Van spellingsrevolutie bij
bijbelse namen geen sprake
Father
Een woord voor vandaag
Bijbelvertaler prof. Hulst:
overleden
UYGKS
TV - kijkers lezen
minder in bijbel
Kath. socialisten blij
met intrekken sancties
Gebedsdiens
voor THT
ZATERDAG 11 SEPTEMBER 19*
„En hij geloofde in de Here, en Hij rekende het hem toe als
gerechtigheid" (Genesis 15:6).
Geloven in de Here, dat wil zeggen: vertrouwen op Zijn
woord, Hem volkomen Zijn gang laten gaanin de zekerheid,
dat het in orde komt. Wie gelooft in de Here heeft geen on
zekerheid meer, geen twijfelgeen angst. Hij kan als het
ware onbezorgd verder gaan, immers, wat kan hem gebeu
ren? God draagt alle verantwoordelijkheid.
Een machtig woord geloven in de Here. Het betekent, dat
de mens alles dan de Here overlaat, dat hij Hem zijn hele
leven in de Handen geeft, en zegt: Doe maar, het wordt al
tijd goed.
En wat staat daar nu tegenover? Dit, wat in Genesis staat:
En Hij rekende het hem toe als gerechtigheid. Abram ge
looft, God rekent het hem als gerechtigheid, God erkent het,
Hij geeft er Zijn zegen aan. Immers, in de houding, de aan
vaarding van Abram van wat God zegt, ligt de alleen-goede
verhouding tussen de mens en God besloten. Zo alleen kan
het goed zijn, als de mens zich op genade en ongenade over
geeft aan Zijn woord. Dus zonder bedenking, zonder enig
voorbehoud. Alleen maar zeggen: Here, Gij beveelt het, ik
zal doen wat Gij van mij verlangt.
Wij lezen vanavond Exodus 12 vers 37 tot 51
Wij lezen zondagavond Exodus 13 vers 17 tot 21 en Exodes 14
vers 1 tot 9
Broer van prof. Beel 1
wordt hulpbisschop
ROME De broer van prof. dr. L.
Beel, vice-president van de Raad van
State, de 54-jarige Brunssumse pastoor H.1
Th. E. Beel, is door de paos benoemd tot
hnlpbisschop van Roermond.
De Roermondse bisschop had al lang!
aan de paus om een hulpbisschop ge- J
vraagd, omdat zijn bisdom in snelle:
ontwikkeling verkeert en te groot is om:
alleen te besturen. Het omvat alle paro-
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM Niemand
bisschop Moors, om het kalmer
doen.
De nieuwe hulpbisschop werd 30 sep
tember 1910 in Roermond geboren. In
1936 werd hij priester gewijd. Hij was •hoeft verontrust te zijn, dat de
sas: vSsCa!:! van de
Brunssum en tevens deken van het deke-j namen ingrijpend zal worden ge-
Brunssum. Pas enkele weken gele
den was hij benoemd tot deken van
Roermond en tot kanunnik van het
metropolitaan kapittel.
Naast het protestantisme, het rooms-
katholicisme en het Jodendom heef «te
Amerikaanse senaat nu de oosterse ortho
doxie officieel erkend als vierde gods
dienstige richting in de Verenigde Sta
ten. Het Amerikaanse leger had deze stap
reeds eerder gedaan. Er zijn 3,3 miljoen
christenen in de Verenigde Staten; die
tot een oosters-orthodoxe kerk behoren.
Reumatiek TOGAL HELPT
Griep TOGAL HELPT
Migraine TOGAL HELPT
Menstruatiepij'nTOGAL HELPT
Verkouden TOGAL HELPT
Hoofdpijn TOGAL HELPT
Spit TOGAL HELPT
Radiopastoraat gaat
Bijbelcursus geven
PHILADELPHIA „De onster.
felijke hemelse vader" (Father
Divine) die zichzelf de „god der
zwarten" noemde en door miljoe
nen negers als zodanig werd ver-
fil eerd, is gisteren in Philadelphia
van het IKOR, dat onder leiding van aoctr,_.,Q„ Wii
ds. A. Klamer staat en sinds 1959. gestorven. Hij moet ongeveer
functioneert, gaat een Bijbelcursus in honderd jaar geworden Zijn hij
voorlopig 20 afleveringen in brochu
revorm geven.
