Waarnemers uitwisselen met chr. geref. synode Chr. Ger. gaan gebruik maken van televisie L Vaticaanse huwelijksregels nog onbevredigend Gereformeerde synode stelt voor Puzzelhoek Praeses uit VS spreekt synode toe L' 1 ,0 1 a a a y H J 31 s J £j D Is. T. de Bruyne praesc Apeldoornse synode brief aan ds. B. A. Bos Robbins Strong tijdelijk naar Wereldraad Elke Uw probleem is het onze. WOENSDAG 1 SEPTEMBER 1065 Een woord voor vandaag Natuurlijk zullen wij het de profeet Jesaja onmiddellijk toe stemmen: God is de Eerste en de Laatste en buiten Hem is er geen God. Wat of wie zich als zodanig mocht aandienen, is een afgod. Wij zijn er vlug mee klaar en wie er maar aan zou twij felen, dat er een andere God is, die zal in ons verklaarde tegenstanders vinden. De vraag is alleen welke plaats Hij in ons leven inneemt, of hij de eerste of de laatste is, of wij andere zaken (en misschien ook mensen) gaan vergoddelijken, dat wil zeggen, ze zulk een plaats in ons leven geven, dat wij in de praktijk van elke dag en daadwerkelijk het gezicht op die enige God verliezen. Onze zelfkennis blijkt wat dit betreft nog al eens begrensd te zijn en het gebeurt, dat wij hetgeen wij met de mond belijden omtrent de enige God, bepaald niet wordt gedekt door de praktijk van ons leven. Het gaat dikwijls „ge ruisloos": wij worden Van lieverlede zo in beslag genomen door onszelf, door onze eigen belangen en wensen, dat wij niets anders meer zien. En het einde ervan is, dat die belangen en die wensen de plaats van God innemen. Dat kan gevolg zijn van een langdurig proces, waarvan wij het verloop niet eens meer kunnen volgen. Het is een zegen, als iemand er ons aan komt herinneren of als door de een of andere gebeurtenis wij weer oog krijgen voor de rangorde, die er in ons leven moet zijn. Want dit dienen wij wel te beseffen: God laat Zijn Plaats aan geen ander over! Vanavond lezen wij: Exodus 7 vers 14 tot en met 25. Zware straffen voor zes blanken in Zuid-Af rika PRETORIA Zes blanken hebben gisteren in Pretoria in hoger beroep hun vonnis wegens communistische activiteiten horen bevestigen. Het zijn de 29-jarige Mollie Doyle, de 43-jarige Ivan Schermbrucker. de 56-jarige Eli Weinberg, de 35-jarige Norman Levy, de 54-jarige Lewis Baker en de 40- jarige Esther Barsel. Schermbrucker en Weinberg waren veroordeeld tot 6 jaar. Levy. Baker en mevr. Barsel tot 5 jaar en mevrouw Doyle tot 4 jaar gevangenisstraf ver oordeeld. Zij stonden destijds met 8 anderen terecht in het proces tegen Abram Fischer, die verdween, en werden veroordeeld wegens lidmaatschap van de verboden communistische partij en communistische activiteiten. V ijf duizend gulden meer voor actie Kameroen UTRECHT Na de hondsdag uan de christelijke gereformeerde jonge ren, die tweede pinksterdag in Utrecht werd gehouden is de stroom giften voor Kameroen niet opgehouden. Was het eindresultaat toen f 63.771,91 nu is het 69.412,97. Meer dan vijfdui zend gulden is dus nog na de finale erbij gekomen. LUNTEREN De gereformcer- ~\lt 1 gistermorgen Moderainen zond de synode heeft zich gericht tot de gelijktijdig vergade rende christelijke.gereformcer'de synode met het voorstel over en weer waarnemers te zenden. Te vens werd bekend gemaakt dat het moderamen van de gerefor meerde synode een brief geschre ven heeft aan de oud-hoofdleger, predikant, ds. B. A. Bos. Uitge. sproken wordt daarin dat men waardering heeft voor het werk dat hij heeft verricht. Niemand was tegen het voorstel om de christelijke-gereformeerden te schrijven wederzijds waarnemers te benoemen. Vele synodeleden wilden zelfs graag nog verder gaan. Zo op