Hoe echt Christen zijn in DDR? GEREFORMEERDEN GEÏRRITEERD DOOR HERVORMDE PUBLICATIES Een woord voor vandaag Jongeren naar naasten achter IJzeren Gordijn Reorganisatie geestelijke verzorging strijdkrachten Dr. Lund-Quist overleden Onderwerp op agenda van geref. synode OVER SNEL PIJNSTILLEN ZIELIG JONGETJE ZATERDAG 28 AUGUSTUS 1965 In Mattheüs 24, waar Jezus' rede over „de laatste dingen" wordt beschreven, wordt een aantal symptomen van het na derende wereldeinde opgesomd. Dit einde zal gekomen zijn, „als het Evangelie van het Koninkrijk in de gehele wereld gepredikt zal worden tot een getuigenis voor alle volken". De confrontatie van de wereld met het Evangelie houdt in haar ontwikkeling dus het allernauwste verband met de toekomst, met het moment, waarop achter de wereldgeschiedenis een punt zal worden gezet. De loop van het Evangelie staat in de meest directe relatie tot de voltooiing van de tijd. En ook: de volken der wereld worden in de gelegenheid gesteld kennis te nemen van de inhoud van het Evangelie. Anders gezegd: zending drijven is opdracht voor wie tot de ontdekking is ge komen, dat het einde der wereld de grote doorbraak van Gods Koninkrijk betekent. Het wil ook zeggen, dat wij op onze menselijke wijze kunnen meewerken aan die doorbraak, im mers een feit, zodra de wereld weet wat dat is: het Evangelie van het Koninkrijk. Wanneer dit het geval zal zijn? Laten wij niet speculeren: Gods tijdrekening is een andere dan die van ons en ook hier geldt: spits het toe op uzelf. Het is name lijk zó, dat God voor het brengen van het Evangelie mensen gebruikt. Zij kunnen niemand, geen mens en geen volk, over tuigen, maar zij kunnen en moeten wèl getuigen. De rest neemt de Heilige Geest voor Zijn rekening. Bemerkt u, dat uw en mijn persoonlijk getuigenis toch heel wat te maken heeft met het einde der wereld? Vanavond lezen wij: Exodus 4 vers 18 tot en met 31 Wij lezen morgen: Exodus 5 vers 1 tot en met 21. (Van een onzer redacteuren) Dit is het verhaal van tien Nederlandse jongens en meisjes, die graag een werkvakantie van drie weken wilden doorbrengen in een land achter het ijzeren gordijn. Ze wilden iets trachten te begrij pen van de situatie waarin met name leeftijdgenoten in zo'n land zich bevinden en hoe christen-jongeren daarop trachten te reageren. Beroepingsiverk GEREFORMEERDE KERKEN' GEREFORMEERDE GEMEENTEN Benoeming WAGENINGEN Aan de landbouwhoge school te Wagenlngen ia per 21 september dr. P. G. Fohr benoemd tot buitengewoon hoogleraar voor het onderwijs in de water zuivering. Sinds 1960 is dr. Fohr hood van de afdeling industriewater van de vereniging van gebruikers van stoomketels in kracht- werktuigen te Amersfoort. Maanden tevoren hadden de jongelui verblijfsvergunning aangevraagd voor Wittenberg in Oost-Duitsland, om er te kunnen werken in een ziekenhuis. Vlak voor hun vertrek hoorden zij: visa ge weigerd Toch gingen ze op weg, omdat contact personen inderhaast een ander object hadden weten te vinden Het laatste bericht was: Kom maar naar West-Ber- lijn, daar kun je in het Lazarus- und Diakonessenhaus aan de gang en dan zien we wel verder. Het ging zo: afwisselend werkte de ene helft van het groepje in West- en de andere helft in Oost-Berlijn. Dat laatste was mogelijk op basis van dagpasjes die iedere vreemdeling voor het oostelijke deel der stad kan krijgen. De jongens en meisjes werden daar ingeschakeld bij de herbouw van een door oorlogshandelin gen