Brick Bradford
„Het decor is een tempel"
Interessante ontmoeting
tussen godsdiensten
-Toch is het zo!-
«Jesje en «Josje
Senmoet
DE STENEN ZONDEj
7
DINSDAG 24 AUGUSTUS 1965
ETHERGOLVEN-ETHERGOIVEN-ETHERGOIVEN-ETHERGO
PHERGOIVEN-ETHERGOIVÉNETHERGOIVEN-ETHERGOIVEN-
Commentaar
Veel variatie
Terwijl de NTS op Nederland 1 de
boeiende, exotische film Jongen op
een dolfijn" vertoonde en Sophia
Loren daarin haar vurige charmes de
monstreerde, werkte de NCRV op de
andere zender een vlot en gevarieerd
programma van korte onderdelen af.
De reeks ,J1ul één" ontpopt zich als
een avonturen serie, welke zich met al
lerlei misdaden waaraan vliegtuigen
te pas kunnen komen, bezighoudt.
Amusement dat tamelijk inhoudloos
is en alleen gericht op tijdverdrijf.
Er waren in de NCRV-uitzending
sterk uiteenlopende muzikale onder
brekingen: stijlvol optreden van de
befaamde Franse folkloristische groep
„Les Compagnons de la Claire Fon
taine", zeer levendige teenerzang door
het Amerikaanse trio The Marvelettes
die een hele opschudding teweeg
brachten in het Nederlandse vakantie
centrum „De Woudstee" in Hierden,
waar zij het publiek meer verbaasden
dan verrukten, en ten slotte koor
zang van een Australische groep uit
het Leger des Hei Is.
Een korte televisiecomedie schotelde
ons een onvervalst brokje Engelse
humor uit het laatste van de vorige
eeuw voor, zo op het thema „de be
drieger bedrogen". En dan was er de
documentaire over Stockholm, een
stad die cms door de samenstellers van
deze film werd voorgehouden als toe
komstbeeld voor West-Europa.
Onwillekeurig kwam men onder de
j indruk van de koele berekening, waar-
mee Stockholm herbouwt en zijn
I satellietsteden worden opgetrokken.
j Met enthousiasme werd daarbij ver-
teld van het sociale ideaal dat hieraan
I ten grondslag ligt: gelijkheid voor al
len in ruime welvaartwanneer
men zich maar aangepast wil gedra-
I gen, „want voor de individualist is in
j dit collectief-vrije land geen plaats
Een beetje huiveringwekkend is het
om aan te zien hoe vanzelfsprekend de
samenleving medegeorganiseerd wordt
in de stedebouwkundige plannen en
hun uitvoering. Het familiehotel
waarin gezinnen wonen bijvoorbeeld
doet meer denken aan een altijd du
rend vakantiecentrum dat alle initia
tief doodt, dan aan normaal gezins
leven. De eenheid in de bouw weer
spiegelt zich in de samenleving. Er be
staat ook in Zweden een jeugdpro
bleem. Men heeft bij al deze gemak
kelijkheid waarbij oud en jong zich
maar laat leven, toch een vervlakking
in de hand gewerkt welke de vraag
opwerpt „of deze jongens en meisjes
wel het verschil tussen goed en slecht
weten". Ook hierom houdt het „voor
beeld" (men gaf ons vijf a tien jaar)
mede-een „waarschuwing" in.
De' Evangelisch-Lutherse kerk van
Japan zal in 1967 twee zendingsartsen
uitzenden naar India. De financiële mid
delen zullen opgebracht worden door de
Japanse Lutheranen samen met andere
lutherse kerken in Azië.
Vanavond op Ned. 2
AVRO'
s nieuwe serie
detectivefilms
(Van
radio- en tv-redactle)
BUS SUM We krijgen er van
avond op Ntd. 2 een nieuwe serie
detectivefilms bij. zulks om ons te
troosten over het afscheid van
verdedigers". Het is een reeks van de
BBC en voor de zoveelste maal be
doeld om de knappe politiemannen
van Scotland Yard in het zonnetje te
zetten.
De man in de hoofdrol gaf zijn naam
aan de serie: ..Inspecteur Gideon". Hij is,
in de persoon van de heel plezierige
acteur John Grecson, op de Britse scher
men een (veel» geziene persoonlijkheid,
vooral omdat zijn kranig optreden nog
wel eens misdaden voorkomt.
