Synode acht verantwoord jeugdpastoraat gewenst Nieuw soort tucht voor Ned. Hervormde Kerk? -DE DOKTER aan 'i woord VERSLAVING Een woord voor vandaag Maatregelen tegen evangelisaties BEERNINK WIL CHU NIET OPHEFFEN Noodzaak niet aangetoond Platina jubileum voor predikant Eeuwfeest moet werk NZV versterken Kanselruil is niet toegestaan Kinderen door politie naar school gebracht Puzzelhoek? „Vermaant daarom elkander en bouwt elkander op, gelijk gij dit ook doet" (1 Thessalonicenzen 511). Paulus zegt dit aan het slot van zijn eerste brief aan de Thessalonicenzen. Hij heeft de broeders voorgehouden, dat zij waakzaamheid dienen te betrachten ten aanzien van de dag des Heren, die komt als een dief in de nacht, als niemand er op bedacht is. De onzekerheid over het ogenblik, waarop de Here is te verwachten, zo stelt Paulus, stelt aan de mens hoge eisen. En hij houdt niet op waarschuwingen en ver maningen te geven. En hij doet meer. Hij wijst de mens op zijn verantwoordelijk heid jegens de ander. „Vermaant daarom elkaar en bouwt elkander op." Het is niet overbodig. In de drukte van het leven van alledag is de kans zo groot, dat de mens vergeet waakzaam te zijn. Dat hij door de dingen van alledag wordt afgeleid. Of dat hij de moed verliest. Ach, laat maar, het wachten, het aktief wachten maakt ons zo moe. De wereld is er op uit de aandacht van de mens op de weder- komst des Heren te verslappen. Daarom, bouwt elkander op, steunt elkander in dagen van verslapping, zorgt ervoordat de lampen brandende blijven, dat niemand inslape. Paulus' woord houdt een opdracht in. Een opdracht voor allen, die Zijn komst verbeiden. Want Hij komt laat Hij ons niet slapende vinden. Wij lezen vanavond Exodus 11 vers 1 tot 10. WOENSDAG 8 SEPTEMBER 1%5 Jongeren inschakelen in gerei, erediensten (Van onze kerkredaetie) LUNTEREN Gisteren hield de gereformeerde synode, voor de tweede week op De Blye Werelt bijeen, zich vooral bezig met de jeugd van de kerk. Ter sprake kwam onder meer een rapport „Kerk en jeugd". De synode besloot nieuwe deputaten te benoemen en hen op te dragen na te gaan op welke wijze een verantwoord jeugdpastoraat ten dienste van de jeugd van de kerk binnen het geheel van de kerk zou moeten functioneren. Het ging voornamelijk om de vraag of er aparte jeugddiensten moeten worden georganiseerd of niet. Door een paar sprekers werd gewezen op de hervormde jeugddiensten, waar hervormden zelf niet zo gelukkig mee zijn, omdat veel te veel ouderen komen. „Moeten we die weg op?" werd een paar maal gevraagd. Er bleek ook een bepaalde huiver te zijn voor te veel gespecialiseerde predikanten. De assessor van de syno de, dr. P. G. Kunst, wilde zelfs wei eens een pleidooi houden voor het gewone predikantenwerk. In zijn wijk is speciale bearbeiding voor studeren den. schippers, zeevarenden en hun contacten, doven, scholieren en be jaarden. Moeten we het niet veel (Van onze kerkredaetie) WAGENINGEN Terwijl het met de leertucht in de Nederland se Hervormde Kerk nog steeds niet vlotten wil, schijnt er plotse ling een nieuw soort tucht op komst te zijn, zo schrijft prof. dr. G. P. van Itterzon in het Hervormd weekblad De Gereformeerde Kerk. In vele plaatsen zijn dit jaar hervormde minderheidsgroepen, die eigen kerkdiensten belegden, omdat men een andere prediking wilde, dan die door de officiële kerkeraad ter plaatse werd geboden, omgezet in buitengewone wijkgemeenten, al dan