Computerstrijd rondom Paulus Tweede kerkdienst berust slechts op traditie Uitspraken Wereldraad speelden geen rol Beperkingen opgelegd aan pater Schoenmaeckers Uitgaven voor onderwijs weer fors gestegen Nieuwe aanval op Alfrink rij - evangelischen weer naar Ermelo Gouden jubileum van christelijke padvinderij Rennies^É Uw probleem^ is het I.' onze.... DINSDAG 21 SEPTEMBER 1963 Een jvoord voor vandaag En toen Hij uit het schip ging, zag Hij een grote schare, en Hij werd met ontferming over hen bewogen en genas hun zieken" (Lucas 14:14). Het is de geschiedenis van de eerste wonderbare spijziging. Als Jezus hoort van de dood van Johannes de Doper, trekt hij zich terug naar een eenzame plaats. Maar de schare volgt Hem, en dan wordt de Here met ontferming bewogen. Met ontferming bewogen drie woorden slechts, maar de gehele verhouding van God tót de mens ligt er in besloten. We kennen het woord ontfermen wel. Het betekent zijn zorg over iemand uitstrekken, zich met hem bezig houden. We weten ook, dat het niet alleen in gunstige zin is bedoeld. Vele mensen, over wie een ander zich ontfermde, zijn er uiteinde lijk niet zo best afgekomen. Ontfermen zich het lot aan trekken van een ander, hem nabij zijn, helpen. Als de Here de schare ziet wordt hij met ontferming bewogen. Haar nood laat Hem niet meer los, Hij gaat er als het ware zelf onder gebukt, Hij wil die nood met al Zijn krachten lenigen. Zo is de Here, dat is van Hem te verwachten. Dat kan een ieder verwachten, die Hem uit het diepst van zijn hart, in grote radeloosheid, aanroept. Hij wordt met ontferming be wogen. Wij lezen vanavond: Lucas 11 vers 1 tot 13. Zwaartepunt valt op morgendienst Bij vaststelling tekst schema (Van onze kerkredactie) ROME Bij de voorbereidin gen voor de vaststelling van de tekst van het concilieschema over de godsdienstvrijheid hebben de verklaringen van de Wereldraad van Kerken over de godsdienst vrijheid en de tolerantie geen rol gespeeld. Ook de resolutie, die het uitvoerend comité van de Wereldraad in juli aannam, is in Rome niet in beschou wing genomen. Deze resolutie diende speciaal, om met het oog op de laatste zitting van het concilie nog eenmaal te formuleren, hoe men in kringen van de Wereldraad van Kerken óver, godsdienstvrijheid denkt. ring van de christelijke eenheid onder kardinaal Bea, die deze mededeling heeft gedaan op een persconferentie voor Duitssprekende journalisten in Rome. Toen hem gevraagd werd om nade re toelichting op deze mededeling moest de kardinaal zelfs toegeven, dat hij de betrokken verklaringen van de Wereldraad niet eens gelzen had, Men kan nu eenmaal niet alles le zen", zo zei hij letterlijk. Een andere Duitser, bisschop Kam- pe, zei tot nadere verklaring, dat de problematiek van de godsdienstvrij heid in protestantse kringen anders ligt, dan in rooms-katholieke. De uit spraken van de Wereldraad kunnen daarom niet zonder meer vergeleken worden met de verklaring, zoals die nu door het concilie wordt voorbe- Bevreemding Vooraanstaande figuren van Genè- ve, die als waarnemer het concilie meemaken, hebben over de medede ling van kardinaal Jaeger hun be vreemding uitgesproken. Dr. Lukas Vischer, officieel waarnemer namenf de Wereldraad, zei, dat het secreta riaat van kardinaal Bea steeds op de hoogte is gehouden van wat Genève heeft uitgesproken over de gods dienstvrijheid. Dr. Vischer meende zelfs te kunnen