
alleen de rijken over in het plezierige
besef, dat alleen zij zich die weelde
kunnen veroorloven.
Zo liggen de zaken ongeveer, wan
neer we gaan spreken over de ver
koop van kunstschatten aan Ameri
kaanse particulieren. Liefde voor
misschien eens sprake zijn geweest, die de Amerikaanse geldaristocraten
maar die uitzonderingen zijn zó zeld
zaam. dat zij bij een bespreking van
het geheel te verwaarlozen zijn.
Dat dergelijke rijkaards zich bij
Schilderijen
in de V.S.
desgewenst bij de Engelse adel intro
duceerde. De Amerikanen die voor
naam wilden zijn, kochten, zij het dan
tegen even voorname prijzen. Verder
zorgde Duveen er voor, dat de prijzen
ook voornaam bleven, een methode
die hem zo nu en dan veel kostte. Dat
dit zakelijk inzicht herhaaldelijk sa
menging met het aanwenden van wei
nig scrupuleuze middelen, kan uit
elke biografie van deze man blijken.
1 Deaondanks kunnen we hem één daad
al moesten laten moeilijk ontzeggen: dat hij de rijke
leiden door kunstverkopers, spreekt Amerikanen van hun geld ontlast
anzelf. En wie kon in dergelijke
omstandigheden beter raad geven dan
Sir Joseph Duveen, de man die te
midden van de Engelse aristocraten
was opgevoed en wiens handel in
antiquiteiten zowel in Engeland bij de
aanzienlijken van naam, als in Ameri
ka bij de aanzienlijken van geld. een
grote reputatie genoot? Inderdaad.
heeft in ruil voor een hoop oude
meesters waarmee vele erfgenamen
thans nauwelijks raad weten, zodat
vele stukken reeds een bestemming in
een museum hebben gekregen. Daar
hangen ze beter, maar de eer en de
roem van de vroegere bezitter is
hiermee tevens uitgewist.
H. Petition
De gospel is haar levensdoel. Toen
ze zes jaar was, zong zij al in
kerk te Miami. Ze maakte deel uit
van diverse zanggroepen, reisde door
de hele Verenigde Staten en vierde
triomfen in Carnegie Hall en Madison
Square Garden.
Een toernee van twee jaar heeft
haar naar Europa gebracht. In april
trad zij in Parijs op en deze zomer
stal zij op het grote jazz-festival van
Antibes Franse Riviéra) de show van
alle jazz-grootheden der aarde. Hoog
tepunt van het festival was een door
haar gezongen mis. Zij bracht er i
dan achtduizend mensen door in exta-
In Amerika wordt zij door haar
géén saccharine!-
In plaats van suiker. Goedgekeurd
ponder saccharine, voor de slanke lijnl
Radio morgen
Hilversum I. 402 in. KRO: 7.00 Meditatie;
7 05 Lichte grammofoonmuziek: 7.30 Nieuws;
7.40 Lichte grammofoonmuziek en actualitei
ten: 8.00 Overweging: 8.05 Lichte grammo
foonmuziek: 8.25 Conciliejournaal: 8 30
Nieuws: 8.40 Voor de huisvrouw: 9.35 Water
standen; 9.40 Schoolradio: 10.00 Semi-klassie-
ke muziek (gr.): 11.00 Voor de zieken:
VPRO: 11.45 Klassieke grammofoonmuziek;
'2.10 Leven op het land. gesprek: 12.27
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw: 12.30
Nieuws: 12 40 Deze week. praatje: 13.15 Licht
orkest: 13.45 Voor de vrouw; NCRV: 14.15
Lichte grammofoonmuziek: 14 30 Klassieke
grammofoonmuziek: 15.30 Sopraan, bas en
piano: klassieke liederen: 16 00 Bijbelover
denking: 16.30 Lichte grammofoonmuziek:
17.00 Beiaardconcert: 17.15 Lichte grammo
foonmuziek voor de tieners: 1730 Sportru-
briek: 18.10 Meisjeskoor en licht instrumen
taal sextet: 18.30 Sociaal perspectief; 18.40
Voor de jeugd.