niet in wording. Er zijn echter ook veel gevallen, waar zo'n min derheidsgroep aan de vorming van een buitengewone wijkgemeente in wording nog niet toe is. In een bepaalde provincie (welke wordt door prof. Van Itterzon niet genoemd) heeft men in enkele plaat sen aan de minderheidsgroepen laten weten, dat ze kans lopen onder de tucht te komen wegens „verstoring van orde en rust in de plaatseliljke gemeente". Predikanten van elders, die in zulke kringen voorgaan, hebben volgens prof. Van Itterzon ook al de aanzeg ging gekregen, dat er tuchtmaatrege len zullen worden overwogen voor het geval zij in zulke buitenkerkelij ke evangelisaties blijven voorgaan. „Bij het lezen van een en ander heb ik mijn ogen uitgewreven", aldus de Utrechtse hoogleraar. „Want als men allen, die voorgaan in samenkomsten, die niet door een plaatselijke kerke raad zijn georganiseerd, onder de tucht gaat stellen, krijgen onze tucht- commissies dagwerk. Misschien wel continu, voor dag en nacht. Want dan komen toch aan de beurt al die predikanten, die op zondag en in de week voorgaan in bijeenkomsten, die niet van de kerkeraad uitgaan, doch door richtingen en modaliteiten wor den belegd." evangelisatie (rechts of links) te A zou voorgaan en daarmee (volgens het zeggen) de orde en rust in de gemeente A zou verstoren, zou hij vrijuit mogen gaan. Maar als diezelf de predikant in de rechtse of linkse organisatie te B een godsdienstige bijeenkomst zou willen leiden, zou hij onder de tucht moeten komen! Hij doet precies hetzelfde als in A. Hij verstoort in A en B beide de orde en de rust (zoals men zegt). Maar in A mag het, omdat het daar een oud gebruik is. In B mag het niet, omdat de moeilijkheden in B pas dateren van 1965. Het komt mij voor, dat de kerk onmogelijk deze dubbelzinnige houding zou kunnen aannemen." Nadat prof. Van Itterzon nog enkele argumenten heeft genoemd (door de buitengewone wijkgemeente al dan niet in wording in het kerkrecht te nemen, heeft de synode de verstoring van orde en rust in de Het zou de bedoeling zijn, evangeli saties en verenigingen van vrijzinnige hervormden, die sinds jaar en dag bestaan, ongemoeid te laten, maar alle groepen, die zich van nu af aan. organiseren aan te pakken. Prof. Van Itterzon noemt dit een onbehoorlijke discriminatie. gemeente zelf in zekere zin gesanctio neerd), schrijft hij: „Juist degenen, die zich zo fel tegen leertucht verzet ten, zijn nu de lieden, die er een leertucht op eigen houtje op zouden willen gaan na houden. Daarbij vallen hier en daar woorden, die beter niet gezegd hadden kunnen zijn. Doleren Als een predikant, die rechtzinnig wil zijn (en naar ik meen zelfs confessioneel) tegen zijn ontevre den en teleurgestelde medebroeders zegt. dat ze dan de Hervormde Kerk maar moeten uitgaan, als het hun niet zint, zoals hij doet en wil, zijn dat klanken, die niet te pas komen. Die verzoeken van ambts dragers aan gemeenteleden om te gaan doleren, zouden voor mij nu juist een reden zijn voor ernstige, broederlijke tucht." HILVERSUM „Nog nooit heeft iemand mij de noodzaak om de CHU op te heffen, aangetoond. Ik blijf dan ook voorstander van een zelfstandige CHU." Deze woorden zijn van de voorzit ter van de CHU en de c.h.