Centrum voor Geref. Jeugdwerk gestart SPELDJES! Alles goed en u/el Uitnodiging van Lunteren in studie genomen Speciale studie randkerkelijkheid CeCm Tijdens feestelijke samenkomst Drie weken naar huis Geen „nee" meer tegen hen, die anders leven Puzzelboek jNDEBDAC 2 SEPTEMBER 1065 Een woord voor vandaag Het is een uitnodiging aan iedereen: zégt u maar, dat u bent als God, roept u het maar uit, zodat ieder het kan horen, verkondig het maar van de daken en leg uw pretentie ook aan Mij voor. Die uitnodiging brengt de profeet Jesaja namens God over (zie hoofdstuk 44 van zijn boek). Natuurlijk is er nauwelijks iemand, die op zo'n openlijke manier de handschoen tegen God opneemt. En als er zo iemand mocht zijn, die de pretentie van het God-zijn voert, dan is er op z'n minst sprake van een geestelijke afwijking, dan moet men zo iemand maar niet al te serieus nemen. Toch zullen we moeten oppassen, dat we ons niet vergissen. Wie meent een god te zijn in het diepst van zijn gedachten behoeft heus niet een man of een vrouw te zijn, die lijdt aan de een of andere religieuze af wijking. Hij of zij is tot een ontdekking bij zichzelf gekomen en heeft de moed opgebracht dat ook eerlijk uit te spreken. Het godjein ons en dat zal voor de één wat anders zijn dan voor de ander Iaat zich vaak niet gemakkelijk herkennen en de stap naar de erkenning van de aanwezigheid ervan is een moeilijke stap. Wie roept, dat hij God is, overschreeuwt zichzelf; het kan ook de schreeuw zijn van een mens in nood om de aanwezigheid van God. Meestal gaat het veel „geruis lozer": wij bemerken niet eens, dat voor de enige God, de eerste en de laatste, wij onszelf, iemand of iets anders in de plaats hebben gesteld. Jesaja komt ons eraan herinneren, als hij spreekt over God de Here, Koning en Verlosser. Wij lezen vanavond: Exodus 7 vers 14 tot en met 25. Hoofd Russische ballingenkerk komt in ons land DEN HAAG Metropoliet Philaret, het I hoofd van de Russisch-Orthodoxe Kerk in het buitenland brengt 7 oktober een bezoek aan ons land. De metropoliet maakt een visitatiereis langs de verschil lende bisdommen in de wereld, die onder hem ressorteren. Nederland behoort tot! het bisdom West-Europa, waarvan de bisschop in Genève resideert. In Nederland zal metropoliet Philaret met enkele bisschoppen de kerken in Den Haag en Amsterdam bezoeken. Het hoofd hiervan is de Nederlandse archimandriet Jakob. Volgens Van Alphens Kerkelijk Handboek telt de Russisch-Orthodoxe Kerk in ballingschap in ons land kerken in Amsterdam, Arnhem, Deventer en Den Haag. Deventer is echter onlangs uitgestorven De Russisch-Orthodoxe Kerk in bal lingschap staat om politieke redenen los van de Russische Orthodoxe Kerk, die patriarch Alexej van Moskou als hoofd heeft Deze kerk heeft in ons land vijf gemeenten: Groningen, Haarlem, Den Haag, Rotterdam en Zuidhorn. In Den Haag heeft laatstgenoemde ge meente haar kerkgebouw in de Obrecht- straat terwijl de ballingenkerk bijeen komt in de Bakkerstraat en in de De Ruyterstraat. Metropoliet Philaret woonde tot 1960 in Harbin in China. Vrijgelaten door de Chinese autoriteiten vertrok hij naar het westen, waar hij enkele jaren later me tropoliet Anastasios opvolgde als hoofd NED. HERV. KERK Beroepen te Wapserveen (toez.): kand. C. Mondt te Leiden; te Brummen (vac. C. J. Dijkhuis»: J. Adolfsen te Neede (pred. voor bijz. werkzaamh.). Bedankt voor Oosterwolde (Gld.): J Vos te Rijssen. (Van onze kerkredactie) HUIS TER HEIDE (Utr.) - Gisteren is het Centrum voor Gereformeerd Jeugdwerk gestart. Dit centrum - kortweg j CGJ genoemd - zal een zeer belangrijke functie in het hele gereformeerde jeugdwerk gaan vervullen en is tevens het resultaat van