ANTI-MILITARIST ALS MISDADIGER BEHANDELD Boek: „Ontgin nieuw land, opdat zij leven" Alles goed en u/el Kerkeraad: Onverantwoord Justitie: Geen outillage Een woord voor vandaag Erepoorten en cadeaus bij thuiskomst Mot i verin <2 werd niet aanvaard Bureau Werelclfoiicls Christelijke Lectuur komt in Lausanne GEVANGENIS Achtduizend bijbels voor Bantoes Kerkelijke begrafenissen moeten beter geregeld BRIEVEN PuzzelhoeKj VRIJDAG 27 AUGUSTUS 1965 Ook dit is een van de kenmerken van het naderende wereld' einde: de volgelingen van Jezus zullen worden overgeleverd aan de verdrukking, rj zullen worden gedood, zij zullen wor den gehaat terwille van hun geloof. Er komt dus eenmaal een verschrikkelijke vervolging, die miljoenen slachtoffers zal eisen. De vraag rijst: wanneer zal dat het geval zijn? Zullen wij dat nog meemaken en aan welke kant zullen wij dan staan, aan die van de vervolgers of aan die van de vervolgden? Er is ook reden tot het stellen van een andere vraag, nartielijk deze: is het op dit moment voorstelbaar, dat er een algemene vervolging van de volgelingen van Jezus, van de christenen, ontstaat? Geven zij door hun woorden en daden aanleiding tot een boycot of nog erger? Ofhebben zij zich misschien zó laten opnemen in de tredmolen van elke dag, dat van hun christelijke pretentie niets meer is overgebleven, zó, dat men sen, die jaren met hen omgaan, nooit hebben ontdekt, dat zij tot de christenen willen worden gerekend? Het zijn „harde" vragen, maar zij komen onverbiddelijk naar voren, wanneer men het door Jezus in Mattheüs 24 aangeduide symptoom van het wereldeinde wat meer op zich laat inwerken. Elke vervol ging moet een oorzaak hebben, een achtergrond. Als die ont breekt, zal er geen vervolging ontstaan. Het kan zijn, dat het zout smakeloos is geworden, dat de gelovige, dat de christen zich heeft geconformeerd en niet een levend bewijs is van dat andere leven, dat rekent met de aanwezigheid van God en met Zijn rechten op de wereld en op het mensenleven. Vanavond lezen wij: Exodus 4 vers 1 tot en mét 17. NIEUWE NIEDORP Kees de Vries (22) is weer thuis. Als een held is hij in de Dorpsstraat compleet met ereboog voor de ouderlijke woning ontvangen. Ruim dertig bloemstukken, zeven •■fruitmanden, boekenbonnen en andere cadeaus zijn hem geof freerd door dorpsgenoten uit deze gemeenschap in de kop van Noord. Holland. Na anderhalf jaar gevangenschap i eerst in Scheveningen aan de 1 Pompstationsweg, vervolgens in de jeugdgevangenis Nieuw Vosseveld te Vught kon zijn vader hem ten slotte af komen halen. Zijn vergrijp? Anti-militarist, pardon: „niet erkend" dienstweigeraar. Vader G. de Vries verklaart nader: „Kees is een rustige jongen, enthou siast voetballer, volleyballer, be stuurslid van de plaatselijke EHBO, goed vakman (loodgieter) die bij mij in de zaak werkte. Niet op geloofs- en ook niet op politieke gronden we zijn noch bij een kerk, noch bij een politieke partij O jonge predikant op het dorp. Hoewel we dus geen lidmaat van de hervorm de gemeente zijn, trok hij zich het geval van onze zoon, toen hij ervan hoorde, zeer aan. Hij bezocht hem in de gevangenis van Vught. Wat een fijne kerel is die dominee' Hij is onze jongen na zijn thuiskomst al weer op komen zoeken. Volgens mij is hij de man die ervoor zorgde dat namens de hervormde kerkeraad aangesloten maar alleen omdat hij een £e(3uest ging_ naar