Het IKOR is tot dit besluit geko
men, omdat er via de pastoraatstele
foon en ook schriftelijk dikwjils vra
gen worden gesteld over de beteke
nis en het goed lezen van de Bijbel.
Deze cursus wordt niet voor de
microfoon gebracht, wel zal zij
worden aangekondigd en wanneer er
naar aanleiding van het onderricht
vragen van algemene en belangrijke
aard worden gesteld, is het mogelijk
dat deze wel in radiouitzendingen
worden beantwoord.
Belangstellenden kunnen zich abon
neren op de leergang, welke voor 20
veertiendaagse afleveringen 12.50
kost. Na deze cursus, welke na een
algemene inleiding over het ontstaan
en de waarde van de Bijbel uitslui
tend over het Oude Testament han
delt, zal een tweede, eveneens in 20
afleveringen en tegen dezelfde prijs,
maar dan aangaande het Nieuwe Tes
tament, verschijnen.
De gehele cursus wordt geschreven
door ds. H. Noordemeer, sinds 1964
tweede predikant voor het Radiopas
toraat. De stof wordt zeer eenvoudig
gehouden, want de leergang is be
doeld voor personen die geen of zeer
weinig Bijbelkennis hebben. Het ligt
in de verwachting, dat de abonnees
vlijtig zullen corresponderen over
hetgeen zij lezen. Zij worden wel
veronder-teld, een Bijbel te bezitten
om het onderricht goed te kunnen
volgen.
Het IKOR is van mening, dat dit
Initiatief voorziet in een belangrijke
behoefte, zo werd ons medegedeeld
door de voorzitter van de Commissie
voor het Radiopastoraat, ds.
Ruitenberg.
BAARN Het Zendingscentrum orga
niseert ook dit jaar weer verschil
lende jeugdweekenden, namelijk
IJlst. Oostkapelle (Z.). Oenkerk, Roden
(Dr.). Oosterhesselen. Baarn en in Cad-
zand. Deze weekenden, die door Jonge
ren van 18 tot 30 Jaar worden bezocht,
beginnen 2 oktober.
heeft nooit willen zeggen hoe oud
hij was.
„Father Divine" is op een eilandje voor
de kust van Georgia geboren. In 1910
duikt hij op in Baltimore, in 1912 in
Georgia, waar hij in 1915 wordt ge
arresteerd op aanwijzing van een groep
negers die hem „een publieke be
dreiging" noemden. HU werd geestelUk
gestoord verklaard, vrijgelaten en uit
Georgia gezet
In 1916 kwam hU in New York. waar hij
in de negerwijk Harlem zyn eerste
geestelijke organisatie opbouwde, de
naastenliefde predikend.
Al snel won bU het vertrouwen van
talloze negers. Na het openen van een
tweede „kerk" in Sayviile bü New
York werd hU in 1931 opnieuw ge
arresteerd en tot een jaar gevangenis
straf veroordeeld wegens verstoring
van de openbare orde. Maar de rechter
die het vonnis uitsprak stierf vier
dagen daarna, wat de volgelingen van
„Father Divine" tot de overtuiging
bracht dat „God had toegeslagen en
de rechter had gestraft". Vanaf die dag
kreeg de „Zwarte god" financiële steun
van duizenden negers en kon bü rijn
organisatie „het wereldrijk van de
vrede" oprichten Spoedig beheerde hij
een machtige „zaak" met vertakkingen
over twintig staten en afdelingen in
Canada. Australië en elders.
Father Divine" was klein van gestalte
maar buitengewoon kloek. Hy was kaal.
had zeer levendige ogen en steeds een
serene glimlach om de lippen. „Ik
heb geen concurrent", zei hy dikwyls.
Fortuin
ZUn hoofdkwartier vestigde hU in
Philadelphia op een beztting die hij
„centrale zetel der wereld" noemde. Hij
verwierp rassenscheiding en preekte
vrede tossen de volken. Van sUn aan
hangers eiste hij te leven als heiligen.