de reorganisatie en samenwerking op grote schaal van dit jeugdwerk. Voorlopig zullen de werkzaam heden van het CGJ nog verdeeld moeten worden over de drie bestaande gebouwen in Amersfoort, Utrecht en Huis ter Heide, maar men hoopt een gebouw te vinden, waar al het werk bijeen gebracht kan worden. Tevens werden gisteren vier staffunctionarissen voor ver schillende afdelingen van het centrum geïnstalleerd. Dit alles gebeurde tijdens de feestelijke eerste samenkomst van het Centrum voor Gereformeerd Jeugdwerk (CGJ) op de Witte Hei. Dr. J. L. P. Brants, voorzitter van de GJO, noemde in zijn openings woord de functie van het nieuwe centrum. Het zal het dienstverlenend orgaan voor het hele gereformeerde AMSTERDAM De Nationale Toe ristenorganisatie te Athene, een Grieks regeringsorgaan, heeft de actrice me vrouw Josephine van Gasteren het open luchttheater op het eiland Spetsai aan geboden en haar verzocht, in de zomer van 1966 enige Nederlandse voorstellin gen te geven. Mevrouw Van Gasteren heeft de acteur Henk van Ul9en bereid gevonden, twee solovoorstellingen te geven van „Het dag boek van een gek" van Gogol en Jules Croiset met zijn one-man-show „Een avond met Anton Tsjechov". Dichterpsalter volgend jaar officieel? Het ziet er naar uit dat de herziening van het Dichters- psalter bijna gereed is. De ge reformeerde synode heeft er tenminste bij de deputaten voor de psalmberijming op aange drongen dat zij het slotresultaat van dit werk nog aan deze synode zullen voorleggen. Dr. P. G. Kunst deelde mede dat er alle hoop is dat het werk nog dit jaar klaar zal zijn. Als het ter sprake komt, dan niet meer »7i deze zittings periode in september. Dat bete kent dat gisteren voor hei eerst werd erkend dat er zeker nog een vervolgzitting nodig zal zijn begin volgend jaar. Ds. P. ran Strien, de praeses sprak zelfs van volgend voorjaar. Gewoonlijk vallen de vervolg- zittingen in januari. Naar wij nog vernemen is het de bedoe ling dat de synode over de nieuwe psalmberijming onge veer gelijktijdig zal vergaderen met de hervormde synode, die meestal in februari bijeen komt voor zijn winterzitting. Dan zullen dus beide kerken tege lijkertijd kunnen besluiten dat in de toekomst de niéuwe psalmen gezongen zullen wor- KOERIER ACHTERAF NIET NODIG APELDOORN Apeldoorn heeft Lunteren niet op gelijke wij ze geantwoord. Op het spontane gebaar der gereformeerden, om te vragen waarnemers naar Lunte ren te zenden, heeft de christelijk, gereformeerde synode niet spon taan „ja" of „neen" gezegd. Ook is de afhandeling niet in handen van het moderamen gelegd. De uitno diging, die per koerier was over gebracht, is commissoriaal ge maakt. Dat betekent, dat commis sie II (die de synodebesprekingen betreffende de verhouding tot an dere kerken voorbereidt) er op gaat studeren. (Van onze kerkredactie) ontlokte de vraag, of deze depu lieren in deze tijd te doen verstaan. C deputaten formulier voor de openbare belij denis des geloofs. De P.S. van he Noorden vraagt om herziening van di liturgische formulieren in overleg met andere kerken van gereformeerd belij den. De P.S. van het Zuiden wenst formu- niet van zich hadden moeten laten j jje vraag naar de doop van geadopteerde horen, toen prinses Irene rooms-ka-kinderen komt weer ter sprake, tholiek werd. Deputaten meenden! Commissie IV (resp. ds; D. Biesma echter, dat dit niet tot hun taak behoorde. Wat andere kerken deden, leek trouwens soms meer op een reclamestunt, dan dat het ingegeven was door ahristelijke bewogenheid. Gistermiddag waren de synodeleden de gasten van het Apeldoorns ge meentebestuur. Nadat hun door mid del van een maquette een overzicht Omdat de synode tot 21 september Van