Sunkist Ruim 2000 Zoeklicht lezers van het in Expo-hal Alles goed en u/el Bijbel in Oerdoe-taa! werd nu in Pakistan gedrukt Kerken helpen bij de ramp in Chili Op hervormingsdag komt luth. encyclopedie nit Een telefoonnummer voor evangelisatie puzzelboek Mammoetwet besteedt te weinig aandacht aan kunstvakken Praat eens rustig onder vier ogen met de mensen 1 DONDERDAG 26 AUGUSTUS 1963!' Een woord voor vandaag Symptomen van het naderend wereldeinde: zij worden opge somd. in Mattheüs 24. Jezus zegt onder meer: ..Omdat de w etsv er achting toeneemt, zal de liefde van de meesten ver killen. Maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden." Wat hier opvalt, is, dat de wet in onmiddellijke relatie wordt gebracht met de liefde. Voor onze begrippen ligt dat niet zo direct voor de hand. Als wij het over wetten hebben, denken wij al heel vlot aan verboden. Een wet ligt in de juridische sfeer en de toepassing ervan hoort thuis in handen van de politie en de rechter. Dat een wet in de diepste zin een liefdegebod kan zijnzien wij meestal over het hoofd. Dit is dé grote wet, de grondwet voor ons menselijke leven: God liefhebben boven alles en de naaste als onszelf. Er is niets, dat daar niet onder valt. U zult bemerken, dat Jezus' woord met déze achtergrond een zeer bijzondere betekenis krijgt. De wets verachting neemt toe, de liefde tot God en tot de naaste wordt vervangen door een liefde, die met niemand en met niets rekening ivenst te houden. Behalve met zich zelfEn als de situatie zó is, dan verkilt de werkelijke liefde. Dan wordt de mens voor zijn naaste een wolf. dan ziet hij in die naaste niet meer een mede-mens, een naaste. En wanneer dat proces voortschrijdt, zal het totale einde niet ver meer zijn. Of wij dat einde kunnen berekenen? Jezus wijst de vraag eenvoudig terug: Hij zegt: „dat niemand u verleide". Hij wil ons confronteren met de vraag: behoort u tot die over grote groep, waarin de liefde verkilt, waarin de wet wordt veracht, of hebt u werkelijk dóór waarom het gaat? Vanavond lezen wij: Exodus 3 vers 13 tot en met 22. se< (Van onze kerkredactie) De lutherse kerken vieren her vormingsdag (31 oktober) met de uitgave van een driedelige Ency clopedie van de Lutherse Kerk. Het zal de meest uitgebreide uit gave worden over het lutherdom in de Engelse taal. die ooit is ver schenen. Uitgever is de Augsburg Publishing House in Minneapolis. Het initiatief werd genomen door de Lutherse Wereld Federatie. Het besluit om een dergelijke encyclopedie uit te geven werd in 1952 genomen. Meer dan 700 lutherse theologen en specialisten op bepaalde gebieden hebben hun medewerking verleend, f) Zij komen uit alle continenten van de wereld en omvatten alle rassen. De encyclopedie beperkt zich uitslui- tend tot het lutherdom. Niet-luthera- nen worden alleen vermeld, waar zij (Van onze kerkredactie) HILVERSUM De Zoeklichttoogdag heeft nog niets te lijden van de huidige malaise der massasamenkoinsten. Reeds vroeg vulden gistermorgen tweeduizend lezers van dit blad, waaronder opmerkelijk veel jongeren, de Expo-hal om voor de negende maal samen de liede ren van Johannes de Heer te zingen en samen te luisteren naar de boodschap van de wederkomst van Christus. Bekend werd gemaakt dat een nieuwe tak van arbeid is toegevoegd aan dit evangelisatie werk: „Zoeklichthulp per evangelisatietelefoon". Wie nummer 03438- 5000 draait hoort een korte evangelisatietoespraak. rweerde zich tegen de opmer king dat de boodschap van de weder komst van Christus nit de tijd is. „Ik