VISSER 1 HOOFT: SCHEMA 13 NOOPT R.K. PLAATS TE BEPALEN Emeritaat voor 65-jarigen Een woord voor vandaag Geref. synode besluit: Godsdienstige leiders zullen oproep paus j onderstrepen j Zelfde problemen voor Reformatie INDONESIË maandag 65 jaar Classis veroordeelt leer van ds. Telder PAPIER YAN VLIER VoorwaarIk zeg u: Wie het Koninkrijk Gods niet ontvangt als een kind, zal het voorzeker niet binnenaaan(Lucas 18:17). Het Koninkrijk Gods ontvangen als een kind. Er ligt een zacht verwijt in jegens de ouderen. Een kind is spontaan, het vraagt niet naar het waarom? van de dingen, het aanvaardt zonder meer. En het aanvaardt omdat het gelooft. Het voert geen bedenkingen aan, het twijfelt niet, het zegt: ja, volmondig ja. Het laat alleen het hart spreken. God stelt de mens Zijn Koninkrijk in het vooruitzichten de mens, dom in zijn wijsheid, gaat het beredeneren, gaat met God in discussie Here, hoe is het mogelijk. Vergist Gij u niet? Ik? Ja, ik! TJ en ik, wij beiden. God heeft de mens lief, in weerwil van zijn fouten en gebreken. Hij wijst hem op de toekomst. Het Koninkrijk Gods kan hij betreden, als hij het ontvangt als een kind, zich op genade overgevend aan HemDie Zijn Zoon ons heeft gegeven. Wy lezen vanavond Exodus 17 vers 1 tot 16. Wij lezen zondagavond Exodus 18 vers 1 tot 12. ZATERDAG 18 SEPTEMBER 19611 Zond a gsscholend a g in teken van (V; vernieuwing in een onzer medewerkers) MET: de kerk en de wereld MAAR: de kerk in de wereld HILVERSUM De bondsdag van de Bond van Christelijke Gerefor meerde Zondagsscholen stond dit jaar in liet teken van vernieuwing. Niet alleen wat de datum (anders werd er In mei vergaderd), maar ook wat de samenstelling van het bestuur betreft. Van drie van de vijf bestuursleden moest afscheid worden genomen: voorzitter ds. I. de Bruyne, secretaris IV. F. Harte, beiden te Rotterdam, en administrateur J. H. van Nielen te Den Haag. om verschillende rede nen. Zij werden vervangen door resp. ds. P. op den Velde te Mijdrecht en de heren P. Middelkoop te Rotterdam en N. J. Geleynse te Den Haag, terwijl in de plaats van ds. Op den Velde ds. J. Brons van Nunspeet als algemeen adjunct ging fungeren. In zijn openingswoord wees de nieuwe bondsvoorzitter er op, dat het zondagsschoolwerk zijn waarde nog niet heeft verloren. Dat bewijst het eeuwfeest van de Nederlandse Zon dagsschoolvereniging wel. Ds. v. d. Velde ging voorts in op de bijzondere problemen van de jeugd tegenwoor dig, als het vrije weekend en de visue le aanleg. De beschikbare periodieken voor de christelijke gereformeerde zondags scholen ondervonden wel enige kri tiek. Men moet namelijk werken met het evangelisatieblad Licht en Waar heid en De Frontlinie, wat ook meer een kaderblad is voor werkers in de evangelisatie, dan voor de medewer kers aan de zondagsscholen. Aan Licht en Waarheid hebben de kinde ren niet veel, zo werd gezegd. Eigen bladen zijn niet te verwezenlijken. Besloten werd daarom om deze zaak met de deputaten voor de evangelisa tie nog eens door te spreken. 's Middags refereerde de heer K. Brouwer uit Oostzaan over Het Kind. Aan de opvoeding moeten wij drie eisen stellen, zo betoogde hij: Liefde tot het kind, gezag over het kind en verantwoordelijkheid voor het kind. (Van onze kerkredactie) LUNTEREN Gereformeerde predikanten kunnen in het ver volg op 65-jarige leeftijd met pen sioen gaan, ook als zij nog geen 40 dienstjaren hebben. De synode wiist de kerkeraden en classes er echter nadrukkelijk op dat de pre. dikanten niet met een emitaat moeten gaan. Zij kunnen nog aan blijven als ze er lichamelijk en geestelijk toe in staat zijn. maal dat de gereformeerde synode op vrijdag in het openbaar vergaderde. De wijziging