de gemeenteplanning was gege- uiteen is gegaan, kan de uitnodigingven, maakten zij een rondrit door dus pas op zijn vroegst over drie Apeldoorns dreven. Hierna werden zij weken worden beantwoord. Dan is,officieel door de burgemeester op het de septemberzitting van de gerefor meerde synode al haast afgelopen. De synode handelde gisteren nog wat diaken L. Sprong) behandelt maatschap pelijke en diakonale aangelegenheden. Een belangrijke vraag is hier, hoe men het diakonaat over de grenzen gestalte kan geven. Commissie V (resp. ds. A. Hil.bers eh gemeentehuis ontvangen. Huiswerk dat meer van grote mentaliteitsver- schillen binnen de groep van jongeren moet worden gesproken. Een leeftijdsgroep, die in het bijzon der de aandacht van het centrum krijst, is die van de vijftien tot zeventien-jarigen. Deze groep keert zich steeds meer af van het be staande jeugdwerk. Tot nu toe werd er voor deze groep te weinig ge daan. Voor deze jongeren moeten andere (eigen) mogelijkheden wor den geschapen. De heer Brandt doelde hier onder andere op het „open jeugdwerk", dat trouwens voor alle leeftijden geschikt is. Ds. Lammens maande in een kort woord de jeugd ook weer niet al te serieus te nemen. Naar aanleiding van Karl Barths uitspraak, dat de negentien de eeuwse kerk de negentiende eeuwse mens te serieus heeft genomen, sprak hij van de twintigste eeuwse mens. die de twintigste eeuwse jeugd niet al te serieus moet nemen. Over het jeugdwerk sprak hij als werken in spanningsvelden. De installatie van het nieuwe centrum -j de staffunctionarissen werd gisteren bijgewoond door onder andere prof. K. Dijk. de heer Ad Kuijper en de heer J. W. Ooms, voorzitter van de NJG. De gereformeerde jeugdverenigingen zijn lid deze organisatie. zou opheffen. De emigratie is immers praktisch tot stilstand gekomen. Mede gezien de toelichting, die ds. C. Noor- degraaf uit Toronto gaf (zijn accent liet horen, dat hij al weer zeven jaar uit ons land weg is), besloot de synode het deputaatschap niet op te heffen. Wie weet, hoe de wereldeconomie zich in de toekomst ontwikkelt? name in hoeverre door hun lidmaatschap de Chr. Geref. Kerken aansprakelijk zijn door uitspraken van deze organisaties). Commissie III 'resp. ds. L. S. den Boer en ds. J. H. Velema): Liturgische ge schriften, psalmberijming (alsnog partici- Geref. synode besluit tot: (Van onze kerkredactie) LUNTEREN De gereformeerde synode heeft een speciaal stu- diedeputaatschap ingesteld om zich te bezinnen op het probleem van de randkerkelijkheid. Tegelijkertijd heeft de synode echter uitge sproken dat nu reeds door de plaatselijke kerken alles moe>t worden gedaan wat gedaan kan worden om deze mensen, die niet gebroken hebben met de kerk. maar haar wel practisch de rug hebben toege keerd opnieuw te bereiken met het evangelie. En bovendien werd uitgesproken dat ambtsdragers en gewone leden het als hun speciale roeping moeten zien om zwakke broeders en zusters op te zoeken, vast te houden en door onderling hulpbetoon een vertrouwensrelatie met hen op te bouwen, opdat zij weer binnen het bereik van het evangelie komen. Als mogelijkheden om de onder- ?