stellen, dat zonder, initiatief van de Wereldraad het thema „godsdienst vrijheid" zelfs geen apart conciliedo cument waardig zou zijn gekeurd. Bét is ons gelukt, vooraanstaande rooms- katholieken duidelijk te maken, dat de godsdienstvrijheid de voornaamste voorwaarde is voor de oecumene, zo zei hij. Volgens het Katholiek Nationaal Persbureau heeft de concilieleiding besloten, dat niet gestemd zal worden over de algemene beginselen van de verklaring over de godsdienstvrijheid. Dat betekent, dat het secretariaat van kardinaal Bea de verklaring aan de hand van de gevoerde discussie moet bijwerken, zonder zekerheid over de stemverhoudingen. Volgens waarne mers kan dit de kans op uiteindelijke verwerping van de verklaring vergro ten. (Van onze kerkredactie) LEEUWARDEN De kerke raden moeten ervoor oppassen, dat de tweede kerkdienst zondags niet moet voortsudderen, totdat hij een natuurlijke dood sterft, maar zij behoren alles in het werk te stel len, opdat ieder de morgendienst kan bijwonen. Dit betekent, dat er tegelijkertijd crèche, kinderkerk (zondagsschool) en jeugdkerk moet zijn. Het hele gezin kan dan naar de kerk gaan. De avonddien sten kunnen dan in sterke mate worden beperkt. Zo luidt de con clusie van dr. L. G. Wagenaai uit Leeuwarden in een artikel in het blad Woord en Dienst voor het hervormde kerkewerk. Dr. Wagenaar, die hierin het pro bleem van lege kerken tijdens de tweede dienst eens uit een geheel ander gezichtspunt bekijkt, voegt er aan toe, dat de avonddiensten in sterke mate beperkt kunnen worden, Wel is centraal een avonddienst wen selijk voor hen, die 's morgens niet kannen komen of die vanwege moda- liteltsbezwaren niet willen. Verloren Wat betreft de tweede diensten meent de schrijver, dat de kerk bezig is hier op een verloren front te vechten en dat zij zichzelf in deze situatie heeft gewerkt. In de steden, maar ook in tal van dorpen zijn soms maar enkele tientallen gemeenteleden aanwezig. Ook al is het beeld elders niet zo verontrustend, een kerk, die voor minder dan een derde is bezet, is meer regel dan uitzondering. Daarom is het nodig, als het niet reeds te laat om de bakens te verzetten. Dr. Wagenaar spreekt hier van een traditie, die overwegend Nederlands is te noemen, daar deze in grote delen van Engeland, Duitsland en Zwitser land niet wordt gevonden. Deze tra ditie is niet af te lezen uit de Bijbel. In de tijd volgend op de reformatie werd de middagdienst "ingesteld, zo wel om de gemeenteleden te sterken, als om ze te onderwijzen in de refor matorische leer. Daarbij werd vooral gebruik gemaakt van de Heidelbergse Catechismus. De jongelui moesten in de kerkdienst de vragen beantwoor den en de predikant preekte naar aanleiding daarvan. Een dergelijk vraag- past niet meer In onzi Wagenaar terloops in zijn artikel. Niet alleen omdat de vragen anders zijn komen te liggen, maar ook de rationalis tische inslag moet dnbieus worden ge acht, alsóf hét mógelijk zóu zijn "allerlei bewijsjes voor Gods heilshandelen te leveren. De schrijver noemt tweeërlei manier, waarop men tot nu toe de avonddiensten in stand tracht te houden de tweede dienst is een bekorte doublure van de eerste of de tweede dienst draagt een ander karakter dan de eerste door er een zangdienst of oecumenische dienst van te lOpen Deur of discussiediensten mogen I maken, terwijl de sacramenten ook welhet in een aantal gemeenten nog wel