verwoest Kinderheim: Ulmenhof een Overleg over het werk tussen van rechts naar links de leider van het Britse team, een speciale contact-diakones. de secretaris van de Aktion Sühnezeichen en twee Oostduitse jongeren. opvangcentrum voor debiele kinderen. De taak bestond uit puin ruimen en nog bruikbare stenen afbikken. Nu kon er tóch contact met jongeren uit de DDR komen, want jongelui uit geheel Oost-Duitsland werkten mee aan dit Kinderheimproject van de Evangeli sche Kirche. Een contact dat van Oost duitse kant aanvankelijk aarzelend was want vooral een Nederlandse jóngen heeft de neiging onmiddellijk agressief anti-communistisch aan discussies deel te nemen in plaats van op z'n minst met luisteren te beginnen. TRANEN IN OGEN Niettemin bleek het echte contact bijzonder snel tot stand te komen. Hoe sterk die band na luttele dagen reeds was kwam naar voren toen de jongelui het prachtige aanbod kre gen naar het veel dieper in de DDR gelegen Dresden te gaan om daar aan een opbouwproject deel te nemen en wellicht nog interessantere ontmoe tingen te hebben. De Duitse jonge ren in Berlijn bleken de gedachte aan een eventueel vertrek der Neder landse vrienden zo moeilijk te kun nen verwerken dat zij ze met tranen in de ogen bezworen nog niet te gaan. Vandaar dat de overgrote meerderheid in Berlijn bleef, terwijl drie anderen in een gehuurde auto naar Dresden tuften om op hun beurt hartverwarmende er varingen op te doen. In Dresden is namelijk een project gaande onder auspiciën van de in Duits land en daarbuiten al meer bekend wordende Aktion Sühnezeichen, de Aktie „V erzoeningsteken". Wat wil deze aktie? Sinds 1959 gaan steeds meer Duitse jongeren naar landen welke gedurende de oorlog door Duits land geteisterd werden en richten daar verzoeningstekenen op: een kerk, een school, een blindeninrichting, een poli kliniek. Hiermede willen zij als het ware de liand uitsteken die om vergeving Het eerste land dat op hun aanbod in ging was Nederland, maar allengs volg den ook andere naties, zoals Frankrijk. Engeland, Griekenland, Noorwegen, Rus land, België, ja ook Israël. Wat Engeland INTERNATIONAAL Een geste die jonge Britten tot hun reactie stimuleerde het helpen bij het herstel van een nog grotendeels verwoest ziekenhuis te Dresden. Gedurende een half jaar werken hier thans een twintig tal Engelse jongemannen en vrouwen bijgestaan door DDR-jongeren zelf. N» aankomst van de Nederlanders kwam ook °en aantal Franse jongelui, zodat het hier met recht een internationaal tref punt gold op DDR-territoir. Ook hier omvatte de taak primair het .uimen van puin, dat nog steeds vele meters hoog ligt, overwoekerd door on kruid en veelal bedekt met bomen die twintig jaar de tijd kregen tot volle wasdom te komen. Dit puin ruimen is een omzichtig karwei dat uitvoerige vei ligheidsinstructie vraagt. Wat zijn de indrukken die de Neder landse jongelui, sinds enkele dagen weer in het vaderland teruggekeerd, hebben opgedaan? Om maar met een aantal uiterlijke te beginnen: armelijk mag men Oost-Duitsland bepaald niet meer noe men. Voedsel is te kust en te keur voorhanden en de mensen lopen er goed gekleed bij niet minder volgens de mode dan hier in Nederland. De DDR heeft dan ook de hoogste levensstandaard van alle landen in het oostblok: 1 op de 5 gezinnen heeft thans een wasmachine, 1 op 7 een ijskast in 2 Oud-voorzitter LWF MINNEAPOLIS Dr. Carl E. Lund- Quist, voormalig voorzitter van de Lutherse