In feite bezat hy zelf niets. ZUn hele
fortnin. op tien miljoen dollar geschat,
staat op naam van sUn organisatie.
uitgelekt stelde hij zijn echtgenote aar
zijn volgelingen voor als „zachte engel"
3*1
HOORT ERBIJ
Duits opinieonderzoek
Zij was een blanke, een Canadese.
Haar naam werd „mother Divine". ZU
zal haar echtgenoot nu opvolgen.
,Jk zeg niet dat ik god ben, of de duivel,
maar Ik schep god en met hem help ik
de wereld", was zün antwoord op de
vraag van een journalist, of hij werke
lijk god was. Na Hirosjima verklaarde
hij zichzelf tot „uitvinder en beheer
ser van de atoomenergie". Op zUn be
vel was de atoombom ontploft, zei hU-
Hoewel hü onthouding preekte maakte
hU op 80-jarige leeftijd nog vele „ver
overingen". Het afgelopen jaar was hU
ziek en liet hU de zaken aan zUn vrouw
over. „Father Divine" is nu in de „cen
trale zetel der wereld" gestorven, aan
aderverkalking.
wijzigd, wanneer de revisie van de
Nieuwe Vertaling van het Neder
lands Bijbelgenootschap gereed zal
zjjn, zo schrijft prof. dr. A. R. Hulst
ons.
Wel is In gemeenschappelijke ar
beid van het NBG en de Roomskatho-
lieke Bijbelstichting een volledige
lijst van deze eigennamen samenge
steld met de bedoeling, eenheid in de
spelling tot stand te brengen.
Aanleiding tot deze samensprekingen
was het feit, dat de schrijfwijze van
een aantal eigennamen in bijbeluit
gaven van rooms-katholieke zijde
meer of minder sterk afwijkt van
die, welke in uitgaven van protes
tantse zijde gebruikelijk is.
Enkele voorbeelden ter verduidelij
king (links de protestantse, rechts de
rooms-katholieke schrijfwijze):
Noach Noë
Jozua Josue
Jesaja Isaias
Hosea Osee
Obadja Abdias
Zefanje Sophonias
Haggai Aggeus
Maleachi Malakias
CONTACT
Nu thans van vrij regelmatig con
tact tussen het Nederlands Bijbelge
nootschap en de Roomskatholieke
Bijbelstichting kan worden gesproken
en er over en weer besprekingen zijn
omtrent vragen van vertaling en ver
spreiding van de Heilige Schrift, be
hoeft het niet te verwonderen, aldus
prof. Hulst, dat de gedachte opkwam
of het niet mogelijk zou zijn in
onderling overleg te komen tot een
Ds, A. Ver gunst erkent:
Ik had niet mee
moeten doen met
tv-uitzending
ROTTERDAM Onlangs
werd in een televisieuitzen
ding het onderwerp gegra
ven of cremeren" behandeld.
Onder meer verscheen ds. A.
Vergunst, predikant van de
gereformeerde gemeente van
Rotterdam-Centrum op het
scherm. Hij noemde de cre
matie heidens en een teken
van afval van het schriftuur
lijk geloof.
In het orgaan van de Ge
reformeerde Gemeenten, De
Saambinder, schrijft ds. Ver-
gunst nu, dat hij zijn mede
werking aan deze uitzending
achteraf betreurt.
De synoden van de Gerefor
meerde Gemeenten hebben
steeds de televisie veroordeeld.
Ds. Vergunst schrijft, dat zijn
aandeel in de tv-uitzending de
indrukt wekt, alsof zijn opvat
tingen inzake de televisie radi-
kaal veranderd rijn en ingrij
pend verschillen van die, die in
de Gereformeerde Gemeenten
worden gehuldigd.
„Het spijt mij, dat oprechten
verontrust zijn. Laat ik ze hier
verzekeren, dat ik betreur, dat
ik de toestemming gaf tot uit
zending. Niet omdat ik gezegd
zou hebben wat niet waar is (ik
heb getuigenis gegeven aan de
waarheid), maar omdat de ge
meenten mij te lief zün, dan
deze door dit gebeuren te willen
verontrusten.
Met vrijmoedigheid blijf ik,
zoals tot nu toe, tegen televisie
waarschuwen, omdat ik daarin
gevaren voor de gemeenten zie.