- fraktieleider mr. H. K. J. Beernin- k en hij sprak ze uit in de zendtijd van zijn partij. De heer Beernink reageerde op de suggestie van het socialistische lid van de Tweede Kamer, mr. Th. J. A. M. van Lier om te komen tot een grotere partijconcentratie. De heer Van Lier zweefde drie grote politieke groeperingen voor ogen, namelijk een groot christen-democratisch blok in het midden met links een progressieve PvdA en rechts een conservatieve WD. De voorzitter zag hier geen heil in. De kans op de totstandkoming van een christen-democratisch blok. dat gevormd zou moeten worden door de „Als een predikant in de aloude IKVP, AR en CHU achtte mr. Beer nink gering, zo niet geheel uitgeslo- „En", zei hij, „persoonlijk zie ik de noodzaak van een dergelijke blok vorming niet in." Gedupeerden In zijn radiopraatje brak de c.h.- voorzitter een lans voor de door het weer gedupeerde boeren. Zij zijn in de eerste plaats verwezen naar de Bijstandswet. Maar dit is bepaald niet voldoende. Mr. Beernink zei: „De winter staat voor de deur en vooral menig kleine boer zal zonder financië le hulp van de overheid een bijzonder moeilijke tijd tegemoet gaan." Over het mogelijk duurder wor den van de benzine, de tabaksarti kelen, de alcoholhoudende dranken en misschien ook de textiel merkte mr. Beernink op, dat door deze hogere lasten, die de burgerij wordt opgelegd, de belastingverlaging van 1 juli weer ongedaan gemaakt kan worden. meer zoeken in de richting van een gevarieerder werk van de gewone predikant? Situatie Namens de deputaten, die het veelgeprezen rapport hadden opge steld, sprak ds. K. A. Schippers. Hij zei dat het juist niet de bedoeling was de studiegroep om jeugdspecialis- ten in de kerk aan het werk te zetten. Maar de kerk moet zich wel er op bezinnen hoe er een speciale benade ring kan zijn van de jonge mensen en de kinderen. Ds. G. Y. Vellenga had de vraag gesteld of Christus eigenlijk wel een speciale benadering had voor de jeugd. Ging het Hem niet veel meer om de ene kudde. Ds. Schippers ant woordde hem, dat In het Oude Testa ment bijzondere aandacht wordt be steed aan de opleiding van de kinde ren. In het Nieuwe Testament laat Christus duidelijk zien dat Hij de mens alstijd volgt in zijn eigen situa tie. Bijzondere aandacht wilde ds. Schippers ook graag voor het grote percentage jongeren dat in de indus trie werkzaam is. Dat is te meer merkwaardig, omdat de statistieken hebben uitgewezen dat in het geheel van de Gereformeerde Kerken juist vaak de arbeiders ontbreken. Jeugdpastoraat Hij meende dat de Hervormde Kerk beslist geen negatief voorbeeld geeft met de jeugddiensten. Juist de laatste iaren is daar op dat punt veel veran derd. Er wordt veel meer geëxperi menteerd dan een aantal jaren gele den, niet alleen in nieuwe vormen van eredienst maar om de jeugd in te schakelen in het geheel van de kerk. Ds. Schippers vond de term „jeugd- Dastoraat" niet gelukkig. De jeugd heeft een eigen pastor in de vorm van de eigen predikant. Het gaat niet om speciale predikanten voor de jeugd. Maar er is veel werk dat door een olaatselijke predikant of op plaatse lijk vlak niet gedaan kan worden. Daarvoor moet een oplossing gevon den worden. Opdracht Uiteindelijk werd besloten dat de nieuw te benoemen deputaten niet alleen moeten nagaan op welke wijze een verantwoord jeugdpasto raat kan functioneren, maar zich ook moeten afvragen welke centrale •voorzieningen getroffen moeten worden om te komen tot een derge lijke aanpak. Bovendien zullen de deputaten contact moeten opnemen met de Nederlandse Gereformeerde Jeugd raad over de wijze waarop een doorlopend officieel