geloof," zo zei hij," dat dat waar is. maar wij willen ook niet van deze tijd zijn, omdat wij uitzien naar de komst van Hem, Christus, die gezegd heeft te zullen komen. Wij moeten de mensen waarschuwen dat de tijd van Zijn komst aanbreekt. De baptistenpredikant uit Drachten, ds. J. Ketelaar sloot daarbij aan. Je mag de boodschap van het eindoor deel vandaag aan de dag niet meer prediken, zo merkte hij op; er wordt steeds maar weer gezegd dat we medemenselijk moeten zijn. „Ik heb soms de indruk dat volgens vele huidige theologen het Koninkrijk Gods op aarde getoverd wordit door onze menselijke inspanningen. Maar juist daarom moet er gepredikt wor den dat Jezus komt met vlammend vuur om de aarde te richten." Maar, zo waarschuwde hij zijn ge hoor. vergeet dan niet dat het oordeel begint bij de gemeente, het Huis van God. De maranathaboodschap is geen nooduitgang om aan het oordeel te ontkomen. Juist het feit dat het oor deel bij de kinderen van God begint roep ons op tot overgave aan Hem. De lezers van het blad werden opgeroepen om dit nummer zoveel mogelijk bekend te maken. Bij de boekentafel waren kleine kaartjes te krijgen, die overal in het land konden worden uitgedeeld. Ieder die dit num mer draait hoort een korte toespraak. Wie daarna de redactie van het blad in Driebergen schrijft ontvangt een evangelie van Johannes en drie maanden lang Het Zoeklicht. Dit blad is ruim veertig jaar gele den gesticht door de bekende evange list Johannes de Heer. Het is gewijd, zoals staat op de omslag, aan het onderzoek van de Schriften en het letten op de tekenen der tijden. Jaar lijks organiseert dit blad, dat twee maal per maand verschijnt in augus tus een toogdag. Ook dit jaar kwamen weer tweeduizend lezers bijeen voor wat genoemd is: „dit grootse familie feest." ZINGEN Natuurlijk werd er veel gezongen De bekende liederen uit de bundel van Johannes de Heer schalden door de glazen ruimte. Zangleider John Buurman uit Rotterdam had er niet veel moeite mee om de mensen ent housiast te laten zingen. Leider van de vier samenkomsten met ieder twee sprekers was de Hilversumse vrij- STRITD evangelische predikant, ds. D. W. Veldkamp. De aanwezigen werden 's morgens welkom geheten door de heer S. J. de Heer uit Rotterdam, die reeds jaren het werk dat zijn vader opbouwde leidt. Hij vertelde de mensen van de nieuwe arbeid per telefoon en riep hun hulp in om het nummer 03438- 5000 in het land bekend te maken deze arbeid financieel te steunen. Dat de aanwezigen verantwoordelijkheid Eerlijk bekende hij: Ik sta niet Bonigraat-puzzel Om de cijfers, te beginnen bij en in de richting van de pijltjes, worden invullen die betekenen: contacten hebben gehad met de lu therse theologie of lutherse kerken. Het werk is geredigeerd door een Amerikaan, dr. Julius Bodensieck, emeritus-hoogleraar van het Wart- burg Theologisch Seminarium. Oor spronkelijk bracht hij 22.000 onderwer pen bijeen. Het werk zou dan echter veel te groot geworden zijn. Door selectie en samenbundeling zijn nu 3000 artikelen opgenomen, terwijl de encyclopedie bovendien ongeveer dui zend korte biografieën bevat van lu theranen uit het verleden. Het werk wordt uitgegeven in drie delen van ieder 800 pagina's. Het zal ongeveer 140 gulden kosten. 1. oude vlaktemaat, 2. ontheffing van straf. 3. kernachtig, 4. iedereen. 