Die het met het leven naar de
Schrift ernstig neemt, zal zich
en zijn gezin niet aan de ver
zoekingen door een tv-toestel
bloot stellen, waardoor zoveel
gif in het volksleven gebracht
wordt," aldus ds. Vergunst.
BONN Van televisiekij
kers leest slechts 36 procent de
Bijbel, terwijl onder de men
sen, die niet in het bezit zijn
van een televisietoestel, het
percentage bijbellezers 49 be
draagt.
Dit is een van de resultaten
van een opinieonderzoek, dat in
West-Duitsland is gehouden. Op
de vraag .Jiïebt u de laatste tijd
wel eens in de Bijbel gelezen?"
antwoordde veertig procent van
alle ondervraagden bevestigend.
Nadere bestudering van de cij
fers leert, dat onder de vrouwen
meer bijbellezers zijn (48 pro
cent), dan onder de mannen (32
procent).
Gerekend naar ouderdom kwa
men de enquêteurs tot de verras
sende conclusie, dat de Bijbel het
meest door de jongeren wordt
gelezen. Beneden de 29 jaar is
het percentage namelijk 48 pro
cent. Van de 30—49-jarigen leest
slechts 34 procent de Bijbel, om
dan in de groep van 50—69-jari-
»n weer on 41 nrocent te stilren.
Uit het onderzoek blijkt verder,
dat de interesse in de Bijbel stijgt,
naarmate het ontwikkelingsniveau
hoger ligt, maar daalt bij een toene
mend inkomen. In de Inkomensgroep
tot 500 mark leest namelijk 49 pro
cent in de Bijbel, maar in de klasse
van 750 tot 1000 mark slechts 28
procent
Ook tussen de kerken bestaat
merkbaar onderscheid. Van de
Evangelische Kirche leest 46 procent
de Bijbel, onder de rooms-katholle-
ken slechts 33 procent en in andere
kerken 43 procent
Wellicht fusie NOV
met NBVLNO
AMSTERDAM Als de Nederlandse
Onderwijzersvereniging (N.O.V., ruim
22.000 leden) en de Nederlandse Bond
van Leerkrachten bij het Nijverheidson
derwijs (N.B.VX.N.O., circa 5000 leden),
op de congressen, die rij aan het einde
van dit jaar zullen houden, daartoe
besluiten, zal op 1 mei 1966 de fusie
dezer organisaties een feit zijn. Van de
nieuwe vereniging, die Algemene Bond
-soneel (A.B.O.P.)
ontwerpstatuten
deze streeft de
van onderwijs en
opvoeding, een democratische staat en
maatschappij waardig, en stelt hij r.ich
ten doel: a. De behartiging van de
belangen van zijn leden en hun nagelaten
betrekkingen, b. De behartiging van dt
belangen van het onderwijs en de opvoe
ding in het algemeen en die van he'
openbaar en daarmee gelijk te stellen
onderwijs in het bijzonder.
Neiv Yorhse troon
voor paus wacht
al 115 jaar
NEW YORK De rooms-katholie-
ken in New York hebben blijkbaar een
vooruitziende blik. In de ambtswoning
van kardinaal Francis Spellman staat
namelijk al een vergulde troonzetel
klaar voor de paus sinds1850. Het
is een troon in Victoriaanse stijl met
een handgesneden wapenschild, waar
op een vredesduif boven een kasteel
met torens is afgebeeld.
'hristetljke Historische Vrouwen dertig
Wilde men eerst dit feit in septem-
herdenken, In verband met de, in het
voorjaar te houden verkiezingen, is ech
ter besloten deze feestdag in februari
1966 te vieren.
eenheid in de spelling van bijbelse
eigennamen in hun gehele omvang.
Het resultaat is geweest, dat enkele
vertegenwoordigers van beide zijden
zich samen op deze eenheid hebben
beraden. Uitgaande van bepaalde
richtlijnen inzake spelling der eigen
namen is men na een aantal vergade
ringen tot overeenstemming gekomen
en is een lijst van de persoonsnamen
en plaatsnamen opgesteld. In de toe
komst zullen dus de vertaling van het
Nederlands Bijbelgenootschap en de
nieuwe rooms-katholieke bijbelverta
ling op dit punt gelijkluidend kunnen
zijn.