contact tussen de Gereformeerde Kerken en'de gereformeerde jeugdorganisaties mogelijk kan worden gemaakt. Voorts zullen de deputaten con tact moeten opnemen met de werk groep voor de liturgie om haar te verzoeken zich te willen bezinnen op het aandeel van kinderen en jonge mensen in de erediensten. Kogel Tijdens de discussie kwam herhaal delijk het zojuist verschenen boekje „De kogel door de kerk" (zie pagina Geestelijk Leven van zaterdag j.l.) ter sprake. Zo vroeg prof. dr. C. van der Woude of er niet een weg gevonden kon worden dat door middel van de pers ook eens gewezen wordt op de vreugde die jonge mwsen in de Gere formeerde Kerken kunnen vinden en gevonden hebben. Ds. Schippers antwoordde hem dat in de gereformeerde jeugdbladen ze ker uitvoerige recensies over dit boekje zullen verschijnen. Hij erken de dat het gereformeerde jeugdwerk bijzonder moeilijk aanslaat bij hen die de kerk in wezen hebben verla ten. Gistermorgen werd ook nog uitvoe rig gesproken over de verhouding tot de stichting ..Gemeentetoerusting. De vorige synode benoemde twee waar nemers bij deze stichting die zich vooral wil richten op vorming van de kerkgangers en het gelijknamige blad uitgeeft, dat vroeger „De Strijdende Kerk" heette. Van deze opdracht was door allerlei omstandigheden weinig terecht gekomen. Er gingen stemmen op dat een dergelijk initiatief niet al te veel aandacht moet hebben van de Synode. Anderen echter zeiden een nauw con tact met Gemeentetoerusting sterk op prijs te stellen. De synode kwam niet klaar met de behandeling en besloot de commissie weer eens aan het werk te zetten. Zij moet eerst nog eens spreken met degenen die zich hetzij voor, hetzij tegen contact hadden uitgesproken. Daarna zal dit onderwerp nog eens ter sprake komen. (Van onze kerkredaetie) JJOLTEN Er zijn zilveren jubilea, gouden en diaman ten jubileamaar een platina jubileum is toch wel een grote zeldzaamheid. Sinds vandaag heeft ons land een „platina predikant". De 93-jarige her vormde emeritus-predikant ds. E. G. J. Bal herdenkt namelijk vandaag, hoe hij zeverdig jaar geleden in het ambt werd be vestigd. Egbertus Gerardus Johannes Bal werd 1 mei 1872 te Rotterdam geboren, waar hij ook het Eras miaans gymnasium bezocht. Ver volgens studeerde hij theologie in Utrecht. Op 8 september 1895 werd hij door de Rotterdamse predikant ds. J. v. d. Veen in het Drentse Nijeveen in zijn ambt bevestigd. In 1898 vertrok hij naar Holten, welke gemeente hij in 1903 voor later deed hij zijn intree in Sint Philipsland, om zich in 1913 aan Hellendoorn te verbinden. In Hellendoorn heeft ds. Bal 24 jaar gestaan. Hij was er onder andere president van het classicaal be stuur van Zwolle, kerkvisitator in Overijssel en predikant van het sanatorium. Ia zijn emeritaat in 1937 kocht ds. Bal in zijn oude gemeente Holten een stuk grond op de Holterberg waarop hij voor zich een landhuis liet bouwen: Daar woont hij nu nog, ver zorgd door zijn dochter, mej. W. Bal, die onderwijzeres is. „Vader is nog goed gezond", ver telde mej. Bal ons. „Alleen zijn gezichtsvermogen is niet meer zo best. Daarom heeft hij het kerkewerk, dat hij nog deed. zoals ziekenbezoek, een aantal jaren geleden moeten opgeven. Preken doet hij sinds zijn tach tigste jaar al niet meer." Niet bijzonder De jubilaris wenst zijn gedenk dag volstrekt onopgemerkt te zien voorbijgaan. „Ik heb al genoeg jubilea gevierd in mijn leven", zei hij. „Voor