BLOEDBAD BIJ KATHEDRAAL
trmtal'
DE DOKTER aan 't woord
Contactlenzen
Een woord voor vandaag
Soldaten vermoorden
duizend Soe danezen
Kruis en halve maan
zoeken toenadering
haar r
Afrikaans nationalisme
gevaar voor de kerken
Toelatingsexamen kan
voor middelbare
scholen vervallen
Reformatie vergat
bijbelse gegevens
NJG-prijsvraag
Puzzelhoek
DINSDAG 24 AUGUSTUS 1965
Verwacht u, dat de wereld spoedig zal vergaan en hebt u enig
idee hoe dat zal gebeuren? De vraag overrompelt u misschien
doet u wakker schrikken uit uw bést leventje. De vraag alleen
al is wellicht ook volkomen in strijd met uw eigen verwach
tingen, die u zeker hebt, maar voor de vervulling waarvan u
nog wel wat tijd nodig denkt te hebben. Toch is het van belang
de vraag niet te ontwijken en na te gaan, of. uw eigen toe
komstverwachtingen zich enigermate verdragen met die meer
algemene verwachting van een komend wereldeinde. Daarover
zegt Jezus het een en ander in Mattheüs 24 en als u dat hoofd
stuk hebt gelezenzult u moeten toegeven: het is indrukwek
kend, het is aangrijpend. Dat wereldeinde zal worden ingeluid
met een aantal verschijnselen, die Jezus nader aanduidt en
omschrijft. Er zullen hongersnoden en aardbevingen zijn en
de mensen, die in God geloven, zullen op een verschrikkelijke
manier worden verdrukt. Valse profeten zullen velen verlei
den en de liefde, zonder welke het leven niet kan bestaan, zal
verkillen. U ziet: het is een respectabele opsomming en wij
zijn geneigd al die kenmerken van het komende einde op een
rijtje te zetten en dan een conclusie te trekken: het is nabij
of het zal nog wel even duren. Dat moge voor de hand liggen,
juist is het niet. Jezus geeft de opsomming niet als een vrij
brief tot speculatie. Dat is zelfs een bijzonder gevaarlijke zaak.
Wij lopen toch vast: zelfs Ik, zo zegt Jezus, weet niet van die
dag en dat uur. waarop het gaat gebeuren. Waarom Jezus er
dan toch over begint? Hij zegt: ,7-iet toe, dat niemand u
verleide!n
Vanavond lezen wij: Exodus 2 vers 11 tot en met 25.
Nasser ziet ivat in koptische christenen
CAÏRO Uit de welwillende
toespraak, die president Nasser
van Egypte onlangs heeft gehou
den, blijkt, dat hij een meer ver-
zoenende houding jegens de kop
tische christenen aanneemt, dan
ooit tevoren. Nasser sprak zijn re
de uit ter gelegenheid van de eer
ste steenlegging van de nieuwe
koptische Sint Marcus kathedraal
in Caïro. Deze rede, die zeer
enhousiast werd ontvangen, ont
lokte bij velen de opmerking, dat
kruis en halve maan samen gaan.
Het was de eerste maal. dat Nasser,
die een vrome moslim wordt ge
noemd, na zijn greep naar de macht
nu dertien jaar geleden aan
«en tiergelijkc christelijke ceremo
nie deelnam. Men meent wel in de
rede van de president een teken te
zien, dat hij zowel het christendom
als het mohammedanisme voor zijn
karretje wil spannen om zijn doel
te bereiken, dat hij met de Verenig
de Arabische Republiek voorheeft.
irZijn evangelie"
Hij heeft namelijk het oog laten
vallen op de landen ten zuiden van
de Sahara, waar veel Afrikanen
door het christendom zijn bekeerd.
Hij schijnt nu te hopen, dat zende
lingen in Egypte „zijn evangelie",
namelijk dat van Egyptisch socialis
me. met succes zullen verbreiden.
Daaraan wijt men het ook, dat enige
tijd geleden is ingesteld, dat twintig
vrije beroepen, als ambtenaar en in
de industrie van Egypte ingenomen.
