Él Moskou erkent falen van atheïstische propaganda Gemeenschap der Kerken: eresaluut aan Hoekendijk Pastoor vecht met cement burgemeester met boeien Amerikaanse kerken kiezen negers in hoogste posten u n WEL TOENADERING GEEN SAMENGAAN Een woord voor vandaag Op en brief in Komsomolskaja Prawda Puzzelhoek Joden en christenen ontmoeten elkaar Gesprek zal worden voortgezet Met dwang is niets te bereiken Lees iSbS fiiegel en blijf bijl Uw probleem is het E onze. MAANDAG 23 AUGUSTUS 1965 Elk mens leejt van verwachting. Wie op geen enkel punt ook maar een greintje verwachting heeft, die is een beklagens waardig mens. De menselijke verwachtingen zijn zo uiteen lopend en veelzijdig als de mensen zelf zijn. Wij koesteren verwachtingen en wij cultiveren ze. De één komt er eerlijk en spontaan voor uit, de ander houdt ze voor zichzelf en wil voor niemand weten wat hij verwacht. Een mens, wiens ver wachtingen niet worden vervuld, wiens toekomstdromen luchtkastelen blijken te zijn geweest, loopt het gevaar een gedesillusioneerd mens te worden. Hij gelooft het verder wel, hij leeft bij de dag, hij is „wijs" geworden. Hij is overgegaan tot de orde van de dag en verder kan „iedereen het hem dóen". Het zou interessant zijn in uw omgeving eens na te gaan wat uw vrienden en kennissen zoals verwachten en die te toetsen aan uw eigen verwachtingen. Het resultaat zou een staalkaart opleveren van woorden en opmerkingen, die u zouden verrassen, maar die u misschien ook niet zo erg zouden bevreemden. Hebt u wel eens voor uzelf nagegaan iaat u verwacht van het einde van de wereld, waarin u leeft? Komt er een einde aan, of gaat alles, en dan in een steeds hoger tempo en met steeds groter wordend levensklimaat door, zonder dat het tot een climax of zonder dat door de een of andere ramp de hele wereld als een gigantisch kaartenhuis in elkaar stort? En wat want dat is toch óók wel van betekenis zal uw eigen positie op zo'n moment zijn? Het onderwerp is, als u bijvoorbeeld een hoofdstuk als Mattheüs 24 in de Bijbel leest, minder speculatief dan u op het eerste gehoor zoudt denken. Vanavond lezen wij: Exodus 2 vers 1 tot en met 10. Registratie van missionarissen in buitenland DEN HAAG In een circulaire aan provinciaal oversten en missie- procurators heeft het Centraal Missie Commissariaat verzocht te willen be vorderen. dat Nederlandse missiona rissen in het buitenland zich laten registreren bij de meest nabij gelegen Nederlandse diplomatieke vertegen woordiging in de streek, waar zij werkzaam zijn. De gebeurtenissen, die zich in Kon- krant, de Komsomolskaja Prawda go hebben voorgedaan, hebben ge- i heeft nu openljjk toegegeven dat leerd, dat een officiële registratie van de propaganda tcgen hct christen- MOSKOU Een Russische het grooste belang is voor de missio narissen zelf, als voor hun verant woordelijke religieuze overheid en hun familie. Het ministerie van bui tenlandse zaken heeft het CMC ver zekerd. dat een dergelijke registratie zeer op prijs zou worden gesteld. In zijn circulaire herinnert het CMC aan de kritiek, die van verschillende zijden is uitgeoefend op de Neder landse ambassade in Leopoldstad, om dat deze niet op de hoogte was van de namen en verblijfplaatsen van de Nederlandse missionarissen in Kongo. De ambassade treft echter volgens het CMC geen enkel verwijt. Wereld van de Bij bel nu in Breda, straks in Rotterdam (Van onze kerkredaeiic) BREDA Zaterdag is in het cultureel j centrum De Beyerd de tentoonstelling Dej Wereld van de Bijbel geopend doori bisschop G. de Vet van Breda en ds. J. H. Sillevis Smitt. algemeen voorzitter van het Nederlands Bijbel Genootschap. Deze tentoonstelling was al eerder inj Amsterdam. Utrecht. Enschede en