In het gemeenschappelijk voorstel
is bij voorbeeld de sterk afwijkende
rooms-katholieke schrijfwijze van
de bovengenoemde namen komen te
vervallen.
Prof. Hulst schrijft ons verder nog,
dat inderdaad de spelling van de
eigennamen in onze bijbelvertalingen
vaak niet klopt met de namen in de
grondtekst. Wilden we ons bij het
origineel aansluiten, dan zou Rebekka
Ribka (eventueel Rivka) moeten he
ten, Sichem zou Sjekem worden en
zovoort. Niemand zal echter in een
vertaling van de Heilige Schrift, die
toch altijd nog door velen gelezen
wordt, een dergelijke omwenteling op
het gebied der spelling teweeg willen
brengen.
Men zal dus ook in de toekomst bij
lezing van de Bijbel Jesaja en
Jeremia blijven ontmoeten. We zullen
blijven kennismaken met Rebekka.
Ook zullen we als we dit willen van
Sichem naar Jeruzalem kunnen rei
zen. Overbekende namen van perso
nen en plaatsen blijven ongewijzigd.
En niemand zal het erg vinden, wan
neer Mozes' vrouw Zippora in het
vervolg (meer in overeenstemming
met de Hebreeuwse beginletter) Sip-
pora heet.
Ds. M. A. G. Vorstman
in Tiel overleden
DEVENTER Op 87-jarlge leeftijd Is
te Tiel overleden de hervormde emeri
tus-predikant ds. M. A. G. Vorstman. HU
zal maandagmiddag worden begraven op
de algemene begraafplaats te Deventer.
Marinus Antonlus Güsbertus Vorstman
stamde uit een echt „domineesgeslacht".
Reeds in 1674 was een van zijn voorva
ders als predikant in Duitsland werk
zaam. Zelf werd hü 17 december 1878 als
zoon van een Enschedese predikant ge
boren. HU studeerde in Leiden en werd
28 augustus 1904 door zijn vader beves
tigd als predikant te Sijbecarspel.
Met een onderbreking van vijf jaar,
toen hy in het Friese Sint Jacobiparochi
stond, heeft ds Vorstman steeds Noord
hollandse gemeenten gediend, namelyk
achtereenvolgens na SUbecarspel Drie
huizen. Watergang, Beets-Oudendijk en
Anna Paulowna-Wieringerwaard. Na zün
emeritaat, dat hem met ingang van 1
mei 1944 werd verleend, heeft hij nog
vele jaren in Deventer gewoond.
Beroppinsswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Papendrecht (vac. H. C.
Bultman), J. Zwijnenburg te Oudewater;
door de gen. syn. tot pred. voor buiten-
gew. werkz. (predikant-directeur Ned.
Herv. Bond voor inw. zending op ger.
grondslag), B. J. Wiegeraad.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Leeuwarden (vac. C. de
Kruijk), P. van Breugel te Soesterberg.
Kand. H.J. Hasper, die gelijk wij be
richtten beroepbaar is, woont in La Cha-
pelle sur Aveyron (Loiret) in Frankrijk.
GEREF. KERKEN (vrljg.)
Beroepen te Onnen, kand. T. 0.;G. M.
Bosma te Goes.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Klundert, R. Slofstra te
Harlingen.
EVANG. LUTHERSE KERK
Drietal te Pekela-Winschoten, J. J. F.
Herrmann te Alkmaar-De Rijp, H. Jo
hannes te Amsterdam en C. Pel te Am
sterdam.
Jesjangjahoe en
Tsidqijahoe
woonden in
Jeroesjalaim
Zo dacht dr. A. de Wilde, dj
het worden zou, nu het Nedeij
lands Bijbelgenootschap en dj
Katholieke Bijbelstichting htj
eens zijn geworden over eej
gemeenschappelijke schrijfwijg
van de bijbelse eigennamen. Hl
kon zich daar om begrijpelijï
redenen niet in vinden en vd
zijn kritiek gaven wij iets dcxa
in onze krant van 13 juli.
De lijst van persoons- q
plaatsnamen is nog niet gepd
bliceerd. Maar de bekende h«
braicus prof. dr. A. R. Hulst, da
aan de vaststelling ervan heel
meegewerkt, schrijft:
JESAJA EN HIZKIA
WOONDEN GEWOON
IN JERUZALEM.