5. ijzer dat in een klok hangt en bij het luiden tegen de rand slaat, 6. Italiaanse popu lier, 7. plaats in O. Vlaanderen ten W. van Gent, 8. stad in Z.H., 9. bijprijs in «en loterij. Oplossing vorige puzzel Hor.: 1. Maris, 5. bas, 7. aloë, 8. dol, 10. nok, 11. los, 12. ho, 13. km, 14. den, 15. man. 16. log. 17. pand, 18. mees. 20. bond, 21. eek, 22. rood. 24. nn, 25. Goor, 26. ha, 27 teer, 28. pel. 29. reis. 30. pols. Vert.: 1. mankement. 2. alom. 3. rok. 4. i.e., 5. bos. 6. al, 8. don. 9. hond. 11 leg, 12. hand, 14. dos. 15. mand. 16. lek. 17. poor, 19. een. 20. boor. 22. roes, 23. wals, 25. gei. 26. hel, 27. te. 28. Po. wilden nemen voor dit werk bleek al gauw uit het aantal bijzóndere giften dat binnen kwam voor dit nieuwe werk. In de eerste bijeenkomst sprak morgens de evangelist J. Kits sr. Doorn. Hij zei dat de hedendaagse wereldgebeurtenissen schaduwen van de opkomst van de beesten uit de zee en de aarde, waarvan Openba ringen 13 spreekt. Rondom ons heen, zo zei hij, zien we de politieke chaos toenemen. Maar nog duidelijker is de geestelijke chaos. Het Woord van God wordt ontkracht, niet door aanvallen vanuit de wereld, maar door vrijzin nige en rechtzinnige theologen, die het willen aanpassen aan onze tijd. Bovendien is er een toenemende ro manisering die de voorbereiding is voor de eenheidsgodsdienst van de eindtijd onder de antichrist. AMERSFOORT In het tijd schrift Kunst en Opvoeding heef- de heer J. Meulenbelt zijn teleur stelling uitgesproken, over het hui dige concept van de mammoetwet, dat voor sommige schooltypen eer der een verslechtering, dan een verbetering van de positie van de kunstzinnige vakken dreigt op te leveren. De heer Meulenbelt is di recteur van de Ned. Stichting voor kunstzinnige vorming. persoonlijke zonden om heiliger te leven, maar ook dat deze strijd hem zo moe gemaakt had. Maar zei hij, ik heb geleerd dat de mens twee maal wedergeboren moet worden, een maal van zijn zonden tot Christus, maar daarna een tweede maal van zijn eigen vroomheid tot Christus. Hij waarschuwde om in eigen kracht te gaan strijden voor een vroom leven. Dan lukt het niet. Maar Christus heeft beloofd ons Zijn kracht te ge ven. Wie water wil halen, zegt een Chinees spreekwoord, moet met een lege emmer naar de bron gaan. Zo lang de mens sterk is kan Christus niets doen, maar als hij zwak wil zijn, dan kan Hij ons leven veranderen. Nog meer sprekers waren er. Een jonge zendeling, die werkt in het Midden-Oosten, J. W. van der Hoeven, de evangelisten Jb. Klein Haneveld uit Bodegraven en Theo Dikkes uit Leiden; zij spraken in de tweede middagbijeenkomst. Om acht uur 's avonds was er tenslotte hog een grote evangelisatiedienst speciaal voor de mensen uit Hilversum en omgeving. Ontmoetingsdag van lutherse vrouwen ZWOLLE Vrijdag 24 september zal de Nederlandse Lutherse Vrou wenbond in Zwolle (kerk aan de Koe straat) de jaarlijkse ontmoetingsdag houden. Op het programma staat vermeld een ochtendwijding door ds. mr. D. G. Hoe vers uit Den Haag (president der syno de). Andere sprekers zijn de heer Batjes over „Kleur in mijn interieur" en de heer J. W. Gosker, inspecteur van poli tie te Arnhem over: „Parapsychologie in de praktijk". In de middagvergadering sprak de gereformeerde predikant, ds. G. Lug- tigheid in de vorm van een zeer persoonlijk getuigenis over de strijd waarin de christen geplaatst is. Het leven van een christen is wel een rustig leven in diepste instantie, maar is dat door de strijd heen. Die strijd wordt openbaar als de christen zich zelf leert kennen en zijn eigen falen. altijd in die juichend? sfeer van blijdschap die het kenmerk is van hdèze dag. Hij'vertélde hoe hij gestre den had tegen zijn karakterfouten en (Van