Plaats van de omroepen
op derde radionet
Alles „gezamenlijk programma'
Sophocles' Electra
zo'n 2400 jaar oud
Brick Bradford
i—Toch is het zo!-
«lesje en «Josje
w j:*tj
iÉP^i
lillS
A
Senrrsoet
WOENSDAG 8 SEPTEMBER 1965
ETHERGOt-VEN-ETHERGOLVEN-ETHERGOLVEN-ETHERGOtVEN
ITHERGOIVEN-ETHERGOIVEN-ETHERGOIVEN-ETHERGOLVEN-
mlnklijke Marine (gr): Beroemde Neder
landse marsen. 20.15 Reportage voetbalwed
strijd Feljenoord—Real Madrid. (In de pau-
(gr) 22 00 Licht<
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Alle program
ma's op het derde radionet zullen
volgens de „voorlopige regeling"
relke van 11 oktober tot en met
31 december a.s. geldt, worden
aangekondigd met „Hier is de
Ned- Radio Unie, gezamenlijk pro
gramma, samengesteld door
en dan volgt de naam van de aan
beurt zijnde radio-omroep.
Aan dit voorstel zullen echter
AVRO en VPRO, die het nog even
beraad hebben gehouden sinds
de jongste NRU-bestuursvergade-
ring, nog hun officieel fiat moe
ien hechten.
Er is lang over gediscussieerd, hoe
je aankondiging op het derde net zou
lijn. Liet men alle programma's onder
luspiciën van de NRU aankondigen,
zou men direct de gewenste 25
^Bct. NRU-uitzendingen hebben be-
^Heikt. maar dat is toch niet de bedoe-
Ing van de voorlopige exploitatie van
het derde net.
Een ander idee was de omroepen
«woon voor zichzelf te laten aan-
IH UKo digen, maar dan zou er van NRU»|
cerband niets blijken. Mr. A. H. van
de Veen, de NCRV-directeur die meer
;ct h reffende compromissen kan uitden-
zol ;en' Poneerde ook nu het tussenvoor-
tel van „gezamenlijk programma,
eerzorgd doorhetgeen direct
reerklank vond.
ND Het NRU-bestuur. hoopt, dat AVRO
n VPRO het hiermee ook eens zullen
■n, zodat men alweer een moeilijk
nt als overwonnen kan beschouwen,
Beurtzang
Besloten is, dat (zo vernamen wij
bij diverse omroepen) elke omroepor-
D-
•wijs
ganisatie in de voorlopige regeling
vaste zendtijd zal hebben. Onder
voorbehoud van mogelijke kleine wij
zigingen, ziet de lijst (waarbij reke
ning is gehouden met de uitzendtijden
per omroep op het eerste of tweede
net) en dan als volgt uit:
AVRO en VARA op zondag, per
veertien dagen (omdat de VARA dan
ook op een van de andere netten 's
morgens uitzendt) wisselend op de
tijden 91 en 16 uur.
Maandag gehele dag (96 uur)
KRO, dinsdag NCRV 95 en VARA
56 uur, woensdag KRO 93 en
AVRO 36 uur, donderdag gehele
dag VARA, vrijdag AVRO en VPRO
(3 uren) en zaterdag NCRV en AVRO
(2 uren).
Op vermelde uren zullen dus achter
de woorden „gezamenlijk programma
verzorgd door..." deze omroeporgani
saties worden genoemd.
De programma's
Zoals u weet, zullen de program
ma's overwegend een licht karakter
dragen, maar dat wil niet zeggen dat
bijv. de NCRV het geestelijk lied
achterwege zal laten of de KRO kerk
zang. Wel degelijk zal de toon van de
diverse omroepen herkenbaar zijn in
de uitzendingen.
Het ligt niet in de bedoeling, dat
bestaande gerichte programma's van
de diverse omroepen (voor vrouwen,
kinderen, zieken of beiaarden) tijdens
deze voorlopige regeling uitbreiding
tot het derde net zullen ondergaan,
ook al dragen zij het voorgeschreven
„lichte karakter", zij kunnen immers
niet onder de vlag van de „gezamen
lijkheid" varen.