„Kerk wordt volwassen
(Van
parlementsredactie)
DEN HAAG Met zeer grote vol
doening en dankbaarheid heeft de
Katholieke Werkgemeenschap in de
P.v.d.A. kennisgenomen van het be
sluit van de bisschoppen om de sanc
ties op toetreding tot het N.V.V. in
te trekken. Dat bleek uit de rede
waarmee de voorzitter van de werk
gemeenschap, het socialistische Twee
de-Kamerlid mr. F. H. J. M. Daams,
in Oosterbeek een driedaagse confe
rentie van rooms-katholieke P.v.dJV.-
leden opende. Mr. Daams noemde de
recente verklaring van het episcopaat
een mijlpaal op de weg naar volwas
senheid van de kerk. Op zijn voorstel
zond de werkgemeenschap een tele
gram met gelukwensen naar het
N.V.V.-bestuur.
Mr. Daams achtte de uitspraak van
de bisschoppen ook politiek van grote
betekenis. De nu ingetrokken sancties
waren gericht tegen het N.V.V. als
socialistische organisatie en raakten
dus ook indirect de P.v.dA.-leden van
r.k. huize.
Weliswaar bevatte het mandement
van 1954 geen verbod voor rooms-
katholieken om lid te zijn van de
P.v.d.A., maar het was veelbetekenend
dat de oorspronkelijke redactie van
het mandement wél in een dergelijk
verbod voorzag. „Wij zouden dus óok
bijna het slachtoffer zijn geworden
van het valse eenheidsbegrip *dat aan
het stuk ten grondslag lag", aldus mr.
Daams.
VEROVDERD
Op zo kort mogelijk termijn zoeken wij
DOCENT(E)
die de volledige verantwoordelijkheid zal krijgen voor de
leerlingen-opleiding
Brieven met zo uitvoerig mogelijke inlichtingen worden gaarne
ingewacht door onze Besturende Zuster. U kunt desgewenst ook
een afspraak maken voor een persoonlijk gesprek.
Diakonessen-lnrichting
HET WILHELMINA-ZIEKENHUIS
Dr. Cl. NoorduIJnstr. 5 - Nijmegen. Tel. 08800-24141
Protest kerkeraden
tegen tv-besluit
chr. geref. synode
(Van onze kerkredactie)
SLIEDRECHT Drie christelijk-
gereformeerde kerkeraden in de clas
sis Dordrecht hebben een gezamen
lijke protestbrief gezonden aan de
generale synode naar aanleiding van
het besluit, dat deze synode heeft ge
nomen betreffende de televisie.
Het zyn de kerkeraden van Dor-
drecht-Centrum (ds. D. Slagboom),
Poederoyen en Sliedrecht-Centrum
(ds. C. Smits). De brief is opgesteld
in een gemeenschappelyke kerke-
raadsvergadering, die is gehouden in
Sliedrecht onder leiding van ds. Smits.
Gelijk bekend besloot de generale
synode, de deputaten voor radiokerk-
dienstuitzendingen de vrijheid te ver
lenen, om in voorkomende gevallen
en eventueel in overleg met evange-
lisatiedeputaten evangelisatiesamen
komsten te doen uitzenden voor de
televisie.
De brief van de drie kerkeraden
bevat een sterk appèl op de synode,
om het genomen besluit terug te
nemen. Tevens is alle kerkeraden een
schrijven gezonden.
MAN AAN TWEE DEUREN
kige tinnen pot, paste precies in de
ze toch echt wel de handen uit de
mouwen had gestoken voor ik
kwam. Het mag dan enig zijn zo'n
sfeer van haar'huis. Ik kon er huis, maar wat een werk alleen
vrijmoedig rondkijkend niet ge- zo'n gang al en dan nog al dat
noeg van krijgen en probeerde van pluche. Bovendien had ze nog
alles tegelijk te genieten Het huis
was groot, statig en oud; het stond mijn gedachten raadde:
aan een grachtje tegenover een valt heus wel mee, ik
houten brug. Een tuin ontbrak, een was het even een organisatie,
klinkerstrooic, afgebakend met en- wat moest ik?"
