Mysterie van Edwin Drood Detective'''' van Dickens als tv-feuilleton Brick Bradford Bartleby^ het verhaal van .n verstild man —Toch is het zo!- «lesje en «Josje Senmoet DE STENEN ZONDE 9 DONDERDAG 2 SEPTEMBER 1963 ETHERGOLVEN-ETHERGOIVEN-ETHERGOLVEN-ETHERGOLVEN rHERGOlVEN-ETHERGOLVEN-ETHERGOLVEN-ETHERGOLVEN. Commentaar Leerzaam Na een op film vastgelegde reeks allerleukste impressies van het kin dervakantiewerk. in Amsterdam, met smaak samengesteld door het echtpaar Van der Elsken, toonde de KRO ons gisteravond het dramatische Duitse televisiespel „Buitengewoon verlof" van de auteur Gerd Oelschlegel. Een précair gegeven, bijzonder knap uit gewerkt, met vaart en bekwaam ten tonele gevoerd door welgekozen acteurs en actrices. Een leerzaam stuk ook, dat de toe schouwer nieuwe inzichten voorhoudt in de verschillende gedaanten van de Oostduitser, die leeft onder opge legde leuzen en in wantrouwen jegens elkaar bij het knechtschap aan de overwinnaar en diens regime. Onevenwichtigheid in denken en doen leidt tot lafheid en moed, tot twijfel en angsten. Een spel, dat zon der versluierende filosofieën direct confronteert met een aannemelijke werkelijkheid. De oplossing, gefor ceerd door het besluit van de in paniek geraakte en aan alle kanten bedreigde jongeman, kon niet uitblijven en sloot de cirkel op tragische wijze. Om weer wat op verhaal te komen, kon men tenslotte kennis nemen van grote en kleine grieven, waarmee briefschrijvers aan Brandpunt kwamen aandragen. Een voor de kijkers weinig voldoening gevende uitzending, om dat klachten alleen maar worden aan gehoord en er geen wederhoor wordt toegepast. En ook al, omdat de men sen er zo gezellig bijzitten, netjes in slagorde voor de close-up, tegen de achtergrond van het gordijn, terwijl Frits van der Poel (weer verschei dene malen misse opmerkingen ma kende) als de meester voor de klas Of er bij de opgesomde klachten een „uitschieter" zal zijn, komt men even tueel pas in een latere uitzending te weten. Misschien krijgt de slechtbe- huisde familie of de invalide wel een andere woning, beslist de Raad van Europa inderdaad tot beter slacht- paardentransport te adviseren, krijgen zending en missie iets van de gelden voor de ontwikkelingshulp. Wie goed raak schoot, was de reke naar die vele maanden geleden een lans brak voor de uitbetalingen in verband met peildatumkinderen.... er zijn vele duizenden aanvragen inge diend, zoals wij in deze uitzending te horen kregen. morgen Hilversum J. 402 m. NCRV: 7.00 Dagope ning; 7.10 Semi-klassieke grammof oonmu- Ziek: 7.30 Nieuws; 7.40 Radiokrant: 7,55 Lichto grammofoonmuziek; 8.15 Gewijde muziek (gr.); 8.30 Nieuws; 8.40 Stereo: Licht instrumentaal kwintet; 9.00 Voor de zieken: 9.35 Waterstanden; 9.40 Moderne muziek (gr.): 10.30 Morgendienst; 11.00 Klassiek fluitkwartet (gr.); 11.15 In 't zilver, programma voor oudere luisteraars: 12.00 Stereo: Lichte grammofoonmuziek: 12.27 Me dedelingen t.b.v. land- en tuibouw; 12.30 Nieuws: 12.40 Grammofoonmuziek eventueel actualitaiten: 12.50 Populair orgelspel (opn.); 13.10 Klassieke grammofoonmuziek: 13.40 Ac- cordeonmuziek met instrumentaal kwartet (opn.); 14.00 Vrijdag - weekendtips: 14.20 Fragmenten uit de musical My fair lady (gr.): 14.45 Voordracht; 15,05 Sopraan en piano: klassieke en semi-klassieke liederen; 15.30 Voor de vrouw: 16 00 Musiciana: muzi kale herinneringen; 16.30 Duizenschoon Aalsmeers bloemencorso, lezing: 16.45 Stereo: Vocaal ensemble: moderne liederen (opn.): 17.05 Moderne orkestmuziek (gr.); 17.30 