Telkens 40 minuten achtereen laat hij
zijn activiteiten zien op het scherm.
Vanavond begint hij de strijd aan te
binden tegen twee jeugdbenden in duis
ter Londen, die een fikse oorlog op touw
willen zetten.
Het zijn bepaald geen kwajongens die
de benden leiden. Aan de ene kant zijn
„Hoe denk ik zelf?"
vraagt regisseur
Leo Akkermans
zich af
(Van onze radio, en tv-redactie)
HILVERSUM Voor vanavond
zouden wij u attent willen maken
op een hoogst merkwaardige KRO-
documentaire „Het decor is een
tempel", welke tussen kwart voor
en kwart over negen op Ned. 1
verschijnt.
De protestants-christelijke kij
ker kan zich dan verdiepen in de
ontmoeting van twee godsdiensten
welke niet de zijne zijn, maar
waarin één ding vooral allen wel
moet aanspreken: hoe staat de
jeugd tegenover de religieuze ver
nieuwingen in deze moderne en
vooruitstrevende tijd?
He zal, vooral wanneer men belang
stelling heeft voor de eigen proble
men op dit terrein, zeer de moeite
waard en ongetwijfeld ook heel leer
zaam zijn, onweerspreekbare punten
van overeenkomst op te merken tus
sen de jongeren (maar evengoed de
ouderen die waarlijk meeleven) die
niet meer kunnen leven van de door
gegeven oude en dikwijls traditionele
waarden om er de eeuwige waarden
uit te putten voor het eigen bestaan.
Tegenover de oude waarden wordt
het algemeen streven naar vernieu
wing en de visie van de jeugd daarop,
gesteld door regisseur Leo Akkermans
die zich van rooms-katholiek stand
punt uit bezighoudt mee de orthodox-
joodse godsdienst.
Hoe ervaren jongeren die met ernst
tegenover de dingen staan, de ver
nieuwingen van deze tijd? Dat is de
vraag, waarop Leo Akkermans de 22-
jarige Awraham Soetendorp, zoon van
de rabbijn de Liberaal-Joodse Ge
meente in Amsterdam en zijn verloof
de, Sira van IJssel, wil laten antwoor
den, daarbij vergelijkingen trekkend
tussen de vernieuwingen in de Joodse
leer en de r.-k. kerk.
Geweten
Zelf verklaart Leo Akkermans:
„Toen ik bezig was met de voorbe
reiding van deze documentaire kwam
ik tot de ontstellende ontdekking dat
het anti-semitisme in Nederland nog
steeds leeft, zelfs bij mensen bij wie
je het niet zou verwachten. Dit dwong
mij ertoe, mijn eigen geweten te
onderzoeken en ik begon mij af te
vragen: hoe sta ik er zelf tegenover?
Deze vraag drukte mij met de neus
op de achtergronden van het Joden
dom, waardoor ik er dieper op in ging
het Frank Romano en zijn vrouw Lollo.
aan de andere kant is het Jerry Blake.
Lollo heeft echter haar eigen plannen.
Zij is de bende moe en wil hogerop.
Juist in de dreigende oorlogsplannen ziet
zij haar kans schoon.... maar als zij, mooi
en slim, de misschien niet zo mooie doch
wel even slimme inspecteur Gideon te
genover zich krijgt, dan...
Ja, dan moet u het zelf maar verder
zien. Uiteraard moet de inspecteur nog
vele vervolgen mee, dus zal hij destrifd
niet en nimmer verliezen, daarvoor is hy
tenslotte de held van het geval.
Enfin, we krijgen weer nieuwe lesjes
in de misdaad. Men zegt, dat zulke series
de televisie juist boeiend maken. Dus
waarom niet....?
VANAVOND TE ZIEN
A'cd 1 KRO
8.20 uur een nieuwe aflevering van „Hazel", de kwieke Amerikaanse
dienstbode, die ditmaal ongewenste aankopen ongedaan moet
maken.
8.45 uur documentaire ,,Het decor is een tempel".
9.15 uur vierde programma in de reeks „Zomercarrousel" met o.a.
Sacha Distel en Petula Clark. Zwitserse (Franstalige) bij-
10 uur Amerikaanse reisindrukken uit Zuid-Afrika, voor Nederland
Acd. 2 AVRO
8.01 uur verdere belevenissen van het Amerikaanse echtpaar Willi
ams, dat zijn huwelijk geheim wil houden. Cara ontvangt
een klant van de zaak, die haar zjjn „echtgenote nummer
zes" wil maken.