juist in de *weede dienst worden bediend goed doen. maar zij vormen een achter- de mensen te trekken. j hoede gevecht Schrijver noemt het onzakelijk, wan neer kerkeraden uit traditieoverwegingen of omdat '>et (dure) kerkgebouw anders maar zo weinig wordt gebruikt, de tweede diensten niet willen beperken tot één of twee centrale diensten in de grote steden, of lot eens per maand in de meeste dorpen dié uitgezonderd, waar de gemeente inderdaad nog blijk geeft de catechismusprediking te waarderen. Het is ook onzakelijk, wanneer men meent, dat beperking van de avonddiensten een teken zou zijn van verval en dat de morgendiensten daar dan eveneens onder te lijden zouden krijgen. In elk geval dient de Kerk duidelijk aan haar leden te zeggen, waarom er eventueel een tweede dienst wordt gehouden, wat zij ermee bedoeld en of de deelname discutabel is, aldus dr. V/agenaar. Bij dr. Wagenaar stuit dit op bezwaren, en verzwakte doublure van de eerste dienst betekent devaluatie, een zang- dienst zou eens in de maand kunnen worden gehouden, een oecumenische dienst mag niet als bijzaak worden beschouwd, maar moet in de morgen dienst worden gehouden, terwijl ten slotte juist nu de sacramenten weer meer dan vroeger worden beleefd als hoogte punten van het kerkelijk- en geloofsle ven, dit niet opnieuw moet verzwakken door de omraming van een half opgeko men gemeente. ten, zondagavondgebeden, bijbellezingen, Wegens alarmerende publikaties Schoenmaeckers is een ig van toespassing verklaard volgens -Lke alle jezuïeten hun publikaties vooraf aan een censor dienen voor te leggen. Dit geschiedt op last van de provinciaal der jezuïeten in Nederland, i meldt de Volkskrant heden. Pater Schoenmaekers werd vorige week genoemd als een bron voor buiten landse bladen die alarmerende berichten brengen jver de situatie van de rk kerk in Nederland. Enkele Italiaanse bladen noemden net name een artikel van pater Schoenmaecker in The Month, terwijl pater Schoenmaeckers aldus de Volks krant dezelfde pessimistische visie op de rk kerk in ons land eerder in het Duits het licht had doen zien. Eerder heeft dezelfde maatregel pater J. van Verontruste brief van Doopsgezinde Vredesgroep GRONINGEN Namens de Doops gezinde Vredesgroep heeft ds. L. D. G. Knipscheer een verontruste brief gezonden aan het bestuur van de Al gemene Doopsgezinde Sociëteit en de antwoordspel lkeEkeraden van de doopsgezinde ge- tljd, meent dr. meenten. DS Knipscheer doet in zijn schrijven het verzoek aan de Algemene Doops gezinde Sociëteit zich openlijk te stel- lenuachter.jde .uitspraken van de. We reldraad van Kerken inzake Viëtnam. Bij. de redering mpet worden aange drongen stappen te ondernemen om te bevorderen, dat China lid wordt van de Verenigde Naties. Deze moet zich eveneens richten tot de Verenigde Staten, opdat direct de oorlog met Viëtnam wordt beëindigd. (Van onze kerkredactie) WINCHESTER (MASSACHU SETTS) Kan een computer be wijzen, dat de Nieuwtestamen tische geschriften, die bekend staan als de „brieven van Paulus", geschreven zijn door minstens zes verschillende mensen? In de computerstrijd, die twee jaar geleden geopend werd door de Schot se dominee A. Q. Morton, heeft zijn Amerikaanse collega John Ellison on langs de tweede ronde ingeluid De theorieën van Morton betekenen een misbruik van de wetenschap en de computer, zo heeft Ellison gezegd op een computer-conferentie