onze kerkredactie) nieuiue testamenten in aan weerskanten bedrukt India in de Oer doe-taal kennen worden. LAHORE (Pakis- gedrukt en uitgegeven. De drukkerij, aan trie tan) Onlangs is een Het papier U)a« echter zo ?e opdracht is gegeven, zending nieuwe testa- slecht, evenals het bind- een van de beste van in de Oerdoe- <verk en de lettertypes, Lahore. De zaak .s het V J 7 h dat het een uitkomst was, cseodom ran mohamme- taal officieel in net toen het weer mogelijk danen. Deze beschouwen Bijbelhuis pan Lahore was de hulp ran Enge- bet. hoe vreemd bet mis- nntvanaen Dit was land hierbü te betrekken, schiep mag klinken, als d. èerête 'endino De nieuwe testamenten een eer om de mcuwe de eerste zending werien voarUan uit Lon- testamenten voor de nieuwe testamenten, den betrokken. christenen te mogen die in Pakistan zelf drukke». Zij hierbu ver- meld, dat nog maar en- Zljn gedrukt, tr U Papier kele maanden geleden daarom sprake van een fene campagne tegen een historische ge- Nu is men in Pakistan het Bijbelgenootschap heurtcnis. Leden van zover, dat daar deze uit- Pakistan is gevoerd. sT D u Riihel gaven gedrukt kunnen Deze ontwikkeling is het rakistans DIJ oei- worden £n ze doen niet ook hierom zo belangrijk, genootschap en vele reej on(jer voor die. die omdat het aantal Oerdoe- vooraanstaande vrien- van de Londense druk- bijbels niet langer af- e4„« «Tt hekpnden U'a- persen kwamen. Alleen hankelijk is van import- den en.0™*™?",,. zijn de boeken een derde vergunningen. Men stelt ren bij de piecnug- dikker, omdat Het zich nu in het vooruit heid aanwezig. papier dikker is. Wan- zicht om spoedig de ge- Tijdens de tweede we- ncer het papier dunner hele bijbel te kunnen la- reldooriog werden de I£.aJCi zou het onmogelijk ten drukken en uitgeven. „Uit niets blijkt", zo schrijft hij, „dat de autoriteiten voornemens zou den zijn thans krachtig te streven naar een verhoging van de status van deze vakken. En toch zou die status verhoging van belang zijn voor iedere leerling van iedere school. Het gaat hier niet om de belangen van het kunstleven, maar om die van het onderwijs en die van de jeugd". De schrijver constateert, dat de werkgroepen, die bezig zijn geweest met het concept, aan de kunstzinnige vakken vrijwel voorbij zijn gegaan. ..Ouderwets" Reeds drie jaar geleden werd door deskundigen opgemerkt, dat de mam moetwet nergens van kunstbeschou wing spreekt. Ondanks het feit, dat in 1918 al aan de tekenleraren werd opgedragen op de hogere burgerscho len aandacht te besteden aan „het bespreken en bezichtigen van voort- 1 brengselen van beeldende kunst". Een ouderwetse uitdrukking, die echter voor onze tijd zeker nog geldt. De heer Meulenbelt schrijft wel, dat men kan zeggen, dat de mammoetwet een raamwet is, waarin geen plaats is voor details. Toch komen er wel details voor, zo toont hij aan. waarvan er sommige zelfs overbodig zijn. Waar bijvoorbeeld echter bij de opsomming voor de kweek schoolvakken wordt gesproken van „te kenen" had deze aanduiding toch moeten worden uitgebreid met de woorden „en kunstbeschouwing". Het ontbreken van precisering in de wet noemt hij symptomatisch voor de visie van de wetgever, de ambtenaar en de adviescolleges op wat betreft de kunstzinnige vakken. De schrijver wijst erop, dat de kunstzinnige vakken van belang zijn voor de gehele schoolse vorming. De ze vakken zijn even belangrijk als natuurkunde of latijn. Nie genoeg kan erop worden gewezen, dat binnen het kader van het onderwijs de opvoe ding tot algehele ontplooiing niet ten achter mag worden gesteld bij de scholing tot student, kantoorbediende of technicus. Nieuwe boeken Homoeopathie in de praktijk, medisch handboek door dr. J. Voorhoeve. 