/"it'rl|cdcn hcaT „creniainaen niet l,0t d.I mmch.en aan ons? Uitdruk- J>c g Looien te bespreken. Hem oud. A. de Geus): zending, evangelisatie, jeugdwerk. Commissie VI (resp. ds. H. C. Ent en oud. K. Geleynsef: financiële zaken met o.a. de vraag, of de leeftijd, die recht geeft op emeritaat, niet van 70 op 65 jaar moet worden gesteld. Commissie VII (resp. ds. J. Keuning en ds. K. J. Velema): bezwaarschriften en de vraag naar de rechten van een kerkeraad, die het kerkverband ver breekt. met het oog op de kerkelijke goederen ter plaatse. Het is de verwachting, dat de generale Uit het huiswerk, dat de commissies synode nog twee maal vier dagen nodig i bestaan cal hebben voor plenaire vergaderingen. "voordel. Commissie I (samenroeper ds. P. op den Velde, rapporteur ds. W. van 't Spijker): Theologische Hogeschool (moet er een vijfde hoogleraar komen?), uitga ve Dordtse Kerkorde, artikel 36 N.G.B. Commissie II (resp. ds. A. C. Noort en ds. B. van Smeden): Verhouding tot andere kerken. Deze commissie moet zich o.a. bezinnen over de vraag van de P.S. van het Oosten naar richtlijnen voor kerkeraden. die in samensprekingen met andere kerken tot een grote mate van eenheid in belijden zijn gekomen en aan deze eenheid gestalte zoeken te geven. jeugdwerk zijn, waarbinnen vijf afde lingen zijn: werkmateriaal, publiciteit, kadervorming, kampwerk en open jeugdwerk en speciale voorzieningen. Deze staan onder leiding van staf functionarissen, die met medewerking van een aantal deskundigen hun dien sten zullen aanbieden aan de gerefor meerde jeugd. De installatie van deze heren ge schiedde door drs. N. G. Lammens. Het zijn de heren H. de Boer voor de afdeling kampwerk, ds. J. Goumare voor het open jeugdwerk en speciale voorzieningen, L. Kranenborg voor de kaderinstructie en vormingscentra en J. F. P. Stellingwerf voor de publici teit. Het „verleden" van deze vier heren is ..el zeer verschillend. De heer De Boer is op de Witte Hei geen onbekende, hij was administrateur van het Gerefor meerd Jeugdcentrum, ds. Goumare heeft onlangs een beroep aangenomen naar Naarden, alleen om er zondags te preken, de heer Kranenborg blijft nog een korte tijd zijn werkzaamheden als leraar peda gogiek en psychologie aan de Utrechtse kweekschool Rehoboth vervullen heer Stellingwerf is afkomstig redactie buitenland van het Trouw. DIRECTEUR In totaal heeft het CGJ 52 man personeel, waarvan de heer Jacq. de Smit aan het hoofd staat. Vorming en de dienst van Christus, noemde de heer Brant de doelstel ling van het geref. jeugdwerk. Eigentijdse vormen moeten worden gezocht, waarbinnen met behoud Van "dé doelstelling rekening wordt gehouden met het eigen karakter van de hedendaagse jongeren en met de situatie 'waarin onze jeugd leeft en opgroeit. Er moet dus aan dacht worden geschonken aan de veranderingen in de maatschappij, en die van de jeugd, terwijl derde factor is de verandering die zich voltrekt binnen het gereJor- Bel[loor en Bonnevu, de twee meerde leven. reuzen, door A. D. Hildebrand. Tekenin- Ook duidde hij erop niet een alge- gen G. van Raemdonck. ABC-pocket voor mene karakteristiek van de heden- de jeugd. Uitgave NV De Arbeiderspers, daagse jeugd te kunnen geven, maar'Amsterdam. (184 blz., 1,75). Dr. A. Kemp benoemd tot hoogleraar WOERDEN De uit Woerden afkom stige dr. A. Kemp is aan de Rflksuniver- siteit te Utrecht benoemd tot gewoon hoogleraar in de neurologie. Dr. Kemp werd op 2 april 1911 in Rietveld geboren, woonde daarna vele jaren in Woerden en werd na zijn opleiding tot zenuwarts hoofdasstistent en chef de clinique bij de kliniek voor neurologie en psychiatrie te Utrecht. Dr. Kemp is onder meer voor zitter van het contactorgaan voor de gees telijke volksgezondheid in Utrecht er secretaris van de afdeling neurologie var de Nederlandse afdeling voor psychiatrie en neurologie. Nieuwe boeken Internationale solidariteit, vandaag en morgen. Uitgave NV Internationale Uit geversmaatschappij Systemen Keesing. Van Blankenburgstraat 6, 's-Gravenhage. Kijk maar om, mevrouw Lot! Of: In Israël is alles mogelijk, door Ephraim Kishon. Vertaling Nico Polak. Grote ABC-pocket. Derde druk. Uitgave NV De Arbeiderspers, Amsterdam. (191 blz.)