Wereldfederatie is gisteren in een ziekenhuis te Minneapolis overleden. Hij was 56 jaar oud. In 1960 trad hij om gezondheidsredenen af na zijn voorzittershap acht jaar lang te heb ben bekleed. Dr. Lund-Quist lag sinds 1963 in een ziekenhuis, nadat hij tweemaal een beroerte had gehad. Dr. Lund-Quist speelde een beslis sende rol bij de onderhandelingen, die in 1956 leidden tot de vrijlating van bisschop Lajos Ordass, de lutherse primaat van Hongarije. Deze had ver- scheidenen jaren in gevangenschap Rabbijn Harkavy opperrabbijn van Sowiet-ioden De gereformeerde synode heeft zich reeds eenmaal bezig gehouden met de geestelijke verzorging van zee-, land en luchtmacht. In juni werd een bij zondere zitting van één dag gehouden in Utrecht, omdat de generale depu- taten voor deze geestelijke verzorging, die vertegenwoordigd waren in het Contact in Overheidszaken-Militairen (CIO-M) hun mandaat ter beschik king hadden gesteld. Na bespreking in besloten zitting stemden zij er uit eindelijk in toe om hun werk weer te hervatten. De assessor van de synodedr. P. G. dat hij van bevoegde Russische zijde is aangezocht voor de functie van aangezocht opperrabbijn van de Sowjet-Joden. Rabbijn Harkavy is directeur van de centrale bibliotheek van het Israëli sche opperrabbinaat. Volgens Harkavy is hij drie jaar geleden voor het eerst gepolst voor deze functie, tijdens een bespreking tussen Israëls opperrabbijn Unterman en een vooraanstaand Russisch diplo maat. Sindsdien is de kwestie her haaldelijk ter sprake gekomen. Harkavy heeft zich bereid verklaard de functie op vier voorwaarden te aan- aarden. De voornaamste is. dat de Sowietautoriteiten een einde maken aan de besprekingen ten aanzien van de rabbinale seminaria en de yeshiva-colle- ges in de Sow jetunie. Bovendien wil hij, dat de Sowj et-autoriteiten de joodse godsdienst dezelfde rechten geven als aan de Russisch Orthodoxe Kerk. Harkavy is in 1908 te Jekaterinoslav in Rusland geboren. Hij studeerde aan het instituut voor beheer en bibliografie der Sowjetunie en trok in 1926 naar Palesti- Sp aanse dichter vrijgelaten MADRID De 33-jarige Spaanse dich ter Carlos Alvarez, die 24 jaar in de ge vangenis heeft gezeten, is vrijgelaten, we gens „onwettige propaganda" werd Alva rez tot drie jaar gevangenisstraf veroor deeld en later nog eens tot zes maan den extra wegens „smaad" jegens hef le- ger. De dichter werd gearresteerd, omdat bij de nagedachtenis van de communist Julian Grimau, die door een Madrileen- ■e k-ijgsraad ter dood veroordeeld en terechtgesteld is. had verdedigd. (Van onze kerkredactie) UTRECHT Volgende week dinsdag komt de generale synode van de Gereformeerde Kerken op de Blije Werelt in Lunteren bijeen. Minstens twee maal zal de verhouding tot de Nederlandse Her vormde Kerk ter sprake komen. Er wordt namelijk gesproken over de mogelijkheid van gezamenlijke avondmaalsdiensten (intercom munie) terwijl ook de mogelijke reorganisatie van de geestelijke verzorging van de strijdkrachten aan de orde zal komen. Publicaties in gereformeerde persorganen tonen dat men in gereformeerde kring wat geïrriteerd is door hervormde uitspraken. Dat was niet beter toen de hervorm de predikant ds. A. T. W. de Kluis nog hoofdlegerpredikant was. Fidder schrijft dat men hem van officiële zijde geen exacte cijfers heeft kunnen ver strekken. Uit zyn eigen archief heeft hü echter wel een aantal gegevens op gediept. Van de voorjaarslichting van 1957 waren er van