Na het Britse regiem werden zij.
ondanks de gelijkstelling, die de
nieuwe grondwet voorschrijft,
steeds meer door anderen verdron
gen. Weinig kopten zitten daarom
nu nog in de regering.
Een andere reden, dat de kopten niet zo
machtig kunnen zijn, wordt veroor
zaakt door de scheuringen in de Kopti
sche Kerk (een voortzetting van de
oude kerk in Egypte). De meesten,
ongeveer vier miljoen kopten, behoren
tot de Koptisch Orthodoxe Kerk onder
leiding van patriarch Kyrollos VL Ver
der zijn er honderdduizend koptische
katholieken, die geünieerd zijn met de
Rooms-katholieke Kerk en nog 80.000
(Van onze kerkredactie)
LONDEN Het anglicaanse kerkblad „Church Times" heen
bericht ontvangen uit zuideljjk Soedan dat in de stad Juba duizend
Soedanezen zjjn vermoord door regeringstroepen. Tien mannen die
zich in de anglicaanse kathedraal bevonden, en wier namen de
plaatselyke geestelijke niet kende, werden zonder pardon uit de kerk
gesleurd. Zeven van hen werden op de stoep doodgeschoten, een werd
gewond en twee wisten te ontsnappen. Volgens de correspondent
van dit blad bevonden zich onder de meer dan duizend doden, niet
een enkele Soedaneze opstandeling.
Het
zware tijd doormaakt. Reeds tientallen
jaren zijn er scherpe tegenstellingen
tussen het noordelijke, mohamme
daanse deel van dit land. en het zui
delijke gebied waar de bevolking nog
in het stenen tijdperk leeft, maar
waar de zending grote invloed heeft
gekregen.
De Soedan begon zijn zelfstandig
heid met een democratische regering,
maar al spoedig werd de macht over
genomen door een militaire junta.
Vertegenwoordigers uit het zuiden
werden niet meer in het parlement
toegelaten. Het gevolg was dat in het
zuidelijk gebied „illegale" politieke
partijen gevormd werden en dat op
standelingen zich aaneensloten om te
gaan strijden voor een zelfstandig
Zuid-Soedan. Regeringstroepen wer
den toen uit het noorden naar het
zuiden gezonden om de opstandelin
gen uit te roeien.
SLECHTER
Maar inmiddels is de situatie snel
slechter geworden. Volgens John Tay
lor, de secretaris-generaal van de
anglicaanse Church Missionary Socie
ty, ziet het er nu naar uit dat de op
standelingen los van de bestaande
Zuidsoedanese partijen opereren, ter
wijl de regeringstroepen zich
geheel niet meer storen aan de op
drachten van de militaire regering in
Kartoem.
De gevolgen zijn dan ook niet uit
gebleven. In de omgeving van het
stadje Juba, waar de anglicanen zowel
als de rooms-katholieken een kathe
draal hebben, zijn op 9 en 10 juli
zeker meer dan duizend Soedanezen
vermoord. Zij werd neergemaaid door
machinegeweren of kwamen om hel
leven toen hun huizen in brand wer
den gestoken.
Volgens de correspondent van het
anglicaanse blad vluchtten vele i
woners van de stad naar de kerken
de hoop dat zij daar gespaard zouden
blijven.
KATHEDRAAL
gen opdracht de kathedraal te verla
ten. Soldaten die buiten stonden be
gonnen op hen te schieten. Zeven van
hen werden gedood, een werd gewond
en twee wisten te ontsnappen.
Volgens de correspondent van het
blad werd een klok van de muur
gerukt, werden bijbels en gezangboe
ken verbrand en zou ook het avond-
maalsstel vernietigd zijn.