Lich- Hilversunt II. 298 m. VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnastiek en socialistisch strijdlied: 7 20 Lichte grammofoonmuziek: 7.25 Van de voorpagina: 7.30 Lichte grammofoonmuziek; 8.00 Nieuws; 8.10 Lichte grammofoonmuziek; 9.00 Te land en te water: een informatief programma voor weg- en waterweggebrui kers: VPRO: 9.40 Morgenwijding: VARA: 10.00 Licht grammofoonmuziek; 11.00 Nieuws; 11.02 Voor de kleuters; 11.15 Voor de vrouw: 12.00 Licht orgelspel: 12.27 Mededelingen orkestmuziek (gr.); 12.55 Actualiteiten; 13.10 Actualiteiten i 13.25 Beursberichte... 13.30 Neêrlands muziektuin: manifestaties in vakantieplaatsen; 14.30 Pianorecital: klassieke muziek; 15.05 Licht grammofoonmuziek; VPRO: 16.00 Korte nieuwsuitzending. Aan sluitend: Voordracht; 16.15 De contrabas als solo-instrument (I). muzikale lezing; 16.45 Nieuwsdienst voor nieuwsgierige kinderen: 18.49 Voor de jeugd; 17.30 Muzikale aanwin sten; 17.50 Van de week: informatie en commentaren uit het buitenland. 55 (Van i radio- en tv-redactie) HILVERSUM De Britse tv- maatschappij Ass. Rediffusion maakte het, de NCRV zal het hij ons op het scherm brengen: een televisiespel in drie delen naar de onvoltooide roman „Het mysterie van Edwin Drood" van Charles Dickens. U kunt er naar kijken op vrijdag 10, dinsdag .14 en zaterdag 18 sep tember a.s. telkens op Ned. 1. We weten bij ervaring, hoe kostelijk de Britten de typische Dickenssfeer weten te treffen en dus mogen we van deze uitzen dingen hoge kwaliteit verwachten. Maarhoe zit dat nu met de afronding van het verhaal? De lief hebbers van Dickens' werken weten r al te goed. hoe vervelend het boek over Erwin Drood eindigt: Edwin is spoorloos verdwenen en juist als emoties en een warnet van geheime plannen een hoogtepunt bereiken, houdt het verhaal op. Een tragische gebeurtenis is hiervan oorzaak. De pen ontviel als het ware aan de hand van de beroemde auteur. Dickens werd getroffen door een beroerte en stierf op 9 juni 1870 terwijl zijn laatste ro man onvoltooid bleef. Vanzelfsprekend is dit werk van Dickens mede gepubliceerd. Vele au teurs hebben zich er later in verdiept, hoe toch wel de oplossing van dit drama had zullen zijn. Dickens heett echter met niemand over gesproken. Mogelijk stond de verdere ontwikke ling van het verhaal hem zelf nog niet juist voor ogen. want hij heeft meer' malen verklaard „dat zijn personages een eigen leven leidden waarvan hij slechts de biograaf was". Met een beetje goede wil mag men aannemen, dat Dickens inderdaad heeft geprobeerd, in de geschiedenis var Edwin Drood een soort detective historie te creëren. Men vergete echter niet, dat hij bijzonder sterk was in het scheppen van geheimzinnige situaties, 'die geleidelijk aan werden opgelost. Doordat het werk op zo'n merkwaar dig punt van mysterie werd afgebro ken, is het gemakkelijk te zien als een .detective". Voltooid Het is tenslotte de Engelsman John Dickson Carr, moderne meester van de criminal-story geweest, die ten bate van een televisiefeuilleton het verhaal naar eigen inzicht heeft voltooid. Wie naar dit spel-in-vervolgen kijkt, zal eindelijk weten, waar Edwin toch wel is gebleven. Een klein tipje van de sluier kunnen wij al oplichten: zijn lichaam wordt gevonden in een graf met ongèbluste kalk. Maarhoe komt het daar en wie is schuldig aan zyn dood? Dat zijn geheimen, die Carr ontsluiert. gehandhaafd. Dickens-vereerders zullen misschien niet zo zijn ingenomen met deze ma noeuvre van de Britse televisie. Zij zullen het een aantasting noemen van