Maas tricht. In Breda zal hij er van 22 augustus tot en met 26 september zidn. Daarna gaat hij naar Middelburg cn tenslotte naar Rotterdam. In de Maasstad zal hij in het museum voor Land- en Volkenkunde te bezichtigen rijn. Beroepingswerk dom en het geloof in het algemeen volslagen is mislukt. Dit wordt uitgesproken in een lang ingezon den stuk; maar de brief werd zo geplaatst dat het duidelijk is dat zij de instemming heeft van de re dactie van dit belangrijke partij blad De Komsomolskaja Prawda is het of ficiële blad van de communistische jeugd beweging, die altijd pioniers heeft gele verd voor de atheïstische propaganda. De brief staat zo afgedrukt in het blad dat niemand hem kan missen. Hij is af komstig van een lezer in Lemberg. Het is duidelijk dat de brief alleen gepubli ceerd werd, omdat de redactie volkomen achter de inhoud stond, maar dit nog niet zelf wilde uitspreken. (Van onze kerkredactie) UTRECHT Wie Hoekendijk tegen het lijf loopt, loopt tegen een bewegend man aan. Zijn bete kenis voor velen in Nederland is geweest, dat hij de beweging Gods voor ons heeft herontdekt en daar deze beweging van God in de we reld plaats vindt, betekende dat tevens een herontdekking van de wereld. Aldus ds. W. Knoppers, remon- strants predikant in Utrecht, in Ge- j meenschap der Kerken. Dit orgaan van de Oecumenische Kaad van Ker ken heeft zijn juli-augustus-nummer geheel gewijd aan een Eresaluut aan prof. dr. J. C. Hoekendijk ter gele genheid van diehs vertrek naar Ame rika. In het Ten Geleide schrijft de re dactie, dat prof. Hoekendijk aan nogal wat heilige huisjes geschud heeft en op nogal wat kerkelijke tenen heeft gestaan. Niet altijd is begrepen, dat het nooit zijn bedoeling is geweest af te breken om het loutere plezier in de afbraak, maar dat het hem hartstoch telijk te doen was en is om de geloofwaardigheid van het evangelie en van de volgelingen van Messias Jezus in de moderne wereld, ten dienste van de wereld, aldus de re dactie. De verdere medewerkers aan dit speciale nummer zijn P. H. Vrijhof, soc. drs., (oud-katholiek) pastoor A. R. Heyligers, dr. J. H. van Beusekom en dr. W. G. Overbosoh. Centraal staat in hun beschouwingen de bunde ling van geschriften en lezingen van Hoekendijk door Hoedemaker en Tij mes in de pocket „De kerk binnenste buiten". Het „Hoekendijknummer" van Ge meenschap der kerken is voor zestig cent te krijgen bij het bureau van de Oecumensiche Raad, Maliebaan 88 te Utrecht. S. Klusener te Nieuwvi Bedankt voor Nieuw Amsterdam (toez A- J. Onstenk te Bathem (Ov.). GEREF. KERKEN Beroepen te Zuidhorn: G. Sinia te Ee (Fr.). CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Drachten: H. W. Eerland te Amersfoort: te Haarlem-N.: K. Boers- ma te Onstwedde; te Rotterdam-Z.: M. de Boer te Amsterdam-N. Kruiswoord-puzzel zonder zwart Horizontaal: 1. plaats in Gelderland. 2. oude lengtemaat-achting-Ierand. 3. per soon om wie men algemeen lacht-plaats in Zeeland. 4. voorzetsel-wude ezel. 5. bijwoord-plaats in de schouwburg. 6. ontkenning-soort onderwijs (afk)-kloof. 7. plaats in Gelderland-verdikking der op perhuid, 8. scheik. element (afk)-hoopie drogend hooi-uitroep. 