8.25 uur in de reeks „Hoe maakt u het?" nu een en ander over piano
bouwers.
9.20 uur kennismaking met inspecteur Gideon van Scotland Yard, die
een begin maakt met het oplossen van misdaden.
VANAVOND TE HOREN
.VANAVOND TE HOREN
Hilversum 1 KRO
8.20 uur herhaling van het hoorspel „Te oud voor ezeltje rijden", ee
liefdesverhaal met serieuze achtergrond.
9.30 uur pianomuziek van Beethoven.
10.45 uur Engelse en Franse liedjes die men niet elke dag hoort.
Hilversum II AVRO
8.05 uur is het alweer tijd voor het zomerse amusementsprogramrr
„Leg er 'ns aan in Loosdrecht".
10 uur gaan The Romancers spelen en
11 uur begint de rubriek „Zwerftochten door operaland".
gebied over en wat doen zij ermee?"
centraal gesteld:
,,Maar dat zonder dat ik partij wil
kiezen of een algemeen geldend ant
woord geven1"
Evenmin echter heeft hij geschuwd,
traditie en sociale achtergronden
sterk te doen meespreken. In de
documentaire zult u ook vernemen, dat
de jonge Awraham Soetendorp zijn
vader wil opvolgen in diens ambt.
Maar hij wil „een andere" rabbijn
zijn dan zijn vader....
Toverlantaarn
Leo Akkermans ziet heel veel in
televisie. Toen hij in 1957 zijn docto
raal examen politieke en sociale we
tenschappen had gedaan, kwam hij
een maand later al bij de AVRO in
dienst als televisieregisseur. Na drie
jaar stapte hij over naar de afdeling
documentaires bij de KRO. Hij is nu
39 jaar.
Zijn liefde voor het bewegende
beeld dateert uit zijn prilste kinderja-
„Toen ik zes jaar was, werkte ik al
met een toverlantaarn, waarvoor ik
op de markt de films kocht. Voor één
cent per meter! Maar toen ik tenslotte
bij de televisie kwam, moest ik dat
dan aanvankelijk mijn plan was. Het vak eerst nog: leren. Ik vind dit
heeft mij wekenlang bijna dag
nacht beziggehouden".
Hieruit blijkt duidelijk, welk een
ernst hij heeft gemaakt met de sa
menstelling van de documentaire. Zijn
eerste bedoeling was, de gevolgen van
de tijdsverandering binnen de kerk te
behandelen:
„Ik wilde een jongere zijn ervarin
gen laten vertellen en daarmee probe
ren duidelijk te maken wat de reli
gieuze vernieuwing voor de rijpere
jeugd betekent, maar daarbij niet een
doorsnee jongen of meisje presente-
Waarom hij niet een rooms-katho-
lieke jongere, maar een jonge jood
koos licht hij in de KRO-gids als
volgt toe:
„Awraham Soetendorp is zeker niet
representatief voor de Nederlandse
jeugd. Ik heb hem gekozen omdat hij
als jood tamelijk diep over deze
zaken heeft nagedacht. Wanner .je
een jongen van 22 jaar vraagt hoe hij
tegenover de vernieuwing staat, krijg
je als antwoord meestal een indruk
wekkend aantal gemeenplaatsen, om
dat hij zijn ervaringen nog niet heeft
verwerkt. Bij een jood van dezelfde
leeftijd ligt dat anders: hij leeft be
wuster en weet waarover hij praat."
Geen partij
Of het gemakkelijk gegaan is, da
gesprek? Het is een reeks gesprekken
geworden.
„Ik heb in totaal vijftien uren mee
de jonge Soetendorp gesproken en
alles op de band gezet. Natuurlijk
komt ook hij er niet uit. De oudere
generatie had het veel minder moei
lijk: de jeugd van toen kreeg een heel
stramien van min of meer religieuze
activiteiten mee, waaraan men zelf
inhoud diende te geven."
Het kritiekloos en passief treden op
de door ouders en voorouders platge
treden paden (bij beide in het licht
gestelde godsdiensten een bekende
houding» is na de tweede wereldoor
log, toen de jeugd zich totaal anders
instelde en steeds meer eigen inzich
ten formeerde, grotendeels verloren
gegaan op alle terreinen van de sa
menleving, ook op het religieuze vlak.