het originele werk van een schrijver, wiens naam onsterfelijk werd. Zij zullen goed doen, dan eerst eens te luisteren naar wat de Dickens- vereerder bij uitnemendheid, Godfried Bomans, voor het begin van de eerste uitzending heeft te vertellen. Hoe het zij, heel de ingewikkelde historie, compleet met toegevoegde op lossing, komt bij ons op het scherm. Het zou te ver voeren, u het gehele verhaal van Edwin Drood in herinne ring te brengen. Maar denkt u (indien u de roman kent) nog even terug aan dat oud- Engelse stadje Cloisterham, honderd jaar geleden, en die rokerige, duistere opiumkit in de armoedige haven wijk aan dronken Jasper, een goede bekende van het „oude opiumvrouw tje", die zo'n hekel heeft aan Rosa'i Radio vanavond Hilversum I. 402 m. NCRV: 19 00 Nieuws en weerpraatje; 19.10 Radiokrant; 19.30 Koorzang (gr): geestelijke liederen: 19.45 Klassieke orkestmuziek (gr.); 20.00 Lichte muziek (opn.): 22.00 Haarlemse orgelmaand 1965: Kerkorgelconcert: klassieke en moderne muziek (opn.): 22 30 Nieuws en SOS-berich- ten: 22.40 Avondoverdenking; 22.55 Boekbe spreking; 23.00 Amsterdams kamerorkest (opn.): moderne muziek: 23.45 Klassieke pianomuziek (gr.); 23.55-24.00 Nieuws. im n. 298 m. AVRO: 18.00 Nieuws; 18.15 Actualiteiten: 18.20 Uitzending van de Pacifistisch Socialistische Partij; 18.30 Man nenwerk: licht programma, (met o.a. De gesproken brief en sportactualiteiten); 20 00 "".05 Omroeporkest en soliste: klas- ioderne muziek: 21.20 De geschie- boek. literair programma: 2L50 Lichte 22.40 uit de i VANAVOND TE ZIEN Nederland 1 NCRV 8.25 uur is het weer tijd voor „Opsignoorke" met Louis Neefs. die zijn landgenoten Jo Leemans en Jos Ghijsen ontvangt. Laat ste aflevering, die „een beetje ondeugend" zal zijn volgens Louis. 9.20 uur Duits televisiespel „Bartleby" naar het verhaal van Herman Melville. Nederland 2 VARA 8.01 uur (NTS) maandelijks jazzmagazine Improvisatie. 8.25 uur de mooie, rijke en voor vrouwelijk schoon zeer vatbare detective inspecteur Amos Burke lost weer een moord- probleem op. 9.15 uur filmrubriek. VANAVOND TE HOREN Hilversum I NCRV 8.00 uur geen Zomermozaïek meer, maar twee uren lichte muziek. 10.00 uur Cor Kee speelt werken van Bach en eigen composities op het orgel van Haarlems St. Bavo. 11.00 uur concert van moderne werken door het Amsterdams Kamer- Hilversum II AVRO 8.05 uur begint een concert te geven door het Omroeporkest en de pianiste Viviane Gómóri: 2e pianoconcert van Beethoven en 12e symfonie van Shostakowitch (eerste uitvoering in Nederland); dirigent Maurits van den Berg. 9.50 uur solistenparade, opgewekte zang en muziek. 11.05 uur Nieuws en actualiteiten uit de wereld van de lichte muziek. verloofde Edwin Drood, in de wande- garandeerd wordt. feit dat het huwelijk meer op een zakelijke overeenkomst van weder zijdse ouders dan op genegenheid tus sen de beide jongelieden zal berusten, Hoe zij er daarom maar van af willen zienomdat er een andere echte minnaar in, het spel is: Neville Land less, tweelingbroer van Helena, die warme vriendschap sluit met Rosa. Edivin weg En dan het plan voor een verzoe ningsdiner dat Jasper wil geven op kerstavond maar dat niet kan doorgaan omdatjuist, omdat Edwin ineens is verdwenen. Zeker, dat is de hoofdlijn uit het authentieke Dickens-verhaal, natuurlijk nog veel meer hoogst eigen aardige personages te pas komen. Enfin, u bent weer een beetje ge oriënteerd. Nu maar even wachten tot vrijdag 10 septemberen het roman tische drama zal u zeker meeslepen in deze Britse opvoering, waarbij