9. «reheel-voertu.g. Georganiseerd door Wereldraad (Van onze kerkredactie) GENEVE Na het gesprek tussen commissies van de Wereld raad van Kerken en van de Rooms Katholieke Kerk, vond in Geneve in de afgelopen week een ontmoe ting plaats tussen christenen en Joden. Twintig Joodse en chris- telijke theologen en leken hebben vüf dagen lang met elkaar ge sproken. Opzet was elkaar beter te leren kennen. Van Joodse zijde werd voorgesteld dat een commis. sie zal worden ingesteld die soort gelijke gesprekken in de toekomst moet voorbereiden maar er werd nog geen definitief besluit geno men. Aan het gesprek namen vertegen woordigers uit Nederland. Denemar ken, Frankrijk, West-Duitsland, Enge land. Griekenland India, Roemenië, Zwitserland en de Verenigde Staten deel. Officieel thema van deze ont moeting was: ,,De situatie der mensen in de wereld van vandaag." Van uit Nederland werd dit gesprek bijgewoond door prof. dr. W. Vercade. Er werd niet gesproken over theolo gische verschillen, maar over de sociale noden die op beide religies af kom en.y, Aan. ,^it._ .gesprek namen 11 vertegenwoordigers'1' van kerken en negen leiders uit de Amerikaanse synogogale raad deel. Het werd boven dien bijgewoond door stafleden van de weréldraad. Conclusie In een slotvergadering van deze be- Ontmoetingsdag in Gelderland van herv. en geref. APELDOORN Alle hervormden en gereformeerden uit Gelderland, die meer belangstelling voor elkaar willen tonen, kunnen zaterdag 9 oktober samenkomen in het wijkcentrum Sion aan de Een- drachtstraat te Apeldoorn. Op deze bij eenkomst zullen ds. L. C. Rietveld, gere formeerd predikant te Wageningen en wika L. A. C. van Ginkel uit Doorn spreken. Na hun inleiding zal een forum onder leiding van ds. H. van Benthem uit Apeldoorn schriftelijk vragen beant woorden. Ter voorbereiding is een provinciaal comité gevormd bestaande uit 23 leden van de beide kerken. Tot nu toe was er wel vaak een zoeken van contact in steden en dorpen, soms ook officieel tussen de kerkeraden van de hervormde gemeenten en gereformeerde kerken. Nu is er dus echter sprake van een ontmoe tingsdag voor heel Gelderland. Door de eeuwen trouw i te Zeist bijeen ZEIST De tiende weekendconferen tie van de stichting ..Door de eeuwen trouw" wordt zaterdag 11 en zondag 12 september op Woudschoten bij Zeist ge houden. Op het programma staat onder meel de voortzetting van de discussie over de verhouding tussen Indonesië en Neder land en de positie, die de repTroïiek der Zuid-Molukken en het voormalig Neder lands Nieuw-Guinea ten aanzien van de ze verhouding innemen. Ook zal worden gesproken over de vraag in hoeverre de vroegere koloniale mogendheden zich nog met de nu onaf hankelijk geworden staten mogen bezig houden. De discussie staat onder leiding van mr. P. Stoffels en wordt gevoerd met afgevaardigden van de jongerenorganisa ties van de vijf grote politieke partijen. De kleinere partijen zijn uitgenodigd De publikatie van deze brief is be langrijk. omdat waarnemers in Moskou de laatste weken ook reeds andere teke- hen meenden te bespeuren die er op wijzen dat de communistische leiders hun strijdtactiek tegen het geloof radicaal willen gaan wijzigen. In de brief wordt felle kritiek geleverd op de „stormaanval" in de strijd tegen het geloof en op de gedachte die leeft bij de officiële propagandisten van het atheïsme dat een dergelijke frontale aan val het christendom zou kunnen neer slaan. Volgens de brief is dat zelfbedrog. Tevens wordt, en voor zover bekend Dor de eerste keer in een krant open lijk geschreven dat het sluiten van ker ken slechts negatief heeft gwerkt. Het het geloof bestrijden dan zal men ge bruik moeten gaan maken van mo dernere methoden. Zo wordt voorge- gesteld om de kerkmuziek te vervan gen door opera-achtige muziek van leken. „Waarom", zo wordt gevraagd, „kunnen wij geen cantaten en ora toria hebben waarin de genie van de mensheid wordt geprezen". Er staat niet bij dat het dan wel in operette achtige muziek zal ontaarden. Onderwijsbenoemingen Benoemd tot onderwijzer(es) te: Ameron- Vellekoop te Oosterbeek: Apel- Appirscecijm doom E. Elzenga te Apeldooi mej. T. Huberts te Slochteren: Alphen Rijn mej. N. Koutstaal te Ridderkerk: B~ mevr. H. Kroon-v. d. Bijl te Soestdijk e