n lenk Mochel (NCRV) zet de meningen naast elkaar er! Reportage „Begraven of cremeren?" r-Toch is het zo!- Jesje en Josje Senmoet WOENSDAG 18 AUGUSTUS 1965 Van onze radio- en tv-redactie) 'AAROM IK deze reportage over begraven of cremeren or de NCRV-televisie heb ge lakt Ja, het onderwerp eide me. Je kunt er in deze tijd t meer aan voorbijgaan. Je nt niet net doen alsof er geen «natie bestaat: deze vorm van denbezorging gaat een steeds ier intrigerende rol spelen in samenleving. En ik geloof dat st een christelijke omroep er beschouwing aan moet wij- ienk Mochel praat in conver ge niet zo gemakkelijk, hij likt na over zijn woorden, kijkt vragend aan, ook als hij heel ed zijn mening weet te verdedi- Q. ,Nee, ik heb met deze film die me !l veel zorg heeft gekost, niet de loeling een ohristelijk standpunt te geven. Hoe zou ik dat kunnen i? Ik wil de vergelijkingen, het ór en het tegen, naast elkaar zetten, ar dat weer wél een behoorlijke ^Voelde je geen schroom om deze rkelijkheden vrij nuchter op het ierm te brengen?" ,Neen. Of ja, wél uit sentiments- erwegingen. Ik zou alle kijkers, die het ogenblik emotioneel bij over- Jen en teraardebestelling zijn be- »kken, willen vragen liever niet te ken op 25 augustus, als de docu- entaire uitgaat op Ned. 1. Niet dat er ongevoelige of rauwe beel- in voorkomen, hoor, maar omdat waard de kwestie zakelijk moet orden gehanteerd en natuurlijk ook onpersoonlijk. Het is dan niet fttig, wanneer men door recente vuingen ertoe komt, er persoonlij gebeurtenissen aan te verbinden." menselijke waarschu- die wij graag doorgeven. Bij diijken naar een documentaire als la»moet men van al het persoonlij- fiitand kunnen nemen. Uitgangspunt s er aan aanleiding, dat je dit derwerp ging bestuderen?" vragen „Ja, min of meer wél. Mijn uitgangs int 'is eigenlijk het rapport van derde commis3ie-Kan, je weet wel, commissie die vorig jaar werd gesteld door minister Toxopeus, org i wet op de lijkbezorging te herzien, bu en het rapport van die commissie ncludeert dat nu begraven en cre- eren op één lijn dienen te worden fsteld, zodat er vrije keuze is. Dat [t in christelijke kringen niet zo nvoudig, zie de uitspraken van de modes maar." „Heeft de Gereformeerde Synode et verklaard, dat er „op Bijbelse ■onden geen bezwaren tegen crema- e zijn aan te voeren, maar dat uit agpunt van de christelijke traditie 'graven voorkeur verdient?" „Ja juist en dat voer ik dus ook aan mijn reportage. Ik probeer de iverse meningen en inzichten tegen- ver elkaar te stellen. Zo zullen de ijkers bijvoorbeeld de opvattingen an de voorzitters van verenigingen oor crematie horen, zowel als die an de gereformeerde directeur van e Utrechtse begraafplaats, de heer R. an Bruggen, die de begraving uit seeërlei gezichtspunt verdedigt, 'oor vlug wisselen van beelden zet ik tgengestelde meningen tegenover el- aar: men hoort en ziet een predikant an de Gereformeerde Gemeente zeg en, dat crematie „puur heidendom" i en direct daarna prof. dr. G. J. D ialders uit Badhoevedorp, dat „be- raven óók uit het heidendom voort- pruit". Dat vind ik interessant, want o bestrijdt het ene argument het an- „Je trekt daar dan geen conclusie lit?" doen. Ik toon alleen aan. Wie ook op het scherm komt is de Haagse pastoor Van der Bijl, die ijvert voor een