mij per soonlijk is het een gedenkdag. Maar omdat ik al zolang met emeritaat ben, vind ik het ver der niet bijzonder." Ds. Bal is niet de oudste predi kant van ons land. Dat is de 95- jarige doopsgezinde emeritus predikant ds. A. de Vries te Grijpskerk, die nog drie jaar van het platina verwijderd is. Verschillende activiteiten AMSTERDAM Op 23 oktober is het precies honderd jaar ge leden, dat de Nederlandsche Zon dagsschool Vereeniging werd op gericht. Dit feit zal op bijzondere wijze worden herdacht. Duizenden leiders en leidsters uit alle delen van ons land worden op 3, 4 en 5 juni 1966 in het Amsterdamse RAI-gebouw verwacht, waarvoor een speciaal programma in voor- (Va kerkredaetie) LUNTEREN De gereformeerde synode heeft zlcb gisteren uitvoerig bezig gehonden met de vraag of een ge meenschappelijke dienst met de her vormden in de praktijk hetzelfde ls als kanselruil. Heeft de geref. kerk van Maastricht (waar een geref. predikant met enkele ouderlingen naar de her vormde kerk ging om voor te gaan en omgekeerd) gehandeld volgens de uit spraken van de synodes van Groningen en Apeldoorn? De synode kwam tot de oonclusie, dat de geref. kerk van Maastricht wel heeft gehandeld naar de letter van deze uit spraak maar niet naar de geest De vorige synodes spraken duidelijk van ..gemeenschappelijke diensten en dan nog bij bijzondere gelegenheden". Het ging om het met elkaar vergaderd zijn van twee gemeenten. Ir, Maastricht zo stelde de synode vast is hiervan geen sprake. Deze handelwijze komt eigenlijk neer op kanselruil en daarom zal de kerkeraad van de geref. kerk van Maastricht een negatief antwoord krijgen. De raad had de synode om toestemming gevraagd voor het houden van diensten, wa een hervormde predikant voorgaat. bereiding is. Een herdenkings dienst in de Westerkerk zal dit jubileum besluiten. De vereniging heeft dit eeuwfeest aangegrepen als een gelegenheid om door acties het zondagsschoolwerk te ver sterken. ONDER DE NAAM Feest van 't Gul den Jaar wordt reeds deze maand met de bijzondere activiteiten be- gonnen. De leiding van de N.Z.V. wil graag twee fondsen vormen, die elk een verschillend doel beogen. Het eerste fonds moet het vor mingswerk van de vereniging on dersteunen, waardoor tegenwoordi ge en toekomstige medewerkers in structie en onderricht zullen kunnen ontvangen, zodat het zondagsschool werk volledig aan de eisen van de tijd kan beantwoorden. Het tweede fonds moet kinderen in andere landen dienen. In overleg met het kinderfonds van de Unicef zullen projecten worden uitgekozen, waar de inkomsten van dit fonds hulp kunnen bieden. Naast deze fondsvorming komen er mogelijk heden voor de kinderen om aan wedstrijden mee te doen en werk stukken te makep, die later ten toongesteld kunnen worden. De titel Feest van 't Gulden Jaar is om twee redenen gekozen. Men wil graag voor beide fondsen een gulden per kind bijeenzamelen, zodat een belangrijk be drag vóór de beide doeleinden beschik baar komt. Bovendien doet de gulden denken aan de honderd jaren, die de N.Z.V. nu heeft bestaan. Voor het eerste fonds hoopt men giften in kerken en particulieren te ontvan gen, terwijl voor het tweede fonds vooral de kinderen actief zullen worden inge schakeld. Het bureau van de N.Z.V. stelt daarvoor allerlei materiaal ter be schikking, dat met een kleine winst kan worden verkocht ten bate van dit Het werk van de N.Z.V. groeit steeds. Er zijn ruim 