perde bijvoorbeeld ds. D. van Enk uit Veenendaal de gedachte of het niet mogelijk was om te komen tot een gezamenlijke bidstond. (Van onze kerkredactie) APELDOORN Na een bewogen discussie heeft de christelijke gereformeerde synode de deputaten voor radiokerkdienstuitzendingen de vrijheid verleend om in voorkomende gevallen en eventueel in overleg met evangelisatiedeputaten evangelisatiesamenkomsten te doen uitzenden voor de televisie. Met deze formulering (die met 32 van de 52 stemmen aanvaard werd) heeft de synode enerzijds uitdrukkelijk willen zeggen dat men nog niet aan gewone kerkdiensten voor de televisie wil beginnen. Maar aan de andere kant betekent deze uitspraak een historische beslissing: de christelijke gereformeerde kerken hebben de wil uit gesproken om de televisie in dienst te stellen van de verkondiging des Woords. De uitspraak kwam onverwachts. Aan de orde was het rapport van de putaten voor radiokerkdienstuitzen dingen en in dit rapport werd de tele visie slechts in het voorbijgaan aange roerd. De synode van Apclctoorn 1956 had immers besloten aat deputaten zich tot de radio zouden beperken en op- het terrein der televisie geen' stap pen zouden doen. Plaatselijk Als eevolg daarvan het wel kerken op het scherm ver! de radioverenigingen. Zo kwam onlangs ds. S. Wijsma met zijn werk op de Krnb- beplaat voor de televisie. Maar van of ficiële tijd die de Christelijke Gerefor meerde Kerken via het Convent van Kerken ter beschikking kregen en waar over deputaten de verantwoordelijkheid hadden, werd geen gebruik gemaakt. Om aan deze situatie een eind te maken bracht ds. K. Boersma van Onstwedde de vraag in discussie: moe ten wij niet gaan meewerken voor de televisie? Ds. I. de Bruijne van Rot terdam-Centrum, zelf lid van de depu taten, onderstreepte dit verzoek krach tig. Onze radiokerkdiensten worden al gemeen gewaardeerd. Dat blijkt niet alleen hieruit dat we tweemaal zoveel zendtijd krijgen dan waarop we recht hebben, maar ook uit de reacties van de lusteraars. De gereformeerden vinden televisie- kerkdiensten erg moeilijk, zo zei hy. Eerst begon men met een simpele woorddienst. Dat beviel niet. Toen pro beerde men het met een volkomen kijkspel, maar ook daarvan is men te- Kruiswoordpuzzel ruggekomen. Zoveel gezinnen worden echter met de televisie bereikt, dat we dit als evangelisatiemiddel niet mogen loslaten. Ds. De Bruijne pleitte voor een zo eenvoudig en kort mogelijke woorddienst zonder show. Met al onze bezwaren tegen de tele visie maar gegeven het feit dat deze is. moeten wij orue taak verstaan. dus ds. J. H. Velema uit Apeldoorn- Een profeterende kerk mag zien niet in zich zelf opsluiten. En ds. L. S. den Boer, Sas- senheim. zei, dat. wie door Christus ver lost is. alle kansen moet aangrijpen om daarvan te getuigen. Waarsch u ui n g Ouderling J. van Ledden. Culemborg. meende echte rdat de synode de ver keerde kant op ging. ..Als ouderling waarschuw ik de mensen in de gemeen te tegen de aanschaf van televisie. Deze vermaning zal geen indruk meer maken als onze kerk er zelf gebruik van gaat maken". Andere sprekers als ds. M. C. Tanis. Barendrecht, ds. H. C. van der Ent. Middelharnis en ouderling A. ter Reehorst. Vlaardingen, schaarden zich achter hem. Ds. Tanis veroorzaakte hierbij een incident toen hij zei: „In mijn eigen omgeving is het mijn ervaring dat het niet altijd de beste leden zijn die tele visie in huis nemen". Ouderling K. Geleynse. Wildervank: Hiertegen pro testeer ik". Ds. Tanis: Jk bedoel u niet. ik zeiin mijn eigen omgeving Ouderling Geleynse: ,Jk protesteer juist uit naam van de mensen in uw