speciale lithurgie voor r.k. crematie. Dat is wel heel exclusief, want je weet dat de r.k. kerk heel lang zeer sterk tegen crematie gekant was en dat standpunt nauwelijks een beetje loslaat." „Bekijk je ook nog andere kanten dan de kerkelijk-principiële?" „O ja, natuurlijk! Want daarmee alleen is het onderwerp niet behan deld. Het gaat bijvoorbeeld ook over de hygiënische aspecten, je weet, dat de voorstanders van crematie die veel aanvoeren. Ook over het feit dat bij de bebouwingsdichtheid op den duur er geen plaats meer zou zijn voor grote kerkhoven. Maar ook dat heeft allemaal z'n voor en tegen, dat toont de documentaire evengoed aan. „Een dan is er nog een justitieel bezwaar, dat wordt genoemd door de anatoom-patholoog dr. J. Zeldenrust uit Den Haag: bij vermoedens van misdaad kan een dode na verloop van tijd moeten worden opgegraven.... en dat zou bij crematie niet mogelijk „De camera's," vertelt Henk Mochel, „hebben overal rondgekeken. Dat was niet zo eenvoudig hoor, om toegang te krijgen tot kerkhoven en crematoria. Maar goede en onverbloemde beelden horen er toch bij. Men krijgt dus de gang van zaken in een crematorium duidelijk te zien. Wie dat niet wil, moet alsjeblieft niet kijken. Ik heb ook gesprekken met een paar dood gravers gehad en ja, die praten ook op hun eigen manier over de dingen. Niet helemaal in fijne woordkeus, zal ik maar zeggen. Maar het is echt en daar gaat het mij om." „En dan nog iets heel bijzonders. Om aan te tonen, dat prof. Aalders als historicus weet wat hij zegt als hij ook begravingsgewoonten met heiden se traditie-overblijfselen in verband brengt, hebben we een begrafenis in Hallum in Friesland gefilmd. Daar maakt men tevoren met de stoet nog een rondgang om het kerkhof.... nie mand realiseert zich meer, waaróm, het is een gewoonte in de gemeente, maar die gewoonte dateert uit oude tijden, toen men door rondgangen meende de geesten buiten de begraaf plaats te kunnen houden." Introductie Henk Mochel heeft wekenlang ge werkt aan deze documentaire, welke 25 minuten zal duren. Hij heeft er alle mogelijke zorg aan besteed. „En nu hoop ik maar, dat de kijkers de film kunnen waarderen. Ik heb een nogal bijzondere introductie ge maakt: mensen staan te wachten op een optocht cn dan komt er een begrafenisstoet voorbij. In de ruit van de lijkkoets weerspiegelt zich het leven.... Ook het slot van het pro gramma is niet zoals anders: het lost zich op in een dagsluiting door ds. ,Neen, dat moeten de kijkers zelf I Van den Bosch. Ook op de Utrechtse begraafplaats telt Henk Mochel voor de camera a zijn bevindingen. „De documentaire is dus later op de avond gesteld? Jazeker, hij begint pas om vijf over tien, het is echt een volwassenenprogramma. Ik vul er die avond de hele rubriek Attentie mee. Nu Dick Houwaert met vakantie is, heb ik de leiding van Attentie, nou, dat is een heel ding!" Als journalist deed Henk Mochel .aim drie jaar geleden zijn intrede in de NCRV-televisie. Hij werd direct lid van de Attentie-redactie en is dat nog. Vroeger deed hij er ook nog regie bij, maar nu kan hij er zelfstan dig op uit trekken om reportages en documentaires te maken. Een en ander heeft hem niet over t paard getild, hij heeft een beschei denheid bewaard die hem ook nog eens tegen moeilijke dingen doet op zien en zo'n eigenschap is een waar devol bezit bij degenen die anderen mogen voorlichten. VANAVOND TE ZIEN Nederland 1 AVRO 7.30 uur (NTS) film over het Nationaal Jeugdorkest 8.35 uur herhaling van een gedeelte van het Hartewensconcert 1964. 