in de Yale-university Ellison kan met gezag spreken, want hij heeft zelf in 1957 met behulp van een computer eer concordantie op de Bijbel samenge steld. De opvatting van de Schotse predi-i Paulinische brieven door minstens kant is gebaseerd op het beginsel, dat pij/ anderen geschreven moeten zijn. zoals geen twee mensen dezelfde vingerafdrukken hebben, er ook geen Dr. Ellison deelde mede, dat hij de twee mensen zijn met precies dezelf- Morton-theorie heeft toegepast op de stijl. De computer is een uitste- enkele geschriften van de Schotse1 kend middel om „litteraire vingeraf-1 predikant zelf. De computer wees uit, drukken" op te sporen. dat zij beslist niet door één auteur Daartoe moet men bij voorbeeld1 geschreven konden zijn. letten op de lengte van de zinnen, het gebruik van woordjes als „maar", „echter" de gewoonte om sommige zinnen met een bepaald woord te beginnen enzovoort. Reeds lang is er verschil van me ning onder Nieuwtestamentici over het auteurschap van bepaalde boeken van het Nieuwe Testament. Morton beweerde echter nu voor het eerst in staat te zijn met wetenschappelijk onomstootbare bewijzen te komen. De computer wees uit, dat alleen de brieven aan de Romeinen, aan de Korinthiërs, aan de Galaten en aan Philemon door dezelfde man (Paulus) zijn geschreven en dat de andere De Amerikaanse predikant oefende scherpe kritiek uit op zijn Schotse collega, die hij er van beschuldigde, dat hij zijn zware aanvallen op recht zinnige exegeten, die de bijbelkritiek verwerpen, baseert op een onderzoek van enkele Griekse woorden in Pau lus' brieven. „Het is buitengewoon goed, om een computer te gebruiken voor het tellen van woorden", zo merkte hij niet zonder ironie op, „maar wie op basis van een statistiekje betreffende het gebruik van een enkel woord in een kwart van het Nieuwe Testament zo'n brede aanval doet, gaat de perken van zijn computerstudie toch wel enigszins te buiten." Uitknippen en op briefkaart plakken a.u,b. IK WERK MEE aan de verdere groei van de krant. Uw nieuwe abonnee heet Woonplaats i betaling per. WEEK/MAAND/KWARTAAL Deze nieuwe abonnee werd opgegeven door uw abonnee s Adres Woonplaats Ik ontvang als geschenk HYACINTHENBOl MET HOU-# „DE DOKTER ZEGT" II DER „DE DOKTER ZEGT" I TIP-PARADE-TWEE (elk deel is een (ander) geheel)| streep door wat u niet wenst. Eerste Nederlandse orthodoxe bisschop DEN HAAG/BRUSSEL Sinds zondag heeft de Nederlandse Ortho doxe Kerk voor het eerst een eigen bisschop. In Brussel werd archi mandriet Jacob Akkersdijk namelijk tot bisschop gewijd. Naast de Rooms- Katholieke Kerk en de Oud-Katho lieke Kerk is ons land nu een derde kerk met eigen bisschoppen rijk. De Nederlandse Orthodoxe Kerk is een onderdeel van de Russische Orthodoxe Kerk in het Buitenland. Deze kerk verschilt in de leer niets van de Russi sche Orthodoxe Kerk, maar staat om politieke redenen los van de patriarch van Moskou. Het werk in Nederland werd aanvankelijk geheel verricht onder Russische ballingen, maar thans richt men zich in toenemende mate op Neder- De bisschopswijding werd voltrokken door metropoliet Filaret van New York, het hoofd van de synode, en door aarts bisschop Antoni van Genève. Bisschop Jacob zal ook vicaris zijn voor aarts bisschop Antonii voor West-Europa. DEN HAAG De uitgaven voor een van de voornaamste punten van overheidszorg, het onderwijs, hebben over het jaar 1962 wederom een