VLUCHTELINGEN
Ook de rooms-katholieke kathe
draal werd als schuilplaats gebruikt
De priester wist op tijd de deuren te
sluiten en van binnen te barricaderen,
zodat de soldaten niet binnen konden
komen. Er werd wel op de deuren
geschoten, maar deze gingen niet
reeds lang bekend dat de de geestelijke. Spoedig na zes uur
Zuid-Soedan een bijzonder 's morgens werd de kerk en de bijge
bouwen van drie zijden ingesloten
door tanks en andere militaire voer
tuigen. Aan de vierde kant de west
zijde. werd een kleine poort openge
stoten en een machinegeweer werd
daar geplaatst. Naar wij verna
bevond de pastoor zich toen in
kerk. omringd door de mensen. Plot
seling drong een legereenheid het ge
bouw binnen en de kapitein dwong de
pastoor de namen op te geven van al
de mensen die binnen waren en tot
zijn parochie behoorden. Deze weiger
de eerst en zei, dat zij allen gemeen
teleden van hem waren. Maar toen er
een revolver tegen zijn slapen gedrukt
werd, begon hij de namen te noemen
in alleen die hem bekend waren.''
De anderen, wier namen hij niet
kende, zo vervolgt de brief, dat
waren ongeveer tien mannen kre-
shampoo van L'Oréal d© Paris
MINDOLO (Zambia) Het Afrikaanse nationalisme betekent voor vee
mensen in de thans onafhankelijke staten van het „zwarte" werelddeel de
vulling van het geestelijk -vacuum, dat bij hen is ontstaan door het weg
vallen van de oude stamtradities. Hoe sterker het moderne nationalisme
wordt, hoe heviger het dilemma voor niet weinig Afrikanen wordt: als
kondigers van het Woord Gods in de kerk blijven, of politici worden e
kerk vergeten.
Dit betoogde ds. Colin Morris, president van de Verenigde Kerk van
Zambia, op een conferentie in het oecumenisch centrum Mindolo. Er ont
staan in Afrika nieuwe vormen van gemeenschappelijkheid en broederschap.
Dat wordt zichtbaar in het Afrikaans socialisme, dat zich wezenlijk onder
scheidt van het westers en het oosters socialisme.
In deze situatie loopt de kerk het gevaar, meer en meer verworpen te
worden als een restant van het verleden. Voor veel Afrikanen zijn aan de
kerk herinneringen aan de koloniale, tijd verbonden.
Aan de conferentie in het centrum, dat door de Wereldraad van Kerken
is ingericht, namen christenen deel uit Kenia, Malawi, Rhodesië en Zambia.
Lang niet ieder was het eens met ds. Morris, dat de kerk in Afrika te conser
vatief zou zijn en te zeer zou omzien naar het verleden.
Volgens de correspondent werden
de diensten in de anglicaanse kathe
draal van Juba weer hervat op 18
juli. Opmerkelijk was dat zich onder i bare scholen dit willen, zullen z\j
vele doden en gewonden geen voortaan geen toelatingsexamen
meer behoeven te eisen. Dit heeft
de minister geschreven aan de di-
enkele opstandeling bevond. Het
moeilijk om aan goede informatie te
komen uit de Zuid-Soedan, maar het
blad heeft nog een brief ontvangen,
ordt medegedeeld dat er
geen sprake meer is van een kerkelijk
leven in de dorpen huiten de stad
Juba. Vele christenen zijn gevlucht of, waarby de scholen kunnen kiezen
Kaarsenactie
voor Kythera
AMSTERDAM Het eiland
Kythera, ten zuiden van de Pe-
lopponesus in Griekenland waar
een hulpteam van Interchurch
Aid Wereldraadweer welvaart
poogt te brengen door de ver
steende grond vruchtbaar te ma
ken. een project dat in Neder
landse handen is, krijgt ook op
andere wijze hulp uit ons land.
Het Chr. Jongeren Verbond
(CJV) gaat een kaarsenactie
houden om de bouw van een
huishoudschool op het eiland te
kunnen financieren.
Er worden liefst 100.000 kaar
sen voor deze actie aangemaakt,
die per stuk een kwartje moeten
opbrengen. Komende winter
hoopt men het totaalbedrag van
25 mille binnen te hebben.