., De A van Abeltje, door Annie M. G. Schmidt. ABC-pocket voor de jeugd. Vijfde druk. Uitgave NV De Arbeiders pers, Amsterdam. (184 blz.. 1,75). Celwa tisjoe toiletpapier, 300 dubbele vellen p. rol 0,65 Celwa kwartet - 4 rollen gekleurd toiletpapier 1,00 Celwa keukenrol-2 stuks 0,90 Verkrijgbaar bij drogisten en levensmiddelenzaken. kenmerk voor kwaliteit Kruiswoord-puzzel zonder zwart Horizontaal: 1. gemeente in N. Brabant - kreupel, 2. plaats in Drente - stad in Noorwegen, 3. plaats in Gelderland - bitter vocht - water in Z.H., 4. onbep. voornaamw. - landbouwwerktuig - korf, 5. voedsel - vlaskam., 6. klinknageltje - opgewekte geest of stemming, 7. muziek noot - deel van een auto - een lastig werk, 8. oude rekening (afk) - alleenzang - land in Europa (afk), 9. opening - bosgod - eer. c. ontgonnen iana- pause 113xe arieicroon, 3. lusthof - rangtelwoord. 4. schermwa- j pen - voorzetsel - voorzetsel, 5. letterom zetting - muzieknoot, 6. insekteneter - plaats in Z. Frankrijk, 7. deel van een kachel - de griekse letter p - telwoord (Eng), 8. bekende afkorting - een zekere- natuurlijk waterbekken, 9. rund - in houdsmaat (afk) - ridderteken. Oplossing vorige pnzzel' 1 Horizontaal: 1. als, 4. sander, 9. halt, 11. u Daan, 12. portaal, 16. toe, 17. al, 18. Diemen, 21. Ida, 22. den, 23. Nomen, 25. er, 27. toe, 28. gelaten, 31. mare, 32. snel, 34. Belgen, 35. sek. Verticaal: 1. ah, 2. lap, 3. Sloten, 5. Ada, 6. naar, 7. dal, 8. en, 10. trom, 13. 1 teen. 14. glans, 15. adder, 17. adé, 19. Ier, 20. nota, 21. ineens, 24. rots, 26. berg, 28. S gal, 29. lee, 30. nee, 31. me, 33. L.K. b verschijnselen in een geestelijke crisis zijn geraakt en daardoor hun band met de kerk hebben verloren. Deze uitspraak is bijzonder belang- jryk. omdat de Gereformeerde Kerken daardoor tussen de regels hebben uit gesproken dat christen-zijn niet ver- leenzeliugd mag worden met een be- paalde levensstijl. Niet langer wordt j automatisch ..neen" gezegd tegen j mensen die anders leven, of zich Als mogelijkheden om de onder- iQe «ern niet wederzijds is." Maar uit het ant woord van de rapporteur bleek, dat de moeilijkheid niet helemaal aan de kant van de hervormden gezocht moest worden. Er bleek namelijk wel een uitstekend contact te zjjn tussen de hervormde commissie en de gere formeerde deputaten voor de gezan gen. Bovendien had de hervormde commissie uitgesproken: „nu geen tijd te hebben om met u te spreken". De oorzaak van dit contact lag dus zo bleek wel veel meer aan het feit dat de Gereformeerde Kerken een betrekkelijke ingewikkelde orga nisatorische opzet in dit verband hebben. Wel zei ds. P. van Strien, de praeses dat het moderamen dit onder werp toch wil bespreken met het moderamen van de Hervormde syno de. Besloten werd dat dit deputaat schap in ieder geval ondergebracht zal worden bij het deputaatschap voor de eredienst. KLEINE DINGEN Het was een dag van de kleine dingen. De synode kwam ineens goed op gang. Nauwelijks een half uur was nodig om het rapport van de deputa- synode de stimulering van wijkavon- den, buurtkringen met onderling hulpbetoon, bybelkringen en het kerkelijk verenigingsleven. Tevens moeten zoveel mogelijk leden in het kerkelijk werk worden betrokken, opdat op die manier het broederlijk toezicht op elkaar weer beter kan functioneren. Hoewel in een eerste punt wordt uitgesproken dat de kerken getrouw behoren te zijn in de oefening van vermaan en de tucht, wordt later gezegd dat deze alleen mag worden toegepast in geval van ergerlijke zonden en als vast staat dat deze de totale vervreemding van de gemeen schap met Christus inhoudt. Er moet sprake zijn van een „lief devolle lankmoedigheid" die met name betracht wordt ten aanzien van hen die ten