gaat in per 1 januari van het volgend jaar. De synode kwam er niet helemaal uit, toen het ging om de vraag of een emeritus-predikant er ""•flog1 eert' kleine gemeente bij mag nemen. De commissie van preadvies wilde zich nog eens bezinnen op de consequenties van verschillende nog al tegenstrijdige voorstellen. Het vervolg komt nog later aan de] orde. Andere besluiten van gisteren zijn: Het „ene offer" wordt door steeds, meer kerken ingevoerd. Daardoor wordt in de praktijk steeds meer afgeweken van artikel 75 van de Ker kenorde. Daarom kregen deputaten voor de officiële uitgave van de ker kenorde opdracht een andere formule ring van artikel 75 op te stellen. Deze synode wil zich nog over die nieuwe formulering uitspreken. Voortaan zal niet meer van de kan sels worden afgekondigd, of in de kerkbladen worden gepubliceerd dat ®en predikant geschorst of afgezet is. De synode oordeelde dat zulke maatre gelen een ernstig bijkomende straf vormen. Wanneer predikanten ge schorst of afgezet worden zullen alle kerkeraden daar vertrouwelijk medede lingen van ontvangen. I De gereformeerde voelde nog niet veel voor een jaarlijks moderamen voor de classis-vergaderingen, zoals de classis 's-Hertogenbosch wilde. Wel wilde de synode deputaten nog eens vragen of het niet mogelijk is de regel van „voorzitters bij toerbeurt" wat te verzachten, zodat de predikanten ,,in de revel hli tnpvhpnrt" als Voorzitters Alle brieven die handelen over aan sluiting bij oecumenische organen als de Wereldraad zullen ter bestudering gegeven worden aan deputaten voor pluriformiteit en oecumeniciteit. Er kunnen nog meer brieven gezonden worden want de Inzendingstermijn is verlengd tot 1 juli 1966. j Tevens besloot de s.I gaan op het verzoek van prof. dr. K. Dijk om de vroeger verleende vrijheid om samen met hervormde gemeenten gemeenschappelijk diensten te houden in te trekken. (Van onze kerkredactie) ROME DE eerste zittingsperiode van het concilie kan worden gekarakteriseerd als die van de liturgie-hervorming. De tweede en de derde stonden in het teken van nieuwe be zinning op het wezen van de kerk en het bestaan van de niet- roomse kerken. De huidige sessie zal die zijn van de opdracht van de kerk en christen in de wereld. Volgende week beginnen de discussies over wat velen als het belangrijkste onderwerp van het hele concilie beschouwen: „De kerk in de moderne wereld", kortweg aangeduid als „schema 13". NEW YORK Waarschijnlijk zullj tal van Amerikaanse godsdienstige leiden door hun aanwezigheid de vredesoproej van paus Paulus op 4 oktober tot de Al gemene Vergadering onderstrepen. Z doen dit om te tonen, dat de hele god.' I dienstige gemeenschap in Amerika is in haar verlangen naar vrede. Het in Een tegenstander van schsma 13 tiatief hiervoor is afkomstig van de tm merkte schamper op, dat hierin isjthodisten bisschop Fred Pierce Coran verzameld alles, waarover men uit de die als waarnemer bjj het Vaticaans c* Schriftuur niets en uit de natuur alles c'"« »P hel oeenblik in Rome verbijt kan leren. Zo ergens, dan is het hier echter noodzakelijk uit het evangelie te spreken. Men behoeft zich dan als protestant niet te verwonderen, als veel bisschoppen zich zeer onzeker zullen tonen. Vliegreis per Garuda; klein gezel schap; 4500,p.p. Uitvoerig pro gramma op aanvraag. INSTITUUT VOOR INTERNATIONALE EXCURSIES Bergen N.H - Telefoon 02208 - 2600 De tweeëntwintigjarige bouwvak arbeider A. Puts uit Melick is gisteravond om het leven gekomen, toen hij met een nieuwe brommer tegen de laadbak van een vrachtauto reed. Boroepinsswerk NED. IIERV. KERK Beroepen te 's-Gravenhage <vac. dr. G Aalders - bijzonder kerkewerk) W. P. ten Kate te Delft; te Huizen (N.H.) (vac. G. H. van Kooten) W. H. van Kootcn te Oud-Beijerland: te Huizen (N.H.) (vac. G. Boer) H. N. van Hensbergen te Dirks- land; te Longerhouw c.a. (toez.) kand. C. Hoogendoorn te Woerden; te Sint Jo- hannesga-Delfstrahuizen (toez.) J. Ju- kema te Holwierde (Gr.) Aangenomen naar RoswinkelL. K. Bos te Metslawier. Bedankt voor Woudenberg (2e pred.pl.): D. v. d. Berg te Veenendaal; voor Oude- mirdum (toez.) W. A. Bos te Sint Jo- hannesga. UNIE VAN BAPT. GEM. GENÈVE Maandag hoopt dr. W. A. Visser 't Hooft zijn 65e verjaardag te vieren. Nu nog is deze pionier van de oecumenische beweging de secretaris-generaal van de Wereldraad van Kerken, maar volgend jaar zal hij worden opgevolgd door een ander, zoals hy dat zelf wenst. Wie de opvolger zal zyn is nu nog niet bekend. Dat de ze ..aflossing van de wacht" echter van zeer grote bete kenis kan zijn voor de oecu menische beweging, waarop hy altyd sterk het stempel van zyn persoonlijkheid heeft gedrukt, staat wel vast. Dr. Willem Adolf Visser 't Hoofd werd als zoon van een Haarlemse advocaat geboren. Hij studeerde theologie in Leiden en promoveerde na een studie verblijf in de Verenigde Staten op een proefschrift over de ach tergronden van de „Social Gos pel" in Amerika. Een aantal jaren was hij secretaris van de Wereldbond van christe lijke jongemannenverenigingen (YMCA's). ook was hij voor zitter van de Christelijke we- reldstudentenbond. Uitknippen en op briefkaart plakken a.u.b. IK WERK MEE aan de verdere groei van de krant. Uw nieuwe abonnee heet Naam Adres Woonplaats s betaling per. WEEK/MAAND/KWARTAAL Deze nieuwe abonnee werd opgegeven door uw abonnee Adres Woonplaats i Ik ontvang als geschenk i HYACINTHENBOl MET HOU-# „DE DOKTER ZEGT" II DER „DE DOKTER ZEGT" I TIP-PARADE-TWEE (elk deel is een (ander) geheel)] streep door wat u niet wenst. voorzitter van het voorlopig comité tot oprichting van de Wereldraad van Kerken, werd dr. Visser 't Hooft in 1938 op 37- jarige leeftijd gekozen tot secre taris-generaal van de Wereld raad in oprichting. Er gingen toen stemmen op, dat deze taak te zwaar zou zijn voor dergelijke jonge schouders. Gebleken is echter, dat hij het heeft aange kund en dat hij ondanks alles zichzelf is gebleven zonder pose of pathos. Nooit heeft hij het doel van de Wereldraad, waarin hij rots vast gelooft, namelijk dat alle christenen een eenheid kunnen vormen, uit het oog verloren. Hij is ervan overtuigd, dat de muren der kerken niet tot in de hemel reiken. De kerk moet zichzelf zijn, heeft hij eens ge zegd. Dat betekent niet, dat de wereld de rug moet worden toe- Bisschop Stephen Neill, een vooraanstaand figuur in de oecumenische beweging schreef over hem: Hij heeft in hoge ma te de begaafdheid het vertrou wen van oudere mensen te win nen en te behouden en de be wondering van jongeren te oogsten. Aan al deze hoedanig heden ligt een rustig en vastbe raden geloof in Jezus Christus ten grondslag, zo ingehouden in zijn uitdrukking, dat toevallige waarnemers zich wel eens niet zouden kunnen realiseren wat de drijvende kracht is achter al les wat de man doet. concilie het mento" mee. Letterlijk betekent dit woord „up to date maken". In feite komt het neer op het zoeken naar een Jniste plaatsbepaling van de kerk in deze moderne geseculariseerde we reld. Vandaar dat juist schema 13 de ruggegraat van het concilie is ge noemd. Het schema, dat nu is uitgedijd tot 125 pagina's, is een omnibus geworden over allerlei vraagstukken van onze tijd. Er wordt in gesproken over vragen van huwelijk ert gezin, maar ook over de kernbewapening. De cul tuur, het sociale en economische leven komen aan de orde, de problematiek van de ontwikkelingslanden, de be