Men zal zich herinneren dat er
pas weer een nationaal werk
kamp op het eiland is geweest.
De leiding daarvan had zoals
vanouds ir. J. Koksma, die ook de
leider van het hulpteam is.
rotestanten
gaan knielen?
BERLIJN In een Westberlijns kerk
blad wordt het voor en tegen afgewogen
van knielen en „kruisslaan" in de protes
tantse kerken. In het blad wordt ver
meld. dat in een van de oudste diacones-
senhuizen in Duitsland, het gewoon is te
knielen en zich te bekruisen. Ook Maar
ten Luther zou hebben gepleit voor deze
vormen. Toen aan D. Hans-Martin Hcl-
bich, een hooggeplaatst kerkfunctionaris,
die zich met deze kwestie heeft bezigge
houden, werd gevraagd of hij deze
ceremonie wilde invoeren, gaf deze ten
antwoord dit niet noodzakelijk te vinden.
Beroepingswerk
NED. HERV. KF.RK
Beroepen te Paesens: kand. J. Rijpma
te Utrecht; te Ingen (toez.): H. Boo-
gert te Aarlanderveen; te Poortvliet
(toez.): S. de Jong te Houten.
Aangenomen naar Noord-Schermer
(toez.): kand. N. M. A. ter Linden te
's-Gravenhage: naar Ransdorp (toez.)
kand. C. Meijer te Amsterdam.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Papendrecht: M. Berg te
Giessen en Rijswijk (N.B.).
Bedankt voor Aduard: A. Schweitzer
jr. te Dedemsvaart
GEREF. KERKEN (vrügem.)
Tweetal te Vrouwenpolder (Zld.):
A. C. Haitsma te Heerde en F. F. Pels
te Huizum (Fr.).
Beroepen te Siegerswcude-Friesepalen
Caccl.): kand. T. O. G. M. Bosma te Goes,
Bedankt voor Wetsinge-Sauwerd: A
Geelhoed te Zwagerveen-Zwaagwest-
(Van onze onderwijsredactie)
DEN HAAG Als de middel-
recteuren van hbs-en en de recto
ren van lycea. Er wordt een ge
heel nieuwe regeling getroffen.
lafhartig in
rug geschoten
uit verschillende mogelijkheden.
Zo kan in de toekomst een ver
ijl t| klaring van het hoofd van de lage-
Klanke ClOmillCC re school voldoende zijn mits men
een proefklasse volgt. De nieuwe
regeling gaat officieel in per 1 ok
tober 1965. Voor de cursus 1966
1967 zullen de scholen er dus voor
i de eerste maal gebruik van kun
nen maken.
Volgens de nieuwe bepaling wordt
de toelating in het vervolg afhankelijk
gesteld van:
1 Een verklaring van het hoofd van
de lagere school, waar de kandidaat
het onderwijs laatstelijk heeft ge
volgd en
2 een onderzoek naar de capaciteiten
van de kandidaat met behulp van
een of meer mogelijkheden.
JACKSON De 59-jarige blanke
dominee, Donald Thompson, een ijve-
raar voor gelijke burgerrechten, is
zondag lafhartig in de rug geschoten
toen hij zijn woning wilde binnen
gaan.
Er werden twee schoten op hem
afgevuurd, die volgens de predikant
:en auto kwamen waarin zich drie
blanken bevonden.
De toestand van de predikant,
wiens long is doorboord zou ernstig
~'t is de tweede keer dat een
aanslag is gepleegd op personen die
ijveren voor gelijke burgerrechten.
Vrijdag werden een 27-jarige student
de theologie en een 26-jarige pries-
in Hayneville neergeschoten. De
student kwam om het leven, terwijl
de priester ernstig werd gewond.
De vice-sheriff Tom Coleman. die
vermoedelijk lid is van de Ku Klux
Klan, is na een bekentcvis in staat
van beschuldiging gesteld. Maar hij is
later tegen borgtocht vrijgelaten.