9.35 uur „De verdedigers" proberen een onschuldig(?) veroordeelde man uit de gevangenis te halen. Nederland 2 KRO 8.01 uur een programma over de kunstenaar André Volten: ritme in staal en ijzer 8.45 uur een spionagefilm „De man die nooit bestond niet helemaal historisch, toch boeiend en goedgekeurd voor kijkers boven 14 jaar. VANAVOND TE HOREN Hilversum I NCRV 8.00 uur stereofonische uitzending van een concert van het Holland Festival: U hoort de solisten van Zagreb in werken van Vivaldi en Rossini. 9.35 uur lichte muziek op de plaat: orkesten-gala- 11.15 uur een programma over de expositie van Karolingische kunst in Aken. Hilversum II VARA 8.05 uur muziek door het Grand Gala Orkest (stereofonisch) 8.50 uur amusement van de plaat, 10.00 uur weer 'n boeketje romantiek met landelijke volksliedjes. 10 40 uur zingt de mezzo-sopraan Grace Bumbry Zigeunermelodieer van Dvorak (Holland Festival, stereofonisch) en 11.10 uur begint het Jazz-magazine. De zondebok Zou het wel iemand recht duide lijk zijn geworden, waarom de NCRV gisteravond trachtte de zeer lange Duitse misdaadfilm in een bijzonder licht te plaatsen door haar enkele bijbelteksten mee te geven? Wij ron den het een pijnlijke kwestie, want de verwachtingen hierdoor gewekt, wer den in het geheel niet gehonoreerd. „De zondebok" was niet meer dan een van die dik-romantische verhalen uit de 18e eeuw. niet zo bijzonder ge slaagd in het heden overgezet, vol nodige gebeurtenissen en aperte on- ivaarschijnlijkheden om maar een be klemmende sfeer op te roepen. Vreemde gedragingen welke later veelal nergens op leken te slaan, ge heimzinnigheid in de meest onlogische samenhang van en rondom een op zettelijk gedramatiseerd merkwaardig gezin, waarbij geen der euvelen van de samenleving werd gespaard, of hst nu ergens mee te maken had of niet. Men zat er 2Vz uur aan. om de kop m de draak te zien vallen en het zou allemaal moeilijk te pruimen zijn geweest wanneer er niet zo opvallend fraai werd gespeeld door al deze met ellende beladen porsonen. De Beierse omroep had zich veel moeite getroost de allerbeste acteurs en actrices aan te voeren en dat bracht teweeg, dat er een aantal frappante typen naast ekaar werden gezet. Vooral de ver persoonlijkingen van de huishoudster en het klein meisje dwongen alle be wondering af. Radio vanavond m I, 402 ra. NCRV: 19.00 Nieu- •aatje: 19.10 Radiokrant: 19.30 Mu- het Leger des Hells (gr 19.50 Wereldpanorama: 20.00 Stereo: Holland Fes tival 1965: Orkest Les Solistes de Zagreb, et solist: klassieke muziek. In m. 20 45-21.00 De dagen on: ankbeeld: 21.35 Lichte grammofc 30 Nieuws en herhaling SOS-berichten: 40 De dagen jaren, klankbeeld; 22.55 Oude gewijde muziek (gr.); 23.15 Restanten van :ldrijk, programma over de expost- •Caronlingische kunst te Aken: 23.30 Lichte grammof oonmuziek; 23.55-24.00 Nie- MeisjeskoorLichte muziek; 19.20 Voor de jeugd; 19.30 Artistieke Staalkaart: 20.00 Nieuws: 20.05 Stereo: Licht orkest; 20.35 Socialistisch commentaar: 20.50 Disco Festi val; 22 00 Volksliedjes: 22 25 