volkingsexplosie, de rassendiscrimina tie, de wetenschap en-de vooruitgang enzovoort. De ontwikkeling, die dit document in de loop van het concilie heeft doorgemaakt, kan het best worden geïllustreerd aan de verandering van één letter. Eerst droeg het tot titel „De kerk en de moderne wereld". Dat zou kunnen worden uitgelegd als de kerk, die los van de wereld vanuit een soort ivoren toren neerziet op de profane werkelijkheid. Tegen deze visie heeft vooral de Bre dase bisschop De Veth sterk stelling genomen in de zitting van het vorig jaar. „Als het rapport over wereld spreekt, lijkt het wel, of die wereld helemaal vreemd is voor de kerk, een soort „buitenboordwereld", waarop de kerk superieur neerziet",zei hij. „Het lijkt wel, of de kerk slechts met de grootste tegenzin iets goeds van de wereld wil zeggen." Precies dezelfde onzekerheid ken merkt immers protestantse oecume nische vergaderingen, of kerkelijke synodes. Als het er om gaat meer te zeggen, dan wat vage algemeenheden over de moderne wereldproblemen, aan de huidige versie van het documentAls ™en oy" ,de ontwapening, de heeft gelegd. 1 bevolkingsexplosie en dergelijke van- Hun arbeid was voorafgegaan door het j uit het evangelie konkreet moet spre- werk van een zeer uitgebreide commis- ken. En om met Bonhoeffer te spre- dertig man van de theologische commissie, dertig man van de commissie voor het lekenapostolaat, zeven bisschop pen uit communistische landen en zestig deskundigen (waaronder twintig leken). Is het terwille van de lekenexperts, dat de huidige tekst niet in het Latijn, maar in het Frans is gesteld? Of voelt men, dat de oude kerktaal niet meer voldoet voor de moderne problematiek? IVASLIJST Tegenstanders van het stuk noemen het een waslijst, die geen conciliebehandeling verdient. Anderen noemen dit juist de kracht van het document in zijn huidige vorm, dat het konkreet wordt. In vorige versies volstond men met algemene theo retische uiteenzettingen over de verhou ding tussen kerk en wereld. Enkele praktische gevolgtrekkingen stonden toen in een aanhangsel, waarin niet de officië le stem van het concilie, maar die van de „deskundigen" zou klinken. Met schema 13 wil de Rooms-Katholie- ke Kerk weer aansluiting krijgen aan de moderne wereld, waarmee zij nu hon derd jaar (sinds de opkomst van het industrialisme en de hoge vlucht van de wetenschap) het contact kwijt is, waar door velen onzer de arbeiders en de intellectuelen van haar zijn vervreemd. Geldt van de protestantse kerken in feite niet hetzelfde? Daarom zal ook van protestantse zijde met grote belangstel ling worden uitgezien naar de behande ling van dit schema. Zal de Booms-Katholieke Kerk een eind kunnen maken aan de tijd van bet isolement ten opzichte van de wereld, een eind aan de schelding tussen leer en leven, tussen geloofsleven en weten schapsbeoefening. tussen zondag en de Paus Paulus lieeft de bisschoppen bij voorbaat al gewaarschuwd realistisch te zijn en niet te beweren, dat dit concilie de oplossing zal bieden voor de branden de problemen van de mensheid. GEVAAR ken: alleen dan bereikt de kerk, dat door de wereld gehoord wordt, als „man en paard noemt". Van verschillende protestantse leidri zijn positieve reacties op dit voorstel td een „intergodsdienstige" getuigenis bt kend, zoals van ds. Eugene Carson Blaki voorzitter van het dagelijks bestuur vi de Verenigde Presbyteriaanse kerk, ral bijn dr. Maurice Eisendrath, presidei van de Unie van Amerikaanse Hebreeui se Congregaties en dr. Frederik A. Schio president! Kerk. i de Amerikaanse Luther Dr. Edwin Tulier, president i' Amerikaanse Baptisten Conventie merl te wel op, dat het voor de protestanti moeilijk is om aan