de ministers er met hart en ziel tegen is, bleek (Van een onzer redacteuren) van Defensie en Justitie. Nieuwe studie over gerechtigheid Men wilde, toen de diensttijd na derde een motivering. Kees heeft die trachten te geven, maar het was blijkbaar niet voldoende. Had hij bij voorbeeld gezegd: ik ben Jehova getuige of lid van een vredesbeweging of op grond van de bijbel hen ik principieel tegen, dan had men zijn bezwaren, denk ik, wel aanvaard. Nu hij zich niet op religieuze of politieke gronden tegen wilde verklaren zat hij ernaast: hij moest gewoon opkomen. Na zijn oproep voor dienst is hij zich in Nieuwersluis gaan melden, maar hij weigerde daar het militaire uniform. Na een week werd hij naar Scheveningen afgevoerd. Zijn geval kwam voor de Krijgsraad, waar men de zaak verveeld behandelde en op nieuw zijn motivering onvoldoende U kunt het geloven of niet maar hij werd veroordeeld tot twee jaar en drie maanden gevangenisstraf en meteen ingesloten alsof hij ook een mishandeling, een moord of een ze denmisdrijf op zijn geweten had. Er is hier een bijzonder actieve Mevrouw Diemer is een telg uit een bekend gereformeerd theolo- gengeslacht. Zij is juriste en po litica. Ze heeft nu een boek ge schreven waarin al die facetten naar voren komen. Jammer ge noeg is de titel weinig duidelijk en pakkend (een toespeling op Hosea 10 12). Duidelijker is de zin, die als ondertitel kan gelden: „De binnen de kerken traditionele aanvaarding van de doodstraf ge toetst aan de bijbelse oproep tot oefening van gerechtigheid". Het gaat dus over de doodstraf; en over nog veel meer, zoals verderop zal blijken. Hoe kwam het. dat de schrijfster zo door dit thema werd gepakt? Toen in 1961 de 15-jarige Amerikaanse neger jongen Preston Cobb tot de elektri sche stoel werd veroordeeld, was de schrijfster een der twee Nederlanders, die in opdracht van het desbetreffen de comité, naar Amerika gingen om de voltrekking te voorkomen (het vonnis werd eind 1964 vernietigd). De aanraking met deze zaak maak te haar tot een principiële tegenstand ster van de doodstraf. Toen ze haar standpunt nader wilde doordenken, werd ze van het één naar het ander geleid. Er kwamen hele stukken dog matiek, ethiek, cultuurgeschiedenis enz. aan te pas, en de laatste achter grond en het laatste uitzicht werd: de plaats der christelijke gemeente in de wereld. Zo ontstond een boek met wijde perspectieven, ook geschreven voor wie meent dat hij zich voor het pro en contra van de doodstraf niet druk behoeft te maken. De verschijning zeer onlangs bij Bigot en Van Rossum NV te Blaricum van het boek „Ontgin nieuw land, opdat zij leven" van mevrouw dr. F. T. Diemer-Lindeboom (312 blz„ 11.90) was ons aanleiding, prof. dr. H. Berkhof uit Leiden een artikel te vragen. Wij zijn hem dankbaar voor de inwilli ging van ons verzoek. Dat het hier een boek betreft dat de aandacht verdient, kan ook blij» ken uit een beschouwing van dr J. J. Buskes die zijn bespreking In Het Vrije Volk als volgt besloot: .,Van harte hoop ik, dat deze studie veel gelezen zal worden en dat men dr. Diemer niet zal laten praten. Dat zou het ergste van het erge zijn". Uitgangspunt Maar de doodstraf is het uitgangs punt In onze Nederlandse gerefor meerde traditie was dat eeuwenlang een uitgemaakte zaak, met een beroep op Gen. 9:6 en Rom. 13:4. Men rede neerde zo: het gaat in de straf niet om verbetering van de misdadiger of om bescherming van de maatschappij, maar om vergelding. De s*!