13.000 leden, die allen het maandblad Kind en Zondag ontvangen, waarin uitvoerige Instructies zijn te vin oor de wekelijkse zondagsschool- |uren. De zondagsscholen worden door 400.000 kinderen bezocht. er is geen betere! VRAAG WASAUTOMATEN-PROSPECTUS NR. 15 BIJ MIELE. GOUDSESINGEL 92, ROTTERDAM. (Godsdienst?)rel in Engeland (Van een correspondent) LIVERPOOL De politie in Liverpool heeft bij het begin van het nieuwe schooljaar een groepje van honderd kinderen moeten begeleiden op weg «Zutóïï» rooms-kathollek. kindsrsn. die «erjt les kregen op de St. Margaret Mary s School, maar die op last van een whoolcotrmiiMie die vond dat hun school wat te vol werd, naar de niet-katholieke Dovecot Junior School werden overgeplaatst. Het besluit verwekte een storm van protest. De ouders van 50 tot 100 leerlingen vn de Dovecot Junior School hielden hun kinderen thuis by wijze van demonstratie. De secretaris van het door de boze ouders inderhaast bijeengeroepen oudercomité probeerde via een «*wpwoeper "n de aan wezigen zijn standpunt kenbaar te maken, maar werd door de joelende mDefectivcs en politiemannen in uniform begeleidden de katholieke l**r- lingen toen zij twee aan twee naar de school opmarcheerden. De ge jouwde secretaris verklaarde, dat de boycot van de school zou aanhouden. Hij ontkende, dat het hier een godsdienstig relletje betrof. „We tijn alleen bezorgd over de vermindering in faciliteiten, die onze kinderen te wachten '^Vn'n-irochieeeestelüke, die als godsdienstleraar aan de St. Margaret Mary s Schoolverbonden Is. verklssrde daarentegen, dat hel duidelijk is, dat de hele rel berust op een gebrek aan verdraagzaamheid tassen de vertegen woordigers van verschillende godsdienstige groeperingen. Vrages ep medisch gebied xeadea aaa de redactie van ene bSad met Unkabevea ep de eavelop: „Medische rubriek". Antwoord op vragen van algemeen belang wordt In deze rubriek gegeven, vragen waarvan de beantwoording niet lange deze weg gewenst Is, geschiedt per brief. ledereen zal wel op de hoogte zijn wat verslaving eigenlijk betekent, maar om er een definitie van te geven is niet zo eenvoudig. Het beste kan men verslaving noemen: een toestand veroorzaakt door herhaald gebruik van een stof wcarbij de geestelijke en lichamelijke gezond heid aftakelt en de positie ten opzichte van de buitenwereld wordt ondermijnd. Er bestaat een hartstochtelijk verlangen naar die stof, die niet door redelijke argumentatie is te beïnvloeden. Er bestaat steeds weer een verlangen de stof te gebruiken, wanneer de uitwerking van de vori ge toediening is beëindigd. Dit verlangen is zo sterk dat alle andere levensdoelen ervoor op zij worden gezet. Eigenlijk is niemand vrij van een zekere mate van verslaving. Men moet echter onderscheid ma ken tussen verslaving in normale omstandigheden en ziekelijke omstandigheden. Iedere stof kan een verslaving tot gevolg hebben wanneer bij geestelijk gestoorden de psychische binding met die stof abnormaal groot wordt. Ziekelijk verslaafden lijden door hun verslaving, doordat de gezondheid lijdt en doordat ook de prestaties beneden het gemiddelde blijven of zelfs nihil worden. Een sociale .achteruit gang is hier het gevolg van. Deze gevolgen zijn maar al te goed bekend, wrl niet in Europa, maar toch zeker er buiten. Maar al te bekend is de verslaving aan morfine, cocaïne, heroïne, marihuana. We kunnen nog dich ter bij huis blijven. Ook alcoholisme, en