de dertien leger- predikanten acht gereformeerd, vier hervormd en één vrijgemaakt gere formeerd. In het voorjaar van 1959 wa ren er in totaal veertien: tien gerefor meerden en vier hervormden. In het najaar van 1959 was de verhouding iets gunstiger voor de hervormden, toen waren er van de 24 tien her vormd, dertien gereformeerd en één christelijk-gereformeerd. De conclusie van de redacteur van het Centraal Weekblad is dat het de gereformeerden door de hervormde pu blicaties van de laatste tijd wel erg moeilijk gemaakt wordt om op een nuchtere, zakelijke basis te blijven on derhandelen. INTERCOMMUNIE Het is niet onmogelijk dat de moei lijkheden op het terrein van de gees telijke verzorging tussen de hervorm den en de gereformeerden ook hun ge volgen zullen hebben in het gesprek over gezamenlijke avondmaalsdiensten. In verschillende kerkbladen is reeds geschreven over de conclusies van het rapport dat de deputaten ,voor onder zoek van de mogelijkheid „tot het hou den van gemeenschappelijke avond maalsvieringen met andere kerken of met leden van andere kerken", hebben opgesteld. Uitgesproken wordt dat onder bepaalde voorwaarden en om standigheden tot intercommunie kan worden overgegaan in die plaatsen waar het reeds op verantwoorde wijze gekomen is tot incidentele gezamen lijke diensten. TEGENSTEMMEN Volgens de agenda van de synode was prof. dr. K. Dijk een van de eersten om te waarschuwen. Hij had in zijn brief, die als nummer B III 14 op de agenda staat, zich gericht tegen het houden van avondmaalsvieringen in de zogenaamde studentengemeenten. Ook de particuliere synode van Fresland vroeg om nog geen beslissing te nemen, opdat de mindere vergaderingen als classes en particuliere synodes enige tijd voor beraad zouden hebben. Zo schreef dan ook de particuliere synode van Utrecht of zij later haar oordeel mocht geven. Later kwam be- -icht binnen van de particuliere synode van Groningen die eveneens kritiek had en ook verzocht nog geen beslia- het Amsterdams Kerkblad, dat daarmee de gehele zaak nog niet van de synode tafel af is. Hij waarschuwde dat nie mand moet concluderen „dat daarmee de zakelijke kant van de moeilijkhe den die samenhangen met de geeste lijke verzorging in zee-, land- en luchtmacht meteen afgehandeld is. Daar komt in de gewone gang van za ken een rapport over en daar wordt, voor zover te zien is, Heel gewoon in het openbaar over gesproken. Ik dacht dat er in onze kring velen zijn die naar een goed gesprek over deze zaken met verlangen uitzien." JUK In een voorbeschouwing van de hand van zijn redacteur, H. Fidder, geeft het Centraal Weekblad de stemming weer die op het ogenblik leeft bij vele gereformeerden. Hij schrijft dat „de niet ingewijde toeschouwer tot nu toe sterk de indruk moet krijgen dat de hervormde partner in de geestelijke verzorging er op uit was haar juk op te leggen." Deze redacteur zegt dat de geeste lijke verzorging van de strijdkrachten in de naoorlogse periode vooral door de Gereformeerde Kerken gedragen moest worden: „Van de 21 legerpredi- kanten die voor de jongste voorjaars- lichting nodig waren, waren er slechts twee afkomstig uit de ederlandse Her vormde Kerk. De gereformeerden moesten er toen 13 en de vrijgemaakte gereformeerden vier leveren. Uit de Christelijk Gereformeerde Kerken en de Vrye Evangelische Gemeenten kwa men er elk één." sing te nemen. Een soortgelijke brief kwam tevens van de classis Rotter-1 dam. En de particuliere