Sport halv< ge; 22.30 Nieuws; 22.40 Stereo: Hc Festival 1965: Mezzo-sopraan en piano: klassieke liederen: 23.00 Beiaardspel: 23.10 Jazzmagazine; 23.55-24.00 Nieuws. Radio morgen HILVERSUM Weer 'n mysterie van Durbridge: „De sleutel" (Van onze radio- en tv redactie) HILVERSUM „Beste Eric, ver geef me, er was geen andere uitweg", zo luidt de tekst van een briefje, dat gevonden wordt bij de dode Philip Martin, jongere broer van Eric Mar tin. een Londense modefotograaf. Dit is het centrale punt waarom df eerste aflevering van een nieuwe mys terie-serie van Francis Durbridge, ge titeld „De Sleutel", draait. De AVRO gaat dit detective-ver haal in vervolgen op donderdag 26 augustus, vrijdag 3 en zaterdag 11 september a.s. uitzenden. Ditmaal geen korte stukjes tegelijk, maar fik se afleveringen, waarvan die op don derdagavond (het wekelijkse televi siespel vervangende) 80 minuten duurt. Dat eerste deel heet: „Een pakji .oor Philip Martin". Gegeven voor de inleiding: Philip Martin heeft voorlo pig afscheid genomen van zijn broer Eric, omdat hij van Londen naar Dublin wilde reizen tereinde de we duwe van een overleden vriend te bezoeken. Niettemin wordt hij twee dagen later in eeh klein Londens hotel op kamer 17 dood aangetroffen. Hij ligt op het bed met een hoofdwond en het ziet er naar uit dat het pistool waar mee de wond werd veroorzaakt, aan zijn verstijvende hand ontrold is. En dan is er het briefje. Eric komt en ervaart, dat inspecteur Hyde van Scotland Yard inderdaad aan zelfmoord gelooft. Hij is dit echter niet met de inspecteur eens: er zijn te veel tegenstrijdigheden. Waarom zou Philip zelfmoord plegen? Waarom ook dit vreemde briefje en de aanwe zigheid *van een gedichtenbundel i de kamer, bij Philip, die nooit in zijn leven gedichten las? En vóór alles' wat deed hij in dit hotelletje? Eric's twijfels brengen inspecteur Hyde ertoe, de zaak anders te bezien en dan volgt een onderzoek, dat een warnet van misdadige intriges aan het licht brengt. Om te beginnen: toen Philip het hotel binnenkwam, bleek het dat er al een plat, vierkant pakje voor hem was bezorgd. Kennelijk het boek. Maar wie zond het af, en waarom....? Op al deze vragen geeft het volgverhaal een antwoord, is het niet de eerste, dan toch zeker de tweede of de derde avond van de vertoning. De serie gaat via Ned. 1 de ether 10 30 Weeroverzicht): 11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.45 Klassiek pianokws land. gesprek: 12.27 Mededelingen t.b.v. land- Nieuws; 12.40 In -dighed» 12.30 e zomer uit: luziek; 13.15 Lichte ■lek: 13.45 Voor de vrouw NCRV: 14.15 Ierse liedjes (gr 14.25 Klassie imofoonmuzlek: 15.30 Moderne ka mermuziek: 16.00 Bijbeloverdenking; 16.30 Lichte grammofoonmuziek; 16.55 Klas: :k (opn.): 17.15 Lichte grammofooi 1895) Reeds vroeg hebben moderne scheikundigen we spreken hier dus over het begin van de vorige eeuw groepen van nauw verwante elemen ten onderkend. Met deze ondervindin gen wordt de leerling van de middel bare school al bij de eerste scheikun delessen vertrouwd gemaakt, want zijn kennis vangt aan bij de haloge nen, of zoutvormers, waaronder men chloor, broom, jodium en fluor ver staat. Nauwelijks van zijn eerste ver wondering bekomen over de sterke gelijkenis in eigenschappen van deze vier elementen of de adsplrant