Evenmin is het plan, dat er, zoals
bij Veronica, de gehele dag lichte
plaatjes zullen worden gedraaid, al
dan niet met praatjes. Vanzelfspre-
Vanavond Grieks treurspel
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Het is niet gezegd,
(at U ook behoort tot degenen, die er
Tinavond handenwrijvend bij gaan
ring ritten om te zien, wat Feijenoord en
.f®® Real Madrid, tegenover elkaar in het
®IRotterdamse Stadion, klaarstoven met
Jiet leer".
Mogeljik draait u veel liever Ned. 2
in om een klein uur lang te kijken
lar het ongeveer 2400 jaar oude
Griekse treurspel „Electra" van de
het dichter Sophocles.
U moet er dan wel de eerste jour-
ïaal-uitzending voor overhebben,
ant het spel is niet zo lang, dat^U er
minuten van kunt missen.' De
NCRV begint om 8.01 uur al mèt de
Uitzending.
J. Schrikt U niet van de gedachte,
geconfronteerd te worden met een
pel dat men meer dan 400 jaren vóór
Jhr. interessant vond. Vergeet U toch
niet, dat de mens op zichzelf niet
verandert, alleen de omstandigheden,
aarin hij leeft.
Maar als men bedenkt, dat Sopho
cles zijn stem via „Electra" deed
horen „in een tijd van geestelijke
verwarring en drogredenen" en hij
zijn drama gestalte gaf via moord,
verdenking en bloedige wraak, dan
iete^komt het al opmerkelijk dichterbij....
Neen, het waren nog geen „thril-
rs" of „detectives", welke
Commentaar
oude wljgerige schrijvers het kijkend
en luisterend volk in de openlucht
theaters voorzetten, maar ook toen al
werden de uitersten van leven en
dood, van liefde en haat, zuiverheid
bedrog aangevoerd om de mense
lijke emoties tot uitdrukking te bren
gen.
Want daórom ging het Sophocles,
in wiens vele werken (men schat
het aantal op ruim 100) er slechts 7
zijn bewaard gebleven, in de eerste
Uitbeelding van de beroeringen der
ziel bij de rampen en zoetheden,
welke het leven in zich bergt, waar
den, die nimmer zijn veranderd om
dat zij uitermate menselijk zijn.
'Merkwaardig is, dat ook in die tijd
(Sophocles leefde van 496406
Chr. en wérd dus 90 jaar) de opstan
digheid van de jeugd jegens de
ouders centraal stond in het dagelijkse
denken. Dat ook de fouten van de
ouders werden erkend en aangevallen,
waarbij de jongeren als wrekers op-
Usance was het, treurspelen te ver
pakken in half symbolische, half realis
tische gebeurtenissen, waarvoor situe
ring in de wereld der halfgoden uit
de Griekse mythologie een welkom
Zo toont Sophocles de menselijke
spanningen en emoties in „Electra",
zijn welhaast meest beroemde werk,
middels de geschiedenis vhn de doch
ter van Aganv
kend zullen er onder bepaalde titels
gevangen platenprogramma's tevoor
schijn komen, maar er zullen ook
eigen opnamen van ensembles enz.
worden gedraaid via band of plaat.
Verder hebben de omroepvereni
gingen veel vrolijke radioprogram
ma's uit het buitenland aangevraagd.
Deze worden niet gekocht, maar op
uitwisselingsbasis van de diverse
roepen betrokken. Dat belooft dus
aardige variatie.
De Hilversumse omroep, die tot
januari niet veel geld in het derde
programma kan steken, is toch niet
van zins, er een „stiefkind" van te
maken. Integendeel, men draagt zo
veel mogelijk zorg voor prettig
beluisteren uitzendingen in het wel
luchtige, maar daarom niet on-serieu-
ze genre.
Men vergete niet, dat het heus niet
allemaal „Brandend zand"
keur van „verloren liefde" behoeft te
zijn, noch Sofietje van het terrasje
maar dat divertissementsmuziek van
de grote klassieken ook tot de ver
strooiing kan behoren.