Daarvan heeft Leo Akkermans, de
Rotterdammer die in de hoofdstad zijn
sociologische studie voltooide, zich
terdege rekening gegeven.
Hij heeft bij het samenstellen van
deze documentaire de vraag: „wat
blijft de jongeren van nu op kerkelijk
7.40 Radiokrar
uzick. 8.15 Gewijde
Nieuws. 8.40 Lichte grammof
[praatje. 8JJ0
Hl. k. 11.50 Twaalf-uur-
•abaret 12.00 Touring-Club^ toeristische
ke werkjes. 1
14.10 Voor
15.50 Bijbeivi
Overheidsvoorlichting Meer hygiëi
narieheid: eesprckk»
telt: Nieuwe
et Spektrum: i
18.10 Klassieke
30 Radio Volk;
chappelijke geg
azz. 17.50
s. minder
Hoe Leo Akkermans zelf deze mo
gelijkheden weet uit te buiten, zullen
wij vanavond opnieuw kunnen zien
„Het decor is een tempel".
gehoord. W
wéét een z<
treffen, om
landers, Engeli
Noi
..ship ahoy!" klinkt, hunne Is,
n collega's te zullen hebben in de
even, of het Neder-
Portugezen, Fran
beurtschip dienst cn werden als zoda
nig bijv. vermeld op het trajekt
tussen Antwerpen en Brussel, op wel
ke beurtvaart echter niet alleen
vracht, maar ook personen werden
meegenomen. De beu wordt door
hoy, verklaren zij openhartig dit talrijke schrijvers genoemd, bijv. door
laatste woord als zelfstandig
Duitsers of Russen zijn. woord ontleend te hebben
Nederlanders, die in de middeleeuwen
Want de roep is internationaal
sinds eeuwen een vertrouwde klank
voor allen die de zeeën bevaren, of
op een andere manier met havens of
scheepvaart te maken hebben.
„Ahoy!" kan van schip naar schip
galmen, of van wal naar schip en
omgekeerd. Deze roep vraagt de aan
dacht van de betrokkenen, omdat hij
vooraf gaat aan een mededeling of
een vraag, en geen zeeman op een
van de zeven zeeën zal ..ahoy!" onbe-
t-oord laten, of als een voze klank kleine schepen bezaten die als hoelen.
laten wegsterven.
heuyen, heuden, hoden, en alle moge-
Vondel, Hooft. Westerbaen
de jurist en filoloog A. P. Verwer, die
een bijzondere belangstelling aan de
dag legde voor het in Nederland
geldende zeerecht, heeft ln zijn werk
„Nederlants seerecht, avarijen en bo-
demerijen: begrepen in de gemeene
costulmen vander see" zelfs een om
schrijving van het vaartuig gegeven.
Zodat de Nederlandse eigendomsrech
ten op de hoei, hoe, heu, heude. of
hode stevig gefundeerd zijn. In ieder
geval hebben de Engelsen de naam
van dit Nederlandse vaartuig al in
1495 overgenomen in de vorm „hoy",
aaruit de roep „ahoy" en later „ship
Op het eerste gehoor zullen velen lljke andere spreek- en schrijfvarian- ahoy" ls gegroeid.
verbreiding die de roep ln de loop rende
ten bekend stonden. Het
i de grote boomd vaartuigen met één mast.
i stagzeil, die modernlserlng van de Algerijnse...
zeeroverij?
Daarover e
Hilversum I 402 m KRO: 19 00 Nleuv
Aktualiteiten. 19.30 Metropole-ork<
zangsolist: amusementsmuziek. 20.00 Radio-
"Tgrj""22.0Ö" Geestelijke
een lied: volksliedjes
grammqfoc
Hilversum II 298 m AVRO. 18.00 Nleu-
ft» SS
Gamelan. Indonesisch programma. 20.00
Nieuws. 20.05 Leg eens aan in Loosdrecht,
gevarieerd programma. 21,40 Kunstrubriek
2200 Licht ensemble met zangsolist. 22 30
Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 St>
Operamuziek (gr.). 23.55-24.00 Nieuws.
vanavonc
Nederland I NTS: 19.00 Nieuws in t
19.01 Barend de Beer. 19.06 Journr
gehoorgestoorden. 19.33 Eva's herinn
lancipatie
rukken. NTS: 22.30-22.35 Journaal.