Neder landse ondertiteling natuurlijk gcr Vanavond beklemmend spel (Van onze radio- en tv-redactie) BUSSUM „Bartleby is dood." Dat is de gedachte, die notaris Morrisson (bij zijn vrienden be kend onder de bijnaam „de rijke Astor"), niet loslaat. Ja, Bartleby, de verstilde kopiist die zwijgend het hele notariskantoor enerveerde totdat hij wegens niets-doen werd ontslagen en verdween in een armenhuis, is dood. Maar wie was hij toch. tijdens zijn leven De NCRV heeft het er op gewaagd, de Duitse televisie-opvoering van het spel „Bartleby" van de Amerikaanse auteur Herman Melville voor de uit zending vanavond op Ned. 1 te laten na-synchroniseren. Dat wil dus zeggen dat Nederlandse acteurs de tekst heb ben nagesproken in eigen taal. Men ziet de Duitse acteurs en hoort de stemmen van o.a. Bernard Droog (titelrol), Rob Geraeds (notaris) en nog twaalf andere combinaties van stem en actie 'in dit drukbezette en uitsluitend door mannen gespeelde stuk dat anderhalf uur duurt. ging en geluid niet altijd volkomen gelijk kunnen lopen, maar aangezien de Duitse taal vrij sterk verwant is aan de Nederlandse, kan n wagen en wij zijn benieuwd, hoe het is uitgevallen. In elk geval is het een grote prestatie voor acteurs en tech nici, waaraan lange en intense arbeid vooraf gaat. NEGATIEF een wapen te hebben tegen opper vlakkigheid en onvolwassenheid tegen beter weten in". In een van zijn bewaarde brieven schreef hij eens: „Midden in de menselijke ziel ligt een eiland vol geluk en vreugde, maar het is omgeven door nauwelijks gekende levensangsten". Deze levensfilosofie kenmerkt al zijn werken. Misschien hebt u hem al herkend als de schrijver van befaam de verhalen als Billy Budd en Moby Dick. Hij is dikwijls genoemd als de grote voorloper van Kaf ka. Opmerkelijk is, dat zijn 'verhalen juist om hun diepere achtergrond: de menselijke angsten die hem verhinde ren de blijheid van het leven te herkennen en te aanvaarden, ook nu nog graag worden gelezen. Melville overleed in 1891, 82 jaar oud. In 1924 werd het verhaal Bartleby her-ontdekt en opnieuw met groot succes uitgegeven. Het zal u hopelijk goed doen, met deze kleine wetenschap omtrent de auteur vanavond te kijken naar de NCRV-uitzending. Televisie vanavond Nederland I. NTS: 19.00 Nieuws in 9.01 Voor de kleuters: 19.0 jeugdjournaal: Men bereide zich voor op een spel dat begint met het slot: de overpein zing van de rijke notaris na de dood van de man. die eenmaal in zijn dienst was en hem zowel als het andere personeel sterk intrigeerde door... ja feitelijk door zijn negatieve persoonlijkheid. In de herinnering van de notaris komt die benarde tijd terug: Bartleby zit weer achter zijn bureau en ko pieert zeer ijverig akten. Hij spreekt niet veel en zeker nooit over zichzelf. Niemand weet, waar hij eigenlijk vandaan komt, nu ja. hij was eerder bij de posterijen in dienst, dat is alles at men heeft gehoord. Bartleby is een uiterst rustige figuur, maar door het waas van afgesloten heid dat hem omringt, maakt hij zijn medemensen steeds nerveuzer. Ook de notaris ontkomt er niet aan, hij wordt als het ware gefixeerd door deze vreemde man. Langzamerhand vermindert het tempo van Bartleby, die al op jaren is, zoals dat van de slinger van een klok die bijna is afgelopen. Minder en minder komt er uit zijn handen en tenslotte blijft hij bewegingloos zitten achter onbeschreven vellen papier.... Dan acht de notaris de tijd geko men om hem te ontslaan, vooral, wanneer hij er achter komt dat Bart leby het kantoor nooit verlaat, niet om te