omgeving". Anderen: Jloogmoed De 77-jarige ds. P- de Smit. Soest- dijk. adviseerde de synode niet al te boos te zijn op de broeders die tegen de televisie verzetten. „Voor êtaat iemand die in zijn jonge jaren zelfs de radio een duivels instrument noemde. Maar toen ik door omstandig heden toch voor de radio moest spreken en later hoorde hoe dit tot Krote zeeen was, bei door ds. J. H- Velema werd ingediend, nog- geen kerkdienst, maar in voorko mende gevallen eventueel in overleg met evangelisatiedeputaten evangelisatiesa menkomsten. Verschillende synodeleden, ds. J. Brons, Bunschoten, ds. W. Heerma. Enschede, ds. D. Biesma. Aalsmeer, noemden dit verstoppertje spelen. Er is geen princi pieel verschil tussen een kerkdienst er. een evangelisatiedienst. Laat de synode eerlijk ja of nee zeggen. Ds. Brons knoopte aan by wat ds. Velema gezegd had over de roeping tot profeteren Dat mogen we niet beperken tot het bren gen van de boodschap maar houdt ook ir het waarschuwen tegen gevaren, zo zei hij. Televisie bevordert wereldgelijkvor migheid. Ds. Heerma diende een tegenvoorstel In: gezien het feit dat de mogelijkheid voor plaatselijke kerken er toch al is om bijvoorbeeld m de NCRV aan te klop pen. als synode maar helemaal niets uit spreken en alles rustig laten lopen. Hjj kreeg de steun van dr. W. H. Velema, Leiden. Deze keerde zich te- tf^k verstaan, jal- gen zijn oudere broer, hoewel hij het 1| inhoudelijk met hem eens was. Maar dit ingrijpende voorstel had langs de juiste weg moeten komen, of van de putaten, of per instructie uit de ker ken. Toch werd het voorstel van ds. J H. Velema met 32 stemmen vóór aangenomen. Het betekent dat depu taten nu bij het CVK zendtijd kunnen claimen en bij activiteiten van plaatse lijke kerken als regelende instantie kunnen optreden. Horizontaal: 1. voegwoord. 4. 17. telwoord, 18. plaats in SB., 21. i synode die mogelijkheid toch openlaten. meisjesnaam. 22. boom. 23. schikgodinnen! .Van kerkdiensten zijn «Germ. Myth), 25. bijwoord. 27. gesloten, toe. Trou' 28. lijdzaam. 31. tijding. 32. vlug. 34. 19 nog lang niet ook cultureel niet. t voorstel ter tafel, dat Ds. I. DE BRUYNE (Van onze kerkredactie) LUNTEREN Gisteravond werd de gereformeerde, syno de te Lunteren nog toegespro ken door de voorzitter van de synode van de Christian Re formed Church in de Verenig de Staten, ds. W. Haverkamp. Deze Nederlandse-Amerikaan geboren in Zuidbroek bracht de groeten over van z\jn synode. Hij gaf een overzicht van de besluiten. Zo kwam onder meer ter sprake een voorstel van een van de gemeenten om kritiek te uiten op de besluiten die twee jaar gele den door de gereformeerde synode genomen zijn over de Wereldraad van Kerken. De synode van de Christian Re formed Church is daarop niet in gegaan. Wel verheelde ds. Haverkamp niet dat velen in zijn kerk zich zeer bezorgd maken over de oecumenische ontwikkeling in de Gerefor meerde Kerken. In zijn antwoord zei de assessor van de synode, dr. P. Kunst, dat ds. Haverkamp vandaag een bijzonder goed voor beeld gehad heeft van de wijze waarop de synode werkt. Hij doelde op de diep ernstige en pastorale wijze, waarop het vraagstuk van de tucht was benaderd. Weet, zo zei hij, dat wij bij het gesprek over onze oecumenische hou ding in de wereld dit onder werp ook niet in een uur hebben afgedaan. Daaraan zijn jaren van studie vooraf gegaan. Hij zei te hopen dat ds. Haverkamp als een am bassadeurvan de Gerefor meerde Kerken dit zou toillen doorgeven in zijn blad „De Wachter" en aan zijn kerk. 1 2 3 5 6 7 II i: 14 1 mi 19 20 2) 22 TT 26 27 i 28 29 30 35 Kritiek op scheurkalender Verticaal: 1. uitroep. 