gevolge van allerlei tijds- kelijk werd dan ook toegezegd dat het studiedeputaatschap dat zich met de randkerkelijkheid zal bezig hou den. zich ook zal bezinnen op de stmetuur van de gemeente. HERVORMDE KERK Gistermiddag kwam ook de ver houding tot de Hervormde Kerk even ter sprake. De deputaten voor advies inzake dc ontwikkeling van het kerk lied hadden in hun rapport geschre ven dat de commissie voor de gezan gen uit de Raad voor de Eredienst niet kon ingaan op hun verzoek om samenspreking. Een van de synodeleden zei: „We zien hier en ook wel bij and- gen dat het verlangen naar contact oordelen. werd alle lof toegezwaaid ses dankte hem nog eens bijzonder voor zijn werk Voorts werden er verslagen ont vangen van afgevaardigden naar di verse conferenties; enkele organisa torische wijzigingen werden goedge keurd; het werk van de gereformeer de werkgroep voor de catechese zal financieel worden gesteund en beslo ten werd dat het helemaal niet nodig is om de uitspraak over het beroe- zuid had gevraagd. Het blijft dus zo pingswerk te herzien, zoals Friesland dat een predikant vier jaar in een bepaalde kerk moet staan voor hij een beroep kan overwegen. Ook blijft een uitzondering mogelijk maar daarover zal de classis hebben te KERNEN VAN INGEZONDEN STUKKEN Wie helpt mij? Ik ben bezig aan een studie betref fende een Italiaanse toneel- en proza schrijver, Pier Maria Rosso di San Secondo - 1887/1957, die een gedeelte van zijn jeugd in Nederland door bracht, het land dat ook de inspiratie vormde voor enkele van zijn mooiste korte verhalen. Tot nu toe is er erg weinig bekend over deze periode van zijn leven, welke zou moeten vallen tussen 1906 en 1910, en ik zou erg dankbaar zijn voor elke informatie, hoe gering deze ook mag schijnen, betreffende zijn verblijf in Nederland. Eveneens ben ik geïnteresseerd in mogelijke vertalingen van zijn wer ken, vooral de toneelstukken, of die opgevoerd zijn of anderzins. Nadere bijzonderheden gaarne per luchtpost aan Jennifer Lorch, Department of Italian, University of Sydney, Sydney, New South Wales. Australia. Sydney Jennifer Lorch Welvaart slachtoffers Er zijn bonden van werkgevers, werknemers, middenstanders, ambte naren, enz. Waarom is er geen bond van spaarders, premiebetalers, kapi taalverstrekkers en belastingbetalers? Zij zijn toch de slachtoffers van de welvaart, voorzover deze niet door produktieverhoging verkregen is. Spaarders werden over 1964 o.m. reeds belast met 6 pet. inflatie (de koopkracht van iedere gulden is in één jaar tijds met plm. 6 pet. ge daald). Premiebetalers storten schijn baar minder dan zij later uitgekeerd krijgen, maar het ziet er naar uit, dat het verlies door de voortschrijdende waardedaling van het geld groter gaat worden dan de samengestelde interest die er bij komt. Kapitaalverstrek kers inclusief intekenaren op le ningen krijgen hun geld vermeer derd met rente terug, maar ze zullen, wanneer de inflatie voortgaat, vrijwel zeker minder waarde terugontvangen Belastingbetalers worden bij inflatie te hoog aangeslagen daar de progres sieve tarieven de stijging van het loon- en prijspeil niet volgen. Ook bijna alle winstberekeningen zijn vals. Aan deze wantoestanden moet spoedig een einde komen in het belang van het gehele Nederlandse volk. Adhesiebe tuigingen gaarne per briefkaart aan ondergetekende. Kerkstraat 9. Alphen a.d. Rijn T. de Bruin Antwoord op nood De opening van een expositie in Oen Haag, te weten die van de heren Weerheim en Van Solingen, waarbj kwistig gebruik werd gemaakt van begrafenis-attributen en zelfs een lijkauto werd ingeschakeld, was in derdaad zoals u schreef: Weerzinwek kend. Maar het was meer: deze hele „doodse" entourage