Nieuwe contracten
Intussen zal het voor de omroepen
noodzakelijk zijn, bepaalde contracten
te hernieuwen. Zo mag nien maar niet
ongelimiteerd eigen programma's her
halen, noch eindeloos plaatsjes
draaien.
Bij muziekuitzendingen van welke
aard ook, komt de BUMA auteurs
rechten opeisen voor componist en
tekstdichter, tot 30 jaren na de dood
van degenen die hun naam onder het
werk konden zetten. Dit geldt ook
herhalingen, tenzij die bij con
tract reeds zijn vastgelegd.
Dat betekent dus: geld voor elke
uitzending.
Ten tweede heeft men te maken
met de TFPI. Internationale Federatie
Phonografische Industrie, welke men
volgens contract een vastgesteld aan
tal uren platen-draaien moet betalen
ten bate van de grammofoonplaten-
makers.
Niet alleen kost dus elke plaat in
feite dubbel geld, maar ook mag men
■'o aangegane limiet niet overschrij
den. Dat is volgens huidig contract 70
uren per week voor de gehele binnen
landse omroep plus de Wereldom
roep.... en die limiet wordt wel eens
een beetje overschreden, vooral in de
zomerdag.
Onmogelijk dus, er ook nog negen
uren per dag derde programma mee
te voorzien! Contract herzien dus.
Andere moeilijkheden dan die op
financieel gebied geven deze over
eenkomsten (er bestaat ook nog een
contract met de STEMRA, onderafd-
ling van de BUMA betreffende „me
chanisch weergeving van voor de
omroep gegeven uitvoeringen", dus
bijv. het afdraaien van banden) in
het geheel niet.
Gelukkig lopen de overeenkomsten
met BUMA en STEMRA tot 1 oktober
a.s„ zodat men die bijtijds naar ra-
mine i^an wijzigen en met de IF PI is
de NRU overeengekomen, dat er een
contract wordt opgemaakt als
het derde net even is ingelopen en
men heeft ervaren, hoeveel platen-
uren er bijbetaald moeten worden.
Ook dat gaat dus een handvol geld
vergen.
herhaling
SOS-berlchten. 22.40 Avondoverdenklng. 22.55
Klassieke gramniofoonimiziek 23.15 Varen
vèl ln de welvaart... lezing. 23.30 Lichte
imofoonmuziek. 23.5524.00 Nieuws,
.versom n, 298 m. VARA: 20.00 Niet
rege. 22 30 Nieuws.
FLIES VEgMlE—
T1C5D. JSM
- ZO
VEEL "OR-
REM I-5P6
24.00 Nieuws.
Nederland I: NTS: 19 00 Nieuws in het
kort. 19.01 Voor de kleuters. 19.06 De
Venetiaanse gondeliers, documentair filmpje.
1923 Liefde per post. film. VARA: 19.35
Spaans-Nederlandse ouverture bb Europa
Cup-duel FeyenoordReal Madrid. NTS:
20.00 Journaal. 20.10 Voetbalwedstrijd:
FeyenoordRéal Madrid. VARA: 22.05 Hoge
tonen ln de regen, muzikaal programma.
22.25 In vertrouwde handen galstenen en
hun behandeling (herhaling van 5 januari
1965 Nederland II). SOC: 22.45 Uitzending
Socutera. NTS: 22.50—22.55 Journaal.
Nederland II: NTS: 20.00 Journaal. NCRV:
KRO: 7.00 Het levende
Woord. 7.05 Lichte grammofoon)
•verzicht. 8.35
Waterstanden. 9 40 Schoolradio. 10.00 Sex-
varieerd muziekprogramma. (10.30
Weerovérzicht). 11.00 Voor de zieken. VPRO:
11.45 Klassieke grammofoonmuzlek. 12.10 Le-
:n op het land. gesprek. 12.27 Mededelingen
).v. land- en tuinbouw. 1230 Nieuws. 12.40
ïze week, praatje. 13.15_ Dlxlelandmuziek.
.45 Voor de
iieke muziek. 16.00
9 ---30 Lichte grammo
foonmuzlek. 17.00 6e Internationale Beiaard-
•lllonbespeling.