Mogelijkheden
Dan worden achtereenvolgens op
gesomd:
a. een toelatingsexamen, dat zich mag
beperken tot de vakken Nederlandse
taal en rekenen;
b. een proefklasse, verbonden aan de
middelbare school of het gymna-
c. een onderzoek naar de kennis en
het inzicht van de kandidaat gedu
rende tenminste zijn laatste leer
jaar aan de lagere school (bijvoor-
Dr. Boon publiceert:
studie over ambten:
LANDSMEER Dr. R. Boon,
de hervormde predikant uit Lands
meer is tot de conclusie gekomen
dat Calvjjn niet beschouwd moet
worden als de vader van de pres
byteriaanse kerkregering, maar
dat zjjn opvattingen veel meer in
een episcopale (bisschoppelijke)
richting wjjzen. Deze en andere
conclusies zullen eind van dit jaar
gepubliceerd worden in een boek
„Apostolisch ambt en Reformatie".
De Nederlandse Organisatie voor
Zuiver Wetenschappelijk Onder
zoek heeft een subsidie verleend
voor de uitgave van deze studie.
Dr. Boon is aan deze studie begon
nen, omdat langzaam bij hem de
overtuiging rypte dat er in de kerken
van gereformeerde structuur nog al
wat inconsequente opvattingen be
staan ten opzichte van het apostolisch
ambt. Volgens hem zijn deze tegen
strijdige opvattingen vooral te vinden
bij latere auteurs. Een tweede reden
voor deze studie is het feit dat in het
oecumenisch beraad en in gesprekken
over kerkelijke fusies het apostolisch
ambt vaak een van de knelpunten
van het gesprek is.
jonge koptische christenen aan een
instituut voor theologie in Cairo
een cursus over de beginselen van
het politiek en economisch systeem
van de „Nasscr-staat" moeten door
lopen. Wanneer deze cursus in de
herfst ten einde is. zullen zij in
Oost-Afrika naar het zendingsveld
gaan. Een spreker uit de Koptische
Kerk zei hierover dat het socialis
me niet tegenstrijdig hoeft te zijn
aan het christendom.
De kopten zelf zijn over het algemeen
goed te spreken over de nieuwe
toenadering van kruis en halve
maan. Met vijftien procent van de
Egyptische bevolking vormen zij een
minderheid. Voordat Nasser aan de
macht kwam hebben zij echter door
een hoog ontwikkelingspeil en grote
activiteit veel sleutelposities in de
M. Vos overleden
HAREN (Gr.) In de ouderdom
van 66 jaar is overleden de heer Mar-
tinus Vos. De heer Vos was oud
directeur van de Chr. Lagere Land
bouwschool te Vollcnhoven.
De begrafenis zal donderdag plaats
vinden om half drie op de begraafplaats
Eshof te Haren, na een samenkomst in
de Gereformeerde Kerk van Haren, die
©m kwart voor twee begint.
Vragea ■rdlsrh gebied teadea aaa de redactie vaa eaa
b!ad aaet linksboven ep de eavelep: ..Medische rubriek",
talwoord ep vragen vaa algeaieea kelang warde la dexe
ra b riek gegeven, vragea waarvan de beaatwoardtag niet
lange deze weg gewenst Is. geschiedt per brleC
gaa' langzamerhand ook de contactlens behoren,
zeggen opzettelijk „modeverschijnsel", want t-..
medische aangelegenheid is een contactlens niet.
Wanneer iemand een lens voor het oog of beide
ogen moet gebruiken op voorschrift van de oogarts,
omdat hij een afwijking aan het oo» bezit, zal het
geëigende middel daarvoor een briT zijn. He*, zal
niet te ontkennen zijn, dat voor sommige beroepen
een bril een lastig bezit is, in tegenstelling tot de
contactlens, maar men kan gerust zeggen, dat de
contactlenzen voor zeker 90 pet. worden aangeschaft
in verband met het ontsierende effect van een bril.
Veruit de meeste contactlenzen worden dan ook
door vrouwen gedragen.