is mijns inziens een noodkreet, een armzalige poging om de angst voor de dood te camou fleren. En het is onze taak als christe nen om onze medemensen die in nood zijn en dat zijn er velen in Jezus naam de helpende hand te bieden. Ik wil dat doen door te wijzen op het antwoord op deze noodkreet, dat ik vond in Hebr. 2: 14 en 15, waar we lezen, dat Christus, de Zoon van God, mens geworden is „opdat Hij door zijn dood hem, die de macht over de dood had, de duivel, zou onttronen, en allen zou bevrijden, die geduren de hun ganse leven door angst voor de dood tot slavernij gedoemd wa- Wie Jezus aangenomen heeft als zijn Verlosser en daardoor een kind van God geworden is (Joh. 1:12), behoeft de dood niet te vrezen. In Joh. 8:36 staat: „Wanneer dan de Zoon u vrij gemaakt heeft, zult gij werke lijk vrij zijn." En Jezus wil niets liever dan ons allen vrij maken van zonde en vrees voor de dood. Troost rijke woorden staan ook in Psalm 107: 10-16. Wie deze weg gaat, zal ook tenslotte „de Here loven om zijn goedertierenheid en om de wonderen aan de mensenkinderen." Voorburg M. Laman-Spierenburg Doktersspreekuur N.a.v. uw artikel „Extra aandacht voor doktersspreekuur", het volgende. Het systeem van dokter W. de Wijn, dat niemand meer op de spreekuren komt. zonder telefonische afspraak, kan misschien in Ridderkerk alle partijen voldoening geven, maar voor vele patiënten in Den Haag is een dergelijke regeling een ramp. Een recent voorbeeld. Een oogarts in Den Haag, die alleen spreekuur houdt volgens telefonische afspraak tussen 9 en 12 uur bereikte men pas na twee uur bellen. Zijn telefoon stond nl. roodgloeiend. Daar de patiënt geen telefoon had, omdat de telefoondienst deze wegens gebrek aan nummers niet kan leveren (ook één probleem op zichzelf) was hij aangewezen op een telefooncel. Dit kan men de patiënten, vooral in de winter toch niet aandoen en hoe zal dat moeten met de oude van dagen en hardhorenden, die kan men toch niet eerst naar een telefoon cel verwijzen voor het bellen van een nummer dat bijna doorlopend in ge sprek is. Neen, als er geen doeltref fender oplossing is, kan men het beter bij het oude laten. Ook lijkt het mij dat de spoedgevallen door overbelas ting van dc telefoon in het gedrang komen. Den Haag J. F. van Kan Spoorlijn Birma Van de tv-documentaire over de Ja panse tijd, getiteld „Keirei" (27 aug. j.) vond ik het jammer dat er op het woord van bijv. Wim Kan gebeurte nissen voor waar zijn aangenomen die dat beslist niet zijn. Ook ik bevond mij op het schip, de Takoma Maru, evenals de heren Kan en Cor Lemaire. Ik weet dus dat deze heren in Birma zijn aangekomen, maar waarschijnlijk wa ren ze „te teer" om in de „voorste linies" te staan (of „te duur"?) want bij de werkploegen aan de berucht geworden spoorlijn heb ik ze nooit gezien. Dit kan echter ook een gevolg zijn van de vele overplaatsingen waarbij steevast bepaalde groepen uit één kamp over twee of meerdere kampen werden verdeeld. Wat ik echter beslist meen te moe ten bestrijden is, dat de aansluiting met de Siam-kant bij de „Drie Pago denpas" zou hebben plaatsgehad (zie boek Wim Kan). Toen de dijk déar klaar was ik herinner me nog de granietachtige bodem waarin gehakt moest worden werd vanuit „Kamp 108" een groep werkers geselecteerd die naar Niké, een kamp, 122 km vanaf het basiskamp Tanbijozojat in Birma, moest. De aan te leggen spoor lijn was hier door een granietberg heen geprojecteerd. Deze rots is lange tijd (wij hebben er plm. vier maan den gewerkt: yan sept. '43 tot jan. '44) DE hindernis voor aansluiting met de Bijdragen voor deze tngezonden- stukkenrubriek kunnen door alle lezers (en lezeressen) worden ge leverd en