-3',m0®; tegen de misdaad opwegen. Ze draagt een verzoenend karakter. Het gaat om „het recht", om „de gerechtigheid Zo'n redenering gold als kenmerk van St Jufs^d^^aalste' jaren is er achter geschiedt" (Fiat justitia perlat deze redenering een steeds groter dus!) is anti-bijbels. God wü een vraagteken komen te staan. Het begon gerechtigheid die leven schenkt. „Red mij door Uw gerechtigheid!" In die heilsbedoeling past wel straf, maar geen onherroepelijke straf die de on dergang van de zondaar bewerkt. woorden „recht" en „gerechtigheid" (mispat en tsedakah waarom sta&t er altijd tsedekah?) in het O.T. te betekenen hebben. Eeuwenlang heeft men die gelezen door de bril van het Romeinse woord „justitia" en er on der verstaan die eigenschap van God waardoor Hij „elk het zijne", ieder zijn verdiende loon geeft. De Hervor ming ontstond, toen Luther ontdekte dat „gerechtigheid" in Rom. 1 16 het tegengestelde is, nl. dat God ons niet doet narr dat we verdienen. Maar hij moet eens gezegd hebben: „Deze leer zal na mij weer verduisterd worden". Dat is dan ook prompt gebeurd. Het geldt voor goed-orthodox om Gods gerechtigheid en Zijn barmhartigheid tegenover elkaar te plaatsen. Bavinck kwam in zijn dogmatiek al tegen die gedachtengang op. Maar pas de bij belse theologie van de 20e eeuw heeft op dit en allerlei ander gebied het wezenlijke verschil tussen bijbels er Grieks-Romeins denken helder uit eengezet. Met een overvloed van materiaal (dat echter nog zeer zou kunnen worden uitgebreid) toont de schrijf ster aan, dat „recht" en „gerechtig heid" in de Schrift de aanduiding zijn van Gods recht-zettende verbonds- trouw. die er op uit is om de zondaar te rédden, een bedoeling waaraan op een gegeven ogenblik ook het straffen dienstbaar kan zijn. Dat is dus zo ongeveer het omge keerde van wat wij in deze woorden beluisteren. De stoere leuze: „Laat de wereld vergaan, als er maar recht zou zijn. dat „oog om oog en tand om tand" het centrum der oud-testamen- tische rechtsbedeling zou zijn. De schrijfster laat aan de hand van Deuteronomium zien, hoe mild het oud-testamentisch recht was en dat de straf geen vergelding maar veref fening bedoelde. Vooral toornt ze met reden tegen de - vreemde gedachtengang door A. Kuy- per en A. A. van Ruler in het leven gehouden) dat de aan Christus vol trokken doodstraf de rechtvaardiging van het voortbestaan van de dood straf zou zijn. Zo heeft het boek (uiteraard) zijn sterkere en zwakkere plekken. Maar die verschillen raken mijns in: nergens de hoofdlijn van het betoog: dat de doodstraf en de motieven van zijp handhaving niet stroken met het bijbelse begrip der gerechtigheid. Hoe komt het dan, dat wij ons door zulk een onbijbels gerechtigheidsbegrip bij de neus hebben laten nemen? Hier over had ik de schrijfster graag nog uitvoeriger en preciezer gehoord. Maar ook hier is de hoofdlijn juist: toen het christendom staatsgodsdienst wérd, nam het het Romeinse rechts begrip over. Beschouwingen Het boek bevat brede onderzoekin gen op allerlei bijbels terrein: over Gen. 9:6 en Rom. 13:4, over de oud testamentische offercultus, het bijbel se begrip „straf", over de doodstraf in het O.T. als bescherming der maat schappij, over de verzoening in Chris tus, de satan, de mpchten, enz. Soms zijn die beschouwingen wel