J. Horrel te Bolsward; Beerzerveld J. Veen te Santpoort; Bergen op Zoom mevr. Van Meel-Gulden te Bergen op Zoom (tijde lijk); Elspeet A. Troost te H. I. Ambacht, D. Spijkerboer te Oldebroek (tijd.) en mej. W. van Ree te Ede; Gorinchem J. Hummel te Gorlnchem; Hindelopcn D. Wielinga versterkt. DWANG Ook Stalin komt in de brief weer naar jren. Volgens de schrijver is de veld tocht tegen de religie voor de Tweede Wereldoorlog geleid door deze politicus i volkomen fiasco geworden, want toen de oorlog vele kerken uit politieke overwegingen weer geopend werden stroomden de gelovigen in groten getale toe. De brief zegt dat het volkomen dwaas zou zijn de fouten van voor de oorlog te herhalen. Letterlijk wordt gezegd: ..We houden onszelf voor de gek als we be- dat vele gelovigen in ons land de kerk de rug hebben toegekeerd. Het is waar dat in grote gebieden in Rusland geen kerken en geen geestelijken meer zijn, maar er zijn nog altijd gelovigen. INTELLECTUELEN De gedachte wordt ook afgewezen in deze brief, die steeds weer in de athe ist ische propaganda opgeld doet. dat ge lovigen domme en ongeletterde mensen zouden zijn. Er wordt op gewezen dat ook Tolstoi en vele andere intellectuelen in God hebben geloofd. Ede Harskam Wekerom; Luntere Lunteren; Moordrecht P. G. v. d. Heide 1 Gouda; Schaesberg A. P. v. Ruinen 1 Stadskanaal; Scheveningen mej. P. Burg Da Zilk; Dubbeldam mej. E. F. W. Nienhuis te Den Haag; Emmeloord mej. J. van Dijk te Rutten en R. Hepping te Westerbork; d. Ree te Zeist; Hogersmilde mej. M. Hunse te Roden; Kampen mej. A. C. van Sloten te Nunspeet (tijd.): Kesteren L. W. van Houwe- lingen te Ottoland; Kollumerzwaag mej. A. Nieuwland te Oosterblerum: Langbroek mej. H. Stam te Amsterdam; Noorden (Z.H.) Chr. Zweers te A'dam (O.): Nijensleek-Frederiks- te Ncérlangbroek; Rc mevr. Grethe-Den Duik te Rotterdam (tijd.) en mej. F. G. v. d. Stelt te Arnhem (tijd.): Rotterdam/Vreewijk mej. J. Hendriks te Zevenbergen; Ter Aar mej. N. Heij te Voorschoten; Ter Apel mej. M. S. Hoexum te Groningen: Tilburg mej. C. Broers te Nijmegen: Treebeek mej. C. de Vree te Schaesberg: Waddinxveen mej. H. Reven te Boskoop: Warnsveld mej. E. Boon te Zut- phen: Westerlee mej. G. Hoekstra te Gro ningen; Westkapelle M .Baan te Middelburg (tijd.): Wezep mej. W. de Vries te Olde broek: Woerden mej. H. de Hoog te Drie- bruggen. mej._ E_ C. Suurbeek te Egmond H. Bakker te Arnhem; IJssel- e Mai i (Fr.). sloten bespreking tussen kerk en syna goge wordt gezegd dat beide geloven worden opgeroepen om de moderne mens te helpen om de zin van het leven te vinden. Tijdens het congres werd een pers conferentie gehouden, waarin rabbijn Seymour J. Cohen, voorzitter van de „Amerikaanse synagogeraad" zei, dat er niet gesproken was over het anti semitisme. Hij was van mening dat deze geest van haat ook bij de Duit sers niet meer leefde. De kladderijen van de laatste tijd moesten meer ge zien worden als het werk van dwa- lenden. dan als een bewijs voor anti semitische gevoelens. Argwaan Rabijn Brickner gaf als zijn mening te kennen dat binnen de Joodse ge meenschap in de Verenigde Staten nog gevoelens van argwaan, vrees en zelfs van vijandschap leven tegenover de christenen. Maar hij meende dat die meer te vinden zijn bij de oudere generatie, dan bij de jongere. Dit was de eerste ontmoeting tussen Joden en christenen op grote schaal. Vertikaal: 1. stellig. 2. meisjesnaam- telwoord (Eng)-jongensnaani 3. broed plaats v. vogels-plechtige ge.'ofte-jongens- naam, 4. ontkennlng-gekueid-per iaar iafk. Lat.), 5. iemand de a'hting geven welke hem toekomt-zuster-familielid. 6. stad in Estland-lichaamsdetl 7. aanw. voornaamw.-ga (Eng)-water m Frieslanu- godsdienst (afk). 