2. **..k stol. 3. plaats in Friesland. 5. meisjesnaam. 6. akelig. 7. laagvlakte. 8. oemwoord, 10. cilindervormig slaginstrument. 13. twijg. 14. schittering. 15. giftslangetje. 17. vaar wel. 19. Europeaan. 20. rekening. 21 plotseling. 24. steenklomp. 23. i anzienl ike hoogte. 28. bitter vocht. 29 SU1 30. ontkenning, 31 Oplossing vorige pnzzpl 9 laatste stemming (tussen de twee syno- ki" ITeT 13 AÏfoii. 1< ma. 15 Jood. del«den. dit bij de tweede vrtje stent- (Van onze kerkredactie) Utrecht-Centrum deed eeu stem- v - ming langer over. maar kreeg toen 39 stemmen in de functie van tweede scriba. Achter de moderamentafel namen behalve deze moderamenleden ook de vier hoogleraars van de Theologische Hogeschool en de 83-jarige emeritus hoogleraar prof. J. J. van der Schuit plaats, die als preadviseurs de synode zullen dienen. Later voegde zich daar op uitnodiging van de praeses nog bij ds. C. Noordegraaf uit Toronto, die de Free (en Old) Christian Reformed Churches in Canada en de Verenigde Staten vertegenwoordigt waar de Chr. Geref. Kerken nauwe banden mee hebben. De heren G. C. van Wijngaarden te Naarden en A. L. de Bruyne te Bussum (broer van de praeses) werden op nieuw benoemd als quaestores van de APELDOORN De generale synode der Christelijke Gerefor meerde Kerken is gisteren met haar werk begonnen. Nadat ds. A. Hilbers namens de roepende kerk van Zwolle de 52 synodeleden een welkom had toegeroepen, werd het moderamen samengesteld. Ver volgens werd het agendum ver deeld over zeven gevormde com missies en wat klein goed afge handeld met een uitschieter, toen de televisie ter sprake kwam. Om een praeses te kiezen had de synode drie stemmingen nodig. Bij de 17. >nor. 19. 24. haat, 25 32. eden. 33 dt. 34. taart, serpent. 40. sterk. 41. naast Verticaal: 1. stelt. 2. op. ucicucu ure dij uc iifvmv Verhage van Den Haag-Centrum ons Vm', I mhl» "de "mMt." VemmVn ierxkmeTd I synode, terwijl de heer J Kruis uit Zondsjsblad ter vercelijkint blaadjes waren de synodeleden niet tevreden. Beter niets achterop, dan deze verhaaltjes, aldus ds. De Bruyne. De stijl is abominabel en de inhoud past niet meer in deze tijd vond ds. B. van Smeden van Amsterdam-Nieuw West. Omdat trouwens het hele idee van een scheurkalender aan de muur niet meer voldoet in deze tijd, wilden vele synodeleden alleen de uitgaaf boekformaat handhaven. Dan zou ook het probleem van de voor-, resp. achterkant verdwenen zijn. Het wordt dan een dagboekje, zo konstateerde prof. W. Kremer. Is het wel de taak van de kerk zulke zaken officieel uit te geven? Er zijn al genoeg dergelijke uitgaven. Anderen meenden echter, dat er beslist vraag zou blijven naar een kalender of dagboekje uit eigen kring, vooral bij de ouderen. De behandeling werd opgeschort, om deputaat ds. C. der Zaal uit 's-Gravenmoer de gele genheid te geven te zijner tijd zijn beleid toe te lichten. Het aantal abonnees op De Wekker blijft constant. Verschillende synodele den uitten suggesties om de lezers kring te vergroten en met name bij de jeugd meer interesse te wekken. Sommigen vonden de inhoud te moei lijk, anderen wilden meer praktisch- geestelijke leiding, terwijl ds. Chr. 26 tra 28 lis. 30. iers. hadden) verkreeg ds. de Bruvne van Zwijndrecht, theologisch student, tot voerde. Hij wilde een rubriek ais - - Rotterdam-Centrum 30 stemmen en administrateur van de synode werd „Uw ervaring met...." (bij voorbeeld) ds. A. Hilbers van Zwolle 22. Ds. benoemd. catechisatie. Hilbers werd vervolgens bij eerste Abominabel (Van onze kerkredactie) Het is niet de bedoeling, dat de waarnemers de beide synodes van het begin tot het