erg uitvoerig, zonder dat de samen hang met geheel duidelijk is. Soms bouwt de schrijfster vreemde con structies op. Is dat haar theologen- bloed? In elk geval ook haar denk- moed! Maar de offercultus in het Oude Testament is gecompliceerder dan hier wordt voorgesteld. En de z.g.n. „dramatische verzoeningsleer'" die de schrijfster voorstaat, waarbij de losprijs aan de Boze wordt betaald, zal nauwelijks steun vinden onder theologen: ze stelt de mens ook te weinig als schuldenaar en te veel als slachtoffer voor. Zo is ér meer te j noemen. Ontdekkingen Profetie En als diepste oorzaak wijst ze aan: het uitblussen van de Geestes gaven, inzonderheid van de profetie. Daar door verloor de gemeente de gave der onderscheiding. Men zag niet meer, waar de boze machten wel en niet openbaar werden. Men zag ze niet meer bij zichzelf, maar wel bijvoor beeld bij allerlei onschuldige vrouwen die als heksen werden gefolterd en gedood. De diepste tendens van het boek is een oproep aan de gemeente om ruim baan te maken voor het eigen, weer loze en bevrijdende werk van de Geest. Zo opent het boek perspectie ven die ver boven de kwestie va doodstraf uitgaan. De schrijfster zal als consequentie van dit boek ook op andere punten de traditionele weg moeten verlaten. Ik dacht bijvoorbeeld aan het oorlogs- vraagstuk. Hier is een vorm var gereformeerd denken die met de leer der „twee rijken" wil breken en hunkert naar een Kerk die temidden van de verwarringen en gebonden heden der wereld, „het bewijs des Geestes en der kracht" beleeft en levert JOHANNESBURG Meer dan acht duizend bijbels en uittreksels ervan zijn het afgelopen jaar onder de Bantoes OÖSTERWOLDE (Fr.) De ring Oosterwolde van de Neder landse Hervormde Kerk consta teert, dat' bij begrafenissen als regel een predikant als voor ganger wordt gevraagd. Deze is dan zedelijk verplicht aan de uitnodiging gehoor te geven. Hiertegen heeft men in de ring nu bezwaar. De ring is van mening, zo wordt in een verklaring meege deeld, dat deze praktijk, die zowel door kerkelijk irieeleven- den als door buitenstaanders wordt toegepast, kerkelijk- godsdienstige bezwaren heeft. Enerzijds wordt namelijk de godsdienst door velen gedegra deerd tot een randverschijnsel van het leven, waarbij het ver band tussen dood en godsdienst te veel nadruk krijgt. Ander zijds treedt de predikant vaak onbewust te veel als verleng stuk van de begrafenisonderne ming op. De ring Oosterwolde is over tuigd, dat men een begrafenis met een predikant als voorgan ger niet te vanzelfsprekend mag vinden en dat het gewenst is voor elke begrafenis, waarbij men de predikant als voorgan ger wil vragen, direct contact met hem te zoeken. De ring verzet zich tegen de gedachte, dat deze gang van zaken, iets is, dat moet blijven, omdat het „hoort". Hij legt er ook de nadruk op, dat het vra gen van een predikant met zich meebrengt, dat met hem meer overleg wordt gepleegd hoe de begrafenis geregeld zal worden en op welke plaats men samen- Kees heeft zijn vonnis gelaten ondergaan en er naar mijn mening geen morele hinder van ondervonden. Integendeel: „Als me hetzelfde nieuw overkwam, ik zou er wcér gaan zittenzegt hij. Ja, hij heeft zich wel gered in gevangenschap, ook Vught. waar hij de langste tijd heeft gezeten en waar onder me een van de jongens van c Baarnse moordzaak z'n straf uitzit. Tot eer van het gevangenisperso