Clubhuis: sportrubi
Halte: gevarieerd
AVRO: 7.00 Nieuws.
7.20 Lichte grammo
foonmuzlek. VPRO: 7.60 Dagopening. AVRO:
8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuzlek.
(Om 8 25 De groenteman). 8.10 Lichte gram-
ïmuziek. 8.45 Morgenwijding. 8.55
ko grammofoonmuzlek. 9.00 Klassieke
10.00 Voor de 1
haar vader dóór de minnaar van haar
moeder, en op aanstoken van haar
moeder, is vermoord. Als haar dood
gewaande broeder Orestes terugkeert,
dwingt zij hem deze daad te wreken,
door eerst de minnaar te doden en
daarna ook moedermoord te plegen.
Orestes volbrengt dit, zij het in
omgekeerde volgorde en zijn daad
wordt wel vergeven door Apollo,
maar de straf van ballingschap niet
die weet dat afgewend.
tuas dr. L. Meinsma, die in ver-
hand met kritiek op zijn pas versche
nen boekje „Kankerfeiten" gister
avond in de nieuwe AVRO-televisie-
mbriek Interpellatiezich tegenover
drie min of meer bij deze kritiek be
trokken journalisten had te verant
woorden.
Er werd, terwijl twee van de drie
journalisten fiks aan de sigaretten
trokken, op rustige maar meermalen
tcherpe toon gediscussieerd. De onder
vragers vielen dr. Mei nsma aan op
rijn wijze van publiceren, die volgens
dr. De Smet, directeur can het Natio
naal Katholiek Bureau voor de gees
telijke volksgezondheid, angstaan
jagend en gevaarlijk voor de geeste
lijke volksgezondheid is. Dr. Mei nsma
ontweek voortdurend directe antwoor
den. Hij gaf wel toe dat geen „vak
man" hem had voorgelicht over de
wijze waarop men moet publiceren,
maar zei dat hy „een gesprek met
volwassenen" had willen beginnen in
dit boekje. Dan mag men de dingen
bij de naam noemen en een toon die
iedereen bevredigt, vindt men toch
niet.
t nu kunt u nóg wel een sigaret
opsteken, maar ik blijf toch de arts
die zegt dat niemand moest roken."
Ten slotte wilde dr. Meinsma (uit
fluitend op dat punt in het nauu
dreven )een eerder gepubliceerde op
merking als zouden de redakties van
dagbladen door hun directies worden
geremdin het steunen van anti-
rookpropaganda ten einde adverten
ties van de rookwarenindustrieën niet
te verliezen, niet terug nemen. Hij gaf
echter wel toe, dat hij een volgende
keer deze niet meer zo zou gebruiken.
Dit gesprek vormde geen slechte
kennismaking met de nieuwe rubriek.
VANAVOND TE ZIEN
Ned. 1 VARA
voetbalwedstrijd Feijenoord—Real
8.1010.05 uur reportage van
Madrid in Rotterdam.
10.05 uur ensemble José Marcello speelt luchtige muziek op de Euro
mast.
10.25 uur herhaling van het programma „In vertrouwde handen", ge
wijd aan een galblaasoperatie.
Ned. 2 NCRV
8.01 uur Britse televisieregistratie van het Griekse, 2400 jaar oude
treurspel „Electra" van Sophocles.
9.00 uur aflevering van Literair Kijkschrift en
9.30 uur een nieuw avontuur in de serie „Drie maal negen": de
Londense politie moet een overval op een lommerd op
lossen.
VANAVOND TE HOREN
Hilversum I NCRV
8.15 uur reportage van de voetbalwedstrijd Feijenoord—Real Madrid.
10.40 uur avondoverdenking.
11.15 uur dr. C. P. van Andel spreekt over „Welvaart en mentaliteit";
eerste van drie lezingen in de reeks „Varen we wèl in de
welvaart?"
Hilversum II VARA
8.35 uur herhaling van het hoorspel „Ontmoeting in de herfst", een
verrassend tweegesprek.
9.05 uur amusementsmuziek op de plaat.