schei kundige wordt onder ogen gebracht dat de metalen natrium en kalium bijkans gelijke eigenschappen bezit ten. Om kort te zijn: In de lange reeks van elementen waarmee we ln de scheikunde kennis maken, ontmoe ten we voortdurend groepen van ele menten die nauw aan elkaar verwant zijn. Het is dan ook welhaast vanzelf sprekend, dat we in de natuur derge lijke elementen veelvuldig ln eikaars gezelschap aantreffen. Platina, een van de weinige stoffen die ln de natuur alleen in gedegen toestand voorkomen, bevindt zich altijd in de nabijheid van iridium, rhodium, pal ladium, ruthenium en osmium, de zg. platina-achtige elementen. Deze zeld zame metalen komen in zeer geringe hoeveelheden voor zoals blijkt uit het platina-erts dat in de Oeral wordt gedolven en dat slechts voor 0,7 pet. iridium, 0,3 pet. rhodium, 0,5 pet. palladium, 0,4 pet. ruthenium en 0,9 pet. osmium bevat, waartegen een hoeveelheid van 87.3 pet. platina staat. Maar hoe klein die percentages ook Verwante elementen mogen zijn, deze platlna-achtlge stof fen komen in het typische platina-erts altijd voor. Wie iridium of osmium wil zoeken, weet dus zeker dit ln de platlna-ertsen te kunnen vinden. Het omgekeerde Is echter niet altijd het geval. De platlna-achtlge elementen kunnen nl. ook in bijzondere minera len optreden, zonder in gezelschap van platina te zijn. Er bestaat echter weinig kans dergelijke metalen te vinden, zodat we aan deze uitzonde ringsgevallen niet te veel aandacht behoeven te besteden. Een typisch voorbeeld van elemen ten die vaak ln eikaars gezelschap voorkomen, ls de groep van zeldzame aarden. Deze elementen, die in het zg. periodieke systeem van 58 tot 71 zijn genummerd, sluiten zich in hun eigenschappen geheel aan bij hun voorganger, nummer 57, dat lantha- nium (verborgen) heet. Daarom wordt die groep van 14 elementen de lanthanlden dus de „verborgenen" ge noemd. maar in de wandeling is het gemakkelijker te spreken van zeldza me aarden, een afgesloten groep van elementen die met uitzondering van cerium uiterst moeilijk zijn te Isole ren. En juist het feit dat zij zo moeilijk te schelden zijn, verklaart hoe het komt dat deze elementen ln de natuur steeds in eikaars gezelschap zijn. Ook de natuur ls nl. niet bij machte gebleken hun op grond van chemische gedragingen of natuurkun dige eigenschappen te isoleren, want de eigenschappen van deze elementen wijken te weinig van elkaar af. Overigens zijn de zeldzame aarden in tegenstelling tot de naam die zij dragen, volstrekt niet alle zeldzaam. Daarover een volgende keer. Nadruk verboden. *J. „Nu, dat hoeft dan niet meer." lacln Blekkie. „Ik kwam vragen of je zin had even met mij naar het dorp te gaan, achterop de fiets. Ik moet een paar boodschappen doen voor mijn moeder." „Ja graag, gezellig!'; riep Josje uit. „Ik zal het even tegen mijn moeder zeggen." Hij liep de achterdeur in en schreeuw de: Moeder, ik ga even met Blekkie naar het dorp! „Het is wel makkelijk dat je je fiets bij je hebt, zei hij, toen ze naar de voorkant liepen. „Als je naar het dorp moet lopen is het neg een heel eindje. Blekkie stapte op de fiets en Josje sprong bij hem achterop. „Gaat het?" informeerde hij een tikje bezorgd. „Is het niet te zwaar?" „Te zwaar?" lachte Blekkie. „Ik heb ik met Spekkie aohterop s een