forse stijging te zien gegeven, namelijk met ƒ0,3 miljard, waardoor het totaal van deze uitgaven kwam op een bedrag van ƒ2,6 miljard. Dit betekent ten op zichte van 1961 en toeneming van 14 procent, en sinds 1958 een groei van bijna 65 procent. Uitgedrukt in pro centen van het nationaal inkomen na men de onderwijsuitgaven der over heid toe van 5 procent in 1958 tot 6,1 procent in 1962. Deze gegevens zijn ontleend aan zojuist verschenen publikatie van Centraal bureau voor de statistiek. Uit deze publikatie blijkt voorts, dat een groot deel van de aanzienlijke groei toe te schrijven is aan de toeneming der uit gaven voor het wetenschappelijk onder wijs en wel met 128 procent in vijf iaar tijds, tot ƒ0,46 miljard, hetgeen 17 pet der totale overheidsuitgaven voor on derwijs uitmaakt 'in 1958 was dit 13 pro cent). Het aandeel van het gewoon lager onderwijs daarentegen daalde vai procent in 1958 tot 27 procent in 1962. Uitgedrukt in een bedrag per hoofd van de bevolking liepen de overheidsuit gaven voor onderwijs op van ƒ144 tot 224 in 1962, d.wz met 56 procent in vijf Ook de uitgaven ten behoeve van de wetenschap en de cultuur gaven een aan zienlijke expansie te zien. De uitgaven voor wetenschap stegen sinds 1961 met 21 procent tot een totaalbedrag van 121 miljoen. n 1958 werd voor dit doel f60 miljoen door de overheid uitgegeven. De netto-overheidsuitgaven voor cul tuur stegen sinds 1958 met ruim 40 pro cent tot oen totaalbedrag van ƒ258 mil joen in i962 Hiervan bedroeg het aan deel der gemeenten 60 procent, tegen 34 procent van het rijk en 6 procent van de provincies. De totale bruto overheidsuitgaven voor onderwijs, wetenschap en cultuur te za- men overschreden in 1962 voor het eerst de ƒ3 miljard met een totaal van ƒ3.116,5 miljoen. Kilsdonk, de studentenmoderator in Am sterdam, getroffen. In een ommentaar zegt de Volkskrant met de genoemde beperkende bepalingen in dit geval even weinig gelukkig te zijn als met die welke destijds pater Van Kilsdonk troffen. Van meer moed getuigt het inzicht van kardinaal Alfrink, die openbaarheid, zelfs al vertoont ze man kementen, hoger schat dan het indam men ervan met alle geivaar voor onder grondse broeihaarden. ROME Het Italiaanse dagblad II Tempo, dat de spreekbuis van de conservatieve richting binnen het concilie zou zijn, heeft een nieuwe aanval gelanceerd tegen kardinaal Al frink, in een nabeschouwing over de rede die de kardinaal woensdag ter verdediging van rooms-katholiek Ne derland heeft gehouden. II Tempo verwijt de kardinaal, dat „hij :n ongehoord voorbeeld heeft gegeven rn polemische heftigheid". Het blad citeert hiervoor het commentaar Franse journalist Henri Fesquet Monde, die de kardinaal hulde betuigt als nieuw type bisschop", die niet bang is te spreken en de machtigen in de kerk niet naar de mond praat". Het blad spreekt herhaaldelijk over de domheden van de Nederlandse rooms- katholiekeru „Met die domheden zoeken de Nederlandse katholieken toenadering tot de protestanten", meent II Tempo. Prof. Eysvoogel nam afscheid WAGENINGEN In de aula van d landbouwhogeschool te Wageningen heeft de minister van landbouw en visserij, mr. B. W. Biesheuvel aan prof. ir. W. F. Eysvoogel, zijn benoeming medegedeeld tot commandeur in de orde van Oranje Nassau bij bevordering. Dit gebeurde tijdens een plechtigheid waarin prof. Eysvoogel afscheid nam als rector-magni- ficus en