kele pilaartjes loaar een sierlijke
ijzeren ketting tussen hing, gaf de
Op dat moment kwam haar zoon
binnen die een onverwacht vrii
ik het begin tiur benutte om zijn lunch te holen
Hij kwam gezellig bij ons zitten en
vulde enthousiast de verhalen van
zijn moeder aan. Een kwartiertje
later klingelde opnieuw de bel „Ik
scheiding aan tussen trottoir en oude tante dit huis geërfd. De ga wel even", bood hij voorko-
dit kleine
weer binnen: .Ach
privégebied. ïn de kamers was het keuze tussen blijven wonen op een mend aan. Even later kwam hij
rood pluche en mahoniehout wat huurflat of
de klok sloeg. Rood pluche gordij- trekkt
nen, rood pluche op de heerlijke weest.
sofa, rood pluche op de stoof Als
ik over zo'n interieur gelezen zou
trekken was niet zo moeilijk ge- zelf maar even. Er staat een arme
oeest. sloeber op de voorstoep. Allemaal
Terwijl ik koffie dronk uit een ellende met die gast. zes kinderen
»n. u«i .cu. HL „lange Hjs" dronk ik ook de rust
hebben zou ik stellig denken: brr van de omgeving in. Ergens diep in
- - - - -- het huis klingelde toen een bel.
„Dat is achter", zei ze. „Toen we
hier pas woonden draafde ik ver-
peen vrouw, wel razende honger
Hij heeft de hele dag nog niets te
eten gehad, zegt hij".
,J)raagt hij een vettig bruin al-
- pientje? Ja? Nou. dan is het we,
dwaasi door de gang ruet wetende snel aeqaan met zijn vrmw: een
wat pluzig al dat pluche. Maar
ik alles van zo nabij kon bekijken
kwam die gedachte beslist niet bij
me op, ik vond het heerlijk. In de UCUUUI, (IMSI,
brede vensternissen voor de hoge °J ar nu voor of achter was gebela, kwartier geleden
nu ken ik de klingels uit
hij achte.
nog ziek en
i zesde kin<
ramen bloeiden de vlijtige liezen
de fuchsia's, zonder één afgevallen elkaar
bloem. De gang, die ik doorgeko- T
men was, had een ontoaarschynly- elastiek en veiligheidsspelden. ,jiel
ke lengte en was van glanzend wit was een mannetje van het soort dikke tarwe boterhammen die ik
marmer. De achterkamer keek uit dat eigenlijk uitgestorven is maar hem gaf'
op een bloeiende tuin. die beheerst nog helemaal bij dit huis past. Een We pingen in optocht naar de
werd door een knoestige pereboom. marskramer, die met zijn koop- voordeur,
afgeladen met grote rood-groene waar je ook zijn levensverhaal
peren.
De achtertuin had een wit hou
ten hekje als je daar uit ging
kwam je op een zelfde soort sin
geltje als aan de voorkant. Dwars
door die tuin liep een wit grintpad
als de voordeur. Als je niet bekend
Hij herkende haar direct en zei
„ALsiemenou beduvelt"
Mijn gastvrouw antwoordde „U
haalt me de woorden uit mijn
mond".
Menskrijg een staart" mom
pelde hij, de aftocht blazend.
Zijn wens ging niet in vervul
ling, maar ergens op het lange
Toen maakte ze het grote kabi- marmeren traject tussen twee sta-
aanbiedt, compleet met vijf bloed
jes van kinderen en een zieke
vrouw. Hij zei, dat hij de hele dag
nog niet gegeten had, niet te gelo
ven eigenlijk in deze tijd hè?
Enfin mijn zoon had zijn lunch-
in het kleine stadje zou je aan net open en toonde me de kost- tige deuren gierde ze: ,£tel je
de tuinzijde niet kunnen zien dat baarheden, die achter de mahonie-
het eigenlijk de achterkant was
deuren verborgen waren. Prachtige
staart. Ik heet namelijk
Maartje. Maartje roert haar staar
tje."
MINK VAN RIJSDIJK
3gbi
pleegt met dit soort schrifturen i
te gebeuren. Ze verouderen, verlii
aan betekenis en worden dan
vangen. Intrekking van het mai "I,
ment van 1954 is niet nodig, on -5
het niet meer op de hoogte van
tijd is. Het vraagstuk waarop het
trekking heeft, is echter door
jongste maatregel van de bisschop R'J1
nog niet opgelost.