Hilversum II. 298 m. AVRO: 730 Nieuws:
7.10 Ochtendgymnastiek: 7.20 Lichte gram-
mofoonmuziek; VPRO: 7.50 Dagopening:
AVRO: 8.00 Nieuws: 8.10 Lichte grammo
foonmuziek: (Om 8.25 De groenteman): 8.4!
Morgenwijding; 8.55 Klassiek fluitspel (gr.)
9.00 Klassieke pianomuziek (gr.); 9.35 Voor
de vrouw; 10.00 Voor de kleuters; 10.10
Arbeidsvitaminen: (1100 Nieuws): 12.00 Lich-
orkestmuziek (opn.): 12.27 Mededelingen
i2 3o Dansorkest en
I
ek: 13 25 Beursberichten;
•cimbel, alt en piano
luziek; 14.15 Huishoude-
voor de vrouw; 143(
ensemble: 15.00 Koste(r)-
Televisie morgen
-dcrland I. NCRV: 14.30-15.03 Alles draait
moeder. TV-film. NTS: 15.15-15.45 TELE-
VANAVOND TE ZIEN
Nederland 1 KRO
8.20 uur Brandpunt.
8.45 uur In Treslong te Hillegom presenteert Jos va
programma Piste.
9.25 uur De lange weg. programma over de hulp aa:
vakbewegingen in de ontwikkelingslanden.
10.05 uur De Aap, fascinerende monoloog van Kafka door John Lan-
ting.
i der Valk zijn
i de christelijke
Nederland 2 AVRO
NTS
8.01 uur Ageeth Scherphuis presenteert haar TV-Magazine Kijk.
8.30 uur Sterren kijken met Gerton van Wageningen.
9.00 uur In AVRO's TV-filmtheater deze week De dode hoek, een
film over een blinde, succesvolle componist, die door zijn
vrouw in de steek wordt gelaten.
VANAVOND TE HOREN
Hilversum I NCRV
8.00 uur Op (muzikale) mars met Mitch Miller.
8.15 uur Vanuit het prot. mil. tehuis bij het Duitse Seedorf komt
het ontspanningsprogramma voor Nederlandse militairen.
9.25 uur Stereofonische uitzending.
Hilversum 2 VARA
8.00 uur Grand Gala Orkest o.l.v. Jan Corduwener.
8.30 uur Door het donker komt een wonder, eerste van een reeks
documentaires over honderd jaar socialisme en cultuur.
9.00 uur Disco-festival, grammofoonplatenprogramma met amusement
van heinde en ver.
9,30 uur Rechtstreeks verslag van de voetbalwedstrijd in Deventer
tussen Go Ahead en Celtic Glasgow. Verslaggever: Wim
Hoogendoorn.
10.00 uur Boeketje romantiek, een ruiker van ondeugende volksliedjes.
mannen van het dorp naar de industrie
centra van het vasteland getrokken. Hun
geldzendingen bezorgt de dorpspostbode
maandenlang zonder mankeren bij de
vrouwen, tot de man op de gedachte
komt, dat hij met dat geld zijn dochter
Virginia uit de eilandellende kan halen
door haar voor onderwijzeres te laten
studeren.
Er ontstaat een rel. de postbode wordt
aangevallen en zo mishandeld dat hij
sterft. Dr. Tibbett, de vrouwelijke art:
van een Amerikaanse medische post or
het eiland, verklaart tegenover de politie
dat zij het sein tot de aanval heeft
gegeven. Daarmee stelt dr. Tibbett de
justitie voor een probleem. Zij heeft zieh
met de bevolking volkomen vereenzel
vigd en is bijzonder populair. Bovendien
valt deze trieste affaire samen met de
feestelijke onderscheiding voor baar
menslievend werk.