synode van Zuid-Holland-Zuid schreef dat er in! dat ressort ernstige bezwaren bestaan tegen toenadering tot de Nederlandse Hervormde Kerk door intercommunie. Later kwamen nog bezwaren binnen van de classis Beilen. en schreven de particuliere synodes van Friesland- Zuid en Overijssel dat ook zij een be slissing willen uitstellen tot de synode van 1967. Zover we konden nagaan kwam er slechts een brief binnen die positief staat tegenover de voorstel len van de deputaten en wel van de TAALCURSUS DEN HAAG De zevende zomer- ;us van de internationale stichting r toegepaste taalwetenschap, die op het ogenblik aan de gang is, wordt gehouden tot 10 september. De bijeen komsten ervoor zullen achtereenvolgens nog zijn in Alkmaar, Den Haag, Hilver sum, Delft, Antwerpen, Straatsburg, Lau sanne en Milaan van de 5 woningen staat een televisietoe stel. Oost-Dnitsland is een industriestaat van allure geworden; de tiende in de wereld. Na Rusland heeft de DDR de meeste buitenlandse handel van de landen achter het Ijzeren gordijn. Een prestatie die des te meer respect afdwingt als men weet dat na de oorlog uit verwoest Oost- Duitsland de helft van het nog aanwezige industriële produktie apparaat moest worden gedemonteerd en als herstelbeta ling naar Rusland diende te worden afgevoerd. Dit is het gedeelte van het Dia- konessenhuis in Dresden dat Engel se jongeren geheel zullen herstellen. Twee van hen zijn er aan het werk. De vele gesprekken die 's avonds na de arbeid, vaak tot diep in de nacht, zowel in Oost-Berlijn (men kan tot 's nachts 2 uur nog terug naar West-Berlijn) als Dresden werden gevoerd gingen als v{ zelf steeds om deze hoofd vraag: HOE KUN JE ALS BEWUST CHRISTEN IN DE DDR JE OVERTUIGING GESTAL TE GEVEN? Alle Nederlanders ervoeren het als diep beschamend steeds te constateren hoeveel ernst de Oostduitsers met deze kernvraag maken. Ook al beseften terdege dat ze slechts met een fractie van „de" DDR-jeugd werden geconfron teerd die bepaald niet normatief kon zijn voor het geheel. Wie meedenkt over genoemde kern vraag stuit al direct op de F.D.J., de Freie Deutsche Jugend, de voor iedereen verplicht gestelde jeugdorganisatie, wel ke tracht op te voeden in de communis tische ideologie en verder de rede Sport beoefening in zijn vaandel heeft geschre- De gedachten wisselingen vestigden de indruk dat velen van de Oostduitse jeugd kritisch ten opzichte van de FDJ staan alsook tegenover andere communistische propaganda die dogmatisch en vaak naief wordt gepresenteerd. Toch kan men derzijds ook spreken van lijdelijke loya liteit tegenover de machthebbers en is een vergelijking met onze bezettingstijd kennelijk niet op haar plaats. Dit moge blijken uit het hoegenaamd geen achting hebben van de gemiddelde Oostduitser voor degenen die naar het •vesten vluchten. Men kan er wel begrip •oor opbrengen maar Is bepaald niet iloers! Vele bewuste christenen gaan amelijk uit van de gedachte dat je als egel behoort te blijven op de plaats /aar je gesteld bent. CONCURRENTIE De aanvankelijke tactiek van de over heid de Kerk met harde hand te benade ren heeft men laten varen voor een veel omzichtiger methodiek, die zich onder meer uit in zoiets als een concurrentie strijd met de kerk. Voorbeelden: voor de christelijke doop bedacht men de socialistische naamge ving: voor het belijdenis doen de z.g. „Jugendweihe", waarbij een belofte wordt afgelegd en als tegenhanger van de kerkelijke echtverbintenis