de paus als enij woordvoerder voor alle christenen denken, maar betuigde toch zijn insten Er wordt gesproken over de mogelijl heid om gelijktijdig met de oproep vi de paus een gemeenschappelijke jood' christelijke verklaring uit te geven. In strijd met catechismus Het grote gevaar zal zijn, dat de ii jjvnjr I kerk te grote nadruk gaat leggen °P IflAAiy UALr haar humanitaire missie en te wei nig let op haar eeuwige zending, In feite gaat het in schema 13 om zoais de conservatieve kardinaal wel noemt „het geloven op! Ruffini niet ten onrechte heeft op gemerkt. De kerk zou zich dan gemakkelijk kunnen gaan aanpas sen aan de wereld of er noodge dwongen voor kunnen capituleren. Met de beste bedoelingen (bijvoor beeld om de geruisloze afval te keren zou het concilie zich kunnen gaan bewegen op louter humanis tisch vlak, waar alle mensen, gelo vig of ongelovig elkaar kunnen vin den. wat maandag". Daartoe is een nieuwe sie nodig op de wereld. Men kan niet zeggen, dat de Rooms-Katholieke1 Kerk het „Alzo lief heeft God de j wereld gehad" ooit ontrouw weest- Alleen, zij trachtte de wereld die liefde Gods te tonen, door die wereld onder haar hoede te nemen, door haar in al haar levensuitingen aan de kerk te binden. De belangrijke vraag van schema 13 is dus: hoe „positief" zal de kerk de wereld nu willen benaderen, nu de secu larisatie aan een „middeleeuws" bij eenhouden van kerk en wereld een eind heeft gemaakt? Komt zij nog uit met de oude begrippen uit het natuurrecht en van de verhouding van het natuur lijke en bovennatuurlijke? (Van onze kerkredactie) DEN BOSCH De classis Noord-Brabant/Limburg van de Gereformeerde Kerken (vrijge maakt) heeft de leer van ds. B. Telder over het leven na de dood veroordeeld als in strijd met ant woord 57 van de Heidelbergse Ca techismus. De predikant wordt evenals de kerkeraad van Breda opgeroepen, om zich weer te voe gen naar de aangenomen leer der Schrift. In een tweetal boeken „Sterven. ...en dan?" en „Sterven ...waarom?" heeft ds. Telder, die 33 jaar predikant in Breda was, maar in 1962 met emeritaat is gegaan en nu in Biltho- ven woont, geschreven over de toe stand tussen sterven en opstanding. Hij bestreed daarin de voorstelling van zielen, die genieten in de hemel, terwijl hun lichamen nog rusten in het graf. Deze gedachte is meer geba seerd op Griekse filosofie, dan op de Bijbel, betoogde hij. Het is volgens ds. Telder vanuit een onbijbelse mensbeschouwing, als men zegt, dat de ziel afgescheiden van het lichaam tot Christus zou worden op genomen, om later weer met het opstandingslichaam te worden vere nigd. Ds. Telder meende, met deze opvat ting niet in strijd te komen met wat de catechismus in antwoord 57 leert. Met wat daarin beleden wordt (het geloof in de wederopstanding) was hij het eens. Alleen tegen wat hij noemde de formulering had hij be zwaren. Op de aanklachten, die tegen ds. Tel ders opvattingen bij de kerkeraad va Breda werden ingediend, antwoordde de ze kerkeraad, dat men geen afwijkin van de gezonde leer kon zien. Ook classis sprak in december 1961 uit, dat Telder geen valse leer verkondigde. particuliere synode van het Zuiden oo: deelde echter in januari 1963, dat gevoelen van ds. Telder in strijd was Schrift en belijdenis. Uitspraak P.S. Nadat de classis in juli 1964 haa eerder gedane uitspraak had teruggen» men, heeft zij nu de uitspraak van de pi grotendeels overgenomen. Een daarta strekkend voorstel van de kerk vu Waardhuizen werd met elf tegen twe stemmen bij drie onthoudingen aangeno De classis dringt er bij ds. Telder de Bredase kerkeraad op aan, „dat i zich weer voegen naar de aangenoma léer der Schrift, zoals deze in antwoor 57 is beleden en door