9.55 uur voortzetting van het gesprek tussen Nol Gregoor en de
auteur Hans Andreus en
10.40 uur liederen van Wolf, gezongen door de sopraan Erna Berger
en de bariton Hermann Prey.
1913) In de broeierige atmosfeer van wand wordt geprojecteerd is door oog dient te
de tropische wouden gedijen ongeveer onderzoekers zelfs gefotografeerd
500 soorten selangineilen en begonia's, kunnen worden, wel een bewijs hoe
Deze planten groeien in het halfduis- scherp dit beeld is.
ter van het oerwood en zijn er dus op
orden gelegd, maar op
de .^hersenen! Het werkelijke zien,
dus het bewust maken van de beel
den, is iets heel anders dan het
reageren door middel van lichtont-
aangewezen zo haastig en zoveel i
Dergelijke llchtverzamelende en vangende instrumenten. Zouden
gelijk te profiteren ven de scheeree Uehlbrekende eppereten, dl. dus .1-
xonnestrelen die door het dichte lo- "<J dr"
verdek heen dringen. Om dit mogelijk ™'d'° eengetrolfen. kunnen in vele kunnen lien
te maken bezitten deze planten licht
gevoelige organen. Het zijn lensvor
mig gebouwde cellen, die zeer ver-*
schillend van konstruktle kunnen zijn.
Vaak bezitten zij ver naar bulten
gewelfde celwanden, die als reflector
dienst doen. In andere gevallen zijn
de celwanden in sterk llchtbrekende
lenzen veranderd.
Afgezien daarvan, wat zou een plant
er aan hebben, indien zij werkelijk
met dergelijke apparaten kon zien?
Zij kan niet naar een vochtige plek
toelopen om haar dorst te lessen, zij
kan niet vluchten bij naderend ge
vaar, zij zon op geen enkele wijze
doelmatig kannen reageren op de
dingen die zij waarnam. Haar ge
zichtsvermogen zou haar dus geen
enkel nut opleveren. Haar „ogen"
Hoe de verschillende konstrukties
ook mogen zijn, onderzoekers hebben nrinrin. r„mk doen dat «chter wèl. aangezien de
...j ijdoorstaan. Zij zijn in principe gelijk tA. iinhtetMinn
met het oog der primitieve dieren.
Kunnen
vastgesteld dat sommige
llchtverzamelende apparaten
zijn, dat zij in staat zijn
goed
juist
beeld van de omgeving op de achters- dergelijke planten kunnen zien? Be
te celwand te werpen, op precies slist niet! Voor het zien is een hele
dezelfde wijze als het beeld dat door organisatie nodig, een organisatie,
de lens van ons oog op het netvlies waarbij het oog weliswaar een be-
wordt geworpen. Het beeld dat door langrijke rol speelt, maar waarbij
het „plantenoog" op de achterste cel- desondanks niet de klemtoon op het
Ml|fW u"c" aai ecuicr wc, aaugcticu
jiijc.ti plant op de ontvangen lichtstralen
kan reageren, zoals alle planten met
ook beweren, dat minder ontwikkelde lichtgevoelige or
ganen dat doen. Zonder te zien!
Maar wat Is dat „zien" dan eigen
lijk?
Daarover een volgende keer.
Nadruk verboden.
H. Pétlllon.
luziek r
:ristlsche tips en informa-
(gr)
17.15 Lichte
dê tieners. 1730 't
18.10 Stereo: Licht
semble (opn). 1830 Si
9.35 Voor de vrouw,
j. 10.10 Lichte grammo-
11.00 Nieuws). 12.00 Licht
lelingen t.b.v. land- en
isorkest en zangsolisten.
13.10 Actualiteiten en grammo-
3.25 Beursberichten. 13.30 Ste-
kamermuziek (opn.). 14.15
Nieuws). 16.30 Plano-
Televisie morgen
Nederland Is KRO: 15.00—15.35 Voor de
H. J. Neuman gaat
naar KRO-tv
HIVERSUM De KRO heeft met
ingang van 1 oktober a.s. de heer H.