is er de socialistische huwelijkssluiting. Kortom, wordt alle mogelijke moeite gedaan van de Kerk allerlei gewoonten, ar dan communistisch vertaald, over te nemen. VERZOENING Met name onder de Intellectuele jonge ren, zoals in studentenkringen, groeit het besef dat binnen de DDR, nu eenmaal gegevenheid, een zo breed mogelijke verzoening tot stand dient te worden gebracht. Zuiver kerkelijk gezegd: het besef dat met vindingrijkheid naar nieu we wegen moet worden gezocht om dienende gemeente te zijn in een com munistische, of, zoals men liever zegt: socialistische maatschappij. Men moet deze en andere methoden niet onderschatten. Onbewust gaat daar een grote invloed van uit, die langzaam maar zeker doorzet en bij de meer ontwikkelde delen van de bevolking een sterk verlangen op roept naar geestelijk contact met het Westen. Niet zozeer uit heim wee naar een „verloren paradijs" als wel uit een oogpunt van het doorbreken van eenzijdigheid, het betrachten dus van meer objectivi teit. Zeer sterk leeft in dit verband de hoop in en het geloof aan een nieuwe tijd, aan een nieuwe mens, aan meer solidariteit en rechtvaardigheid. Deze jongeren beschouwen de DDR, zoals het ergens eens heel treffend is gezegd, minder als ge vangenis dan als proefpolder voor de gemeente van morgen in een totaal verwereldlijkte Pij- Pijnstillen dient niet alleen grondig maar ook snel te geschieden. Reuma tische pijnen, spit, griep, hoofdpijn, menstruatiepijnen verdwijnen snel met Togal. Neem ze in huis. Bij apoth. en drog. TOG AL 0.95; 2.40; 8.88. Wat kan het leven goed zijn pelijk transistors en hun la- het piepkleine kamertje van een waaiminnende bezitters zijn bin- piepklein huisje ergens in de wijde grootheid van het groene Fries land. Helaas moest mijn man dil kleine paradijs onverwachts verla ten en zo zit ik nu alleen met Piel de tamme parkiet, die beslist mee moest naar dit vakantieoord. Bui- nengedrongen. Maar deze, zoge naamd modern aangepaste dorpen passen helemaal niet in dit land, ze hangen maar wat onwennig in hun gedaante van vandaag aan tegen hun eigen ik van gisteren. De winkeltjes in die dorpen zijn r ratten, die overal wel tussen het riet zullen zitten. I de blikken Er zal in Friesland heus wel goreng demonstreren hoe zc hard gewerkt worden, maar ner- tentjes naast het huis slapen de op kampeerders azen. De eigenaan qens zag ik de nerveuze driftige jacht, die eindigt in overspanning of managerziekte, iedereen heeft hier even de tijd voor een praatje, over het weer of over de boot waarin je vaart. De mooie Friese spreuk: „doe je plicht en laat de op het water mensen maar kletsen" is een soort ten is het aardedonker en stil. kels geworden, Friesland slaapt en in de twee geluid. De stilte is bijna tastbaar raadt spijt om het dorp dat we eigenlijk in het ik haast toind in de bollende zeilen, wat wil dogma, dat niet aangeleerd maar een mens nog meer? Ver weg in de donkere avond aangeboren is. Een wijsheid overi gens die je je alleen kunt permit teren als je wat waard bent. Friesland, land van de Froukjes ineens moet ik weer denken aan en de Sjoukjes, de Wytses en de die verdrietige ogen van dat jon- Sytses, ik moet bijna afscheid van en de parkiet vrolijk terug kwet- getje dat een meisje had moeten je nemen. Nog een paar avonden tert is dat al bijna burengerucht en zijn. Op die indrukwekkende stoe- zal de gaslamp boven mijn hoofd het klikken van de aansteker als re boerderij had Hinke