Er zijn twee typen contactlenzen in de handel
irriterende effect dat deze lens veroorzaakte
het ooghoornvlies kan deze lens door de meeste
dragers niet langer dan enige uren verdragen
worden. De modernere lens het tweede type -
is een veel kleinere lens. meestal van plastic
gemaakt, die zeer dun is en zeer licht. Deze lens
..dobbert" als het ware op het traanvocht van di
oogbol waardoor tevens een klevend effect word'
verkregen. Ze bedekken slechts het slijmvlies boven
het ..gekleurde" deel van de oogbol met centraal
daarin gelegen de pupil. Door het „dobberen" irrite
ren ze niet steeds precies het zelfde gedeelte van het
hoornvlies van het oog. hetgeen een grote verbete
ring is. Belangrijk is namelijk niet alleen de druk
die een contactlens op het hoornvlies uitoefent.
maar ook de aanwezigheid van een hoeveelheid
traanvocht tussen de lens en het hoornvlies. Zonder
traanvocht op het hoornvlies treedt namelijk een
vertroebeling van het hoornvlies op. Een te grote
beweeglijkheid van de contactlens is aan de andere
kant weer nadelig door de wijziging in het
tichtbrekende effect dat daardoor kan ontstaan. De
kunst is om een zodanige lens te vinden, die net
voldoende traanvocht onder de lens garandeert
erwijl de beweeglijkheid niet al te groöt is.
Wanneer men voor het eerst met een contactlens
e maken heeft, bemerkt men de eerste tijd hee)
*oed „dat er iets op het oog zit". Men zal regelmatig
le lens moeten verwijderen, om het hoornvlies wat
rust te geven. Pas na lange tijd kan men de
ontactlenzen gedurende eën langere tijd blijven
Iragen. Ook de warmte van het oog kan door eer
•ontactlens niet afgevoerd worden, waardoor even
eens klachten van branderigheid kunnen ontstaan
Uiteraard hebben contactlenzen ook vele voordelen
De onzichtbaarheid is wel het belangrijkste voor
deel. Ook voor bepaalde sporten Is een contactlens
zeer gemakkelijk. Door het wegvallen van het
brilmontuur wordt bovendien het gezichtsveld ver
ruimd. ook een voordeel. Bepaalde oogafwijkingen
vooral eenzijdige kunnen zelfs beter met
contactlenzen worden opgeheven, doch wij zeiden
reeds, dat dit maar enkele procenten van de
ooglijders zijn. In de Verenigde Staten zijn miljoe
nen mensen die contactlenzen dragen en er komen
dagelijks nieuwe bij, ook in Nederland. In Amerika
gebruikt men zelfs ..confectielensjes" die men kan
passen, proberen en enige tijd behouden, en waar
aan de oogarts niet te pas komt. In Nederland
gebeurt dit gelukkig niet, alhoewel het aanmeteD
een technische gelegenheid is. Er zijn echter
verschillende gevaren verbonden aan het dragen
van een niet goed zittende contactlens, dat afleve
ring zonder advies van een oogarts gevaarlijk kan
zijn. Zo mag een contactlens niet gedragen worden
door suikerzieken en door mensen die bepaalde
afwijkingen aan het hoornvlies hebben of door
lijders aan een bepaald soort staar een afwijkine
an het oog zelf.
Mensen die contactlenzen dragen, moeten ze 't
lachts afdoen. Een langduriger druk bij het slapen
ip de oogbol is gevaarlijk. Uiteraard geldt dit ook
.vanneer een patiënt met contactlenzen onder narco
se gebracht moet worden, De narcotiseur zal ei
steeds naar vragen, evenals er gevraagd wordt of de
oatiënt in de mond een prothese draagt.
Met dat al blijven er zoveel bezwaren aan
contactlenzen bestaan, dat verschillende artsen geen
•ontactlenzen wensen voor te schrijven, wanneei
ook met een bril het gezichtsvermogen verbeterd
<an worden. In ieder geval is het medisch noodza
kelijk dat iedereen die contactlenzen wil drager
een oogarts raadpleegt, en na de aanschaf -
onder controle blijft.