neel moet ik zeggen, dat het altijd met het grootste begrip en de grootst mogelijke welwillendheid mijn zoon tegemoet is getreden. Zo knopen ze ook vaak een oogje dicht als het be zoekuur verstreken was en m'n vrouw ik nog niet direct aanstalten maak ten om op te stappen. Denk niet dat wij vergeten hebben van alles te doen om dé aandacht op deze onrechtvaardige bejegening te vestigen. We hebben brieven geschre- naar de Koningin, naar de minis ter van Defensie en toen minister Bogaers de bouwvakkers opriep er een schepje op te doen heeft mijn vrouw, die fel kan reageren, er hem in een schrijven op gewezen dat iemand daar moeilijk toe in staat als hij op zo'n onmenselijke wijze wordt bejegend. Nou, het heeft allemaal niks uitg<_ haald. De stereotiepe reactie was dat ons schrijven naar het desbetreffende ministerie was verzonden. Verder hoorden we nooit wat. Enfin, zo besluit de vader van Kees, m'n zoon is nou thuis, al draagt zijn vrijheid dan officieel nog een voor lopig karakter. Ik heb hem veertien dagen vakantie gegeven om wat op verhaal te komen. Daarna komt hij weer bij mij in het loodgietersvak. Tegen het eind van het jaar zal. hij wel trouwen en hier zelfstandig in de zaak trekken. M'n vrouw en ik strij ken dan wel ergens anders neer. (Van onze kerkredactie) LONDEN Het Wereldfonds voor Christelijke Lectuur zal worden ge vestigd in Lausanne. Dit is besloten op de eerste vergadering van het interna tionale bestuur, die zojuist gehouden is in de Engelse hoofdstad. Van Neder landse zijde werd de vergadering bij gewoond door prof. dr. J. Verkuyl, de secretaris-generaal van de Nederlandse Zendingsraad. Dit Wereldfonds werd gevormd om in Afrika, Azië en Latijns* Amerika het jonge lectuurwerk van de kerken op gang te helpen brengen. Het plan voor een dergelijk fonds werd geboren óp de 1 internationale conferentie van missionaire lectuurorganisaties, die I in 1962 in de Duitse plaats Bethel werd gehouden. Een definitief besluit werd genomen op de wereld-zendingsconferentie van Mexico in 1963. Besloten werd een internationaal fonds te stichten, om te voorkomen dat jonge landen de indruk zouden hebben dat het hier weer gaat om een neo-kolonialistische actie. Het bestuur bestaat uit twintig vooraanstaande protestanten, orthodoxen en anglica nen uit alle vijf de continenten. Voor zitter is de Amerikaan dr. Donald Black, vice-voorzitter de Libanese ju st mr. Laham. Nederland is het eerste land dat toegezegd heeft aan dit fonds, dat voorlopig een bedrag van 12 miljoen gulden in vijf jaar wil bijeenbrengen, by te dragen. Een miljoen gulden werd toegezegd, die inmiddels reeds bijeengebracht zijn door de acti; Brood voor het Hart. Besluiten Tijdens de bestuursvergadering werden de beginselen en methoden vastgesteld voor de werkzaamheden van het fonds. Reeds werd besloten subsidies te verstrekken tot een w de van 425.000 gulden. Dit geld zal in het bijzonder gebruikt worden voor de opleiding van schrijvers en jour nalisten en voor de versterking van de distributie in Argentinië, Japan, Nigeria, Rhodesia en West-Pakistan. Tevens werd' besloten een studie te maken van een groot aantal lectuur projecten in dertig verschillende lan den. De volgende vergadering vai het bestuur zal gehouden worden ii 1966 in Zwitserland. Directeur van dit fonds is de En gelsman Charles Richards, die ei veel ervaring heeft opgedaan op