heel ander gewicht?" Na een kwartiertje waren ze bij de kom van het dorp. Blekkie moest in een kruidenierswinkel zijn en daarna nog even voor zijn vader een doos sigaren halen. Met de fiets aan de hand slenter den ze door de gezellige straat. „Wacht!" zei Josje. „Nu ik toch hier ben kan ik ook wel een paar prentbrief kaarten kopen, schrijven en meteen op 'de post doen." Ze stapten het kleine boekwinkeltje binnen. Josje zoch een paar mooie kaar- „Op het postkantoor kan ik ze wel schrijven, denk ik. Dan gooi ik ze meteen op de bus." Het was niet druk in het postkantoor tje. Josje schreef zijn kaarten en liet ze in de gleuf glijden. Hij draaide zich om. verschoot eensklaps van kleur en stootte Blekkie aan. „Wat is er?" vroeg die verbaasd. „De postbode!" fluisterde Josje. „Hij steekt zijn pijp aan met een paarse lucifer!" .ersum II. 298 ra. AVRO: 7.00 Nieuws; 7.10 Ochtendgymnastiek; 7.20 Lichte gram mofoonmuziek; VPRO: Dagopening. AVRO 8.00 Nieuws; 8.10 Lichte grammofoonmuziel 8.25 De Groenteman, praatje): 8.4! enwijding: 8 55 Klassieke grammofoon muziek; 9 00 Klassieke grammofoonmuziek; 35 Voor de vrouw; 10.00 Voor de kleuters: 10 Lichte grammofoonmuziek (11.0C euws): 12.00 Licht ensemble en zangsoliste; 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw: "".30 Dansorkest en zangsolisten; 13.00 leuws: 13.10 Actualiteiten en grammofoon- uziek: 13.25 Beursberichten; 13.30 Stereo: strumentaal ensemble: Oude muziek; 14.10 uishoudelijke zaken, praatje: 14 25 Zang en ano: Lichte muziek; 14.45 Licht instrumen- al ensemble: 15.00 De Gezusters Kunst; .30 Lichte grammofoonmuziek; (16.00 Nieuws); 16 30 Cello en piano: moderne muziek; 17.00 Voor de jeugd. Televisie morgen Nederland I: VARA: 15.00-15.35 Voor de 89 Regelrecht vragen doen ze niet, ze zinspelen er op. Behalve Jeep Karsten, die zijn plezier om het heengaan van de landschut openlijk toont, 't Is dat zijn schoonzoon bevriend is met Bernt Vasse dat het wordt voorgesteld of hij zelf weg wil. De waar heid is natuurlijk dat hij ontslag gekregen heeft en niet zelf genomen. Er zijn maar enkele Hor sten die dat geloven. Jeeps mond is veel te groot. De tegenslag komt als hij bericht krijgt van de burgemeester van Hinberghe, waar het Horst on der behoort, dat hij tegen de eerste maart de wo ning, gemerkt nummer zoveel, op de hoek van de zandweg naar 't Grobbenuus kan betrekken. Te gen diezelfde datum zal een zoon van Hinberghe's boer op het hofje komen. In zijn teleurstelling en woede slaat Jeep de ruiten van de keuken in. Zijn oudste jongen spijkert er een plank voor en deelt dan mee dat hij van plan is om er tussenuit te trekken. De jonge Lankheet verdient goed geld bij veel vrije tijd. Bovendien wil hij ook wat meer zien dan de aardkluiten van het dal. Jeep geraakt helemaal buiten zichzelf van spijt en boosheid. De schuld van al zijn ellende is Dries Borne, die hem heeft meegelokt. Hij gaat hier niet weg. 