eten en niet om te slapen.... neen, deze figuur móét weg! Des te erger gaat de gedachte aan het persoonlijke, onbekende leven van deze man de notaris beklemmen, als bij informatie blijkt dat hij vroe ger bij de posterijen niets anders deed dan onbestelbare brieven ver branden.... ONOPGELOST En nu is Bartleby, de vreemde, be rustende man, dood. Hij is gegaan zoals hij kwam en het geheim van zijn zwaarmoedige verstilling blijft onopgelost. Herman Melville heeft men dit ver haal dat hij in J853 op 34-jarige leeftijd (het is dus bepaald géén eigentijdse geschiedenis!) schreef, veel meer willen uitdrukken dan het spel oppervlakkig bekeken schenkt. Hij zei van zichzelf: „Ik ben een J somber christen al ben ik geen pes simist; maar ik ben in elk geval geen optimist, al was het alleen maar om tot gewest, reglor I; NCRV: 19.35 De Lucy Show; NTS: 20.00 Journaal; 20 20 Socutera; NCRV: •Signoorke: muzikale show: 20.55 21.20 Bartleby. TV-spel; 22.50 Dag sluiting NTS: 2235-23.00 Journaal. -• ji NTS: 20.00 Journaal: 20.01 maandelijks jazz-programma: s Law - De zaak Madison geschikt voor jeugdi- go h kijkers)2i.i5 Filmvenster; 21.45-22.10 België. Nederlands pi-„-. 19.30 Engelse les: 19.43 De smokkelaars, film voor de jeugd; 20.00 Journaal: 20.25 Elekti tragedie van R. Strauss; 22.25 Journaal. 1908) Er bestaan vele opvattingen over het ontstaan van de Nederlandse vlag. Volgens de eenvoudigste ziens wijze werd tijdens de opstand tegen Spanje de prinsenvlag naast de staten- vlag gebruikt en heeft eerstgenoemde vlag de laatste verdrongen. Doordat het oranje door rood werd vervangen, is tenslotte het rood-wit-blauw te voorschijn gekomen. Nu zijn er helaas weinig dingen zó onzeker als juist het ontstaan van onze vlag. We kunnen er mee instem- dat de Nederlandse vlag Nederlandse vlaggen dat het oranjc-blanje-bleu prinsenvlag zijn oorsprong kleuren heeft gevonden. Stappen wc over al deze onzeker heden heen, dan moeten naast de statenvlag gevoerd. Op ver schillende schilderstukken uit de 16de en 17de eeuw, waarop zeeslagen In beeld zijn gebracht, kunnen we op de Nederlandse schepen dan ook vlaggen van allerlei soort zien wappereh: de statenvlag, en ook de prinsenvlag zo als we die nu kennen, maar eveneens vlaggen met vele banen die ons mo de menteel een beetje vreemd aandoen, deze De driekleur schijnt het in de con currentiestrijd tenslotte tc hebben gewonnen en aangezien In de tweede moedelyk haar oorsprong vindt in de gens tot de erkenning komen, dat kleuren van de Trins van Oranje, een uniforme prinsenvlag •vol- helft van de 17de c waarbij het oranje geleidelijk door het lijk geen sprake méér dan voor het eerst vai zekerheid gesproken. Dat kon allerminst. Het vlag zijn, maar ook de drieklenr Oranje, dat ook een vlag met meer dan drie ba- rood is verdrongen. Maar een vermoeden is dst niet hierover bestaat er livrei van de Prins voor het eerst in 1577 werd beschre ven zou volgens deskundigen afgeleid kunnen zijn van de blauwe jacht- kon zelfs tot 10 lopen! De prinsenvlag de oranjebaan herhaaldelijk door een rode werd •anke- vervangen, kan daaruit worden ver- In 1572 wordt klaard, waarom de rood-wit-blauwe de prinsenvlag vlag tenslotte door de Bataafse repn- effen oranje bliek werd overgenomen, althans als enige officiële landsvlag werd aan vaard. Maar het is niet juist te ver- Het aantal banen dat bij het onderstellen dat in het begin van de deze vlag werd gebruikt, tachtigjarige oorlog de prinsgezinden ,de" prinsenvlag in zijn hul- •ankeiyk gebruikt naast die dige vorm