dit gebied in Oost-Afrika. Hij heeft onder andere de organisatie opgebouwd die (Van een onzer redacteuren) NIEUWE NIEDORP Is het niet mogelijk betere waar borgen te verkrijgen waardoor in hun geweten overtuigde mensen die tot dienstweigering komen niet worden behan deld als misdadigers of op andere wijze ontspoorden? zo luidt een van de klemmende vragen in de brief aan de ministers van defensie en justitie, die de hervormde kerkeraad naar Den Haag heeft gezonden. In het schrijven wordt voorts gewezen op de onverantwoorde wijze waarop met Kees de Vries is gehandeld. De kerkeraad vraagt de be windslieden een onderzoek te willen bevorderen, waardoor jonge staats burgers de kans krijgen hun plichten jegens de gemeenschap doel treffender te vervullen, of dit nu geldt diegenen die hun dienstplicht nakomen dan wel hen, die in geweten dit niet menen te kunnen doen. Er zullen naar de mening van de kerkeraad, aldus het schrijven, andere methoden dan een gewone gevangenisstraf gevonden moeten worden in gevallen zoals het hier gesignaleerde. Aan het zedelijke risico, dat aan deze gewone gevangenisstraf is verbonden mag immers geen gezonde jongeman blootgesteld worden, zo zegt de kerkeraad verder onder meer. Van de zijde van het ministerie van justitie is nader vernomen dat de dienstplichtige De Vries een inderdaad zo geheten „niet erkende" dienstweigeraar is. Na zijn veroordeling door de Krijgsraad en na selec tie werd hij in „Nieuw Vosseveld", de jeugdgevangenis te Vught ge plaatst. Een gebrek aan outillage is er de oorzaak van dat niet gekomen kan worden tot een differentiatiemogelijkheid die wenselijk is, zo werd hier door de zegsman van Justitie nog aan toegevoegd. Kenia de strijd tegen het analfa- j betisme heeft aangebonden. Richards, die tevens een ervaren bergbeklimmer is, die vrijwel alle hoge toppen in Kenia heeft beklom- i men toonde zich verheugd over de beslissing dat het fonds in Zwitser land zal worden gevestigd. Zoals wij j reeds eerder schreven was hij er geen voorstander van dat het fonds in Genève zou worden gevestigd, om niet de 'indruk te wekken dat het helemaal uitgaat van kerken die aan gesloten zijn bij de Wereldraad. Ook vele andere kerken en organisaties die buiten de Wereldraad staan heb ben steun aan het fonds toegezegd. Andere landen waar oorspronkelijk- aan is gedacht, zijn Nederland en Libanon. Collecte Zoals bekend zal uit de actie Brood voor het Hart een miljoen gulden be schikbaar worden gesteld voor dit fonds. Tevens was 500.000 gulden no dig voor lectuurprojecten van Neder landse kerken. Hoewel de actie zich concentreerde op één collecte in de Nederlandse kerken, en hij dus reeds over zijn hoogtepunt heen is, komt er nog steeds geld binnen. Gisteren was in totaal 1.437.653,52 ontvangen. Van de ruim 2200 kerken waar is gecollecteerd hebben nu reeds 2013 kerken hun collecte afgedragen. Bovendien komen er nog steeds giften binnen op giro 500100 van de actie Brood voor het Hart te Amsterdam. Kruiswoord-puzzel zonder zwart Horizontaal: 1. plaats in Limburg - lied. 2. vet der melk - klein kind. 3. rund - paard - vast deel van ten boom. 4. voedsel - voorzetsel - ontgi nnen land. 5. onbekende - strijdperk - '.ude lengte- maat. 6. meisjesnaam - ledger (afk) gewicht. 7. gekheid - vlegel 6. zoon van Seth - voegwoord - meisjesnaam. 9, vernuft - hoofddeksel. Verticaal: 1. plaats in Gelderland - water in Friesland. 