Kan dr. Tibbett het middelpunt zijn
van een plechtigheid in bijzijn van
autoriteiten als zij debet is aan de dood
van de postbode? Offert zij zich werke
lijk wel zo onbaatzuchtig op of is zij 'n
feite „een hysterische kruisvaarster".
zoals de psychiater haar noemt?
„Haar deel van de schuld" onthult
onbarmhartig eerlijk de mensen zoals zij
werkelijk zijn, bewonderenswaardig
soms. maar vaak ook beschamend.
Onder leiding van Hubert van Herre-
weghen en David Koning maken voor
treffelijke spelers deel uit van de grote
bezetting. Wij noemen: Els Scherjon.
1 Royen. Rob
Commentaar
Vaak; 19.05 Hoger is alleen
de Hemel: filmpje over bergbeklimmers;
ze sportredacteur: NTS
an de christelijke vakbewegingen
vikkelingslanden: 22.05 De Aap. r
2 35 Conciliejour
al: NTS: 22.45-2230
film.
België: Nederlands progr. kan. 2
19.00 Zandmannetje; 19.05 De wereld is
19.35 Sportkron: 19.55 De Weerman;
Nieuws: 20.25 Quizprogr: 2035 Het brood c
jonge jaren, speelfilm; 22.15 Nieuws.
I M O F OONPLATENPROGRAM
DRAADOMROEP VANAVOND VAN 18—28
Muziek uit de film ..Traumland der Sehn-
ucht". (Hadjidakis) Nana Mouskouri, Orkest
j.l.v. Manos Hadjidakis. Wenn mir melne
jrkest Sandor Lakatos. Blondes Müd-
e gut - Nur ein Madchcn gibt es
en Welt - Lass" doch das Pferd
d.
i der Mühle. Km och; Herz-Schermz
Polki
Mn-ik.-,-, ter.
möchf lch
Polka. Pleyer: N;
n. Lang, Die 1
las tres guitarras
Patio de los
Huelva: Ruma
Fiesta, Sabicas. Malaguei
vendo unos ojes negros, Ara; Amapola,
Lacalle; Me voy pa'l pueblo. Valdès; Alma
llancra, Gutierrez, Luis Alberto del Parana y
8u Trio Los Paragua.vos. Three J's blues,
Hamilton: Sama, Strayhorn/Ellington: Sweet
and pungent. Strayhorn; The swinger's
Jump. Ellington: Blues in orbit, Strayhorn.
Orkest Duke Ellington. Wild man, Ellington:
Segue in C. Wess. Orkest Duke Ellington en
16. „Een wiel voor een handk
bromde de man. „H'm, misschien
Heb je die kar bij je?"
„Nee. niet de kar waarvan het wiel
kapot is natuurlijk." antwoordde Berend.
Heb je hier 0f,taan? Kunnen
Het was een listige poging van Berend
im toch even een blik in de schuur te
werpen, maar zijn vliegertje ging niet
op, want de man zei kortaf:
„Geef me je adres maar. dan kom ik
wel eens bij je langs. Hier in de schuur
heb ik niets."
„Goed," knikte Berend. „Maar er is
haast bij. Kun je vanavond al even
aankomen?"
man schudde zijn hoofd.
„Vanavond heb ik wel wat anders te
doen," bromde hij. „Morgen misschien."
„Morgen dan," knikte Berend. „Vol-
lershaven 17."
De man gebaarde dat hij het begrepen
had en verdween, zonder verder een
woord te zeggen, weer in de schuur.
Berend stapte, na nog een ogenblik
scherp om zich heen te hebben geloerd,
door de smalle brandgang terug naar de
straat, waar Barend vol spanning op hem
stond te wachten. £n Josjc, verborgen
onder de zeilen, was natuurlijk niet
minder benieuwd om te horen noe het
afgelopen was.
„Ik ben niet veel wijzer geworden.
Barend." hoorde hij zijn vriend zeggen.