't Is zijn hoefje, waar hij heeft gewerkt en gezwoegd. Als de wildeman hem niet had meegelokt, zou er geen onkruidje gestaan hebben. Het ongelukkige is dat Jeep werkelijk van zijn land houdt en zich niet kan voorstellen hoe hij zonder zijn akkers en weitjes zal kunnen leven. Als zijn woede omslaat in verdriet en hij met zijn handen voor zijn gezicht zit te huilen, loopt zijn vrouw naar 't Grobbenuus. Zweder Thase gaat met haar mee als 'hij hoort wat er gaande is. Tegenover Jeep zittend gebruikt hij geen zach te woorden, want een akker vol onkruid be schouwt hij als een zonde. Een boer is verant woordelijk voor zijn land, het is een deel van de schepping en wie daarvoor geen eerbied kan op brengen door het goed te verzorgen, is op het verkeerde pad. Zo te spreken heeft Zweder van Marye geleerd. En ja. het ontbreekt Jeep ook aan liefde. Hij heeft veel te veel aan zijn beurs ge dacht om die vol te krijgen zonder al te veel werk. En kwaad zijn tegen Bernt Vasse en ...Zweder schraapt zijn keeL Je moet meer over je zelf huilen, Jeep, dan over het land dat je wordt afgenomen. Je hebt de vete tussen Dries Borne en de molenaar groot gemaakt, je hebt gehitst, Jeep en om je woorden kracht bij te zetten, sneed je de strikken door die Dries ge spannen had. Je had plezier in diens ergernis. Meer behoef ik je niet te zeggen, Jeep Karsten. Verder moet je maar alleen uitmaken wat er tus sen jou en God is af te rekenen. De landschut heeft gezwegen, daarom zwijg ik ook tegen de mensen, maar tegen jou moet ik het zeggen. Wat moet ik in dat kotje, sputtert Jeep tegen. Er is geen voet grond bij; wat moet ik met m'n handen, die altijd in de aarde gewerkt hebben? Je zegt het mooi, Jeep. Als je ze maar niet had toegestaan om aan stammen te slepen en nog veel meer dingen te doen. waarover we zullen zwijgen. Zweder heeft toch met de keuter te doen. Zon der zijn grootspraak en brutaliteit is hij een zie lig klein mens met een treurig gezicht. Je gaat naar dat kotje, Jeep en dan kom je bij mij wer ken. Volgende zomer begin ik een strook heide om te halen. Ontginnen is zwaar werk, maar wat je helemaal zelf moet opbouwen, is later des te mooier. Versta je me? Heel goed, zegt Marye als Zweder thuiskomt en ze hoort wat hij gezegd heeft. Jeep is nog sterk genoeg om nieuw nieuwe akkers te bebou wen. We moeten altijd erbarmen met elkander hebben, want we zijn samen op weg en om beur ten struikelen we allemaal over de stenen zonden, die verspreid liggen. Denk ook aan Libbe als je nieuw land in gebruik gaat geven. Ik geloof dat hij grote plannen heeft, we moeten hem een beet je helpen. 't Is niet meer nodig dat Marye over de jongen zucht: wat moet ervan komen? Na de heftige ontmoeting met Dries Borne in het atelier van Maler is er iets veranderd. Uit liefde voor Jeichien en Lenter vloog hij de wildeman aan en werd hem de baas. Ook zonder de komst van Zwedp- had Dries het onderspit moeten delven. (Wordt vervolgd) vanavonc Nederland I. NTS: 19.00 Nieuws ln het ort; 19.01 Voor de kleuters; 19 06 Koningen an Angkor. TV-film. 19.35 Nationaal Jeugd orkest 1965. film: 20.00 Journaal en weer overzicht. AVRO: 20.20 AVRO's Televizier; 20.35 Hartewensconcert; 21.35 De Verdedigers De Kruisridder. TV-film. NTS: 22.25-22.30 Journaal. Nederland II. NTS: 20.00 Nieuws ln het kort. KRO: 20.01 Beeldende Kunst 65. 20.20 Onze man in Keulen; 20.45-plm. 22 25 De man die nooit bestond, splonnagefilm. (Beide keuringen: boven 14 Jaar). -•1*1*: Nederlr-"'--| 'n 19.30 Jeugotelevisie; 19.55 De rnobilisten; 20.50" Westerns van vroeger u: Film. 22.20 Zoeklicht. 22.40 Nws.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1965 | | pagina 7