J. Neuman, redacteur buitenland bij
de Tijd-Maasbode, aangesteld als chef
in de afdeling televisiedocumentai-
De heer Neuman, in alle buiska-
ers bekend als politiek commentator
bij de KRO, blijft dit werk mede
doen, ook wat de radio betreft. Tevens
zal hij nog gelegenheid hebben tot
het schrijven van bijdragen voor de
krant waaraan hy nu werkt.
i jj
Bonebakker. „Als Blekkie hier
paar daagjes gastvrijheid mag
genieten, sta mij dan toe jullie allemaal
uit te nodigen om ergens in de stad te
gaan eten."
_,0 ja, dat is een enig plan!" riep Jesje
onmiddellijk geestdriftig uit. En zo zaten
ze een uurtje later met hun zevenen
gezellig te dineren in een hotel aan de
rivier. Maar ten slotte keek de commis
saris toch op zijn horloge en sprak:
„Nu moeten wij echt zo langzamerhand
op huis aan, Fru. We spreken dus af dat
we Blekkie over vijf dagen weer komen
issaris reed het gezelschap
eerst nog even naar huis en daarna
vertrok hij met zijn
hartelijk
nagewuifd door de familie joppers
Blekkie.
„En nu gaan julie meteen allemaal
naar bed, kinderen", zei moeder Joppers.
„Het is een drukke dag geweest en het
zal toch nog wel even duren, eer Josje
en Blekkie slapen. Jullie mogen nog een
half uurtje praten", vervolgde ze, zich
tot de twee jongens wendend. „Maar dan
moet het stil zijn hoor."
Twee dagen later zou een auto van de
gemeente komen om Pim op te halen.
Jesje werd steeds zenuwachtiger, naar
mate het uur. waarop de wagen zou ko
men, dichterbij kwam.
„Kunnen we Pim nu echt niet. hier hij
ons houden, moeder?" vroeg ze zeker
wel vier of vijf maal. Maar moeder
Joppers schudde haar hoofd.
„Nee, Jesje, en je weet zelf ook wel
dat het niet kan. En je zult zien dat hij
in het park uitstekend verzorgd zal
worden. Beter dan wij hier kunnen doen,
als hij wat groter wordt."
Dat begreep Jesje ook wel, maar toch
kostte het haar de grootste moeite om te
wennen aan de gedachte, dat ze afstand
zou moeten doen van haar geliefde Pim.,
Toen de wagen van de gemeente voor
reed, stond het huilen haar dan ook
nader dan het lachen.
„Zo, is dat nu Pim", sprak de chauf
feur. „Wat een lief diertje. En hoe heet
jij? Jesje? Jij gaat zeker wel met mij
mee, om Pim naar zijn nieuwe verblijf
106
Ze verlangt naar hem, hij moest haar nog eens in
zijn armen nemen nu ze oud beginnen te worden,
't Is of ze haar liefde vergat en nu ineens beseft
hoe ze van hem houdt.
Wat heeft ze een tijd verdaan met te denken
over dingen die haar niet aangingen. Kwade
woorden zijn er gesproken en blijven hangen. En
dat een leven lang, al die jaren waarin ze haar
kinderen ter wereld en groot bracht. En nu heeft
dit kindje iets wakker gemaakt wat was ingesla
pen. Ze heeft Ante horen mompelen: Lentertje,
Lentertje, toen hij de deur uitging. Buiten spelen
haar jongsten. Ze is zo alleen dat ze angstig
wordt. Ante, waar ging je naar toe? Als ik me
niet zo druk gemaakt had om allerlei dingen die
er niet op aankomen, zou je niet zo vaak zijn
weggegaan, 't Begint zo stil te worden op de
diele. Ante. 't Is niet meer nodig dat je weg
gaat.
Op zomeravonden is het nergens zo stil als bij
de beek. Nu de molen en het huis er niet meer
zijn, kun je tussen de stammen door het land
daarachter zien. En vooral de hemel als het
zilverig schemert. Het enige wat bleef liggen, is
een stuk van de gekantelde voertobbe. Daarop zit
Joryt als Ante bij hem komt.