12de herziene druk. Uitgave La Rivière Voorhoeve, Zwolle. (536 blz., ƒ17,50). Oponthoud in Palmetto, door Erskine Caldwell. Vertaling O. Falk. Zwart Beertje. Uitgave A. W. Bruna Zoon, Utrecht (192 blz.). t avontuurlijke leven van Moll Flanders, door Daniel Defoe. Vertaling N. G. Hazelhoff. Tweede druk. Uitgave Van Ditmar, Amsterdam. (357 blz., ƒ7,90). Generale maskerade, door Mladin Za- rubica. Vertaling A. D. Hildebrand. Zwart Beertje. Uitgave A. W. Bruna Zoon, Utrecht. (192 blz.). City, door Clifford Simak. Vertaling G. J. Borghart. Zwart Beertje. Uitgave A. W. Bruna Zoon, Utrecht. (221 blz.). Loslippige spionnen, door Pierre Nord. Vertaling John Hoogland. Zwart Beertje. Uitgave A. W. Bruna Zoon, Utrecht. (222 blz.). Proficiat. Mr. Marlowe, door Raymond Chandler. Vertaling Annie den Hertog- Pothof f. Zwart Beertje. Uitgave A. W. Bruna Zoon, Utrecht. (192 blz.). Als een nieuw begin, door Georges Simenon. Vertaling G. J. van Wagens- veld. Zwart Beertje. Uitgave A. Bruna Zoon, Utrecht. (191 blz.). De zaak Louis Bert, door Georges Simenon. Vertaling G. J. van Wagens- veld. Zwart Beertje. Uitgave A. W. Bruna Zoon, Utrecht (189 blz.). Maigret in de verdediging, door Geor ges Simenon. Vertaling K. H. Romijn. Zwart Beertje. Uitgave A. W. Bruna Zoon, Utrecht. (187 blz.). TAPTOE IDIEIIjF'T 26 aug. t/m 4 sept. Kaartverkoop bij dé V.V.V.'s Delft, Den Haag, Rotterdam, Schiedam en Utrecht. Bestelkaarten bij alle V.V.V.'s. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Soest 'vac. J. Fokkema): C. den Boer te Si^recht. Aangenomen naar Nieuw-Loosdrecht (toez.): J. J. Ibldervaart te Schevenin- gen; naar Bover karspel-Grootebroek: kand. A. J. Wtenweei de te Amsterdam, die bedankte voor Twisk Bedankt voor Uitwijk: kaad. G. J. E. Tigchelaar te Utrecht. GEREF. KERKEN (VRIJGEM CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Rotterdam-Kralingen: W. de Joode te Zwaagwesteinde; te Musel: R. Slofstra te Harlingen. GEREF GEMEENTEN UTRECHT Het thans wederom vaar getroffen Chili krijgt via het hulpwerk van de Wereldraad van Kerken snelle hulp. Zoals bekend, werd het land onlangs geteisterd door aanhoudende zware regens, gepaard gaande met stormen en overstromin- LE gen. De president van Chili verklaar-'toen de inmiddels 23 van de 25 provinciesiin ge tot noodgebied. Het hulpwerk van de meei Chileense Raad van Kerken heeft het kerk hoofdkwartier van de Wereldraad van Leid' Kerken in Genève dekens, geld en zien medicijnen verzocht. De kerken van plaai Denemarken verzonden in antwoord hierop reeds varkensvlees en 40.000 jn d( kapsules antibiotica, die van Duits-nen<.. land en Engeland ieder 14.000 dekens en elk 100.000 gulden. Vanuit Neder- land werden door de Stichting Oecu- welk menische Hulp dezer dagen per af. ft K.L.M. (gratis) 14.000 kapsules tetra-,<je rr cycline (een desinfectiemiddel) ver- zonden. In de rampgebieden zijn 350.000 mensen dakloos en gedeelte-stad! lijk in scholen ondergebracht. De ker- strut ken van de Verenigde Staten zonden- ^orc inmiddels reeds 2.000 tenten. Voor zjtpj giften staat het gironummer van de Stichting Oecumenische Hulp open: dl& 5261 in Utrecht. Op en hrief aan Billy Graham (Van onze kerkredactie) i LONDEN Als de Amerikaanse evangelist, dr. Billy Graham vol gend jaar naar Engeland komt, moet hij zich niet meteen in zijn kruistochten storten, maar eerst