„Ik heb geen kans gezien om in de
schuur te komen. Maar er moet daar
haast iets niet pluis zijn, want die kerel
versperde me doorlopend de weg. We
zullen maar weer op huis aan gaan, want
momenteel worden we hier toch niets
wijzer. Maar ik denk dat ik vanavond,-
als het donker is. nog eens een kijkje ga
Josje zuchtte een tikje teleurgesteld.
Zijn fiets had» hij dus nog niet terug.
Maar Barend en Berend gingen vanavond
weer naar de Molenstraat. Misschien
rrfocht hij wel weer mee! Dat kon
avontuurlijk worden! Maar dan betrok
zijn gezicht in zijn donkere schuilplaats.
Zijn moeder zou stellig bezwaren maken!
„Belphégor" liet
ons in de mist
De hoofdschotel voor de T.V.-kijkers
werd gisteravond zeer zeker opgediend
door de Vara. Na nog wat weemoed te
hebben weggeslikt om het vertrek van
Toxopeus van zijn geliefde eiland, een
leed wat we volledig konden meeleven
in ..Achter het nieuws" kwam met de
ning ten top Belphégorin 't beeld,
of liever, deze zwarte gestalte bleek
het echte spook uit het Louvre niet te
zijn. Dat geheim wordt nog tot zater
dag bewaard. Dat is natuurlijk het
goed recht van de schrijver. Hij wil de
spanning er in houden, maar we vroe
gen ons gisteravond af: moet dat nu
met zulke spanningloze en nietszeg
gende afleveringen, want veel wijzer
zijn we niet geword-en. Waar gaat het
eigenlijk om? Om het metaal van Pa-
racelcus, waarvan een stuk in het af
godsbeeld wordt bewaard? Gelukkig
is de man die het geheim waarschijn
lijk kan ontsluieren gisteravond nog
ncspaard gebleven omdat Andrê zijn
revolver niet hanteerde, anders was
dit verhaal nooit af gekomen.
2
„Ik moet je iets zeggen. Christina!" En op de
rand van de tafel gezeten, haar handen nog
steeds in de zijne, vertelde hij haar van de Joden,
de wanhopigen. de trein met bleke gezichten
achter prikkeldraad, de verpletterden en de ver
dronkenen, naar wie geen reddende hand zich
uitgestoken had. Hij voelde haar beven, maar
toen zij opkeek, waren haar blauwe ogen donker
van verontwaardiging en afgrijzen en haar stem
was ferm.
„Schande!" zei ze, en na een ogenblik van
stilte: „Is daar niets aan te doen?
„Nee, tenzij allen hielpen".
Weer zwegen zij.
„Christina!"
Ze keek hem aan met pijnlijke ogen en een
beving om haar mond.
„Stil maar. Chris, ik weet al wat je zeggen wilt;
als onze hulp gevraagd wordt, wat doen we dan?
Van een weinig spanning rond hef (Jij hebt in je hart al lang „ja" gezegd, zal ik dan
lugubere spook kregen we tenslotte „nee" zeggen?"
nog „Liefdeslessen" van Marijke j „Maar je kunt ervoor
Merckens opdat we wat geruster zou- j worden!"
den slapen. Marijke heeft een prettige „Ach", zei ze en ze maakte haar handen los om
stem om naar te luisteren en een uit- de armen om zijn hals te kunnen slaan, „als we
stekende voordracht. De uit het Frans j dan maar samen gaan. Ik ga liever met jou naar
vertaalde teksten zijn opvallend goed j Polen de dood tegemoet dan dat ik hier met je
en soms zelfs geestig. De geschiedenis j leef in het drukkende besef, dat we onmenselijk
van de dikke heer Lulu en zijn jonge j geweest zijn en onze plicht verzaakt hebben".
vriendinnetje sloot zeer charmant de i „Jij!" zei hij enkel, met een diepe zucht en een
lessen af. Het is jammer dat Dick Rien- j eerbiedige kus op haar voorhoofd. Toen nam hij
stra in dit programma kennelijk nog zijn hoed weer op stapte in z'n klompen en zei:
„Maar ik wacht niet tot ze om hulp komen
vragen, ik ga naar Amsterdam, ik wil met eigen
ogen zien wat daar gaande is, we hebben al veel
te lang gewacht en toegekeken".