Het gezicht van de oude landschut straalt van
plezier als hij zijn makker ziet. Mens! Ante!
Ben jij daar?
Ja, 't is lang geleden dat we elkander zagen.
Jij woont nu op de heuvel.
Joryt knikt. Het spijt hem dat hij nooit naar
beneden geweest is om Ante te zien. 'k Heb wel
aan je gedacht, verontschuldigt hij zich.
Ik aan jou ook, maar hoe is dat? Het een of
het ander houdt je vast. Vandaag is Lenter
gedoopt, voegt hij erbij, 't Is wat hem op de
lippen brandt.
Joryt is een ogenblik stil. Zo gaat dat, zegt hij
dan. Een tijd van vertrek en een tijd van
komst, al zijn wij het niet altijd daarmee eens.
Ante is een beetje teleurgesteld. Zijn blijdschap
is zo groot dat hij ook van Joryt vreugde
verwacht. Die tekent figuren in het zand met een
stok en als hij vraagt of het goed is met het kind
en met zijn moeder, doet hij dat aarzelend.
Ze zitten bij elkaar tot het helemaal donker is.
De wind frutselt tussen de blaren in het struik
gewas. Ondoordringbaar, nu er geen mens meer
tot hier komt, staat het om de open plek van het
molenerf. De linden huiven hoog en bewegen
traag alsof ze een afscheid'wuiven, 't Valt boven
op Ante. Een ogenblik leunt hij tegen de schou
der van Joryt, dan zucht hij diep. 'k Ben blij
dat ik 't gezien heb. 't Is het nieuwe, de
voortzetting. Ik hoor er niet meer bij. 't Is de
andere Lenter die me trekt.
Als ze teruggaan door de holle weg, moet Joryt
zijn pas inhouden en een paar keer stilstaan.
Hou je nog wat vast aan het kind, zegt hij. We
krijgen een mooie zomer.
Ante kan niet lang meer vasthouden. Zijn hart
heeft de vele emoties van de laatste tijd niet
kunnen verwerken, zegt de dokter als ze hem
in zijn stoel vinden. Ingeslapen als een kind dat
vermoeid was van het spel.
't .Was zijn tijd, zeggen de Horsten en ze
hebben gelijk. Ze dragen zijn in de dood nog
smaller en kleiner geworden lijf naar de kerk.
Joryt Volmar neemt het over van de bosarbeider
die aan het hoofdeinde loopt, als ze bij het hek
komen. En het is of hij alleen zijn makker draagt
Ante, simpelweg en onopgemerkt ging je door het
dal en over de berg, je was zo goed en zacht dat
de mensen je vergaten. Hoe vrij zul je nu zijn,
hoe hoog en in welk licht? Verder dan de top van
de Oeler.
De Horsten gaan op zij staan als de oude
landschut terugstapt en ze nemen het hem niet
kwalijk als hij over hen heen kijkt.
Op 't Grobbenuus is een jonge knecht gekomen
om voor Marye's akker te zorgen. Als Libbe
Vennink terugdenkt aan het werk dat hij gedaan
heeft, lijkt dat heel lang geleden. Zoveel gebeurt
er in een mensenleven zonder dat er uiterlijk
veel verandert. In de oogsttijd werkt hij niet
meer samen met Jeichien. Ze is nu zijn vrouw en
zorgt voor zijn huis. Libbe hoopt dat ze ook een
zoon zullen krijgen, zoals Dries Borne. Dat zal de
mooiste dag van zijn leven zijn en misschien zal
hij dan het laatste restje van zijn-verlegenheid
kwijtraken. Jeichien is het met hem eens dat ze
hun zoon Lenter zullen noemen, omdat het Lenter
was die hen bij elkaar gebracht heeft. Daarvoor
moest hij zelf eerst uit dit leven weggaan. Als
Libbe er" lang over nadenkt, voelt hij zich
verplicht tegenover zijn vriend om het kind naar
hem te noemen. Libbe heeft over veel zijn eigen
gedachten; dat komt, omdat hij op 't Grobbenuul
volwassen geworden is.
(Wordt vervolgd)