wegens bereiken van de leef tijdsgrens, als hoogleraar. Prof. Eysvoo gel doceerde cultuurtechniek. Minister Biesheuvel schetste de diensten van prof. Eysvoogel als water staatsingenieur in het toenmalige Neder- landsch Oost-Indië. Op Celebes heeft hij grote irrigatiewerken tot stand gebracht, waarbij hij toen reeds gebruik maakte van luchtfotografie. Als jong waterstaat kundig ingenieur heeft hij het grote belang van de integratie van techniek en landbouw ingezien en het was dan ook niet vreemd dat hij na 1946 zo'n grote rol heeft kunnen spelen in het landbouwon derwijs. Werelddiaconaat gaat helpen in Pakistan UTRECHT. Vlak voor het uitbre- ken van de strijd tussen India en Pakistan werd in principe besloten om het ontwikkelingsproject van het gereformeerde werelddiaconaat in de omgeving van Narowal bij de grens van India uit te breiden. Het gaat hier om landbouwhulp. Een dijk wordt onder andere aangelegd. Het werelddiaconaat zal nu ook helpen in de thans ontstane nood door de oor log. Drs. Chr. Steenwinkel, die namens de geref. zending in Sheilhupura werkzaam is en mej. A. K. van Kamp, die verbon- Oude traditie herleeft (Van onze kerkredactie) ERMELO Een oud ver langen in de Bond van Vrije Evangelische gemeenten is zaterdag in vervulling ge gaan. In Ermelo op de Velu- we is weer een conferentie gehouden. De belangstelling was zo groot dat de commis sie voor binnenlandse zen ding besloot ook volgend jaar weer een conferentiedag te beleggen. Een oude traditie is daarmede hersteld. De vrij-evangelische confe renties die ds. Witteveen voor de jongste wereldoorlog in Er melo belegde stonden bekend om hun geestelijke sfeer. In hun hoogtepunt duurden zij vier da gen en men kwam van wijd en zijd om het feest mee te ma ken. Reeds herhaaldelijk waren in vrij-evangelsche kringen stem men opgegaan, die de beroemde Ermelo-conferenties nieuw le ven wilden inblazen. Een poging ondernomen om in Hilversum een dergelijke conferentie te organiseren faalde een tiental jaren geleden door gebrek aan belangstelling. TOEKOMST Op deze eerste na-oorlogse Ermelo-conferentie spraken in het oude Zendingskerkje van ds. Witteveen, ds. D. W. Veld kamp uit Hilversum, de evan gelisatie-predikanten van de Bond van Vrije Evangelische Gemeenten, ds. H. C. Leep en ds. W. E. van Petegem en de Rotterdamse pastor, ds. H. Postma. De conferentie stond in Beroepi ngswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Vinkeveen: J. Zwynen- burg te Oudewater; te Gameren: W. Chr. Hovius te Nw.-I^kkerland; te Gemert: kand. A. J. Bijl te Amsterdam. Aangenomen naar Brummen: J. Adolf- sen te Neede. Bedankt voor Barneveld: J. C. Schuur man te Schoonhoven. GEREF. KERKEN Beroepen te Drachten (6e pred. pl.): Th. W. A. Rijper te Rijsoord; te Buiten post: G. Gommer te Oostkapelle. Aangenomen naar Warns (Fr.): kand. R. H. Boiten te Zuidlaren, die bedankte voor Dinteloord en voor Kruiningen; naar Delfzijl: M-'. Berg te Giessen- Rijswijk (N.-B.). die bedankte voor Barneveld (2e pred.pl.). GEREF. KERKEN (vnjgem.) Aangenomen naar Waardhuizen: kand. T. O. G. M. Bosma te Goes, die bedankte voor Nijega-Opeinde; Valthermond- Tweede Exloërmond; Wetsinge-Sauwerd; Onnen; Musselkanaal, c.a.; Siegerwoude- Friese Palen; Lemele-Lemelerveld. CHRIST. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Mussel: R. Slofstra te Harlingen, die bedankte voor Klundert. Bedankt voor Werkendam en voor Urk: H. C. v. d. Ent te Middelharnis. den is aan een christelijke kraamkliniek Karachi, zijn beiden gemachtigd zo nodig gelden te gebruiken voor de hulp verlening. Voor de landbouwhulp in Narowal werden de heer en mevr. Van der Linden „uitgeleend". Nu zij met verlof zijn melden zij de behoefte aan mensen, die daar kunnen worden ingezet. In onze vorige berichtgeving zijn ver schillende regels uitgevallen, waardoor hier en daar de zin van het betoog verloren is gegaan. Zo bijvoorbeeld ten aanzien van de kerkdienst. Na een inlei dend spel Alzo lief heeft God de wereld dat sterke indruk maakte, zette ds. J. W. Swigchum in een korte prediking mogen kennen. Als zijn getuigen worden wij geroepen zijn licht uit te dragen. „Achter elk van u, leidster en leiders", aldus ds. Van Swigchum, „zie ik al die jongens die zich aan uw leiding hebben toevertrouwd het zijn er duizenden en voor elk van hen moge u een licht zijn dat leidt Wees als een vuurtoren stralend waarschuwend tegen de zandbanken en klippen en reddend om het open water te houden helpend om de veilige koers te bepalen". Later op de dag sloot ds. Van Swig chum bij de preek aan met de opmer king: denk eraan dat wij grote kansen hebben. In dit spel, in onze oefeningen, bij onze dagsluiting, bij ons kampvuur (waar men in de stilte tot ontvankelijk heid gebradht wordt), mogen wij de vaststaande in storm en nacht helder boodschap van het Evangelie niet alleen doorgeven, maar de jongens leren de opdracht van God in daden on Aan het slot van het artikel moet dit gedeelte luiden: door het spel van ver kennen (zoals Baden Powell ons dit gaf) wordt de jongen gescherpt om met open ogen en open oren te zien waar hij de naaste dienen kan en wordt hij geoefend in vaardigheden waardoor hij deze dienstbereidheid in een daad kan omzet ten. Niet om daar zichzelf op te beroe men. maar om te trachten de opdracht van God. die Hij geeft, te vervullen. Op deze jubileum hoempalan zagen wij tevens bij de receptie de vertegenwoor digers van zusterorganisaties met de hoofdaalmoezeniers H. J. M. Bary en H. Vaessen, alsmede ds. Vuijst als vertegen woordiger van de synode van de Neder landse Hervormde Kerk, districtsbestuur-1 ders en vele oud-padvinders. I het teken van de toekomst-ver wachting. De blijde dag, waarop veel en enthousiast werd gezongen werd. geopend door ds. Veldkamp. Hij was dankbaar dat hij een volle kerk kon begroeten. Later op de dag werd het kerkje zelfs over vol. Het is, zo zei hij, voor ons een heilige plaats. Ds. Witte veen was een man van geloof en gebed, die hier boor honder den ten zegen is geweest. In de jaren twintig kwamen de men sen hier wel vier dagen achter een en velen kwamen tot geloof. HOOP Ds. Veldkamp sprak over de komst van de Bruidegom Christusvoor de gelovigen. Alles is in beweging, zo zei hij, maar in de wanhoop van dit bestaan mogen leven bij het licht van de hoop. 