8. bijwoorJ-voorschrif - uitroep. 9. water in Limourg-eeniari» kalf. Oplossing vorige puzzel Horizontaal: 1. kapel. 5. akant. 10. oder. 12. aloë, 13. te. 14. poort. 17. de. 18. erg 20. mee. 21. dem. 22. re. 24. ho. 25. Deen. 26. pand. 28. in. 30. ka. 32. kan. 34. aal. 36. ree. 38. km. 39. opper. 41. de 42. eind. 44. open. 46. reden. 47. teelt. Vertikaal: 1. koter. 2. ader. 3. p.e., 4. Erp. 6. kat, 7. al. 8. node. t. teems, 11. rn 15. om. 16. re. 19. grein. 21. donar. een, 24. hak. 27. akker. 29. haps. ii. meent, 33. amie. 34. a.p., 35. Ie. 37. ed 39. ode. 40. roe, 43. nd. 45. p.e. DRIEBERGEN De hervormde Raad voor Kerk en Ziekenzorg orga niseert 2 en 3 september op De Voor hof van Kerk en Wereld te Drieber gen de jaarlijkse conferentie voor ziekenhuispredikanten. Andere predi kanten zijn hier ook hartelijk welkom. Behalve docenten zullen hier spre ken ds. Th. J. Kerssies en prof. dr. P. J. Roscam Abbing. Doorspreckcentrum voor predikanten KAMPEN Het moet mogelijk zijn, een kleine studiekring te vormen van predikanten in de Gereformeerde Kerken, die een uitgesproken sympatie koesteren voor een van de beide hoofdstromingen, die zich steeds ster ker aftekenen in de Gereformeerde Kerken. Hun taak zou moeten zijn, de spanningsvelden te lokaliseren en dan systematisch-wetenschappelijk oorzaak en gevolg van en voor de kerken vast te stellen. den stuk in het Gereformeerd Week blad (uitgave Kok). Hij wijst daarin op recente publikaties, die spanningen doen vermoeden in de Gereformeerde Wat ds. Bosma «il is een „doorspreek- centrum". Hij verwacht effect naar twee kanten: In de eerste plaats zal de behoefte verdwijnen elkaar in de kerkelijke pers te bestrijden, omdat men ontdekt heeft gezamenlijk voor de grootste proble men te staan, die op zijn gunstigst gezamenlijk en anders in het geheel eerste voorwaarde aanvaard worden. In de tweede plaats zal aan publikaties. die het licht niet kunnen verdragen, omdat ze aan de werkelijke proble matiek voorbijschieten, een einde kunnen komen. Althans zal toch de lust gaan ontbreken tot dergelijke publika ties door aanwezigheid van betere! De redactie van het Gereformeerd Weekblad tekent hierbij aan. dat deze suggestie ernstige overweging verdient. te zenden. Ook is de Perhimpunan Peladjar Indonesia, een vereniging van in ons land studerende Indonesiërs uitgenodigd. Zondag 12 sep tember spreekt onder andere de Liberi aanse student Chr. Marsh. krijgt Toronto christelijke radiozender? TORONTO John O. Graham, presi dent van een radiostation in een voorstad van Toronto, heeft vergunning aange vraagd voor de vestiging van een FM- radiostation. dat uitsluitend godsdienstige programma's zal uitzenden. Hij is van mening, dat er voldoende belangstelling voor een dergelijk station zal zijn. De drie grootste kerken in Toronto, de rooms-katholieken, de anglicanen en de Verenigde Kerk. hebben zich tegen Gra hams plan uitgesproken. Zij menen, dat godsdienstige uitzendingen geïntegreerd moeten zijn in algemene programma's. De stations van Toronto zenden al 37 uur godsdienstige programma's per week uit Ook zijn zij bevreesd, dat fundamentalis ten het meest gebruik zullen gaan maken van de nieuwe zender. De Christian Reformed Church heeft het initiatief echter toegejuicht Het exclusieve nieuws achter het nieuws Elke week in De Spiegel boeiende reportages interessante feiten prachtige foto's spannende verhalen Komende weken: Muzikale kleuren-reportages over uw favoriete Edison winnaars. Deze week: De slapeloze nachten van HERMAN KREBBERS (Van onze kerkredactie) CHICAGO Verscheidene gro te in meerderheid blanke kerken in de Verenigde Staten zijn er in het afgelopen jaar toe overgegaan, om negers te benoemen in de