eind zullen meemaken. Dat zou vrijwel onmogelijk zijn, om dat zij op het ogenblik tegelijkertijd vergaderen. En als straks op 21 sep tember de christelijke-ge «formeerde afgevaardigden zich aan de bespre king van de rapporten zu'len wijden, komt de gereformeerde synode ook nog steeds samen. Het voorstel houdt in, dat de waar nemers aanwezig zullen zijn, als on derwerpen besproken worden, die el kaar ivederzijds aangaan, bijvoor beeld als de rapporten van de afge vaardigden naar de Gereformeerde Oecumenische Synode van Grand Ra pids aan de orde komen. Zowel de Gereformeerde Kerken als de Christe lijke Gereformeerden Kerken maken n de G.O.S. deel uit. De bedoeling dat de beide moderamina onderling zullen overleggen welke onderwerpen het meest geschikt zijn voor het zenden van waarnemers. De brief met dit voorstel werd persoonlijk door de eerste scriba van de synode, dr. E. N. van Loo, naar Apeldoorn gebracht. Ds. Bos Het besluit om ds. B. A Bos een brief te zenden werd reeds op de .orige bijzondere zitting van de synode genomen. Toen werd speciaal vergaderd over de moeilijkheden die ontstaan waren voor de Gereformeer de Kerken als gevolg van het conflict bij de geestelijke verzorging van de strijdkrachten. Het moderamen had van de synode opdracht gekregen ds. Bos mee te delen welke besluiten genomen waren. Zoals bekend aan vaardde het deputaatschap, dat ont heffing had gevraagd, zijn opdracht weer. Tevens was de brief bedoeld als antwoord op het voorstel van ds. Bos, dat hij gaarne in een voltallige synode zitting zijn beleid .als hoofdlegerpre- dikant wilde verdedigen. De synode besloot dat dit niet nodig was, omdat ds. Bos niet door de synode tot hoofd- legerpredikant was benoemd. De brief werd ds. Bos persoonlijk overhandigd door de voorzitter van de synode ds. P. van Strien. Er wordt ~n het slot gezegd dat de synode zich erbonden weet met ds. Bos in het ernstig streven de geestelijke verzor ging van de krijgsmacht in overeen stemming te doen zijn met hetgeen kerken in gebondenheid aan Schrift en belijdenis over de moeilij ke vragen om oorlog en vrede hebben uitgesproken. De laatste tijd is herhaaldelijk in sommige perspublicaties geklaagd dat de Gereformeerde Kerken zich niet hebben uitgesproken over de atoom bom. Dit is niet juist. De brief slaat op de uitspraak van de gerefor meerde synode van Assen-1957. Tevens is in 1958 een semi-officieel geschrift verschenen van de hand van ds. S. J. Popma over het oorlogsvraagstuk. Ook de Gereformeerde Oecumenische Synode van Potchefstroom heeft zich in 1958 met deze problematiek bezig gehouden. Tucht De synode kwam, maar dat was traditiegetrouw, wat moeizaam op gang. Nog niet de helft van de voor gestelde punten van de eercte agenda dag werden afgehandeld. Er kwamen nog al wat vragen of bepaalde onder werpen nu of later, met of zonder de diakenen behandeld moesten worden En ook praeses Van Strien moest nog even denken of een tegenvoorstel eerst en een amendement daarna, of omgekeerd behandeld moesten toor- Maar toen het gesprek ging over het functioneren van de kerkelijke tucht, wierp de synode ineens alle planken koorts van zich af. Het werd een langdu- maar grondige en bewogen discus waarbij de pastorale aanpak op de voorgrond stond en de juridische in de achterhoede bleef. Het werd een onver wacht vervolg op de bespreking van het verschralingsrapport een paar jaar gele rvan de conclusies een beetje vergeten zijn. Dit gesprek werd geboren uit vragen die bij de kerkeraad van Haarlem-Zuid leefden. De onderlinge vermaning func tioneert nauwelijks of niet. Heeft het zin mensen van het avondmaal