de p.s. van he Zuiden is gehandhaafd, conform hui ondertekening aan de belijdenis." Voort roept de classis hen op „om met hui bezwaren tegen antwoord 57, als deze n toetsing van alles, wat tegen deze bezwa ren is ingebracht, niet weggenomen zijl de kerkelijke weg te gaan, naar A bedoeling van de vrijwillig aanvaard! binding aan de belijdenis der kerk ah akkoord van kerkelijke gemeenschap opdat onder de zegen des Heren in dea weg de eenheid des geloofs bewaart blijve bij de aangenomen leer naar dt Schrift, ongeacht een eventueel oordeel van een generale synode, dat de afwij king van ds. B. Telder in hem anderen te dulden zou zijn." Op 1' november komt de classis bijeen. Dan is de zaak-Rijsbergen aai MET LATIJN AMSTERDAM Prof. dr. V. J. Koningsberger (70), die vanochtend af scheid heeft genomen als voorzitter van het Koninklijk Instituut voor de Tropen te Amsterdam ontving als blijk van waardering voor zyn vele verdiensten uit handen van de ere-voorzitter, Prins Bemhard, die hem toesprak, de gouden legpenning van het Tropeninstituut. Prof. Koningsberger, die 15 jaar voor zitter is geweest, wordt opgevolgd door ir. L. Schepers (62) uit Wassenaar. lederlands Documentatiecentrum in Ro- ïe. Een Nederlandse bisschop zei toen: Voor mij is deze rede het schema 13 bij uitstek. Het is Schillebeeckx, die met drie Franse theologen de laatste hand Langer studeren in veel faculteiten (Vai ondcrwijsredactie) DEN HAAG Van de mannelijke studenten, die in de jaren 19481950 aan universiteit en hogeschool zijn gaan stu deren, heeft, variërend per faculteit ongeveer de helft tot twee derde de studie voltooid, van de vrouwelijke stu denten daarentegen slechts een vierde tot de helft. Alle overigen hebben hun studie voortijdig afgebroken. Bij de ge neratics. die hun studie in het midden der vijftiger jaren aanvingen, liggen de percentages geslaagden over het alge meen hoger. In de meeste faculteiten wordt het vooroorlogse niveau sterk benaderd. Dit zijn enkele conclusies uit de publi- katie „Numeriek rendement, mediane studieduur en studiediscipline van enige na-oorlogse studentengeneraties (1948- 1950)", een zojuist verschenen studie van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De studenten uit de generaties 1948- 1950 deden gemiddeld 7 tot 7% jaar over hun studie; in de faculteit van rechtsgeleerdheid is dit korter (5% jaar), in de faculteit van geneeskunde langer (8',z jaar). In dit opzicht is er bij de latere generaties van een herstel van het vooroorlogse niveau geen sprake. Interessant zijn de resultaten van de vergelijking tussen de nominale studie duur (d.i. de studieduur, die de studie gidsen van de universiteiten en hogescho len aangeven) en de feitelijke studie duur -is het kleinst in de faculteiten van pet of nog minder van de uiteindelijk geslaagden af in de nominale tijd. De overschrijding van de nominale studie duur is het kleinst in de faculteiten van godgeleerdheid (kandidaatsexamen) en rechtsgeleerdheid. In deze faculteiten is drie kwart jaar na de nominale tijd 50 pet van de uiteindelijk geslaagden afge studeerd. In de meeste andere faculteiten wordt dit resultaat eerst 1% tot 1% jaar na de nominale tijd bereikt. Op de logeerkamer had het nog al gelekt en het toch al niet meer zo fraaie behang vroeg dringend om vervanging. Ik belde argeloos de behanger op en dacht dat ik door deze daad de want de stoffeerder was zijn be drijf aan het verbouwen en vroeg vriendelijk of ik ter bezichtiging van de laatste snufjes naar de groothandel wilde gaan. Nou dat doe je dan, mijn vriendin ging mee, wilde zich ook graag eens wat oriënteren. Wij winkelen wel meer samen en hoewel onze man nen ons periodiek