worden geplaatst buiten verantwoordelijkheid der hoofd redactie. De redactie behoudt zicb het recht voor stukken te weige ren en in te korten schrijft u dus zéér kort! Er kan alleen wor den gepubliceerd met volledige vermelding van naam en woon plaats. Anonieme brieven krijgen geen plaatsruimte. Waar nodig kan in een bijschrift van redactie- wege een korte toelichting worden gegeven. Rotterdam T. van Mourik Prijs aardgas In uw commentaar van 26 aug. jL werd gesteld dat opheldering inzake het vaststellen van de aardgasprijs door lagere overheidsorganen drin gend gewenst is. Enige tijd geleden werd in de gemeente Middelburg door Gemeentebedrijven voorlichting gegeven over het gebruik van aard gas, voornamelijk i.v.m. omruil of ombouw van gastoestellen. Terloops merkte ik toen op dat wij erover dachten aardgas ook voor verwarming te gaan gebruiken. Het antwoord ver wonderde me: „We zullen wel dure leveranciers worden, meneer". Ik meen een goed verstaander te zijn. Het heffen van belasting via de produkten der openbare nutsbedrijven is nl. ook in onze gemeente niet onbekend. We denken er nu sterk over olie te gaan stoken of het bij kolen te laten. „Economische Zaken" wil immers dat de consument prijs bewust is? Middelburg p. Lodder Doodstraf Er gaan geregeld stemmen op om jp bijbelse gronden te pleiten voor de doodstraf. Het gaat niet op; zelf te wülen leven uit de vergevende liefde van Christus en aan anderen „de das" te willen omdoen. In het O.T. lezen we inderdaad van, die zondigt zal sterven Exodus 21, maar daarnaast was er het plaatsvervangend dierenoffer. Le en de hoornen van het altaar. Ander zijds kan de rechtspraak ook wel eens te humaan zijn. Het is juister hier meer aandacht aan te schenken, dan aan de doodstraf. Rotterdam h. Hazewindus Hard aanpakken Een onmaatschappelijk jongmens zat te zonnen tegen een brievenbus, die is bedoeld voor algemeen gebruik Daardoor hinderde hij menigeen. Een politieagent sommeerde hem zich te LeI^1J„dererV,.Het jongmens viel de agent aan. Ik vraag: een dienaar van het gezag behoeft toch niet met optreden te wachten tot zijn ogen i dichtgeslagen zijn? Zonder op een vonnis te willen vooruitlopen zest mijn rechtvaardigheidsgevoel dat deze onmaatschappelijke jongeman op har- 00r een straf m°et worden I duidelijk gemaakt wat hij in tweeër- 1 lei opzicht heeft misdaan. Den Haag f. b. Weijland sr. Laatste eer De tv-uitzending die het onderwerp I begraven of cremeren aan de orde stelde (25 aug.) vond ik nogal opper vlakkig en eenzijdig ten voordele van de crematie. Is begraven, zo vraag ik me af, van oorsprong heidens? God spreekt in Gen. 15 vers 15 over begraven en Abraham kocht een graf (Gen. 23). God was vertoornd over lijkverbranding (Amos 2 vers 1). Wat in Israël vervloekt was of waar een ban op rustte moest gestenigd of verbrand worden. Zou thans een christen de dood van een vervloekte wensen? Er zijn atheïsten die hun as willen laten uitstrooien op zee in de mening dat God dan geen schijn van kans meer heeft op de oordeelsdag. Moet een christen tot dezelfde prak tijk vervallen? Schiedam j. Boer Veilig Verkeer Het verkeer in 1963 eiste in 22 landen 80.000 doden en 1.712.000 gewonden van wie er nog vele duizenden bezweken. We kunnen hier spreken van een noodtoestand. Hiertegen moet internationaal worden opgetreden. Iedere weggebruiker die door grove nalatigheid een ongeluk veroorzaakt diende het rijbewijs voor het leven te worden ontnomen. Hier mede zou een belangrijk deel van het probleem zijn opgelost Alleen streng heid en onverbiddelijkheid kunnen nog als deugdelijke middelen werken. Rotterdam P. C. i Wijk

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2