vorig jaar zingen, dan moet ik weer huistoe. oor een zoon gekregen en nu weer een. Maar ik hoop weer te komen, vol- i ik terwijl iedereen zo erg op een gend jaar. onder de gaslamp, een plaatje dat dochter had gehoopt. De boer Volgend jaar zullen de tragische eigenlijk niet meer van deze eeuw -. - Ujkt, Het enige wat me hindert op dit maar voor hem met zijn peinzende wereld inkijken dan nu, want een I moment is de herinnering aan twee ogen vond ik het toch sneu, hij stierkalfje groeit hard in een jaar. oaen. Keken nature zo somber of begrepen ze iets van het droeve lot 'oas zo klein en lief. Ach Hinke, jij weet helemaal Friesland, waar je de melk zo van niets, want jij bent maar een warm van de koe krijgt en waar domme koe. maar als jij volgende jonge leven? Wist hij, voelde hij de weiden groener zijn dan waar zomer een mooi koekalfje krijgt nu al dat hij niet zo gewenst was ook en het water wemelt van nou dan zal die boer ran je blij en dat hij eigenlijk een meisie had vriendelijke waterhoentjes. Zondert zijn. famke, heel blij. Maar. wordt moeten zijn? waterhoentjes de bonte veldboe- het toch weer zo'n stiertje met Friesland is een heerlijk stuk ketten ven paars, geel en rood in trieste ogen, wel trek het je niet Holland. Als je tenminste die de wallekant zien? Wat zullen ze aan je deed je plicht, laat dan dan genieten, of zit er in hun de mensen maar kletsen. vogelkop een gestage angst voor de Mink van Rijsdijk. Oostduitse, Engelse, Nederland se en Franse jongeren bezig puin te ruimen bij het grote Diakones- senhuis te Dresden. Het puin ligt hier nog meters hoog en in de loop van twintig jaar hebben er zich ferme bomen op ontwikkeld. Rijksuniversiteit van Utrecht is het grootst UTRECHT In september zal Utrecht de grootste rijksuniversiteit in ons land worden. Er worden name lijk 2100 eerstejaars studenten ver wacht, zodat het totaal aantal op circa 10.500 wordt gebracht. Vorig jaar be droeg het aantal eerstejaars om en nabij de 1900. In de laatste jaren maakten de diergeneeskundige facul teit, die der sociale wetenschappen en de wis- en natuurkundige weten schappen de grootste groei door. De uris- en natuurkunde houdt ongeveer dertig procent van het totaal der Utrechtse studenten bezig. Zoals bekend moet een groot aantal jongelui, dat medicijnen wilde gaan studeren, een jaar wachten. Driehon derd studenten kunnen echter stude ren als eerstejaars in de medicijnen. Prof. DÏëke (V.S.) in Schotland overleden ABERDEEN Prof. G. H. Dieke, een Amerikaans natuurkundige, is in Schot land overleden. Prof. Dieke, die in 1901 in Duitsland werd geboren, studeerde aan de universiteit te Leiden. Na zijn studie werkte hij in de Ver enigde Staten, Japan en Duitsland. Sinds 1950 was hij verbonden aan de universi teit in Baltimore. Ds. C. J. Sikkel nu zeventig o AMSTERDAM Ds. C. J. Sikkel, gereformeerd predikant in Amsterdam viert vandaag zijn zeventigste ver jaardag. In verband hiermee hoopt hij 17 oktober afscheid te nemen van zijn gemeente in Amsterdam-Z., die hij nog als predikant en herder dient. Want ondanks zijn zeventig jaren heeft hij nog een gemeente, terwijl hij zondags gewoon preekt. Waar wij reeds enige maanden geleden d: aandacht op vestigden is, dat ds. Constan J. Sikkel de laatste der domi nees Sikkel is, die weggaat. Tal van jaren is namelijk die familienaam in de lijst van dienstdoende predikanten een begrip geweest

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2