's Middags sprak ds. H. C. Leep over de komst van Chris tus als overwinnaar en ds. H. Postma over de komst van de Koning. Wij hebben Christus leren kennen als de Profeet en de Priester, maar bij zijn we derkomst zal openbaar worden dat Hij ook Koning is. Dan zullen we zien dat Hem alle dingen onderworpen zijn. Na de theepauze volgde een slotsamenkomst om vijf uur. Daar sprak de secretaris van de commissie voor de binnenlandse zending over de laatste uitnodi ging uit de bijbel, waar Geest en Bruid roepen tot de dorsti- gen: Komt. De Heilige Geest, zo zei ds. Mietes, schept deze dorst, het is de taak van de gemeente om in de kracht van Gods Geest de dorstigen de fontein van het eeuwige leven te tonen. Brandend maagzuur? helpen direkt! "30 Brieven die niet *Un voorsten b van naam en adres kannen in behandeling worden genoiUw. Geheimhouding is verzekerd. Vra- f gen die niet onderling met elkaar p in verband staan moeten ln af- Vraag: Men vertelde mij dat d«^ plant, waarvan ik u hierbij een blaf01 toezend, een geneesmiddel tegen gaFn is. Hoe heet deze plant? Is hefar verhaal juist? koi Antwoord: Daar u ons maar eearch klein deel van de plant toezond en dll r in de enveloppe geplet en gedroogd,^ was, was de determinering zeer moefl0 lijk. De plant behoort tot de kruisJ"1 bloemigen en is waarschijnlijk een i soort raket, een onkruidplant vanbw zandige bodem Waarschijnlijk is dez«,„ raket het Sophiekruid, een éénjarig? Ïlant. Over de geneeskrachtige wer- I ing tegen de gal is ons niets Dekendtei Evenmin is daarover in de literatuur iets te inden, v iets te vinden. 1 Vraag: Is er ook een lichaam datCe zich bezig houdt met het ontwerpenKc van eenvoudige handwerken voori lichamelijk belemmerde mensen? Antwoord: U kan zich wenden tot het Nederlandsche Roode Kruis. OokcT is er een boek „Ziek en toch bezig"«rl van mevrouw Helsdingen Boelman- Ter Spil. De prijs is 12,50. kn Vraag: Een kennis heeft verkerW met een familielid. In hoeverre is hei gevaarlijk met het oog op het nage-rit slacht om binnen de familie te hu-P inen erfelijke gebreken in vërstlrkfe in het nageslacht voorkomen. Aan deri„ andere kant ziet men in begaafder geslachten telkens weer de terugkeer'0 van begaafde figuren. Vraag: Enige tijd geleden werd en.' gepubliceerd dat veelvuldig gebruücCl van yoghurt schadelijk zou zijn voor de ingewanden. Als dit waar is, kan.f dit dan misschien worden voorkomenr door enige paplepels room door een*6 kopje yoghurt te mengen? p Antwoord: Van een dergelijke pu-'a blicatie en van enige schadelijke wer-P king van yoghurt hebben wij nooit: gehoord. Integendeel wordt yoghurt ju als gezond aangeprezen. Wij twijfelen L dus sterk op dit punt. Room kan zeer lekker zijn, maar kan wel voor som mige mensen schadelijk wezen. k Vraag: De verhuurder heeft bomen o laten rooien en bij de huurder in de tuin gegooid. Moet hij die rommel kj opruimen of moet de huurder dit, doen? I1 Antwoord: De verhuurder moet' voor de opruiming zorg dragen daark hij anders de huurder in het genot van het gehuurde belemmert. Weigert hij, dan kan men de zaak in handen geven van een advocaat of deurwaar-p der. Denk er echter aan, dat het I tegenwoordig niet gemakkelijk is een 5 werkje spoedig te laten opknappen. daaraan deel te nemen? Antwoord: Men wende zich voor deelneming tot de Kammer für Aus- senhandel der deutschen demokrati- e schen Republik in den Niederlanden, Honthorststraat 38. Amsterdam, tel. J 020-736064, voor een bezoek heeft u v voldoende aan een Messe-Ausweis, te t verkrijgen bij een reisbureau. Hoe lang duurt het ongeveer? pokkeninentingsbewijs en een visum Ij voor Brazilië. Het visum kan u aan vragen bij het consulaat-generaal van Brazilië, Herengracht 510, Amsterdam- C. Bij de aanvraag moet u drie I pasfoto's insluiten. Het duurt vier of vijf dagen eer u de papieren terugge-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2