beschikten. O ja, we moeten ook nog vertellen 1000 jaar oude Deense wal hoorn in zijn wapen met het zilveren beslag en de rode snoeren. We hebben der Bourgondiërs, hier het rood, wit en blauw dus al II in 1581 als vorst kant en klaar voor ons. Maar aan gezien destijds tussen rood, dat in de heraldiek keel wordt genoemd, en oranje geen principieel onderscheid geel veld, welke kleuren later werden werd gemaakt, is het best mogelijk omgedraaid) werd de prinsenvlag Nadruk verboden. de officiële statenvlag werd irige- die tot in het midden van de vorige eeuw nog als bolwerk heeft dienst Na een klein kwartiertje lopen hadden ze de auto bereikt. De coram' 's maakte het portier open en sprak: „Agent Walgraaf en ik zullen onze gevangene naar het bureau brengen, Blekkie. Zorg jij met Josje dat de fiets daar komt? Dan wacht ik jullie er op en dan gaan we met ons drietjes naar huls." Josje vond het wel prettig, dat hij niet met de postbode in de auto hoefde. Niet dat hij bang was, dat de man iets zou doen, maar de aanblik van de sombere, verslagen gevangene stemde hem ver drietig. Natuurlijk was het heel fijn, dat Blekkie en hij de brandstichter hadden gevangen. Maar er was toch ook een heel ttige kant aan. wagen reed weg, met de commissa ris aan het stuur en de agent ei postbode samen op de achterbank. „Kom, Josje, klim maar weer op de bagagedrager," zei Blekkie. „Ik hoop dat deze fiets niet te hoog voor mij is. Misschien zal het net gaan." Gelukkig ging het inderdaad net, zod^t de jongens niet hoefden te lopen. Blekkie reed voorzichtig over de smalle bospaad jes, maar de weg die hij nam was toch heel wat korter dan de weg die de commissaris in de auto moest nemen en zo waren ze dus maar goed tien minuten later bij het kleine politiebureau, waar commissaris Bonebakker hen al stond op te wachten. „Laat de fiets "hier maar achter," zei hij tegen Blekkie. „En stap in. Je vader en moeder zullen niet weten waar je blijft, Josje!" Nu, meneer en mevrouw Joppers had den zich inderdaad een beetje ongerust gemaakt toen hun zoon zo lang weg bleef. En natuurlijk keken ze geweldig op, toen ze hoorden dat Blekkie en Josje de brandstichter hadden betrapt en dat die nu gevangen genomen was. Moeder Joppers schudde wel zes maal haar hoofd en zei dan: „Wat ben jij toch een waaghals ge weest, Josje! En wat een geluk dat het allemaal zo goed afgelopen is!" „Nu, maar ik vind het ontzettend moedig van je, hoor Jos!" riep Jesje uit. „En komen jullie nu even bij Pim kijken? Hij is toch zo leuk. Ik ga hem eten geven." 102 Die ene keer in het jaar eet de herder niet onder de blote hemel of in zijn hut. De schapen blijven alleen met de honden. Hij zit naast Zweder, en Joryt Volmar aan de andere zijde van de Grobbenuus-boer. Voor de eerste keer, want hij heeft zich nooit tot de vrienden van Zweder gerekend. Maar nu is hij met Martine en Andres meegekomen. Na het voorlezen van het kerstevangelie zit Joryt lange tijd heel stil, hij hoort de praat en het lachen van de anderen. Zweder heeft voor alle aanzittenden een apart woord. Hij is ernstig, maar ook vrolijk, omdat ze de geboorte van het Licht vieren en dan mag er eigenlijk alleen maar aats zijn voor vreugde. In de haard knappert de stobbe, de vlammen kringelen er omheen als rossige veren die op de wind wapperen. Ze verlichten de gezichten en de handen, die nu rusten of verstrooid grijpen naar een noot of een gesuikerde vrucht, welke na het vlees op tafel gebracht zijn. De mannen houden het oor van hun bierkroes vast of ze strijken