het roken wanneer het in te grote hoeveelheden en chronisch gedaan wordt, kunnen we tot de verslavingsstoffen rekenen. Tegenwoordig kunnen we daar nog aan toe voegen het overmatig gebruik yan kalmerings middelen en slaapmiddelen. We hebben al laten uitkomen dat verslaving vooral gezocht moet worden bij onevenwichtige en wilszwakke mensen. Wanneer daarbij nog de ver leiding komt, is de kans voor de verslaving geschapen. Bovendien is de verslaving vaak nog het gevolg van de vereenzaming van de mens. terwijl ook onopgeloste problemen de persoon in de verslaving kan doen vluchten. Tot de meest voorkomende verslavingsstoffen behoort opium. Deze stof richt zeer veel schade in de wereld aan, zeker in China, waar opium bijzonder veel gebruikt wordt. De schade is tenslot te nog tot daar aan toe, ook het menselijke leed is niet te overzien. In Europa heeft opium behalve als clandestiene handelswaar en in kleine hoeveel heden in de geneeskunde niet zoveel voet aan de grond kunnen krijgen. Toch zijn er lijders aan morfine- of opiumverslaving. Zij zijn het veelal geworden door overmatig gebruik of inspuiting van deze stoffen, wellicht in eerste instantie voor geneeskundige doeleinden, naderhand echter in de vorm van een toenemende verslaving. De cocaïne als verslavingsmiddel raakt er lang zamerhand uit. Het is een stof die opgesnoven wordt, waarop een roes volgt, gevolgd door een sterke onrust. Ook de marihuana komt in Nederland niet veel als verslavingsstof voor. Het valt echter niet te ontkennen dat in Neder land het overmatig gebruik van bepaalde genees middelen wel een belangrijke rol speelt. Met opzet willen we hier niet direct van verslaving spreken, daar heeft dit woord misschien een wat te zware inhoud voor. We mogen echter niet vergeten, dat het gebruik van slaapmiddelen en kalmeringsmidde len in Nederland zó overvloedig is dat het er eigenlijk alleen maar om gaat waar we de grens tussen verslaving en overmatig gebruik leggen. In de meeste gevallen is het gebruik van een slaapta bletje elke avond meer een slechte gewoonte dan een verslaving, nog los van de overwaardering die vaak aan zo'n tabletje wordt toegekend. Het is vaak meer de geruststelling het tabletje ingenomen te hebben of in de buurt te hebben, dan het „genot" wat men ervan beleeft. We zeiden reeds, dat de laatste jaren er twee nieuwe stoffen bijgekomen zijn: de kalmeringsmid delen die men tranquillizers noemt en de opwekmiddelen twee geheel tegengestelde stof fen. Men kan ook zeggen twee stoffen die het gevolg zijn van ons hedendaagse leven. De jachtig heid moet onderhouden worden en daarvoor zijn opwekmiddelen noodzakelijk, maar er moet nu een maal ook een periode van rust zijn. die men door de jachtigheid en misschien door het gebruik van de opwekmiddelen niet kan vinden, en daarom moeten er kalmeringsmiddelen aan te pas komen. Dit patroon van leven is inderdaad een ernstig verschijnsel, en hoewel men niet direct altijd van een verslaving kan spreken, geeft dit toch wel te denken, en zijn er zeker gevaren aan verbonden. Nu heeft de Staat de verkoop van deze stoffen wel enigszins aan banden gelegd, maar de mens in geestelijke en soms in lichamelijke nood weet altijd wegen te vinden om zijn wensen te bevredigen. Dit geldt "nr de laatst genoemde stoffen en ook voor de overige verslavingsmiddelen. Al met al blijft de verslaving en wat daarmee samenhangt een probleem van de eerste orde. waarvoor men niet zo één, twee drie een antwoord, dat bevredigend is. weet. Ieder mens draagt echter ook op dit gebied zijn eigen verantwoordelijkheid. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Oudemirdum: W. A. Bos t« Sint Johannesga. Bedankt voor de benoem, tot bijst. in het pastoraat te Sprang: hulpprediker: H. J. Begeer te Hoofdplaat. GEREF. KERKEN Beroepen te Koudum, te Terzooi-en te IJlst: kand. A. J. v. Nijen te Kampen. CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Schiedam: J. P. Geels te Haarlem en J. C. van Ravenswaaij te Scheveningen. DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP Beroepen te Asseen-Winschoten-Oude Pekela: J. H. Hylkema te Oudebildtzijl, die dit beroep heeft aangenomen. Ermelo-conferentie op 18 september ERMELO De Binnenlandse Zending van de Vrije Evangelische Gemeenten organiseert op zaterdag 18 september de zg. Ermelo-conferentie in het welbekende zendingskerkje, dat de bakermat is van vele vrije evangelische gemeenten. De toogdag duurt van 's morgens tien tot 's middags zes uur. De onderwerpen staan in het teken van de wederxomst des Heren met als spre kers ds. P. J. Mietes (Zeist), ds. W. E. van Petegem (Naarden), ds. H. Postma (Rotterdam) en ds. D. W. Veldkamp (Hilversum). Nieuwe boeken voor U besproken Moord en magie, door Eduard Brunsveld van Huiten. Uitgave Em. Querido NV, Amsterdam. De schrijver heeft banden des bleods met het tegenwoordige Indonesië en heeft een rechterlijke loopbaan gehad in het vooroorlogse Indonesië. Het interes sante verhaal speelt zich af in de een- i voudige Javaanse desa. waar geloof aan magie de bevolking drijf tot een moord, die zij gerechtvaardigd acht. De rechter moet een Salomo's oordeel vellen en voelt daarbij de gespletenheid tussen zijn oosterse en westerse achtergrond, totdat hij in de oplossing een sunthese vindt. De rechter is een Indonesiër van adellijk geslacht met westerse opleiding en in deze figuur ingeleefd, peinst de schrijver over het diepe verband tussen deze moord en de rassenwaan (64 zbl 2,90). De voormalige minister van justitie van de Afrikaanse staat Dahomey is tot twintig jaar veroordeeld, omdat hij een samenzwering op touw zou hebben gezet. Na twintig jaar moet hij nog eens vijf jaar in ballingschap. Kruiswoord-puzzel Horizontaal: 1. bijb. figuur, 4. aanteke ning, 7. sub loco ïafk). 8. soort sleutel, 10. oude rekening (afk), 12. vreemde munt, 14. hoogste punt, 15. nieuw (Gr), 16. maanstand, 18. water in N. Brabant. 19. de heilige schrift der Moslims, 22. tent, 24. plaats in de N.O. Polder, 25. bende, 26. stad in Duitsland, 28. nummer (afk), 30. assistant egineer (afk), 31. knaagdier, 33. hoofddeksel, 31. gevangenis, 37. voor zetsel. 38. plaats bij de stad Groningen, 40. muzieknoot, 41. slag, 42. lof en eer. Vertikaal: 1. biersoort, 2. telwoord, 3. insektje, 4. bedrog (bargoens), 5. oudé rekening (afk), 6. gesloten, 7. kruipend dier, 9. duw, 11. vet der melk, 13. een der Ver. Staten, 15. plaats in N.H., 17. deel van een huis, 18. geurigheid, 20. aard soort, 21. bedrog (bargoens), 22. rund, 23 vaarwel, 25. zijtak Garonne, 27. meisjes naam. 29. afgelegen. 32. vaartuig, 33. brij, 34. voorzetsel. 36. boom, 38. uitroep, 39. ontkenning (Eng). Oplossing vorige puzzel Horizontaal: 4. gelaten, 5. vertier, 6. adelaar. 7. genadig. Vertikaal: 1. tegendeel, 2. martelaar, 3. generatie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2