eens rustig onder vier ogen spre ken met de mensen, tot wie hij zich wil richten. Dit schrijft een voor aanstaande anglicaan John Law rence in een open brief in het blad „Frontier". Lawrence meent dat Graham op die manier beter de huidige zorgen en noden van de mensen in Groot-Brit- tannië kan leren kennen, zodat hij Lawrence schrijft dat Graham zich tot allerlei mensen wil richtén, die vergeefs naar God zoeken of zelfs niet de kracht gevonden hebben om te gaan zoeken. Als de evangelist de noden van deze mensen, tot wie hij wil spreken, wil leren kennen om werkelijk te kunnen meeleven, zal hij beter de woorden vinden om tot hen te richten, als hij hen eerst persoon lijk gesproken heeft. Dan zal hij ook beter de weg van het geloof kunnen wijzen. Hulpmiddelen voor gehandicapten LEEUWARDEN Op het ogeublilc er in de Friese hoofdstad een expo sitie gaandewaar hulpmiddelen voor lichamelijk gehandicapten te bezich tigen zijn. De expositie is ingericht door de Stichting technische Voorlich ting ten behoeve van Lichamelijk Ge handicapten (Stichting VLG). Deze is zes jaar geleden opgericht in Den Haag. De aandacht op deze tentoonstelling is vooral gericht op de problemen, die dag in dag uit een grote rol spelen in het leven van de gehandicapten en die in vele gevallen door de eenvoudigste middelen kunnen worden opgelost. gev Lawrence schrijft aan Billy Graham U dat hij goed moet beseffen dat hete: Engeland van nu heel anders is dann het Engeland van tien jaar geleden,' toen Graham zijn langdurige grote v campagnes hield in Harringay-sta- z dion in Londen en Kelvin Hall in In Schotland. ke-k Het boek van bisschop Robinson tiona „Honest to God" heeft grote invloed een gehad. Door deze moderne theologie koor hebben de mensen geleerd heel an ders over de godsdienst te denken en te spreken als voorheen, aldus de anglicaan, Lawrence. Israël telt 52.000 christenen Gr JERUZALEM Op een totale be volking van 2.400.000 telt Israël 52.0" christenen. Deze zijn als volgt ve deeld: 20.000 grieks-katliolieken, 14.0 grieks-orthodoxen, 10.000 rooms-katho- ?™jt Heken, 2.700 maronieten, 2.000 protes- 0fscl tanten, (waaronder anglicanen, bap- *e tisten en anderen) en 4.300 in kleinere JL groepen. fe,e Er bevinden zich 210 grotere en klei- j_eW( nere kerkgebouwen in Israël; twintig zijn er gebouwd na de stichting van de K,* staat. Tot de christelijke activiteiten foou(; in Israël behoort ook de zorg voor 54 vers* scholen en zes ziekenhuizen. „;eu dat gers «nw< President Z.-Korea: nu moet het afgelopen zijn SEOEL President Tsjoeng Hee 1 de betogingen tegen het verdrag met -fïï Japan, de voormalige overheerser, niet ophouden. De onrust onder de J..r| studenten is al een week lang gaande, honderden zijn gearresteerd en grote aantallen gewond geraakt by de her- L haalde botsingen met de politie. De president zei dat de betogingen tot nog toe geduld waren omdat zij een bepaalde betekenis hadden als uitin- R1 gen van gevoelens over het verleden, maar dat zij niet langer gerechtvaar- Dl digd waren nu het parlement de over- v._i. eenkomst had bekrachtigd. Sunkist citroenen zijn thans volop verkrijgbaar! wettig gedeponeerd fat uevMkkeitfke, {wit uit falifrutU KERNEN VAN Telegram In de krant van 21 augustus las ik ;n stukje waarin stond dat de 13-j Liesbeth Smit uit Den Hoorn INGEZONDEN Telegram (3) STUKKEN aard te bedenken dat de commissie regelmatig om advies weidt geraad- J -— -Meerdere personen hebben een dank- pleegd. In elk geval dienen yprnoenten stukje ^waarin stond dat