Dr. Boon is begonnen met een on
derzoek naar de wortels van het
apostolisch ambt in het Oude en het
Nieuwe Testament en naar de bete
kenis van dit ambt in het licht van
de apostolische traditie. Toen heeft de
schrijver gezocht naar de lijnen die de
jonge kerk heeft doorgetrokken. Zo
komt hij uit bij de betekenis en de
functie van de bisschop in het college
van presbyters (ouderlingen) en bij
de taak van de diakenen.
Verbogen
Hij meent dat de lijnen in de mid
deleeuwen verbogen zijn en schenkt
dan aandacht aan de kritiek die de
reformatoren hierop hebben uitge
oefend. Dr. Boon is daarbij vooral ook
ingegaan op de gereformeerde amb-
ten-theologie, die veel meer is uitge
werkt dan de lutherse.
Zo komt hij tot de conclusie dat de
figuren van ouderling en diaken, zoals
deze in de kerken van gereformeerde
signatuur naar voren komen, niet in
de apostolische traditie wortelen. Het
ambt van ouderling ontstond volgens
hem, omdat men in het begin van de
Reformatie helpers nodig had om de
kerkelijke tucht te handhaven. De
burgerlijke overheid stelde in die tijd
van haar kant personen aan om toe
zicht te houden op de gang van zaken
in de wereld en deze toezichthouders
zijn ten onrechte vereenzelvigd met
de presbyters uit het Nieuwe Testa
ment. In de bijbel zouden die ambten
echter veel meer geladen zijn geweest,
omdat de ouderlingen hielpen de sa
cramenten te bedienen.
Volgens dr. Boon had ook de diaken
in het Nieuwe Testament een sacrale
(gewijde) taak omdat hij de avond
maalstafels moest bedienen. Dat zou
nog blijken uit de Oosters-Orthodoxe
Kerken. Dr. Boon heeft kritiek op het
feit dat in de kerken van gerefor
meerde structuur dit ambt geheel ge
trokken is in het sociale vlak.
De derde conclusie uit de studie van
dr. Boon is dat de predikant in do
gereformeerde kerken eigenlijk an
ders is dan een presbyter, maar dan
zonder de sacramentele-sacerdotale
basis van de jonge christelijke kerk.
De Reformatie duldde niet dat de
predikant de vertegenwoordiger zou
zijn van Christus' priesterschap: zij
stond hem alleen toe het profetisch
en koninklijk ambt (het besturen van
de kerk) van Jezus Christus te repre
senteren.
Deze conclusies wijken zo zeer al'
van wat in de kerken van gerefor
meerde structuur geleerd wordt, dat
zij zeker als het boek uitkomt
een discussie zullen oproepen. Nog
maar onlangs heeft de voorzitter van
de Hervormde Wereldbond in het
kwartaalblad van deze confessionele
wereldorganisatie juist kritiek gele
verd op de anglicaanse kerken, omdat
zij zo weinig oog blijken te hebben
voor de waarde van de ambt en van
ouderling en diaken, zoals die in de
kerken van de reformatie naar voren
komen.
beeld een schoolvorderingstest);
d. een psychotechnisch onderzoek,
waarvoor de toestemming is ver
eist van hen, die de ouderlijke
macht of de voogdij over de kandi
daat uitoefenen.
W etswijziging
Voor de rijksscholen beslist de mi
nister van onderwijs en wetenschap
pen welke manier wordt gevolgd,
voor de gemeentelijke scholen kan
het college van burgemeester en wet
houders beslissen, voor bijzondere
scholen kan het schoolbestuur een
beslissing nemen.
De nieuwe wet zal gelden voor gym
nasia, hogereburgerscholen en mid
delbare scholen voor meisjes. Om de
wet ook te doen gelden voor gesubsi
dieerde en de aangewezen bijzondere
gymnasia moet eerst nog een wijzi
ging aangebracht worden in de hoger-
onderwijswet.