langs hun kin, alsof ze lang en veel moeten nadenken over wat de boer zegt. Marye zitNtussen de vrouwen en meisjes in. Kijk, zegt ze, merk jullie wel hoe Pee er uitziet? Alsof hij uit Bethlehem gekomen is. Wat hij daar aanschouwde, heeft hij mee naar hier gebracht, in zijn ogen en in zijn gezicht. Het staat erop afgedrukt. Het is wezenlijk waar dat Pee niet meer helemaal onder ons leeft. Zweder zei van de zomer al dat het tijd wordt voor hem om zijn hoorn over te geven. De herder zit dicht bij de grote lamp, maar het is niet alleen dat licht dat hem overschijnt. Het is iets wat van binnenuit komt. door DIGNATE ROBBERTZ Jij zou de hoorn van Pee kunnen overnemen, zegt ze later op de avond tegen Libbe. Jij bent de enige in 't Horst die erop zal kunnen blazen. Bewaar je hart zuiver en ga niet te veel onder mensen. Libbe houdt er niet van als Marye zo tegen hem spreekt. Hij kan niet tegen zich zelf ingaan. Een heleboel dingen die de goede boerin van hem verwacht, zal hij niet kunnen doen. Vanavond heeft ze hem een plaats gegeven naast Martine Volmar. Het is niet de gewoonte om het dienst volk tussen de gasten te laten zitten. Marye doet dat om te tonen hoe ze op Libbe gesteld is. De jongen voelt zich niet helemaal op zijn gemak. Martine Volmar is hier als mevrouw Maler. Alleen aan haar jurk, die heel anders van snit en kleur is dan de kleding van Marye en de meisjes, kun je dat al zien. Maar er is nog veel meer wat Libbe voelt. Martine dénkt anders. Hij is er zeker van dat ze hel hele Grobbenuus mét allen die erin zijn, met de meubels en wat op tafel staat, ook anders ziet. Bovendien heeft hij in het atelier van haar man met Dries Borne gevochten. Ze hebben elkander vaak gezien na die ongeluks avond. Op het erf van Zweder of onderweg. Martine is niet minder vriendelijk dan vroeger op de diele. Oh, Libbe. zegt ze als hij zit te draaien en aan het tafelkleed te frommelen, nu durf je toch wel een vrouw aankijken? Voor mij hoef je zeker niet bang te zijn, ik ben altijd ongevaarlijk voor je geweest. Ze plaagt hem, maar ze doet het op zo'n goedhartige manier dat hij erom lachen kan. Als ze nog wat over de oogst zegt en dan ineens Jeichiens naam noemt, vergeet hij zijn schuwheid en begint zelfs loslippig te worden. Ja, Jeichien was Lenters meisje, maar hij kende haar al veel langer. Libbe zegt verwarde dingen, die niets met elkaar te maken hebben, maar Martine begrijpt daaruit hoe het was en hoe het nu is. Lenter heeft van Jeichien gehouden op zijn hartstochte lijke wijze, zoals hij van heel het leven hield. Om ervan te zingen en te dansen, heel de dag door. Jeichien was bang voor zo'n liefde. Zonder dat ze het wist, hield ze meer van Libbe. Nu is het alles goed en ja... Libbe weet niet of hij het wel zeggen mag. Zelfs Marye weet het nog niet en zij heeft wel het eerste recht. Jeichien en hij willen trouwen. Als het kan, het komende voorjaar. Het mankeert nog aan een huis. Op de zolder van 't Grobbenuus kunnen ze zeker een kamer krijgen, misschien wel de grote met het uitzicht over de heide. Eigenlijk is dat de logeerkamer, maar er komen nooit logés op de hoeve. Libbe zit met zijn elleboog op de tafel gesteund naar Martine toegebogen. Zijn hoofd in zijn hand, dicht bij het hare. Vroeger zat Lenter zo bij haar om naar haar gefantaseerde verhalen te luisteren. Libbe lijkt een beetje op Lenter, nu hij zo vrij is in zijn spreken en de liefde voor Jeichien als zonnetjes uit zijn ogen straalt. (Wordl vervolgd)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 9