delS-Jarigc telegram van het Griekse koningspaar niet te wachten tot - ontvangen. Mijn vriendinnetje telegram had ontvangen dat in opdracht ontvingen deze reactie ook van koning Constantijn en koningin Hei- en Boeicop Jasper de Kogei koning Constantijn en koningin Anne Marie was verzonden door hof maarschalk generaal Th. Papathenas- de felicitatie die zij slaks, als dank gestuurd had prinses Alexia. Ooi,_J paar bij deze blijde gebeurtenis felicitatie gestuurd. Ik neb e een telegram als dank »erug Daarin stond het volgende: commanded bij their majesties the king and queen to convey to you their heartfelt thanks for your kind congi tulations and wishes on the hap. occasion of the birth of the crownprn --- meer jurispru dentie in dit opzicht is en in het algemeen veel positiever te staan te genover de uitvoering der A.B.W. Raamsdonksveer C. S. L. Kcnig, secreta- Bijdragen voor deze ingezonden- stukkenrubriek kunnen door alle lezers (en lezeressen) worden ge- leverd en wnrden geplaatst buiten Jan.Vvoordeli^kheid der hoofd- redactie. De redactie behoudt zicb het recht voor stukken te weige- ren en in te korten schrijfi D dus zéér kort! Er kan alleen wor den gepubliceerd met volledige vermelding van naam en woon plaats. Anonieme brieven krhgen geen plaatsruimte. Waar nodig ka°m een bijschrift van redactie- g^geven" toelichting worden Teleurstellende Bijstand Met veel waardering heb ik gehad, artikel „Algemene Bijstands Wet velen teleurstelling" gelden. Ik v: Onze gezondheid Oialeet In on2e krant las ik dezer dagen- „Zilverpapier, zeiden we vroeger, maar Z":er „>?eeft dit materiaal S commentaar is de juiste Nederlandse volk b«i de gezondheidstoestand gemeenten niet het hun toegemeten naam' Ziezo, daar kunnen u, mee doen. Het doet me din ken )en ik zo vrij n.'t ainaen a te zijn. Inderdaad ^Qor hQ36 he" Juan ri„„ z oor net gemak noemen wn hun het dan weer He n net op dankbrieven van koningshuizen uit En geland. België, Noorwegen, Griekenland en Nederland. Gorinchem Maaixe Smits (17) Telegram (2) commis- kindersterfte is laag. Men vrage echter züVPr cn ook niets a a 'émt het aantal gesch >ndenen naai BjÉjj ziel. Mijns 'tiziens „free advies gerechtvaardigd is. Zij n|et - jgr gomeentelijae lichaam* i.eL™5' wheelen" wij op de potenties die den verworven door ue geslachten heen, maar boeten onderwijl aan ver mogen in. Heeft het jaarverslag )p vrijdag 19 augustus ontving ook ik gelegenheid i telegram van het Griekse konings- beleid, hetg kan dan adviseren verordeningen terzake v stuk van de bejaarden in c..ze samenle ving en omtrent de richtlijnen ei: normen t.a.v. de opname in inrichtin gen. bescheiden vermogen, minimaal er maximaal niveau der uitkeringen eu- 2ÏÏ2ÏLB? *"22 SH'ÏÜÏÏ.'KHÏÏ _.icoh..»t<n. met papier uit te staan. wisten we vroeger ook wel, hoor" Aluminiumpapier zou nog kunnen, hoe wel het een lang wot<1 is, maar „folie"? Wal hebben we gedaan? E-n kort, duidelijk, ingeburgerd woord r sociale ontwikkeling ook vermeld hoe va"8en door een onduide^jx. lang-ade- het staat met het aantal diabetici te spreken in het hetgeen het dem »:ratisch besci versterkt B. Sm g verkrijgen Sprang-Capelle Els Roienbrand (li) hun taakvervulling. Daarbij dan uiter- Rhoon nisten? Deze aantallen zouden menigeen Peer °P deze dingen letten; anders c a- wel eens minder optimistisch kunnen SrUane,n Ye .1* maar meteen onze de sociale dienst maken Nederlandse taal tot een .oort dialect iui-erlagen. J. P. Bastemeijcr Den Haag

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2