2. godin van de dageraad - plotseling. 3. vo'gens de regel- voorzetsel. 4. maanstand - dorp in N. Brabant - de oudste (afk). b vogel - koor van zangers. 6. visje - passelijke ency cliek (afk) - graafschap in Engeland. 7. jongensnaam - tot nader orier (afk. Lat)- hoenderachtige vogel. 3. lidwoord - 1 meisjesnaam - lidwoord. 9. plaats in GelderL - stuk hout Oplossing vorige pnzzel 1. morgen, 2. gratie, 3. pittig, 4. elkeen, 5. klepel, 6. peppel, 7. Ney«Ce, 8. Leiden, 9. premie. 1963 met het laatste geschrift van prof. dr. G. Brillenburg Wurth. („Schuld en straf in het licht van de bijbelse verkondiging"), toen veel ra dicaler in 1964 de V.U. hoogleraar in de criminologie, prof. dr. H Bianchi („De Ethiek van het straffen en nu in 1965 nóg veel radicaler dit boek van dr. Diemer-Lindeboom. Ik citeer twee kenmerkende passa ges: „De christen kan. als het goed is, de kardinale vraag niet uit de weg blijven: heeft het door Christus aan het kruis eens voor altijd ter verzoe ning van alle zonden der vereld ver goten bloed, ook betekenis voor het door de staat uit te oefenen straf recht? En zo ja, hoe?" (152). En: „Zou het ook kunnen zijn, dat wij, christe nen, door de eeuwen heen. ondanks de goede bedoeling de dingen Gods in het strafrecht in te dragen, ongemerkt toch meer bedacht ziin geweest op de dingen der mensen? Moet het oiis niet te denken geven, is het eigenlijk niet een heel vreemde zaak, dat juist wij. nadat de machthebber over de dood in kruis en opstanding onttroond is, in het rechtsbestel de dood weer op de troon hebben verheven, of, waar ze geen triomfen meer kan vieren, de weg daartoe wel weer zouden willen gebaand zien?" (130). Sleutel ue 0 Maar het gaat om meer dan de. Maar daartegenover staan treffendeJout)'' doodstraf Het gaat om „de verzonken ontdekkingen. Bijvoorbeeld de ont- GEREF. KERKEN sleutel" tot het rechte verstaan der' maskering der fabelen dat de straf Beroepen te Vorden (accl.): Th. P Schrift Het gaat er om, wat de| verzoenend is, dat Gen. 9:6 een gebod IBelzen te Mariënberg. Zuidwest-Afrika verspreid. Dit heeft de taris van het Bijbelgenootschap van Zuid-Afrika, dat voor vertal'ng en uitge- ve heeft gezorgd gezegd. Ongeveer 6250 van deze bijbels uittreksels zijn in de Ndongataal spreid, 1747 in het Kwanyama en 190 in de Nama-taal. Volgens de secretaris, ds. Gerit Bruwer. zal het Bijbelgenootschap in de toekomst nog grote bedragen moe ten besteden, zodat de bijbel aan eer groter gedeelte van de niet-blanke bevol king van Zuidwest-Afrika beschikbaar gesteld kan worden. Hij deelde ook mee, dat de volledige bijbelvertaling in het Nama bijna vol tooid is. De Kwanyama vertaling wordt reeds nagezien en zal spoedig gedrukt kunnen worden. Beroeni n etswerk NED. HERY. KERK Beroepen te Ameide-Tienhoven: K. I Exalto te Melissant. Bedankt voor Stad ah. Haringvliet ttoez): J. G. van der Vlist te Ochten KERNEN VAN INGEZONDEN STUKKEN Neutraliteit Mocht ik in de krant van 21 Augustus j.l. een artikel inzenden over het feit, dat samenwerking en onafhankelijkheid niet in tegenspraak met elkaar behoe ven te zijn en waarbij Zwitserland een voorbeeld mag worden genoemd van harmonische integratie, vandaag zou ik r de aandacht willen vestigen op het aanwezig, boek van Prof.Dr. Edgar Bonjour: „Ge- schichte der Schweizerischen Neutrali- tat" - (uitg. Helbing Lichtenhahn, Basel) - Dit