hoog. ste posten. De eerste was de Verenigde Presby teriaanse Kerk, die verleden jaar de negerpredikant Edler G. Hawkins tot moderator (synodevoorzitter) koos. Dit voorbeeld vond navolging. De Ameri kaanse Baptisten Conventie, die even eens in grote meederheid uit blanken bestaat, koos een neger, dr. Samuel Proctor tot vice-president, terwijl de Verenigde Kerk van Christus op haar tweejaarlijkse samekomst in Chicago vorige maand dr. Hollis F. Price tot moderator verkoos. In dit verband kan men tevens de verkiezing noemen van de Liberiaan se neger dr. William R. Tolbert tot president van de Baptisten Wereld Alliantie op het congres, dat eind juni in Miami werd gehouden. Conflict in pueblo ALBUQUERQUE (New Mexico) Een lang smeulend conflict tussen de burgemees ter en pastoor van het Indianendorp Isleta is onlangs hoog opge laaid, toen de burge meester op een zon dag de pastoor arres teerde en met de handboeien om uit het land der Indianen heeft gezet. Andy Abeita. de burge meester van de pueblo. die met 2100 inwoners 25 "u" g;i«n,Dtor 7iïftpn van ceremonlele dansen, wei kilometer ten zuiden Albuquerque ligt, ver klaarde, dat het conflict tussen „kerk en staat" niet lag tussen de India nen en de Rooms-Katho- lieke Kerk, maar tussen hen en de pastoor. eerstvolgende zondag droeg hij drie missen op in de kerk van Isleta. onze kerkredactie) Aan het eind van de derde mis deelde hij mee, dat de kerk nu gesloten werd en geslo ten zou blijven, totdat de pastoor weer terug zou mogen keren tot de pueblo. Intussen zou pas toor Stadtmueller zijn p astorale werkzaamhe den waarnemen vanuit zijn tijdelijke woning vlakbij Isleta. Ex burgemeester Jara- millo heeft intussen een brief geschreven aan de Senaat in Washington, waarin hij mededeelt, dat lang niet alle dorpe lingen het eens zijn met de verbanning van de pastoor en dat er sprake van is, om een aanklacht tegen de burgemeester in te dienen. Pastoor Frederick S tadtmueller betuttelt Indiaanse zeden en ge woonten. Hij beschouwt ze als uitvindingen van mensen en als nutteloos en daarmee heeft hij tweedracht in het dorp gezaaid, aldus de burge meester. De druppel, die de emmer deed overlo pen. was toen de pastoor cement stortte op een stuk land, dat de India nen gebruiken voor hun wetend, dat zij alleen willen dansen op „na tuurlijke grond". De aartsbisschop van Santa Fe, onder wie Isle ta ressorteert, kwam on middellijk in actie. De GEEN LOOS GEBAAR Het protestantse weekblad Chris tian Century merkt op, dat dergelijke symbolische gebaren ergerlijke staal tjes van hypokrisie zouden kunnen zijn, als deze kerken niet toonden, dat het hun ernst is, doordat zij tegelij kertijd ook vooraan staan in de be weging voor burgerrechten. Het blijft echter een feit, dat er in deze kerken stuk voor stuk nog plaat selijke gemeenten zijn, waar de blan ken vastbesloten zijn, om de negers buiten de kerkmuren te houden. Het kiezen van negers in de hoogste pos ten kan een stimulans zijn voor deze gemeenten, om hun standpunt te wij zigen. Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet in behandeling worden genomen. Geheimhouding Is verzekerd. Vra gen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten in af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een gulden aan postzegels te worden ingeslo ten. sai op Vraag: Wanneer een kloek eieren I "p uitbroedt en na drie weken het kui- mr ken zich door pikken tegen de schaal meldt helpt dan de kloek bij he; i P openbreken of niet Antwoord: Op de snavel van het kuiken komt een hard en scherp punt- VA C je. de eitand voor. waarmee het kui- ken op de 21ste dag een scheurtje m de kalkschaal maakt en deze door boort. Door herhaald stoten breekt het