Een week later zaten er in het zomerhuisje
achter de kippenhokken op hun terrein twee
Joodse dames, een echtpaar en drie kinderen
verborgen. Mensen met bleek-geblondeerd haar
DOOR
H. H. VAN NIJNATTEN—
DOFFEGNIES
Polen gestuurd
niet beschikt over de kwaliteiten van
zijn „lerares". Zijn stem moet nog win
nen aan klank, die gisteren nu en dan
wel wat te vlak klonk.
en arische namen op valse papieren. De kinderen
dartelden door de tuin; ze waren beneden de
leeftijd om er een persoonsbewijs op na te houden
en dus nog betrekkelijk veilig. Christoffel en
Christina werden oom Chris en tante Christina,
die op het glibberige pad der illegaliteit het
gewicht van degelijk geregistreerde achternamen
maar beter konden missen!
De winter van 1942/'43 was zacht, wat triest en
mistig, maar na half maart was de lente toch
voorgoed doorgebroken na een periode van een
vleugje vorst en sneeuw. En met de lente
herleefde de activiteit van de bezetter. Uit de
steden waren de Joden nu als pestratten ver
jaagd. weggevoerd of doodgeslagen. Sinds enkele
maanden was het platteland aan de beurt, waar
het opgejaagde wild een schuilplaats gevonden
had. Burgemeesters en politie", die weigerden de
Joden uit te leveren, werden ontslagen of in een
concentratiekamp gestopt. De gele ster der schan
de verdween van de openbare wegen- De tijd van
barbaarse huiszoekingen en van lafhartig verraad
ving aan.
Week en donker, met aan de noordzijde hier en
daar nog een richel of een dot wit, lagen de
akkers te wachten op het zaad. De rogge kwijnde
nog verflenst in de voren, de brem, doodgevroren
in de barre winter van een jaar tevoren, stond in
grote bossen op het wilde stuk land juist voor het
huisje van oom Chris. Ze zagen er zo zwart en
dood uit of zojuist de verterende vlam van een
heidebrand erdoor geslagen was. Het akkermaals
hout rammelde en ritselde als dor gebeente zodra
de zwakke wind erdoor streek. Maar de zon
scheen en luie machtig mooie wit-zwarte wolken
trokken omhoog langs de zon, zodat licht en
schaduw sterk wisselden.
Oom Chris en tante Christina hadden hun
fietsen uit de schuur gehaald om een tochtje te
maken. Het was een riskante onderneming, want
fietsen waren om zo te zeggen vogelvrij, iedere
Duitser joeg erop.
Het moest maar gewaagd worden, vond oom
Chris. Wat het zwaarst was, moest het zwaarst
wegen. Hij had zelf een mooi papier in elkaar
geflanst, een soort vrijgeleide, waar al een paar
domme Duitsers in gevlogen waren. Er waren
ook nog andere dingen, waarvoor zij moesten
oppassen. Deze winter had hun geleerd, dat de
mens het nieuwsgierigste wezen op aarde was. De
geheimzinnigheden in en. om hun zomerhuisje
werkten als lokaas op de buren, die verspreid
woonden aan en om de laan. Vooral tante
Christina ergerde zich mateloos aan het gevraag
en-geloer, omdat ze, niet ten onrechte, vreesde, dat
vroeg of laat haar beschermelingen er de dupe
van zouden worden. Alle mensen kwamen haar
praatgraag, onbescheiden en grenzeloos nieuws
gierig voor.
Oom Chris nam de zaak kalmer op. Nu stapte
hij zonder haast op zijn fiets, keek niet één keer
om en sloeg niet als gewoonlijk aan het eind van
de laan rechtsom naar het dorp, maar draaide de
grote weg op naar de bossen-
Christina volgde.
W orcll vervo Igd)
WITTE KRUIS
poeders hèlpen.
Elke -y jr
maand X