Onderwijsconferentie
in Leopoldstad
LEOPOLDSTAD Onlangs is een
pan-Afrikaanse conferentie over het
rooms-katholieke onderwijs geëindigd,
waaraan werd deelgenomen door af
gevaardigden uit dertig Afrikaanse
landen. Ook de betrekkingen tussen
school en staat en protestants onder
wijs kwamen aan de orde.
President Tsjombe, die de confe
rentie toesprak noemde deze een
positieve stap naar de Afrikaanse
eenheid. Tsjombe, die zelf protestant
is, prees het rooms-katholieke ondex*-
wijs en sprak zijn leedwezen uit over
het verlies van meer dan 150 priesters
en nonnen, die bij de rebellie in
Kongo om het leven kwamen.
Een van de voorstellen, die op de con
ferentie werd gedaan was liberalisering
van de mogelijkheden voor onderwijs
voor vrouwen. Een ander was het na
streven van een positieve houding ten
opzichte van de Islam.
Ontmoeting jeugd
van Oost en West
in Saloniki J
SALONIKI Voor het eerst zal de
jeugd van oosters en westerse christen
dom elkaar officieel ontmoeten op een
conferentie, die de jeugdafdeling van
de Wereldraad van Kerken in samen
werking met de Grieks-Orthodoxe Kerk
van 5 tot 11 september organiseert in
Saloniki. Tachtig jongeren in de leeftijd
van 25 tot 30 jaar, die op de een of
andere wijze bij het jeugdwerk betrok
ken zijn, uit Griekenland, West-Europa
en Noord-Amerika zijn voor deze ont
moeting uitgenodigd.
AMSTERDAM In het kader van de
veranderende jeugd en de daarmee sa
menhangende veranderde aanpak van het
jeugdwerk heeft de Nederlandse Jeugd
Gemeenschap (NJG) een prijsvraag uit
geschreven voor leiders en leidsters.
Het is de bedoeling, dat een beschou
wing wordt ingestuurd over een onder
werp, dat uit het volgende drietal kan
worden gekozen: Een model van geslaagd
groepsleven; Waar wringt de schoen? en
Waarom komen ze, waarom gaan ze?
Inzending uiterlijk 15 december aan
het NJG-bureau Henrik Polaklaan 14,
de
Krii is tcoorrf-puzzel
Horizontaal: 1. Nederl. schilder, 5.
zangstem, 7. lelieachtig gewas, 8. woe
dend, 10. de opperste rand van een dak,
11. niet vast, 12. uitroep, 13. Lengtemaat
(afk.), 14. boom. 15. mens, 16. plomp, 17.
huis, 18. vogel. 20. vakvereniging, 21.
eikenschors. 22. kleur. 24. onbekende. 25.
gem. in Over.. 26. uitroep, 27. zwak. 28.
vlies, vei, 29. tocht, uitstap. 30. deel van
de onderarm
Verticaal: 1 letsel, gebrek. 2. overal. 3.
kledingstuk. 4. dat is (afk. Lat). 5.
bundel. 6. telwoord, 8. rivier in Rusland,
9. huisdier, 11. laag schoven op de
dorsvloer 12. lichaamsdeel, 14. opschik,
IJL korf, 16 waterdoorlatend 17. prei
(ZN) 19. telwoord, 20. werktuig, 22.
lichte bedwelming, 23. zekere dans. 25.
lopend touw tot het inkorten der zeilen.
26 donkere zolder in molens. 27. voorzet
sel, 28. rivier in Italië.
Oplossint! vorige puzzel
Horizontaal: 1. Pannerden; 2. el, eer,
Eire: 3. fisee, Vere; 4. tot. onager: 5.
ineen, loge; 6. nee. L.O., keen; 7. Elden,
eelt: 8. ne. opper, hé: 9. totaal, kar.
Verticaal: 1. pertinent; 2. Ali, one, L.eo;
3. nest. eed. Ot: 4. nee. oele, p.a.; 5. eren,
non, pa: 6. Reval. keel; 7. die, go. ee,
R.K.; 8. er, regel, ha; 9. neer, enter.