Nederland II NTS: 20.00 Nieuws
:ort. AVRO: 20.01 Cara Williams gi
ouwd. TV-film. NTS: 20.25 Ho«
België: Nederl. programma kan. 2
19.30 n.m. Teletaalles: Engels. 19 45 Een
vindingrijk garagehouder, fllmklucht. 20.00
Nws. 20.20 Stel je voor. 20.25 De schelmen,
tv-feuill. 21.15 Enquête over de huidige stand
van de liefhebberssport. 22.05 De liberale
gedachte en actie. 22.35 Nws.
31. Met ingehouden adem sloegen Josje
Blekkie de postbode gade. Hij 1
uniform en had zijn tas
schouder.
„Hij gaat stellig op pad." fluisterde
>sje. „Maar waarheen? Misschien weer
gewoon naar het dorp terug."
Ze zagen dat -de postbodtt naar zijn
fiets stapte, erop sprong en langs het
huis reed.
„Nee. hij neemt een andere weg!" riep
Blekkie. „Kom mee, Jos, vlug hem ach-
Blekkie greep zijn fiets en Josje wipte
bij hem achterop. Ze reden met een boog
het huisje heen en zagen de postbode
hen uit tussen de stammen
doorrijden.
„Als de postbode werkelijk de brand
stichter is," zei Blekkie, „had hij geen
betere vermomming kunnen kiezen dan
zijn eigen uniform, Als mensen hem
tegenkomen zijn- ze zo gewend hem te
zien langsfietsen, dat,.ze nauwelijks acht
„Misschien gaat hij alleen naar een
ander dorp om daar de brieven te
bestellen," zei Josje.
„Dat is heel goed mogelijk." antwoord
de Blekkie. „De vraag is alleen, wat hij
op weg daarheen uitvoert"
Nu. voorlopig trapte de postbode alleen
nog maar met een kalm gangetje verder
het smalle bospaadje. De jongens
volgden hem op een flinke afstand, maar
toch weer niet van zo verre, dat ze
gevaar liepen hem uit het oog te verlie-
„Hij maakt nog steeds geen aanstalten
om af te stappen." fluisterde Josje, die
langs Blekkie's rug heen loerde. „Waar
zou hij helemaal naartoe gaan?"
Maar toen ze een minuut of twintig
hadden gefietst, remde Blekkie eensklaps.
„Hij stapt af!" fluisterde hij. „Houd je
doodstil. Josje!"
De jongens loerden tussen de bomen
door en zagen dat de postbode zijn fiets
tegen een boom zette en dan spiedend
om zich heen keek.
aarde, door Drs. A- A. M<
Hilversum II. 298 m. VARA 7 00 Nieuws
ochtendgymnastiek en socialistisch strijdlied
7.20 Lichte gramtnofoonmuzlek. 7.25 Van de
voorpagina. 7.30 Lichte grai
met reportages 8 00 Nieuw
grammofoonmuziek met reportages (ver-1
volg). 9 00 Van aller markten thuis, praatje.'
9.05 Klassieke kamermuziek (gr.) VPRO: 9.40 1
Momenten van menselijk bestaan (II). ge-,
sprek. VARA: 10.00 Romantische orkestwer-
ken (gr.). 1100 Nieuws. 11.02 Geknipt voor 1
herhaling, gevarieerd programma. 12.00 Ste-1
-12.27 Medcdelin-
Televisie morgen
95
Hij wendt zich om, ontsteld, en toch met iets
van vreugde.
Oh, zegt hij dan teleurgesteld, ben jij het?
Ik dacht dat hij eindelijk gekomen was.
Rena weet wie de hij is, op wie Dries wacht.
Die komt niet, antwoordt ze en ze gelooft zelf
wat ze zegt. Die komt nooit meer terug.
Waarom wacht je nog op hem? Die is al lang
waar Lenter ook is.
En ik niet. Ze hoort het hem steunen.
Nee, jij blijft bij mij. Kom, je kunt bij mij
wonen. Als ze zijn hand neemt, trekt hij die
terug.
Het duurt enige dagen voor hij weer komt. Dan
praat Rena over de oogst, die ondanks het
wisselvallig weer toch vroeg gesneden zal kunnen
Boven op de tractor is iets voor jou. Dries.