diskwalificeren als losgeslagen geiten, is dit pure laster. Toegegeven dat we nogal eens de slappe lach hebben, we vergeten onze nette moeder-de- vrouw-status uiteindelijk nooit. In rustige stemming kwamen we bij het gebouw, dat door de ultra moderne opzet meer op een zie kenhuis dan op een handelshuis leek. In de grote hall werd onze stemming al wat wiebelig. „Pijn in mijn buik", giechelde mijn vrien din. Zij zei wat ik dacht en het verbaasde me dan ook dat in de portiersloge een keurige heer in stofjas zat, inplaats van een op- namezuster. We werden in een lift geschoven en met een knik naar een bronzen bordje aan een der wanden siste mijn gezellin: ,Je mag hier ook niks". Op het bordje stond: Gelieve de lift niet te ver ontreinigen. Op de vierde etage werden we ontvangen door een nogal woeste puber, die ons naar een groot vertrek bracht en zei: fleemt u maar vast plaat, meneer Vlier komt zo". Het enige meubel, waarop we konden plaats nemen was een ver edelde schoolbank, maar het leek ons comfortabeler dan de vloer, dus klommen we er gedwee in. „Groningen met de hoofdstad Gro ningen", dreunde mijn vriendin he lemaal in de stemming. Verder kwam ze niet, want meneer Vlier arriveerde. Hij droeg een nauwe balletbroek en een mosgroene rib fluwelen kiel. Zijn artistieke ver schijning was verder uitgerust met een zwarte kroesbaard en een de fect aan zijn oog. Dat was natuur lijk naar voor meneer Vlier, maar als je als twee volwassen vrouwen met een opkomende lachbui in een schoolbank wordt gezet en de meester staat dan ook alsmaar tegen je te knipogen, dreigt de situatie uit de hand te lopen. Wat de dames gewild hadden? Jets eenvoudigs voor een logeerkamer", begon ik. „Ze bedoelt iets voorde ligs", vulde mijn buur in de bank aan. „Logeerkamer" mompelde Vlier en sloeg een dik boek open. „Logeerkamer, juist, dat heb ik hier. Is hij één of twee persoons, ligt hij op het noorden, zuiden, westen, oosten? Hoe groot is de kamer, is er warm en koud stro mend water, wat ligt er op de vloer?" Ik beantwoordde dociel al le vragen. .Juist, juist en wat is het beroep van uw man?" „Afaar meneer Vlier, wat een toestand voor een gewoon be hangetje" probeerde ik te remmen. „Mevrouw, wij zetten hier de din gen verantwoord op", knipoogde hij. Nou dat was me inmiddels niet ontgaan. ,JIaar man is kunstschilder" loog mijn vriendin plompverloren. „Kunstschilder, juist, hij pakte een ander naslagwerk, speurde naar het goede trefwoord en mom pelde: „Juist kunstschilder, vak G, artistieke dessinnetjes". Over een soort wasrek drapeerde hij toen stalen. Behangselpapier met kriebels, met guirlandes, met vogels en heel vage composities. Hij gaf er geduldig college bij, waaruit ik opnieuw begreep dat logeerkamerbehang kiezen een uiterst belangrijke daad was. Maar wat ik ook begreep was dat deze seance nog uren kon duren. Juist wilde ik nogeens zeggen dat het heus, echt iets heel gewoons kon zijn, toen we verlost werden. Me neer Vlier werd weggeroepen naar de telefoon. „Weg wezen, vlug" fluisterde ik. We deserteerden uit de collegezaal, slopen de gang op, vonden geen lift, wel een trap, die we afsprint- ten met de snelheid van wereld kampioenen. Toen we eenmaal buiten waren, gedroegen we ons voor de allereer ste keer echt als losgeslagen gei- Achteraf, meneer Vlier, eerlijk, spijt het me allemaal U deed zo uw best, ach, en dan dat oog van u, sorry meneer Vlier. Wat zegt u, logeerkamer? Ach weet u, ik had nog een oude sarong, die bedekt nu de opgedroogde vochtplekken. Het zal geen verantwoorde wand zijn volgens uw dikke boeken, maar het staat echt fleurig. Dag meneer Vlier. Mink van Rijsdijk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2