de schaal in tweeën en het kuiken komt vrij. De hulp van de kloek is niet nodig. Vraag: Wij hebben een schilderij in ons bezit, ondertekend „Gorter", een voorjaarsgezicht met een boerenwo ning met boven- en onderdeur, en op de voorgrond een bloeiende appel boom. Een poosje geleden vertelde mij iemand dat deze schilder Ook dichter was en dat bij ieder schilderij een gedicht behoort. Heeft dit schil, derij waarde en is het bijbehorende gedicht nog te krijgen? Antwoord: Daar zowel voorletters als dagtekening ontbreken is het on doenlijk te zoeken. Herman Gorter was een bekend dichter, doch van hem is ons geen schilderwerk bekend. Wat schilders betreft, is er de naam mej. H. Gorter, geboren in 1866 te Sneek, leerlinge van Carl Sierig, W. Hamel en de heer A. M. Gorter, die in 1866 in Ambt Delden geboren werd, leerling van de rijksnormaal- school te Amsterdam. Hij was land schapsschilder (soms onder invloed van Breton). Hij werkte in de Vecht- streek. Drente. Overijssel en Gelder land. Van deze beiden is ons niet be-1 kend dat zij dichtten. Het is beste ia dus om te informeren bij een deskun dige. Vraag: Is weerlicht zonder dondei of onweer gevaarlijk? Antwoord: Het weerlicht (bliksem) is de vonk. die overspringt tussen twee objecten met verschillende elek trische lading. Dat kunnen twee wo<- ken zijn, of een wolk en de aarde, if twee kunstmatig op hoge spanning aangesloten voorwerpen (zoals meta len ballen). De donder is het geluid dat door de overspringende vonk ver- men bij de bron van het geluid is. de* te groter het geluid. De hoge span ningen. die de bliksem veroorzaken. zijn altijd gevaarlijk, doch het geluid I I is ongevaarlijk. Weerlicht is altijd op zichzelf gevaarlijk en treedt niet zon der donder op, maar men spreekt meestal pas van weerlicht als men hei op zulk een grote afstand ziet dat men het geluid niet meer hoort In dat geval is het weerlicht voor de waar. nemer zelf ongevaarlijk omdat hij zich op zo érote afstand bevindt. Vraag: Hoe is de pensioenregeling als een onderwijzeres ontslag neemt omdat zij trouwplannen heeft? Antwoord: Uitzicht op uitgesteld ^peijgipen Jtrijgt een arqbtenaar in „dei zin"- van de pensioenwet-1922 bij onge vraagd eervol ontslag als hij minstens ,'S7* mor- pensioen .geldjgq dienstjaren heeft, in alle andere gevallen, wan neer hij tenminste 10 dergelijke jaren heeft. Het is herhaaldelijk voorgeko men dat huwende onderwijzeressen zelf ontslag vroegen op grond van dit voorgenomen huwelijk. De Pensioen raad nam oorspronkelijk het stand punt in, dat elk ontslag gevraagd of ongevraagd wegens huwelijk een ongevraagd eervol ontslag was, doch sedert 1948 geschiedt dit niet meer. Indien eohter in de akte van aanstelling, een instructie of in een j reglement van de schoolvereniging Haa ten tijde van de datum van ontslag gepl een verplichting tot ontslag bij huwe- lijk is opgenomen, dan wordt ook als de onderwijzeres dit ontslag heeft Gl gevraagd, door de Pensioenraad aan- D t genomen dat het ontslag ongevraagd D< en eervol is gegeven. LEI Vraag: Wat is de Cullinan-diamant? fonï Antwoord: Deze is verreweg de i gi grootste van alle ooit gevonden dia- Chr manten en is genoemd naar de presi- dent van de Premier-mijn, waar de i K Cullinan in de Yellow Ground is stra; k0niI1 luid -Afrika genoemd. De dia mant werd in 1907 geschonken aan koning Edward van Engeland. De firma Asscher heeft in 1908 de dia- j mant bewerkt en heeft er twee grote stenen Cullinan I en Cullinan II en 7 middelmatige en 96 kleine bril- janten van geslepen. Cullinan I is in j de scepter en II in de kroon geplaatst Duitsers over oecumene: Toenemende groei van SEZ-werk (Van c kerkredactie) ZEIST Uit het jaarverslag van de Spaanse