werk laat ons zien, hoe de inhoud van neutraliteit in de loop der tijden kan veranderen en afhanke- inziens niet te onderschatten. Doodstraf wordt door velen, waaron der ondergetekende als eis Gods gezien, zo over te denken en hiervoor te ijveren. Ook al zijn de kansen dat er ooit een meerderheid voor in het parlement te vinden zou zijn niet Leiden v.d. Kraan Willem Duys Uw verslaggever was er volgens mij wijl dit in feite niet Merkwaardig dat Nederland zich (te recht) mag beroemen om zijn water bouwkundige werken, die nog dagelijks in tal toenemen, maar dat men bij veel regenval ineens verstek laat gaan. Vlaardingen B. van Oort Papieren s.v.p. Herhaaldelijk hoort en leest mensen die zeggen Bijdragen voor deze ingezonden- stukkenrubriek kunnen door alle lezers (en lezeressen) worden ge leverd en worden geplaatst buiten verantwoordelijkheid der hoofd redactie. De redactie behondt zicb het recht voor stukken te weige ren en in te korten schrijft u dus zéér kort! Er kan alleen wor den gepubliceerd met volledige vermelding van naam en woon plaats. Anonieme brieven krijgen geen plaatsruimte. Waar nodig kan in een bijschrift van redactlc- wege een korte toelichting worden gegeven. lijk machts-politieke feiten. Het optreden volkomen naast toen hij het jongste tv- laat ook de betrekkelijkheid van het afbrekend stukje aan de orde stelde, begrip neutraliteit zien, maar gelijktij- Het was juist een kostelijke avond, ik dig ook haar verbazend duurzame denk dat die verslaggever geen kans draagkracht in vergelijking tot andere gezien had in die helikopter te komen. strijd voordurend treft i: rtinlnma'nf'zeffs hoogwaardigheisbekleders zoals de paus 'academische^ titel" te bezitten, ter- -i, ik denk biiv hartige bejegening van blanken t.o.v. rjlï SS kleurlingen in Amerika. Den Haag P. Pannebakker politieke grondbeginselen. Het laat i uitsluitend mogen vastleggen schrijven „tot grote hilariteit die pseudo drs die als personeel- chef rustig zijn gang kon gaan. Ja, het is al voorgekomen dat onbevoegden wisten door te dringen tot operatieka mers. Zou dit alles niet onmogelijk zijn als men bij aanstelling in welke functie dan ook inzage van de nodige papieren Woonwagens op. de onzekere grondslag van de nor- schippers". Die mensen hebben Duys 3~®s is men van het volkerenrecht Wassenaar F. Th. Roeters van Lennep de deze nonchalance die de schuld van woonwagen- bee Doodstraf In verband met de roof- en lustmoor den van de laatste tijd kan men zich afvragen of misdadige figuren als ze wisten dat de doodstraf bestond niet remmingen zouden bepaald niet uitgelachen, dat grove leugen. Ik vind Duys een beschei den man. die altijd het goede op zoekt in de mens. Dat laatste kan van uw verslaggever niet gezegd worden. Dordrecht Mevn ------ Klassenstrijd i Eek bewoners te gaan interesseren deel ik i mede dat de Evangelisatie Woonwagen F. B. Weüling Kampen zich al een kwart eeuw bezig houdt met dc woonwagenbewoners en zelfs op een aantal kampen een wagen of gebouwtje heeft van waaruit ge werkt wordt. Het werk begon vanuit Den Haag onder mensen van de Verga- Wuterschade onderdrukkers: de blanke Amerikaan, rakter gekregen. Het girono. Het is niet uitgesloten dat deze reactie E.W.K. is v. de penningmeeste- i alvorens ze hun daad ook maar in den, zodat het teveel niet kon afvloei-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2