af te houden, als zij toch niet gaan? Wat moeten we met eindeloos voortslepende tuchtgeval- len? Het werd een gesprek op de classis, daar werden voorstellen aanvaard, maar iedereen bleef zitten met de vraag, hoe de steeds toenemende randkerkelijkheid aangepakt moet worden. Vandaar kwam het op de particuliere synode die de stukken doorstuurde naar de generale synode met het verzoek een ernstige studie te maken van de materie van dt tuchtoefening. Algemeen was men blij met het rap port dat door de synodale commissie was uitgebracht. Ds. mr. J. Ozinga uit Lun teren zag zelfs in dit rapport een nieuwe benadering van de kerkelijke tucht, dat niet in de eerste plaats wordt gevraagd waar de ander heeft gefaald, maar waar de kerk heeft gefaald in haar pastorale zorg voor die ander. Deputaatschap Maar vele sprekers wilden meer dan de commissie had voorgesteld, die een sociologisch onderzoek als niet direct noodzakelijk afwees en wilde volstaan met een aantal wenken van de synode. Er is een andere benade ringswijze nodig van de randkerkelij ken, zei bijvoorbeeld ds. A. S. Timmer van Rotterdam. Buurtkringen zijn voor de stad ook niet de oplossing, want de mensen hebben hun kennissen vaak helemaal niet in de stadswijken waar zij wonen, maar op hele andere plaatsen. Bovendien, zo voegde dr. C. Gilhuis er aan toe, ligt het lang niet altijd aan de plaatselijke gemeente. Vaak komen mensen uit andere plaatselijke kerken naar ons over met een blanco attestatie, maar ze leven in het geheel niet mee. Daar komt bij dat de wel meelevende gemeenteleden vaak niet voldoende liefde opbrengen voor h\in ontrouwe broeders en zusters. Zij zijn het eerst geneigd om te zeggen dat die maar afgesneden moeten wórden. Er is daarom een bijzonder pastoraat nodig voor deze randkerkelijken. Dr. F. L. Bos uit Vlaardingen was de rapporteur van de commissie. Uit zijn woorden bleek dat men te weinig had gezocht achter de voorstellen die hij moest verdedigen. Hij bleek bo vendien helemaal niet afwijzend te staan tegenover een speciaal studie- deputaatschap. Maar, waarschuwde hij, we zijn er niet met een aantal organisatorische wijzigingen. De grote vraag is, hoe kunnen wij de randker kelijken weer bereiken? En dat lukt niet met functionarissen, bureaus rapporten. Ons probleem is dat de gemeente gedesintegreerd is. We bereiken de mensen niet met bijbelkringen en lezingen. De gemeen teleden zelf moeten de mogelijken aangrijpen om contacten te leggen. Zij moeten trachten met hartelijk dienstbetoon een vertrouwensrelatie op te bouwen met de mensen uit hun omgeving. Het was duidelijk dat in zijn betoog heel sterk de artikelen meespraken die wij de laatste maan den hebben gepubliceerd over de noodzaak van onderling hulpbetoon. Vervanger van bisschop van Madras (Van onze kerkredactie) GENÈVE Vanaf vandaag is ds. Robbins Strong uit New York City waarnemend directeur van de afdeling voor wereldzending en evangelisatie van de Wereldraad van Kerken. HU neemt de plaats in van J. W. Lesslie Newbigin, bis schop van Madras van de Kerk van Zuid India, die in deze functie zijn plichten moet nakomen. Ds. Robbins Strong heeft zitting in het bestuur van sectie zending over zee van de Verenigde Kerk van Christus. Deze kerk heeft hem zes maanden afgestaan om bisschop New bigin op te kunnen volgen. Zijn benoeming werd bekendge maakt door dr. W. A. Visser 't Hooft, secretaris-generaal van de Wereld raad van Kerken en dr. Alford Carle- ton, vice-president van de commissie in de Verenigde Kerk voor wereldzen ding. Verwacht wordt, dat op de vergade ring van de Wereldraad van Kerken, die in februari 1966 gehouden zal worden een vaste directeur zal wor den aangesteld voor de afdeling we reldzending en evangelisatie. Zijn werkzaamheden bij de Ver enigde Kerk doet ds. Strong sinds 1962. Van 1954 tot 1962 heeft hij in Genève in het bestuur gezeten van de YMCA. Hij begon zijn carrière in 1940 als zendeling in Noord China. DAMES! WITTE KRUIS poeders hèlpen. maandJC weer.! vf. Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet in behandeling worden genomen. Geheimhouding is verzekerd. Vra gen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten in af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een gulden aan postzegels te worden Lngeslo- Vraag: Een gehuwd man is enkele jaren geleden gestorven. Hij liet «en vrouw cn kinderen achter. Het huwe lijk was in gemeenschap van goederen gesloten. Een van de zoons, die zelf weer in gemeenschap van goederen was gehuwd, wilde zijn moeder niet lastig vallen over zijn kindsdeel. Thans is deze zoon zelf gestorven. De weduwe heeft moeite rond te komen. Heeft zij nog rechten op de nalaten schap van de schoonvader en later ook op die van haar schoonmoeder of erven alleen haar kinderen? Antwoord: Toen schoonvader stierf, behield zijn weduwe aanspraak op haar helft van de huwelijksgemeen schap. De andere helft vormde de nalatenschap. Hiervan komt zowel aan de weduwe als aan elk der kinderen één kindsdeel toe. Het kindsdeel van de thans overle den zoon viel in diens huwelijksge meenschap. Toen hij zelf stierf, had de weduwe van de zoon aanspraak op de helft plus een kindsdeel van de huwelijksgemeenschap van de zoon en elk zijner kinderen aanspraak op éen kindsdeel. De weduwe van de zoon kan dus aanspraak maken op de neut plus één kindsdeel van hetgeen de zoon van diens vader had kunnen erven. Bovendien moet zij zorg dra gen dat de aanspraken van haar kinderen veilig gesteld worden. Daar zij moet zorg dragen dat er een toeziend voogd wordt benoemd, kan zij het beste zich met behulp van een ervaren familielid tot het Kantonge recht wenden om die benoeming te verkrijgen en tevens de nalatenschap der kinderen te laten regelen. In dit geval kan er tevens een bevredigende regeling worden getroffen ten aanzien van schoonvaders versterf. De wedu we erft echter niet van de schoon moeder. wanneer deze komt te over lijden. Haar kinderen daarentegen er- wel. de Vraag: Tot de velen die bezettingstijd gefusilleerd werden, be hoorden ook enkele dappere meisjes. Naar een van deze is een bekende literaire prijs genoemd. Was het: Truida van Lier, Hannie Schaft of Reina Prinsen Geerllngs? Antwoord: Naar Reina Prinsen Geerlings is een literaire prijs ge noemd, die wordt uitgereikt aan jon ge. veelbelovende schrijvers beneden ae 25 jaar. Vraag: Wanneer is dr. A. J. Cronin geboren en wanneer overleden? Wel ke boeken heeft hij geschreven? Antwoord: Dr. Archibald Joseph Cronin is 19 juli 1896 geboren. Naar ons bekend is, leeft hij nog steeds. Wij kunnen U niet alle titels van zijn boeken geven aangezien ze niet alle in het Nederlands zijn vertaald. Zijn bekendste roman is De Citadel en voorts zijn bekende boeken: Simson en Delila, Robenk^Shannon, Robert Shannons ionge jaren, De sleutels van het Koninkrijk, De Spaanse tuinman en De gróene^'ïl-en. Vraag: Hoe moet ik handelen bij aanvraag van vrijstelling of uitstel van eerste oefening van een dienst plichtige? Wanneer moet dit geschie den, direct na keuring of moet men wachten tot na de oproep? Dient men eerst uitstel te vragen en als deze verleend is, vrijstelling, of omge keerd? Is het ook mogelijk beide aanvragen tegelijk öp hetzelfde papier in te dienen? Antwoord: Een verzoek om vrijstel ling of uitstel kunt u indienen bij de afdeling militaire zaken in uw ge meente. Beide aanvragen kunnen in één brief geschieden. Deze moet u pas schrijven als u een oproep hebt ontvangen. Vraag: Kunt u mij helpen aan een beknopte levensbeschrijving van Ada- ma van Scheltema? Antwoord: Adama van Scheltema werd in 1877 geboren en stierf in 1934. Hij studeerde aanvankelijk medicij nen te Amsterdam, werd later toneel speler, werkte enige tijd in de kunst handel en wijdde zich tenslotte geheel aan de letteren. Hij beschouwde het socialisme als grondslag voor een nieuwe gemeenschapskunst. Hij werd de zanger van de sociaal-democrati sche arbeiderspartij. Zijn afkeuring van de tachtigers blijkt uit zijn vlijm scherp geschrift „De grondslag ener nieuwe poëzie". Beroejiingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Woudenberg (2e pred. pl.): D. v. d. Berg te Veenedaal; te Burgh iZld.): kand N. J. Flink te Hilversum. Aangenomen naar Meeuwen (toez.); kand. B. de Graaf te Oud-Vossemeer. die bedankte voor Poederooyen. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Anna-Jacobapolder: kand. P. Torenbeek te Dordrecht, die bedankte voor Strijen, 's Gravenmoer, Onnen (Gr.), Vijfhuizen, Alteveer (D.), Andel (N.B.), Doezum, Domburg-West- kapelle. Gees (Dr.). Haastrecht. Krui- ningen. Meerkerk, Metslawier, Ottoland- Noordeloos, Pieterburen, Stellendam, Melissant, Tholen, Visvliet, Vrijhoeve- Capelle en Zuilichem-Gameren (totaal 20 beroepen). Beroepbaarstelling: Kand. H. J. Has- per. La Chapelle sur Aveyron (Loire) te Frankrijk is na het volbrengen van zijn stage beroepbaar gesteld door de classis Dordrecht van de Geref.Kerken. GEREF. KERKEN (vrijgemaakt) Beroepen te Ulrum: J. v. Benthem, miss. pred. van 16 samenwerkende ker ken in Groningen: te Albany (Austr.): J. D. Wielenga te Veenendaal. CHRIST. GEREF KERKEN Beroepen te Werkendam en te Urk faccl.): H. C. van der Ent te Middelhar nis. 5. rio. 6. eens. 7. et. 8. laars. i0. krop. }2 stemming tot koevoet. 14. mortier. 16. ons»r 18 naald. s«emmen) en eVer 20. set. 21 aha. 25 midas. 27 raap. v.w «emmeni en snert. 31. ster. 32 ctna. 15. aik, 36. ten |Aimsterdam •p oq (38)DS. W, VI gekozen (36 ds. M. Drayer te Het rapport van de deputaten voor t eerste scriba de dagkalender ontlokte enige bespre- 't Spijker van king. Over de achterkant van de De synodeleden moeten nog teen- men aan de zaal. die kleiner is dan men gewend is. Ook met de opstel ling van de tafels (loodrecht op de\ moderamentafel) is men niet zo ROME Protestantse kerkleiders hebben er hun teleurstelling over uitgesproken, dat de nieuwe regeling, die van toepassing zal zijn bij het sluiten van gemengde huwelijken, niet verder worden doorgevoerd door het Vaticaan. Deze regels staan wel toe. dat de huwelijksmis wordt gelezen in de kerk by een huwelijk tussen een rooms-katholiek en een protestant en dat de protestantse geestelijke kan preken, bidden en het huwelijk inzegenen in het huis van een van de twee partners. - - Van protestantse zijde wordt er nu op gewezen, dat de protestantse steeds een richting uit te kijken (of\ geestelijken nog altijd niet deel kunnen nemen aan de eigenlijke voltrekking naar links of naar rechts), om het j van het huwelijk. Ook is er nog niets gewijzigd inzake de uitspraak, dat moderamen te zien, merkte ds. De de kinderen uit een dergelijk huwelijk, opgenomen moeten worden in do Bruyne onder algemeen gelach op. Rooms-Katholieke Kerk. gelukkig Laten we hopen, dat geen moeilijkheden uit ontstaan, de synodeleden gedwongen worden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2