Evangelische Zending blijkt, dat deze organisatie zich ver heugt in een toenemende groei. Naast de zes plaatselijke comité's, die reeds jaren bestaan (Alblasserdam, Dor drecht. Middelburg, Papendrecht, Rid derkerk en Zeist) is er in het afgelo pen jaar een comité opgericht in Den Haag-Scheveningen, terwijl comité's in oprichting zijn in Driebergen, Klundert-Zevenbergen en in Rotter dam. Het aantal abonnees van de Zendings bode is het laatste jaar aanmerkelijk gestegen. Verscheen het blad oorspronke lijk een keer in de twee maanden met acht pagina's, thans komt het maandelijks uit en niet zelden met twaalf pagina's. Het jaarverslag maakt ook melding een groeiend aantal vruchtbare intei tionale contacten. Genoemd worden En geland. Ierland. Schotland. Duitsland, Frankrijk, Italië. Zuid-Afrika en Ameri ka. Over het werk op het zendingsveld, dat goede voortgang mag vinden, wordt gezegd: Predikanten, evangelisten en col porteurs hebben voortdurend zich geheel ingezet voor de verbreiding van het evangelie in Spanje, Portugal. Italië en Zuid-Amerika. De opleiding van evange listen en colporteurs vraagt de voortdu rende aandacht van de Spaanse Evangeli sche Zending en haar Spaanse theologi sche^ adviseurs. Evenals de lectuurvoor- (Van onze kerkredactie) BIELEFELD Een in Duitland gehouden opinie-onderzoek heeft uit- fewezen, dat van de honderd Duitsers 1 voorstander zijn van een samen gaan van rooms-katholicisme en pro testantisme. Negentien willen de hui dige toestand behouden, 44 willen wel de scheiding handhaven, maar zijn voor een sterkere toenadering dan nu het geval is, terwijl 6 geen mening hebben in deze zaak. Dit onderzoek wordt om de ander half jaar in Duitsland gehouden sinds maart 1962. Het verloop laat zien, dat in deze periode het aantal voorstan ders van samengaan of verdere toena dering ongeveer gelijk is gebleven. Het aantal mensen zonder mening neemt af .terwijl het aantal voorstan ders van de huidige toestand stijgt. Verder werd vastgesteld, dat platte landsbevolking eerder voor een naast elkaar voorbestaan van beide kerken in huidige vorm geneigd is, dan de bewoners van middelgrote en grote steden. De boeren zijn van alle be roepsgroepen het sterkst geporteerd voor toenadering, maar voelen tege lijk merkwaardigerwijs het minst voor samengaan van rooms-katholie ken en protestanten. Ruim tachtig kinderen en negen vol wassenen zijn in de Hongaarse hoofdstad (n een ziekenhuis opgenomen met een lichte voedselvergiftiging na het eten van snoepgoed, zo meldt het Hongaarse persbureau M.T.I. De politie is bezig met een onderzoek. Ook blijkt, dat naarmate het ont wikkelingsniveau stijgt ook het aantal voorstanders van de „middenweg" 'toenadering, maar geen samengaan) toeneemt ten koste van hen, die voor samengaan en van hen, die voor een volledige gescheidenheid zijn. Rooms-katholicken zijn sterker voor een samengaan van Rome en Reformatie, als de protestanten, wat wellicht liet meest opmerkelijke re sultaat van dit onderzoek. Enorme campagne van hantisten genland in 1970 DALLAS De zuidelijke baptisten in de Verenigde Staten willen alle baptisten in Noord- en Zuid-Amerika doen samenwerken in een enorme evangelisatiecampagne, die in 1970 te gelijkertijd in alle landen van het werelddeel zou moeten worden ge houden. Dit deelde dr. Wayne Dehoney mee in de nationale conventie van zuidelijke Baptisten, waarop hij als president was herkozen. Andere plannen van de zuidelijke baptisten zijn: steun aan de campag nes van Billy Graham, steun aan het wereldcongres over de evangelisatie in 1966 in Berlijn en uitbreiding van het aantal zendelingen van deze kerk tot vijfduizend.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 2