Vorige zomer heb ik ze zien rijden. De knechten
van Zweder zijn onhandig, maar jij zou een baas
zijn.
Als ze elkander voor de derde keer ontmoeten
achter de boomgaaard, spreekt ze weer over wat
anders, maar nooit over wat geweest is. Hij wil
de heide op en dan gaat ze mee. Onder een
bremstruik dommelt hij in en ze waakt met haar
gezicht naar de sterren gekeerd. Zoals het nu is
is het vrede. Ook voor Dries. Hij ademt rustig en
ze herkent zijn gezicht zoals het was voor
Lenters dood, zonder de trekken die nadien
gekomen zijn. Maar ook zonder het harde, waar
ze nooit doorheen heeft kunnen breken
Zweder en Marye weten dat Rena niet altijd van
de hoeve naar haar huisj egaat. Als Gert Jan. de
knecht, die als een bemoeial bekend staat, meeni
door DIGNATE KOKHKKTZ j
de boerin te moeten waarschuwen voor heel de
hoeve in opspraak komt, geeft Zweder het ant
woord. Ieder zal zich om het zijne bekomme
ren, dat is wat ik wil. Over wat van anderen is,
zal gezwegen worden. Zeg dat tegen iedereen die
zich bezorgd maakt over de goede naam van mijn
hoeve.
Het koren staat hoog en geel en de dagen zijn
hel licht als Dries in het huisje komt. Hij gaat in
ouwe Wolters stoel zitten alsof hij daar hoort.
'k Ben bij de boer geweest en hij vindt goed dat
ik op de tractor zal zitten. Morgenochtend ga ik
ermee over de brink rijden, zodat ik weet hoe het
moet voor ik op het land kom.
Rena zit een winkelhaak in een rok te herstel
len. Van blijdschap steekt ze in haar vinger. Een
rood kraaltje bloed komt te voorschijn en wordt
langzaam groter. Dat is mooi. zegt ze zachtjes
zonder te durven opkijken. Haar hart bonst tot in
haar keel. Dries. Dries Borne! Hoe dikwijls heb
ik je naam geroepen tegen de Oeler, heeft de
berg je nu losgelaten?
Heb je 't zo druk? vraagt hi). Leg die rok
weg, ik heb nog iets te zeggen Hij gaat voorover
in de stoel zitten met zijn ellebogen op zijn
knieën om haar gezicht te kunnen zien.
Ze zullen kijken in 't Horst als ze de
wildeman op Thase's tractor zien. Ze zullen
scheef kijken. Hij lacht met de oude minachtende
spot. Jij hebt nooit scheef naar me gekeken,
Rena. Als we nu allebei voor Zweder werken,
vind ik dat we ook maar bij elkander moeten
wonen.
Voor zijn doen heeft Dries al veel gezegd,
daarom zwijgt hij nu.
Wil je hier wonen? aarzelt Rena als ze de
rok heeft weggelegd en niet weet wat ze met
haar lege handen doen zal.
Ja, hier! En als ze hem verschrikt vragend
blijft aankijken, zegt hij: Ik wil met je
trouwen. We zijn allebei vrij, Rena. Er hoeft
niemand bij te zijn, zelfs mijn vader niet. Dat is
wat we wilden, daarvoor gingen we toch de berg
op?
Buiten begint de zomernacht te gloeien. Het
koren geurt, de bloemen en het gras, het leven
klopt in de stammen en in iedeie reikende twijg.
Het kleine kamertje is voK warm schemerlicht,
dat zilverig op de stoel van ouwe Wolter ligt en
over de hand van Dries, die hij naar haar
uitsteekt. Als een kind ligt ze in zijn armen. Een
kind, dat lang naar schuil gezocht heeft. Een
windvlaag zoeft langs het venster en beweegt een
takje. Een klein geluid als van een verre voet
stap, die alleen in de nacht hoorbaar is. Dries
komt uit de stoel met Rena dicht tegen zich aan.
Beidé armen heeft hij om haar heen. over haar
hoofd staart hij de nacht in. Een koppel eenden
zit aan de rand van het vijvertje, de zandweg is
hel beschenen door de maan en overal liggen
schaduwen van bomen en struiken.
(Wordt vervolgd)
'rdrrland 1 VARA 17 (X