„Hoe dankbaar wij ook zijn,
gaat ons niet alleen om het verk££!
gen van keuzevrijheid, maar om
kenning van de aothenticiteit
onze opvattingen over de verhoest
tussen kerk en wereld", aldus
Daams. Hij sprak de verwachting
dat te eniger tijd een nieuw bisscll2
pelljk mandement over deze prol NO
matiek zal verschijnen, dat in tejfr
stelling tot het mandement '54 „1 i(de
bij de tijd zal blüven".
de:
GEEN DISCUSSIE
De werkgemeenschap nam geen
solutie aan en zag ook af van
discussie over de bisschoppel
maatregel. Mr. Daams deelde n eaa
dat het bestuur van de P.v.dA. i n.i-
volgende week over de nieuwe sifcai
tie zal beraden en dan blyk zal ge K
van haar standpunt. Zoals bekent tót
de voorzitter van de P.v.d.A., dr
G. H. Tans, zelf rooms-katholiek.
(Van onze kerkredactie)
HENGELO Aanstaande zond
zal in Hengelo met een gezamei
gebedsdienst van hervormden,
formeerden, doopsgezinden, iuthel
nen, remonstranten en leden van ij
Nederlandse Protestantenbond het a
demisch jaar geopend worden
de Technische Hogeschool Twente (e
Drienerloo. Daarmee wordt een
tie doorgezet, die gevormd is bij{
officiële opening van de TH Twel
Gelijk bekend wil men bij de geest
ke vorming en begeleiding
denten komen tot een nieuwe vorm.
in overeenstemming is met het
mentele karakter van deze hogeschooUï
eerste in ons land volgens het zg. c»r
pussysteem. Op 21 maart van dit ji>
hebben ds. P. van Dijk (hervorm
de samenwerkende protestant
kerken en pater Van de Borg namensjr
Rooms-Katholieke Kerk hun intree f
daan. Later is daar nog ir Van Gel|
als raadsman vanwege het Humanist
Verbond bijgekomen.
In Hervormd Enschede schrijft ds.
Dijk over de achtergronden van het
begonnen werk. Het is in deze begi
riode nog veelal een zoeken
„Rondom mij heeft zich de commia
protestants campuspastoraat gevormd,
staande uit een drietal stafleden r~
zestal studentenleden.
Deze commissie staat mij bij in j
vormgeving en doordenking van de
kelijksc eredienst, welke voor gem
schappelijke verantwoordelijkheid
de in de stichting samenwerkende kerk]
plaats vindt, en evenzo bij de organia
van andere activiteiten.
In september zal het werk goed
start komen. Er zullen dan verscheid®
interkerkelijke catechesegroepen
naast de nodige kringen en dispuUji
Eind september zal de eerste doopbed'
ning plaats vinden
Samenwerking tussef
Ned. Vrouwen Comitf
en geref. vrouwen
BAARN De samenwerking.
groeit tussen le Bond van Geil
Vrouwenverenigingen in Nederlaf
en het Nederlands Vrouwen Comitép
merkbaar uit het aandeel, die bove
fenoemde bond Hpeft in een disc
sienota van de NVC.
Tot voor kort
oraktisch geen contacten met
NVC. dat de belanden van de Npc
landse vrouwen bij de regering i
hartigt en hen vertegenwoordigt
De discussienota, die is ODgenomenl
het laatste nummer van het maandblf
De Gereformeerde Vrouw, handelt
de arbeid van de gehuwde i
haar gezin. Een uitgebreide vraeenlijl
over deze problematiek is in dit blf
opgenomen. De bedoeling is, dat e*
rapport, dat zich uiteindelijk kristaj
1 J" J' mtwoorden,
Speciaal voor jonge volwassen 1
op 25 en 26 september in het Evangt
satiecentrum te Baarn een weekend i
houden Zij worden daar op de ho<
gebracht van wat de evangelisere
kerk in deze tüd is en wat zij doet
sprekken hierover worden ingeleid dc4
as G. Aalbersberg. evangefisatieprei
kant te Vlaardingen, die over zün wei
zal vertellen.